abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216243074
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Slagerijen, glasbouw enz. Die industrie, Ja toedeldokie.
Minder kassen betekent minder lichtvervuiling (ja, dat is een ding), minder Polenhotels, minder onderbetaalde arbeidsmigranten, minder vervuiling, en een mooier landschap.

Een slager is een ambachtsman met vakkennis die zélf slacht op de traditionele manier en vleeswaren en vlees bereidt. Die bestaan nauwelijks nog in Nederland helaas. Wat jij bedoelt zijn industriële slachthuizen waar vaak ook onderbetaalde arbeidsmigranten werken. Hoeft niet.
pi_216243205
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Minder kassen betekent minder lichtvervuiling (ja, dat is een ding), minder Polenhotels, minder onderbetaalde arbeidsmigranten, minder vervuiling, en een mooier landschap.

Een slager is een ambachtsman met vakkennis die zélf slacht op de traditionele manier en vleeswaren en vlees bereidt. Die bestaan nauwelijks nog in Nederland helaas. Wat jij bedoelt zijn industriële slachthuizen waar vaak ook onderbetaalde arbeidsmigranten werken. Hoeft niet.
Ik zei toch industrie of niet dan?
Ik zei dat ze niets bijdroegen toch?
pi_216251002
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 18:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]

Minder kassen, minder boeren, minder landbouw, minder industrie en alleen maar huizen.
Nee verstandig. :D
Vakman pur sang
  zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:26 #204
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_216251107
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Minder kassen, minder boeren, minder landbouw, minder industrie en alleen maar huizen.
Minder kassen, minder intensieve veehouderij, minder roofbouw is zeker een goed idee. Meer circulaire, duurzame landbouw, helemaal goed.

Complexe maak-industrie, helemaal goed. Meer ASML, meer robotisering, meer AI, minder handmatige shit, helemaal goed.

Juist zorgen dat jouw soort roof-kapitalisten die alleen maar in geld denken en die schijt hebben aan werknemersbelangen, klimaat of milieu, een beetje tegengas krijgen zodat we ons continent echt kunnen moderniseren zonder dat we roofbouw plegen is best mogelijk. Juist door de echte kosten van veroudering en verspilling in rekening te brengen.
pi_216251488
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:08 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Minder kassen, minder intensieve veehouderij, minder roofbouw is zeker een goed idee. Meer circulaire, duurzame landbouw, helemaal goed.

Complexe maak-industrie, helemaal goed. Meer ASML, meer robotisering, meer AI, minder handmatige shit, helemaal goed.

Juist zorgen dat jouw soort roof-kapitalisten die alleen maar in geld denken en die schijt hebben aan werknemersbelangen, klimaat of milieu, een beetje tegengas krijgen zodat we ons continent echt kunnen moderniseren zonder dat we roofbouw plegen is best mogelijk. Juist door de echte kosten van veroudering en verspilling in rekening te brengen.
En lekker veel werklozen erbij.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  zaterdag 11 januari 2025 @ 10:50:02 #206
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216251754
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2025 16:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Er is geen personeelstekort, er is een salaristekort.

Betaal gewoon voldoende en de mensen willen heus wel vervelend werk doen.
Dan gaan ze bij bedrijf X weg om bij bedrijf Y te gaan werken.
Dan heeft bedrijf X geen werknemers meer.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 11 januari 2025 @ 10:50:19 #207
403588 mcmlxiv
pi_216251758
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Welke werklozen precies? Je hebt werkelijk geen idee over de arbeidsmarkt geloof ik he? Het begrip vergrijzing is ook helemaal nieuw voor je? Er zijn al jaren te weinig werklozen! Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

En je hebt ook echt geen idee dat circulaire, duurzame landbouw helemaal geen banen kost?

Bizar hoe je pagina na pagina onzinnige shit blijft neerzetten die werkelijk geen enkele relatie met welke realiteit dan ook heeft.
pi_216251774
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:35 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoeveel Nederlanders werken in deze industrie?
pi_216251791
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:50 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Welke werklozen precies? Je hebt werkelijk geen idee over de arbeidsmarkt geloof ik he? Het begrip vergrijzing is ook helemaal nieuw voor je? Er zijn al jaren te weinig werklozen! Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

En je hebt ook echt geen idee dat circulaire, duurzame landbouw helemaal geen banen kost?

Bizar hoe je pagina na pagina onzinnige shit blijft neerzetten die werkelijk geen enkele relatie met welke realiteit dan ook heeft.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoeveel Nederlanders werken in deze industrie?
Ik doelde op "meer robotisering, meer AI,". Dat gaat ervoor zorgen dat er flink veel werklozen erbij komen.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 10:56:17 #210
403588 mcmlxiv
pi_216251829
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:52 schreef HSG het volgende:

[..]
[..]
Ik doelde op "meer robotisering, meer AI,". Dat gaat ervoor zorgen dat er flink veel werklozen erbij komen.
Juist in West-Europa hoeft dat geen probleem te zijn, maar is het juist de oplossing voor de vergrijzing die in volle gang is. We hebben nog veel te veel handwerk waar we straks veel te weinig mensen voor hebben. Wil je niet nog meer economische migratie, dan moeten we juist robotisering en AI omarmen. Laat vooral de kenniswerkers voor bedrijven als ASML binnenkomen, maar laten we zorgen dat we niet honderdduizenden laagbetaalde krachten nodig hebben voor werk wat we veel beter naar die gebieden kunnen brengen of kunnen automatiseren.

Zolang we roofkapitalisten de toon laten blijven bepalen blijven we in een situatie van roofbouw zitten, waarbij de generaties na ons het steeds een beetje slechter krijgen. Slechter omdat we niet duurzaam, niet circulair en niet denken vanuit het geheel. Helaas lijken sommige werelddelen te groeien naar juist meer competitie, meer vijandigheid, meer roofbouw, daar gaan wij zeker last van krijgen. Maar daar in meegaan is het slechtste wat wij kunnen doen. Europa heeft twee mogelijke toekomsten, een duurzame of een verarmde. Roofbouw zorgt onafwendbaar voor verarming.
pi_216252079
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:08 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Deels eens.
Alleen die roofbouw en kapitalisten komen uit je linkse bubbel, die bestaan niet echt.
Alleen NLse ondernemers maken de NLse MKB
.de rest is bedacht door mensen met weinig eigenwaarde
Vakman pur sang
  zaterdag 11 januari 2025 @ 11:27:41 #212
403588 mcmlxiv
pi_216252291
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 11:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Deels eens.
Alleen die roofbouw en kapitalisten komen uit je linkse bubbel, die bestaan niet echt.
Alleen NLse ondernemers maken de NLse MKB
.de rest is bedacht door mensen met weinig eigenwaarde
Roofbouw is de kern van het huidige economische systeem. Dat is best behoorlijk kut voor de generaties die na ons komen. De winst maximaliseren voor de ondernemer, de echte kosten voor de gemeenschap, dat is de echte realiteit. Veel MKB'ers doen daar volop aan mee, zeker niet allemaal, maar een erg groot deel wel.

Zolang we de aarde blijven behandelen als een kaars die altijd kan blijven branden is er weinig hoop voor de komende generaties. Wat ronduit alarmerend is, is dat we als soort na een paar honderdduizend jaar van betrekkelijke harmonie in minder dan 200 jaar tot de huidige situatie zijn vervallen. 200 jaar lijkt lang, maar is absurd kort. Krijgen we dit probleem de komende 50 jaar niet onder controle, dan zijn er geen positieve toekomstscenario's meer. Dan stevenen we af op het grote filter in welke vorm dan ook.
pi_216252347
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:50 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dan gaan ze bij bedrijf X weg om bij bedrijf Y te gaan werken.
Dan heeft bedrijf X geen werknemers meer.
Omdat bedrijf X te zuinig is om een fatsoenlijk loon te betalen. Eigen schuld dus.
pi_216252382
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 09:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Waar haal je "alleen maar " vandaan ?
pi_216262449
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 10:56 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Juist in West-Europa hoeft dat geen probleem te zijn, maar is het juist de oplossing voor de vergrijzing die in volle gang is. We hebben nog veel te veel handwerk waar we straks veel te weinig mensen voor hebben. Wil je niet nog meer economische migratie, dan moeten we juist robotisering en AI omarmen. Laat vooral de kenniswerkers voor bedrijven als ASML binnenkomen, maar laten we zorgen dat we niet honderdduizenden laagbetaalde krachten nodig hebben voor werk wat we veel beter naar die gebieden kunnen brengen of kunnen automatiseren.

Zolang we roofkapitalisten de toon laten blijven bepalen blijven we in een situatie van roofbouw zitten, waarbij de generaties na ons het steeds een beetje slechter krijgen. Slechter omdat we niet duurzaam, niet circulair en niet denken vanuit het geheel. Helaas lijken sommige werelddelen te groeien naar juist meer competitie, meer vijandigheid, meer roofbouw, daar gaan wij zeker last van krijgen. Maar daar in meegaan is het slechtste wat wij kunnen doen. Europa heeft twee mogelijke toekomsten, een duurzame of een verarmde. Roofbouw zorgt onafwendbaar voor verarming.
Aan de ene kant ben ik het met je eens. Je kunt AI inzetten om de mens te helpen. Vergrijzing, lang vooraf kunnen zien of iemand kanker krijgt en noem maar op. Echter er zijn veel bedrijven die AI zien om lekker te kunnen besparen op personeel en daar gaat het fout.
  zondag 12 januari 2025 @ 02:01:08 #216
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216262519
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 00:50 schreef HSG het volgende:
Je kunt AI inzetten om de mens te helpen. Vergrijzing, lang vooraf kunnen zien of iemand kanker krijgt en noem maar op. Echter er zijn veel bedrijven die AI zien om lekker te kunnen besparen op personeel en daar gaat het fout.
Gelet op de personeelstekorten is dat juist goed.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 12 januari 2025 @ 09:23:32 #217
403588 mcmlxiv
pi_216263274
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 00:50 schreef HSG het volgende:

[..]
Aan de ene kant ben ik het met je eens. Je kunt AI inzetten om de mens te helpen. Vergrijzing, lang vooraf kunnen zien of iemand kanker krijgt en noem maar op. Echter er zijn veel bedrijven die AI zien om lekker te kunnen besparen op personeel en daar gaat het fout.
Dat is juist de bedoeling. In grote delen van de wereld gaat dat inderdaad tot problemen leiden, hier kunnen we daarmee juist modernisering in een richting die ons werelddeel welvarend houdt terwijl we zorg, onderwijs, defensie en politie-zorg op peil houden.

We hebben straks (binnen een decennium) een enorme verschuiving van mensen die werken naar mensen die met pensioen zijn. Wanneer de werkenden straks twee keer zo productief zijn door robotisering en AI dan is dat perfect nieuws.
pi_216263501
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 09:23 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dat is juist de bedoeling. In grote delen van de wereld gaat dat inderdaad tot problemen leiden, hier kunnen we daarmee juist modernisering in een richting die ons werelddeel welvarend houdt terwijl we zorg, onderwijs, defensie en politie-zorg op peil houden.

We hebben straks (binnen een decennium) een enorme verschuiving van mensen die werken naar mensen die met pensioen zijn. Wanneer de werkenden straks twee keer zo productief zijn door robotisering en AI dan is dat perfect nieuws.
Mooi bedacht maar het allergrootste probleem is zorg. Handen aan huis en een de bedden.
In 2030 zal een op de drie! werkzame mensen een baan in de zorg (moeten) hebben om aan de vraag te voldoen .
Vakman pur sang
pi_216263832
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 09:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Mooi bedacht maar het allergrootste probleem is zorg. Handen aan huis en een de bedden.
In 2030 zal een op de drie! werkzame mensen een baan in de zorg (moeten) hebben om aan de vraag te voldoen .
En het onderwijs.... het tekort stijgt nog steeds en het schijnt steeds harder te gaan. Je kunt moeilijk een robot voor de klas zetten.
pi_216264323
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 10:18 schreef HSG het volgende:

[..]
En het onderwijs.... het tekort stijgt nog steeds en het schijnt steeds harder te gaan. Je kunt moeilijk een robot voor de klas zetten.
60% in zorg of onderwijs.
Dat wordt weer 50+ uur per week werken. *O*
Vakman pur sang
pi_216264381
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En wat bereiken wij daarmee? Niks.
pi_216265356
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:25 schreef HSG het volgende:

[..]
En wat bereiken wij daarmee? Niks.
Hoe bedoel je?
Tja het is geen keuze, dat is de eigenschap van vergrijzing.
Vakman pur sang
pi_216267356
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:17 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Meer dan fulltime werken is nadelig voor de productiviteit per gewerkt uur.

In plaats daarvan kan je er beter voor zorgen dat leraren voldoende verdienen. Daarbij mag je een docent die op een school in een achterstandswijk werkt, best meer betalen dan een docent die op een kakschool werkt in Wassenaar. De werkdruk voor de docent in een achterstandswijk ligt namelijk veel hoger dan de werkdruk voor de docent in Wassenaar.
pi_216267446
Toen ik zelf een tijdje werkloos was, overwoog ik om een carrièreswitch te maken naar het onderwijs. Dit heb ik niet gedaan vanwege de volgende redenen:

- Ik mocht alleen Nederlands geven zo zonder lerarenbevoegdheid, dit terwijl ik meer werkervaring en affiniteit heb in de ICT dus informatica zou meer voor de hand liggen. Met het vak Nederlands heb ik dan weer geen affiniteit. Ik heb niet eens 'de ontdekking van de hemel' gelezen :')

- Zijinstroomtrajecten zijn vooral gericht op basisonderwijs en er zijn er een stuk minder voor middelbaar onderwijs. Ik heb geen affiniteit met de zorgtaken voor zeer jonge kinderen (lees: poepluiers verschonen :r )

- Het grootste probleem in het onderwijs zijn de ouders waar je altijd mee te maken zult krijgen, die denken dat hun kind een hoogbegaafd prinsesje is. De kinderen zelf zijn het probleem niet.

- Ik ken genoeg mensen die in het onderwijs werken en een zeer hoge werkdruk ervaren met ook vaak overwerken. De weinige keren dat ik ze zie zijn ze 's avonds doodmoe, tegen een burn-out aan.

- De lonen liggen te laag voor de enorme werkdruk die hierbij komt kijken. Al helemaal in het basisonderwijs, middelbareschool valt nog redelijk mee.
pi_216270047
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 15:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Toen ik zelf een tijdje werkloos was, overwoog ik om een carrièreswitch te maken naar het onderwijs. Dit heb ik niet gedaan vanwege de volgende redenen:

- Ik mocht alleen Nederlands geven zo zonder lerarenbevoegdheid, dit terwijl ik meer werkervaring en affiniteit heb in de ICT dus informatica zou meer voor de hand liggen. Met het vak Nederlands heb ik dan weer geen affiniteit. Ik heb niet eens 'de ontdekking van de hemel' gelezen :')

- Zijinstroomtrajecten zijn vooral gericht op basisonderwijs en er zijn er een stuk minder voor middelbaar onderwijs. Ik heb geen affiniteit met de zorgtaken voor zeer jonge kinderen (lees: poepluiers verschonen :r )

- Het grootste probleem in het onderwijs zijn de ouders waar je altijd mee te maken zult krijgen, die denken dat hun kind een hoogbegaafd prinsesje is. De kinderen zelf zijn het probleem niet.

- Ik ken genoeg mensen die in het onderwijs werken en een zeer hoge werkdruk ervaren met ook vaak overwerken. De weinige keren dat ik ze zie zijn ze 's avonds doodmoe, tegen een burn-out aan.

- De lonen liggen te laag voor de enorme werkdruk die hierbij komt kijken. Al helemaal in het basisonderwijs, middelbareschool valt nog redelijk mee.
Ik denk dat dit voor die scholen positief is.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')