abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215928710
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 10:35 schreef flyguy het volgende:
Heb een poos in de private banking//wealth management gezeten. Daar zie je bijna dagelijks voorbeelden van intergenerationele verschillen die bijdrage aan dat wat de 1ste generatie opbouwt, relatief snel daarna ter ziele gaat. Slecht weinigen van de 2de en 3de generatie heeft dezelfde principes, snapt risico's of kent de echte waarde van dat vermogen.
Verbaast me.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215928893
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 10:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Verbaast me.
mij niet.

ik weet hoe hard ik moet werken voor de centen. hoeveel pijn en moeite het kost om dat bedrag te laten groeien op de rekening.
als ik dat weer uitgeef denk ik daaraan terug.
op het moment dat een volgende generatie begint met bedrag X op de rekening zonder de pijn erbij te voelen, worden uitgaves stukken makkelijker.
dan is het.. poef.. weg..
en een miljoen lijkt veel geld.. maar koop een huis.. richt het in.. en poef.. auto eribj.. en je gaat al de min in.

mensen geven vrijwel altijd geld uit kijkende naar de rekening. staat er een miljoen op de rekening dan lopen mensen niet voor een bed de ikea in...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_215929103
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:17 schreef freak1 het volgende:

ik weet hoe hard ik moet werken voor de centen. hoeveel pijn en moeite het kost om dat bedrag te laten groeien op de rekening.
als ik dat weer uitgeef denk ik daaraan terug.
op het moment dat een volgende generatie begint met bedrag X op de rekening zonder de pijn erbij te voelen, worden uitgaves stukken makkelijker.
dan is het.. poef.. weg..
en een miljoen lijkt veel geld.. maar koop een huis.. richt het in.. en poef.. auto eribj.. en je gaat al de min in.

mensen geven vrijwel altijd geld uit kijkende naar de rekening. staat er een miljoen op de rekening dan lopen mensen niet voor een bed de ikea in...
Verbaast me over de steen waaronder jij leeft. Het gezegde " wie niet steelt of erft, moet werken tot hij sterft", of: "de kluit draait om de duit en de fluit", is je toch wel bekend?

In mijn 35 jaar werkzame leven, heb ik meer met huizen en beleggen aan kapitaal vergaard (let wel: versteend kapitaal), dan met dat werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-12-2024 11:49:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215929234
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Verbaast me over de steen waaronder jij leeft. Het gezegde " wie niet steelt of erft, moet werken tot hij sterft", of: "de kluit draait om de duit en de fluit", is je toch wel bekend?

In mijn 35 jaar werkzame leven, heb ik meer met huizen en beleggen aan kapitaal vergaard (let wel: versteend kapitaal), dan met dat werken.
dan zit je in het verkeerde vak.
meteen weer alsof ik onder een steen zou leven.
als loonslaaf is er tot beperkte hoogte goed geld te verdienen maar het echte geld zit toch wel in een eigen bedrijf. en daar is met hard werken prima geld in te verdienen.
dat jij niet in staat bent gebleken om met werken geld te verdienen en dat door gefundeerd gokken hebt weten goed te maken, fantastisch. de huizenmarkt en beleggingsmarkt is nu eenmaal gefundeerd gokken.

in Nederland kun je heel prima rijk worden met hard en slim werken. dat er een uitdrukking ontstaat doordat er een groep is die dat niet voor elkaar geboksts krijgt door wat voor reden dan ook maakt het nog niet waar.

zo heb ik er nog een paar;
altijd de oude knecht blijven
wat ik echter niet bij je merk is
door de ouderdom wordt de wolf grijs
en dank u meneer Dood,
pi_215929277
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:51 schreef freak1 het volgende:

als loonslaaf is er tot beperkte hoogte goed geld te verdienen maar het echte geld zit toch wel in een eigen bedrijf. en daar is met hard werken prima geld in te verdienen.

Enlighten me s.v.p.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:51 schreef freak1 het volgende:
de huizenmarkt en beleggingsmarkt is nu eenmaal gefundeerd gokken.

Nou, vele adviseurs (die zichzelf deskundige noemen) denken daar heel anders over.
pi_215929345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 10:06 schreef freak1 het volgende:

[..]
van afschaffen erfbelasting? dat is dus echt niet zo...
die profiteren al zat. die hebben trusts, potjes, goud, die hebben alle manieren al gevonden om erfbelasting tot een minimum te verlagen.
het modale inkomen betaald nu het meeste erfbelasting. die profiteerd daar het meest van.
Dat zijn de Heinekens, Swinkels van de wereld, die net zoals andere ondernemers door de BOR al kunnen profiteren. (Quote) Betaalden kinderen in 1997 nog, grosso modo, 1,5 miljoen erfbelasting als ze een bedrijf van 10 miljoen van pa of ma erfden, 25 jaar later is dat nog maar drie ton.. Dat is het legale deel he, daar komen de door jou genoemde trusts, potjes, goud etc nog boven op.

