abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215946117
quote:
XR-demonstranten houden sit-in in eregalerij Rijksmuseum
Jippie 21-12-2024 17:01 print
Demonstranten van protestorganisatie Extinction Rebellion zijn een sit-in begonnen in de eregalerij van het Rijksmuseum. De activisten protesteren vanwege de sponsorrelatie die het museum met ING heeft. Zo meldt AT5.

Op video's die XR zelf heeft gedeeld is te zien dat zes mensen een mede-demonstrant omhelzen. Ze hebben daarbij hun handen aan elkaar vastgelijmd. In het museum zijn ook een aantal medestanders die geen lijm gebruiken. De demonstranten zeggen dat ze niet vertrekken voordat hun eis wordt ingewilligd.

De sit-in is het staartje van een andere actie waar een veel grotere groep mensen, waaronder veel kinderen, aan meedeed.

Extinction Rebellion kondigde afgelopen dinsdag al aan dat ze vandaag actie zouden voeren in het museum. Daarbij werd nog niet verteld wat die actie precies in zou houden. De protestclub demonstreerde al vaker bij het Rijksmuseum, telkens om hun onvrede te uiten over het feit dat ING het museum sponsort.

Volgens XR is de ING medeverantwoordelijk voor klimaatrampen en mensenrechtenschendingen vanwege investeringen in de fossiele industrie. Ook tegen de bank zelf wordt vaak gedemonstreerd door Extinction Rebellion; het afgelopen jaar gebeurde dat meerdere keren op de A10 Zuid.
XR-demonstranten houden sit-in in eregalerij Rijksmuseum

De 'rebellen' van Extinction Rebellion dachten het is koud, donker en nat buiten, dan is het tijd om weer eens lekker binnen een treiteractie tegen het Rijksmuseum te houden. Lijm mee en de kleine rebelletjes mogen ook gezellig mee.

Het Rijksmuseum neemt namelijk sponsorgeld aan van een Nederlandse bank waar heel veel Nederlanders bankieren. Deze bank financiert net als andere banken heel veel zaken waaronder fossiele industrie.

Van Extinction Rebellion mag ING dit niet en ook het Rijksmuseum mag daarom geen sponsorgeld aannemen van het ING om het museum interessant en relevant te houden voor het publiek.

Klimaatverandering is meer kloten dan Extinction Rebellion, maar ik heb het sterke vermoeden dat de onsympathieke acties van Extinction Rebellion eerder het draagvlak voor noodzakelijke maatregelen om ons niet langer afhankelijk te maken van de fossiele industrie verkleinen.
pi_215946237
Ik vind dat we inderdaad snel moeten blijven innoveren om van de fossiele brandstoffen af te komen.

Ik vind dat deze actie van XR totaal niet bijdraagt aan bovenstaande.

Ik denk dat deze mensen een chronisch tekort aan aandacht hebben en tegelijkertijd de drang voelen om zich maatschappelijk in te zetten. Jammer dat ze niet iets nuttigs doen met die energie.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215946294
quote:
De demonstranten zeggen dat ze niet vertrekken voordat hun eis wordt ingewilligd.
Dit dreigement kennen we nu ook wel. In werkelijkheid zijn ze na het ludieke dagje uit wel weer vertrokken.
  zaterdag 21 december 2024 @ 18:26:44 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215946305
Moeten hun weten.
Zo te zien gewoon een vreedzaam protest.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215946326
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:20 schreef Filosoofert het volgende:
Ik vind dat we inderdaad snel moeten blijven innoveren om van de fossiele brandstoffen af te komen.

Ik denk dat deze mensen een chronisch tekort aan aandacht hebben en tegelijkertijd de drang voelen om zich maatschappelijk in te zetten. Jammer dat ze niet iets nuttigs doen met die energie.
Ik blijf het zeggen

Dat XR aangestuurd wordt door de fossiele industrielobby is de meest logische complottheorie die er is
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_215946331
Hier komt schuimbekkend dom rechts om te verklaren waarom mensen niet mogen protesteren. Om vervolgens te beginnen over de corona lockdown en hoe Rutte protestanten neersloeg en niet BLM.
  Moderator zaterdag 21 december 2024 @ 19:10:19 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215946698
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ik blijf het zeggen

Dat XR aangestuurd wordt door de fossiele industrielobby is de meest logische complottheorie die er is
Nah, zijn gewoon gek
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215947033
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:26 schreef Harvest89 het volgende:
Moeten hun weten.
Zo te zien gewoon een vreedzaam protest.
joe awr nut aloon, joe awr nut aloon
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215947818
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:29 schreef Origami94 het volgende:
Hier komt schuimbekkend dom rechts om te verklaren waarom mensen niet mogen protesteren. Om vervolgens te beginnen over de corona lockdown en hoe Rutte protestanten neersloeg en niet BLM.
Ik zie nog niemand...

Fok! zou zoveel mooier als we een discussie konden voeren zonder bij voorbaat al onze tegenstanders als "schuimbekkend dom rechts" of "zelfhatend links" weg te zetten. Ieder topic staat vol met "Ja maar jullie".

Zal der zelf ongetwijfeld ook ooit schuldig aan zijn, maar toch.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_215950345
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 20:29 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Ik zie nog niemand...

Fok! zou zoveel mooier als we een discussie konden voeren zonder bij voorbaat al onze tegenstanders als "schuimbekkend dom rechts" of "zelfhatend links" weg te zetten. Ieder topic staat vol met "Ja maar jullie".

Ik denk dat je in de verontstelling bent dat ik concludeer vanuit een hij/zij stelling. Ik zou dit net zo hard schrijven bij GL/PVDA/D66 bolwerken.

En ja misschien dat we in de toekomst minder act's krijgen zoals Starhopper en Howardroark die alleen onzin schrijven voor aandacht. Maar het gros van domme posts komt wel van de rechterflank. Ik zie namelijk wel FvD wappies over complotten schrijven maar niemand van de SP.
pi_215950476
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:29 schreef Origami94 het volgende:
Links, rechts, midden. Whatever. Ze mogen van vrijwel iedereen gewoon protesteren, het malieveld is beschikbaar voor ze.
  zaterdag 21 december 2024 @ 22:51:40 #12
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_215950768
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit dreigement kennen we nu ook wel. In werkelijkheid zijn ze na het ludieke dagje uit wel weer vertrokken.
Zelf vraag ik me altijd af wat demonstranten zeggen wanneer op het werk de vraag komt wat ze gisteren/in het weekend gedaan hebben?

(en nee, dit is niet de grap dat ze uiteraard niet werken; al zal dat voor een deel wel het geval zijn)
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  zaterdag 21 december 2024 @ 23:02:29 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215950903
Vastlijmen…

Als die XR-ers een beetje bikkel zijn gaan ze voor de methode van André Brilleman.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215951037
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 22:31 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Links, rechts, midden. Whatever. Ze mogen van vrijwel iedereen gewoon protesteren, het malieveld is beschikbaar voor ze.
Volgens sommige niet. Sommige gaan zelfs zover dat ze oproepen tot geweld tegen XR
pi_215951869
XR = IS
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_215951912
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 00:31 schreef Montagui het volgende:
XR = IS
ja, sit-ins zijn vergelijkwaardig met kidnappings en onthoofdingen.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_215951921
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 18:20 schreef Filosoofert het volgende:

Je slaat de spijker op zijn kop!
pi_215951991
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 20:29 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Ik zie nog niemand...

Dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215951999
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 23:02 schreef thedeedster het volgende:
Vastlijmen…

Als die XR-ers een beetje bikkel zijn gaan ze voor de methode van André Brilleman.
Als ze een beetje bikkel waren deden ze zich vastlijmen op de bodem van het IJ.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 22 december 2024 @ 01:07:45 #20
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215952009
Net als die beweging in Colombia moeten ze gewoon de politiek in en dan 'het volk' laten beslissen of ze het met hen eens zijn, maar stop met dingen slopen en dergelijke. Protesteren gaat helemaal niets helpen, ga de politiek in, wat je standpunt ook is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zondag 22 december 2024 @ 01:09:04 #21
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215952012
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 01:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als ze een beetje bikkel waren deden ze zich vastlijmen op de bodem van het IJ.
Hoe werkt zoiets in de praktijk? Er bestaat waterbestendige lijm , maar die breng je volgens mij juist eerst zonder water aan.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215952023
quote:
83s.gif Op zondag 22 december 2024 00:41 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
ja, sit-ins zijn vergelijkwaardig met kidnappings en onthoofdingen.
Yup, het gedachtegoed van XR en IS is zo ongeveer hetzelfde. Met maatschappij ontwrichtende acties dat gedachtegoed uitdragen.

Dat de 1 dat 'extemer' doet dan de ander maakt niet dat het ultieme doel hetzelfde is. ONS gedachtegoed MOET universeel zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_215952209
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 01:13 schreef Montagui het volgende:

[..]
Yup, het gedachtegoed van XR en IS is zo ongeveer hetzelfde. Met maatschappij ontwrichtende acties dat gedachtegoed uitdragen.

Dat de 1 dat 'extemer' doet dan de ander maakt niet dat het ultieme doel hetzelfde is. ONS gedachtegoed MOET universeel zijn.
De ondernemers doen toch ook de maatschappij ontwrichten met het lokken van klanten waardoor er bij supermarkten en winkels de meeste tijd een chaos is?
pi_215952210
Wordt tijd dat archeologen het spoor van die fossiele industrie waar XR het altijd over heeft blootleggen.
Kunnen ze ook weer iets anders gaan doen.
Kerstboombesmeuring was nog erger.

Lang, heel lang geleden had Amsterdam een kerstboom op de Dam staan die geschonken was en die kwam uit Engeland. Stond een beetje scheef, maakte niet uit. Dat was nog in de tijd van van der Laan.

Straatinterviews "en wat vind u van deze kerstboom?"
Was een Douglas spar, dat weet ik nog.
pi_215952276
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 02:46 schreef yessie234 het volgende:
Wordt tijd dat archeologen het spoor van die fossiele industrie waar XR het altijd over heeft blootleggen.
Kunnen ze ook weer iets anders gaan doen.
Kerstboombesmeuring was nog erger.

Lang, heel lang geleden had Amsterdam een kerstboom op de Dam staan die geschonken was en die kwam uit Engeland. Stond een beetje scheef, maakte niet uit. Dat was nog in de tijd van van der Laan.

Straatinterviews "en wat vind u van deze kerstboom?"
Was een Douglas spar, dat weet ik nog.
Ja nieuwe Boomer, dat kan niet meer. Leer er maar mee leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')