quote:
“Het is een domper, maar 2024 was schitterend”: Mike De Decker maakte “een fout” in aanloop naar WK darts, maar zit niet in zak en as na vroege exit
Van een deceptie gesproken. Mike De Decker werd door sommigen als outsider voor de wereldtitel gezien, maar moet al na zijn eerste partij op het WK darts zijn koffers pakken. The Real Deal verloor met 1-3 van Luke Woodhouse. Maar: “Ik zit niet in zak en as”.
De Decker zakte met bijzonder veel vertrouwen af naar Londen, voor de eerste keer als reekshoofd en met het doel om voor het eerst de derde ronde te halen. Voor zijn opkomst dolde hij nog met een van de securitymensen en zijn walk-on zelf was een regelrechte hit.
Woodhouse had het bullen gewonnen en mocht dus starten aan set één. De Decker begon twijfelend, met te veel beurten zonder trippels. En toen hij in leg drie een kans kreeg op de dubbels liep het ook mis: gevolg 0-3 in legs en 0-1 in sets. De Decker kreeg dan een leg op het bord, maar bleef onherkenbaar middelmatig scoren en dubbels missen: 0-2 in sets.
The Real Deal was visueel gefrustreerd en bleef tijdens de pauze op het podium staan. Met succes. In de derde set gooide hij ruim 107 gemiddeld en gunde Woodhouse geen enkele pijl op een dubbel op weg naar makkelijke setwinst voor 1-2. De Decker kwam even emotioneel tot leven, tot jolijt van zijn meegereisde aanhang in Londen.
Hoop doet leven en De Decker won eenvoudig de eerste leg van set vier. Maar daarna stokte de motor opnieuw… De trippels vielen niet, terwijl Woodhouse weer beter ging scoren. De 29-jarige Mechelaar kreeg geen pijl meer op een dubbel en zag de Engelsman het afmaken voor 1-3 winst.
Exit reekshoofd nummer 24, een grote verrassing. De Decker kwam tot een gemiddelde van slechts 87.83 en miste twaalf van zijn zeventien dubbelkansen.
“Niet in zak en as”
Vorig jaar was De Decker bijzonder emotioneel toen hij in de tweede ronde verloor. Dat was nu anders. Van teleurstelling was absoluut sprake, maar hij kon zijn nederlaag relativeren.
“Verdorie toch, ik ga petanquen denk ik”, sakkerde De Decker al lachend in de catacomben van het Alexandra Palace. “Het was mijn wedstrijd gewoon niet. En ik heb er geen enkele verklaring voor. Ik was aan het ingooien en alles ging goed, dubbels en trippels. Ik voelde mij zo goed. Dan kom ik op dat podium en ik zit er mijlenver vanaf allemaal. Het mocht gewoon niet zijn...”
De Decker lachte tijdens de World Grand Prix die hij won ettelijke keren dat hij toch geweldig speelde ondanks een slechte voorbereiding. Misschien is dat zijn bizarre geheim? “Ik denk het”, schaterlachte The Real Deal. “De volgende keer gooi ik alleen 1 en 5 tijdens de voorbereiding. Nee, het wilde gewoon niet. Natuurlijk ben ik daarom teleurgesteld. Ik heb een paar keer gezegd dat ik Kerstmis eens wilde overleven en dat is weer niet gelukt, al voor de vierde keer op rij. Maar ja, Luke was beter. Hij was niet geweldig, maar hij was op de belangrijke momenten - het waren er niet veel - gewoon een pak beter en constanter. Dan verlies je, simpel.”
Onze landgenoot kon zo geen kers op de taart zetten van een geweldig 2024, met winst van zijn eerste vloertoernooi én een major.
“Het is jammer dat ik mijn jaar zo moet afsluiten, maar het was de eerste keer dat ik als reekshoofd op het WK stond. Ik ben teleurgesteld, maar dat ben ik altijd. Eerste ronde, tweede ronde, kwartfinale… maakt niet uit. Ik heb ook niet meteen méér druk gevoeld om te moeten presteren hier. Er waren mensen die mij ver zagen geraken, maar dat deed ik ook. Misschien heb ik daar een fout gemaakt, want dat heb ik eigenlijk nog nooit gedacht. Dat ik op een bepaalde major ‘raar’ kon doen. Op de Grand Prix ook niet en die won ik, dus ik had dat misschien beter niet gedacht. Maar ja, het is nu zo en we kijken alweer naar volgend jaar. Ik ben heel tevreden met 2024. Ik zeg al vier jaar lang tegen mijn management dat ik een vloertoernooi ga winnen. Dat heb ik eindelijk gedaan én een major erbovenop. Dat had ik van mijn leven niet gedacht. Mijn jaar is schitterend. Het is een domper dat het WK zo eindigt, maar het zij zo.”
De Decker zal het dus moeten doen met een uitgebreid kerstmaal in Mechelen.
“Sowieso. Ik ga hier niet blijven hé (lacht), dus laat Kerst maar komen. Ik ga nu met Ludo (zijn beste maat, red.) naar huis rijden en we zullen wel babbelen over deze partij, maar veel zal hij niet kunnen zeggen. Ik weet ook dat het jammer is, maar ik zit niet in zak en as. Ik had heel graag Kerst overleefd. Gewoon al omdat in die periode iedereen aan de tafel zit en het dan over het WK darts gaat. Dan moet je zeggen: ‘Ja, het WK is bezig en ik lig er al uit’. Dan krijg je dat verhaal weer en dat ken ik intussen. Maar ik heb een heel goed jaar gehad en hopelijk doen we het volgend jaar opnieuw.”
In de shuttle terug op weg naar het spelershotel zaten de vrienden van De Decker en zijn mama Tamara luidkeels mee te zingen met ‘Three Little Bird’, zijn opkomstnummer. The Real Deal kon alweer lachen, want: “Every little thing is gonna be alright”.
Bij het ingooien viel alles.