Grootste fractie Europarlement wil verbod op auto’s met verbrandingsmotor terugdraaien
Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie geen reguliere personenauto’s meer worden verkocht die CO2 uitstoten. Je zou dan dus geen nieuwe auto met een verbrandingsmotor meer kunnen kopen. Het is de vraag of het echt zover komt, nu de grootste fractie in het Europees Parlement dat verbod niet ziet zitten.
Lars Krijgsman en Erik Kouwenhoven 11-12-24, 22:00
De centrumrechtse EVP ( Europese Volkspartij) heeft een plan gepresenteerd om de Europese auto-industrie te redden. Het terugdraaien van het verbod is daar onderdeel van. Ook moeten de boetes worden geschrapt die autofabrikanten straks moeten betalen als ze hun emissiereductiedoelstelling voor 2025 niet halen.
Lees ook
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Meer landen sluiten zich aan bij Duits verzet tegen verbod op benzineauto
Duitse autofabrikanten trappen op de rem bij elektrisch rijden
PREMIUM
Duitse autofabrikanten trappen op de rem bij elektrisch rijden
Net als het verbond van Europese autofabrikanten ACEA is de EVP van mening dat de CO2-emissienormen te streng zijn. Autofabrikanten zouden beschermd moeten worden tegen de gevolgen ervan. Boetes zijn volgens de EVP onacceptabel. De fabrikanten hebben het geld hard nodig voor investeringen in nieuwe technologie, zei EVP-leider Manfred Weber. De partij stelde eerder al voor om de strengere limieten uit te stellen tot 2027, of om de handhaving ervan te versoepelen.
Mix van technologieën
De EVP trekt de ‘groene ambities’ van de EU niet in twijfel, zei Weber. De fractie onderschrijft het belang van het koolstofarm maken van de economie, maar er moet een mix van technologieën mogelijk zijn om dat te bereiken. Volgens
Weber was het een vergissing dat de vorige Europese Commissie besloot om technologieën te reguleren en ‘om te concurreren met de verbrandingsmotor’.
Wil je 2 keer per week de Auto nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
Om de toekomst van de auto-industrie in de EU veilig te stellen is een pragmatische aanpak nodig, benadrukte Weber. Het belang van de auto-industrie is groot binnen de EU. ,,We hebben het over miljoenen banen en over 7 procent van het Europese bruto binnenlands product.” De export is een belangrijke ruggengraat van de Europese industrie en de economie van de Europese Unie, voegde
Weber eraan toe.
Financiële steun
Regio’s die door de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrische auto’s worden getroffen, moeten financiële steunmaatregelen krijgen, vindt de EVP. Daarnaast moeten de regels voor staatssteun worden versoepeld. Die versoepeling mag echter niet ten koste gaan van eerlijke concurrentie tussen de lidstaten.
De Europese auto-industrie heeft het momenteel niet makkelijk. Er is relatief weinig vraag naar nieuwe, al dan niet elektrische auto’s, de winsten lopen terug en de industrie heeft te maken met concurrentie vanuit Chinese hoek.
Vooral de Duitse auto-industrie verkeert al een tijdje in zwaar weer. Bij Volkswagen dreigt een groot banenverlies door de mogelijke sluiting van fabrieken in eigen land. Ook Duitse autotoeleveranciers zoals Continental,
Bosch en Schaeffler hebben aangekondigd duizenden banen te schrappen om kosten te besparen.
De EVP is binnen het Europees Parlement de grootste fractie met 166 zetels van de 720.
https://www.ad.nl/auto/gr(...)rugdraaien~a56ac4c3/