abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215753826
https://www.gld.nl/nieuws(...)etenbandje-naar-huis

quote:
Overijverige boa stuurt Pietenbandje naar huis

HATTEM - Een ijverige boa heeft vrijdag in Hattem op koopavond een einde gemaakt aan feestelijke sferen door de Pietenband naar huis te sturen. En dat houdt de gemoederen sindsdien flink bezig.
De Pietenband van muziekvereniging Ons Genoegen speelde muziek op uitnodiging van de ondernemersvereniging om de koopavond extra gezellig te maken voorafgaand aan de pakjesweek.

Maar voor het optreden was geen toestemming aangevraagd. De dienstdoende buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) vroeg de band daarom om hun instrumenten in te pakken. "Volgens de letter van de wet een juiste beslissing, maar gezien de specifieke omstandigheden had een andere afweging gemaakt moeten worden", zo schrijft de gemeente Hattem maandag over het voorval.

Want er was behoorlijke onvrede ontstaan over de spelbrekerij. "De gemeente begrijpt de onvrede die bij de betrokken partijen en de inwoners is ontstaan naar aanleiding van het stopzetten van het optreden. Het is altijd jammer als een positief bedoeld, feestelijk initiatief zoals dit optreden, een abrupt einde krijg", aldus de gemeente.
Letter van de wet

"Volgens de letter van de wet heeft de boa correct gehandeld", zo verdedigt de gemeente de boa. Burgemeester Marleen Sanderse staat voor haar boa’s. Ze benadrukt dat het werk van een boa vaak 'in een lastige, en soms ook onbegripvolle situatie' plaatsvindt.

“Het is een uitdaging om altijd de juiste afweging te maken tussen regelgeving en de specifieke omstandigheden op dat moment. In dit geval had een andere afweging moeten worden gemaakt. Hoe vervelend het ook is, we leren hier wel van.”

De gemeente adviseert om altijd even na te gaan of toestemming nodig is voor een optreden.
Boa's _O_
pi_215753844
Muziekvereniging Ons genoegen is heel begrijpelijk nu misnoegd.
  dinsdag 3 december 2024 @ 09:11:19 #3
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_215753870
Misschien moet die BOA bij de politie gaan werken. Daar schijnen ze nogal moeite te hebben met zowel de letter van de wet als de geest van de wet.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_215753881
Spontane gezelligheid ist verboten. Ornung muss sein jaaah! Konden ze die min-een-streper niet in de zak stoppen ofso?

Slecht verhaal weer dit. Hij staat zich daar druk te maken om een bandje wat een gezellige sfeer brengt, terwijl 50 meter verder de kruidvat wordt leeggerooft door de rondtrekkende roversbende....

Keuzes keuzes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 3 december 2024 @ 09:18:41 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215753899
Dit is dus waarom ik een hekel aan boa´s heb.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 3 december 2024 @ 09:25:54 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215753957
Omg, ik snap echt wel dat mensen het gezellig vinden, maar serieus, muziek in het openbaar is altijd zo’n teringherrie. Net als die draaiorgels, echt super irritant. Als je wil spelen, regel dan gewoon een vergunning en stop met zeuren als je wordt weggestuurd. En tbh, zwarte piet is echt mega ouderwets. Tijd voor iets nieuws en leukers om mensen te vermaken. Regels zijn er niet voor niets, toch?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215753958
Waarom moet daar toestemming voor gevraagd worden?
En aan wie?
  dinsdag 3 december 2024 @ 09:27:10 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215753970
Goede actie, optiefen met je muziek in openbare ruimte
  dinsdag 3 december 2024 @ 09:28:41 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215753988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 09:25 schreef Hiddendoe het volgende:
Waarom moet daar toestemming voor gevraagd worden?
En aan wie?
Omdat je niet zomaar overal lawaai mag maken, hoe "gezellig" het ook is. Toestemming vraag je meestal aan de gemeente, zodat zij kunnen checken of het niet voor overlast zorgt. Logisch toch? Stel je voor dat iedereen zomaar overal zou gaan spelen, dan wordt het echt een chaos.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215754008
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 09:14 schreef Red_85 het volgende:
Spontane gezelligheid ist verboten. Ornung muss sein jaaah! Konden ze die min-een-streper niet in de zak stoppen ofso?

Slecht verhaal weer dit. Hij staat zich daar druk te maken om een bandje wat een gezellige sfeer brengt, terwijl 50 meter verder de kruidvat wordt leeggerooft door de rondtrekkende roversbende....

Keuzes keuzes.
Nog meer dan bij normale agenten pakken ze meestal laaghangend fruit. Zag je toen bij corona ook duidelijk. Gingen ze heel ijverig controleren of een gezinnetje in een speeltuin wel tot hetzelfde huishouden behoorde, maar een hanggroep lawaaiige rotjochies die dat duidelijk niet waren lieten ze gewoon hun gang gaan.
pi_215754030
Hebben die geen binding met de mensen daar?
pi_215754307
Boa's...

Wannabe agenten die nét een paar IQ-punten mistten om bij de politie te gaan werken...

:')
pi_215754423
quote:
“Het is een uitdaging om altijd de juiste afweging te maken tussen regelgeving en de specifieke omstandigheden op dat moment. In dit geval had een andere afweging moeten worden gemaakt. Hoe vervelend het ook is, we leren hier wel van.”
Wat een antirechtsstatelijk gelul. Regelgeving is geen onderwerp van afweging, het is het resultaat daarvan. BOA's zijn niet degenen die afwegingen moeten of kunnen maken. Dat is al gebeurd, de regelgeving is het resultaat en die moet gehandhaafd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215754465
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat een antirechtsstatelijk gelul. Regelgeving is geen onderwerp van afweging, het is het resultaat daarvan. BOA's zijn niet degenen die afwegingen moeten of kunnen maken. Dat is al gebeurd, de regelgeving is het resultaat en die moet gehandhaafd.
Wat ik me nu wel afvraag is als die boa had besloten om dat bandje gewoon te laten spelen, of hij/zij dat dan later daarvoor op het matje geroepen zou moeten worden.
  dinsdag 3 december 2024 @ 10:17:33 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215754482
Mja een BOA is geprogrammeerd op regeltjes, en wordt waarschijnlijk niet aangemoedigd om zelf afwegingen te maken. Dus op die BOA gaan zeiken is niet zo terecht. Je kan het beter over het kader hebben waarin die moet werken.
pi_215754519
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Mja een BOA is geprogrammeerd op regeltjes, en wordt waarschijnlijk niet aangemoedigd om zelf afwegingen te maken. Dus op die BOA gaan zeiken is niet zo terecht. Je kan het beter over het kader hebben waarin die moet werken.
Hoe zie je dat voor je? In de APV?
  dinsdag 3 december 2024 @ 10:25:50 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215754552
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je? In de APV?
Bijvoorbeeld, er zou dan een discussie moeten zijn in hoe om te gaan met spontane initiatieven.
  dinsdag 3 december 2024 @ 10:27:28 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215754554
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:15 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat ik me nu wel afvraag is als die boa had besloten om dat bandje gewoon te laten spelen, of hij/zij dat dan later daarvoor op het matje geroepen zou moeten worden.
Waarschijnlijk wel ja.
pi_215754643
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:15 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoezo heeft een BOA beslissingsmacht over de regels? Hoezo moet dat van de luimen van een BOA afhangen? Als hij het leuke muziek vindt mogen de omwonenden wel overlast ervaren?

quote:
Het kader dat luide muziek in de openbare ruimte is gereguleerd en Ons Genoegen gewoon een vergunning had moeten aanvragen zoals elke straatmuzikant?
pi_215754688
quote:
Die Boa heeft inderdaad gewoon gedaan waarvoor die in dienst is.
Het probleem lijkt me te liggen bij de ondernemers dat ze vergeten zijn een vergunning aan te vragen.

Zo moeilijk is dat niet.

Kunnen ze wel naar de boa boe roepen maar de schuld ligt toch echt bij hunzelf.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 december 2024 @ 10:42:51 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215754692
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Wat een onzin. Je kan best even de wetgeving aan de kant zetten ten goede van de publieke orde.
In dit geval het plezier wat men had toen het orkest vrolijk aan het spelen was.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_215754765
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215754800
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoezo heeft een BOA beslissingsmacht over de regels? Hoezo moet dat van de luimen van een BOA afhangen? Als hij het leuke muziek vindt mogen de omwonenden wel overlast ervaren?

Ik doelde eigenlijk op de quote uit je bericht van 10:11.

Hier wordt al min of meer aangegeven dat een boa zelf een bepaalde situatie moet inschatten voordat er maatregelen genomen worden.

Een boa is geen politieagent, hé?
pi_215754944
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 09:14 schreef Red_85 het volgende:
Spontane gezelligheid ist verboten.
Hier is toch helemaal niets spontaan aan? Ze zijn uitgenodigd door de ondernemersvereniging. Die zouden echt moeten weten dat je daarvoor een melding moet maken of een vergunning aanvragen. En ik kan mij ook niet voorstellen dat de muziekvereniging dit voor het eerst meemaakt.

Ik vind het jammer dat de gemeente zijn medewerker hierin niet echt verdedigd. Hij heeft gewoon juist gehandeld, deze ondernemers hadden beter moeten weten.
pi_215754998
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:42 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Wat een onzin. Je kan best even de wetgeving aan de kant zetten ten goede van de publieke orde.
In dit geval het plezier wat men had toen het orkest vrolijk aan het spelen was.
Nee, dat is even modieus als antirechtsstatelijk geleuter. "Je kan best even de wetgeving opzij zetten" is nou de kern van antirechtsstatelijk denken. Er is democratisch besloten dat de muziek in de openbare ruimte aan regulering is onderworpen, daar heeft een BOA dan niks meer van te vinden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 10:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ik doelde eigenlijk op de quote uit je bericht van 10:11.

Hier wordt al min of meer aangegeven dat een boa zelf een bepaalde situatie moet inschatten voordat er maatregelen genomen worden.

Een boa is geen politieagent, hé?
Als je door de afschuwelijke managementtaal heen leest is het bestuurlijke onzin die hier staat. De gemeente heeft ten eerste al te zorgen dat haar personeel niet uitgedaagd wordt door het uitvoeren van de opgedragen taak. Je moet natuurlijk niet je eigen personeelsadvertentie gaan geloven.

Je maakt nóóit een afweging tussen regelgeving en specifieke omstandigheden. Wanneer de regelgeving dat toelaat maak je eventueel een afweging binnen die regelgeving, die immers is geschreven met allerlei specifieke omstandigheden in gedachten. Die afwegingsruimte is heel klein, kleiner dan bij een politie-agent want die is beter opgeleid. Niet op de hoogte zijn van de regels of door een foutje niet aan de regels hebben voldaan is geen uitzondering die is opgenomen in de regelgeving, want zo werkt regelgeving nou eenmaal niet.

De gemeente Hattem snapt helemaal niets van goed bestuur. Regelgeving beschermt juist tegen willekeur, de betrokken belangen, zij die muziek willen en zij die stilte willen, zijn al gewogen door de volksvertegenwoordiging van de gemeente en die heeft democratisch besloten dat een vergunning vereist is. Geen vergunning, geen muziek, punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')