XR-demonstranten houden sit-in in eregalerij Rijksmuseumquote:XR-demonstranten houden sit-in in eregalerij Rijksmuseum
Jippie 21-12-2024 17:01 print
Demonstranten van protestorganisatie Extinction Rebellion zijn een sit-in begonnen in de eregalerij van het Rijksmuseum. De activisten protesteren vanwege de sponsorrelatie die het museum met ING heeft. Zo meldt AT5.
Op video's die XR zelf heeft gedeeld is te zien dat zes mensen een mede-demonstrant omhelzen. Ze hebben daarbij hun handen aan elkaar vastgelijmd. In het museum zijn ook een aantal medestanders die geen lijm gebruiken. De demonstranten zeggen dat ze niet vertrekken voordat hun eis wordt ingewilligd.
De sit-in is het staartje van een andere actie waar een veel grotere groep mensen, waaronder veel kinderen, aan meedeed.
Extinction Rebellion kondigde afgelopen dinsdag al aan dat ze vandaag actie zouden voeren in het museum. Daarbij werd nog niet verteld wat die actie precies in zou houden. De protestclub demonstreerde al vaker bij het Rijksmuseum, telkens om hun onvrede te uiten over het feit dat ING het museum sponsort.
Volgens XR is de ING medeverantwoordelijk voor klimaatrampen en mensenrechtenschendingen vanwege investeringen in de fossiele industrie. Ook tegen de bank zelf wordt vaak gedemonstreerd door Extinction Rebellion; het afgelopen jaar gebeurde dat meerdere keren op de A10 Zuid.
Dit dreigement kennen we nu ook wel. In werkelijkheid zijn ze na het ludieke dagje uit wel weer vertrokken.quote:De demonstranten zeggen dat ze niet vertrekken voordat hun eis wordt ingewilligd.
Ik blijf het zeggenquote:Op zaterdag 21 december 2024 18:20 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind dat we inderdaad snel moeten blijven innoveren om van de fossiele brandstoffen af te komen.
Ik vind dat deze actie van XR totaal niet bijdraagt aan bovenstaande.
Ik denk dat deze mensen een chronisch tekort aan aandacht hebben en tegelijkertijd de drang voelen om zich maatschappelijk in te zetten. Jammer dat ze niet iets nuttigs doen met die energie.
Nah, zijn gewoon gekquote:Op zaterdag 21 december 2024 18:28 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik blijf het zeggen
Dat XR aangestuurd wordt door de fossiele industrielobby is de meest logische complottheorie die er is
joe awr nut aloon, joe awr nut aloonquote:Op zaterdag 21 december 2024 18:26 schreef Harvest89 het volgende:
Moeten hun weten.
Zo te zien gewoon een vreedzaam protest.
Ik zie nog niemand...quote:Op zaterdag 21 december 2024 18:29 schreef Origami94 het volgende:
Hier komt schuimbekkend dom rechts om te verklaren waarom mensen niet mogen protesteren. Om vervolgens te beginnen over de corona lockdown en hoe Rutte protestanten neersloeg en niet BLM.
Ik denk dat je in de verontstelling bent dat ik concludeer vanuit een hij/zij stelling. Ik zou dit net zo hard schrijven bij GL/PVDA/D66 bolwerken.quote:Op zaterdag 21 december 2024 20:29 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik zie nog niemand...
Fok! zou zoveel mooier als we een discussie konden voeren zonder bij voorbaat al onze tegenstanders als "schuimbekkend dom rechts" of "zelfhatend links" weg te zetten. Ieder topic staat vol met "Ja maar jullie".
Zal der zelf ongetwijfeld ook ooit schuldig aan zijn, maar toch.
Links, rechts, midden. Whatever. Ze mogen van vrijwel iedereen gewoon protesteren, het malieveld is beschikbaar voor ze.quote:Op zaterdag 21 december 2024 18:29 schreef Origami94 het volgende:
Hier komt schuimbekkend dom rechts om te verklaren waarom mensen niet mogen protesteren. Om vervolgens te beginnen over de corona lockdown en hoe Rutte protestanten neersloeg en niet BLM.
