Bronquote:Een derde van de Belgen ouder dan 75 is nog nooit online geweest
35 procent van de Belgen die ouder zijn dan 75 heeft nog nooit internet gebruikt. En voor nog eens 5 procent was het 3 maanden geleden dat ze online waren. Dat blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel. Senioren gaan vooral online om te bankieren of om te (video)bellen.
Slechts 60 procent van de 74-plussers gebruikt regelmatig internet, tegenover 96 procent van de bevolking tussen 16 en 74 jaar.
Bij de senioren is er ook sprake van een opvallend verschil qua geslacht. Bij mannen van 75 en ouder gebruikt 69 procent internet, bij vrouwen is dat slechts 52 procent. Voor de rest van de bevolking bedragen deze percentages respectievelijk 97 en 95 procent.
Senioren gebruiken het internet het vaakst om te internetbankieren (46 procent), om te telefoneren of voor videogesprekken (34 procent) of om gebruik te maken van berichtendiensten zoals Whatsapp (25 procent).
Belgie en infrastructuur is over het algemeen geen geslaagde combinatie.quote:
Internet bestaat al 30 jaar. Zelfs mijn oma van 93 heeft een ipad gehad.quote:Op maandag 2 december 2024 22:31 schreef Starhopper het volgende:
Omg, serieus? Echt beter dat die bejaarden lekker offline blijven, ze snappen er toch niks van. Straks klikken ze op iets vaags en zijn ze meteen al hun geld kwijt ofzo. En social media? Absoluut no-go voor hen, sorry not sorry. Dat is echt niet hun wereld. Laat ze gewoon een boek lezen of breien ofzo, veel veiliger. Achter de geraniums zitten is ook helemaal prima, toch?
Niet in België.quote:Op maandag 2 december 2024 23:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Internet bestaat al 30 jaar.
Daar hadden ze in 2010 volgens mij nog maandelijkse datalimietenquote:
Het is erger dat hebben ze nu nog steeds.quote:Op dinsdag 3 december 2024 00:10 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Daar hadden ze in 2010 volgens mij nog maandelijkse datalimieten
quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:50 schreef ReplaR het volgende:
Hebben ze toch helemaal niet nodig? Die lui hebben teletekst.
quote:Vlaanderen heeft sinds 1 juni 2016 geen Teletekst meer. De Vlaamse omroep VRT heeft de dienst stopgezet vanwege een afname van kijkers, die terugliep tot 100.000 unieke bezoekers. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar Teletekst nog steeds populair is met dagelijks 3,5 miljoen kijkers. De Franstalige omroep RTBF volgde later, met een stopzetting van hun Teletekst-dienst in 2024.
Ik heb m'n ouders (midden 70) al zo vaak gezegd dat het goed zou zijn als ze wat meer met de computer zouden doen, en dat weten ze ook, maar het zakt toch meteen weg. Ik heb het onderhand opgegeven.quote:Op maandag 2 december 2024 22:31 schreef Starhopper het volgende:
Omg, serieus? Echt beter dat die bejaarden lekker offline blijven, ze snappen er toch niks van. Straks klikken ze op iets vaags en zijn ze meteen al hun geld kwijt ofzo. En social media? Absoluut no-go voor hen, sorry not sorry. Dat is echt niet hun wereld. Laat ze gewoon een boek lezen of breien ofzo, veel veiliger. Achter de geraniums zitten is ook helemaal prima, toch?
Uiteraard. Wel eens in Belgie geweest? daar zie je buiten boven de straten altijd allerhande kabels hangen, daar zit ongetwijfeld ook wel een utp tussen.quote:
Da mééééénde niequote:Op dinsdag 3 december 2024 08:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is erger dat hebben ze nu nog steeds.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |