abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8592253
Ik open hierbij een nieuwe Topic, "zwaard technieken uit de Europese middeleeuwen".
Uiteraard zijn mes, hellebaard, speer technieken ook items die onder deze noemer vallen.
Deze Topic is voor allen bedoelt die op enige wijze verbonden zijn met de middeleeuwse krijgskunsten:
Beoefenaars van West Europese vechttechnieken, re-enactors, life rolplaying activisten en alle andere die een onmiskenbare drang hebben zich te verdiepen in ons oude erfgoed.
"De feiten, de misconcepties, de leugens, de waarheden, de technieken, hun benamingen, oude gevechtmanuscripten etc".

Mijn naam is in ieder geval Lupus, docent West Europese krijgkunsten.

MALC
  woensdag 19 februari 2003 @ 20:41:11 #2
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8592319
aziatische krijgskunsten vallen hier buiten de boot?
Kennen opzich ook heel mooie technieken die prima uitvoerbaar zijn met een middeleeuws slagzwaard.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_8592513
Een hoop technieken zijn universeel en komen voor zowel in Aziatiche vechtsporten, alswel Europes middeleeuwen.
Maar deze topic is wel uitsluitend westers gericht.
Ik zelf heb jaren aan kendo gedaan en katori shinto ruy, maar richt mij nu op onze eigen erfgoed.
MALC
pi_8592692
k he nog zwaarden
046
Dank aan Yeahinho
  woensdag 19 februari 2003 @ 20:56:51 #5
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8592724
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 20:55 schreef hallo_mensen het volgende:
k he nog zwaarden
Aan je zeilboot zeker?
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  woensdag 19 februari 2003 @ 21:48:01 #6
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_8593917
Had altijd het idee dat ze gewoon op elkaar inhakten.... dat als hun zwaardtechniek. Gewoon 1 bonk en dat het daarna over zou zijn.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_8595131
Dat gehak, daar heb ik wel eens een stuk over gelezen en herinner me allean maar de hoofdlijn. Dat gehak en dat kruisen van zwaarden en dergelijke kon toen niet. Het metaal was daar toen nog veel te broos voor. Er zat te weinig ijzer-erts in of iets met smeed-technieken of allebei.

De zwaarden toen braken snel af en dat wilde je dus absoluut niet, gezien de prijs van zo'n ding.

Helpt waar hij kan!
pi_8595842
Ben blij dat we zoveel kenners in de zaal hebben...tjonge jonge...
Niemand op de hoogte zeker van de middeleeuwse gevechtmanuscripten en zwaardmeesters?
MALC
  woensdag 19 februari 2003 @ 23:34:01 #9
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8597085
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:30 schreef NoSigar het volgende:
Dat gehak, daar heb ik wel eens een stuk over gelezen en herinner me allean maar de hoofdlijn. Dat gehak en dat kruisen van zwaarden en dergelijke kon toen niet. Het metaal was daar toen nog veel te broos voor. Er zat te weinig ijzer-erts in of iets met smeed-technieken of allebei.

De zwaarden toen braken snel af en dat wilde je dus absoluut niet, gezien de prijs van zo'n ding.

je moest dus met beleid met die dingen omspringen?
welke periode praten we nou over?
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_8597854
Volgens mij ging het echt over het overgrote deel van de middeleeuwen, maar zeker tot de elfde, twaalfde eeuw, m.a.w. tot en met de bloei van het Europese ridderschap. Ik zal het binnenkort (deze week of zo) weer eens opzoeken als ik het nog kan vinden.

En echte zwaardvecht technieken? Ik moet dan idd eerder aan Japan denken. Zonen van edellieden kregen hier zoiets standaard bij hun opvoeding, maar gingen daarvoor (voor zover ik weet, en dat telt uiteraard voor alles hier) niet speciaal in de leer bij een meester of zo. En die techniek is niet zo ge-esthetiseerd en geritualiseerd als in Japan
(het ridderschap op zich wél).

Hoewel er zeer veel overeenkomsten waren: Hadden een Samourai en en Ridder elkaar destijds ontmoet hadden ze zich zeker in elkaar herkend

Ik weet niets van zwaardvecht scholen in deze streken of zo. En dat vechten werd geoefend en in de praktijk gebracht op toernooien. En daarbij moet je je dus geen Robin Hood achtige steek-spelen voorstellen (die hebben volgens mij nauwelijks echt bestaan en zijn meer een idee uit de Romantiek).

Maar goed, zo uit mijn hoofd geloof ik dus dat het zwaard toen (en ook in de Romeinse tijd trouwens) vooral als steek-wapen werd gebruikt.

Maar op dit moment kan ik het dus niet echt staven.

Helpt waar hij kan!
  donderdag 20 februari 2003 @ 01:54:33 #11
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8599597
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 22:53 schreef lupus_cordes het volgende:
Ben blij dat we zoveel kenners in de zaal hebben...tjonge jonge...
Niemand op de hoogte zeker van de middeleeuwse gevechtmanuscripten en zwaardmeesters?
Zoals Fiore dei Liberi's "Flos Duellatorum" en Talhoffer's "Fechtbuch" ?
Yup, sinds kort wel. Zeer interessant, maar slecht om voorbeelden te vinden zonder ervoor diep in de buidel te moeten tasten.
Nous sommes des dégourdis, nous sommes des lascars, des types pas ordinaires
pi_8601179
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 01:54 schreef Legionnaire het volgende:

[..]

Yup, sinds kort wel. Zeer interessant, maar slecht om voorbeelden te vinden zonder ervoor diep in de buidel te moeten tasten.

Kijk eens rond op internet bijvoorbeeld. Bij Bol.com kan je ook een goede Talhoffer vertaling bestellen, niet al te duur.

Ps. Lupus, ik heb gisteren nieuwe foto's gemaakt van m'n speelgoed, maar de kabel van de camera is even zoek. Ik zal ze zo snel mogelijk posten.

TA! RA! NIS!
  Overall beste user 2022 donderdag 20 februari 2003 @ 11:12:38 #13
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_8602830
Europese zwaarden kon men toch eigenlij alleen maar als steekwapen gebruiken?

Ik dacht dat de japanners veel verder waren met het ontwikkelen van van slagzwaarden.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_8603118
quote:

[..]

Kijk, een beginneling(net als ik )

Kijk eens op de site van de AEMMA www.AEMMA.org ofzo.
Daar kan je op .pfd formaat een boek downloaden, the art of longsword combat part 1, die heb ik net doorgewerkt en is uiterst interessant. En ze gebruiken afbeeldingen uit duellatorum en fechtbuchen
Verder is het in gewoon engels en worden de basis technieken uitgelegd.

quote:
Op donderdag 20 februari 2003 09:31 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

Ps. Lupus, ik heb gisteren nieuwe foto's gemaakt van m'n speelgoed, maar de kabel van de camera is even zoek. Ik zal ze zo snel mogelijk posten.

Hm, ik zie er al naar uit

EDIT:

quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:12 schreef Ulx het volgende:

Ik dacht dat de japanners veel verder waren met het ontwikkelen van van slagzwaarden.

Niet echt. Ik weet niet of ik het goed heb maar ik meen dat het zo zit.

Vroeger had je zogenaamde broadswords, deze zwaarden waren vrij zwaar en omdat men nog niet zo scherp kon slijpen gebruikte men het gewicht ervan om iemand zijn botten te breken, anders dan iemand daadwerkelijk in zijn borst te steken of te snijden.
Later, toen men meer bescherming begon te dragen kwam men met de longswords, die steeds scherper werden.
En toen werd steken een optie.

Kijk maar eens naar een gemiddeld broadsword, de punt is bijna rond.

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_8611959
Een broadsword is officeel niet meer dan een 18e eeuwse sabel en heefd niets te maken met de middeleeuwen.
Het valt onder de noemer misconceptie.
Het is een relatief moderne term die in de eeuw pas geplakt is aan het middeleeuwse "plaatje"
De longwsord deed zijn interede pas rond 1400 toen het harnas zijn hoogtpunt beleefde.
Voor het harnas vocht men uitsluitend met éénhandigers gecombineerd met schild, als men uberhaupt wel met een zwaard vocht.Er waren veel alternatieven.
Het langzwaard is ontwikkeld daar men door het harnas geen nut meer vonden voor het schild en met twee handen aan het zwaard had je weer meer stootkracht.
Daarom werden de zwaarden dubbelhandig en gingen ze meer taps toe lopen.
Door de lengte toename van het blad was dit zwaard ook uitermate geschikt voor (halbschwerd technieken) één hand aan het lemmet en één hand op de grip.
Er waren vele scholen in Europa die zich toelegden op vechttechnieken.
Met zwaard mes hellbaard en speer en uiteraard worstel technieken.
Liechtenhauer, Dei Liberi, Döbringer, Lingnitzer,Ringeck en vele anderen hadden allemaal hun eigen school en opvattingen.
MALC
pi_8613040
quote:

[..]

Mag ik vragen wat je bedoeld met in de buidel tasten internet is toch niet zo dure gelegenheid??
MALC
pi_8614130
Hier zijn de beloofde foto's.
Of in iedergeval een selectie ervan, er waren er een paar mislukt. (Waaronder die van mijn helmen, grmbl)

V.L.N.R.
-Diverse dolken en messen, later meer over deze.
-13e eeuws longsword
-kortzwaard, rotkwaliteit, niet-historisch model met groef
-13e eeuws longsword identiek
-kortzwaard, rotkwaliteit, niet-historisch model zonder groef
-13e eeuws longsword met klavervormig koperinleg in de pommel
-Vikingspeer
-Vikingzwaard, vroege periode +/-700 AD
-Bec du Corbin a.k.a. Ravenbek
-Bijltje, niet bijzonder
-Beukelaar

V.L.N.R.
-Misericordia dolk
-Rondeel, geilgoed voor Forau
-Keltisch mes, La Tene periode, slecht smeedwerk
-Keltisch mes
-Keltisch mesje 2x
-Viking handwerkmesje

And that's it. (Op een muurhanger waar ik me nog steeds voor schaam na)

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 19:33]

TA! RA! NIS!
pi_8614320
Leuk speelgoed...
Vind de zwaarden erg mooi, de dolk net leren handvat lijkt sprekend op die messen van die Tjech waar wij de messen van hebben, zelfde pommel en stootplaat, zelfs het leer is het zelfde gewikkeld en dikte...wierd..
waar heb je die hellebaard vandaan ook bij die anonyme Tjech?
Kom je binnenkort nog trainen trouwens lijkt mij leuk!
MALC
pi_8614409
Ik zit hier net met mijn collega te overleggen(waar ik al drie jaar mee train)
Als je nu even verteld waar je woont dan komen we even langs met twee zwaarden en dan gaan we met zeven zwaarden weer naar huis....
MALC
pi_8614474
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 19:34 schreef lupus_cordes het volgende:
Leuk speelgoed...
Vind de zwaarden erg mooi, de dolk net leren handvat lijkt sprekend op die messen van die Tjech waar wij de messen van hebben, zelfde pommel en stootplaat, zelfs het leer is het zelfde gewikkeld en dikte...wierd..
waar heb je die hellebaard vandaan ook bij die anonyme Tjech?
Kom je binnenkort nog trainen trouwens lijkt mij leuk!
Wat raar, ook met een bloemetje in het blad?
Zou kunnen, de dolk is in ieder geval niet gehard, wat hem minder goed maakt dan de zwaarden, die een veel betere kling hebben.
De zwaarden krijgen trouwens erg goede recencies op www.swordforum.com. Da's best leuk.

Over twee weken kan ik waarschijnlijk wel eens langskomen.

Die ravenbek is gemaakt door Klaas Kloosterhuis, smid in het noorden van Nederland.

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 19:46]

TA! RA! NIS!
pi_8614551
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 19:38 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik zit hier net met mijn collega te overleggen(waar ik al drie jaar mee train)
Als je nu even verteld waar je woont dan komen we even langs met twee zwaarden en dan gaan we met zeven zwaarden weer naar huis....
Tough luck...
Ik heb een harnas en eveneens een vriend om de hoek met minstens zoveel ervaring als ik. Die kan dan in full normandisch chain komen.
Ik denk dat we het nog redelijk goed volhouden in de deuropening, en we kennen het huis.

Je bent ook wel behoorlijk happig op het handschoenen gooien, he?
Gelukkig ben ik helemaal niet zo heetgebakerd dat ik iedere handschoen zomaar oppak.

Edit:

Ps. Humor verpakt men hier doorgaans in smilies. Ik interpreteer die laatste post maar als grapje..

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 20-02-2003 22:25]

TA! RA! NIS!
pi_8618622
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 19:44 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Tough luck...
Ik heb een harnas en eveneens een vriend om de hoek met minstens zoveel ervaring als ik. Die kan dan in full normandisch chain komen.
Ik denk dat we het nog redelijk goed volhouden in de deuropening, en we kennen het huis.

Je bent ook wel behoorlijk happig op het handschoenen gooien, he?
Gelukkig ben ik helemaal niet zo heetgebakerd dat ik iedere handschoen zomaar oppak.

Edit:

Ps. Humor verpakt men hier doorgaans in smilies. Ik interpreteer die laatste post maar als grapje..

Ik zal die smilies wel gaan gebruiken dan, maar synisme signaleer je meestal wel, maar het was kortom een grapje.
Ik ben trouwens niet zo heet gebakerd met een uitzondering daargelaten.
Klaas kloosterhuis ken ik wel.
ik wou twee beukelaars bij hem laten maken maar de wachttijd is nu belachelijk lang.
Is een ravenbek de goede banaming?
Ik ben zelf niet zo bekend met de nederlandse namen, zolang ik al internet met mensen over zwaardtechnieken en wapens is het altijd in het engels tevens alle boeken die ik lees zijn engels.
Ik vond ook het keukengerij erg tof.
Nu heb je mooie messen, maar kun je er ook mee omgaan?
In Talhoffer staan ook mooie technieken, maar ze zijn niet voor iedereen begrijpbaar...
Ik bedoel hiermee dat als geen ervaring heb met klemmen en overnames, dan is het nog best een hele klus.
MALC
pi_8618842
Een raadseltje...iemand valt aan met een oberhaw op je rechter middel met een longsword, je parreerd met rechter hängentorte wat zijn de mogelijkheden voor dat de tegenstander een nieuwe aanval start?
MALC
pi_8618927
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:59 schreef lupus_cordes het volgende:
Een raadseltje...iemand valt aan met een oberhaw op je rechter middel met een longsword, je parreerd met rechter hängentorte wat zijn de mogelijkheden voor dat de tegenstander een nieuwe aanval start?
Keihard wegrennen is in de macho middeleeuwen zeker geen optie?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_8619106
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:51 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Ik zal die smilies wel gaan gebruiken dan, maar synisme signaleer je meestal wel, maar het was kortom een grapje.

Dat dacht ik al, daarom nam ik er ook geen aanstoot aan.
quote:
Ik ben trouwens niet zo heet gebakerd met een uitzondering daargelaten.
Klaas kloosterhuis ken ik wel.
ik wou twee beukelaars bij hem laten maken maar de wachttijd is nu belachelijk lang.
Ja, inderdaad... Echt heel erg lang...
quote:
Is een ravenbek de goede benaming?
Ik ben zelf niet zo bekend met de nederlandse namen, zolang ik al internet met mensen over zwaardtechnieken en wapens is het altijd in het engels tevens alle boeken die ik lees zijn engels.
Ravenbek is de juiste term voor dat ding. We hebben in de groep ook nog twee hellebaarden, maar die zijn echt lomp zwaar.
Ik lees meestal ook in het engels, maar uit nieuwsgierigheid en authenticiteit/erfgoedskwestie wil ik zo veel mogelijk de lokale termen gebruiken.
quote:
Ik vond ook het keukengerij erg tof.
Nu heb je mooie messen, maar kun je er ook mee omgaan?
In Talhoffer staan ook mooie technieken, maar ze zijn niet voor iedereen begrijpbaar...
Ik bedoel hiermee dat als geen ervaring heb met klemmen en overnames, dan is het nog best een hele klus.
Die in Tallhoffer vond ik erg vaag, Fiore is duidelijker en daar ken ik er ook een paar van. We hebben daar nog niet zo superveel mee geoefend, omdat het weer op het moment niet ideaal is en we even geen ruimte hebben om te oefenen.
Ik wil zeker meer mestechnieken leren, dat absoluut.

And now for something completely different...
Dat keukengerei kan ik overigens wel goed mee omgaan. Koken gaat prima met dat spul. Beware the sacred mystical powers of the kitchen knight. Het tweelingpaar keukenmessen heet samen Durandexibur, slachters der kippen, schrik der zwijnen en hun snijkracht is ongekend. Het keukenmes links is het mes Balmung, in de vroegste tijden gesmeed door Wayland Smith. Wie hem draagt is onverslaanbaar in de keuken en onoverwinnelijk in de lunch. Wie het draagt is niet in staat zich hongerig of onverzadigbaar te gedragen.
Dus wees op uw hoede en treed onbevreesd in mijn keuken of proef de mededogen van mijn ontbijt!

TA! RA! NIS!
pi_8619211
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 22:59 schreef lupus_cordes het volgende:
Tot die discussie laat ik me niet eens verleiden.
Daar zijn zoveel mogelijkheden mogelijk. Al zou ik zelf voor m'n gevoel als ik dit lees, denk ik toch gaan halfsworden en mijn pommel/crossguard richting maag/borst/gezicht van m'n opponent laten gaan. (Al naar gelang wat het best te bereiken is).

Shit, heb ik me toch laten verleiden...

Edit: Vraag verkeerd geinterpreteerd...
Ik keek vanuit de andere kant.
Alternatief antwoord;

Als het links was geweest had ik het zwaard ven de tegenstander in een greep genomen en toegeslagen met rechts. Dat gaat nu niet dus gooi ik het zwaard van mijn tegenstander over, die staat nu op mijn forte.
Hopelijk is hij dan de controle kwijt, kan ik alsnog het zwaard grabben en toeslaan. Anders, alsnog toeslaan.

TA! RA! NIS!
pi_8623256
Er is iets waar ik me vaak aan erger. Als er in films met middeleeuwse zwaarden gevochten wordt, gebruiken ze bijna altijd een volkomen verkeerde techniek. Ze staan dan met slagzwaarden te schermen vanuit de pols.
Slagzwaarden waren effectief door er enorme klappen mee uit te delen. Dat wil zeggen vanuit de schouder en met het hele bovenlijf.
Wat vinden jullie hierover?
pi_8625158
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 09:34 schreef JustMe_NL het volgende:
Er is iets waar ik me vaak aan erger. Als er in films met middeleeuwse zwaarden gevochten wordt, gebruiken ze bijna altijd een volkomen verkeerde techniek. Ze staan dan met slagzwaarden te schermen vanuit de pols.
Slagzwaarden waren effectief door er enorme klappen mee uit te delen. Dat wil zeggen vanuit de schouder en met het hele bovenlijf.
Wat vinden jullie hierover?
Een enorme klap heeft alleen effect als de techniek goed uitgevoerd wordt, je kan nog zoveel kracht in een klap stoppen, als je techniek klote is wordt je gevelt door een eenvoudige steek die met goede techniek is uitgevoerd. Dat houdt dus niet in, schouder en hele bovenlijf, maar het hele lichaam. Je voetenwerk, je torso en je volledige armen. Ze zeggen niet voor niets dat als je een zwaard goed beheerst, het een verlengstuk van je lichaam is.
Hevige ongecontroleerde krachtige slagen zijn wel ontzettend dodelijk, mits je iets raakt. Een beheerste, minder heftige klap is dus uiteindelijk gevaarlijker.

Wat de films betreft;
Ligt ook totaal aan de film, het verschilt echt per film. Bij de meeste films zie je geen een op een gevechten, maar grote veldslagen. Waarom? Omdat het onoverzichtelijk is en dus goedkoper om alle figuranten maar stom aan te laten kloten. Ook wordt er ook heel slim gefilmd waarbij je de helft niet duidelijk kan zien en het er al gauw 'spectaculair' uitziet.
Maar dan nog moet ik de eerste film nog zien waarbij er authentiek gevochten wordt.

TA! RA! NIS!
pi_8625852
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 23:08 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, daarom nam ik er ook geen aanstoot aan.
[..]

Ja, inderdaad... Echt heel erg lang...
[..]

Ravenbek is de juiste term voor dat ding. We hebben in de groep ook nog twee hellebaarden, maar die zijn echt lomp zwaar.
Ik lees meestal ook in het engels, maar uit nieuwsgierigheid en authenticiteit/erfgoedskwestie wil ik zo veel mogelijk de lokale termen gebruiken.
[..]

Die in Tallhoffer vond ik erg vaag, Fiore is duidelijker en daar ken ik er ook een paar van. We hebben daar nog niet zo superveel mee geoefend, omdat het weer op het moment niet ideaal is en we even geen ruimte hebben om te oefenen.
Ik wil zeker meer mestechnieken leren, dat absoluut.

Dat keukengerei kan ik overigens wel goed mee omgaan. Koken gaat prima met dat spul. Beware the sacred mystical powers of the kitchen knight. Het tweelingpaar keukenmessen heet samen Durandexibur, slachters der kippen, schrik der zwijnen en hun snijkracht is ongekend. Het keukenmes links is het mes Balmung, in de vroegste tijden gesmeed door Wayland Smith. Wie hem draagt is onverslaanbaar in de keuken en onoverwinnelijk in de lunch. Wie het draagt is niet in staat zich hongerig of onverzadigbaar te gedragen.
Dus wees op uw hoede en treed onbevreesd in mijn keuken of proef de mededogen van mijn ontbijt!

Ik kook niet veel, maar als ik kook dan zijn het wel middeleeuwse gerechten.
Ik heb twee kookboeken voor de middeleeuwse keuken, van soeter cockine en de keuken van de later middeleeuwen, hier staat toppie gerechten in.
Wat de middeleeuwen betrefd ik ben ook nog kalligraaf, wijn maker(clareyt en hypocras) en beeldend kunstenaar, ik gebruike veel symboliek met terug verwijzingen naar deze tijd.
Hoe plaats je trouwens een foto op deze site?
Dan kan ik kijken of ik mijn wapens er op kan gooien( het is alleen niet zoveel) maar wat ik heb dat werkt ook goed...
Het viel mij wel op dat die zwaarden/wapens van jou nauwelijks gebruikt worden, geen schrammetjes op de bladen...
MALC
pi_8625968
JE MOET ER WEL AF EN TOE MEE MEPPEN!!!!

Trouwens wegrennen bij een aanval is een prima oplossing, maar het was wel een serieuze vraag.
Welke technieken ken je van Fiore met het mes?

MALC
pi_8626295
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 11:30 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Het viel mij wel op dat die zwaarden/wapens van jou nauwelijks gebruikt worden, geen schrammetjes op de bladen...

Dat is dus zo niet waar.
Ik onderhoud ze gewoon goed en gebruik meestal hetzelfde zwaard als ik vecht. De anderen sporadisch. Enkel doordat de foto's van veraf zijn genomen valt het niet op. Maar de kling ziet er behoorlijk gebruikt uit.
Zal je nog wel een keer zien, al die scherp op scherp klappen.
Tssk, nauwelijks gebruikt.. Dat zal je tegenvallen, maar met goed onderhoud zien je spulletjes er nu eenmaal gauw goed uit.

Ik ken een paar block techniekjes met dolk, maar ben er nauwelijks mee bezig geweest, zoals ik al zei.
Ik ken de termen niet, maar ze werken wel goed.

Wat het koken betreft, ik vind de meeste middeleeuwse recepten helemaal niet zo lekker, dus ik houdt het gewoon lekker bij de moderne keuken. Qua dranken; dat zijn different cookies. De ambrosia en mede vloeien rijkelijk bij mij thuis.

TA! RA! NIS!
pi_8632812
Mooie foto's Herne, hoe meer ik er van zie hoe meer ik onder de indruk raak.
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 19:24 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
-Rondeel, geilgoed voor Forau

Jazeker

Trouwens, jij bent wel een la tene aanhanger is het niet, je tatoage heb je ook al in die stijl laten maken.

Die klaas kloosterhuis, hoe is de kwaliteit en hoe lang zijn de wachttijden voor de dolken?
O, en de prijzen zijn ook fijn om te weten(ben nogsteeds arm )

Trouwens, waar zit je school eigenlijk Lupus, want ik zou ook graag een keer langs willen komen. Ookal is het alleen maar om de sfeer te proeven

quote:
Op donderdag 20 februari 2003 23:08 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

Kortom, we komen een keer langs om deze culinaire hoogstandjes van deze messen te proeven

Trouwens, Herne, hoe kom je in godshemelsnaam aan het geld om een ¤3000 armour te kopen? Ik heb nog niet genoeg middelen om een fatsoenlijke dolk te kopen zonder dat ik er voor moet lijden(klinkt er ger dan het is).

De block technieken met dolken heb ik wel door gelezen, alleen nog niet ten uitvoering gebracht(hoewel ik het wel van plan ben te leren), trouwens, iemand nog iets van Hrun gehoord? Gezien hij er ook geinteresseerd in was en vrij dichtbij woont(bij mij in ieder geval), lijkt me leuk hem een keer te ontmoeten(net zoals de rest van jullie trouwens).

Misschien een idee om een keer een medieval meeting te houden ofzo? Mocht het in de smaak vallen.

In ieder geval, ik raak steeds meer geinteresseerd in de technieken en kan niet wachten tot de grond zachter wordt.

~Leonard Cohen
  vrijdag 21 februari 2003 @ 17:40:01 #33
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8634283
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 11:12 schreef Ulx het volgende:

Meer snijzwaarden, de katana is ontwikkeld met in het achterhoofd genomen dat er zo min mogelijk moeite aan te pas komen moest om even flink pijn te doen.
dat werd berijkt door de zwaarden te lagen zogezend, neem een stuk staal (staal ja), vouw het dubbel, en sla het plat, wipe, rinse repeat, als je stukkie op is haal je er een nieuw stukkie en sla je die erin, en zo door tot in de vernieling.

Resultaat : een zwaard waarmee je door mensen heen gaat als een heet mes door de boter.
Moet je natuurlijk ook in je achterhoofd houden dat japanse armor veel lichter was.
Van boven naar beneden grofweg gezegd
Kabuto (helm) met een bol van aaneengeklonken plaatwerk die de nek beschermde.
Mempo (strijdmasker), een stalen masker dat tot ongeveer halverwege de neus ging, met openingen voor neusgaten en mond, zette de kabuto wat steviger vast, en de rieten onderkraag gaf een enigsins schrale bescherming van de nek.
Dô (kuras) meestal gewoon een borstplaat van staal die tevens de rug beschermde, soms ook een soort schubplaat die ook aan de mempo vasthing, voor nog meer bescherming van de nek
Bij de middel ging er een stevig touw omheen waar de zwaarden en het mes mee werden vastgehouden
Kasazuri : ook weer plaatwerk, beschermt de bovenbenen en het kruis.
Insert een broek van behoorlijke kwaliteit zodat je niet met je blote gat staat te vechten.
Sune-ate (scheenbeschermers) Daar ging de broek in, zodat het mormel niet overal achter bleef slobberen, tevens erg handig voor als iemand besloot op je poten in te hakken
Armen werden bedekt tot ongeveer halvewege de bovenarm met ook weer aaneengeklonken plaatwerk, daaronder kwam de haramaki (pantsermouw)
Werd gemaakt van nauwsluitend materiaal, bekleed met leder en klinknagels, bood uitzonderlijke bescherming gezien zijn gewicht.

Laag voetvolk ging in een pantserkuras ohne de fratsen en met een soort chinese rijsthoed het veld op, die droegen overigens alleen een speer, en geen zwaarden erbij zoals de samurai pleegden.

Verschillende wapens voor verschillende doeleinden Ulx

pi_8635310
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 17:40 schreef Piro het volgende:

[..]

Meer snijzwaarden, de katana is ontwikkeld met in het achterhoofd genomen dat er zo min mogelijk moeite aan te pas komen moest om even flink pijn te doen.
dat werd berijkt door de zwaarden te lagen zogezend, neem een stuk staal (staal ja), vouw het dubbel, en sla het plat, wipe, rinse repeat, als je stukkie op is haal je er een nieuw stukkie en sla je die erin, en zo door tot in de vernieling.

Resultaat : een zwaard waarmee je door mensen heen gaat als een heet mes door de boter.
Moet je natuurlijk ook in je achterhoofd houden dat japanse armor veel lichter was.
Van boven naar beneden grofweg gezegd
Kabuto (helm) met een bol van aaneengeklonken plaatwerk die de nek beschermde.
Mempo (strijdmasker), een stalen masker dat tot ongeveer halverwege de neus ging, met openingen voor neusgaten en mond, zette de kabuto wat steviger vast, en de rieten onderkraag gaf een enigsins schrale bescherming van de nek.
Dô (kuras) meestal gewoon een borstplaat van staal die tevens de rug beschermde, soms ook een soort schubplaat die ook aan de mempo vasthing, voor nog meer bescherming van de nek
Bij de middel ging er een stevig touw omheen waar de zwaarden en het mes mee werden vastgehouden
Kasazuri : ook weer plaatwerk, beschermt de bovenbenen en het kruis.
Insert een broek van behoorlijke kwaliteit zodat je niet met je blote gat staat te vechten.
Sune-ate (scheenbeschermers) Daar ging de broek in, zodat het mormel niet overal achter bleef slobberen, tevens erg handig voor als iemand besloot op je poten in te hakken
Armen werden bedekt tot ongeveer halvewege de bovenarm met ook weer aaneengeklonken plaatwerk, daaronder kwam de haramaki (pantsermouw)
Werd gemaakt van nauwsluitend materiaal, bekleed met leder en klinknagels, bood uitzonderlijke bescherming gezien zijn gewicht.

Laag voetvolk ging in een pantserkuras ohne de fratsen en met een soort chinese rijsthoed het veld op, die droegen overigens alleen een speer, en geen zwaarden erbij zoals de samurai pleegden.

Verschillende wapens voor verschillende doeleinden Ulx

Triest dan eigenlijk dat de benen in geen één zwaardsport meer legale trefgebieden zijn, in 1920 was de laatste keer dat er met sabel vechten de benen nog gebruikt mochten worden, zelfs in kendo mag je alleen nog maar hoofd(men),keel(tuski) en polsen meppen(cote), alleen in het katori shinto ryu heb je nog de benen als trfegebied, het probleem hier is echter weervdat er geen sparren in voor komt.

Het negeren van de benen als trefgebied onnauwkeurige en naïeve benadering als men probeerd de middeleeuwse zwaardkunst te benaderen.

MALC
  vrijdag 21 februari 2003 @ 20:17:36 #35
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8636809
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 18:51 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Triest dan eigenlijk dat de benen in geen één zwaardsport meer legale trefgebieden zijn, in 1920 was de laatste keer dat er met sabel vechten de benen nog gebruikt mochten worden, zelfs in kendo mag je alleen nog maar hoofd(men),keel(tuski) en polsen meppen(cote), alleen in het katori shinto ryu heb je nog de benen als trfegebied, het probleem hier is echter weervdat er geen sparren in voor komt.

Het negeren van de benen als trefgebied onnauwkeurige en naïeve benadering als men probeerd de middeleeuwse zwaardkunst te benaderen.

Ik lees lectuur en beoefen zelf ninjutsu, waarin aanvallen op de benen in bijde gevallen behoorlijk talrijk zijn, aangezien voetenwerk toch wel een essentie is.
Verstoor zijn balans en voetenwerk en je zit gebeiteld.

Wat bedoel je trouwens met dat laatste?

pi_8638233
De AMEK (Acedemie voor West Europese Krijgskunsten zit in heemstede (Bij Haarlem) trainingen van 19:00-20:15, koediefslaan 63 volgens mij heb ik enkele van jullie reeds een prospectus toegestuurd inclusief adres-trainings programma etc...moet ik het nogeens opsturen geen probleem:)

Ik ben dol op middeleeuwse keuken (uitjes fruiten-kaneel,gember,rode wijn toevoegen hamlapjes erin smijten laten pruttelen, wat zuiker erbij, tikje zout en azijn en gieten over een gbraden kip echt te gek!
Ik wil niets dan goede dingen horen over de middeleeuwse keuken!>:)

MALC
pi_8638335
Hoe ik het voor elkaar krijg weet ik niet maar mijn smillies laten weer te wensen over..
MALC
pi_8638669
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 20:17 schreef Piro het volgende:

[..]

Ik lees lectuur en beoefen zelf ninjutsu, waarin aanvallen op de benen in bijde gevallen behoorlijk talrijk zijn, aangezien voetenwerk toch wel een essentie is.
Verstoor zijn balans en voetenwerk en je zit gebeiteld.

Wat bedoel je trouwens met dat laatste?

Ik bedoel dat die individuen die zich bezighouden met zwaardsporten, waarin geen benen als legitiem trefgebied includeren in de technieken eenvoudig weg geen zwaardvechten.
Veel mensen die beweren dat zij zwaardvechten, dat ik b.v. vaak van veel schermers te horen krijg, maar zij willen niet horen dat zij zich zelf voor de gek houden met het weg laten van de benen als trefgebied.
Een schermer of kendoka zou het nog geen minuut uithouden op een slagveld in de middeleeuwen hier of in het oosten.
Ik train veel met schermmeester en enkel komen regelmatig langs voor goede gesprekken en voor aanvulling van de geschiedkundige kant van het zwaard en haar technieken.
Ik heb zelf een lange tijd aan kendo gedaan en katori shinto ryu, maar pas nu weet ik pas wat ik allemaal nog niet weet....

Doen is de enige manier sparren fullcontact-semi contact- drills met accuraat wegende wapen geen (shinais) of andere ellende en de benen includeren dan merkt een kendoka of een schermer pas hoe snel de knieen onder hem of haar vandaan vallen

MALC
pi_8638739
Ik las net een stukkie terug en moet mij bijdeze even excuseren voor mijn nalatige grammatica, ik ben helaas geen snel typer....>:)
MALC
pi_8639030
Even een vraag...ben je zelf van oosterse afkomst?
Ik vraag mij namelijk vaak af waarom mensen zich altijd in het Oosterse erfgoed storten, terwijl ons westerse erfgoed net zoveel al niet meer te bieden heeft...(nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik mij er ook al 20 jaar aan schuldig heb gemaakt....maar dat vergeten we maar even snel)
Nu is het vaak nog zo dat veel mensen niet op de hoogte zijn van oude meesters en hun manuscripten,MAAR ZE ZIJN ER WEL!

Wisten jullie dat de term (martial arts) een westerse origine heeft, het stam nog uit de romijnse tijd Mars was de god van de oorlog en hier is het vanaf geleid. Maar dit terzijde...
Als je veel lectuur leest is het misschien wat om wat boeken over ons eigen erfgoed aan te schaffen, als je titels wil weten dan wil ik best helpen. Ik bedoel zowel de oude manuscripten als wel de moderne interpretaties geschreven door 21e eeuwse schrijvers

MALC
pi_8639486
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:50 schreef lupus_cordes het volgende:
Erfgoed, europese legacy.

Romeinen, Mars..

Vlugge kleine reaktie tussendoor, uitgebreide posts komen maandag waarschijnlijk pas weer.
Romeinen, pffft, romeinen. Imperialistische klootzakken, mietjes waren het. Met hun Mars. Tsk tsk.

Camulos, dat was pas een oorlogsgod. Of nog beter Morrigan, oorlogsgodin. Now we're talking! Grmbl, romeinen...
Stelletje invaders! Heb je het over oorspronkelijk erfgoed, heb je het nog over een stel onruststokers. Wat hebben die ooit voor ons gedaan? Op de huidige maandindeling, 365 dagen in een jaar, schrikkeldagen, wegen, cement, glas, taximeters, hamburgers, verschillende soorten fruit, brood, spelen en aquaducten na?
Romeinen, tssk, een mens kan ook te ver gaan, he?

Maar ik vraag me ook af waarom mensen zoveel hun spiritualiteit en andere achtergrond zo ver weg zoeken.

TA! RA! NIS!
  vrijdag 21 februari 2003 @ 22:15:14 #42
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8639509
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 18:20 schreef lupus_cordes het volgende:

Mag ik vragen wat je bedoeld met in de buidel tasten internet is toch niet zo dure gelegenheid??

Internet niet, ik heb kabel. De documentatie veelal wel, vooral als je uit het buitenland moet bestellen (verzendkosten).
Overigens... tot zondag maar weer
  vrijdag 21 februari 2003 @ 22:56:01 #43
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8640249
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:50 schreef lupus_cordes het volgende:
Even een vraag...ben je zelf van oosterse afkomst?
Ik vraag mij namelijk vaak af waarom mensen zich altijd in het Oosterse erfgoed storten, terwijl ons westerse erfgoed net zoveel al niet meer te bieden heeft...(nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik mij er ook al 20 jaar aan schuldig heb gemaakt....maar dat vergeten we maar even snel)
Nu is het vaak nog zo dat veel mensen niet op de hoogte zijn van oude meesters en hun manuscripten,MAAR ZE ZIJN ER WEL!

Wisten jullie dat de term (martial arts) een westerse origine heeft, het stam nog uit de romijnse tijd Mars was de god van de oorlog en hier is het vanaf geleid. Maar dit terzijde...
Als je veel lectuur leest is het misschien wat om wat boeken over ons eigen erfgoed aan te schaffen, als je titels wil weten dan wil ik best helpen. Ik bedoel zowel de oude manuscripten als wel de moderne interpretaties geschreven door 21e eeuwse schrijvers

Neen, meegekregen, india geboren, paps tai chi en judo gedaan, mams vroeger zenboeddhist geweest (jaren 60 he ), en dan krijg je dat, bovendien ben ik geinteresseerd in de uitheemse fratsen die het met zich meebrengt, je zou kunnen zeggen dat ik het deels ook om de cultuur doe
pi_8642358
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 22:14 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Vlugge kleine reaktie tussendoor, uitgebreide posts komen maandag waarschijnlijk pas weer.
Romeinen, pffft, romeinen. Imperialistische klootzakken, mietjes waren het. Met hun Mars. Tsk tsk.
Even voor de duidelijkheid issue heeft hier niets een persoonlijke mening betreffende het Romijnse rijk alswel, dat het het een lichte vorm van synisme betreft dat een westerse term uiteindelijk na 2000 jaar geassocieerd word met een collectief van Aziatische vechtsporten...
Camulos, dat was pas een oorlogsgod. Of nog beter Morrigan, oorlogsgodin. Now we're talking! Grmbl, romeinen...
Stelletje invaders! Heb je het over oorspronkelijk erfgoed, heb je het nog over een stel onruststokers. Wat hebben die ooit voor ons gedaan? Op de huidige maandindeling, 365 dagen in een jaar, schrikkeldagen, wegen, cement, glas, taximeters, hamburgers, verschillende soorten fruit, brood, spelen en aquaducten na?
Romeinen, tssk, een mens kan ook te ver gaan, he?

Maar ik vraag me ook af waarom mensen zoveel hun spiritualiteit en andere achtergrond zo ver weg zoeken.

MALC
pi_8642405
quote:
Dat gehak, daar heb ik wel eens een stuk over gelezen en herinner me allean maar de hoofdpijn.
Biggest idol fan? That's me!
pi_8642446
PS DE DRIE ZINNEN IN HET MIDDEN ZIJN VAN MIJ...(DILDO VAN DE MAAND) HEEFT IEMAND NOG EEN INSTRUCTIE BOEKJE OVER...

Smillies.....alineas aanhalen, ze hadden me echt een paar eeuwen eerder uit die baarmoeder laten vallen!

MALC
  zaterdag 22 februari 2003 @ 01:28:44 #47
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8642851
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 01:01 schreef lupus_cordes het volgende:
PS DE DRIE ZINNEN IN HET MIDDEN ZIJN VAN MIJ...(DILDO VAN DE MAAND) HEEFT IEMAND NOG EEN INSTRUCTIE BOEKJE OVER...

Smillies.....alineas aanhalen, ze hadden me echt een paar eeuwen eerder uit die baarmoeder laten vallen!

Smileycodes staan allen onderaan, leer ook posticons lezen, die dingen die je daarboven kan selecteren, spreken ook vaak boekdelen over een post, als je niet zo happig bent op smileys gebruik je posticons.

Als je een specifiek stukkie text wil aanhalen zet het dan tussen [ b ] en
[ /b ]

zo dus
of edit de rest weg en laat alleen dat stukkie text over, en vooral NIET in de quote schrijven, dat leest nogal kuttig
T komt allemaal wel goed

pi_8647817
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 01:28 schreef Piro het volgende:

[..]

Smileycodes staan allen onderaan, leer ook posticons lezen, die dingen die je daarboven kan selecteren, spreken ook vaak boekdelen over een post, als je niet zo happig bent op smileys gebruik je posticons. even proberen.

Als je een specifiek stukkie text wil aanhalen zet het dan tussen [ b ] en
[ /b ]

zo dus
of edit de rest weg en laat alleen dat stukkie text over, en vooral NIET in de quote schrijven, dat leest nogal kuttig
T komt allemaal wel goed

MALC
pi_8647843
Bedankt gozer voor de info.
MALC
pi_8647965
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 14:36 schreef lupus_cordes het volgende:
Bedankt gozer voor de info.
Ik heb wel eens gesprekken gehad met wim boersma (8e dan) jiu-jitsuka
Die vertelde mij niet als mijn toemalige leraar dat er geen gekwalificeerde docenten zijn voor ninjitsu en dat de trainingen ook niets meer te maken hebben met wat het vroeger was...
Ik zelf geef ook les, maar de echte meesters liggen ook al 500 jaar onder de bodem.
Mijn vraag van wie heb jij les?
Ik heb wel eens een reclame folder gezien bij dat chinese winkeltje bij de Dam, wellicht is dat het zelfde.

Ik ga binnenkort een wedstrijd organiseren met anderen, waarin verschillende zwaardvechtsporters aan mee kunnen doen.
Wij gebruiken speciale wapens, waar je niet te lang van KO ligt en we gebruiken beschermende kleding.
Het is de manier om te laten zien wat je zelf kan en wat je geleerd heb, gewoon door je te meten met anderen.
Gewoon lekker relaxed geen doden of missende ledematen enz.
gewoon lekker voor de lol.
Misschien vindje het wel wat....misschien ook niet.....

MALC
pi_8648226
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 23:13 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Tot die discussie laat ik me niet eens verleiden.
Daar zijn zoveel mogelijkheden mogelijk. Al zou ik zelf voor m'n gevoel als ik dit lees, denk ik toch gaan halfsworden en mijn pommel/crossguard richting maag/borst/gezicht van m'n opponent laten gaan. (Al naar gelang wat het best te bereiken is).

Shit, heb ik me toch laten verleiden...

Edit: Vraag verkeerd geinterpreteerd...
Ik keek vanuit de andere kant.
Alternatief antwoord;

Als het links was geweest had ik het zwaard ven de tegenstander in een greep genomen en toegeslagen met rechts. Dat gaat nu niet dus gooi ik het zwaard van mijn tegenstander over, die staat nu op mijn forte.
Hopelijk is hij dan de controle kwijt, kan ik alsnog het zwaard grabben en toeslaan. Anders, alsnog toeslaan.

MALC
pi_8648340
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:08 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

ps een zwaard overgooien, bedoel je daarmee kracht uitoefenen op het zwaard van de tegenstander en dan (omkieperen naar de andere kant?)
Zelfs als je dit goed doet en je voelt dat je sterker bent dan de tegen stander in het (stark und zwech) (achterkant lemmet plus ricasso en de voorkant van het lemmet) dat is dit nog vreselijk gevaarlijk!
Het is een onnodig risico let op de kortste weg!!!
ps het is niet mijn bedoeling om als een bedweterig ventje over te komen, maar als ik het goed begrepen heb wat je bedoeld dan heb ik met dit foefje jaren geleden veel ongelukken gemaakt(voornamelijk bij mezelf!)
MALC
pi_8648434
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 22:15 schreef Legionnaire het volgende:

[..]

Internet niet, ik heb kabel. De documentatie veelal wel, vooral als je uit het buitenland moet bestellen (verzendkosten).
Overigens... tot zondag maar weer

Ja boeken zijn vreselijk duur heb net weer drie boeken besteld kosten alle drie rond de 50 euro, maar dan heb je wel wat.
Informatie kost geld zo is het helaas, ik kan het gelukkig aftrekken van de belasting dus van mij kunnen de uitgevers de tering krijgen!
Wat heb je zelf zoal met de middeleeuwen, hobby(re-enactment) shows?
Vind het een leuk plaatje dat je uitgekozen hebt!
Weet jij toevallig hoe je een foto plaatst op deze site?
Spreek je later.
MALC
  zaterdag 22 februari 2003 @ 16:49:41 #54
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8649865
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:24 schreef lupus_cordes het volgende:

Ja boeken zijn vreselijk duur heb net weer drie boeken besteld kosten alle drie rond de 50 euro, maar dan heb je wel wat.
Informatie kost geld zo is het helaas, ik kan het gelukkig aftrekken van de belasting dus van mij kunnen de uitgevers de tering krijgen!
Wat heb je zelf zoal met de middeleeuwen, hobby(re-enactment) shows?
Vind het een leuk plaatje dat je uitgekozen hebt!
Weet jij toevallig hoe je een foto plaatst op deze site?
Spreek je later.

Tja, alles is duur helaas. Behalve een gezonde interesse in geschiedenis heb ik verder weinig met de middeleeuwen. Ben gewoon geinteresseerd in zwaardvechten en eventueel ook zelf armor maken, ik heb alleen 2 linkerhanden.
Het plaatje kun je gewoon via je profiel uploaden, hoe je een foto neerzet weet ik niet, nooit geprobeerd.
  zaterdag 22 februari 2003 @ 17:09:40 #55
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8650310
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 14:48 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Ik heb wel eens gesprekken gehad met wim boersma (8e dan) jiu-jitsuka
Die vertelde mij niet als mijn toemalige leraar dat er geen gekwalificeerde docenten zijn voor ninjitsu en dat de trainingen ook niets meer te maken hebben met wat het vroeger was...
Ik zelf geef ook les, maar de echte meesters liggen ook al 500 jaar onder de bodem.
Mijn vraag van wie heb jij les?
Ik heb wel eens een reclame folder gezien bij dat chinese winkeltje bij de Dam, wellicht is dat het zelfde.

Ik ga binnenkort een wedstrijd organiseren met anderen, waarin verschillende zwaardvechtsporters aan mee kunnen doen.
Wij gebruiken speciale wapens, waar je niet te lang van KO ligt en we gebruiken beschermende kleding.
Het is de manier om te laten zien wat je zelf kan en wat je geleerd heb, gewoon door je te meten met anderen.
Gewoon lekker relaxed geen doden of missende ledematen enz.
gewoon lekker voor de lol.
Misschien vindje het wel wat....misschien ook niet.....

Michel de Winter, die op zijn beurt leerling is van Sven Bogaster, die Leerling is/was van Soke Masaaki Hatsumi, en die is nog steeds internationaal erkend de grote baas.

Either way, mocht je die meet doen, wil ik wel komen, afhankelijk van locatie.

zaterdag 22 februari 2003 @ 17:12:26 #56
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8650365
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 16:49 schreef Legionnaire het volgende:

[..]

Tja, alles is duur helaas. Behalve een gezonde interesse in geschiedenis heb ik verder weinig met de middeleeuwen. Ben gewoon geinteresseerd in zwaardvechten en eventueel ook zelf armor maken, ik heb alleen 2 linkerhanden.
Het plaatje kun je gewoon via je profiel uploaden, hoe je een foto neerzet weet ik niet, nooit geprobeerd.

foto neerzetten gaat als volgt.

zoek een image host (bvb lycos, of picserver (picserver.tk)
maak account, pleurt een plaatje neer, copy URL van plaatje

paste hier en zet tussen [img] en [/img]

[img]www.imagehost.com/urlvanplaatje.jpg[/img]

Voila, u heeft zojuist een plaatje gepost

pi_8689888
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 16:30 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Trouwens, jij bent wel een la tene aanhanger is het niet, je tatoage heb je ook al in die stijl laten maken.
La Tene rocks!
Ik vind die ronde swirly vormen echt helemaal te gek. Art nouveau heeft er ook heel veel van weg. Heel organisch, daar hou ik van.
quote:
Die klaas kloosterhuis, hoe is de kwaliteit en hoe lang zijn de wachttijden voor de dolken?
O, en de prijzen zijn ook fijn om te weten(ben nogsteeds arm )
Echt maanden, hij werkt alles stuk voor stuk af. En hij is best duur.
Ik zou zo geen prijs weten, maar probeer 'm eens te bellen zou ik zeggen. Zijn nummer staat op die site.
quote:
Trouwens, Herne, hoe kom je in godshemelsnaam aan het geld om een ¤3000 armour te kopen? Ik heb nog niet genoeg middelen om een fatsoenlijke dolk te kopen zonder dat ik er voor moet lijden(klinkt er ger dan het is).
Ik verdien een hoop met de optredens, daar doe ik het van.
Investeren is het sleutelwoord.
quote:
Op vrijdag 21 februari 2003 21:15 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik ben dol op middeleeuwse keuken (uitjes fruiten-kaneel,gember,rode wijn toevoegen hamlapjes erin smijten laten pruttelen, wat zuiker erbij, tikje zout en azijn en gieten over een gbraden kip echt te gek!
Ik wil niets dan goede dingen horen over de middeleeuwse keuken!
Bijdehante opmerking: Toen hadden ze geen suiker... Je recept is niet correct.
quote:
Op zaterdag 22 februari 2003 15:18 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

ps een zwaard overgooien, bedoel je daarmee kracht uitoefenen op het zwaard van de tegenstander en dan (omkieperen naar de andere kant?)
Zelfs als je dit goed doet en je voelt dat je sterker bent dan de tegen stander in het (stark und zwech) (achterkant lemmet plus ricasso en de voorkant van het lemmet) dat is dit nog vreselijk gevaarlijk!
Het is een onnodig risico let op de kortste weg!!!
ps het is niet mijn bedoeling om als een bedweterig ventje over te komen, maar als ik het goed begrepen heb wat je bedoeld dan heb ik met dit foefje jaren geleden veel ongelukken gemaakt(voornamelijk bij mezelf!)

Voordeel is: Ik ben niet zo groot, dus ik ga al uit van een grotere tegenstander, dus het gevaar is dan al een stuk minder. Ik gooi hem dan ook echt over mijzelf heen. Maar inderdaad, kortste weg is het best.
Ik zit ook met het show aspect in mijn hoofd, het publiek moet het ook interessant vinden.
TA! RA! NIS!
pi_8695814
quote:
Op maandag 24 februari 2003 17:35 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

La Tene rocks!
Ik vind die ronde swirly vormen echt helemaal te gek. Art nouveau heeft er ook heel veel van weg. Heel organisch, daar hou ik van.

Het heeft inderdaad zeker zijn charme ja, ik kan het wel begrijpen.
quote:
Echt maanden, hij werkt alles stuk voor stuk af. En hij is best duur.
Ik zou zo geen prijs weten, maar probeer 'm eens te bellen zou ik zeggen. Zijn nummer staat op die site.

Hm dat zal ik eens gaan doen, wie weet

quote:
Ik verdien een hoop met de optredens, daar doe ik het van.
Investeren is het sleutelwoord.
Ahzo, tja dat is inderdaad een manier ja.
* En weer realiseert Forau dat met tennis inderdaad niet veel te verdienen valt wanneer je telkens in het net slaat

Trouwens, weet iemand waar goede zwaarden te koop zijn die niet al te duur zijn, historisch correct en battle ready?
Gezien ik toch geinteresseerd ben, alleen nogsteeds zo arm als Job ben

PS: Een smid die het nog doet is ook wel handig

Trouwens, was er in de middel eeuwen al wodka?
Niet dat het er toe doet maar ik en een vriend hadden er een discussie over vandaar

~Leonard Cohen
  maandag 24 februari 2003 @ 21:57:32 #59
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_8696199
Geen wodka, wodka wordt gemaakt van aardappels namelijk
pi_8697319
quote:
Op maandag 24 februari 2003 21:57 schreef Piro het volgende:
Geen wodka, wodka wordt gemaakt van aardappels namelijk
En die hadden ze pas toen men amerika ontdekte was het niet?

Had ik het toch goed

~Leonard Cohen
pi_8697510
[quote]Op maandag 24 februari 2003 17:35 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

[..]

Bijdehante opmerking: Toen hadden ze geen suiker... Je recept is niet correct.
[..]

Geen suiker in de middeleeuwen? Als je gelijk hebt dan vreed ik dat kookboek op (de keuken van de late middeleeuwen) ik zoek het wel even op en kom er wel weer op terug...

MALC
pi_8697759
De laatste keer dat ik mailde met Klaas Kloosterhuis was de wachtijd een jaar....
Schiet niet erg op dus...misschien is het nu weer wat beter.

Zondag was er tijdens de lessen iemand meegekomen van de "nieuwe revu" voor fotos en een eventueel interview....ik helemaal enthousiast, aan het einde van de les zegt" mmm ik vond het een stuk leuker dan ik had gedacht, maar zwaardvechten met stokken is niet echt middeleeuws toch?

MALC
pi_8698130
quote:
Op maandag 24 februari 2003 22:34 schreef lupus_cordes het volgende:
Geen suiker in de middeleeuwen? Als je gelijk hebt dan vreet ik dat kookboek op (de keuken van de late middeleeuwen) ik zoek het wel even op en kom er wel weer op terug...
Okay, suiker was er wel, maar was ongelovelijk moeilijk aan te komen en superduur. Enkel de hoge adel had het zo nu en dan, met geluk.
quote:
Eeuwenlang wordt suiker enkel in de Arabische wereld gewonnen. Het is pas vanaf de 12de eeuw, wanneer de Kruisvaarders uit het Heilig Land allerhande specerijen meebrengen, dat suiker in onze landen bekend raakt.
bron: http://www.vilt.be/educatie/leerstofpakketten/suiker/geschiedenis/middeleeuwen.html
quote:
Suiker in de middeleeuwen
De kruisvaarders namen van de kruistochten voor het eerst grotere hoeveelheden suiker mee naar Europa. Suiker was een schaars product en erg duur. Alleen de adel en de kerk konden zich deze dure lekkernij veroorloven.

In 1492 introduceerde Columbus suiker in Amerika. Hierdoor bloeide de handel in suiker op, met een grote suikerindustrie rond de Middellandse Zee.
bron: http://members.chello.nl/g.moolhuizen/algemeen/suikerfabikage.htm

Ik zou zelf voor een authentiekere smaak voor honing kiezen, dat werd vaker gebruikt als zoetstof. Dan zit je altijd goed.

Nieuw topic over middeleeuws koken dan maar?

TA! RA! NIS!
pi_8706167
quote:
Op maandag 24 februari 2003 22:53 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Okay, suiker was er wel, maar was ongelovelijk moeilijk aan te komen en superduur. Enkel de hoge adel had het zo nu en dan, met geluk.
[..]

[..]

Ik zou zelf voor een authentiekere smaak voor honing kiezen, dat werd vaker gebruikt als zoetstof. Dan zit je altijd goed.

Nieuw topic over middeleeuws koken dan maar?

Dus toch suiker....tjonge jonge ik voor niets helemaal in paniek..

Topic koken mag van mij nog wel even wachten...

MALC
  dinsdag 25 februari 2003 @ 15:19:07 #65
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8709853
Trouwens Lupus, als je toch een inventarisatie gaat maken voor wie er houten spar-zwaarden wil hebben, zet mij maar op de lijst. Kijk in ieder geval even of je er een leuke deal uit kunt slepen met een grote order. 65 pleuro is nog steeds een hoop geld, maar ik denk dat het trainen een stuk realistischer gaat worden.

http://www.woodenswords.com/

pi_8713929
Tjonge jonge zitten we al idee tijd een beetje te rotzooien op deze site en dan mag ik zondag eindelijk vernemen dat mister legionairis een bekende is...hoe lang had je dat nog geheim willen houden?
Ik heb die jongens al gemaild maar heb nog geen respons mogen ontvangen.
Maakt het wellicht iets beter voor de "feel"de zwaarden. maar op zich zoals het nu gaat is het goed.
Het wordt wel iets lastiger met "winden en "binden", maar tegen de tijd dat de groep hier zich intensief mee gaat bezighouden zijn we al weer even verder.
De meesten schijnen thuis nogal wat af te oefenen met stalen gereedschap, misschien moeten we voor jouw ook maar wat gaan regelen
MALC
pi_8714027
Zal kijken of ik op kort termijn in ieder geval wat copieen van talhoffer kan maken.
Het meeste houvast heb je aan de mes en worstel technieken de rest is een beetje ellendig "longsword en pole axe"
Otto Jud was wel een mannetje...(schrijver van de worstel technieken in talhoffer)
Spreek je later weer
MALC
pi_8726004
We moeten ook nog even mailen over de fotos van de lessen, wellicht leuk om er een paar op deze site te gooien, of even bellen........achterlijke smillies.....
MALC
pi_8735469
Er is op het moment een hele discussie gaande op het forum van het EHCG, de vraag die rijst is wat de definitie van een "krumphau"is.
De meningen zijn behoorlijk verdeeld over hoe een krumphau uitgevoerd moet worden.
MALC
pi_8738571
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 19:13 schreef lupus_cordes het volgende:
Er is op het moment een hele discussie gaande op het forum van het EHCG, de vraag die rijst is wat de definitie van een "krumphau"is.
De meningen zijn behoorlijk verdeeld over hoe een krumphau uitgevoerd moet worden.
Een plaatje/omschrijving zou interessant zijn, aangezien niet iedereen toegang heeft tot alle middeleeuwse termen.

Ik zou graag mijn hoogstwaarschijnlijk foute oordeel er over willen vellen

~Leonard Cohen
pi_8741517
Dat is nu net het lollige dat er geen beeld materiaal van is, aangezien het hier om een beweging gaat.
Het heeft te maken met het feit dat de polsen gedraaid zijn (krumm).
Liechtenhawer deed er heel vaag over.
Er werd bij het Europian historical combat guild gevraagd om een mening te geven, volgens mij is een krumphau elke slag waarbij de polsen gekruist zijn Zowel "short edge" als "long edge". (linkernebenhut/left tail guard/iron door, niet alleen "linkse houdingen" maar dus ook als het zwaard in een rechter tail staat en met de "achterkant geslagen word" een soort "opslag"

De mening word niet door iedereen gevolgd.
Anderen denken dat het slechts een oberhau is en geen unterhau kan zijn, maar dit is hoogst onwaarschijnlijk.
Dat het slechts een soort ruitenwisser slag betreft om een oberhau te deflecteren, waarbij de polsen ggekruist zijn.

Het kan ook zijn dat een slag die eindigd met de polsen gekruisd dat dit juist een krumphau is. Ook dit is uitermate onwaarschijnlijk.
Hoe dan ook het is nog best moeilijk om het eens te worden over namen en technieken 500 jaar na datum.

MALC
pi_8742275
[..]

[..]

Ahzo, tja dat is inderdaad een manier ja.
* En weer realiseert Forau dat met tennis inderdaad niet veel te verdienen valt wanneer je telkens in het net slaat

De overgang van tennis naar zwaardvechten is kleiner dan je denkt, voorhand backhand-oberhaw/unterhaw, pak een zwaard ipv van een racket stap ietsje dichter op de tegenstander af, denk het veld nu wat kleiner (van linker schouder naar rechter schouder naar rechter enkel naar linker enkel en voila monsieur Forau getransponeerde tennis technieken( en je hoeft je niet eens meer druk te maken om in het net te slaan! -O-

MALC
  donderdag 27 februari 2003 @ 02:07:52 #73
47490 Legionnaire
Legio Patria Nostra
pi_8744546
quote:
Tjonge jonge zitten we al idee tijd een beetje te rotzooien op deze site en dan mag ik zondag eindelijk vernemen dat mister legionairis een bekende is...hoe lang had je dat nog geheim willen houden?
Is niet echt een geheim hoor, ik had je vóór zondag ook al laten weten dat ik er zou zijn en ik had verwacht dat je dat al door had.
Maar goed, bijzaak. Zaak is dat ik gewoon zo snel mogelijk zo goed mogelijk met een zwaard leer omgaan. Als ik iets doe dan wil ik het ook goed doen. Daarom hoop ik ook van harte dat je een 2e klas begint en een verschil gaat maken tussen hobbyisten en mensen die écht willen leren omgaan met een meter ijzer (dus géén reënacters of live-roleplayers, hoewel ik het best gezellig vind zo). Ik maak me echt geen illusie dat ik met een paar weken weet hoe alles werkt, maar ik hoop toch echt binnen een jaar de basis redelijk onder de knie te hebben.
pi_8747617
Er komt ook wel een tweede klas, ik ben nu al aan het kijken op welke dag het beste uitkomt, ook word het straks weer iets rustiger als de re-enactors zich weer in het zomer speelveld gaan begeven.
Ik heb dan weer meer aandacht voor allen die meer en sneller willen.
Zowiezo hoop ik snel wat mensen in een andere groep te kunnen plaatsen (advanced) maar het gaat allemaal niet vanzelf.
Het zelfde geld voor elke andere vechtsport doen, doen en nog eens doen.
En de verschillen in de groep zijn enorm....
De snellere lijden onder de trageren..same old story!
Maar het meeste moet je thuis doen!
Wat je op school leert met hout, moet je met staal thuis gaan oefenen.
Florysh/drills, snel alle standen af kunnen wisselen alle slagen uit alle onmogelijke posities, vooral de slagen van uit de Ox/finistra/hängentorte/schränkhut( hanging left /right) zijn belangrijk.
Diegene die thuis studeren die gaan het snelst.
Maar het gaat helemaal goed komen.
Alleen door koppen samen te steken en te onderzoeken krijgen we weer beetje voor beetje datgene terug datgeen we verloren hadden.
MALC
pi_8759035
Zijn er eigenlijk nog mensen in leven of is er weer een kruistocht begonnen waarvan ik weer eens niet op de hoogte ben.....
MALC
  donderdag 27 februari 2003 @ 21:35:09 #76
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_8760058
Aangezien deze Middeleeuws Zwaardvechten op verzoek op slot gaat, even een linkje.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_8761751
Is deze topic nog geopend of is die nu gesloten?
Als Forau dit nog leest dan ben ik benieuwd wat nu het verschil is tussen de twee topics.
Ik merk wel wie er weer reageerd.
Groeten Lupus
MALC
pi_8768233
quote:
Op donderdag 27 februari 2003 22:46 schreef lupus_cordes het volgende:
Is deze topic nog geopend of is die nu gesloten?
Als Forau dit nog leest dan ben ik benieuwd wat nu het verschil is tussen de twee topics.
Ik merk wel wie er weer reageerd.
Groeten Lupus
Nee, ik ben niet op kruistocht, ja ik leef nog

Het andere topic is gesloten, aangezien dat geen groot succes was en aangezien we hier verder zijn gegaan.

Verder moet ik nog kijken naar die techniek op de vorige pagina, aangezien ik het enorm druk heb op het moment.

~Leonard Cohen
pi_8768815
Ik zag op die nieuwe site dat je weer begom over een school bij jouw in de buurt.
Als jij een adres wil hebben van de EHCG studiegroup dan kan ik je wel een mail adres geven, volgens mij heb ik die wel ergens rondslingeren.
MALC
pi_8769025
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 23:18 schreef lupus_cordes het volgende:
Dat is nu net het lollige dat er geen beeld materiaal van is, aangezien het hier om een beweging gaat.
Het heeft te maken met het feit dat de polsen gedraaid zijn (krumm).
Liechtenhawer deed er heel vaag over.
Er werd bij het Europian historical combat guild gevraagd om een mening te geven, volgens mij is een krumphau elke slag waarbij de polsen gekruist zijn Zowel "short edge" als "long edge". (linkernebenhut/left tail guard/iron door, niet alleen "linkse houdingen" maar dus ook als het zwaard in een rechter tail staat en met de "achterkant geslagen word" een soort "opslag"

De mening word niet door iedereen gevolgd.
Anderen denken dat het slechts een oberhau is en geen unterhau kan zijn, maar dit is hoogst onwaarschijnlijk.
Dat het slechts een soort ruitenwisser slag betreft om een oberhau te deflecteren, waarbij de polsen ggekruist zijn.

Het kan ook zijn dat een slag die eindigd met de polsen gekruisd dat dit juist een krumphau is. Ook dit is uitermate onwaarschijnlijk.
Hoe dan ook het is nog best moeilijk om het eens te worden over namen en technieken 500 jaar na datum.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het slechts een ruitenwissersslag is, aangezien die veel te onhandig en gewoonweg niet krachtig genoeg zijn om een goede slag te weren.

Als ik denk aan een polsen draaiende slag of beweging zou ik eerder denken aan een uitgangspunt als aan een eindpunt.
Zo het een voorbereiding op een slag zou zijn.
Is het eigenlijk wel een slag met gekruiste polsen, een slag dus(aangezien ik nu vertel wat ik denk, en ik weet er neit zo veel van af)?

Waarschijnlijk sla ik de plank volledig mis, zoniet heb ik het aardig geprobeerd

~Leonard Cohen
pi_8769561
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 11:38 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het slechts een ruitenwissersslag is, aangezien die veel te onhandig en gewoonweg niet krachtig genoeg zijn om een goede slag te weren.

Als ik denk aan een polsen draaiende slag of beweging zou ik eerder denken aan een uitgangspunt als aan een eindpunt.
Zo het een voorbereiding op een slag zou zijn.
Is het eigenlijk wel een slag met gekruiste polsen, een slag dus(aangezien ik nu vertel wat ik denk, en ik weet er neit zo veel van af)?

Waarschijnlijk sla ik de plank volledig mis, zoniet heb ik het aardig geprobeerd

Je hebt helemaal gelijk met het feit dat het onlogisch is een naam aan een techniek te geven als de eigenschappen van die slag slechts aan het einde van de techniek zichtbaar worden.
Het is inderdaad een slag met gekruisde polsen.
Sla met racket voorhand, maar twee handen op de grip, dan zijn je handen ook gekruist, maar stel dat je backhand slaat, maar met de achterzijde van het racket( de onlogische kant)( als u begijpt wat ik bedoel) dan zijn de polsen ook gekruist.
Het ruitenwisserslag idee is wel een prima definiering van een gedeelte krumphau.
Er word gespeculeerd of je de slag slechts van boven naar onder kan maken of ook van onder naar boven.
De zwerchhaw(elke horizontal slag naar het lichaam) is om een oberhaw te deflecteren.
Als je deze slag meer maakt als een ruitenwisser slag dan sla je met de short edge (achterkant lemmet riccaso) omdat je punt meer omhoog komt dus je bereik minder, door deze techniek krijg je "blade over" met alle mogelijkheden als gevolg.
MALC
pi_8769906
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 12:03 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk met het feit dat het onlogisch is een naam aan een techniek te geven als de eigenschappen van die slag slechts aan het einde van de techniek zichtbaar worden.
Het is inderdaad een slag met gekruisde polsen.
Sla met racket voorhand, maar twee handen op de grip, dan zijn je handen ook gekruist, maar stel dat je backhand slaat, maar met de achterzijde van het racket( de onlogische kant)( als u begijpt wat ik bedoel) dan zijn de polsen ook gekruist.
Het ruitenwisserslag idee is wel een prima definiering van een gedeelte krumphau.
Er word gespeculeerd of je de slag slechts van boven naar onder kan maken of ook van onder naar boven.
De zwerchhaw(elke horizontal slag naar het lichaam) is om een oberhaw te deflecteren.
Als je deze slag meer maakt als een ruitenwisser slag dan sla je met de short edge (achterkant lemmet riccaso) omdat je punt meer omhoog komt dus je bereik minder, door deze techniek krijg je "blade over" met alle mogelijkheden als gevolg.

Dank voor de snelle uitleg.

Ik moet even nadenken over die back-hand theorie...
Hoewel de dubbelhandige back-hand naar mijn mening niet met gekruiste polsen geslagen wordt(vervloekt, ben iemand van de eenhandige backhand...), maar met de "verkeerde" zijde van het racket? Bedoel je misschien een racket-slag als vanuit een tail-guard maar dan met omgekeerde greep, als in de verkeerde hand bovenaan het racket? Sorry als ik vaag ben, maar ik probeer me een beeld te vormen

Van onder naar boven lijkt me al helemaal een daad van onmacht, hoewel dit gezien mijn onkundigheid best onwaar zou kunnen zijn, in het tennisen is een dergelijke slag eerder een laatste poging die in 99,9% van de gevallen volledig faalt(geloof me, ik heb het vaak zat gedaan).

Het laatste gedeelte snap ik niet volledig, wat is precies de short edge, heeft dat te maken met de (ehm, denkt na) true or false edge van een zwaard(weet niet precies of dit een goede benaming daarvoor is) of met het sterk en zwak(trouwens, lemmet ricasso?)?

Sorry als ik een beetje vaag ben, maar ik probeer ook maar wat

~Leonard Cohen
pi_8770600
quote:
Op vrijdag 28 februari 2003 12:18 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Dank voor de snelle uitleg.

Ik moet even nadenken over die back-hand theorie...
Hoewel de dubbelhandige back-hand naar mijn mening niet met gekruiste polsen geslagen wordt(vervloekt, ben iemand van de eenhandige backhand...), maar met de "verkeerde" zijde van het racket? Bedoel je misschien een racket-slag als vanuit een tail-guard maar dan met omgekeerde greep, als in de verkeerde hand bovenaan het racket? Sorry als ik vaag ben, maar ik probeer me een beeld te vormen

Van onder naar boven lijkt me al helemaal een daad van onmacht, hoewel dit gezien mijn onkundigheid best onwaar zou kunnen zijn, in het tennisen is een dergelijke slag eerder een laatste poging die in 99,9% van de gevallen volledig faalt(geloof me, ik heb het vaak zat gedaan).

Het laatste gedeelte snap ik niet volledig, wat is precies de short edge, heeft dat te maken met de (ehm, denkt na) true or false edge van een zwaard(weet niet precies of dit een goede benaming daarvoor is) of met het sterk en zwak(trouwens, lemmet ricasso?)?

Sorry als ik een beetje vaag ben, maar ik probeer ook maar wat

LET OP!
Als je de backhand slag maakt, waarvan normaal gezien de polsen niet gekruist zijn, maar nu draai je je rechter pols over de linker heen , waardoor je blad dus meedraaid dan wijst de achter kant van je racket naar voren.
Niet dat het voor tennissen handig is zo een bal te meppen, maar met zwaardvechten is dit een veel voorkomende techniek of om een opslag te maken, of om het wapen van de tegenstander weg te slaan of om te pareren(stel iemand slaat recht op je hoofd en tergelijker tijd sla je recht omhoog met je zwaard handen gekruist vanuit rechter heup( iron door of rechter tail) dan sla je recht van onder tegen zijn zwaard aan, dan komt zijn zwaard neer op jouw ricasso en terwijl je door haald sla je weer omlaag naar zijn hoofd.
Je moet het zien als dat jij iemand een slag op zijn hoofd wil geven dan moet je eerst met je zwaard omhoog de omhoog gang kan je zo uitvoeren dat het een slag op zich wordt (meisterhaw).

Short edge is het gedeelte van stootplaat naar midden zwaard long edge is van midden naar punt. Beetje het idee van stark und zwech.
Alhoewel ik soms nog denk dat de kant van je lemmet die naar achter wijst de false edge is en de kant die naar de tegenstander toe wijst de true edge is....maar dit is niet zo het heeft hier niets mee te maken, alleen maar met de achterkant en voorkant van het zwaard.

MALC
pi_8810585
Ahzo, sorry dat ik nogal laat reageer(karnaval is een vermoeiend feest ).

Tja, als je het zo zegt denk ik wel dat het van nut zou kunnen zijn ja.

~Leonard Cohen
pi_8812100
Even een aantekening tot mijn laatste opmerking.
Ik weet dat in het longsword book 1 staat uitgelegd over de true en false edge dat inderdaad de kant die naar voren wijst de true edge is en die naar achteren de false, vreemd genoeg zeggen ze bij de ARMA dat het een andere interpretatie is van stark und zwech.
Ik hou het simpel (we laten 't lekker in het midden tot er een vorm van definitief uitsluitsel gevormd word in één van onze hersen helfden....
ps was het wat het carnaval? Ik hoop dat je je vermaakt hebt.
MALC
pi_8839149
ik ben zelf meer een man van pijl en boog hoewel de dolk mij ook goed zal liggen
als kind had ik ook een plestic harnas (met helm)
pi_8844892
quote:
Op maandag 3 maart 2003 18:28 schreef knedendlid het volgende:
ik ben zelf meer een man van pijl en boog hoewel de dolk mij ook goed zal liggen
Longbow? Ik zelf heb een replica 15e eeuwse longbow 65 pond, moeilijk op te spannen met hoornen nokken best leuk!
MALC
pi_8847501
hoe het heete weet ik niet meer maar er zate rubber zuignapjes aan de peilen anders was het te gevaarlijk
toch vondt ik het toen zwaar kicken
pi_8850782
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 00:18 schreef knedendlid het volgende:
hoe het heete weet ik niet meer maar er zate rubber zuignapjes aan de peilen anders was het te gevaarlijk
toch vondt ik het toen zwaar kicken
Heb je dan een keertje meegeschoten met de LHO?

(offtopic, hoi terug iedereen!)

TA! RA! NIS!
pi_8855566
quote:
Op zondag 2 maart 2003 14:10 schreef lupus_cordes het volgende:
Even een aantekening tot mijn laatste opmerking.
Ik weet dat in het longsword book 1 staat uitgelegd over de true en false edge dat inderdaad de kant die naar voren wijst de true edge is en die naar achteren de false, vreemd genoeg zeggen ze bij de ARMA dat het een andere interpretatie is van stark und zwech.
Ik hou het simpel (we laten 't lekker in het midden tot er een vorm van definitief uitsluitsel gevormd word in één van onze hersen helfden....
ps was het wat het carnaval? Ik hoop dat je je vermaakt hebt.
Ehm, is het verschil tussen true/false stark/zwech niet dat true en false inderdaad de voor en achterkant van het zwaard tijdens een gevecht is en dat stark en zweck de delen van het zwaard zijn? Als in stark is de kant het dichtste bij de stootbeugel(klopt dit woord eigenlijk?) en swech bij de punt?

Carnaval was erg leuk, alleen hou ik er op een of andere rare manier altijd hoofdpijn aan over

quote:
Op maandag 3 maart 2003 18:28 schreef knedendlid het volgende:
Hm, vroeger had ik ook een plastic harnas en helm(en zwaard met schede), sloeg mijn opa altijd tegen zijn duim
Maar knedenlid, ben je daadwekelijk geinteresseerd in zwaard/dolk/boog vechten, of ben je meer een ridder van bart smid?
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 09:47 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Heb je dan een keertje meegeschoten met de LHO?

(offtopic, hoi terug iedereen!)

Dag Herne

Hm, ik heb ook weleens booggeschoten, alleen jammer dat naderhand de striemen in mijn onderarmen stonden, toch mijn arm beter houden

~Leonard Cohen
pi_8865372
nee hoor ik vin zwaardvegten top
aleen te gevaarlijk om zelf te doen
  woensdag 5 maart 2003 @ 16:44:54 #92
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_8889430
Aziatische zwaardkunst met de Europese vergelijken is net als appel met peren vergelijken.

De filosofie achter beide stromingen zijn gelijk...doden
Echter is vanuit culturele en natuurlijk fysieke oogpunten geopteerd voor andere benaderingen.

Zo kunnen Aziaten tot op heden toe gewoonweg NIET met die grote middeleeuwse slagzwaarden om. Veels te zwaar en te lomp.

Europeanen waren fysiek gewoon sterker en aangezien iedereen op dezelfde manier omging met het zwaard en speer, was er geen sprake van ongelijke strijd, ondanks de nadelen die dergelijke zwaarden met zich meebrachten en dan nog niet te spreken van de bepantsering.

Ik kan weinig zeggen over de Europese stijlen qua zwaardkunst, maar ik heb wel het gevoel dat ze gewoonweg inferieur zijn tov de Aziatische stroming. De wapens zelf lieten ook niet toe om de zwaardkunst te verfijnen op de manier waarop je Aziaten het doen.

De cultuur in Europa liet het niet echt toe om de gevechtskunst tot een volkssport te maken, terwijl in Azie dit wel het geval is.
De gevechtskunst in Azie heeft gewoon ervoor gezorgd dat ze op alle gebieden vooruit gingen.
Qua metallurgie ware de Aziaten ongelooflijk geavanceerd tov de Europeanen. Gevechtskunst zit gewoon in het bloed en dat leidt tot mensen als Shun Tzu die met de Art of War kwam.

Niet dat ik de Europese zwaardkunst wil beledigen of zo, maar ik denk niet dat er zoveel inhoud is. De technieken gaan volgens mij niet verder dan hetgene dat ik vergelijk met de wat meer geavanceerde Aziatische technieken. Daar houdt het op, denk ik.

Dat was mijn visie in het kort.

Gelijk of ongelijk...laat het me weten.
Ik ben er om te leren.

Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_8890100
In zekere zin heb je wel gelijk, europese zwaardvechtkunst zal zeker wel inferieur zijn aan de aziatische kunst. Maar dat betekent niet dat er geen doordachte technieken achter zitten. Het is lang niet zo plat als je denkt.

Zoals je al zei is het eigenlijk appels met peren vergelijken, met zwaardere en minder buigzame zwaarden heb je heel andere technieken als met katana's en tanto's.
Er zit gewoon een verschillende filosofie achter.
Shun Tzu, dat soort figuren hebben wij ook gehad, alleen zijn ze gewoonweg vergeten of verdrongen door technologie.
China bijvoorbeeld heeft voor lange(enorm lange) tijd musketten en andere soorten geweren en pistolen buiten de deur gehouden in verband met de cultuur die verloren zou gaan. Dat is in europa wel gebeurd, alleen hechten ze er in de aziatische landen veel meer waarde aan.
Vandaar dat meesters als Talhoffer Di Liberi en Silver(en nog een handvol anderen) gewoonweg verdwenen zijn met de komst van degens en musketten.

Is jammer, maar het betekent niet dat wij geen grootmeesters hadden
Wel waar is dat ze niet zoveel aan filosofie deden als Shun Tzu, maar daar plukt nu iedereen de vruchten van

Mocht ik wederom iets fout hebben, correctie wordt op prijs gesteld

PS: Over volkssporten moet ik je berispen, tot 200 jaar na het nut van het zwaard was verdwenen werd er in Duitsland fanatiek gevochten met het zwaard, in vele straatvoorstellingen en sportieve gelegenheden.

~Leonard Cohen
pi_8892037
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 16:44 schreef Ashram het volgende:
Aziatische zwaardkunst met de Europese vergelijken is net als appel met peren vergelijken.

De filosofie achter beide stromingen zijn gelijk...doden
Echter is vanuit culturele en natuurlijk fysieke oogpunten geopteerd voor andere benaderingen.

Zo kunnen Aziaten tot op heden toe gewoonweg NIET met die grote middeleeuwse slagzwaarden om. Veels te zwaar en te lomp.

Europeanen waren fysiek gewoon sterker en aangezien iedereen op dezelfde manier omging met het zwaard en speer, was er geen sprake van ongelijke strijd, ondanks de nadelen die dergelijke zwaarden met zich meebrachten en dan nog niet te spreken van de bepantsering.

Ik kan weinig zeggen over de Europese stijlen qua zwaardkunst, maar ik heb wel het gevoel dat ze gewoonweg inferieur zijn tov de Aziatische stroming. De wapens zelf lieten ook niet toe om de zwaardkunst te verfijnen op de manier waarop je Aziaten het doen.

De cultuur in Europa liet het niet echt toe om de gevechtskunst tot een volkssport te maken, terwijl in Azie dit wel het geval is.
De gevechtskunst in Azie heeft gewoon ervoor gezorgd dat ze op alle gebieden vooruit gingen.
Qua metallurgie ware de Aziaten ongelooflijk geavanceerd tov de Europeanen. Gevechtskunst zit gewoon in het bloed en dat leidt tot mensen als Shun Tzu die met de Art of War kwam.

Niet dat ik de Europese zwaardkunst wil beledigen of zo, maar ik denk niet dat er zoveel inhoud is. De technieken gaan volgens mij niet verder dan hetgene dat ik vergelijk met de wat meer geavanceerde Aziatische technieken. Daar houdt het op, denk ik.

Dat was mijn visie in het kort.

Gelijk of ongelijk...laat het me weten.
Ik ben er om te leren.

Gaarne wil ik even reageren op m.b.t jouw visie van de Europese middeleeuwse zwaardvechtkunst.
Ik heb na een loopbaan van 20 jaar aziatische vechtsporten mij geheel toegelegd op de interpretatie en vertalingen van de oude gevechtsmanuscripten van Johannus Liechtenhauer, Sigmund Ringeck commentaries on Liechtenhauer, Codex wallerstein en vele andere.Sinds 3 jaar geef ik workshop lezingen demonstraties en shows en heb mijn eigen school.
De conclusie die ik heb moeten maken was in tegenstelling met wat ik zelf verwacht had, die oorspronkelijk aansloot gelijkend jouw tekst.
Tot mijn verbazing nummer 1 moest ik na veel onderzoek concluderen na originele en natuurgetrouwe replica's van europes zwaarden en vele katana's normaal uitgehard of damast gemeed dat een gemiddeld europees zwaard lichter in gewicht was dan een gemiddelde katana!
Geen lompe zware ondingen dus!
Daarbij kwa zwaard/ helebaar/speer technieken moest ik concluderen dat bij de tegenhanger Tenshin Shoden Katori Shint Ryu de technieken naar genoeg het zelfde zijn en even diep gaand. Deze aziatisch zwaardvechtkunst die terug gaat tot slechts 1447 en word beschouwd als de meest traditionel manier waarop de samurais trainde, zij is geïntroduceerd door Lizasa Choisai Lenao.
Het oudste gevechtmanuscript dat geavanceerde counters met zwaard en beukelaar technieken onthuld is eind 13e eeuw! Het m.s !.33 Tower Manuscript.
De ontwikkelde technieken met longsword zijn dermate ontwikkeld daar er closecombat technieken aan verbonden zijn dat het de theoretische kennis van katori shinto ruy en b.v. schermen of kendo in zijn geheel voorbij streeft.
Vertalingen van oude maunuscripten b.v. Codex Wallerstein 2002, secret Techniques of German Medieval Swordsmanship 2002, Martial Arts Of Renaissanca Europe 2002 geven duidelijke impressies van hoe ver de technieken in het Westerlijke Middeleeuwen wel niet waren en hoe onder schat zij wel niet zijn.
De mes technieken gaan b.v. veel verder dan de technieken uit Jiu-jitsu en bestrekt zowel mes tegen mes als mes tegen ongewapende.
Damast smeden was zelfs al bekent bij de vroege kelten!
Allen i.p.v uit een stuk een zwaard te vouwen voegde ze steeds stukjes toe die ze vervolgens omvouwde!
Geen katte strond dus.
MALC
pi_8893429
Eat your heart out aziaten!

Hm, nooit gedacht dat het zo zou zitten.
Zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt

~Leonard Cohen
pi_8894816
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 19:31 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Eat your heart out aziaten!

Hm, nooit gedacht dat het zo zou zitten.
Zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt

That's right!!
MALC
pi_8904411
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 16:44 schreef Ashram een heleboel:
...
De vechttechnieken waren hier in die tijd minstens zo ver ontwikkeld, maar dan zonder de filosofische inslag.
Wat echt groot verschil uitmaakt is dat ze daar veel traditioneler ingesteld zijn dan wij hier. Doordat het daar traditie was bleef de kennis in stand nadat de wapens minder noodzakelijk waren op het slagveld.
Hier is die kennis vergeten omdat we onszelf (imo) te afhankelijk lieten maken van de techniek.
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 18:23 schreef lupus_cordes het volgende:
Damast smeden was zelfs al bekent bij de vroege kelten!
Aye! Knoop dat in je oren!!!
TA! RA! NIS!
pi_8917965
Zijn er ook instellingen in Limburg waar ik west europese zwaardtechnieken zou kunnen leren? Lijkt me wel leuk!

Heb verder totaal geen verstand ervan maar ik weet wel dat ik zwaarden zeer fascinerend vind.
pi_8930514
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 19:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Zijn er ook instellingen in Limburg waar ik west europese zwaardtechnieken zou kunnen leren? Lijkt me wel leuk!

Heb verder totaal geen verstand ervan maar ik weet wel dat ik zwaarden zeer fascinerend vind.
Geen idee, maar je(en de rest van de mensen die dit topic volgen)zou deze site eens kunnen bekijken.

http://middeleeuwen.beginthier.nl/

Ik heb er nog niet erg lang op gekeken, maar er staat best veel op.

PS: Lupus, heb je nog gekeken naar het verschil tussen sterk/zwak en true/false?

~Leonard Cohen
  vrijdag 7 maart 2003 @ 12:21:39 #100
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_8931115
Ik ben diep onder de indruk door je argumenten en ik gelof dan ook dat deze de waarheid zijn.
Weer iets geleerd...
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_8940263
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 11:58 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Geen idee, maar je(en de rest van de mensen die dit topic volgen)zou deze site eens kunnen bekijken.

http://middeleeuwen.beginthier.nl/

Ik heb er nog niet erg lang op gekeken, maar er staat best veel op.

PS: Lupus, heb je nog gekeken naar het verschil tussen sterk/zwak en true/false?

Yep ik ben mij er even op gaan concentreren en volgens Ringeck wordt er wel bedoeld de snijkanten en niet stark/zwech
Heb onlangs zelf weer getraind met een "Fechtmeister"uit Australië handige knakker! Ik was onder de indruk en hij weer van mij dus een educatieve ontmoeten.
Denk meld het even altijd leuk als ik zelf weer enthousiast ben!
Ik ben nu het codex Wallerstein aan het ontleden erg interessant, veel werk maar erg geinig, veel mes technieken altijd leuk.
MALC
pi_8954085
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 12:21 schreef Ashram het volgende:
Ik ben diep onder de indruk door je argumenten en ik gelof dan ook dat deze de waarheid zijn.
Weer iets geleerd...
Daar is deze site voor....zo leren we allemaal wat van elkaar helemaal leuk toch!
MALC
pi_8966426
quote:
Op vrijdag 7 maart 2003 18:42 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Yep ik ben mij er even op gaan concentreren en volgens Ringeck wordt er wel bedoeld de snijkanten en niet stark/zwech
Heb onlangs zelf weer getraind met een "Fechtmeister"uit Australië handige knakker! Ik was onder de indruk en hij weer van mij dus een educatieve ontmoeten.
Denk meld het even altijd leuk als ik zelf weer enthousiast ben!
Ik ben nu het codex Wallerstein aan het ontleden erg interessant, veel werk maar erg geinig, veel mes technieken altijd leuk.

Aha, ok

Het is altijd leuk als je zelf weer iets nieuws ontdekt, het codex van Wallerstein aan het ontleden?
Heb jij een studie talen gedaan ofzo? Het lijkt namelijk of je vrijwel alles kan ontleden.

~Leonard Cohen
pi_8982056
Nee niet echt, heb wel Latijn gestudeerd, maar er is niet veel van blijven hangen.
Codex Wallerstein heb ik net gekocht het is nu te koop voor 75 euro
(tering wat een geld voor een boekje!) het is geschreven door Grzegorz Zabinski een goede zwaardvechter tevens onderzoeker.
Hij heeft dit manuscript van voor naar achteren uitgepluist en vertaald ik ben slechts de technieken aan het uitzoeken die er in staan, maar ik vind het geen makkie!
Maar goed we komen er wel gewoon door ploeteren...:9
MALC
pi_9009679
quote:
Op zondag 9 maart 2003 16:26 schreef lupus_cordes het volgende:
Nee niet echt, heb wel Latijn gestudeerd, maar er is niet veel van blijven hangen.
Codex Wallerstein heb ik net gekocht het is nu te koop voor 75 euro
Hm ¤75, spaar ik liever door voor een zwaard.

Even nog een vraag voor Herne, of voor Lupus uiteraard ,
Wanneer je met je misericorde zou vechten, hoe zou je hem dan houden?
Gezien je een dolk in de technieken die ik heb gezien vrijwel alleen maar met het blad naar beneden gebruikt, maar met een dergelijke dolk lijkt me dat een beetje omslachtig.
Ook lijkt me dan het nut van de stootbeugel helemaal weg, hoe zou je anders kunnen blokken
Dus, zijn er goede technieken voor de dolk met het blad naar boven, of gebruik je het als een heel klein zwaard(ofzo) en gebruik je hem gewoon naar beneden?

~Leonard Cohen
pi_9011180
quote:
Op maandag 10 maart 2003 15:59 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Hm ¤75, spaar ik liever door voor een zwaard.

Even nog een vraag voor Herne, of voor Lupus uiteraard ,
Wanneer je met je misericorde zou vechten, hoe zou je hem dan houden?
Gezien je een dolk in de technieken die ik heb gezien vrijwel alleen maar met het blad naar beneden gebruikt, maar met een dergelijke dolk lijkt me dat een beetje omslachtig.
Ook lijkt me dan het nut van de stootbeugel helemaal weg, hoe zou je anders kunnen blokken
Dus, zijn er goede technieken voor de dolk met het blad naar boven, of gebruik je het als een heel klein zwaard(ofzo) en gebruik je hem gewoon naar beneden?

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp,
Wat ik je in ieder geval kan vertellen is dat het verschil tussen een klein rond discje als stootplaat of een lange (zwaardachtige stootplaat) is dat je met de laatst genoemde een zwaard kan op vangen als je met zwaard en mes vecht.
Verder maakt het niet zoveel uit alleen met een blok kan een mes met een lange stootplaat vervelend op je arm aankomen.
Kwa technieken heb je weer gewoon een unterhaw en een oberhaw, de unterhaw komt vanuit linksonder naar de tegenstanders rechter nek of andere locatie en een oberhaw komt van rechtsboven of linksboven of recht naar beneden.
Ook kun je gewoon rechtuit steken dan hou je "m vast als een brood mes, dit zijn overigens de meest lastige steken om goed op te lossen.
MALC
pi_9055228
Ehm, ik geloof dat we een beetje naast elkaar afpraten(sorry voor de late reply trouwens).
Ik meen te begrijpen dat je met Herne's misericorde een standaard dolk met donde stootplaat in gedachten hebt, eigenlijk zou ik niet misericorde moeten gebruiken maar "Gevechtsdolk met stootbeugel" een dolk dus, maar dan met een hilt(hilt heet dat toch?) van een zwaard.
Een soort parreerdolk dus.

een broodmes, latig om op te lossen, is dat lasig voor de aanvaller(met het mes dus) om te doen, of lastig om te parreren?

Bedankt voor de info!

~Leonard Cohen
pi_9056562
quote:
Op woensdag 12 maart 2003 09:21 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Ehm, ik geloof dat we een beetje naast elkaar afpraten(sorry voor de late reply trouwens).
Ik meen te begrijpen dat je met Herne's misericorde een standaard dolk met donde stootplaat in gedachten hebt, eigenlijk zou ik niet misericorde moeten gebruiken maar "Gevechtsdolk met stootbeugel" een dolk dus, maar dan met een hilt(hilt heet dat toch?) van een zwaard.
Een soort parreerdolk dus.
een broodmes, latig om op te lossen, is dat lasig voor de aanvaller(met het mes dus) om te doen, of lastig om te parreren?

Bedankt voor de info!

Nee ik geloof dat we niet dat we langs elkaar heen praten, ik had het over het verschil tussen beide.
Als je met zwaard en mes vecht (met stootplaat) dan is het het best om het mes onderhands vast te houden zoals je een broodmes vasthoud.
De standen voor zwaard/mes zijn het zelfde als voor zwaard/beukelaar Schrankhut, plug, alber, vom Tag, Ox (3 variaties), wild boar, nebenhut(links en rechts variatie) Kijk maar op "thearma.org" ga naar essays&articles en zoek naar sword/buckler techniques.
De 6 oefeningen van Lignitzer en de 4 van Talhoffer 67 gaan trouwens niet op met het mes, met mes werkt het allemaal een beetje anders (met een beukelaar kan je tenslotte niet steken naar de buik)
Als je mes tegen mes vecht dan dan zijn de steken recht naar voren het moeilijkst op te pareren (blokken doe je bijna niet met mes, althans als je een beetje handig bent) verschil tussen pareren en blokken is dat je met paren nog de ruimte creëerd om gevolg te geven aan de"blok", een overname van iemands beweging of kracht .
Met het blokken van het mes stop je de beweging abrubt en geef je de tegenstander de gelegenheid een nieuwe aanval te lanceren.
De moeilijkheid van een rechte steek zit 'm in het feit dat het oppervlak dat op je afkomt éénvoudig kleiner is dan een steek van boven( bovenhand), waarbij je de gelegenheid hebt iemands gehele arm hebt om op te vangen.
MALC
pi_9057466
Aahzo, nu begrijp ik het beter!
Dank je wel voor de duidelijke uitleg op mijn vage vraag
~Leonard Cohen
pi_9192020
Weet iemand een goede plek in de randstad om de kunst van het zwaardvechten te leren? Want als ik deze verhalen zo lees, krijg ik er best wel zin in

En zit ik niet een beetje op te oude leeftijd om het te gaan leren, want ik ben al bijna 18 jaar oud. Ik heb echter wel 4,5 jaar ervaring in Jiu-Jitsu, maar ik moest daarmee stoppen omdat de leraar stopte met les geven.

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_9201685
quote:
Op maandag 17 maart 2003 22:27 schreef Pietjuh het volgende:
Weet iemand een goede plek in de randstad om de kunst van het zwaardvechten te leren? Want als ik deze verhalen zo lees, krijg ik er best wel zin in

En zit ik niet een beetje op te oude leeftijd om het te gaan leren, want ik ben al bijna 18 jaar oud. Ik heb echter wel 4,5 jaar ervaring in Jiu-Jitsu, maar ik moest daarmee stoppen omdat de leraar stopte met les geven.

Ehm, in de randstad zou ik niet weten, maar wat leeftijd betreft denk ik niet dat je laat bent, ik ben ook 17 en ben ook pas net geinteresseerd.
En ik denk dat dit soort hobby's zowiezo op latere leeftijd komen.
~Leonard Cohen
pi_9203097
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 12:12 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Ehm, in de randstad zou ik niet weten, maar wat leeftijd betreft denk ik niet dat je laat bent, ik ben ook 17 en ben ook pas net geinteresseerd.
En ik denk dat dit soort hobby's zowiezo op latere leeftijd komen.

Te oud ben je zeker niet en het is inderdaad waar dat de mensen die met Europese Middeleeuwse Krijgskunsten aan de gang gaan dit vaak op een oudere leeftijd oppakken.
Bij de AMEK lopen van 20ers tot en met 50ers rond en oefenen allemaal samen, van ex-schermers tot re-enactors.
4.5 jaar jiujitsu is toch super, de klemmen worpen komen voor ruim 70% overéén.
De AMEK zit in regio Haarlem
MALC
pi_9267637
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 13:13 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Te oud ben je zeker niet en het is inderdaad waar dat de mensen die met Europese Middeleeuwse Krijgskunsten aan de gang gaan dit vaak op een oudere leeftijd oppakken.
Bij de AMEK lopen van 20ers tot en met 50ers rond en oefenen allemaal samen, van ex-schermers tot re-enactors.
4.5 jaar jiujitsu is toch super, de klemmen worpen komen voor ruim 70% overéén.
De AMEK zit in regio Haarlem

Hallo Lupus,
Ook ik ben erg geinteresseerd in middeleeuwen in het algemeen en de vroege middeleeuwen in het bijzonder. Verder ben ik 9 jaar schermer geweest en ook in dat aspect geintereseerd in waar jij mee bezig bent. Ik woon echter in Woerden, weet jij bij mij in de regio iets soortgelijks als de AMEK?

Succes, Fulco

pi_9281337
De enige drie plekken waar je les kan nemen in West Europese middeleeuwse vechtkunsten is in Delft, in Eindhoven, en in Heemstede (Haarlem) degene die in Delft les geeft is erg goed en weet een hoop, de groep in Eindhoven is een beginners groep, allebij zijn ze aangesloten bij het EHCG (Europian Historical Combat Guild)
Ik krijg veel mails van mensen die buiten de regio wonen van waar ik les geef als gevolg ben ik voor diegene bezig een workshop te organiseren die ongeveer een dag zal gaan duren.
Als je geïnteresseerd bent dan kan ik je wel het één en ander toesturen over ons les programma.
Laat het mij maar weten.
MALC
pi_9282831
Ehm, heeft die club in Eindhoven ook een site of adres ofzo?
Ik WOON gewoon in eindhoven
Lijkt me leuk om een keer te kijken naar iets wat niet ver buiten de regio ligt

Trouwens, de grond begint hier al aardig zacht te worden

~Leonard Cohen
pi_9285688
Hoi,
Ik zit niet zo vaak op forums ed, kost teveel tijd maar deze kwam ik toevallig tegen. En het gaat ergens over.
We hebben elkaar geloof ik in Delft ontmoet. (die lange=ik) Nog bedankt voor jouw inbreng overigens Lupus.

Voor meer info wbt trainingen in Delft of Eindhoven ( ik weet ook in Breda nog iets van de EHCG) bezoek www.dielanden.nl en mail de maerschalk. Club is voor mensen die ook reenactment doen overigens, niet voor powersword uberl33t typjes. In Eindhoven vereist men historische kledij om mee te kunnen doen.

Veel plezier,
Xarxares

pi_9290401
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:45 schreef Xarxares het volgende:
Club is voor mensen die ook reenactment doen overigens, niet voor powersword uberl33t typjes. In Eindhoven vereist men historische kledij om mee te kunnen doen.

Veel plezier,
Xarxares

Dank je wel voor de link!
Powersword uber133t typetjes? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Historische kledij, hm heb ik(nog) niet, maar daar kan wat aan gedaan worden.
~Leonard Cohen
pi_9296374
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 13:52 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Ehm, heeft die club in Eindhoven ook een site of adres ofzo?
Ik WOON gewoon in eindhoven
Lijkt me leuk om een keer te kijken naar iets wat niet ver buiten de regio ligt

Trouwens, de grond begint hier al aardig zacht te worden

Tjonge jonge heb je ze nog niet gevonden?
Ik ben zelf het adres kwijt ze noemen zichzelf de zwaardkring, wel kun je ze bellen...moet je alleen even het volgende doen ga naar "thearma.org" ga naar members en dan krijg je een hele lijst van leden over de hele wereld, kijk bij nederland en dan kom je de heer Bruynen tegen in Eindhoven met adres en telefoonnummer!
!0 getallen indrukken en je weet hoe het zit. Ook kun je naar het EHCG forum gaan daar staan ook een hoop adressen in van mensen uit Eindhoven. Ga naar Yahoo! dan naar forum druk EHCG in en dan zou het moeten lukken....
Thearma.org is waarschijnlijk de beste optie, succes!
MALC
pi_9296438
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:45 schreef Xarxares het volgende:
Hoi,
Ik zit niet zo vaak op forums ed, kost teveel tijd maar deze kwam ik toevallig tegen. En het gaat ergens over.
We hebben elkaar geloof ik in Delft ontmoet. (die lange=ik) Nog bedankt voor jouw inbreng overigens Lupus.

Voor meer info wbt trainingen in Delft of Eindhoven ( ik weet ook in Breda nog iets van de EHCG) bezoek www.dielanden.nl en mail de maerschalk. Club is voor mensen die ook reenactment doen overigens, niet voor powersword uberl33t typjes. In Eindhoven vereist men historische kledij om mee te kunnen doen.

Veel plezier,
Xarxares

Ja ik weet nog wie jij bent, jij had die zwarte legerbroek aan of ben jij nu die brede gozer?Twijfel...
Hoe dan ook het was gezellig en leerzaam, ik hoorde dat het met de kazerne gelukt was, hebben ze ook valmatten en de rest van de tering zooi? Lijkt me leuk om weer eens samen te trainen.
Hoop dat je dit nog leest... je was niet zo'n internetter geloof ik...
asta la pizza en spreek je later.
MALC
pi_9300583
quote:
Op zaterdag 22 maart 2003 01:01 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Tjonge jonge heb je ze nog niet gevonden?
Ik ben zelf het adres kwijt ze noemen zichzelf de zwaardkring, wel kun je ze bellen...moet je alleen even het volgende doen ga naar "thearma.org" ga naar members en dan krijg je een hele lijst van leden over de hele wereld, kijk bij nederland en dan kom je de heer Bruynen tegen in Eindhoven met adres en telefoonnummer!
!0 getallen indrukken en je weet hoe het zit. Ook kun je naar het EHCG forum gaan daar staan ook een hoop adressen in van mensen uit Eindhoven. Ga naar Yahoo! dan naar forum druk EHCG in en dan zou het moeten lukken....
Thearma.org is waarschijnlijk de beste optie, succes!

Ach, hoe vaak zoek je zelf niet iets wat direct onder je neus ligt

Dank je wel, ik ga eens kijken of ik het kan vinden.

~Leonard Cohen
pi_9323561
*PS maar dan na 24 uur *

Wat wordt er nou bedoeld met een uber-133t power sword guy?

~Leonard Cohen
pi_9336613
quote:
Op zondag 23 maart 2003 20:08 schreef Forau_Diavolina het volgende:
*PS maar dan na 24 uur *

Wat wordt er nou bedoeld met een uber-133t power sword guy?

Ik zou het niet weten, maar er bestaan wel een manuscript (Towerfechtbuch) dit manuscript draagt als museum code 1.33 dus met de T erachter van Towerfechtbuch lijkt mij dit geen slechte vondst, maar het blijft een wilde gok!
ps heb je nu al een telefoonnummer gevonden en wat bedoel je met de grond begint al zacht te worden(zwaard training met Herne?)
MALC
pi_9338070
Volgens mij bedoelt ie dragonballZ powerplay publiek.
Puberpatsertjes die voor de stoer gaan met de meest onmogelijke fantasy zwaarden. 133t slaat dan ook niet op het i.33 fechtbuch, maar is zogenaamde hackertalk (h4xx0r741k )wat erg stoer is, volgens diezelfde patserpubertjes. Luitjes die denken dat ze door veel Diablo te spelen goed kunnen leren zwaardvechten, want hun karakter is al level 76!

We moeten inderdaad eens kijken wanneer we kunnen buitenspelen in Endehoven, de eerstkomende weken ben ik even druk in de weekeinden. Voorbereiden voor het theaterseizoen en koninginnedag in het bijzonder. Het plan is dat we vertikaal tegen een muur op gaan zwaardvechten. Als dat niet lukt dan iig zo schuin mogelijk.

Maar 't komt goed, we spreken het binnenkort een keertje af.

TA! RA! NIS!
pi_9338097
quote:
Op maandag 24 maart 2003 12:49 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, maar er bestaan wel een manuscript (Towerfechtbuch) dit manuscript draagt als museum code 1.33 dus met de T erachter van Towerfechtbuch lijkt mij dit geen slechte vondst, maar het blijft een wilde gok!
ps heb je nu al een telefoonnummer gevonden en wat bedoel je met de grond begint al zacht te worden(zwaard training met Herne?)

Zeer scherp van je Lupus, heel erg scherp. Maar ik zal je helaas teleur moeten stellen(wat te wijten valt aan het feit dat je hoogstwaarschijnlijk geen online games speelt, niet aan onkunde).
Uber-133t is een slang(niet een beest) het betekent heel erg elite, een term waarmee vroeger een sterke speler werdt aangeduid, alleen is het nu meer een "belediging" als in iemand die overdreven doet over zijn talenten.
Hoewel ik je zeker credit moet geven voor je ronduit geniale vondst

Het adres heb ik reeds gevonden, alleen geen e-mail adres. Dus dat wordt weer zelf schrijven(hopen dat hij het kan ontcijferen )

Het "zachte grond" verhaal is inderdaad een subtiele hint naar Herne, maar ik zal hem hier nog over mailen.
Iemand trouwens nog iets van Herne gezien? Hij is namelijk ehm, opvallend afwezig.

~Leonard Cohen
pi_9338787
Wie?!
Ik?

Nee, hoor.
Ik had alleen weinig toe te voegen aan de discussie, dus zei ik maar even niets.

TA! RA! NIS!
pi_9343702
Zo zie je maar dat je in no-time een ouwe lul bent op het computerfront...ben meer een man van bloemen, paarden en zwaarden...maar ik had m'n best gedaan.
Als jullie het leuk vinden en uiteraard de tijd hebben en het benzine geld dan zijn jullie van harte welkom as zondag om 15:00 op de ruïne van Brederode (buurt van Haarlem) een training mee te doen.
Het zou jullie verder niets kosten, we trainen dan in historisch tenu ( als je alleen een sportbroek hebt en gympen word je niet meteen afgeslacht)
We trainen met staal en gaan vrij spektaculaire technieken behandelen.
Laat het mij maar weten, het is allemaal geheel vrijblijvend uiteraard.
MALC
pi_9345220
Ik zou graag meedoen, maar ik moet dan zelf lesgeven.
Jammer, want het had me erg leuk geleken.
TA! RA! NIS!
pi_9347391
quote:
Op maandag 24 maart 2003 19:14 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Ik zou graag meedoen, maar ik moet dan zelf lesgeven.
Jammer, want het had me erg leuk geleken.
Waar moet je les ingeven?
MALC
pi_9348447
Theaterzwaardvechten, een gechoreografeerd gevecht voor een theaterproductie.
TA! RA! NIS!
pi_9350327
quote:
Op maandag 24 maart 2003 20:59 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Theaterzwaardvechten, een gechoreografeerd gevecht voor een theaterproductie.
Wel leuk om te doen! Wat voor een theater stuk gaat het?
MALC
pi_9356295
Het gaat om Mcbeth, van Shakespeare natuurlijk.
Het is echt leuk om te doen, het wordt in de openlucht gespeeld, en het wordt vrij groot aangepakt.

We zijn nu aardig op schema en zondag gaan we het hele gevecht compleet uitwerken en dan tot in den treure oefenen.
Tussendoor gaan we nog wel wat leuke spelletjes met theatervechten ertussen doen om de vermoedheid tegen te gaan.

TA! RA! NIS!
pi_9359702
quote:
Op maandag 24 maart 2003 18:14 schreef lupus_cordes het volgende:
Zo zie je maar dat je in no-time een ouwe lul bent op het computerfront...ben meer een man van bloemen, paarden en zwaarden...maar ik had m'n best gedaan.
Als jullie het leuk vinden en uiteraard de tijd hebben en het benzine geld dan zijn jullie van harte welkom as zondag om 15:00 op de ruïne van Brederode (buurt van Haarlem) een training mee te doen.
Het zou jullie verder niets kosten, we trainen dan in historisch tenu ( als je alleen een sportbroek hebt en gympen word je niet meteen afgeslacht)
We trainen met staal en gaan vrij spektaculaire technieken behandelen.
Laat het mij maar weten, het is allemaal geheel vrijblijvend uiteraard.
Lijkt me zeer interessant(als ik kan komen ) alleen heb ik alleen maar gympen en een t-shirtje.
Daar naast heb ik eigenlijk nog nooit een zwaard vast gehouden(tenzij je een houte paal als zwaard kan rekenen ) laat staan een basis-techniek uitgevoerd te hebben.
En wanneer jullie spectaculaire technieken uit gaan voeren ben ik bang dat ik jullie wellicht alleen ten laste zou zijn, en dat zou ik zeker niet willen.

EDIT: En nu weet ik nog steeds niet wat een uber-133t power-sword guy is

Zou het wellicht iemand zijn die van zwaardvechten denkt dat het op de dragon-ball-z manier gebeurt?(veel onzin, veel geleuter en veel te snelle gevechten) of iemand die denkt dat hij binnen 3 weken net zo vecht als in croutching tiger hidden dragon(ook zoiets)?
In ieder geval tast ik nog steeds in het duister

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 25-03-2003 12:47]

~Leonard Cohen
pi_9362325
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 12:42 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Lijkt me zeer interessant(als ik kan komen ) alleen heb ik alleen maar gympen en een t-shirtje.
Daar naast heb ik eigenlijk nog nooit een zwaard vast gehouden(tenzij je een houte paal als zwaard kan rekenen ) laat staan een basis-techniek uitgevoerd te hebben.

En wanneer jullie spectaculaire technieken uit gaan voeren ben ik bang dat ik jullie wellicht alleen ten laste zou zijn, en dat zou ik zeker niet willen.

EDIT: En nu weet ik nog steeds niet wat een uber-133t power-sword guy is

Zou het wellicht iemand zijn die van zwaardvechten denkt dat het op de dragon-ball-z manier gebeurt?(veel onzin, veel geleuter en veel te snelle gevechten) of iemand die denkt dat hij binnen 3 weken net zo vecht als in croutching tiger hidden dragon(ook zoiets)?
In ieder geval tast ik nog steeds in het duister

Je bent van harte welkom en je hoeft je niet druk te maken om eventuele achterstand, het blijft voor iedereen elke een leerzame ontmoeting.
Er zullen aardig wat mensen zijn die allemaal bij elkaar een hoop weten, wellicht ook nog over scholen bij jou in de buurt, wie weet!
Hoe dan ook ik merk wel of je er bent, het lijkt mij in ieder geval leuk je een keer in het echt te ontmoeten en je te introduceren in de wereld van "kabaal met staal"
De jongen man die het had over die powersword 133 gebeuren doet ook paarden tournooien wellicht dat dit er nog wat mee te maken heeft...
Maar jullie zullen het wel beter weten dan ik, als het wat met computers te maken heeft.
MALC
pi_9362421
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 09:49 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Het gaat om Mcbeth, van Shakespeare natuurlijk.
Het is echt leuk om te doen, het wordt in de openlucht gespeeld, en het wordt vrij groot aangepakt.

We zijn nu aardig op schema en zondag gaan we het hele gevecht compleet uitwerken en dan tot in den treure oefenen.
Tussendoor gaan we nog wel wat leuke spelletjes met theatervechten ertussen doen om de vermoedheid tegen te gaan.

Erg leuk stuk ik wens je succes in ieder geval(niet te veel armen en andere ledematen perongelijk afhakken , want ze klagen je aan bij het leven tegenwoordig
MALC
pi_9371960
quote:
Op dinsdag 25 maart 2003 14:26 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Je bent van harte welkom en je hoeft je niet druk te maken om eventuele achterstand, het blijft voor iedereen elke een leerzame ontmoeting.
Er zullen aardig wat mensen zijn die allemaal bij elkaar een hoop weten, wellicht ook nog over scholen bij jou in de buurt, wie weet!
Hoe dan ook ik merk wel of je er bent, het lijkt mij in ieder geval leuk je een keer in het echt te ontmoeten en je te introduceren in de wereld van "kabaal met staal"
De jongen man die het had over die powersword 133 gebeuren doet ook paarden tournooien wellicht dat dit er nog wat mee te maken heeft...
Maar jullie zullen het wel beter weten dan ik, als het wat met computers te maken heeft.

Graag zou ik willen komen, alleen is de plek wel een eind weg van mijn woonplaats. Ik ga eens kijken of ik iets kan regelen wat werkt.
Maar vooruitlopend op de feiten, mocht ik kunnen, zou ik zeker komen. Het lijkt me namelijk enorm leuk en leerzaam.

Vooralsnog moet ik je een antwoord schuldig blijven wat betreft het 133t verhaal, ik heb namelijk ook geen idee.

~Leonard Cohen
pi_9403252
Oh even nog wat info over het bloemetje... Dat is het smids kenmerk van tim nois (hoe je het splt weet ik niet) maar het zijn idd erg goede vechtzwaarden. Ik doe zelf ook aan reanactment en is best wel leuk. Ben nog eens van plan een kruisboog na te bouwen volgens oude bouwtekeningen. Iemand zin om mee te doen?
pi_9420667
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 01:35 schreef trenjeska het volgende:
Oh even nog wat info over het bloemetje... Dat is het smids kenmerk van tim nois (hoe je het splt weet ik niet) maar het zijn idd erg goede vechtzwaarden. Ik doe zelf ook aan reanactment en is best wel leuk. Ben nog eens van plan een kruisboog na te bouwen volgens oude bouwtekeningen. Iemand zin om mee te doen?
Ja ga maar de bloemetjes buiten
MALC
pi_9420695
zetten......
MALC
pi_9428670
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:46 schreef lupus_cordes het volgende:
zetten......
Naast het bericht quoten is een knop waarin je je bericht kan editten, kan makkelijk zijn als je iets verkeerd typt

Een kruisboog, is daar ook niet al een topic over?

*zoekt even*

Een kruisboog maken

~Leonard Cohen
pi_9436200
quote:
Op donderdag 27 maart 2003 22:46 schreef lupus_cordes het volgende:
zetten......mmm is dat zo?
MALC
pi_9436229
Snap er weer geen ruk van....editten...ja, ja....
MALC
pi_9436972
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 18:22 schreef lupus_cordes het volgende:
Snap er weer geen ruk van....editten...ja, ja....
Hehe, naast dit icoontje staat dit icoontje en als je daar op drukt kan je je vorige bericht editen.
~Leonard Cohen
pi_9440506
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 19:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Hehe, naast dit icoontje [afbeelding] staat dit icoontje [afbeelding] en als je daar op drukt kan je je vorige bericht editen.

Ok dan ...bedankt
MALC
pi_9495835
Kwam laatst in mijn favorite boek de term misericorde tegen, maar dan als plaatsnaam/straatnaam.
*wat wil ik hier ook al weer mee zeggen...*

Dus... Weten jullie dat ook weer

Sorry, ben een beetje duf vandaag.

~Leonard Cohen
pi_9504213
Pffft, over drukte gesproken...

Volgende week zit ik in Italie om te repeteren en te kletsen voor een opera en de ochtend nadat we 's nachts terugkomen moeten we weer beginnen met spelen op een opdracht. Het theater seizoen is weer begonnen, heerlijk!

Hoe was het zondag eigenlijk?

TA! RA! NIS!
pi_9519057
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 10:03 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Pffft, over drukte gesproken...

Volgende week zit ik in Italie om te repeteren en te kletsen voor een opera en de ochtend nadat we 's nachts terugkomen moeten we weer beginnen met spelen op een opdracht. Het theater seizoen is weer begonnen, heerlijk!

Hoe was het zondag eigenlijk?

Het was helemaal top, ik had eerst gedacht dat de helft een uur te laat zou komen(zomertijd ellende),maar het viel mee slechts 10 man te laat!
Maar we waren met een hele grote groep en er was veel publiek, ik heb een hoop kunnen vertellen (was weliswaar een normale training, maar heb wel het publiek er bij betrokken)Verder hadden we het weer mee en de locatie was voor de meeste erg motiverend (ruïne van Bredrode)
Wel leuk dat je in Italië zit altijd goed daar!
Spreek je wel weer

MALC
pi_9544765
Fijn dat het zo geweldig was Lupus.
Had je mijn mailtje nog ontvangen toevallig?

Ik zat eens te denken over dat verhaal van de benen als raakvlak bij zwaardvechten.
Ik meen dat er ooit eens gezegd werd dat de benen vaak neit als raakvlak gezien werden, hierop ben ik aan het denken gegaan(zonder het eigenlijk na te kijken).

Als dit waar zou zijn, zou het niet goed doordacht zijn, knieen in de eerste instantie zijn vaak een uiterst goede manier om iemand en goed te raken en ook nog eens veel schade te doen(in het geval van een echt gevecht).

En dan de mogelijkheden van een reactie op een slag.
Wanneer iemand bijvoorbeeld een verticale slag naar beneden maakt(fendente meen ik?) en je blockt het met een High Guard(naar ik meen, kan dat, ik vergis me vaak daar in.) zou je als snelle reactie de tegenstander zijn knieen volledi aan gort kunnen slaan, oordat hij ook maar uit zijn block is gekomen.
Want naar ik meen is de beweging die je zelf maakt op dat moment uitermate geschikt voor een zijwaardse slag naar beneden(naam weet ik even niet).

Waarschijnlijk zit ik nu weer te zwammen(ik ben moe van school(en het werk daarna)) maar mocht ik een punt hebben(wat jullie naar alle waarschijnlijkheid allang wisten) klinkt het toch interessant.

Damn ik moet *nog van alles doen* een goed weekend gaan houden...

~Leonard Cohen
pi_9581368
quote:
Op woensdag 2 april 2003 21:07 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Fijn dat het zo geweldig was Lupus.
Had je mijn mailtje nog ontvangen toevallig?

Ik zat eens te denken over dat verhaal van de benen als raakvlak bij zwaardvechten.
Ik meen dat er ooit eens gezegd werd dat de benen vaak neit als raakvlak gezien werden, hierop ben ik aan het denken gegaan(zonder het eigenlijk na te kijken).

Als dit waar zou zijn, zou het niet goed doordacht zijn, knieen in de eerste instantie zijn vaak een uiterst goede manier om iemand en goed te raken en ook nog eens veel schade te doen(in het geval van een echt gevecht).

En dan de mogelijkheden van een reactie op een slag.
Wanneer iemand bijvoorbeeld een verticale slag naar beneden maakt(fendente meen ik?) en je blockt het met een High Guard(naar ik meen, kan dat, ik vergis me vaak daar in.) zou je als snelle reactie de tegenstander zijn knieen volledi aan gort kunnen slaan, oordat hij ook maar uit zijn block is gekomen.
Want naar ik meen is de beweging die je zelf maakt op dat moment uitermate geschikt voor een zijwaardse slag naar beneden(naam weet ik even niet).

Waarschijnlijk zit ik nu weer te zwammen(ik ben moe van school(en het werk daarna)) maar mocht ik een punt hebben(wat jullie naar alle waarschijnlijkheid allang wisten) klinkt het toch interessant.

Damn ik moet *nog van alles doen* een goed weekend gaan houden...

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de kniën en het is inmiddels allang bewezen door opgravingen dat mensen massaal hun benen verloren op het slagveld, waarna ze nog een gezellig klapje op het hoofd ontvingen om het "zaakje"even af te maken.
Als iemand een slag naar beneden maakt vanuit de high guard (dit is overigens een stand, geen slag!) en iemand pareerd hem( half blokken, half weg stappen opzij) dan heet dit deflecteren in het nederlands.Dan stap je schuin langs de aanvaller en tergelijk sta je in een hanging right(als je aan zijn linker kant in stapt/ of hanging left als je aan zijn rechter kant in stapt)(hoop dat je weet wat dit is) en na deze transcedente houding(overgangspose) dan mep je zijn benen(of been) er onder vandaan.(uiteraard kan je ook gewoon op de knie slaan)
Wat nog een kortere weg is is gewoon de stand aan nemen alsof je het aankomende zwaard wil blokken (ox) en tergelijk stap je in op de vijand, zak wat meer door je benen en vang zijn klap op bij zijn polsen met je zwaard.(normaal zou je misschien zijn zwaard willen blokken, nu aan dat zwaard zitten zijn handen vast en aan zijn handen zijn polsen, een directe verlenging van het zwaard)
De aanvaller slaat met zijn eigen kracht zijn polsen in jouw zwaard en klaar is kees!

Oja ik heb je mail gehad, nog bedankt.
Als je weer wat uitgepluist heb laat het mij maar weten, vind ik altijd leuk

MALC
  vrijdag 4 april 2003 @ 16:20:41 #149
22125 BloodRaven
I walk alone...
pi_9583184
Heel interessant... van wat ik tot nu toe gelezen heb, moet helaas weg.. zal het morgen nog eens op mn gemak doorlezen. Nooit geweten dat je hier nog lessen in kon nemen, ik dacht dat het een uitgestorven sport was. (mijn nuttige bijdrage )
  zondag 6 april 2003 @ 13:05:40 #150
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_9614504
Dank voor de uitleg Lupus, dat polsen idee is wel heel erg ruig

Bloodraven, welkom op dit topic zou ik zeggen, nee het is nog niet uitgestorven nee

PS: Ik neem aan dat je weleens wat d2 speelt?

~Leonard Cohen
pi_9631154
Ik ben gister weer in the art of longsword combat #1 begonnen, en bij beschrijving van de boeken en hun schrijvers kwam ik een plaatje tegen.
Het plaatje(bladzijde 31, Jacob Sutor 1612) laat twee mensen zien waarvan de ene een slag(?) van de andere blokkeert met gekruiste armen. Dit deed mij denken aan de discussie over de Krumphau. Ik denk niet dat het daadwerkelijk een krumphau is, maar misschien de moeite waard om te kijken.
Het plaatje kan ik nu niet tonen omdat het een .pdf file is.

Sorry voor het ongemak

EDIT: De art of longsword combat #1 is natuurlijk te vinden op www.aemma.org

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 07-04-2003 16:43]

~Leonard Cohen
pi_9639424
Ik zou niet veel waarde hechten aan dit plaatje als referentie voor een "beweging".
De linker figuur staat in de "verschränkte schweche" of "linker hängentorte", dit kan een blok zijn of "absetzen"(deflecteren) kan ook een "krumphaw"zijn.
De rechter figuur staat in de linker "ox" of "finistra" en wat ie verder van plan is....zou 't niet weten.
Als je een plaat bekijkt dan is het essentieel dat je daar de orginele tekst bij hebt en de vertaling en dan nog eens het liefst een gevechtexpert... dan wordt de kans op helderheid iets vergroot.
Heb je Talhoffer trouwens al kunnen bemachtigen? Opzich een belangrijk manuscript en makkelijk aan te komen.
En zit vol mat leuke plaatje en wat tekst...
MALC
pi_9655094
quote:
Op maandag 7 april 2003 17:17 schreef lupus_cordes het volgende:
Ik zou niet veel waarde hechten aan dit plaatje als referentie voor een "beweging".
De linker figuur staat in de "verschränkte schweche" of "linker hängentorte", dit kan een blok zijn of "absetzen"(deflecteren) kan ook een "krumphaw"zijn.
De rechter figuur staat in de linker "ox" of "finistra" en wat ie verder van plan is....zou 't niet weten.
Als je een plaat bekijkt dan is het essentieel dat je daar de orginele tekst bij hebt en de vertaling en dan nog eens het liefst een gevechtexpert... dan wordt de kans op helderheid iets vergroot.
Heb je Talhoffer trouwens al kunnen bemachtigen? Opzich een belangrijk manuscript en makkelijk aan te komen.
En zit vol mat leuke plaatje en wat tekst...
Het plaatje vond ik ook een beetje vaag ja, het lijkt namelijk wel of ze beide tegeljik blokken(ehm, is hier ook een officiele term voor? Blokken klinkt zo "mortal combat" achtig :S).

