abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215715776
Ik ben op zoek naar informatie over het verzorgen van een naaktkat (sfinx)?

Een van de familieleden van mijn partner heeft niet zulke slimme levenskeuzes gemaakt en woont nu sinds enkele weken in haar auto. Zij had voorheen een Sfinx, ik dacht dat ze die allang niet meer had, maar nu blijkt dat arme ding dus al enkele weken in een koude auto te verblijven :'(

Schoonmoeder heeft geprobeerd om haar bij haar binnen te houden, maar zij heeft twee ongecontroleerde honden die dat arme schaap de hele dag en nacht door opjagen, tegen haar blaffen en haar geen moment rust bieden. Is dus ook geen optie..

Nu wilden ik en mijn partner toch graag binnenkort een kat, dus hebben we toegezegd dat wij haar wel een warm en liefdevol thuis aanbieden. Maar - we hadden geen intentie om een sfinx te nemen en weten dus ook niet heel veel van het ras..

Voor zover ik weet heeft het beestje momenteel geen speelgoed en heeft het slechts een halve kattenbak. Ze wordt strakjes afgeleverd door schoonmams.

Tips en trucs over het ras en hoe een kat die uit deze situatie komt zo comfortabel mogelijk te maken gedurende de eerste dagen zijn welkom! _O_

Verplichte foto (enige die ik momenteel heb):
  vrijdag 29 november 2024 @ 14:27:54 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215715813
Indien niet om wat voor reden dan ook extreem getraumatiseerd gaat 'ie gewoon z'n gangetje doen. Passen zich prima aan.

Kleedjes en dekens worden enorm gewaardeerd. 's Zomers en 's winters nog meer :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_215716254
zorg voor veilige schuilplekjes.
houd er rekening mee dat overal waar hij onder of op kan komen, dat ook waarschijnlijk gaat doen. blokkeer die plekken dus.
verder handig m meteen de plek van de kattenbak te laten zien (ik zet ze er vaak in) en dan lekker met rust laten tot ie naar je toe komt O+

zoek informatie op over het verzorgen van zijn huid, dat is belangrijk.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  vrijdag 29 november 2024 @ 15:59:12 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215716374
Een Sfinx in een koude auto, arm beest. Die zal wel bij de baasjes onder de kleren zijn gekropen.

Zorg ervoor beschikbaar te zijn, Sfinxen zijn extreem mens-afhankelijk, kans is groot dat zij (zo te zien) zich tot mensen keert om bij te komen.
Sfinxen missen die vacht echt, dus ze hebben veel warmte nodig : menselijke warmte, fleece-dekentjes, enz. Eventueel een heating-pad of een warmte-lamp.
En verder : zorgen voor rustige, donkere plekjes en je niet opdringen, laat het beestje het maar zelf uitzoeken. Als die ergens op zolder gaat zitten daar eten, drinken en bak neerzetten.
Niet in de zon laten zitten, ze verbranden heel snel.

En verder : bereid je voor op chaos, als dat beestje eenmaal gesettled is wordt die druk, en wil voortdurend aandacht.

Ik had zelf het idee om als ik nog een keer ergens kom te wonen waar ik geen buitenkatten kan houden, een koppeltje Sfinxen te nemen. Helaas zijn ze nu illegaal.

Veel plezier met haar !
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215716443
Sorry, het zal wel weer ontzettend oftopic zijn, maar waarom tips vragen om een naaktkat te onderhouden, terwijl je de mens lekker aan haar lot overlaat?
Neem ze dan allebei in huis, dan weet je zeker dat het beestje goed verzorgd wordt.
  vrijdag 29 november 2024 @ 16:22:26 #6
8252 mvdejong
pi_215716493
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Sorry, het zal wel weer ontzettend oftopic zijn, maar waarom tips vragen om een naaktkat te onderhouden, terwijl je de mens lekker aan haar lot overlaat?
Neem ze dan allebei in huis, dan weet je zeker dat het beestje goed verzorgd wordt.
Ik snap je vraag, op zich heel goed.

Maar de keuzes die de mens in dit verhaal gemaakt heeft kunnen een hele goede reden zijn om haar niet in huis te nemen. Schoonmoeder had dat ook al niet gedaan, ik denk dat als die dat niet wil of kan doen, het voor TS ook niet haalbaar is.

Daarnaast. een binnenkat opnemen kost minder ruimte en geld dan een mens.

En het kan voor de mens een hele opluchting zijn te weten dat de kat goed terecht is gekomen, dus die schiet er dan ook serieus mee op.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_215716532
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:41 schreef Speedfight het volgende:
zoek informatie op over het verzorgen van zijn huid, dat is belangrijk.
Ik zie dat ze af en toe in bad moeten inderdaad, want de olien worden niet geabsorbeerd door de vacht en kunnen daardoor opbouwen en afgeven. Maar ik lees verschillende dingen mbt wat te gebruiken. De ene zegt babyshampoo/zeep, de andere heeft het over speciale kattenshampoos.. ik ben bang dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 15:59 schreef mvdejong het volgende:
Ik had zelf het idee om als ik nog een keer ergens kom te wonen waar ik geen buitenkatten kan houden, een koppeltje Sfinxen te nemen. Helaas zijn ze nu illegaal.

Veel plezier met haar !
Hoezo zijn ze nu illegaal? :o

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:12 schreef Hiddendoe het volgende:
In de 9 jaar dat ik met mijn partner ben hebben wij en meerdere leden binnen de familie haar meer dan genoeg mogelijkheden gegeven om haar leven op de rit te krijgen, ik word alleen gecontacteerd door haar op het moment dat ze vindt dat ik de Bank of England ben (wij wonen in het VK). Wij hebben enkele maanden bij haar in huis gewoond om haar te "babysitten", zodat ze een kans zou hebben niet gescheiden te hoeven worden van haar 4 kinderen, maar ook dat heeft ze verpest. Zij heeft meer dan genoeg kansen gehad en blijft zich verder en verder in de nesten werken, wij hebben er de energie niet meer voor. Het moet niet van 1 kant komen.
pi_215716543
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:22 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Ik snap je vraag, op zich heel goed.

Maar de keuzes die de mens in dit verhaal gemaakt heeft kunnen een hele goede reden zijn om haar niet in huis te nemen. Schoonmoeder had dat ook al niet gedaan, ik denk dat als die dat niet wil of kan doen, het voor TS ook niet haalbaar is.

Daarnaast. een binnenkat opnemen kost minder ruimte en geld dan een mens.

En het kan voor de mens een hele opluchting zijn te weten dat de kat goed terecht is gekomen, dus die schiet er dan ook serieus mee op.
En ik snap jouw reactie dan weer heel goed. Maar toch...? Deze vrouw heeft dan misschien wel een verkeerde keuze gemaakt, maar we weten de omstandigheden hiervan niet. Bovendien kan deze vrouw de kat verzorgen, de kat ziet en ruikt een vertrouwd persoon, en deze vrouw kan een beetje in het huishouden meehelpen.

En ze heeft meer kansen om haar eigen leven weer op de rails te zetten. Meer kansen in ieder geval dan vanuit haar auto.

Tot slot, maar dit is puur sentimenteel geleuter van mij, het is binnenkort kerst.
Voel je je goed als je een dakloos katje in huis neemt maar vrouwtje lekker buiten laat?
Nee, al zou het geen kerst zijn, dan nog doe je zoiets niet.
pi_215716563
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:29 schreef Hitomi het volgende:

In de 9 jaar dat ik met mijn partner ben hebben wij en meerdere leden binnen de familie haar meer dan genoeg mogelijkheden gegeven om haar leven op de rit te krijgen, ik word alleen gecontacteerd door haar op het moment dat ze vindt dat ik de Bank of England ben (wij wonen in het VK). Wij hebben enkele maanden bij haar in huis gewoond om haar te "babysitten", zodat ze een kans zou hebben niet gescheiden te hoeven worden van haar 4 kinderen, maar ook dat heeft ze verpest. Zij heeft meer dan genoeg kansen gehad en blijft zich verder en verder in de nesten werken, wij hebben er de energie niet meer voor. Het moet niet van 1 kant komen.
Okee, dat wist ik dus niet, toen ik mijn bericht net schreef.
Misschien een tip voor jullie: vraag info bij een dierenarts. Die zal het wel weten. Hoop ik dan.

Toch goed van jullie om deze kat op te nemen. Petje af. ^O^ :*
  vrijdag 29 november 2024 @ 16:37:50 #10
8252 mvdejong
pi_215716567
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:29 schreef Hitomi het volgende:
Hoezo zijn ze nu illegaal? :o
Daar is deze week een wet voor aangenomen : https://jeugdjournaal.nl/(...)tjes-worden-verboden

Maar dat is dus in Nederland.
pi_215716611
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:37 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Daar is deze week een wet voor aangenomen : https://jeugdjournaal.nl/(...)tjes-worden-verboden

Maar dat is dus in Nederland.
Ja, wist ik. Maar wat betekent dat nu precies?
Je mag deze katten niet meer fokken, en dat snap ik.
Maar wat als je zoals in dit topic met zo'n kat te maken krijgt? Aangeven bij de dierenbescherming? Spuitje geven?
Wat moet je doen?

En wat moeten we doen met katten die een snuitje hebben alsof ze met 2000 km per uur tegen een muur zijn geknald?
Ik begreep dat deze katten veel ademhalingsproblemen hebben.
  Moderator vrijdag 29 november 2024 @ 16:48:42 #12
441859 crew  Lenny77
pi_215716626
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:45 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Maar wat als je zoals in dit topic met zo'n kat te maken krijgt? Aangeven bij de dierenbescherming? Spuitje geven?
Wat moet je doen?

De rest mag gewoon verder leven tot ze een natuurlijke dood sterven
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_215716643
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:48 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
De rest mag gewoon verder leven tot ze een natuurlijke dood sterven
Dat is wel te hopen dan.
pi_215716668
Update:

Ze is gearriveerd. Heeft alle kamers al onderzocht. Haar halve kattenbak hadden we geplaatst waar we 'm willen hebben, die is gevonden en uitvoerig gebruikt. Dat is ook het enige wat ze heeft. Geen speeltjes, krabpaal, dekentjes, mandjes, helemaal niets.

Ze had al het kattenvoer wat bij mijn schoonmoeder gekocht was al opgegeten, maar was nog steeds hongerig. Ik had nog niet de kans gehad langs de winkel te gaan maar had net wel ei muffins gemaakt dus heb er eentje opgeprakt, dat werd naar binnengewerkt alsof ze 3 jaar niet gegeten heeft. Ook een blikje tonijn gegeven, dat is ook schoon op.

Heeft nog niet echt een rust plekje gevonden, ze rent van hot naar her, op schoot, van schoot, en kletst ons nu al de oren van de kop. Gaat vast goed komen.

Ze heeft vanuit huis de Russische naam 'кнопка' (knobka) meegekregen, wat 'button' zou betekenen. Wij willen echter niet aan de abusive man van deze persoon herinnerd worden (hij is Russisch) en vinden het ook geen mooie naam, dus ze gaat waarschijnlijk Cleo heten (short voor Cleopatra).
  vrijdag 29 november 2024 @ 16:59:03 #15
8252 mvdejong
pi_215716685
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:45 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wat moet je doen?

En wat moeten we doen met katten die een snuitje hebben alsof ze met 2000 km per uur tegen een muur zijn geknald?
Ik begreep dat deze katten veel ademhalingsproblemen hebben.
Nee, bestaande beesten zijn nog wel toegestaan, maar je mag ze niet fokken, importeren, enz.

En ja, de wet is nogal willekeurig. Foldies hebben vaak serieuze problemen, en sommige hebben hun hele leven pijn doordat ze kraakbeen op essentiele plaatsen missen. En zoals je aangeeft, extreme Perzen zijn ook echt ongezond. Maar Sfinxen leven, zolangs ze maar warm genoeg worden gehouden in een omgeving met voldoende aandacht, een heel gelukkig leventje; er is wel een erfelijke ziekte waardoor veel ervan maar 6-8 jaar meegaan.

Ik had vroeger, voordat ik aan mijn grote groep huis-, tuin- en keukenkatten begon, 2 Burmees broertjes, overgenomen van een gezin waar ze niet meer op hun plekje waren toen ze 9,5 jaar waren. De ene is 17,5 en de andere is 20,5 geworden. Maar mijn dierenarts waarschuwde me niet weer aan Burmezen te beginnen, want terwijl mijn jongens nier-deficientie kregen rond 14-15 jaar, wat normaal is voor katten, kregen zij ze nu al op 5-jarige leeftijd met nier-problemen : het ras is in Nederland helemaal kapot-gefokt. Er zijn ook al meerdere fokkers met dat ras gestopt.
  vrijdag 29 november 2024 @ 17:03:29 #16
8252 mvdejong
pi_215716708
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:57 schreef Hitomi het volgende:
Ze had al het kattenvoer wat bij mijn schoonmoeder gekocht was al opgegeten, maar was nog steeds hongerig. Ik had nog niet de kans gehad langs de winkel te gaan maar had net wel ei muffins gemaakt dus heb er eentje opgeprakt, dat werd naar binnengewerkt alsof ze 3 jaar niet gegeten heeft. Ook een blikje tonijn gegeven, dat is ook schoon op.
Ze is in die weken in de auto, en vermoedelijk ook daarvoor, veel tekort gekomen. Ook is ze vermoedelijk onderkoeld, en moet ze veel eten om bij te stoken.

quote:
Heeft nog niet echt een rust plekje gevonden, ze rent van hot naar her, op schoot, van schoot, en kletst ons nu al de oren van de kop. Gaat vast goed komen.
Dat is het voordeel van Sfynxen, mensen zijn een onmisbaar onderdeel van hun wereld. Ik suggereerde al dat ze zich tot jullie zou keren om bij te komen van alle ellende.

Maar die dame gaat het wel redden bij jullie. Goed werk

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 29-11-2024 17:13:06 ]
pi_215716716
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:59 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Nee, bestaande beesten zijn nog wel toegestaan, maar je mag ze niet fokken, importeren, enz.

En ja, de wet is nogal willekeurig. Foldies hebben vaak serieuze problemen, en sommige hebben hun hele leven pijn doordat ze kraakbeen op essentiele plaatsen missen. En zoals je aangeeft, extreme Perzen zijn ook echt ongezond. Maar Sfinxen leven, zolangs ze maar warm genoeg worden gehouden in een omgeving met voldoende aandacht, een heel gelukkig leventje; er is wel een erfelijke ziekte waardoor veel ervan maar 6-8 jaar meegaan.

Ik had vroeger, voordat ik aan mijn grote groep huis-, tuin- en keukenkatten begon, 2 Burmees broertjes, overgenomen van een gezin waar ze niet meer op hun plekje waren toen ze 9,5 jaar waren. De ene is 17,5 en de andere is 20,5 geworden. Maar mijn dierenarts waarschuwde me niet weer aan Burmezen te beginnen, want terwijl mijn jongens nier-deficientie kregen rond 14-15 jaar, wat normaal is voor katten, kregen zij ze nu al op 5-jarige leeftijd met nier-problemen : het ras is in Nederland helemaal kapot-gefokt. Er zijn ook al meerdere fokkers met dat ras gestopt.
Ja, ik snap het.
Zo leerde ik van mijn vader, toen ik nog een analfabeet meisje was dat nauwelijks kon lopen, dat er mensen waren die bij hun honden de staarten en oren op maat sneden omdat de mens dat mooier vond.
Mijn vader zei toen tegen me: "Laat nooit in jezelf snijden zodat andere mensen jou mooier zouden kunnen vinden en doe dat ook nooit bij dieren."

