abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215803073
Gewapende milities met sheriffs en eigen volkstribunaal: groep soevereinen door OM aangeklaagd voor terrorisme

07-12-2024 06:30!!!
Veiligheid en recht
Auteur: Dirk Schouten, Bram de Waal

Gewapende milities met sheriffs en eigen volkstribunaal: groep soevereinen door OM aangeklaagd voor terrorisme
Zogeheten soevereinen keren zich tegen de Nederlandse staat.

Bron: ANP/EenVandaag

https://eenvandaag.avrotr(...)agd-voor-terrorisme/

Ze wantrouwen de overheid en willen een parallelle samenleving met eigen wetten en tribunalen. 'Soevereinen' noemen ze zich. Een kleine groep is bereid geweld te gebruiken. "Met militaire precisie moeten we 1 of 2 mensen van het schaakbord afhalen."

Het aantal zogenoemde 'soevereinen' in Nederland is toegenomen sinds de coronapandemie, blijkt uit onderzoek van de AIVD en NCTV. Het Openbaar Ministerie (OM) neemt de groep zeer serieus. Maandag begint een rechtszaak tegen een aantal radicale soevereinen die geweld niet zouden schuwen. Volgens het OM wilden zij met vuurwapens een opstand beginnen tegen de Nederlandse overheid. Zijn het extremistische idealisten of terroristen?

Op heterdaad betrapt

Het is al donker als hoofdverdachte Arjan van den B. op 5 april dit jaar met zijn Mazda het parkeerterrein van voetbalclub S.V. Heeten oprijdt. Daar ontmoet hij Rinke L. (25), die vuurwapens levert. Ze praten over de aankoop van vuurwapens, maar wat ze niet weten, is dat ze worden geobserveerd door een team van de politie.

Dat blijkt uit processtukken uit het strafdossier, die zijn ingezien door EenVandaag. De mannen worden op heterdaad betrapt en de politie neemt vier vuurwapens in beslag. Later worden in de woning van Van den B. nog vijf andere wapens gevonden.

Benoemd tot 'sheriff'

De hoofdverdachte wordt dan al langer gevolgd, ook door inlichtingendienst AIVD. Zo is eerder al meegelezen in chatgroepen op Telegram en Signal. Uit die gesprekken blijkt dat Van den B. aangesloten is bij Common Law Nederland Earth (CLNE). Volgens justitie is dat een landelijk opererende radicale groep soevereinen die als doel heeft om terroristische misdrijven als doodslag en moord te plegen.

De organisatie zou bestaan uit een kerngroep, met daarnaast lokale milities, 'sheriffs' en 'volkstribunalen'. Bovendien zouden er plannen zijn om provinciale afdelingen op te zetten. Van den B. zou in 2022 als 'sheriff' zijn beëdigd bij CLNE

website:
https://eenvandaag.avrotr(...)agd-voor-terrorisme/

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 08-12-2024 03:07:11 ]
pi_215803165
:') wat lees ik allemaal in die OP _O-
U MAD?
pi_215803377
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:00 schreef de_boswachter het volgende:
:') wat lees ik allemaal in die OP _O-
Hele toestand, daar in Den Haag.
(vast een korfbalwedstrijd met onverwachte uitslag vandaag in Zoetermeer)

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 07-12-2024 23:28:31 ]
pi_215803384
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_215803408
quote:
Toegevoegd, dank
  zaterdag 7 december 2024 @ 23:32:02 #6
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_215803441
Uitkeringen afpakken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_215803454
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:32 schreef monkyyy het volgende:
Uitkeringen afpakken.
Autonomen hebben vast hun eigen inkomstenbronnen, denk je ook niet?
Drugs, wapens, prostitutie.
Ik anders niet waarom AIVD ze in de gaten hield.
pi_215803472
Ik begin die Souvereinen steeds meer te mogen.
Lekker de tyfus geven om het systeem.
Waarom ook niet?
Als de geest eenmaal uit de fles is, krijg je de fles nooit meer in de geest! :')
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  zaterdag 7 december 2024 @ 23:41:54 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215803512
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:36 schreef Viesdik het volgende:
Waarom ook niet?
Als de geest eenmaal uit de fles is, krijg je de fles nooit meer in de geest! :')
Ondertussen wel van hun levensonderhoud afhankelijk van dat systeem, stelletje idioten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215803554
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ondertussen wel van hun levensonderhoud afhankelijk van dat systeem, stelletje idioten.
Afhankelijk zijn ze gemaakt hè.. keep that in mind
pi_215803562
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:46 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Afhankelijk zijn ze gemaakt hè.. keep that in mind
Afhankelijk gemaakt van wat? Internet ofzo?
pi_215803567
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Afhankelijk gemaakt van wat? Internet ofzo?
Het systeem is zo ontworpen dat iedereen er afhankelijk van geworden is.
Tenzij je financieel onafhankelijk bent. Maar zelfs dan ben je nog steeds afhankelijk van het systeem.
Afhankelijkheid creëert een vorm van slavernij.
pi_215803570
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:36 schreef Viesdik het volgende:
Waarom ook niet?
Mooi man, heb je dat in Den Haag vandaag gezien!
pi_215803580
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:49 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Mooi man, heb je dat in Den Haag vandaag gezien!
Ik kijk geen MSM... dus ik zie vrij weinig van wat men dient te zien
pi_215803601
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:51 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ik kijk geen MSM... dus ik zie vrij weinig van wat men dient te zien
Dat krijg je dan ook met die autonomen en souvereinen. Wie zijn die mensen toch, en waar hebben ze het over?
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 7 december 2024 @ 23:56:05 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_215803623
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:49 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Het systeem is zo ontworpen dat iedereen er afhankelijk van geworden is.
Tenzij je financieel onafhankelijk bent. Maar zelfs dan ben je nog steeds afhankelijk van het systeem.
Afhankelijkheid creëert een vorm van slavernij.
Dat had ook zonder gekund inderdaad. Dan hadden we verder geen degelijke educatie, infrastructuur, welzijn, etc, maar goed, het had gekund.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_215803625
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:53 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Dat krijg je dan ook met die autonomen en souvereinen. Wie zijn die mensen toch, en waar hebben ze het over?
In de basis hele normale mensen, met een groot gevoel van onrecht.
Slachtoffers van een falend systeem die vervolgens nog worden nagetrapt.
pi_215803634
Gelukkig maar een klein groepje, oppakken en straffen die gasten.

Ik heb vooral medelijden met de duizenden soevereinen die beïnvloed worden door dit soort mensen of door mensen die er een financieel slaatje uit slaan (bijvoorbeeld documenten verkopen die soevereinen op kunnen sturen naar de belastingdienst).
pi_215803817
edit
kan weg, dubbel post

[ Bericht 48% gewijzigd door yessie234 op 08-12-2024 00:41:57 ]
pi_215803876
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 00:21 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Mmm.
Werd dat ook niet beweerd over anderen ooit geoormerkt tot terroristen? Ik denk aan RAF.

Ik heb het idee dat de arrestatie bedoeld is om onrust te veroorzaken. Dat mensen gaan praten, overleggen, dat soort dingen.

Dat er met een vergrootglas naar het internet gekeken wordt. Om de groep beter in beeld te krijgen. Lastig, als onderzoek van AIVD aan de basis stond van politie onderzoek. Hopelijk gaan er geen slachtoffers vallen.

Als mensen in wapens handelen, zullen ze er ook iets mee willen, lijkt mij. Dit klinkt als behoorlijk 'niet pluis'.
RAF waren communisten, autonomen behoren niet tot een politieke stroming. Maar de autonomen bestonden al vóór corona en hoor je eigenlijk niks meer van. Die zitten in een camper in niemandsland ergens tussen Nederland en Duitsland.
pi_215803890
Gek gemaakt door de wappie waanzin van Tjerrie.
pi_215803900
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 00:21 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Mmm.

Ik heb het idee dat de arrestatie bedoeld is om onrust te veroorzaken. Dat mensen gaan praten, overleggen, dat soort dingen.

Als mensen in wapens handelen, zullen ze er ook iets mee willen, lijkt mij. Dit klinkt als behoorlijk 'niet pluis'.
Nee.. de arrestatie heeft enkel tot doel om de kopstukken binnen deze groep autonomen hard aan te pakken, om de volgelingen te demoraliseren en de organisatie in de kiem te smoren vanuit de angst dat deze groep belastingontwijkers steeds groter en groter wordt. Dit is gewoon strategisch opereren.

En over de vuurwapen gevaarlijkheid moet je in veel gevallen met een korreltje zout nemen, het is vaak een vorm van desinformatie om het sentiment onder de bevolking te sturen. In de basis zijn autonome mensen wat verwarde mensen die vooral in de overheid een kwaadaardig orgaan zien. Maar gewelddadig zijn ze in 99% gevallen totaal niet. Ze willen gewoon niks meer te maken hebben met het systeem.
Tuurlijk zitten er ook gekken tussen, maar er wordt altijd ingezoomd op die ene gek.
  zondag 8 december 2024 @ 00:36:57 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215803914
Supergaaf.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_215803921
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 00:30 schreef Viesdik het volgende:

[..]
RAF waren communisten, autonomen behoren niet tot een politieke stroming. Maar de autonomen bestonden al vóór corona en hoor je eigenlijk niks meer van. Die zitten in een camper in niemandsland ergens tussen Nederland en Duitsland.
Gaat me niet om politieke denkbeelden, en of dit links-rechts te labelen is, het gaat me om uitingen van extremisme.
Extremisme is extremisme, links, rechts, midden, maakt niet uit.

RAF ontstond uit onmachtsgevoel bij jongeren dat denazificatie in West-Duitsland nooit grondig was geweest. Kinderen van SS-ers . Zo bedoelde ik mijn verwijzing naar RAF. Hele gewone mensen die zich vertrapt voelden, en gevoelig bleken extremistische daden uit te voeren.

AIVD en politie moet iets hebben gevonden in communicatiedingetjes, maar wellicht ook groepen die eromheen hangen. Dat blijft nog (even?) onder de pet.

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 08-12-2024 00:44:41 ]
pi_215803977
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 00:38 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Gaat me niet om politieke denkbeelden, en of dit links-rechts te labelen is, het gaat me om uitingen van extremisme.
Extremisme is extremisme, links, rechts, midden, maakt niet uit.

RAF ontstond uit onmachtsgevoel bij jongeren dat denazificatie in West-Duitsland nooit grondig was geweest. Kinderen van SS-ers . Zo bedoelde ik mijn verwijzing naar RAF. Hele gewone mensen die zich vertrapt voelden, en gevoelig bleken extremistische daden uit te voeren.

Ze moeten iets hebben gevonden in communicatiedingetjes, maar wellicht ook groepen die eromheen hangen. Dat blijft nog (even?) onder de pet.
Extremiteit in denkbeelden tot daar aan toe, maar overgaan tot geweld is een brug te ver.
Ik accepteer de beweging als zodanig, op voorwaarde dat ze daarbij de veiligheid van anderen niet in gevaar brengen.
Dus ja, als ze echt een gevaar vormen voor de samenleving, dan moet er opgetreden worden.
De vraag is echter, of het plaatje ook klopt bij deze groeiende groep autonomen. En of er niet vooral een verkeerd beeld wordt geschept over deze mensen.
Het is geen groep terroristen die met geweld hun zin willen doordrijven. Het is een groep mensen -nogmaals- die met rust gelaten wil worden en geen onderdeel meer willen uitmaken van het systeem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')