Zelf vraag ik me altijd af wat demonstranten zeggen wanneer op het werk de vraag komt wat ze gisteren/in het weekend gedaan hebben?quote:Op zaterdag 21 december 2024 18:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dit dreigement kennen we nu ook wel. In werkelijkheid zijn ze na het ludieke dagje uit wel weer vertrokken.
Volgens sommige niet. Sommige gaan zelfs zover dat ze oproepen tot geweld tegen XRquote:Op zaterdag 21 december 2024 22:31 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Links, rechts, midden. Whatever. Ze mogen van vrijwel iedereen gewoon protesteren, het malieveld is beschikbaar voor ze.
ja, sit-ins zijn vergelijkwaardig met kidnappings en onthoofdingen.quote:
Je slaat de spijker op zijn kop!quote:Op zaterdag 21 december 2024 18:20 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind dat we inderdaad snel moeten blijven innoveren om van de fossiele brandstoffen af te komen.
Ik vind dat deze actie van XR totaal niet bijdraagt aan bovenstaande.
Ik denk dat deze mensen een chronisch tekort aan aandacht hebben en tegelijkertijd de drang voelen om zich maatschappelijk in te zetten. Jammer dat ze niet iets nuttigs doen met die energie.
Dit.quote:Op zaterdag 21 december 2024 20:29 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik zie nog niemand...
Fok! zou zoveel mooier als we een discussie konden voeren zonder bij voorbaat al onze tegenstanders als "schuimbekkend dom rechts" of "zelfhatend links" weg te zetten. Ieder topic staat vol met "Ja maar jullie".
Zal der zelf ongetwijfeld ook ooit schuldig aan zijn, maar toch.
Als ze een beetje bikkel waren deden ze zich vastlijmen op de bodem van het IJ.quote:Op zaterdag 21 december 2024 23:02 schreef thedeedster het volgende:
Vastlijmen…
Als die XR-ers een beetje bikkel zijn gaan ze voor de methode van André Brilleman.
Hoe werkt zoiets in de praktijk? Er bestaat waterbestendige lijm , maar die breng je volgens mij juist eerst zonder water aan.quote:Op zondag 22 december 2024 01:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als ze een beetje bikkel waren deden ze zich vastlijmen op de bodem van het IJ.
Yup, het gedachtegoed van XR en IS is zo ongeveer hetzelfde. Met maatschappij ontwrichtende acties dat gedachtegoed uitdragen.quote:Op zondag 22 december 2024 00:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
ja, sit-ins zijn vergelijkwaardig met kidnappings en onthoofdingen.
De ondernemers doen toch ook de maatschappij ontwrichten met het lokken van klanten waardoor er bij supermarkten en winkels de meeste tijd een chaos is?quote:Op zondag 22 december 2024 01:13 schreef Montagui het volgende:
[..]
Yup, het gedachtegoed van XR en IS is zo ongeveer hetzelfde. Met maatschappij ontwrichtende acties dat gedachtegoed uitdragen.
Dat de 1 dat 'extemer' doet dan de ander maakt niet dat het ultieme doel hetzelfde is. ONS gedachtegoed MOET universeel zijn.
Ja nieuwe Boomer, dat kan niet meer. Leer er maar mee leven.quote:Op zondag 22 december 2024 02:46 schreef yessie234 het volgende:
Wordt tijd dat archeologen het spoor van die fossiele industrie waar XR het altijd over heeft blootleggen.
Kunnen ze ook weer iets anders gaan doen.
Kerstboombesmeuring was nog erger.
Lang, heel lang geleden had Amsterdam een kerstboom op de Dam staan die geschonken was en die kwam uit Engeland. Stond een beetje scheef, maakte niet uit. Dat was nog in de tijd van van der Laan.
Straatinterviews "en wat vind u van deze kerstboom?"
Was een Douglas spar, dat weet ik nog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |