abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215818952
Nergens is het personeelstekort zo groot als hier, werkgevers overwegen vertrek: ‘Het is 5 voor 12’

Nergens anders is het tekort aan personeel zo groot als in Nederland. Van de 89 belangrijkste economieën in de wereld staat ons land wat betreft de arbeidsmarkt op plek 89. Mede daarom overweegt een op de vijf Nederlandse bedrijven geheel of deels naar het buitenland te verkassen.

Herman Stil 09-12-24, 15:59

Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en onderzoeksbureau SEO, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Bedrijven geven ons land nog maar een mager zesje. Naast personeelstekorten zitten ook overheidsgedraai, regelbrij en krapte op het stroomnet bedrijven dwars.

,,Dit is een vijf voor twaalf melding’’, zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategie & Innovatie aan de UvA. ,,We zijn van een 7- naar een zesje gezakt. Dat zie je ook terug in de internationale lijsten. Daarin dalen we naar de staart van de top 10. Als we niks doen, hebben we volgende keer een onvoldoende.’’

[...]

Strakker en strenger

Volgens ondernemers is regelgeving in Nederland strenger en strakker dan elders. ,,Dat is ook een issue in Europa met het rapport van Draghi, dat we slechter concurreren met de VS en China’’, claimt Volberda. ,,Nederland steekt daar nog eens bovenuit. We zijn zeker niet het enige land met dit soort problemen. Energietekorten, de krappe arbeidsmarkt en gebrekkige regelgeving spelen elders ook. Maar we blijven ook achter op andere landen waar dat speelt, zoals Duitsland, Frankrijk of Denemarken.’’

,,We hebben de discussie gehad of de inkoop van eigen aandelen belast moest worden, de expatregeling is verder versoberd. Verduurzaming is belangrijk maar naast Europese wetgeving doet Nederland daar weer heel veel regels bovenop. De overheid moet nadenken hoe dat efficiënter en doelmatiger kan.’’

Multinationals als Shell, Unilever en Aegon verkasten hun hoofdkantoor de afgelopen jaren naar het buitenland, vanwege Nederlandse regelgeving en belastingregels. De techsector geeft al langer aan dat Nederland een kil techklimaat heeft en een aantal bedrijven is al geheel of deels naar het buitenland vertrokken of breidt juist buiten ons land uit of overweegt dat te doen. Daarnaast daalt het aantal buitenlandse bedrijven dat zich hier vestigt, al jaren.

meer lezen:
https://www.ad.nl/economi(...)-5-voor-12~a2f7a586/

tegenartikel:
Nederland een personeelstekort? Welnee, zegt deze hoogleraar
ma 11 november 12:15
Het verhaal dat we afstevenen op een enorm personeelstekort is zwaar overtrokken, vindt Paul de Beer, emeritus-hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. "Als we zo'n groot personeelstekort hebben, is onze economie eigenlijk te groot voor ons land", zegt hij in Geld of je Leven (EO).
De cijfers over de arbeidsmarkt zijn allesbehalve rooskleurig. Volgens adviesbureau McKinsey hebben we in 2030 een tekort van 1,4 miljoen werknemers als we geen maatregelen nemen. 70 procent van de ondernemers ervaart nu al een personeelstekort, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. En volgens Techniek Nederland komen we elk jaar 20.000 vakmensen tekort.

[...]

Op dit moment zijn er ruim 400.000 vacatures in Nederland. Dat zegt niet veel, vindt De Beer. "Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die kunnen werken, alleen die komen niet af op een groot deel van deze vacatures omdat het vaak onregelmatige werktijden zijn, zwaar werk of slecht betaald. Voor werkgevers zijn er gelukkig vaak nog wel mensen uit Oost-Europa die hier naar toe willen komen, maar dat moet ons natuurlijk te denken geven."

Ook kunnen we in ons consumptiegedrag andere keuzes maken, denkt De Beer. "Bij mijn flat komt elke dag wel drie of vier keer een busje om pakketjes te bezorgen. Zolang dat zo is, vraag ik me af: hebben we echt te weinig mensen of zetten we de mensen in voor de verkeerde activiteiten?"

https://www.nporadio1.nl/(...)zegt-deze-hoogleraar

dat laatste is dus wat ik altijd nogal logisch heb gevonden. ik denk niet dat we te weinig mensen hebben (nou ja, dat ook wel hier en daar), maar juist teveel mensen werkzaam in eigenlijk weinig nuttige, waarde toevoegende posities. ik vind bijv. dat we veel teveel horeca hebben in dit land. we moeten veel veel veel meer mensen richting de technische kant duwen op scholen. we zijn nu al extreem afhankelijk van de VS en China voor veel van onze tech, denk aan AI, cloud, internetdiensten, enz. en die landen, alsook japan, kopen zowat elk veelbelovend tech bedrijf in europa op. want ja, waarom niet? wij waarderen die bedrijven blijkbaar niet echt genoeg
  maandag 9 december 2024 @ 19:07:33 #2
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215819051
"Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die kunnen werken, alleen die komen niet af op een groot deel van deze vacatures omdat het vaak onregelmatige werktijden zijn, zwaar werk of slecht betaald. Voor werkgevers zijn er gelukkig vaak nog wel mensen uit Oost-Europa die hier naar toe willen komen, maar dat moet ons natuurlijk te denken geven."

Dit slaat de spijker op zijn kop. Laat die pauperbedrijven beter betalen tegen gunstigere voorwaarden. Dat is marktwerking.

Maar in plaats daarvan pleit de politiek voor het halen van kanslozen om het werk te doen. En zou loonsverhoging de inflatie aanwakkeren. Maar die winstuitkering moet natuurlijk wel gehandhaafd blijven.

Nou tief lekker op uit NL met je kutbedrijf.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  maandag 9 december 2024 @ 19:12:23 #3
338319 ZarB
Piña colada
pi_215819088
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:07 schreef inslagenreuring het volgende:
"Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die kunnen werken, alleen die komen niet af op een groot deel van deze vacatures omdat het vaak onregelmatige werktijden zijn, zwaar werk of slecht betaald. Voor werkgevers zijn er gelukkig vaak nog wel mensen uit Oost-Europa die hier naar toe willen komen, maar dat moet ons natuurlijk te denken geven."

Dit slaat de spijker op zijn kop. Laat die pauperbedrijven beter betalen tegen gunstigere voorwaarden. Dat is marktwerking.

Maar in plaats daarvan pleit de politiek voor het halen van kanslozen om het werk te doen. En zou loonsverhoging de inflatie aanwakkeren. Maar die winstuitkering moet natuurlijk wel gehandhaafd blijven.

Nou tief lekker op uit NL met je kutbedrijf.
Daarnaast is het ook niet echt lonend om te werken in NL toeslagen- en uitkeringsparadijs.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 9 december 2024 @ 19:14:26 #4
338319 ZarB
Piña colada
pi_215819106
Ik las ooit dat we niet per se personeelstekort hebben maar een te grote vraag naar dingen (zoals dat overconsumeren dat al ergens genoemd wordt). Te veel meensen, te veel vraag, dus dan heb je weer meer productie nodig en meer personeel. Het probleem is zoals gewoonlijk weer eens: mensen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  maandag 9 december 2024 @ 19:16:58 #5
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215819129
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:12 schreef ZarB het volgende:

[..]
Daarnaast is het ook niet echt lonend om te werken in NL toeslagen- en uitkeringsparadijs.
Nee, voor hooguit 100 euro extra urenlang achter de band staan en kutwerk uitvoeren of lekker thuiszitten.

Dan wist ik het ook wel.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_215819136
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:14 schreef ZarB het volgende:
probleem is zoals gewoonlijk weer eens: mensen.
Joh :P De enige andere dieren die ik me kan bedenken die wel eens een werknemers te kort hebben zijn mieren :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 9 december 2024 @ 19:18:40 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215819146
Als we TikTok verbieden komt er wel een flink blik aan mensen vrij die deze vacatures kunnen gaan invullen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_215819147
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, voor hooguit 100 euro extra urenlang achter de band staan en kutwerk uitvoeren of lekker thuiszitten.

Dan wist ik het ook wel.
Dit dus. Werken wordt niet beloond. Je bent 35% van je salaris kwijt aan dit soort geneuzel
pi_215819208
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2024 19:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
Als we TikTok verbieden komt er wel een flink blik aan mensen vrij die deze vacatures kunnen gaan invullen.
Hoezo dat :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 9 december 2024 @ 19:25:11 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215819219
quote:
99s.gif Op maandag 9 december 2024 19:23 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Hoezo dat :')
Omdat iedereen daar tegenwoordig op schijnt te zitten.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 9 december 2024 @ 19:29:29 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215819269
En Frenske wil alleen arbeidsmigratie aanpakken. 8-)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215819319
Ik las laatst dat in Frankrijk bijvoorbeeld 16% van de mensen in de marktsector minimumloon verdient. In Nederland komt het maar weinig voor en nog is er groot personeelstekort. Ik vraag me af hoe het kan. Wil bijna niemand meer het zwaardere werk doen in NL?
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_215819345
Als al die coaches, marketingfiguren en social media managers iets nuttigs gaan doen is het "personeelstekort" weg
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Forum Admin maandag 9 december 2024 @ 19:38:42 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215819361
Ga voor de grap eens wat vacatures langs op werk.nl. Dan begin je misschien een beetje te snappen waarom sommige werkgevers geen personeel kunnen vinden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215819380
Ik vermoed dat we als het gaat om het percentage parttimers wél vrij hoog scoren
pi_215819405
Ik zou ook nooit een ploegendienst o.i.d. doen. Ik heb heel erg structuur nodig, anders ga ik mentaal gewoon naar de klote. En bovendien, weet je hoe veel kutbaantjes er wel niet zijn? Vind je het gek dat mensen dat niet willen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_215819438
quote:
10s.gif Op maandag 9 december 2024 19:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Ga voor de grap eens wat vacatures langs op werk.nl. Dan begin je misschien een beetje te snappen waarom sommige werkgevers geen personeel kunnen vinden.
12 jaar ervaring het liefst en voor 3.000 bruto
pi_215819488
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 19:35 schreef core2duo het volgende:
Ik las laatst dat in Frankrijk bijvoorbeeld 16% van de mensen in de marktsector minimumloon verdient. In Nederland komt het maar weinig voor en nog is er groot personeelstekort. Ik vraag me af hoe het kan. Wil bijna niemand meer het zwaardere werk doen in NL?
Hoe wil je in NL rondkomen van minimumloon? De sociale huurmarkt heeft wachtrijen van 20 jaar en de vrijesector huur is te duur èn komt niet in aanmerking voor de huurtoeslag waar deze groep van afhankelijk is.

De enigste groep die ervan kan rondkomen heeft het geluk toch een betaalbare woning gevonden te hebben, al dan niet decenia geleden. Woont nog bij hotel Mama. Of is een oostblokker die in waardeloze omstandigheden zich een jaartje laat uitbuiten om daarna alle hier verdiende poen in zijn thuisland te gebruiken als start om nooit meer in dit kutland te hoeven komen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  maandag 9 december 2024 @ 19:53:41 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215819512
Het marketmechanisme werkt op de arbeidsmarkt net wat anders.

Vooral Rutte was een koning in het verzetten van de piketpaaltjes.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 9 december 2024 @ 19:54:52 #20
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_215819528
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2024 19:37 schreef Mortaxx het volgende:
Als al die coaches, marketingfiguren en social media managers iets nuttigs gaan doen is het "personeelstekort" weg
Dit ja, kappen met al die bullshitbanen en raamabtenaren, draai die salarissen maar om, slecht betalen in bullshitbanen en dubbel betalen voor sectoren waar mensen nodig zijn, probleem zo opgelost
  maandag 9 december 2024 @ 20:12:03 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_215819753
Dat bedrijven dreigen weg te gaan lijkt mij eigenlijk de oplossing, het herstellen van het evenwicht.

In plaats van te zeggen dat we te weinig personeel hebben kun je ook zeggen dat we teveel bedrijven hebben.

Wat die bedrijven willen is gewoon een niet aflatende import van mensen om zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk te laten werken. Nederland is daar helemaal niet mee geholpen. We hebben al teveel bebouwd oppervlak, wegen, winkelcentra, mensen, alles. Het zou veel beter zijn met minder van alles, dus ook en vooral bedrijven.

Laat al die bedrijven die net zo goed in Polen kunnen staan (of elders, maar dat zijn de bedrijven die dan weg willen), lekker gaan!! Dan zijn hier genoeg Nederlanders voor het werk dat er is en is er ook meer ruimte.

Het probleem van Nederland is niet te weinig mensen voor de bedrijven, maar teveel bedrijven voor het land
The End Times are wild
pi_215819797
Ik vind het maar allemaal liberale nonsense praat wat alleen maar goed doet bij VVD'ers.
  maandag 9 december 2024 @ 20:19:42 #23
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215819848
Helemaal niet slecht als er wat bedrijven/sectoren vertrekken uit Nederland.

Waarom moeten we hier tienduizenden Polen, Roemenen en Bulgaren huisvesten om tomaten te plukken in niet duurzame kassencomplexen? Zet die kassen dan gewoon in Roemenië neer.

Ik weet overigens wel waarom: in Roemenië komen ze er niet mee weg om Roemenen uit te knijpen en als stront te behandelen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  maandag 9 december 2024 @ 20:20:00 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_215819852
Vandaag nog een gesprek gehad met iemand die vroeg of ik mensen voor ze kon regelen in ruil voor commissie per aangeleverde kandidaat voor in de nutssector. Komt die met een minimumloon :') Ik zal kijken of ik iemand tegenkom :') :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator maandag 9 december 2024 @ 20:22:30 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215819877
- Accepteer anderstaligen
- Accepteer mensen met een arbeidsbeperking (niet kwijlen, maar mensen autisme of angsten)
- Investeer op acceptatie van het 'overgebleven' aanbod aan arbeidspotentieel
- Geef ruimte aan mensen die zich willen ontwikkelen
- in het verlengde daarvan: verlaag de eisen voor functies en/of investeer 2 á 3 maanden in iemand die daarna het werk prima kan doen

maar nee... jammeren en jeuzelen.

In de diverse klantenbestanden van vele, regionale maar ook landelijke, collega's van me zit genoeg potentieel. Maar geen hapklare brokjes.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')