https://www.at5.nl/artike(...)et-israel-niet-stoptquote:UvA-docenten dreigen met nieuwe staking als universiteit samenwerking met Israël niet stopt
Meer dan honderd UvA-docenten en -medewerkers dreigen vanaf maandag vier dagen lang in staking te gaan. Ze eisen al langer dat de universiteit de banden met Israël verbreekt en een commissie start voor het beoordelen van internationale samenwerkingen en demonstratierecht uitbreidt. De UvA zegt juist dat die nieuwe kaders bijna klaar zijn en demonstreren dus niet meer hoeft.
Ik werk volgende week het liefst aan mijn onderzoek, maar ik werk het liefst ook in een veilige werksfeer die geen mensenrechten schendt". UvA-docent en onderzoeker Rébecca Franco legt volgende week haar werk neer als het College van Bestuur (CVB) morgen om 12.00 niet luistert naar de eisen die zij met de FNV en meer dan honderd collega's deelt.
Franco noemt het "simpele eisen", maar als je de UvA moet geloven blijkt de afgelopen maanden dat die eisen helemaal niet zo simpel zijn. Al sinds mei dit jaar demonstreren studenten, docenten en andere medewerkers om hun boodschap duidelijk te maken: 'Stop de samenwerking met Israël.'
Ook nu is dat de boodschap, en om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen moet er dus een onafhankelijke commissie komen binnen de UvA die internationale samenwerkingen toetst op het schenden van mensenrechten. Maar ook demonstreren moet mogelijk blijven, en daarom eisen de stakers een verruimde regelgeving voor het demonstratierecht: "Dat de UvA zou eisen om legitimatie bij het demonstreren beperkt ons recht."
Een specifiek gepland antwoord
FNV-vakbondsman Bernard Koekoek staat de docenten bij: "Het duurt al veel te lang en als er nu niets gebeurt dan voeren we actie." Koekoek heeft de UvA om een onderhandelingspositie gevraagd om zo bij de nieuwe besluitvorming te worden betrokken als voorman voor alle docenten die bij de vakbond zijn aangesloten.
De UvA heeft naar eigen zeggen de FNV wel betrokken, maar volgens Koekoek niet op de juiste manier: "Als je ons, nadat je je actiegroep hebt opgeheven en je je plannen al helemaal geschreven hebt, vraagt om onze visie, dan is dat niet het soort inspraak die wij willen."
"We moeten de inhoud eerst zien om te weten of de nieuwe plannen aan onze eisen voldoen"
Rébecca Franco - docent UvA
Het CVB reageert onder andere met een eigen bericht dat zowel het nieuwe kader voor samenwerkingen en de nieuwe huisregels omtrent demonstratierecht in een afrondende fase zitten. Alleen moeten organen zoals de medezeggenschap moeten nog de ruimte krijgen om hun blik erop te werpen en in te stemmen. Maar volgens de FNV is het "wel heel toevallig dat dat antwoord nu komt als wij een ultimatum stellen."
Volgens Koekoek hebben de leden van de organen die hij spreekt het conceptplan nog helemaal niet ontvangen. Franco: "Zo'n bericht is niet genoeg. Ik wil eerst zien wat de inhoud is van al die nieuwe plannen voordat we beslissen of het staken mogelijk niet nodig is." Volgens de docent is een nieuw plan met verkeerde inhoud nog steeds niet hetzelfde als gehoor geven aan de eisen.a
Het is toch nooit links om minderjarigen te verplichten om stil te zitten en te luisteren naar een onderwijzer die kennis wil doorgeven waar een minderjarige in het echte leven niets aan heeft?quote:Op donderdag 5 december 2024 18:34 schreef HowardRoark het volgende:
Mooie kans om de UvA te ontdoen van zulke docenten. Het toont ook maar weer eens aan hoe diep zulk activisme zit geworteld in veel delen van de academische wereld, waar radicaal tot extremistisch linkse standpunten de norm vormen.
quote:Op donderdag 5 december 2024 19:12 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik word een beetje moe van dat Free Palestina gebeuren. Ga lekker daarheen om te helpen.
Wat let je, wereldverbeteraar?quote:
Dat loopt meestal niet zo goed af.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:12 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik word een beetje moe van dat Free Palestina gebeuren. Ga lekker daarheen om te helpen.
Nou meer dan 100 medewerkers zal wel een grotere impact hebben.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:41 schreef Twiitch het volgende:
Nu kunnen er dadelijk dus geen colleges in genderstudies en intersectionele critical race theory gevolgd worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |