Ventileren zoals de woningbouw ook tegen je heeft gezegd. Ik heb meestal alle ventilatieroosters open staan, of de kachel nou aan staat of niet. Behalve als de omgeving weer eens hout wil stoken, dan doe ik de roosters dicht.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:39 schreef BMW1993 het volgende:
Mijn vraag is echter nu, hoe houden jullie schimmel buiten de deur?
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:45 schreef Farenji het volgende:
Met een temperatuur van 15 graden krijg je sneller condensvorming en daardoor ook sneller schimmel, zeker als je niet ventileert.
Dank, hier heb ik wat aan!quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.
Als je eerst van de schimmel af bent wel.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Dank, hier heb ik wat aan!![]()
Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.
Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
Een veel duidelijkere indicatie van een slecht ventilatie- en stookregime dan kletsnatte ramen ga je niet krijgen.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.
Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.
Doe je dat niet, dan is het feest.
Hij zal nu eerst de schimmel weg moeten krijgen (schoonmaken, stoken, en ventileren, repeat), en als hij daarna niet meer wil stoken dagelijks het condens wegvegen zodat het droog blijft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tics van je petten.
Die kans is ook aanwezig.quote:Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
En de condens wegvegen met doekjes lost het probleem van een te hoge luchtvochtigheid binnen ook niet op (het vocht dat gecondenseerd is zit immers al niet meer in de lucht), dus die schimmel komt ook dan vanzelf wel weer terug.quote:Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
En maakt herriequote:Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
Een ontvochtiger helpt natuurlijk ook. Maar die gebruikt ook energie.
Ik slaap met het raam op een kier.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
En doet niks tegen te hoge CO2-concentraties, die bij zeer gebrekkige ventilatie hoogstwaarschijnlijk ook een punt van zorg zijn.quote:Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
Een ontvochtiger helpt natuurlijk ook. Maar die gebruikt ook energie.
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1. Stoken
2. Ventileren
Als je renoveert:
3. Stuckwerk met cement/zand basis, geen gips, dat gaat zweten
4. Geen latex of andere organische verf gebruiken maar verf op waterglas basis zonder organische componenten
5. Voorkom koudebruggen
Met een moderne CV-ketel haal je ongeveer 10 kWh aan warmte uit één kuub gas. Met een electrische kachel haal je precies 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Maak nu die rekensom nog eens...quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:42 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.
Er is overigens wél een mechanisch ventilatiesysteem aanwezig met een stuk of 6 afzuigkanalen door de gehele woning.
Verder staan die dauerlufters weer open zodra het ook maar iets zachter wordt qua temperatuur buiten en gaat de balkondeur gedurende de dag open vanaf het voorjaar en staat die richting de zomermaanden zelfs dag én nacht open.
Een tip nog voor TS:
Als je toch íets behaaglijker erbij wil zitten maar de cvketel wil ontzien, overweeg dan eens een fatsoenlijke elektrische kachel. Elektriciteit is nog altijd 3x goedkoper per kW dan een kuub gas en je hebt het, afhankelijk van de oppervlakte van je woonkamer in een mum van een tijd behaaglijk gestookt en je voorkomt er ook je schimmelprobleem mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |