De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Mooi. Overall was de verslaggeving van de bbc niet te onderscheiden van Israeli propaganda. Gelukkig zijn er ook mensen die hun baan serieus nemen.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op donderdag 19 december 2024 21:40 schreef egayalS het volgende: Mooi. Overall was de verslaggeving van de bbc niet te onderscheiden van Israeli propaganda. Gelukkig zijn er ook mensen die hun baan serieus nemen.
Refererend naar de haaretz artikel waar Israëlische soldaten openlijk over de door de IDF gepleegde oorlogsmisdaden spreken
Israeli soldiers are telling you, in their own words, with absolute clarity, that they are exterminating Palestinians for sport, in competition with other battalions. That their job is to kill any Palestinian they see in a specific part of Gaza, and you’re still not calling it genocide
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Ik vraag me altijd af wat mensen in het pro-Palestijnse kamp eigenlijk denken dat oorlog is en wat het inhoudt. Ja, er zijn regels, maar oorlog is geen spelletje - die regels hebben een heel andere betekenis in een echt conflict. Toch voelt het alsof elke video die ze zien wordt behandeld als bewijs van genocide. De realiteit is dat dit gewoon niet gebeurt. Het is zelfs zeer respectloos ten opzichte van de werkelijke genociden die door de geschiedenis heen hebben plaatsgevonden.
Dan is er nog het morele standpunt dat ze innemen-'wij zijn anti-genocide'- alsof de andere kant op de een of andere manier pro-genocide is. Het is zo polariserend. De zelfingenomenheid doet me twijfelen aan hun ware bedoelingen. Geven ze echt om de kwestie, of geeft het ze gewoon een goed gevoel om deel uit te maken van iets groters? Bijna alsof het roepen van 'Free Palestine' genoeg is voor vandaag, een manier om zichzelf een schouderklopje te geven en te zeggen: 'Kijk eens hoe moreel ik ben'. Het is bijna alsof je moreel superieur voelen het echte doel is.
Op donderdag 19 december 2024 23:49 schreef Shigyn het volgende: Ik vraag me altijd af wat mensen in het pro-Palestijnse kamp eigenlijk denken dat oorlog is en wat het inhoudt. Ja, er zijn regels, maar oorlog is geen spelletje - die regels hebben een heel andere betekenis in een echt conflict. Toch voelt het alsof elke video die ze zien wordt behandeld als bewijs van genocide. De realiteit is dat dit gewoon niet gebeurt. Het is zelfs zeer respectloos ten opzichte van de werkelijke genociden die door de geschiedenis heen hebben plaatsgevonden.
Dan is er nog het morele standpunt dat ze innemen-'wij zijn anti-genocide'- alsof de andere kant op de een of andere manier pro-genocide is. Het is zo polariserend. De zelfingenomenheid doet me twijfelen aan hun ware bedoelingen. Geven ze echt om de kwestie, of geeft het ze gewoon een goed gevoel om deel uit te maken van iets groters? Bijna alsof het roepen van 'Free Palestine' genoeg is voor vandaag, een manier om zichzelf een schouderklopje te geven en te zeggen: 'Kijk eens hoe moreel ik ben'. Het is bijna alsof je moreel superieur voelen het echte doel is.
Dat je hele zware bommen op een dichtbevolkt gebied gooit en hele wijken plat gooit, ligt natuurlijk aan de perceptie van oorlog bij mensen die opkomen voor internationaal recht.
[..] Dat je hele zware bommen op een dichtbevolkt gebied gooit en hele wijken plat gooit, ligt natuurlijk aan de perceptie van oorlog bij mensen die opkomen voor internationaal recht.
Internationaal recht is een ding, maar bommen op bewoond gebied of het aantal doden zegt geen drol over genocide. De twee atoombommen op Japan hebben elk meer burgerslachtoffers gemaakt dan deze hele oorlog en dan tellen de doden die nog later zijn overleden niet eens mee en toch noemt men dat geen genocide.
Hier roept men al sinds week 1 genocide. We zijn inmiddels een jaar verder en blijkbaar is Israël slechter in genocide plegen dan Faber in asielwetgeving maken want het wil nog niet echt vlotten. Met de hoeveelheid bommen die er op Gaza zijn gegooid had er geen Palestijn meer rondgelopen als die waren neergegooid met de intentie het gebied te zuiveren.
[..] Internationaal recht is een ding, maar bommen op bewoond gebied of het aantal doden zegt geen drol over genocide. De twee atoombommen op Japan hebben elk meer burgerslachtoffers gemaakt dan deze hele oorlog en dan tellen de doden die nog later zijn overleden niet eens mee en toch noemt men dat geen genocide.
Hier roept men al sinds week 1 genocide. We zijn inmiddels een jaar verder en blijkbaar is Israël slechter in genocide plegen dan Faber in asielwetgeving maken want het wil nog niet echt vlotten. Met de hoeveelheid bommen die er op Gaza zijn gegooid had er geen Palestijn meer rondgelopen als die waren neergegooid met de intentie het gebied te zuiveren.
Als er geen huis meer staat inclusief alle voorzieningen die nodig zijn om in de primaire levensbehoeften te voorzien zegt dat genoeg over de intentie.
[..] Als er geen huis meer staat inclusief alle voorzieningen die nodig zijn om in de primaire levensbehoeften te voorzien zegt dat genoeg over de intentie.
Nee, dat doet het niet. Je kunt vele verschillende redenen aanwijzen, waarvan maar één op genocide zou slaan. En juist die reden komt niet overeen met andere informatie die we beschikbaar hebben, dus die valt af.
Het is dat ene document die B beweert in een stapel papier waarop A staat, en waarvan jij schreeuwt "ZIE JE WEL DAT HET B IS!"
Gaat het er nou nog steeds over of het wel of geen genocide is?
Het maakt helemaal niet uit immers. Of iets nu wel of geen genocide is, als een land machtig en invloedrijk genoeg (of de tegenpartij irrelevant voor het internationale speelveld) kan het zijn gang gaan. We kunnen het beter over zinnige dingen hebben.
[..] Internationaal recht is een ding, maar bommen op bewoond gebied of het aantal doden zegt geen drol over genocide. De twee atoombommen op Japan hebben elk meer burgerslachtoffers gemaakt dan deze hele oorlog en dan tellen de doden die nog later zijn overleden niet eens mee en toch noemt men dat geen genocide.
Gebied zuiveren hoeft niet door iedereen te doden. Als je het gebied gewoon onbewoonbaar maakt en ervoor zorgt dat de mensen hun biezen pakken, heb je het ook gezuiverd.
[..] Gebied zuiveren hoeft niet door iedereen te doden. Als je het gebied gewoon onbewoonbaar maakt en ervoor zorgt dat de mensen hun biezen pakken, heb je het ook gezuiverd.
Tja, dan krijg je weer het argument dat wanneer de gijzelaars meteen waren vrijgelaten en Hamas zich zou hebben overgegeven het gebied nog gewoon bewoonbaar zou zijn geweest.
De bal ligt toch echt al meer dan een jaar bij Hamas.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
[..] Tja, dan krijg je weer het argument dat wanneer de gijzelaars meteen waren vrijgelaten en Hamas zich zou hebben overgegeven het gebied nog gewoon bewoonbaar zou zijn geweest.
De bal ligt toch echt al meer dan een jaar bij Hamas.
Het maakt mij helemaal niet uit bij wie de bal ligt. Als je de statistiek bekijkt kunnen zowel Arabieren als Joden niet voetballen.
Dit is natuurlijk een prima besluit, al blijft het vreemd dat Westerse landen de onophoudelijke drang hebben om bakken met geld over te maken aan de Palestijnen. Een onbegrijpelijk fenomeen. Zet gewoon de volledige financiering stil. Dit beland helaas rechtsom of linksom alleen maar in de hand van kwaadwillenden.
Zweden zal geen geld meer geven aan UNRWA, de hulporganisatie van de Verenigde Naties voor de Palestijnen. In plaats daarvan zal het land andere internationale organisaties in de regio steunen, zoals het Wereldvoedselprogramma, het Rode Kruis en Unicef. Ook wordt het budget verdubbeld naar 800 miljoen kronen, omgerekend bijna 70 miljoen euro.
Minister Dousa, die gaat over buitenlandse hulp, zegt dat Zweden stopt met het ondersteunen van UNRWA omdat het Israëlische parlement die hulporganisatie onlangs verbood. "Het Zweedse geld moet daadwerkelijk aankomen en niet ergens op een bankrekening blijven staan", schrijft hij. "Door het besluit van de Knesset zijn we gedwongen om de hulp via andere organisaties te verdelen."
Israël had ook voor de aanslagen van 7 oktober vorig jaar al veel kritiek op UNRWA, dat het in Gaza ziet als verlengstuk van Hamas. Dit jaar kwamen daar de beschuldigingen bij dat er UNRWA-medewerkers hadden meegedaan op 7 oktober. Een intern VN-onderzoek naar 19 van de 13.000 medewerkers in Gaza leverde op dat er tegen 9 van hen aanwijzingen zijn dat ze mogelijk betrokken waren. Zij zijn ontslagen. Een tweede onderzoek, door de Franse oud-minister Colonna naar de onafhankelijkheid en neutraliteit van UNRWA, leverde een lijst aan aanbevelingen op.
UNRWA geldt zeker in de Gazastrook als onmisbaar. Vrijwel alle inwoners van het gebied zijn ervan afhankelijk voor eten, water en sanitair. Ook Nederland besloot onlangs om de steun aan UNRWA de komende jaren af te bouwen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op donderdag 19 december 2024 23:49 schreef Shigyn het volgende: Ik vraag me altijd af wat mensen in het pro-Palestijnse kamp eigenlijk denken dat oorlog is en wat het inhoudt. Ja, er zijn regels, maar oorlog is geen spelletje - die regels hebben een heel andere betekenis in een echt conflict. Toch voelt het alsof elke video die ze zien wordt behandeld als bewijs van genocide. De realiteit is dat dit gewoon niet gebeurt. Het is zelfs zeer respectloos ten opzichte van de werkelijke genociden die door de geschiedenis heen hebben plaatsgevonden.
Uitstekende post.
Het meest schrikbarende is hier nog wel dat een aanzienlijk aantal van deze mensen helemaal geen problemen hadden met de aanslagen van 7 oktober. Dat was immers slechts "verzet" of "dekolonisatie". Maar op het moment dat Israël terugsloeg en de eerste raket in de Gazastrook viel stond men meteen hysterisch te schreeuwen over een zogenaamde genocide.
Dit legt ook de onderliggende overtuigingen bloot: Joden moeten zich maar laten doen, Joden moeten machteloos toezien als men wordt aangevallen door barbaarse terroristen. Het enige wat men eventueel mag doen is de raketten uit de lucht proberen te schieten die er systematisch vanuit allerlei kanten op het land worden afgevuurd.
Het heeft dan ook een bepaalde gelijkenis met de pogroms vroeger in Europa, die waren al verschrikkelijk maar niets wekte zoveel woede op bij progromisten als Joden die het lef hadden zichzelf te verdedigen en terug te vechten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Als Israël lobbyist moet je natuurlijk aan de lopende band dingen verdraaien of liegen. Mooi dat de kamerleden de minister er niet mee weg lieten komen met zijn leugenachtige verwijt over dat Amnesty zou sjoemelen met de definitie van genocide, terwijl hij het rapport niet eens volledig heeft gelezen.
Opinie: Laat minister Veldkamp het genociderapport van Amnesty eerst eens goed lezen Minister Veldkamp (Buitenlandse Zaken) betichtte woensdag in het Kamerdebat Amnesty International ervan te sjoemelen met de definitie van de term genocide voor de situatie in Gaza. Helaas, hier verdraait de minister zelf iets waarvoor Nederland tekende. https://www.volkskrant.nl(...)n-genocide~bcdec5c6/
Op vrijdag 20 december 2024 15:19 schreef egayalS het volgende: Als Israël lobbyist moet je natuurlijk aan de lopende band dingen verdraaien of liegen. Mooi dat de kamerleden de minister er niet mee weg lieten komen met zijn leugenachtige verwijt over dat Amnesty zou sjoemelen met de definitie van genocide, terwijl hij het rapport niet eens volledig heeft gelezen.
Opinie: Laat minister Veldkamp het genociderapport van Amnesty eerst eens goed lezen Minister Veldkamp (Buitenlandse Zaken) betichtte woensdag in het Kamerdebat Amnesty International ervan te sjoemelen met de definitie van de term genocide voor de situatie in Gaza. Helaas, hier verdraait de minister zelf iets waarvoor Nederland tekende. https://www.volkskrant.nl(...)n-genocide~bcdec5c6/
Amnesty geeft letterlijk zelf aan in dat rapport dat men dit doet. Dit naast het feit dat men even later in het rapport het narratief ophoest dat Israël zomaar, op 7 oktober 2023 begon met een militair offensief in de Gazastrook. Pas later in het hoofdstuk kan men erkennen dat dit in reactie was op 'een aanval' van Hamas.
twitter
twitter
Tja .. het is uitstekend dat Israël met dit verwerpelijke land alle diplomatieke verbintenissen doorbreekt. Economisch zou dit ook nog moeten worden gedaan.
twitter
Tja .. het is uitstekend dat Israël met dit verwerpelijke land alle diplomatieke verbintenissen doorbreekt. Economisch zou dit ook nog moeten worden gedaan.
Je trapt er in. Dat account laat expres driekwart pagina weg. Die pagina en hoofdstuk gaat over Auschwitz tussen 1933 en 1939. Toen had het een heel ander functie dan waar wij Auschwitz om kennen.
[..] Je trapt er in. Dat account laat expres driekwart pagina weg. Die pagina en hoofdstuk gaat over Auschwitz tussen 1933 en 1939. Toen had het een heel ander functie dan waar wij Auschwitz om kennen.
Ik trap nergens in. Auschwitz was simpelweg een concentratie en vernietigingskamp.
Het anders noemen schept simpelweg een vertekend beeld, wat past in de benaderingswijze die Ierland heeft zowel rondom Israël als rondom Joden. Niet voor niets was dit land dan tijdens de tweede wereldoorlog een nogal twijfelachtig relatie met Duitsland. En Auschwitz was trouwens ook pas in 1940 volledig operationeel, ja er hebben ook korte tijd politieke gevangen gezeten, maar dit is natuurlijk niet waar het om bekend is geworden.
Denk aan Westerbork, dat diende ook kort als vluchtelingenkamp. Toch weet hopelijk elke Nederlander wel waarom het kamp zo bekend is geworden. Westerbork dus omschrijven als 'vluchtelingenkamp' zou ook een vertekend beeld scheppen.
Weet je wat nou grappig is? In de enige democratie in het MO kunnen Joden dit gewoon vrijuit zeggen. In Turkije moeten ze vluchten naar NL als ze dit over de grote leider waar jij op stemt durven te zeggen. Of als hun papa toevallig een tientje had gedoneerd aan een zij-organisatie van Gülen.
[..] Ik trap nergens in. Auschwitz was simpelweg een concentratie en vernietigingskamp.
Het anders noemen schept simpelweg een vertekend beeld, wat past in de benaderingswijze die Ierland heeft zowel rondom Israël als rondom Joden. Niet voor niets was dit land dan tijdens de tweede wereldoorlog een nogal twijfelachtig relatie met Duitsland. En Auschwitz was trouwens ook pas in 1940 volledig operationeel, ja er hebben ook korte tijd politieke gevangen gezeten, maar dit is natuurlijk niet waar het om bekend is geworden.
Denk aan Westerbork, dat diende ook kort als vluchtelingenkamp. Toch weet hopelijk elke Nederlander wel waarom het kamp zo bekend is geworden. Westerbork dus omschrijven als 'vluchtelingenkamp' zou ook een vertekend beeld scheppen.
Ok niemand mag weten wat er voor de eerste transporten in 1942 gebeurde want als die informatie uit context gehaald wordt dan kan de boel verdraaid worden. Helemaal top.
Hey dat kamp vught. Later een gevangenis geworden he, en er zijn ook nog molukkers in opgevangen. Zie hier de racistische aard van mij