abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215802934
Wat is beter voor de levensduur van de accu?

Opladen na iedere heen-en-weer rit van 40% naar 70%.

Opladen na 2 heen-en-weer ritten van 25 naar 85%

Opladen na 3 heen-en-weer ritten van 10 naar 100% (nooit geprobeerd want te risicovol)

Per heen-en-weer rit is het verbruik 30%
pi_215803398
Naar 80-85% laden zodra het kan, onafhankelijk van hoe leeg hij op dat moment is.
En niet vaker snelladen dan nodig is.
Dat is voor je accu prima.

Zou er niet teveel over nadenken.

Alleen als je LFP-accu's hebt in plaats van Li-Ion dan is standaard tot 100% laden weer geen probleem, wat ook weer compenseert voor de iets lagere capaciteit.
pi_215803444
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Naar 80-85% laden zodra het kan, onafhankelijk van hoe leeg hij op dat moment is.
En niet vaker snelladen dan nodig is.
Dat is voor je accu prima.

Zou er niet teveel over nadenken.

Alleen als je LFP-accu's hebt in plaats van Li-Ion dan is standaard tot 100% laden weer geen probleem, wat ook weer compenseert voor de iets lagere capaciteit.
Zijn al die laadkastjes slim tegenwoordig?
Dynamic load balancing / AI slim laden op basis van zonnestroom en energietarieven?
Duurt allemaal lang eigenlijk, je zou zeggen dat dit abonement er standaard bij zou moeten zitten nu.
Incl automatisch afschakelen zonnepanelen bij negatieve prijzen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215803455
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Naar 80-85% laden zodra het kan, onafhankelijk van hoe leeg hij op dat moment is.
En niet vaker snelladen dan nodig is.
Dat is voor je accu prima.

Zou er niet teveel over nadenken.

Alleen als je LFP-accu's hebt in plaats van Li-Ion dan is standaard tot 100% laden weer geen probleem, wat ook weer compenseert voor de iets lagere capaciteit.
Oke thanks. Ik laad nu al tot 85%.
pi_215803591
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:34 schreef polderturk het volgende:

[..]
Oke thanks. Ik laad nu al tot 85%.
En als je een keer een lange rit moet maken kan tot 100% ook wel natuurlijk. Het moet praktisch blijven.
Het is meer dat 80% beter voor de accu is, dus als je de capaciteit niet nodig hebt dan gewoon tot 80-85 laden.
  zondag 8 december 2024 @ 02:06:32 #6
6941 APK
Factual, I think.
pi_215804209
Op Tweakers lees ik wel eens dat een tijdje laten staan met laag percentage ook niet echt goed voor de levensduur is.
Mijn vorige knalde ik wekelijks gewoon vol naar 100%, nu ben ik wat braver door al die onheilsverhalen en laad ik naar 90% als 'ie een paar dagen niet gebruikt wordt.
Dacht het ook niet nodig te hebben voor mijn wekelijkse 350km / 400km rit maar afgelopen donderdag met regen, lage temperatuur en storm had ik 10% over toen ik thuis kwam en dat voelt voor mij niet comfortabel.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_215806274
Accus laad je toch gewoon vol en je voorkomt diepladen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215806430
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2024 11:54 schreef halfway het volgende:
Accus laad je toch gewoon vol en je voorkomt diepladen?
Li-Ion laad je het liefst niet verder dan 80-85% bij dagelijks gebruik, dan gaan ze het langst mee.
LiFePO4 kan je wel 100% laden, heeft ook 3 tot 5x meer laadcycles totaal.
pi_215806841
Maar welke van de drie methodes in de op is de beste?
pi_215806846
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 13:07 schreef polderturk het volgende:
Maar welke van de drie methodes in de op is de beste?
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Naar 80-85% laden zodra het kan, onafhankelijk van hoe leeg hij op dat moment is.
Gooi er een dynamic load balancing autolader bovenop die dicteert dat het voornamelijk zonnestroom moet worden danwel goedkope uurtjes en tada, future proof huis.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215806885
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2024 13:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]

Dus optie 1
  zaterdag 1 maart 2025 @ 22:39:57 #12
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_216887542
Heb net mijn Kona ingeleverd na 5 jaar en 260.000 km. Altijd thuis geladen tot 100% . Nooit iets gemerkt dat de accu minder werd. In de zomer altijd een actieradius van 480 km.

Nu tijdelijk benzine tot mn nieuwe elektrische bolide geleverd wordt :7
Wakadoodle!
pi_216888756
Bijna 4 jaar een ev, laadt normaliter tot 80%, maar voor vakanties tot 100% (dan kunnen we bijv heen en weer naar het vliegveld, of eerste rit naar kanaaltunnel zonder te laden). Vaak voor zowel heenweg als terugweg. Laad denk ik een keer of 10-20 per jaar tot 100%. Kom zelden onder de 20%, en volgens mij maar 1 of 2 keer onder de 15% geweest. Range is niet noemenswaardig verandert, temperatuur heeft een grotere invloed iig.
pi_217643663
Mij is vooral uitgelegd dat bij lange stilstand met lage of hoge accupercentages de accuslijtage toeneemt. Als je bijvoorbeeld direct na een rit met 5% hem direct aan de lader hangt, of dat je met een 100% volle accu ook direct gaat rijden nadat hij vol is, zou het effect verwaarloosbaar moeten zijn. Normaliter laad ik hem 's nachts langzaam met 2 kW en als ik weet dat ik 's morgens weg moet tot 100%, anders tot 80 à 90%. Als we op vakantie gaan (en de auto niet gebruikt wordt) zorg ik ervoor dat de accu nooit boven de 80% staat.
Miata is always the answer
pi_217651791
Ik gooi m altijd naar 100%, gewoon omdat dat handig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')