Talhoffer is weer een ander verhaal, ik denk dat als het een belangrijk boek is ik het zeker aan zal schaffen(en belangrijk is het). Alleen zou ik wel eerst een bezoekje aan de locale bieb bij ons willen doen om te kijken of ze het(¤30 dure) manuscriptje toevallig niet ergens in het stof hebben liggen.
Daarnaast, ik heb ergens gelezen dat het boek van Talhoffer een goed boek is, maar wel voor degene die de basis al kennen, en ik heb nog nooit een "echt" zwaard aangeraakt. Zou ik niet beter een zoektocht kunnen beginnen naar Fiori dei Liberi's Flos Duellatorum?
Of lul ik weer uit mijn nek

~Leonard Cohen
pi_9656804
Ja dat heb ik ook wel eens gelezen dat het boek niet voor beginners is...
Ik vind het allemaal een beetje gelul, je moet ergens beginnen en de manuscripten liggen nu niet bepaald voor het oprapen dus als je iets makkelijk te pakken kan krijgen dan moet je die kans nemen(vind ik).
En daarbij komt dat Duits nog altijd makkelijker te lezen valt voor ons dan oud Italiaans.
Het beste blijft gewoon doen (bezig zijn met houten stok of zwaard)en als je echt een beetje overzichtelijk te werk wil gaan met weinig basis als fundament dan kan je ook "medieval Swordsmanship" van John Clements bestellen, kost wel wat maar is denk ik voor jou een passende oplossing.
MALC
pi_9664036
En gelijk heb je, roeien met de riemen die je hebt dus.
Eens kijken hoe dat bestellen gaat(en of ik dat boekwerkje kan vinden )

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 08-04-2003 21:31]

~Leonard Cohen
pi_9721206
Hej iedereen,
Ik ben er weer. Ik ben net een weekje in Italie geweest voor repetities van een opera van Monteverdi. Daar ga ik in meeknokken.

De uitvoering is in juni, dan gaan we eerst nog samenwerken met Paul Burke om de gevechten scherper te maken.

Dit was een kort maar krachtig berichtje, maar ik ben nu echt moe van het reizen. Groets. *zak in*

TA! RA! NIS!
pi_9722077
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 16:21 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Hej iedereen,
Ik ben er weer. Ik ben net een weekje in Italie geweest voor repetities van een opera van Monteverdi. Daar ga ik in meeknokken.

De uitvoering is in juni, dan gaan we eerst nog samenwerken met Paul Burke om de gevechten scherper te maken.

Dit was een kort maar krachtig berichtje, maar ik ben nu echt moe van het reizen. Groets. *zak in*

Welkom terug Herne
Een opera, klinkt interessant, moet je ook zingen?

Slaap ze en succes met je wederopstanding na wat naar alle waarschijnlijkheid een lange nacht voor je gaat worden.

~Leonard Cohen
pi_9858735
*KICK*

Zeg Lupus, kom jij trouwens ook naar de elf fair, of zie je dat niet zitten?

~Leonard Cohen
pi_9864292
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 12:57 schreef Forau_Diavolina het volgende:
*KICK*

Zeg Lupus, kom jij trouwens ook naar de elf fair, of zie je dat niet zitten?

Toevallig had ik het er met iemand over...

Ik denk dat ik wel ga, want een "zwaard"collega doet daar een paarden tournooi en dat wil wel zien en ik ga een beetje rond snufflelen(kijken of ze nog wat leuke dingetjes verkopen), wellicht een paar flyertjes mee om de school een beetje te promoten.
Ik weet nog niet op welke dag, maar waarschijnlijk de zaterdag.
Ga jij ook?

MALC
pi_9877363
quote:
Op vrijdag 18 april 2003 17:50 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

Toevallig had ik het er met iemand over...

Ik denk dat ik wel ga, want een "zwaard"collega doet daar een paarden tournooi en dat wil wel zien en ik ga een beetje rond snufflelen(kijken of ze nog wat leuke dingetjes verkopen), wellicht een paar flyertjes mee om de school een beetje te promoten.
Ik weet nog niet op welke dag, maar waarschijnlijk de zaterdag.
Ga jij ook?

Ik ga zeker ja, aangezien mijn kapitaal enigzins bruikbaarder is geworden sinds 17 april(jarig geweesd, krijg gewoon mijn rijlessen ik ben enorm blij) ga ik eens kijken of ik een mooie dolk(lees: rondel) kan scoren ofzo.

Iedereen gaat op zaterdag ik dus niet aangezien ik via via op zondag gratis vervoer heen en terug heb. En zondag komt ook beter uit, aangezien ik zaterdag-avond bij een vriend zijn ouders' 25 jarige bruiloft achter de bar moet staan.

~Leonard Cohen
pi_9909600
Nog gefeliciteerd.
Ik ga zeker zaterdag dus we zullen elkaar niet tegen het lijf lopen.
Heb net weer een nieuw zwaardvechtboek binnen gekregen, de interpretaties van Sigmunds Ringeck's commentaries on Liechtenauer van Tobler (Amerikaan)
80 fucking euro's! toch niet normaal meer voor een boek!
Maar heel heftig, gaat erg ver in de theorie en erg ver met technieken, maar erg goed!
Heb weer wat te studeren, maar dat zal wel altijd zo blijven.
Allrighdy spreek u allen later.
MALC
pi_9911676
quote:
Op maandag 21 april 2003 02:38 schreef lupus_cordes het volgende:
Nog gefeliciteerd.
Ik ga zeker zaterdag dus we zullen elkaar niet tegen het lijf lopen.
Heb net weer een nieuw zwaardvechtboek binnen gekregen, de interpretaties van Sigmunds Ringeck's commentaries on Liechtenauer van Tobler (Amerikaan)
80 fucking euro's! toch niet normaal meer voor een boek!
Maar heel heftig, gaat erg ver in de theorie en erg ver met technieken, maar erg goed!
Heb weer wat te studeren, maar dat zal wel altijd zo blijven.
Allrighdy spreek u allen later.
Dank je dank je
Jammer dat we elkaar niet tegen het lijf zullen lopen.
80 euro voor een da´s niet te weinig nee. Maar als het zo heftig is als je reactie moet het wel een bijzonder boekwerk zijn.
~Leonard Cohen
pi_9944849
Even @ Herne, heb je mijn mailtje nog ontvangen?
Gezien mijn mail soms vreemd doet
~Leonard Cohen
pi_9981662
Ja, de mail is ontvangen.
Je zal nog gewoon even geduld moeten hebben, want ik zit gewoon ontzettend volgeboekt, zeker de eerste drie weken. Ik kan niet nu al even plannen van 'dan en dan kan het'.

Patience is a virtue as well.

TA! RA! NIS!
pi_9982878
quote:
Op donderdag 24 april 2003 13:15 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Ja, de mail is ontvangen.
Je zal nog gewoon even geduld moeten hebben, want ik zit gewoon ontzettend volgeboekt, zeker de eerste drie weken. Ik kan niet nu al even plannen van 'dan en dan kan het'.

Patience is a virtue as well.

Hehe, is goed, dan wacht ik gewoon nog even.
Volgeboekt als in ik ben zo vaak "besteld" of als in ik moet zo vaak naar events?
Lijkt me leuk als er echt zo'n grote markt voor is dat je gewoon volgeboekt bent
~Leonard Cohen
pi_9989795
quote:
Op donderdag 24 april 2003 14:07 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Hehe, is goed, dan wacht ik gewoon nog even.
Volgeboekt als in ik ben zo vaak "besteld" of als in ik moet zo vaak naar events?
Lijkt me leuk als er echt zo'n grote markt voor is dat je gewoon volgeboekt bent

Volgeboekt als in: Ik heb een sociaal leven op te houden naast mijn hobby. Rekeningen te betalen, werk te verzetten, investeren in vriendschappen en relaties.
Daarnaast heb ik het ontzettend druk met de optredens en de voorbereidingen doorvoor. Deze maanden is het gewoon extreem druk en het enige vrije weekend dat ik heb valt tijdens de vikingmarkt waar ik gewoonweg naartoe moet om goodies te kopen.
TA! RA! NIS!
pi_9990517
quote:
Op donderdag 24 april 2003 19:09 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Volgeboekt als in: Ik heb een sociaal leven op te houden naast mijn hobby. Rekeningen te betalen, werk te verzetten, investeren in vriendschappen en relaties.
Daarnaast heb ik het ontzettend druk met de optredens en de voorbereidingen doorvoor. Deze maanden is het gewoon extreem druk en het enige vrije weekend dat ik heb valt tijdens de vikingmarkt waar ik gewoonweg naartoe moet om goodies te kopen.

Oja, sociale levens hebben jullie natuurlijk ook
Hm, misschien ben ik inderdaad wel wat te ongeduldig ja.

EDIT: met "Oja, sociale levens hebben jullie natuurlijk ook " bedoel ik niet dat ik verbaasd ben over het feit dat jullie er een sociaal leven op nahouden, maar dat ik verbaasd ben over het feit dat ik er nooit bij stilgestaan heb dat jullie ook rekeningen moeten betalen en moeten werken voor de kost.
Bijzonder plat van mij, maar ik dacht er gewoon niet aan.

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 24-04-2003 22:44]

~Leonard Cohen
pi_10030360
Ha allemaal! Ik heb nog niet zo lang dit forum ontdekt, maar het is allemaal wel zwaar(d) interessant! Ik heb nogal veel vragen die ik niet goed terugbeantwoord kan vinden, ook al heb ik al best veel doorgelezen. Onder andere: kan ik ergens info vinden waar en hoe je ergens zwaardvechtlessen kan volgen? En hoeveel kost een gebruikszwaard gemiddeld? Zijn er ook wat meiden mee bezig, of ben ik nu een van de weinigen? Enneh... gebruikszwaarden zijn toch niet altijd loeizwaar...?
pi_10031248
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 18:04 schreef Ladybug het volgende:
Ha allemaal! Ik heb nog niet zo lang dit forum ontdekt, maar het is allemaal wel zwaar(d) interessant! Ik heb nogal veel vragen die ik niet goed terugbeantwoord kan vinden, ook al heb ik al best veel doorgelezen. Onder andere: kan ik ergens info vinden waar en hoe je ergens zwaardvechtlessen kan volgen? En hoeveel kost een gebruikszwaard gemiddeld? Zijn er ook wat meiden mee bezig, of ben ik nu een van de weinigen? Enneh... gebruikszwaarden zijn toch niet altijd loeizwaar...?
Hey, leuk dat je ook geinteresseerd bent in zwaardvechten.
Meer is altijd beter in dit topic
Info kan je vinden op de site van de AEMMA.org, met onder anderen een downloadbare versie van medieval longsword combar #1. En als je wil leren zwaardvechten kan je bij Lopes aankloppen, hij heeft een zwaardvechteschool. Alleen de site iseen beetje vaag(onder constructie), zwaardvechten.nl
Een gebruikszwaard kan nogal verschillen, vooral de kwaliteit doet het prijskaartje nogal stijgen.
Een tsjechisch battle ready zwaard kost ingeveer zo'n ¤150, Herne heeft er een paar van Pavel Moc, swords.cz , en die schijnen van goede kwaliteit te zijn. Alleen levert die smid dus niet meer...
Mocht je werkelijk gelijk gaan voor kwaliteit die de top bereikt, damascener staal, mooie hilt en dergelijke, echte kwaliteit dus, kan je prijzen verwachten rond de 1000 gulden(of euro ). Maar deze zijn dan ook zeer speciaal.
Zelf ben ik aan het denken om voor te oefenen een LARP zwaard te kopen, dat is een soort van schuimrubber zwaard dat veel in live roleplaying wordt gebruikt om "echt" mee te vechten. Deze kosten(instapzwaard) rond de 50/80 euro.
Kijk maar eens op www.larp.nl
Ik zal je helaas niet kunnen helpen met de vraag of er meer meiden mee bezig zijn, maar ik ben bang dat hun aantal minder zal zijn dan die van de heren.
Loeizwaar zijn ze niet echt, ik kan niet echt een aantal kilo geven, maar ik denk dat het wel mee valt. In ieder geval niet zo zwaar dat je ze niet van de grond af kan krijgen.
~Leonard Cohen
pi_10032068
Ah, bedankt! Alleen wel jammer dat ik nog steeds niet precies weet of er ergens bij mij in de buurt (Tilburg, of Breda anders) op een vaste plek en tijd trainingen worden gegeven... Tja, ik ben wel veeleisend he... Ik heb ooit in de krant gelezen dat er een "Zwaardkring" zou bestaan, maar er werd verder niet echt duidelijke info over gegeven... Ik hoop dat ik morgen wat meer er over kan vinden, dan ga ik naar de Elf Fantasy Fair. Lijkt me erg mooi om mensen dan ook echt in actie te zien daar...
pi_10032605
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:36 schreef Ladybug het volgende:
Ah, bedankt! Alleen wel jammer dat ik nog steeds niet precies weet of er ergens bij mij in de buurt (Tilburg, of Breda anders) op een vaste plek en tijd trainingen worden gegeven... Tja, ik ben wel veeleisend he... Ik heb ooit in de krant gelezen dat er een "Zwaardkring" zou bestaan, maar er werd verder niet echt duidelijke info over gegeven... Ik hoop dat ik morgen wat meer er over kan vinden, dan ga ik naar de Elf Fantasy Fair. Lijkt me erg mooi om mensen dan ook echt in actie te zien daar...
...Wacht even, tilburg?
*Zoekt op*
Hey, morgen ga ik ook naar de fair, wellicht een LARP zwaardje kopen ofzo, of anders wel een dolk
*zoekt door*
*bingo*
Hubertus Bruijen
Calandhof 34
5025 DP Tilburg
The Netherlands

Kijk maar eens op thehaca.com
Ik moet er ook nog een keer contact mee opnemen, ik woon namelijk in eindhoven.

~Leonard Cohen
  zaterdag 3 mei 2003 @ 17:41:15 #172
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10181676
*kick*

Ik ga(hoogst waarschijnlijk) volgende week zondag eens kijken bij het prehistorisch dorp(eindhoven) want daat traint ook een groep(je), ze waren ook aanwezig bij de veldslag op de fair(meisje met geel/zwart schild met ogen).
Eens kijken hoe dat te werk gaat.

Herne, eerder sprak je over een vikingmarkt, er is er ook binnekort een in eindhoven, eveneens bij het prehistorisch dorp. Is dit de zelfde of is er ergens anders ook nog een?

Trouwens, ik heb op de fair(Omnia en Rapalje waren goed en ik heb een vaag idee waar Herne zijn inspiratie voor zijn tatoo vandaan heeft ) een LARP zwaard in handen gehad(meerdere eigenlijk) en ik moet zeggen dat ze nogal, ehm, brakkig aanvoelen. Te licht(naar mijn mening) en fragiel. En de mensen die er mee oefende bewogen dus automatisch(licht wapen) vanuit hun polsen om sneller en wendbaarder de tegenstander te raken, ik was ontdaan.
Heb er ook een mooie misericorde gezien(nice, nice, maar wel ¤150 en een lelijke rondel(¤140) dus ik hem maar niets aangeschaft(cd's van Omnia waren op )
Verder was het een zeer vermakelijke dag.

En dan nog even naar Lupus, waar haal jij eigenlijk je zwaarden van daan? Herne haalde ze geloof ik van Pavel Moc, maar die heeft nu een gezondheids probleem.

~Leonard Cohen
pi_10189455
Sterker nog: Steve van Omnia heeft 'm ontworpen..
TA! RA! NIS!
  zondag 4 mei 2003 @ 18:49:12 #174
54584 Lyrthion
Lord of Leaves
pi_10200763
Interessant onderwerp...

ik zal me even voorstellen: ik ben Wesley, maar Lyr is wel voldoende

ben ook op de EFF geweest, vond hem erg cool, en ik wil misschien gaan zwaardvechten. Iemand enig idee waar ik aan al die literatuur en manuscripten kan komen zonder gelijk mijn bankrekening te hoeven plunderen? *k'tsjink* zijn deze bijv. ook bij een bibliotheek te leen?

!Peace!
pi_10216258
Gegroet heerschap,
Wat betreft de manuscripten, wordt het lastig, in de bibliotheek zul je weinig vinden.
De meeste manuscripten zijn in het oud Duits, Italiaans en Engels.
Voor dat je bestaande manuscripten verzameld hebt (de orginele, zowel de vertaling plus interpretaties) dan ben heel wat jaren verder en Euro's lichter.
Wij hebben onze biblitheek bijna compleet op twee vertalingen na van het 1.33 manuscript(komt dit jaat uit) en de vertaling van Flos Duellatorum (zover ik weet nu alleen nog verkrijgbaar in modern Italiaans).
Ik zou je aanraden om je bij een groep aan te sluiten voordat je op eigen houtje wat gaat ondernemen. Als je ervaring hebt met oosterse vechtsporten, inclusief zwaardsporten, dan vereist het nog de grootste vaardigheid accuraat een manuscript te interpreteren.
Hoe dan ook mocht je wat info willen hebben over zwaardvechten in Nederland kijk maar op zwaardvechten.nl.
MALC
  maandag 5 mei 2003 @ 19:23:12 #176
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10227894
quote:
Op zondag 4 mei 2003 00:21 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Sterker nog: Steve van Omnia heeft 'm ontworpen..

*Raapt mond op van de grond*
Geyl!

Heeft er iemand ervaring let wapens van lutel toevallig?
(lutel.cz) schijnt vrij aardig te zijn. En ze hebben rondels!!! En een mooie ook nog.
Over manuscripten, is het niet zo dat je de longsword tafels gewoon van the haca af kan halen?

EDIT: En wie heeft verzonnen dat het op zondag moederdag is Kan ik weer niet naar de training kijken...

~Leonard Cohen
pi_10233033
Wat zijn tafels???
Ik heb het over manuscripten, we hebben het er al een paar blz eerder over gehad.
Je kan inderdaad heel gezellig Sigmund Ringecks commentaries on Liechtenauer down loaden...en dan?...
Als je je shit voor elkaar wil hebben en dan hebben we het over het totaal pakket dan ben je een paar jaartjes verder.En dan moet je het hebben van alle gevordeden jongens die de tijd hebben gezien een eigen boek in elkaar te rammen, gebasseerd op de deze manuscripten.
Die op hun beurt weer reacties los maken van collegas, waarna de schrijver weer iets kan herzien of tegenspreken, zo komen we hier verder.
Als je net begint dan kun je het AEMMA "longsword" boekje er wel bij pakken.
Wij zijn nu bezig de "fouten"en de onenigheden te analyseren uit Henry Toblers boek.
Het is een rete goed boekwerk geworden.(één van de boeken die ik je aan kan raden).
ps Heb je die jongens in Eindhoven al gebeld of ga je wachten tot ze je komen halen?
Sorry als ik een beetje crumpy over kom.
ps
ps Wou je naar Heemste komen voor een training of heb je het over een andere training.
Ik heb volgende zondag een dubbel uur geregeld op landgoed Elswoud, maar er zijn er ook bij mij in de groep die dat niet gaan redden vanwege moeder dag. ( ze zouden een dagdeel moeten nemen voor dat soort aangelegenheden (moeder ochtend ofzo iets))

[Dit bericht is gewijzigd door lupus_cordes op 05-05-2003 22:29]

MALC
  dinsdag 6 mei 2003 @ 21:15:16 #178
54584 Lyrthion
Lord of Leaves
pi_10257457
Gelukkig heb ik van dat soort dingen niet zo'n last. Een gedichtje doet al aardig wat, en daarna ben je van het gezeik af.

Ik zou dat best wel eens willen zien, maar ik ben bang dat ik aanstaande zondag evengoed geen tijd heb. Als ik niet op de verjaardagsbattle van die vriend kom, dan koopt hij zeker een zwaard. Om mijn hoofd mee af te hakken.

Die site ben ik al eens geweest, en ik vond het wel interessant. Alleen jammer dat er zo weinig op staat.

!Peace!
  dinsdag 6 mei 2003 @ 21:24:43 #179
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10257645
quote:
Op maandag 5 mei 2003 22:23 schreef lupus_cordes het volgende:
Wat zijn tafels???
Ik heb het over manuscripten, we hebben het er al een paar blz eerder over gehad.
Je kan inderdaad heel gezellig Sigmund Ringecks commentaries on Liechtenauer down loaden...en dan?...
Als je je shit voor elkaar wil hebben en dan hebben we het over het totaal pakket dan ben je een paar jaartjes verder.En dan moet je het hebben van alle gevordeden jongens die de tijd hebben gezien een eigen boek in elkaar te rammen, gebasseerd op de deze manuscripten.
Die op hun beurt weer reacties los maken van collegas, waarna de schrijver weer iets kan herzien of tegenspreken, zo komen we hier verder.
En hiermee wil je zeggen dat?
Ik kan inderdaad heel leuk de zooi downloaden, maar dan ben ik nog nergens, ik heb geen echte interpetaties en alles wat ik aan documentatie heb kan ik alleen maar zelf beoordelen op hoe het moet.
Ik kan wel dure documentatie aanschaffen, maar dan heb ik niet "echt" kennis. Kennis komt van oefenen en van oefenen en van oefenen, en soms ook van lezen.
De tekeningen, heten die niet tafels? Ik zal het wel fout hebben.
Ik wil best verder komen, maar als ik echt heel ver wil gaan en de documentatie allemaal op orde hebben kom ik niet toe aan hetgeen wat er echt toe doet, zwaardvechten. Ik heb geeneens een zwaard, laat ik dat eerst op orde krijgen, dan kan ik later kijken naar de tekeningen van anderen en beginnen met een leerproces.
Want face it, wat heb ik aan een manuscript als ik niet zelf weet hoe het aan voelt, hoe moeilijk het is om snel te zijn of hoe ik eigenlijk een zwaard sowiezo al vast moet houden?
quote:
Als je net begint dan kun je het AEMMA "longsword" boekje er wel bij pakken.
*GRIJPT*
Eerlijk is wel, ik moet ergens mee beginnen.
quote:
Wij zijn nu bezig de "fouten"en de onenigheden te analyseren uit Henry Toblers boek.
Het is een rete goed boekwerk geworden.(één van de boeken die ik je aan kan raden).
ps Heb je die jongens in Eindhoven al gebeld of ga je wachten tot ze je komen halen?
Sorry als ik een beetje crumpy over kom.
Nice nice, succes met de studie over het boek.
En over die "jongens" in eindhoven, ik heb op het moment kontact met een vrouw die lid is van teuxandrii, een brabantse groep. Ik weet eigenlijk niet of het ook de groep is van die gast uit tilburg, maar dat kan ik natuurlijk vragen. Ze trainen deze zondag(moederdag dus ) in het prehistorisch dorp in eindhoven, maar dan kan ik niet komen kijken, ik moet nog vragen of ze nog op anderen locaties of datum's trainen.
En ik zou er niets op tegen hebben als ze me kwamen halen
quote:
ps Wou je naar Heemste komen voor een training of heb je het over een andere training.
Ik heb volgende zondag een dubbel uur geregeld op landgoed Elswoud, maar er zijn er ook bij mij in de groep die dat niet gaan redden vanwege moeder dag. ( ze zouden een dagdeel moeten nemen voor dat soort aangelegenheden (moeder ochtend ofzo iets))
Tja, ik zou graag willen komen, maar je weet het al, moederdag dus.
~Leonard Cohen
pi_10342065
quote:
Op dinsdag 6 mei 2003 21:24 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

En hiermee wil je zeggen dat?
Ik kan inderdaad heel leuk de zooi downloaden, maar dan ben ik nog nergens, ik heb geen echte interpetaties en alles wat ik aan documentatie heb kan ik alleen maar zelf beoordelen op hoe het moet.
Ik kan wel dure documentatie aanschaffen, maar dan heb ik niet "echt" kennis. Kennis komt van oefenen en van oefenen en van oefenen, en soms ook van lezen.
De tekeningen, heten die niet tafels? Ik zal het wel fout hebben.
Ik wil best verder komen, maar als ik echt heel ver wil gaan en de documentatie allemaal op orde hebben kom ik niet toe aan hetgeen wat er echt toe doet, zwaardvechten. Ik heb geeneens een zwaard, laat ik dat eerst op orde krijgen, dan kan ik later kijken naar de tekeningen van anderen en beginnen met een leerproces.
Want face it, wat heb ik aan een manuscript als ik niet zelf weet hoe het aan voelt, hoe moeilijk het is om snel te zijn of hoe ik eigenlijk een zwaard sowiezo al vast moet houden?
[..]

*GRIJPT*
Eerlijk is wel, ik moet ergens mee beginnen.
[..]

Nice nice, succes met de studie over het boek.
En over die "jongens" in eindhoven, ik heb op het moment kontact met een vrouw die lid is van teuxandrii, een brabantse groep. Ik weet eigenlijk niet of het ook de groep is van die gast uit tilburg, maar dat kan ik natuurlijk vragen. Ze trainen deze zondag(moederdag dus ) in het prehistorisch dorp in eindhoven, maar dan kan ik niet komen kijken, ik moet nog vragen of ze nog op anderen locaties of datum's trainen.
En ik zou er niets op tegen hebben als ze me kwamen halen
[..]

Tja, ik zou graag willen komen, maar je weet het al, moederdag dus.

De tekeningen worden soms inderdaad wel tafels genoemd.
Mijn reactie over die manuscripten sloeg op jouw opmerking op blz 7, hoe dan ook het maakt niet uit.
Het blijft een feit dat je ergens moet beginnen... en wat betreft de jongens van de zwaardkring...die zitten in Tilburg.
Maar dat je geen zwaard hebt lijkt mij niet zo'n dilemma, het is opzich al mooi dat je geïnteresseerd bent, maar het lijkt mij een goede zaak als je het geheel wat serieuzer aan zou pakken, maar ik ben wel de laatste die achter je broek aan gaat zitten!
MALC
pi_10343486
Hi guys!!! Ja ik ben nieuw in de buurt maar ik heb julie gesprekjes over zwaardvechten gevolgd vanuit de pantser bedoening! (Toffe bende ) Ik ben ook wel geinteresseerd in de middeleeuwen en wat er ook allemaal rondhangt. Alleen ben ik een meisje dus is dat zwaardvechten voor mij toch een beetje moeilijk! Dus heb ik mij toegelegd op de "vrouwelijke kant" van de middeleeuwen nl. het dansen. Het klinkt allemaal heel eenvoudig dat dansen maar je moet er altijd je kopje bij houden. Ja je moet er ook wel goed met de voetjes omgaan. Het is wel jammer dat ik een meisje ben anders had ik heel graag met jullie de zwaarden gekruist. Doe het goed ginder op de trainingen he!
He who seeks the truth, will find it within himself
pi_10345442
Sinds wanneer kunnen of mogen vrouwen niet zwaardvechten?
Middeleeuws dansen heb ik ooit moeten doen op een groot feest(ging mij niet makkelijk af) maar wel erg amusant.
Kun je daar lessen in volgen?
Ben wel geïnteresseerd.
MALC
pi_10370932
Jaja bij ons in Gent kan je daar les in volgen. Van Bourgondisch (middeleeuws) over de vroeg renaissance tot de volle renaissance. De pasjes zijn meestal niet zo heel moeilijk, maar waar je heen moet kan wel eens lastig zijn. Het kan best beschamend zijn als je op een optreden zo heel toevallig eens vergeet wat je moet doen en de verkeerde richting op loopt. Dus ik begrijp wel dat het voor leken best lastig is. Bij mij in de buurt heb ik helaas niks gehoord over zwaardvechten. Dat zou wel tof zijn, maar die ma..... Ik denk dat ze iets krijgt. Ik als schoon markiesje de zwaarden kruisen met een ridder.... Ik zie het al gebeuren.. :y Hebben jullie trouwens nog iets gehoord van onze handige harry uit de pantser afdeling? Ik ben wel nieuwsgierig hoe ver die zit. Ik ben trouwens ook iemand die mijn kleren voor de optredens zelf maakt. Verschrikkelijk veel werk aan als je de renaissance doet.
  maandag 12 mei 2003 @ 18:49:04 #184
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10381265
Ola Ola, ik ben er weer

Ik heb inmiddels wel gezien dat er toch redelijk veel vrouwen zwaardvechten. Dus eigenlijk hoef je niet per se te dansen als je ook wil zwaardvechten

Dit is en stukje van Marc van Hasselt, geschreven op het elf fantasy forum.
En ik moet zeggen, het strekt je tot eer Lopes.

Zo, ik ben gister bij AMEK wezen kijken en ik moet zeggen: ik ben onder de indruk.

Ik heb vantevoren veel gehoord over Cardozo, over hoe hij zijn ervaring in de oosterse krijgskunsten teveel in zijn lessen zou laten doorschemeren en er veel dingen niet zouden kloppen. Het probleem met 'oosterse krijgskunsten' is dat je geen klem meer kan aanzetten en geen worp meer kan maken zonder dat er 'oosterse vechtsport' wordt geroepen (behalve als je WWF-achtige dingen gaat doen, denk ik), maar Lopez zelf geeft bij alles wat hij laat zien meteen aan als/wanneer het uit het oosten komt (meestal omdat er in de manuscripten niet met naam en toenaam over gerept wordt, meen ik).

De lessen zelf zijn gestructureerd (hoewel er meer dan genoeg vrijheid is om je eigen ding te doen, misschien zelfs iets teveel in mijn mening, maar ik ben dan ook een nogal strakke trainingsstructuur gewend) en na het oprekken en enigzins opwarmen, begonnen we met een basisoefening (met iedereen in een grote cirkel) om standen met het zwaard en een basisaanval of twee te oefenen. Dit diende ook als verdere rek- en strekoefening. Daarna volgde het leeuwendeel van de les, waarbij Cardozo met een assistent - Kenneth - een oefening voordeed en de leerlingen deze in paren een tijd konden oefenen. Meestal een aanval en tegenaanval, met regelmatig binden (sp? - soort klemmen met zwaard) en halbschwert technieken. Bij elke uitleg gaf Cardozo ook aan hoe hij benoemt werd door welke middeleeuwse meester. Hij haalt het meeste van zijn materiaal uit de interpretatie van Lichtenauer door Ringeck, een laat 14e eeuws / 15e eeuws manuscript. Ook het boek 'secrets of german medieval swordsmanship' door Christian Tobler is een inspiratiebron, alsmede verschillende interpretaties en vertalingen van manuscripten.

Na de oefeningen met het zwaard hebben we ook dolktechnieken geoefend, met dolk tegen ongewapend en dolk-tegen-dolk variaties. Hierin zag ik iets (lees: veel) meer de inspiratie uit de oosterse hoek naar voren komen en hoorde ik ook iets minder de termen uit bv. Lichtenauer. Sommige technieken zie je dan wel degelijk terug in de manuscripten, maar zijn dan moeilijker over te brengen in de praktijk en in deze heeft Cardozo begrijpelijkerwijs uit zijn eigen ervaring moeten putten. De klemmen en worpen die we hebben geoefend zijn echter wel allemaal effectief.

Na de oefeningen is er nog een beetje gespard en hierin werd ik verrast; er wordt schijnbaar full-contact gespard, met shinai (bamboe kendo-zwaarden), dikke handschoenen (wel gewend uit re-enactment hoek), maar ook met een gambeson of andere torso en armen bescherming, alsmede een schermmasker. Het sparren is dan ook voornamelijk voor degenen die daar behoefte aan hebben, niet voor iedereen. Ikzelf heb met een vriend van me ook een rondje gevochten (ik heb al eerder met staal met hem gespard, dus we weten onszelf te beheersen) en met het toevoegen van het hoofd als raakvlak en alles wat ik had opgepikt in de les daarvoor was het een leerzame ervaring. Het beheerst ermee bezig zijn zodat je niet als een gek in het rond gaat staan maaien is iets waar denk ik iets meer aandacht aan besteed kan worden, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wat me in een discussie die ik na de lessen voerde, ineens duidelijk werd is dat, hoewel Cardozo erg begeestigt is en zeker het hart op de goede plek heeft zitten, en ook al houdt hij zich prima aan de beschikbare literatuur en middeleeuwse bronnen, de structuur in zijn 'school' (want dat moet het uiteindelijk worden) nog niet helemaal aanwezig is. Behalve dingen zoals het feit dat er nog geen éénduidige termen voor alle aanvallen en verdedigingen zijn (omdat er engelse, oud-duitse, italiaanse en ga zo maar door termen voor zijn in de literatuur), is er ook nog geen centrale doelstelling of centraal trainingsprincipe. Is het een school die zwaardvechters opleidt? Is het een re-enactment mogelijkheid waar mensen de geschiedenis van de west-europese krijgskunsten kunnen ontdekken? Is het een school waar je kan leren shows met een middeleeuws tintje op te leuken met een zwaardgevecht? Het lijken minieme verschillen, maar het is van belang om als school in de krijgskunsten een éénduidig doel te hebben. Anders krijg je een verscheidenheid aan mensen die allemaal iets anders uit de lessen willen halen en krijg je moeilijkheden als je ze allemaal tevreden probeert te houden. Als er een basisidee is van waar de school voor staat en wat je er kan doen (bijvoorbeeld: een school die de middeleeuwse europese krijgskunsten probeert te herontdekken en over te brengen op geïnteresseerden. Dit is dan weer wat anders dan 'leren zwaardvechten', hoewel dit laatste er wel weer binnen kan vallen), weten mensen die komen trainen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.

Ik heb groot respect voor de lef van Lopez Cardozo die hij in het opzetten van deze school toont. Het is niet zomaar iets om met behulp van een paar boeken en ervaring in geheel andersoortige krijgskunsten iets als de AMEK op te zetten. Het zal ongetwijfeld nog enige tijd duren voor de structuur - die ik nog enigzins mis - aanwezig is in de Academie en in de lessen -zoals Lopez zelf al tegen mij zei-, maar de basis begint er te komen. Mensen die er nu gaan trainen krijgen in ieder geval een uitgebreide introductie in de wereld van de west-europese middeleeuwse krijgskunsten en als je er voor open staat, kan je er erg veel leren.

Marc van Hasselt.

Aldus het stukje.

~Leonard Cohen
pi_10381834
Hej, da's leuk!
Goed stuk van Has. Die jongen ken ik.
TA! RA! NIS!
pi_10389666
Zo de tering....wordt je in één keer van achter naar voren doorgelicht!
Dat is wel even schrikken....
Wel goed stuk en duidelijke punten.
Ik laat het wel even bezinken.
Spreek jullie later wel weer.
MALC
  dinsdag 13 mei 2003 @ 10:31:37 #187
54584 Lyrthion
Lord of Leaves
pi_10392855
Het is in ieder geval tweezijdige kritiek en daar mag je blij mee zijn. Er zijn namelijk veel meer mensen die vooral als ze al van te voren oordelen van anderen hebben gehoord alleen het negatieve willen schrijven.
!Peace!
  dinsdag 13 mei 2003 @ 21:03:35 #188
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10409118
Jaja, da's schrikken he Lopez

Herne, ken jij iedereen die ooit weleens een zwaard heeft vastgehouden ofzo

Op die vikingbeurs(ik neem aan dat je degene bedoelt die in het prehistorisch dorp is) wat is daar eigenlijk allemaal te doen en wat valt er te halen?
Ik wil er waarschijnlijk met een vriend naar toe gaan(of ik moet mijn vriendin weten te overtuigen, maar die kans acht ik zeer klein).

~Leonard Cohen
pi_10415916
Amaai Forau, wat was dat een tekst!!! Jaja Lupus, ge ziet wel je kan altijd wel kritiek verwachten, maar je mag nog blij zijn dat je niet in de grond geboord wordt. Opbouwende kritiek kan altijd wel eens van pas komen. Je ziet niet altijd wat je zelf doet nietwaar? Ik ga jouw lessen niet beoordelen (want ik geraak er toch niet) maar ja, een andere zienswijze kan veel veranderen. Nu wou ik toch echt wel dat ik daar bij jullie in Nederland zat, dan kon ik toch gemakkelijk eens langskomen. Nu zit ik hier eigenlijk maar te koekeloeren!! ( kwijlend staan kijken met een groot verlangen om mee te doen?)
pi_10432972
Hehe, waar woon je eigenlijk ergens?
Eindhoven is maar een paar kilometer van de Belgische grens af

Trouwens, ze zullen toch ook wel in Belgie dat soort mensen hebben?

En over de kritiek, als je wil verbeteren heb je kritiek nodig, maar het is toch geen slechte kritiek ofzo?
Ik bedoel, het moedigt mij alleen maar aan

~Leonard Cohen
  woensdag 14 mei 2003 @ 20:35:31 #191
54584 Lyrthion
Lord of Leaves
pi_10433494
Hmm... aanmoedigen is tot daar aan toe, maar met mijn houten zelfgemaakte en metaalgekleurde zwaard schiet ik, behalve op fantasybeurzen, niet veel op. En ik heb nog zoveel andere dingen te kopen... Laptop, telefoon, nieuw hoofd en leven.....eh ik bedoel natuurlijk dat ik te weinig geld heb.
!Peace!
pi_10441824
Eindhoven ligt misschien niet ver van de grens, maar het ligt wel maar een kleine 130 km van mijn deur. Het ligt niet zo dichtbij dat ik eens gemakkelijk heen en weer kan om eens effekes de zwaarden te kruisen. Toch handig dat ik op mijn werk eens kan meten hoe ver we van elkaar liggen en zelfs kan opzoeken langs waar ik zou moeten rijden, alleen jammer dat ik dan toch maar geen rijbewijs heb!!! (Ik zal helaas toch maar eens aan een rijbewijs moeten denken als ik eentje van jullie eens wil ontmoeten )
Het is inderdaad geen zware kritiek waar je niks aan hebt. Je hebt zo van die mensen die dingen zeggen gewoon maar om iets te zeggen en je hebt er die weten waarover ze spreken, en die die er over weten mogen ook wel eens iets zeggen. Als ze er niks van kennen mogen ze zwijgen! Maar ja als Herne hem kent dan zal die wel mogen spreken (die kent er inderdaad een hele hoop zou ik zo zeggen)
Hier hoor je trouwens niet zo snel iets over middeleeuwse gevechten. Er zijn er wel verschillenden die lopen te paraderen, maar die echt iets doen met de middeleeuwen dat van belang is, dan is het hier toch maar een beetje armzalig, we zijn hier trouwens ook met iets minder mensen dan bij jullie nietwaar???
Enne Lyrthion, een ander hoofd is ook maar niks hoor, dat past niet altijd
pi_10447799
quote:
Op dinsdag 13 mei 2003 21:03 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Jaja, da's schrikken he Lopez

Herne, ken jij iedereen die ooit weleens een zwaard heeft vastgehouden ofzo

Op die vikingbeurs(ik neem aan dat je degene bedoelt die in het prehistorisch dorp is) wat is daar eigenlijk allemaal te doen en wat valt er te halen?
Ik wil er waarschijnlijk met een vriend naar toe gaan(of ik moet mijn vriendin weten te overtuigen, maar die kans acht ik zeer klein).

Op de Vikingmarkt hebben ze allerlei leukigheden en een 'show'.
De mensen van jelling dragon staan er met mooie authentieke spullen, er worden goede en minder goede zwaarden verkocht tegen veel te hoge prijzen.
Er lopen vikingen rond. (No shit, Sherlock!) En er is een vechtshow die eruitziet alsof ze elkaar niet willen raken.
Het park op zich is ook ontzettend de moeite waard. Ik wil er een jaar abbo nemen.

En ik ken toevallig een hoop mensen in de wereldjes, ik ken 'm van zwaardvechten en uit de LaRPwereld.

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 15-05-2003 13:29]

TA! RA! NIS!
pi_10457828
Nice Nice, dat wordt dus geen pinkpop voor me dit jaar
Kwam toch alleen maar Floggin Molly.

Maar dat doet er nu niet toe.
Die markt ga ik zeker naar toe, ookal is het maar om de sfeer(op de EFF had ik ook niets gekocht(hoewel, ik heb nu wel een Omnia cd besteld...)) en geef toe, als iets ruig is zijn het wel vikingen/celten

~Leonard Cohen
  vrijdag 16 mei 2003 @ 08:29:10 #195
54584 Lyrthion
Lord of Leaves
pi_10466189
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 19:34 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Nice Nice, dat wordt dus geen pinkpop voor me dit jaar
Kwam toch alleen maar Floggin Molly.

Maar dat doet er nu niet toe.
Die markt ga ik zeker naar toe, ookal is het maar om de sfeer(op de EFF had ik ook niets gekocht(hoewel, ik heb nu wel een Omnia cd besteld...)) en geef toe, als iets ruig is zijn het wel vikingen/celten

Bah... waarom moet je de véél beschaafdere kelten nou weer in een adem noemen met die barbaarse vikingen.
!Peace!
  vrijdag 16 mei 2003 @ 19:20:48 #196
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10479969
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 08:29 schreef Lyrthion het volgende:

[..]

Bah... waarom moet je de véél beschaafdere kelten nou weer in een adem noemen met die barbaarse vikingen.

Omdat ze door anderen niet nader te noemen personen(namen zijn bij mij bekend) ook weleens in een adem genoemd zijn met de Romijnen. En dat is in mijn opzicht nog veel erger.
En ach, het ging toch over de vikingbeurs nietwaar

EDIT: Herne, waar heb je eigenlijk je rondel vandaan?
Ik zie op het internet eigenlijk alleen maar messen die lijken op mijn aanzetstaal van mijn messenblok.
Die van jou heeft nog een echt blad. En die rondels vind ik echt

EDIT 2: Heb net "3" van Omnia binnen gekregen

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 17-05-2003 16:52]

~Leonard Cohen
pi_10567143
Hey guys, guess what!!! Ze zoeken hier in Gent ook ridders. Enne het schijnt ook echt wel gevechtsport te zijn en geen mannen die met breinaalden elkaar te lijf gaan. Ze noemen zich de Ridders van Pendragon of zoiets. Ooit al iemand iets van gehoord??
pi_10576397
quote:
Op dinsdag 20 mei 2003 18:00 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Hey guys, guess what!!! Ze zoeken hier in Gent ook ridders. Enne het schijnt ook echt wel gevechtsport te zijn en geen mannen die met breinaalden elkaar te lijf gaan. Ze noemen zich de Ridders van Pendragon of zoiets. Ooit al iemand iets van gehoord??
Ik ken het niet.. Kan je me er iets over mailen?

Forau:
Mijn rondel komt bij K&K vandaan, uit de toren.
Het is geen K&K fabrikaat, dus op de site kan je ze niet vinden. Ik weet niet waar ze wel vandaan komen. De kwaliteit is iig erg goed.
Helaas kan ik je met meer info over die van mij niet geven.

Klaas Kloosterhuis kan ze zeker wel maken zoals jij wil. Precies naar je eisen. Zal wel prijzig worden.

TA! RA! NIS!
pi_10577595
Ik ken wel een Belgische groep Pendragon, die paardentoernooien doen,
ringsteken, elkaar van het paard af duwen met lansen en dat soort zaken.
Ik weet echter niet of dit de zelfde groep is.
Wellicht dat ik dit uit kan zoeken...
MALC
  woensdag 21 mei 2003 @ 02:31:23 #200
52636 M2theC
You designed yourself
pi_10577637
Ik ben er echt van overtuigd dat als ze in de middeleeuwen samauraizwaarden hadden, het pantser overbodig was geweest omdat het zwaard er gewoon doorheen sloeg.
Natuurlijk zijn er bepaalde technieken. Maar de technieken om te verdedigen zonder dat het zwaard naar de klote gaat zijn veel interresanter....
There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
pi_10580949
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 02:31 schreef M2theC het volgende:
Ik ben er echt van overtuigd dat als ze in de middeleeuwen samauraizwaarden hadden, het pantser overbodig was geweest omdat het zwaard er gewoon doorheen sloeg.

Lupus:
Als dat de groep is welke ik denk dat het is, dan zijn ze best gaaf.
Waren ze vorig jaar niet toevallig bij de Fantasy Fair?

TA! RA! NIS!
pi_10582535
De stichter van de groep is een zekere Danny Roels. Voor de rest heb ik geen idee wat ze doen, maar over paarden staat er niks geschreven in dat krantenartikeltje. Ik vind verder ook niks terug van hen. Ik zal anders wel eens gaan zien om te weten wat ze allemaal uitspoken. Ze zien er wel best grappig uit op dienen foto, grappiger dan jij Herne, je zag er tenmiste nog normaal uit en niet weggelopen uit een stripverhaaltje. Zou ik het wagen om mee te gaan doen? Ik zie het zo wel zitten, maar ik ben niet zo verzot op blauwe plekken... Vooral als ik moet gaan optreden met de dansgroep, zie mij daar al staan met een blauw oog... La Marquise aux yeux "bleu"...
pi_10582925
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 12:32 schreef aquilegia_equinox het volgende:
De stichter van de groep is een zekere Danny Roels. Voor de rest heb ik geen idee wat ze doen, maar over paarden staat er niks geschreven in dat krantenartikeltje. Ik vind verder ook niks terug van hen. Ik zal anders wel eens gaan zien om te weten wat ze allemaal uitspoken. Ze zien er wel best grappig uit op dienen foto, grappiger dan jij Herne, je zag er tenmiste nog normaal uit en niet weggelopen uit een stripverhaaltje. Zou ik het wagen om mee te gaan doen? Ik zie het zo wel zitten, maar ik ben niet zo verzot op blauwe plekken... Vooral als ik moet gaan optreden met de dansgroep, zie mij daar al staan met een blauw oog... La Marquise aux yeux "bleu"...
Euh.. I'll take that as a compliment.. I think..
Blauwe plekken loop je niet zo snel op hoor.

Blauwe vingers wel daarentegen.. Au! Afgelopen weekend is mijn wijsvinger weer op twee plekken opengereden door wat bramen.
Ik kan 'm nu eindelijk weer normaal bewegen, maar hij is bont en blauw.

Ik ben wel zeer benieuwd wat ze daar eigenlijk verder allemaal doen.

TA! RA! NIS!
pi_10583760
Je mag het inderdaad als complimentje opnemen...
Dus ik zal maar beter handschoentjes aandoen denk ik... Ik heb mijn pollekes nogal veel nodig in de toekomst. Ik ben bezig met verbouwingswerken en dan kan je je niet veroorloven om met gebroken vingers een muur in te slaan, anders moet ik het met mijn hoofd doen en dat zie ik nog minder zitten. Niet dat ik niet met blauwe vingers ga zitten door naast de bijtel te kloppen, maar dan kan ik tenminste zeggen dat het van hard labeur is en niet van plezier...

By the way, wie steekt er nu zijn vingers in een bramenstruik, natuurlijk liggen uw handen dan open!!

pi_10591120
Yay wat een vloed van berichten opeens

Dank je voor de info Herne, maar ik denk niet dat ik een rondel laat maken bij Klaas, gezien de lange wachttijd. Ik heb leuke recenties gezien over Lutel op het swordforum, en heb min of meer daar mijn zinnen op gezet.
Jaja, ik heb mij(eindelijk) aangemeld op het sword forum(Paul Smeijers), kan ik daar mijn lastige vragen spuien.

Over het armour gedoe, waarom dragen samourai's dan zelf ook armour? Vast niet voor de vrouwen te imponeren wel?
Onderbouw je mening eens, daar kunnen we wat meer mee(hoewel ik er heilig van overtuigd ben dat elke soort bescherming, leer of metaal voor mij part zandsteen, bescherming bied).

EDIT: Jelldragon komt toch op de vikingmarkt nietwaar?
Maken die een beetje gangbare zwaarden? Ik heb namelijk een zeer mooi vikingzwaard gezien op hun site
Maar ik vraag me af met wat voor zwaard ik het beste zou kunnen beginnen, of maakt dat vrij weinig uit?

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 21-05-2003 20:07]

~Leonard Cohen
pi_10603442
Zijn jullie op de hoogte van de zondag markt as de 25e in het Archeon.
Er komen dan allemaal zwaardgekken, wapenmakers en meer van dat soort gespuis om hun spullen te verkopen, welicht vind je er wel een mooi mesje!
Ik ga er in ieder geval heen om te kijken voor nieuwe laarsen en een zwaard.

p.s. ik en mijn compagnon hebben inmiddels ons gespecialiseerd in het vervaardigen van houten zwaarden (mooier en beter dan de zwaarden op woodenswords.com) mochten jillie interesse hebben laat het mij weten.

P.s.p.s.wat betreft de jongens van Pendragon, weet ik niet of zij vorig jaar op het fantasy gebeuren waren.

MALC
pi_10604224
Zoveel leuke dingen, zo weinig tijd...
Damn ik zou niet weten of ik kan, maar als ik kan kom ik natuurlijk wel.
Waar ligt dat archeon eigenlijk, is dat niet bij aplhen aan de rijn?
~Leonard Cohen
pi_10606154
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 18:45 schreef Forau_Diavolina het volgende:EDIT: Jelldragon komt toch op de vikingmarkt nietwaar?
Maken die een beetje gangbare zwaarden? Ik heb namelijk een zeer mooi vikingzwaard gezien op hun site
Maar ik vraag me af met wat voor zwaard ik het beste zou kunnen beginnen, of maakt dat vrij weinig uit?
Ze verkopen geloof ik vooral zwaarden van Binns, dacht ik.

Wat de 25e betreft...
Kut kut, driewerf kut!
Dan heb ik het druk met helpen repetities te coordineren bij een theatergroep. Damn! Maarja, de vikingmarkt is ook snel genoeg..

TA! RA! NIS!
pi_10687796
En en en.... Hoe was het ginder op de beurs????? Was het tof? Was er veel te zien? En Forau heb je iets gekocht dat binnen uw budget valt of heb je daar gewoon staan
pi_10688496
Die markt is over twee weekjes pas.

Ik heb gisteren wel heel prettig voor het eerst een massascene geregisseerd. Dit was met een vrij grote groep van +/- 25 man (m/v). Dit was voor mij ook voor het eerst, zo'n grote groep.
Het was echt heerlijk om die in twee kampen te verdelen en helemaal op te zwepen tot ze op elkaar instormden. Echt zo'n braveheart idee.

Al die mensen hadden nul ervaring en na drie uur intensief beulen staat er een best interessant massagevechtje. Het is achtergrond vulling voor een groter hoofdgevecht, dus het is veel minder spektaculair dan normaal. Maar het was echt gaaf!

Edit: typos

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 26-05-2003 15:57]

TA! RA! NIS!
  maandag 26 mei 2003 @ 15:54:12 #211
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10688736
quote:
Op maandag 26 mei 2003 15:19 schreef aquilegia_equinox het volgende:
En en en.... Hoe was het ginder op de beurs????? Was het tof? Was er veel te zien? En Forau heb je iets gekocht dat binnen uw budget valt of heb je daar gewoon staan
Hoho, hold your horses!
Is pas over twee weken

@Herne: Nice nice, kennelijk ben je overtuigend in je optreden als je ze ala braveheart op elkaar kunt laten instormen

EDIT: Op welke dag kom je eigenlijk op de vikingmarkt?
Ik ga op zondag(wederom) aangezien mij dat het beste uitkomt

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 26-05-2003 16:46]

~Leonard Cohen
pi_10700288
Ik ben er op zaterdag, dan komen er ook bekenden van me.
TA! RA! NIS!
pi_10710154
Oeps. Ik dacht dat die Vikingbeurs op de 25ste was, maar dat was dus dat andere ding!! Sorry voor het misverstand! Dat moet wel tof zijn zo ne keer voluit gaan, voor de fun op elkaar inhakken . Ik ben dit weekend volluit gegaan op een schoorsteen en dan ook nog eens markiezinnetje gespeeld tot twee uur in de nacht!! Vannavond ook nog een beetje het kot afbreken en ondertussen nog iets opsteken van het Gaelic. En dan nog weten met wat je eigenlijk bezig bent naast het dagdagelijkse werk....
  dinsdag 27 mei 2003 @ 14:34:33 #214
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10710240
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 14:30 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Oeps. Ik dacht dat die Vikingbeurs op de 25ste was, maar dat was dus dat andere ding!! Sorry voor het misverstand! Dat moet wel tof zijn zo ne keer voluit gaan, voor de fun op elkaar inhakken . Ik ben dit weekend volluit gegaan op een schoorsteen en dan ook nog eens markiezinnetje gespeeld tot twee uur in de nacht!! Vannavond ook nog een beetje het kot afbreken en ondertussen nog iets opsteken van het Gaelic. En dan nog weten met wat je eigenlijk bezig bent naast het dagdagelijkse werk....
Het is de bedoeling dat je voluit gaat voor de fun, zou niet fijn zijn als het anders was nietwaar?
Maareuhm, voluit gegaan tegen een schoorsteen?
Waar ben je ergens mee bezig?
~Leonard Cohen
pi_10710699
Ik heb zaterdag een schoorsteen afgebroken en nu ben ik het roet aan het afkappen, maar het zijn keiharde stenen Ik mag dus echt voluit gaan. Amaai is dat zwoegen met een hamer van ik weet niet hoe zwaar op een murr van ik weet niet hoe hard. Je kan zelfs geen nageltje in de muur kloppen.
pi_10847802
Hello!!!! Anybody home?? Lang geleden dat ik nog iets van jullie gehoord heb!! En hebben jullie nog veel klappen uitgedeeld? Is er iets interessants gebeurd?
  dinsdag 3 juni 2003 @ 12:14:29 #217
10107 Forau_Diavolina
Sine Missione
pi_10848640
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:37 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Hello!!!! Anybody home?? Lang geleden dat ik nog iets van jullie gehoord heb!! En hebben jullie nog veel klappen uitgedeeld? Is er iets interessants gebeurd?
Swa!
Ja ik ben er nog, alleen druk en in afwachting tot de beurs
Verder is er niet veel gebeurt nee.
~Leonard Cohen
pi_10870620
Jaja, dat is dit weekend zeker die beurs? Ik zal dan in Parijs zitten. Een uitstapje met een paar collega's, zelfs eentje van India die hier effekes verzeild geraakt is. Gisteren middag heb ik alleszins wel een paar klappen uitgedeeld. Op mijn eigen pollekes! Auch!! Zeg hoeveel weegt zo een zwaard eigenlijk? Ik zit soms zo met het idee dat ik die dingen haast niet van de grond zou krijgen. Weegt zo een zwaard zwaarder dan 2.5 kilo? 't is maar om de vergelijking te maken met de hamer waar ik mee op mijn pollekes klop, daar kan ik nog wel deftig mee rondzwaaien.
pi_10992396
Hey ho, terug van de vikingmerkt en een meerdaags optreden.

Heeft er hier iemand nog iets leuks gekocht op de vikingmarkt?

Ik in ieder geval wel, een zakje bikkels, een scramaseax en een frankische werpbijl.

Hierboven een plaatje van hoe de kop er ongeveer uitziet

Wel balen, een dag nadat ik die scram had gekocht zaten er al barsten in het houten handvat. Nu moet ik weer contact opnemen met jelling dragon. Ik was al geen grote fan van binns, maar nu is dat helemaal wel weg. Ik hoop dat ze me op een of andere manier nog tegemoet komen, want dit is gewoon te erg.
Als ze er niets aan doen omwikkel ik hem wel met nat leer, dan scheelt het teminste en mocht het helemaal erg worden, dan maak ik wel een ander handvat. Maar verder heb ik leuke dagen gehad. Cheerio.

edit: passend plaatje gevonden

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 09-06-2003 21:14]

TA! RA! NIS!
pi_11004674
Hi Herne
Ge gaat er toch niet mee naar de mensen gooien!!! Hoop ik. Of toch? En die bikkels, zijn dat zo van die harde metalen dingen zoals van een paar jaar geleden? Daar kan je ook goed mee gooien!! En ze komen ook hard aan, maar je bent dan tenminste nog in één stukje...
Klein vraagje.. Hoe heb jij dat Herne baasje in dit vakje gekregen? Was dat iets van eigen makelij of op aanvraag? Of ging dat ook gewoon als al de rest van die smilietjes hier? I was just wondering.
pi_11017739
Oi! mensen!

Ik was op Zondag op de vikingmarkt en het was geweldig!
Hoewel ik niet veel gekocht had(muntje, ringetje voor vriendinnetje, houten zwaardje a ¤4(nee, voor de gein natuurlijk)) was het een enorm leuke dag.
Eerst loop ik tegen Luka van Omnia op, daarna tegen Joram van het elf forum, die bracht mij mee naar Krasnja(wiens echte naam mij even ontschoten is ) en ik heb enorm veel zwaarden/seaxen mogen aanschouwen en vasthouden
De gevechtshow was ook goed, uitleg over de wapens en een paar gevechten daarna. En, je mocht vragen stellen na het einde
Iedereen was aardig en nam goed de tijd om alles uit te leggen.
Alleen jammer dat mijn benen tot op kniehoogte zwart zijn.
En dat vrijwel alle seaxes die er waren van damascener waren, duur dus.

@Herne: Leuke werpbijl, kost zoiets nou nog?
En heb je er al mee geworpen?
Jammer van die seax, maar waarom heb je iets tegen Binns? Ik heb eigenlijk alleen maar enorm goede dingen over hem gehoord. En nooit dat iets breekt of stuk is ofzo

Cheerio? Hm, ik dacht dat ik zowat de enige was die dat in nederland zei.

~Leonard Cohen
pi_11029187
@Aquilera:
Bikkels zijn de knokkelbotjes van een schaap, daar kan je leuke spelletjes mee doen. (schijnt)

En wat bedoel je met je vraagje?
Bedoel je het plaatje onder mijn naam of deze: ?

@Forau
Ja, Luka liep rond tussen de vikingen, Steve en Jenny liepen er zaterdag ook nog rond. Joram heb ik niet gezien, maar jij ging ook op zondag. Al met al weer een hoop bekenden gezien. Xeno ook, was wel weer gezellig.

De bijl was 60 euros, hij werpt wel lekker. De vorm van de steel is ook heel mooi. Hij buigt mee met de vorm van het blad. Ik zal wel eens foto's maken.

Ik heb een hekel aan binns omdat de zwaarden te hard glimmen, ik heb al heel lelijk gebarsten bladen gezien, hij is duur en hetgeen wat ik ooit van hem heb gekocht was binnen een dag stuk. (scram à 60 euro)
Mijn conclusie is dan dat Binns duurkoop is.

TA! RA! NIS!
pi_11041378
Hm, die bikkels doen me denken aan een oud spelletje wat ik ooit gespeeld heb, dat heette biggels. Je moest kleine varkentjes gooien, en op welke manier ze neer kwamen bepaalde je punten.
Ik denk dat het ongeveer het zelfde idee is?

Die bijl is ruig, en ¤60 is niet al te duur.
Waar heb je hem eigenlijk van gekocht?

Hmn jammer, Binns scheem mij een vrij goede smid *streept door*

Heb trouwens op de markt het eerst echte zwaarden vast gehouden, man wat een machtig gevoel

O, en wat is eigenlijk het verschil tussen een seax en een scramaseax?

~Leonard Cohen
pi_11041504
quote:

Hier heb ik toch twijfels bij ...

Het materiaal zal absoluut niet van topkwalitiet zijn, maar de smeedtechniek was al veel langer bekend.

Bij smeden wordt systematisch alle koostof uit het ijzer geslagen, en zo mede door toedoen van de verhitting krijg je een hard (en bros) materiaal.

Door het nog in het vuur te laten liggen (ontlaten) wordt het ijzer weer een heel stuk taaier zodat het niet te snel breekt. Die laatste stap komt wel een beetje nauw ... maar een ervaren smid moet dat wel kunnen lijkt me.

pi_11051111
quote:
Op woensdag 11 juni 2003 20:08 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Hm, die bikkels doen me denken aan een oud spelletje wat ik ooit gespeeld heb, dat heette biggels. Je moest kleine varkentjes gooien, en op welke manier ze neer kwamen bepaalde je punten.
Ik denk dat het ongeveer het zelfde idee is?
Ja, dat klopt inderdaad. Dat spel had je vroeger inderdaad.
Dat is dus hierop gebaseerd.

De bijl heb ik gekocht bij de mensen die vrij dicht bij de ingang zitten, die hebben meestal ook zwaarden en speren met het plaatje van pavel moc. Ik weet niet wie de maker is, maar hij is erg mooi. Mooier dan het plaatje wat ik gepost heb. Ik kan helaas nog geen foto's maken, maar ze komen zsm.

quote:
Heb trouwens op de markt het eerst echte zwaarden vast gehouden, man wat een machtig gevoel
Leuk he? Echt wel.
quote:
O, en wat is eigenlijk het verschil tussen een seax en een scramaseax?
Helemaal niets.
TA! RA! NIS!
pi_11052223
By the way, volgens mij zijn bikkels veeeeeeeel ouder dan biggles. Die ijzeren gevallen zijn heel pijnlijk, je moet ze met de rugkant van je hand opvangen, het is een "ingewikkeld" spel, je gooit ze omhoog en je vangt er zoveel mogelijk op, tweede ronde is met afwisseling, een opvangen, gooien, een bijgrabbelen, gooien, een bijgrabbelen. Ik heb het zelf weinig gespeeld, je staat al gauw met blauwe plekken met die zware ijzeren dingen. Biggles werkt als teerlingen dacht ik. Bij Herne zijn het blijkbaar wel botjes, dus die komen minder hard aan.

@Herne: het ging hem om dat kleine baasje met het geweitje, dus Herne zelf. Dat tekeningetje onder de naam kan je zetten via uw profiel nietwaar?

pi_11052958
Hey Forau!!
Binnenkort zit ik eens in Eindhoven!! Ik moet daar dan onze cdtjes checken. Het zal wel met vervoer zijn zowel in het gaan als terugkeren denk ik. Ik zal daar wel bijna een ganse week langskomen denk k. Let's meet and greet?
pi_11060356
Deze heb ik zelf getekend.

Fok zag 'm aan voor rudolph, en heeft 'm met kerst onofficieel in de smilie lijst gezet. Vandaar.

TA! RA! NIS!
pi_11062515
Rare Rudolf als je het mij vraagt!! De code bestaat nog wel of zo? Of doe je het via importeren van een fotoke?
pi_11062744
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 16:21 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Rare Rudolf als je het mij vraagt!! De code bestaat nog wel of zo? Of doe je het via importeren van een fotoke?
Inderdaad! Je doet kan hem plaatsen met code:
code:
>:O
TA! RA! NIS!
pi_11071363
COOL!!! Ik vind het echt wel een tof dingetje
pi_11093314
Rudolph? Riiight...

Maareuh, ik denk ook wel dat bikkelen al wat langer bestaat als biggelen, vooral de plastic vormgeving van de varkentjes deed bij mij het vermoeden rijzen

~Leonard Cohen
pi_11093396
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 10:45 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Hey Forau!!
Binnenkort zit ik eens in Eindhoven!! Ik moet daar dan onze cdtjes checken. Het zal wel met vervoer zijn zowel in het gaan als terugkeren denk ik. Ik zal daar wel bijna een ganse week langskomen denk k. Let's meet and greet?
Hey leuk! Natuurlijk wil ik je wel ontmoeten.
Welke cd'tjs moet je daar gaan checken?
~Leonard Cohen
pi_11096338
Wel euh, landkaarten... Wij maken nu eenmaal landkaarten voor autonavigatie. En wij moeten onder andere dan uitzoeken of je wel overal geraakt. Of er geen eigenaardigheden in zitten. Ik heb wel geen idee wanneer, of hoe, maar het staat wel op onze planning. Ik kom dan langs bij Siemens/ VDO.... oeps ik heb reclame gemaakt... Weet jij dat toevallig liggen?
pi_11103120
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 22:04 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Wel euh, landkaarten... Wij maken nu eenmaal landkaarten voor autonavigatie. En wij moeten onder andere dan uitzoeken of je wel overal geraakt. Of er geen eigenaardigheden in zitten. Ik heb wel geen idee wanneer, of hoe, maar het staat wel op onze planning. Ik kom dan langs bij Siemens/ VDO.... oeps ik heb reclame gemaakt... Weet jij dat toevallig liggen?
Sorry, ik zou het niet weten...
Helaas.
~Leonard Cohen
pi_11185387
eind juni begin juli zal ik misschien voor twee weken bijna dagelijks in Eindhoven zitten, ofwel vraag ik voor overnachtingen ginder in uw buurt en dan kunnen we eens afspreken. Dat zou toch handig zijn denk ik. En het kan ook best zijn dat ik daarna regelmatiger ginder langskom, want mijn collega moet ook wel af en toe naar ginder voor een paar dagen. Enfin, we zien wel...
pi_11189695
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 08:16 schreef aquilegia_equinox het volgende:
eind juni begin juli zal ik misschien voor twee weken bijna dagelijks in Eindhoven zitten, ofwel vraag ik voor overnachtingen ginder in uw buurt en dan kunnen we eens afspreken. Dat zou toch handig zijn denk ik. En het kan ook best zijn dat ik daarna regelmatiger ginder langskom, want mijn collega moet ook wel af en toe naar ginder voor een paar dagen. Enfin, we zien wel...

Is goed, we moeten zeker een keer afspreken!

~Leonard Cohen
pi_11189943
Als ik mij niet vergis ligt het VDO ding ginder aan de luchthavenweg. Waar woont gij ergens?? Dan kan ik u eens opzoeken op ons programma.
pi_11242909
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 12:22 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Als ik mij niet vergis ligt het VDO ding ginder aan de luchthavenweg. Waar woont gij ergens?? Dan kan ik u eens opzoeken op ons programma.
De VDo? Wasda?
Ik woon op het comopad.
~Leonard Cohen
pi_11244382
Ik zit dan langs de andere kant van Eindhoven. Zo een 9 kilometer verder WZW, ongeveer een kwartiertje rijden eigenlijk. Wel ja aan de luchthaven dus. Ik heb gehhord dat we pas binnen 2 weken zullen gaan, maar de 11de moet ik al weer thuis zijn. Ik vertrek dan op reis.
pi_11319361
Is goed, zeg maar een keer wanneer je er bent.

Trouwens, weet iemand de volledige vertaling van
"Flos duellatorum in armis, sine armis, equester, pedester"

Ik weet dat Flos Duellatorum bloem van strijd(vrij vertaald) betekent. Maar de rest zou ik niet weten.

~Leonard Cohen
pi_11332137
quote:
Op maandag 23 juni 2003 16:45 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Is goed, zeg maar een keer wanneer je er bent.

Trouwens, weet iemand de volledige vertaling van
"Flos duellatorum in armis, sine armis, equester, pedester"

Ik weet dat Flos Duellatorum bloem van strijd(vrij vertaald) betekent. Maar de rest zou ik niet weten.

[Dit bericht is gewijzigd door lupus_cordes op 24-06-2003 00:10]

MALC
pi_11332219
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 00:05 schreef lupus_cordes het volgende:

[..]

De bloem van de strijd met harnas en zonder, te paard en te voet.

MALC
pi_11337175
Dank je!

Trouwens, gaat er iemand naar De Romeinen Belegeren Eversham?
Of Het Cananefatisch Bevrijdings Front zoals op de site van Omnia(je ze komen) aangekondigd staat?

Ik zou niet weten wat ik er van moet verwachten, maar het zal wel leuk zijn.

~Leonard Cohen
pi_11338237
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 00:09 schreef lupus_cordes het volgende:
De bloem van de strijd met harnasgewapend en zonder ongewapend, te paard en te voet.
Hoi iedereen! Hier ben ik weer, blakend gezond en wel terug uit Italie.
De opera was geweldig, ik heb het niet verprutst en we mogen binnenkort weer terug! Woohoo!

Ik hoop naar de romeinen te kunnen gaan, dan gaan we als kelten, mits we dan niet in Italie zitten. Dus.

Ik ben nu nogal hyper en uitgeput van de reis, dus saluut!

TA! RA! NIS!
pi_11338506
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 11:24 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Hoi iedereen! Hier ben ik weer, blakend gezond en wel terug uit Italie.
De opera was geweldig, ik heb het niet verprutst en we mogen binnenkort weer terug! Woohoo!

Ik hoop naar de romeinen te kunnen gaan, dan gaan we als kelten, mits we dan niet in Italie zitten. Dus.

Ik ben nu nogal hyper en uitgeput van de reis, dus saluut!

Ola, je reist nogal wat af nietwaar?
Maareuhm, wat is er te doen bij die romeinen en kelten?

PS: Welke vertaling is nou goed?

EDIT: Ergeren jullie je ook niet suf aan de hastarrige mensen die vooroordelen blijven houden wat betreft zwaardvechten? Ik heb van het weekend een discussie(te fiets) gehad over het gewicht van een zwaard. Een vriend van mij merkte terloops op dat hij een keer in een museum een tweehander van 15 kilo had gezien. Ik zei dat daar niets van waar was, en dat het naar alle waarschijnlijkheid niet zo enorm zwaar zou zijn. Maar hij bleef zeggen dat het 15 kilo was, en was van mening dat ieder tweehandig zwaard zoiets zou wegen. Toen ik hem probeerde uit te leggen dat de zwaarden werkelijk veel lichter waren("toen hadden ze nog geeneens staal" aldus mijn vriend) dacht hij plots dat ik het over oosterse zwaarden had.
Hij zei dat deze zwaarden zo enorm scherp waren en zo ver geperfectioneerd dat ze alleen al door de zwaartekracht een zijden doek zouden kunnen doen splijten...
Ik heb het hem een keer uitgelegd, maar hij is nu nogsteeds van mening dat HIJ gelijk heeft, en niet degene die er enigzins verstand van heeft...

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 24-06-2003 11:45]

~Leonard Cohen
pi_11338521
En is de ridder een beetje gebruind? Gehard van de strijd? ?
pi_11344270
[quote]Op dinsdag 24 juni 2003 11:35 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

De vertaling van het oud Italiaans naar Engels is "with armour and without armour"
Althans volgens de AEMMA, de ARMA en het EHCG
En voor 'armour' in de Van Dale staat: wapenrusting, harnas, pantser.

Ik kreeg trouwens nog een mail van David Cvet uit Toronto, die was via jou aan mijn adres gekomen.

MALC
pi_11345026
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 15:08 schreef lupus_cordes het volgende:
[quote]Op dinsdag 24 juni 2003 11:35 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

De vertaling van het oud Italiaans naar Engels is "with armour and without armour"
Althans volgens de AEMMA, de ARMA en het EHCG
En voor 'armour' in de Van Dale staat: wapenrusting, harnas, pantser.

Ik kreeg trouwens nog een mail van David Cvet uit Toronto, die was via jou aan mijn adres gekomen.

Dus het kan eigenlijk beide zijn?

O, dat klopt, had ik dat niet moeten doen?

~Leonard Cohen
pi_11348047
quote:
Op dinsdag 24 juni 2003 15:33 schreef Forau_Diavolina het volgende:

[..]

Dus het kan eigenlijk beide zijn?

O, dat klopt, had ik dat niet moeten doen?

Geen probleem het is een goed contact gebleken, we mailen zowat iedere dag dus misschien moet ik je wel bedanken.
Zijn er nog meer mensen geweest die auditie gedaan hebben voor "Floris" met regisseur Jean van de Velde?
Herne misschien?

Ik heb voor de lol mijn gezicht maar even laten zien en een showtje opgevoerd.
Was erg leuk om te doen.
Wat betreft de vertaling van armour... wat is precies "wapenrusting", (harnas of wapens) wellicht weer iets anders dan wapenuitrusting....
Ik heb geen Nederlands woordenboek hier bij de hand.
Laat mij het maar weten.

MALC
pi_11349371
quote:
fide, non armis:
By faith, not by force of arms
quote:
Virtute et armis.
By valor and arms.
Even wat andere romeinse quotes aangehaald + vertaling.
Armis lijkt me echt op de wapens te slaan. Lijkt me ook duidelijker, daar meneer Fiore weinig aandacht besteed aan gepantserd verchten en wel veel aan ongewapende gevechten.

Natuurlijk dingen wij ook naar die productie, nooit geschoten is altijd mis.

Ik ben zeker bruiner teruggekomen dan ik vertrok. Ik heb er ontzettend veel meegemaakt en geleerd. Een belevenis om nooit te vergeten en snel mogen we weer terug.

Wat de romeinen in Endehoven betreft: Legio X Gemina komt er, omnia komt en wij gaan er als kelten heen om de romeinen te pesten.

TA! RA! NIS!
pi_11363787
Hm, romeinen pesten is altijd leuk
Zijn er ook kraampjes of zo?
Of is het alleen optreden?
~Leonard Cohen
pi_11365320
Is Forau weer van plan om geld uit te geven???
By the way, Herne, zijt gij dan Asterix of Obelix?????
pi_11365386
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 12:33 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Is Forau weer van plan om geld uit te geven???
By the way, Herne, zijt gij dan Asterix of Obelix?????
Eigenlijk altijd, alleen gaat het de laatste tijd er wel erg snel doorheen(nieuw paspoort etc.) Maar je weet nooit wanneer je een koopje tegenkomt, nietwaar?

Herne is toen hij een kind was in een ketel mede gevallen, en vanaf toen is het nooit meer goed gekomen

~Leonard Cohen
pi_11384297
Hihi, thats a good one....
Het is wel waar dat je altijd wel eens iets kan tegenkomen aan een tof prijsje. Ik mag ook niet te veel rondkijken anders kan ik ook wel met iets thuiskomen, vooral als het eenhoorns betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')