Ik reageerde vooral op jouw idee om een vlaktaks in te voeren. Dát zou iedereen die meer dan een ton verdient geweldig vinden en helemaal de top 10% meest verdienende Nederlanders.

Het verbaast me toch elke keer weer dat vooral de niet-rijke-stinkerds tegen nivilleren zijn en iets als erfbelasting willen verlagen. Rijke mensen kunnen zich geen betere lobbyisten wensen. Het zijn net ambassadeurs
  vrijdag 20 december 2024 @ 12:00:58 #82
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215929374
Toch wel bijzonder hoe (hypotheek)adviseurs de ene keer het schuim der aarde zijn, de schuld van alles, alsof mensen geen eigen verantwoordelijkheid hebben, en de andere keer worden opgevoerd als werkelijke deskundige...

Iedere keer weer, maar gut, vooral geen eigen verantwoordelijkheid nemen als het mis ging en wel trots paraderen met je aflossingsvrije hypotheek die diezelfde adviseur je "aangesmeerd" heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215929413
erfbelasting moet naar rato van vermogen en inkomen worden gerekend:
iemand zonder huis en laag inkomen betaald dus heel weinig, iemand met een huis en meer vermogen betaald meer.

dat lijkt mij eerlijker
  vrijdag 20 december 2024 @ 12:03:08 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215929419
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat zijn de Heinekens, Swinkels van de wereld, die net zoals andere ondernemers door de BOR al kunnen profiteren. (Quote) Betaalden kinderen in 1997 nog, grosso modo, 1,5 miljoen erfbelasting als ze een bedrijf van 10 miljoen van pa of ma erfden, 25 jaar later is dat nog maar drie ton.. Dat is het legale deel he, daar komen de door jou genoemde trusts, potjes, goud etc nog boven op.

Ik reageerde vooral op jouw idee om een vlaktaks in te voeren. Dát zou iedereen die meer dan een ton verdient geweldig vinden en helemaal de top 10% meest verdienende Nederlanders.

Het verbaast me toch elke keer weer dat vooral de niet-rijke-stinkerds tegen nivilleren zijn en iets als erfbelasting willen verlagen. Rijke mensen kunnen zich geen betere lobbyisten wensen. Het zijn net ambassadeurs
Dit vooral, ik vind het verbijsterend dat al dit soort aanpassingen vooral gepropageerd worden door mensen die er amper baat bij hebben, ten gunste van de mensen die het sowieso al veel rianter hebben dan zij.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 20 december 2024 @ 12:05:55 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215929465
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 12:02 schreef mschol het volgende:
iemand zonder huis en laag inkomen betaald dus heel weinig, iemand met een huis en meer vermogen betaald meer.

dat lijkt mij eerlijker
Dus als ik 2 kinderen heb, de ene woont scheef in een sociale huurwoning en de ander woont in een koopappartementje van 50m², en ze hebben beiden hetzelfde inkomen, dan zou mijn scheefwonende kind dat allang een huis had kunnen kopen minder erfbelasting hoeven te betalen dan mijn kind dat een appartementje kocht zodra dat kon?

Ook een beetje vreemd.
Los van het gegeven dat je een extra ongelijkheid gaat krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215930006
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 12:02 schreef mschol het volgende:
Tuurlijk joh, weer het oude nivelleren van Joop den Uyl's PvdA. Zodat diegenen die altijd erop los leefden, het geld over de balk smeten en nergens achteraan gingen (een baan bijv.), weer er positief uitspringen bij een erfenis.

Diegenen die hard werken, een vermogen opbouwen en investeren i.p.v. consumeren, gaan dan daardoor/daarvoor extra erfbelasting betalen.
  vrijdag 20 december 2024 @ 13:26:41 #87
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215930089
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 13:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Tuurlijk joh, weer het oude nivelleren van Joop den Uyl's PvdA. Zodat diegenen die altijd erop los leefden, het geld over de balk smeten en nergens achteraan gingen (een baan bijv.), weer er positief uitspringen bij een erfenis.

