quote:
Op vrijdag 27 december 2024 09:04 schreef Aberkullie het volgende:Dag FOK!
Ik heb dus een kennis die hier in de straat woont. Een beetje een rare vogel (ik zie hen continu in de prullenbakken graaien voor statiegeldblikjes) en heeft het niet breed.
Hen kwam vorige week met een beetje een warrig verhaal over dat hun auto al maanden bij de garage staat. Nou weet ik toevallig dat hen helemaal geen auto heeft.
De vraag was of hen mijn auto mocht lenen om een enorme zak met statiegeldflessen naar de supermarkt te brengen, net tijdens de kerstdrukte. Hen kon het blijkbaar niet in de buurtsuper om de hoek kwijt, wegens een winkelverbod.
Ik ben de beroerdste niet en vond het allemaal een beetje sneu dus prima joh. Nog gevraagd of hen met een stick kan omgaan, ja was allemaal geen probleem.
Komt hen een paar uur later de auto terugbrengen, enorme deuk in de achterbumper. Bleek hen tegen een andere auto aangereden te zijn. Gelukkig geen hit and run want iemand had hen gezien, uit de auto gesleurd en de verzekeringsgegevens gevraagd.
Dikke pech want ik zit al jaren op de hoogste no claim en zit er vanzelfsprekend niet op te wachten om volgend jaar dikke premie te betalen.
Maar nu komt het:Hen stelde voor om de kosten even af te wachten en de schade eventueel
samen te betalen. Is dit een normale gang van zaken?
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat als je schade rijdt in iemands auto, dat je dat zelf netjes vergoed. Zo’n deuk in een bumper kan zo oplopen tot in de duizenden lege statiegeldflessen.
Wie is er nu aansprakelijk? De bestuurder die schade rijdt of de eigenaar van de wagen. Ik ben alleen WA verzekerd. Hen was afgewezen bij de aansprakelijkheidsverzekering dus van een kale kip valt niet te plukken.
Graag serieuze reacties!
Het voorstel om samen te betalen komt als vast als een geniale idee van deze kennis omdat deze het niet zo breed heeft maar zo toch wel denkt jouw leed wat te verzachten.
Zoals Hyperdude al zegt zal het vast kloppen zo ja.
Verhaaltje:
Een aantal jaren geleden wilde de Onbetrouwbare/Onbereikbare zijn auto verkopen en zocht naar kandidaten. Het was volgens mij een hele luxe auto maar slurpte wel benzine. Een oude man met wie de Onbetrouwbare/Onbereikbare bevriend is vroeg toen of zijn zoon een proefrit kon maken om te zien of de auto in de smaak viel. De Onbetrouwbare/Onbereikbare vond het prima en was een makkelijk persoon en zei probeer maar uit en breng hem maar terug als je een besluit kan nemen. Na 3 dagen kwam de auto uiteindelijk terug en de oude man zei dat de zoon de auto niet wilde maar gaf geen duidelijke reden waarom niet.
De Onbetrouwbare/Onbereikbare wilde toen zelf ergens met de auto naar toe rijden maar kreeg toen allerlei meldingen: benzinetank bijna leeg, olietank bijna leeg, bandenspanning onvoldoende etc. Bleek dat de oude man naar zijn familie in Duitsland wilde en dat ze niet met de auto van de zoon wilden gaan en dus boorde de oude man de Onbetrouwbare/Onbereikbare en ging de hele familie van de oude man racen in Duitsland...
Omdat de Onbetrouwbare/Onbereikbare geen duidelijke afspraken had gemaakt over de kosten etc vond de oude man dat hij hem niks schuldig was in kosten. Zo moest de Onbetrouwbare/Onbereikbare zelf de kosten ophoesten om de auto weer up to date te maken.
3 maanden later vroeg de oude man weer of zijn zoon een proefritje kon maken want de zoon twijfelde toch. De Onbetrouwbare/Onbereikbare ging hier natuurlijk niet op in.