abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:39:44 #1
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_215826006
Goede middag heren en dames! :)

Ik had vandaag de woningbouw voor de deur voor kleine reparaties.
Bijna al mijn deurklinken binnen zaten los, dat kwam omdat de kleine schroefjes steeds losser gingen zitten, waardoor ik de deuren niet meer echt kon sluiten, en alles eigenlijk op een kier liet.

De man was zich echter dood geschrokken omdat mijn kozijnen en muren schimmel bevatten.

Ze vroegen of ik nog een coach had, die had ik in het begin gekregen van de gemeente toen ik op mezelf ging wonen, deze coach was bekend met autisme en hielp mij met het leren koken en het opruimen van het huis.

In 2021 is dit komen te vervallen omdat ik zelf aangaf dat ik alles op orde had, en ik ook geen zin had om elke dinsdag middag af te spreken met iemand.

Maar goed, nu zegt de woningbouw dat ik mijn kamers moet ventileren, dit kan helpen om de vochtproblemen op te lossen.

Ik heb nooit de verwarming aan, uit kostenoverwegingen, het is altijd in deze periode 15,5 graden binnen, en heb een dikke trui aan, verder ook geen behoefte aan, ik heb liever mijn vaste lasten lekker laag.

Alleen ik moet dus de schimmel wel wegkrijgen.

De woningbouw zegt dat ik de ramen elke dag even open moet doen, dit heb ik in de afgelopen jaren nooit gedaan omdat ik bang was dat er spinnen in huis zouden komen.

Maar goed, ik wil ook niet ziek worden van schimmel, en ik heb het idee dat er nu in december minder spinnen buiten zijn dus ik wil het best proberen.

Mijn vraag is echter nu, hoe houden jullie schimmel buiten de deur? En is het open doen van een raam, echt effectief om schimmel buiten de deur te houden, en hoe lang houden jullie dan ongeveer het raam open, want ik heb het nu open, en het tocht wel :P

Verder heb ik schoonmaak azijn gekregen, dus ben nu bezig om het grootste schimmel van de kozijnen te halen met een doekje.
pi_215826041
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:39 schreef BMW1993 het volgende:

Mijn vraag is echter nu, hoe houden jullie schimmel buiten de deur?
Ventileren zoals de woningbouw ook tegen je heeft gezegd. Ik heb meestal alle ventilatieroosters open staan, of de kachel nou aan staat of niet. Behalve als de omgeving weer eens hout wil stoken, dan doe ik de roosters dicht.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:45:05 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215826069
Stoken en ventileren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215826072
Met een temperatuur van 15 graden krijg je sneller condensvorming en daardoor ook sneller schimmel, zeker als je niet ventileert.
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:50:09 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215826123
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:45 schreef Farenji het volgende:
Met een temperatuur van 15 graden krijg je sneller condensvorming en daardoor ook sneller schimmel, zeker als je niet ventileert.
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.

Doe je dat niet, dan is het feest.
Hij zal nu eerst de schimmel weg moeten krijgen (schoonmaken, stoken, en ventileren, repeat), en als hij daarna niet meer wil stoken dagelijks het condens wegvegen zodat het droog blijft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:51:47 #6
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_215826147
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.
Dank, hier heb ik wat aan! :)

Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.

Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
pi_215826150
Je kan ook een hor in het raam zetten als je bang voor spinnen bent.
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:53:04 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215826155
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.

Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
Als je eerst van de schimmel af bent wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_215826332
Ik denk dat de CO2 waarde in huis ook skyhigh is. Niet bepaald gezond voor je.

Zitten er geen roosters in / boven de ramen?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_215826378
Als je gezondheid minder belangrijk is dan je centjes, dan moet je vooral niks doen. Op deze manier krijg je vanzelf (ernstige) luchtweg problemen. Schimmels zijn bijzonder slecht voor de mens.

Zoals gezegd, de enige optie is stoken en ventileren. Heel vervelend, maar die paar euro zouden je minder dierbaar moeten zijn dan je longen. En nee, je hoeft het niet op te stoken naar 26 graden. Als je het richting de 18 graden stookt overdag en zorgt voor wat ventilatie dan zijn de problemen zo je huis uit.
  dinsdag 10 december 2024 @ 15:24:05 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215826467
quote:

[..]

Een veel duidelijkere indicatie van een slecht ventilatie- en stookregime dan kletsnatte ramen ga je niet krijgen.

De lucht die je binnen hebt, die komt van buiten. Samen met het vocht dat er al in zit, en vervolgens voeg je daar binnen nog wat vocht aan toe door ademen, transpiratie, koken, douchen, kamerplanten, ... . Dat vocht moet er weer uit, en dat doe je door te ventileren (roosters, ramen, ventilatie, ...). Hoe warmer de lucht is, hoe meer water die lucht kan bevatten, en hoe makkelijker je dat vocht naar buiten verplaatst.

Ik 'vrees' dus dat je er niet aan gaat ontkomen om een beetje te verwarmen. Beter voor je huis, beter voor je gezondheid.
Huilen dan.
  roze dinsdag 10 december 2024 @ 15:27:42 #12
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215826495
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:45 schreef Leandra het volgende:
Stoken en ventileren.
Dit.
Your beauty never ever scared me.
  dinsdag 10 december 2024 @ 15:28:28 #13
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_215826503
heb je houten of kunststof kozijnen? als het hout is moet je ook uitkijken voor houtrot
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 10 december 2024 @ 15:44:50 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215826655
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Doe je dat niet, dan is het feest.
Hij zal nu eerst de schimmel weg moeten krijgen (schoonmaken, stoken, en ventileren, repeat), en als hij daarna niet meer wil stoken dagelijks het condens wegvegen zodat het droog blijft.
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
  dinsdag 10 december 2024 @ 15:46:53 #15
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_215826691
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tics van je petten.
  dinsdag 10 december 2024 @ 16:07:10 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215826893
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
Die kans is ook aanwezig.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 10 december 2024 @ 16:27:37 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215827090
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:

[..]
En de condens wegvegen met doekjes lost het probleem van een te hoge luchtvochtigheid binnen ook niet op (het vocht dat gecondenseerd is zit immers al niet meer in de lucht), dus die schimmel komt ook dan vanzelf wel weer terug.
Huilen dan.
  dinsdag 10 december 2024 @ 16:42:04 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215827219
1. Stoken
2. Ventileren
Als je renoveert:
3. Stuckwerk met cement/zand basis, geen gips, dat gaat zweten
4. Geen latex of andere organische verf gebruiken maar verf op waterglas basis zonder organische componenten
5. Voorkom koudebruggen
pi_215828607
Een ontvochtiger helpt natuurlijk ook. Maar die gebruikt ook energie.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 10 december 2024 @ 19:15:35 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215828702
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
En maakt herrie
pi_215829454
quote:

[..]

Ik slaap met het raam op een kier.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 10 december 2024 @ 20:39:59 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215829689
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
En doet niks tegen te hoge CO2-concentraties, die bij zeer gebrekkige ventilatie hoogstwaarschijnlijk ook een punt van zorg zijn.
Huilen dan.
pi_215830063
Je hoeft niet bang te zien hoor voor spinnekes, ik laat ze altijd zitten of pak ze op en zet ze ergens anders neer :s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_215830711
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1. Stoken
2. Ventileren
Als je renoveert:
3. Stuckwerk met cement/zand basis, geen gips, dat gaat zweten
4. Geen latex of andere organische verf gebruiken maar verf op waterglas basis zonder organische componenten
5. Voorkom koudebruggen
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.

Er is overigens wél een mechanisch ventilatiesysteem aanwezig met een stuk of 6 afzuigkanalen door de gehele woning.

Verder staan die dauerlufters weer open zodra het ook maar iets zachter wordt qua temperatuur buiten en gaat de balkondeur gedurende de dag open vanaf het voorjaar en staat die richting de zomermaanden zelfs dag én nacht open.

Een tip nog voor TS:

Als je toch íets behaaglijker erbij wil zitten maar de cvketel wil ontzien, overweeg dan eens een fatsoenlijke elektrische kachel. Elektriciteit is nog altijd 3x goedkoper per kW dan een kuub gas en je hebt het, afhankelijk van de oppervlakte van je woonkamer in een mum van een tijd behaaglijk gestookt en je voorkomt er ook je schimmelprobleem mee.
  dinsdag 10 december 2024 @ 21:46:21 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215830817
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2024 21:42 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.

Er is overigens wél een mechanisch ventilatiesysteem aanwezig met een stuk of 6 afzuigkanalen door de gehele woning.

Verder staan die dauerlufters weer open zodra het ook maar iets zachter wordt qua temperatuur buiten en gaat de balkondeur gedurende de dag open vanaf het voorjaar en staat die richting de zomermaanden zelfs dag én nacht open.

Een tip nog voor TS:

Als je toch íets behaaglijker erbij wil zitten maar de cvketel wil ontzien, overweeg dan eens een fatsoenlijke elektrische kachel. Elektriciteit is nog altijd 3x goedkoper per kW dan een kuub gas en je hebt het, afhankelijk van de oppervlakte van je woonkamer in een mum van een tijd behaaglijk gestookt en je voorkomt er ook je schimmelprobleem mee.
Met een moderne CV-ketel haal je ongeveer 10 kWh aan warmte uit één kuub gas. Met een electrische kachel haal je precies 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Maak nu die rekensom nog eens...
Huilen dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')