Diegenen die hard werken, een vermogen opbouwen en investeren i.p.v. consumeren, gaan dan daardoor/daarvoor extra erfbelasting betalen.
Kut, wat heb ik toch hard gewerkt voor mijn erfenis. Bijna nog meer werk dan een Staatslot halen. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_215930546
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 13:19 schreef blomke het volgende:

[..]

De persoon die overlijdt betaalt geen cent erfbelasting.
pi_215930751
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 12:00 schreef Leandra het volgende:
Toch wel bijzonder hoe (hypotheek)adviseurs de ene keer het schuim der aarde zijn, de schuld van alles, alsof mensen geen eigen verantwoordelijkheid hebben, en de andere keer worden opgevoerd als werkelijke deskundige...

Iedere keer weer, maar gut, vooral geen eigen verantwoordelijkheid nemen als het mis ging en wel trots paraderen met je aflossingsvrije hypotheek die diezelfde adviseur je "aangesmeerd" heeft.
dit. een adviseur is een adviseur maar enigzins zelf nadenken mag er wel bijzitten.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:59 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

waarom zou iedereen die meer dan een ton verdiend dat geweldig vinden? dat zou iedereen geweldig moeten vinden.
een minimumloon op basis van 40 uur moet in combinatie met een vlaktaks genoeg verdienen om zonder subsidie rond te komen. klaar.
een vlaktaks op alles lijkt mij dat hogere inkomens daar niet meteen om staan te springen. ik bedoel een vlaktaks op alle vormen van inkomen. dat is eerlijk. en ja, dan betalen de sterkste schouders meer dan nu.
de top 10 procent verdiend niet zo bijzonder veel overigens, de top 1 procent dan begint het interessant te worden. maargoed we dwalen af. ik zie niet in hoe erfbelasting afschaffen zo slecht is voor modaal en zo goed is voor die top 10. please explain.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 11:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Enlighten me s.v.p.
ik weet niet wat er moeilijk is aan die zin? er is in NL prima een fulltime baan met een goedlopende eigen zaak te combineren. en zeker als eenmanszaak komen daar prachtige belastingvoordelen bij kijken waar je aan het eind van het jaar je qua inkomen prima bij de 1 procent kan rekenen. gewoon met stevig werken.
quote:
[..]
Nou, vele adviseurs (die zichzelf deskundige noemen) denken daar heel anders over.
wij van wc eend enzo.
nee een adviseur in een markt zou zeggen dat het geen gokken is en dat ze er alles van weten.
het feit dat apen de markt kunnen verslaan (zie https://www.marketsentiment.co/p/the-monkeys-that-beat-the-market) geeft toch al enigzins weer hoe erg gokken het is..

ja, het is onderbouwd gokken. maar niemand had de koersval van philips aan zien komen dankzij de apneu problematiek tenzij je een inside trader bent. het is en blijft gefundeerd gokken. de woningmarkt ook. als het kabinet nu ineens een rare sprong maakt kan de huizenmarkt (maar ik verwacht het zelf ook niet) enorm inkakken.
uiteindelijk is en blijft het gefundeerd gokken
en dank u meneer Dood,
pi_215930764
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
De persoon die overlijdt betaalt geen cent erfbelasting.
Ik heb het ook over de erfgenamen.
pi_215930788
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:20 schreef freak1 het volgende:

ik weet niet wat er moeilijk is aan die zin? er is in NL prima een fulltime baan met een goedlopende eigen zaak te combineren. en zeker als eenmanszaak komen daar prachtige belastingvoordelen bij kijken waar je aan het eind van het jaar je qua inkomen prima bij de 1 procent kan rekenen. gewoon met stevig werken.

Blijft voor mij onduidelijk welke baan/Eigen Zaak/Onderneming
pi_215930816
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:23 schreef blomke het volgende:

[..]
Blijft voor mij onduidelijk welke baan/Eigen Zaak/Onderneming
goede baan in de IT zit je al snel op 150K/jaar met stock options en bonus.
eenmanszaken waarbij je vakwerk levert met o.a. houtbewerking of een ander ambacht is ook zeer goed geld in te verdienen. of denk jij dat die mooie eikenhouten tafel op stalen frame die op maat is gemaakt echt 4000 euro aan materiaal bevat?
en dank u meneer Dood,
pi_215930825
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:25 schreef freak1 het volgende:

[..]
goede baan in de IT zit je al snel op 150K/jaar met stock options en bonus.
Kijk, now are getting somewhere!
pi_215931027
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:20 schreef freak1 het volgende:

[..]
dit. een adviseur is een adviseur maar enigzins zelf nadenken mag er wel bijzitten.
[..]
waarom zou iedereen die meer dan een ton verdiend dat geweldig vinden? dat zou iedereen geweldig moeten vinden.
een minimumloon op basis van 40 uur moet in combinatie met een vlaktaks genoeg verdienen om zonder subsidie rond te komen. klaar.
een vlaktaks op alles lijkt mij dat hogere inkomens daar niet meteen om staan te springen. ik bedoel een vlaktaks op alle vormen van inkomen. dat is eerlijk. en ja, dan betalen de sterkste schouders meer dan nu.
de top 10 procent verdiend niet zo bijzonder veel overigens, de top 1 procent dan begint het interessant te worden. maargoed we dwalen af. ik zie niet in hoe erfbelasting afschaffen zo slecht is voor modaal en zo goed is voor die top 10. please explain.
Met een vlaktaks gaan de hoogste inkomens net minder belasting betalen en mbt die erfbelasting zie de rekensom van Leandra. De lagere inkomens betalen nauwelijks inkomstenbelasting en er is geen erfbelasting op kleine erfenissen. Eerste 25k is ¤ 0

[ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 20-12-2024 14:52:27 ]
  vrijdag 20 december 2024 @ 14:59:54 #95
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_215931209
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Met een vlaktaks gaan de hoogste inkomens net minder belasting betalen en mbt die erfbelasting zie de rekensom van Leandra. De lagere inkomens betalen nauwelijks inkomstenbelasting en er is geen erfbelasting op kleine erfenissen. Eerste 25k is ¤ 0
Erfenis zou m.i. ook onder de vlaktaks vallen aangezien het in principe inkomen is voor de ontvanger. Hoe sta je er dan tegenover?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  vrijdag 20 december 2024 @ 16:20:35 #96
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_215931980
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 14:59 schreef GrumpyFish het volgende:
Erfenis zou m.i. ook onder de vlaktaks vallen aangezien het in principe inkomen is voor de ontvanger. Hoe sta je er dan tegenover?
De erfbelasting op een erfenis tot ¤ 152.368 bedraagt voor kinderen momenteel 10% (met een vrijstelling voor de eerste ¤ 25.187). Boven dat bedrag ligt het tarief op 20%.

De inkomstenbelasting zit in de laagste schijf op 36,97%.

Als je erfenissen als inkomen wilt belasten, ongeacht of dat nu via een progressieve of een vlaktax gaat, ben je effectief dus eigenlijk voor een forse verhoging van de erfbelasting, begrijp ik?
pi_215932343
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 07:39 schreef Managarm het volgende:

[..]
Dus de grote meerderheid moet last hebben, omdat een hele kleine minderheid waar jij het niet mee eens bent geld erft?
De grote meerderheid heeft juist voordeel omdat de loonbelasting veel lager kan dan. Daardoor heb je meteen geld beschikbaar op jonge leeftijd.
  vrijdag 20 december 2024 @ 17:17:28 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215932398
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 17:11 schreef CertLog2 het volgende:

[..]
De grote meerderheid heeft juist voordeel omdat de loonbelasting veel lager kan dan. Daardoor heb je meteen geld beschikbaar op jonge leeftijd.
De loonbelatsting is al veel lager dan 30-40 jaar geleden, maar de armoede in Nederland is veel groter.

De vraag is dus vooral of een lagere loonbelasting werkelijk een verbetering is, en in het bijzonder of het een verbetering is voor mensen met een laag inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215932513
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 17:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
De loonbelatsting is al veel lager dan 30-40 jaar geleden, maar de armoede in Nederland is veel groter.

De vraag is dus vooral of een lagere loonbelasting werkelijk een verbetering is, en in het bijzonder of het een verbetering is voor mensen met een laag inkomen.
Grote kans dat de lonen omlaag gaan.
  vrijdag 20 december 2024 @ 17:51:15 #100
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_215932688
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2024 16:20 schreef Leshy het volgende:

[..]
De erfbelasting op een erfenis tot ¤ 152.368 bedraagt voor kinderen momenteel 10% (met een vrijstelling voor de eerste ¤ 25.187). Boven dat bedrag ligt het tarief op 20%.

De inkomstenbelasting zit in de laagste schijf op 36,97%.

Als je erfenissen als inkomen wilt belasten, ongeacht of dat nu via een progressieve of een vlaktax gaat, ben je effectief dus eigenlijk voor een forse verhoging van de erfbelasting, begrijp ik?
Ik persoonlijk niet perse.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')