Vvdjemoeder | woensdag 11 december 2024 @ 22:56 |
Grootste fractie Europarlement wil verbod op auto’s met verbrandingsmotor terugdraaien Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie geen reguliere personenauto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Je zou dan dus geen nieuwe auto met een verbrandingsmotor meer kunnen kopen. Het is de vraag of het echt zover komt, nu de grootste fractie in het Europees Parlement dat verbod niet ziet zitten. Lars Krijgsman en Erik Kouwenhoven 11-12-24, 22:00 De centrumrechtse EVP ( Europese Volkspartij) heeft een plan gepresenteerd om de Europese auto-industrie te redden. Het terugdraaien van het verbod is daar onderdeel van. Ook moeten de boetes worden geschrapt die autofabrikanten straks moeten betalen als ze hun emissiereductiedoelstelling voor 2025 niet halen. Lees ook Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto Duitse autofabrikanten trappen op de rem bij elektrisch rijden PREMIUM Duitse autofabrikanten trappen op de rem bij elektrisch rijden Net als het verbond van Europese autofabrikanten ACEA is de EVP van mening dat de CO2-emissienormen te streng zijn. Autofabrikanten zouden beschermd moeten worden tegen de gevolgen ervan. Boetes zijn volgens de EVP onacceptabel. De fabrikanten hebben het geld hard nodig voor investeringen in nieuwe technologie, zei EVP-leider Manfred Weber. De partij stelde eerder al voor om de strengere limieten uit te stellen tot 2027, of om de handhaving ervan te versoepelen. Mix van technologieën De EVP trekt de ‘groene ambities’ van de EU niet in twijfel, zei Weber. De fractie onderschrijft het belang van het koolstofarm maken van de economie, maar er moet een mix van technologieën mogelijk zijn om dat te bereiken. Volgens Weber was het een vergissing dat de vorige Europese Commissie besloot om technologieën te reguleren en ‘om te concurreren met de verbrandingsmotor’. Wil je 2 keer per week de Auto nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail? Om de toekomst van de auto-industrie in de EU veilig te stellen is een pragmatische aanpak nodig, benadrukte Weber. Het belang van de auto-industrie is groot binnen de EU. ,,We hebben het over miljoenen banen en over 7 procent van het Europese bruto binnenlands product.” De export is een belangrijke ruggengraat van de Europese industrie en de economie van de Europese Unie, voegde Weber eraan toe. Financiële steun Regio’s die door de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische auto’s worden getroffen, moeten financiële steunmaatregelen krijgen, vindt de EVP. Daarnaast moeten de regels voor staatssteun worden versoepeld. Die versoepeling mag echter niet ten koste gaan van eerlijke concurrentie tussen de lidstaten. De Europese auto-industrie heeft het momenteel niet makkelijk. Er is relatief weinig vraag naar nieuwe, al dan niet elektrische auto’s, de winsten lopen terug en de industrie heeft te maken met concurrentie vanuit Chinese hoek. Vooral de Duitse auto-industrie verkeert al een tijdje in zwaar weer. Bij Volkswagen dreigt een groot banenverlies door de mogelijke sluiting van fabrieken in eigen land. Ook Duitse autotoeleveranciers zoals Continental, Bosch en Schaeffler hebben aangekondigd duizenden banen te schrappen om kosten te besparen. De EVP is binnen het Europees Parlement de grootste fractie met 166 zetels van de 720. https://www.ad.nl/auto/gr(...)rugdraaien~a56ac4c3/ | |
Vvdjemoeder | woensdag 11 december 2024 @ 22:56 |
Doei ev troep | |
KvanG | woensdag 11 december 2024 @ 23:10 |
dat verbod was sowieso achterlijk. Soberso de Europese Unie ![]() | |
Starhopper | woensdag 11 december 2024 @ 23:14 |
Ugh, serieus, de EVP is echt stom. Ze zijn wel de grootste fractie, maar thank god hebben ze geen meerderheid, want het is duidelijk dat ze het klimaat helemaal niks boeit. Ze willen gewoon auto's met verbrandingsmotoren terugbrengen omdat ze zogenaamd de industrie willen ‘redden’. Hallo, we hebben maar 1 planeet! In plaats van oude, vervuilende technologie te beschermen, zouden ze moeten inzetten op echte innovatie en groene oplossingen. Maar nee, ze denken alleen aan banen en winst, niet aan onze toekomst. Echt, zulke mensen maken me boos. | |
RotatoR | donderdag 12 december 2024 @ 00:07 |
De EU is in rap tempo de eigen industrie de nek aan het omdraaien met die klimaatwaanzin. | |
Lucifer_Doosje | donderdag 12 december 2024 @ 00:12 |
Gewoon kappen met die compleet doorgeslagen klimaat waanzin. Een compleet gestoord idee om maar even een verbod op bepaalde auto's in te stellen. | |
nixxx | donderdag 12 december 2024 @ 08:52 |
Ik vind het redelijk, dat verbod was prematuur. Wat wel verboden zou moeten worden is de import van Chinese EVs, zolang er zoveel staatssteun is daar. | |
Digi2 | donderdag 12 december 2024 @ 09:32 |
Beetje tegenstrijdig met de doelen die de EU zichzelf stelt, maar dat is ondertussen eigenlijk eerder regel dan uitzondering. Gevolg, toenemende economische stagnatie, consistent beleid en visie zijn de EU vreemd. Geld over de balk gooien, linksom en rechtsom ![]() EU 2030 climate targets | |
torentje | donderdag 12 december 2024 @ 09:37 |
Duurdere producten zijn toch nooit beter dan goedkope producten? Men zou een dief van de eigen portemonnee zijn als men nog slechts duurdere producten zou kopen. | |
koffiekoekjes | donderdag 12 december 2024 @ 09:42 |
Misschien had de industrie dan maar meer moeten inzetten op vernieuwing ipv winstmaximalisatie. | |
Lospedrosa | donderdag 12 december 2024 @ 09:44 |
De EU is goed in eigen industrieën de strot door te snijden. Als dat zo doorgaat dan graven ze hun eigen graf. Daarna zal er een periode van armoede achteraan komen die we nog niet kenden. Zie Brexit. In de UK beginnen ze langzaam uit dat gat te kruipen en kunnen nu voorzichtig beginnen met uitlachen van Duitsland en Frankrijk. | |
TheFreshPrince | donderdag 12 december 2024 @ 10:54 |
Even terug naar de feiten nu.
| |
TheStigsDutchCousin | donderdag 12 december 2024 @ 11:38 |
Prima. | |
Lospedrosa | donderdag 12 december 2024 @ 12:28 |
Ook daar is groene gekte, maar dat zal langzaam opdrogen allemaal. |