Nergens is het personeelstekort zo groot als hier, werkgevers overwegen vertrek: ‘Het is 5 voor 12’Nergens anders is het tekort aan personeel zo groot als in Nederland. Van de 89 belangrijkste economieën in de wereld staat ons land wat betreft de arbeidsmarkt op plek 89. Mede daarom overweegt een op de vijf Nederlandse bedrijven geheel of deels naar het buitenland te verkassen.Herman Stil 09-12-24, 15:59Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en onderzoeksbureau SEO, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Bedrijven geven ons land nog maar een mager zesje. Naast personeelstekorten zitten ook overheidsgedraai, regelbrij en krapte op het stroomnet bedrijven dwars.
,,Dit is een vijf voor twaalf melding’’, zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategie & Innovatie aan de UvA. ,,We zijn van een 7- naar een zesje gezakt. Dat zie je ook terug in de internationale lijsten. Daarin dalen we naar de staart van de top 10. Als we niks doen, hebben we volgende keer een onvoldoende.’’
[...]
Strakker en strengerVolgens ondernemers is regelgeving in Nederland strenger en strakker dan elders. ,,Dat is ook een issue in Europa met het rapport van Draghi, dat we slechter concurreren met de VS en China’’, claimt Volberda. ,,Nederland steekt daar nog eens bovenuit. We zijn zeker niet het enige land met dit soort problemen. Energietekorten, de krappe arbeidsmarkt en gebrekkige regelgeving spelen elders ook. Maar we blijven ook achter op andere landen waar dat speelt, zoals Duitsland, Frankrijk of Denemarken.’’
,,We hebben de discussie gehad of de inkoop van eigen aandelen belast moest worden, de expatregeling is verder versoberd. Verduurzaming is belangrijk maar naast Europese wetgeving doet Nederland daar weer heel veel regels bovenop. De overheid moet nadenken hoe dat efficiënter en doelmatiger kan.’’
Multinationals als Shell, Unilever en Aegon verkasten hun hoofdkantoor de afgelopen jaren naar het buitenland, vanwege Nederlandse regelgeving en belastingregels.
De techsector geeft al langer aan dat Nederland een kil techklimaat heeft en een aantal bedrijven is al geheel of deels naar het buitenland vertrokken of breidt juist buiten ons land uit of overweegt dat te doen. Daarnaast daalt het aantal buitenlandse bedrijven dat zich hier vestigt, al jaren.meer lezen:
https://www.ad.nl/economi(...)-5-voor-12~a2f7a586/tegenartikel:
Nederland een personeelstekort? Welnee, zegt deze hoogleraarma 11 november 12:15Het verhaal dat we afstevenen op een enorm personeelstekort is zwaar overtrokken, vindt Paul de Beer, emeritus-hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. "Als we zo'n groot personeelstekort hebben, is onze economie eigenlijk te groot voor ons land", zegt hij in Geld of je Leven (EO). De cijfers over de arbeidsmarkt zijn allesbehalve rooskleurig. Volgens adviesbureau McKinsey hebben we in 2030 een tekort van 1,4 miljoen werknemers als we geen maatregelen nemen. 70 procent van de ondernemers ervaart nu al een personeelstekort, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. En volgens Techniek Nederland komen we elk jaar 20.000 vakmensen tekort.
[...]
Op dit moment zijn er ruim 400.000 vacatures in Nederland. Dat zegt niet veel, vindt De Beer. "Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die kunnen werken, alleen die komen niet af op een groot deel van deze vacatures omdat het vaak onregelmatige werktijden zijn, zwaar werk of slecht betaald. Voor werkgevers zijn er gelukkig vaak nog wel mensen uit Oost-Europa die hier naar toe willen komen, maar dat moet ons natuurlijk te denken geven."
Ook kunnen we in ons consumptiegedrag andere keuzes maken, denkt De Beer. "Bij mijn flat komt elke dag wel drie of vier keer een busje om pakketjes te bezorgen. Zolang dat zo is, vraag ik me af:
hebben we echt te weinig mensen of zetten we de mensen in voor de verkeerde activiteiten?"
https://www.nporadio1.nl/(...)zegt-deze-hoogleraardat laatste is dus wat ik altijd nogal logisch heb gevonden. ik denk niet dat we te weinig mensen hebben (nou ja, dat ook wel hier en daar), maar juist teveel mensen werkzaam in eigenlijk weinig nuttige, waarde toevoegende posities. ik vind bijv. dat we veel teveel horeca hebben in dit land. we moeten veel veel veel meer mensen richting de technische kant duwen op scholen. we zijn nu al extreem afhankelijk van de VS en China voor veel van onze tech, denk aan AI, cloud, internetdiensten, enz. en die landen, alsook japan, kopen zowat elk veelbelovend tech bedrijf in europa op. want ja, waarom niet? wij waarderen die bedrijven blijkbaar niet echt genoeg