Mijn vader was een hele wijze man. O+

Maar ik snap niks van de overheid. Dit moet dan toch al jarenlang bekend zijn, waarom dan nu pas hier mee komen?
pi_215716776
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 16:57 schreef Hitomi het volgende:
Update:

Ze is gearriveerd. Heeft alle kamers al onderzocht. Haar halve kattenbak hadden we geplaatst waar we 'm willen hebben, die is gevonden en uitvoerig gebruikt. Dat is ook het enige wat ze heeft. Geen speeltjes, krabpaal, dekentjes, mandjes, helemaal niets.

[ afbeelding ]

Ze heeft vanuit huis de Russische naam 'кнопка' (knobka) meegekregen, wat 'button' zou betekenen. Wij willen echter niet aan de abusive man van deze persoon herinnerd worden (hij is Russisch) en vinden het ook geen mooie naam, dus ze gaat waarschijnlijk Cleo heten (short voor Cleopatra).
Wat een stomme naam. :(

Hier een linkje met wat tips voor een naam voor deze katten.
Persoonlijk vind ik Cleo niet zo geschikt voor een sfinx.
En er is mij heel lang geleden wijsgemaakt dat dierennamen (in het bijzonder voor katten) minimaal twee lettergrepen moeten hebben. Waarom? Geen idee.

https://www.debuitenkat.n(...)-voor-stoere-katten/

Nog een vraagje: Zou het mogelijk zijn dat jullie een filmpje plaatsen waarin wij deze schoonstemmige met onze eigen oren kunnen horen?
  vrijdag 29 november 2024 @ 17:17:28 #19
8252 mvdejong
pi_215716790
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:13 schreef Hiddendoe het volgende:
En er is mij heel lang geleden wijsgemaakt dat dierennamen (in het bijzonder voor katten) minimaal twee lettergrepen moeten hebben. Waarom? Geen idee.
Dieren horen geen context, en elke naam van 1 lettergreep komt, in andere betekenis, in menselijke gesprekken veel voor (precies of gelijkend), en leidt tot verwarring omdat het beest niet snapt dat het nu niet om hem gaat, of het best leert ueberhaupt niet dat die klank-combinatie in sommige situaties een aanspreektitel is. Met 2 lettergrepen is de kans een stuk kleiner dat dat toevallig in een conversatie langskomt.
pi_215716812
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:17 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dieren horen geen context, en elke naam van 1 lettergreep komt, in andere betekenis, in menselijke gesprekken veel voor (precies of gelijkend), en leidt tot verwarring omdat het beest niet snapt dat het nu niet om hem gaat, of het best leert ueberhaupt niet dat die klank-combinatie in sommige situaties een aanspreektitel is. Met 2 lettergrepen is de kans een stuk kleiner dat dat toevallig in een conversatie langskomt.
Dat was het, nu herinner ik het me weer. ^O^
  Spellchecker vrijdag 29 november 2024 @ 17:25:52 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215716841
quote:

[..]

Nog een vraagje: Zou het mogelijk zijn dat jullie een filmpje plaatsen waarin wij deze schoonstemmige met onze eigen oren kunnen horen?
Cle-o vind ik juist wel geschikt voor een Sphynx :Y
pi_215716873
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:25 schreef maily het volgende:

[..]
Cle-o vind ik juist wel geschikt voor een Sphynx :Y
Sfinxen stammen van 1000den jaren voor Cleopatra, dat waren de farao's.
Cleopatra was een relatief moderne vrouw voor haar tijd.
Bovendien weet je niet of deze sfinx een kater of een poes is.
En ik vind mannennamen voor een poes notdone, net zo als vrouwennamen voor een kater.
Of nog erger: Je gaat je kat toch geen Honda noemen of je hond Katja?

:+
  Spellchecker vrijdag 29 november 2024 @ 17:31:16 #23
197773 crew  maily
pi_215716877
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:30 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Sfinxen stammen van 1000den jaren voor Cleopatra, dat waren de farao's.
Cleopatra was een relatief moderne vrouw voor haar tijd.
Bovendien weet je niet of deze sfinx een kater of een poes is.
En ik vind mannennamen voor een poes notdone, net zo als vrouwennamen voor een kater.
Of nog erger: Je gaat je kat toch geen Honda noemen of je hond Katja?

:+
_O-
pi_215717059
Van die mandjes die je aan de verwarming kunt hangen vinden ze geweldig. Voor nu, een kartonnen doos dichtplakken en een opening er in maken met een dikke handdoek er in.
Kleine tip die handig is voor elke kat: koop een hondenfluitje, fluit er op als het etenstijd is. (echt alleen gebruiken hij eten en hapjes) mocht je ze eens kwijt zijn of willen roepen dan is 1x fluiten genoeg om ze naar huis te laten sprinten. 😹

Een geschikte naam: Anudis (Anubis maar dan naakt), achnaakton (Achnaton maar dan naakt) Balzack (balzak naar dan anders omdat ze daar op lijken)

[ Bericht 8% gewijzigd door valentijn101 op 29-11-2024 18:04:01 ]
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_215718167
quote:

[..]

Ik dacht dat Cleo juist twee lettergrepen had (Klee-Ooh). Is voor een dame overigens.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2024 17:58 schreef valentijn101 het volgende:
Van die mandjes die je aan de verwarming kunt hangen vinden ze geweldig. Voor nu, een kartonnen doos dichtplakken en een opening er in maken met een dikke handdoek er in.
Kleine tip die handig is voor elke kat: koop een hondenfluitje, fluit er op als het etenstijd is. (echt alleen gebruiken hij eten en hapjes) mocht je ze eens kwijt zijn of willen roepen dan is 1x fluiten genoeg om ze naar huis te laten sprinten. 😹

Een geschikte naam: Anudis (Anubis maar dan naakt), achnaakton (Achnaton maar dan naakt) Balzack (balzak naar dan anders omdat ze daar op lijken)
Ik woon helaas in het VK waar ze elektrische prut aan de muur hebben hangen in plaats van zo'n mooie waar je een radiatormandje aan kan hangen ;(

Ik heb voor nu mijn wasmand even opgeofferd. Dat is zo'n inklapbaar ding, dus heb de achterkant uitgeklapt en de voorkant ingeklapt gelaten. Dekentje erin, dekentje eroverheen. Had nog een warm waterbottle in zo'n fluffy zak, dus die met warm water gevuld en achterin gezet, daar zit ze nu lekker tegenaan.

Mijn lokale dierenwinkel is een beetje brak als het om katten gaat. Als je een hondeneigenaar bent zal het vast geweldig zijn daar. Heb voor nu even de essentials gehaald (kattenvoer, kattensnoepjes, een ontwormingskuurtje en een speeltje).

Ze heeft voor nu nog even wat grit en een halve kattenbak, dus ga dat spul allemaal online wel bestellen. Amazon next day delivery is heerlijk.

Had jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren terug voor mijn huiskatten altijd de Atlas krabpaal van ZooPlus (tot het plafond). ZooPlus zit ook in de UK en de Atlas krabpaal wordt nog steeds verkocht, dus die ga ik waarschijnlijk zo voor haar bestellen. Goede ervaringen met dat ding. :)

Tot nu toe heeft ze telkens haar voer dusdanig naar binnen zitten werken alsof ze 3 jaar niet gegeten heeft, heb net even wat brokjes neergezet, daar heeft ze nu wel wat van overgelaten dus hopelijk zit ze nu eindelijk eventjes vol. Om het schrokken tegen te gaan ga ik waarschijnlijk de CatIt toren halen, dat hielp destijds ook met mijn voorgaande schrokop.
pi_215718488
Ik heb (voor mijn ietwat op leeftijd zijnde huistuinenkeukenkatten) een verwarmd mandje gemaakt van een warmtesnoer. 30 Watt en krab- en vochtveilig, ik leg het snoer ingebed in kattegrit en daarover een tegel en dan een handdoek.

Een verwarmingsmat is vaak niet kattennagelbestendig en een warmtelamp vréét stroom. En zo’n lamp wordt ook akelig heet trouwens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 29 november 2024 @ 23:15:01 #27
481998 K21
Cappuccino
pi_215719574
Warmtelampen heb je in principe ook in vrij lage wattages (25,40, zelfs 15). Maar je moet ze inderdaad wel afschermen. Bij al mijn dieren die een warmtelamp nodig hebben zit er zo'n kooigeval omheen. Nu heb ik de versie die je in het plafond van een terrarium moet schroeven, maar je hebt ze zo te zien ook in andere modellen die je op kunt hangen. Bij deze zit de fitting er ook ingebouwd. (Uiteraard zijn er die voor bij o.a. kippen, maar die hebben grote ruimtes waar een kattenpoot makkelijk tussen past.)

Lampen die alleen warmte afgeven bestaan ook, zodat je niet in een berg licht zit 's nachts. Nadeel is wel dat je niet ziet of ze het doen, dus altijd even van een afstandje voelen en niet direct met je hand erop. En ja, ik ken lui die het voor elkaar kregen om hun tengels zo te verbranden. :')

Oh, en draai zo'n lamp echt alleen in een keramieken fitting, en niet in een plastic dingetje bedoeld voor ledverlichting. _O-

Als laatste: een thermostaat die de lamp of mat (of andere warmtebron zoals een paneel) uit zet als de gemeten temperatuur te hoog wordt is een aanrader. Wel prijzig, maar nog altijd stukken goedkoper dan wanneer je kiet affikt vanwege een zelfmoord plegende warmtemat van Ali of Temu.

pi_215720716
Warmtelampen met laag voltage zijn alleen warm genoeg in een tamelijk afgesloten ruimte. Voor katten vind ik dat niet geschikt.
Wel heel nuttig om eve te wijzen op de optie van licht-loos (en het handenbrandgevaar ervan :P ), ik was vergeten dat natuurlijk velen die optie niet kennen.

Oh, en koop maar niks van elektriek bij de parallelimport zou ik zeggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 30 november 2024 @ 08:09:24 #29
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_215720857
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 23:15 schreef K21 het volgende:
Warmtelampen heb je in principe ook in vrij lage wattages (25,40, zelfs 15). Maar je moet ze inderdaad wel afschermen. Bij al mijn dieren die een warmtelamp nodig hebben zit er zo'n kooigeval omheen. Nu heb ik de versie die je in het plafond van een terrarium moet schroeven, maar je hebt ze zo te zien ook in andere modellen die je op kunt hangen. Bij deze zit de fitting er ook ingebouwd. (Uiteraard zijn er die voor bij o.a. kippen, maar die hebben grote ruimtes waar een kattenpoot makkelijk tussen past.)

[ afbeelding ]

Lampen die alleen warmte afgeven bestaan ook, zodat je niet in een berg licht zit 's nachts. Nadeel is wel dat je niet ziet of ze het doen, dus altijd even van een afstandje voelen en niet direct met je hand erop. En ja, ik ken lui die het voor elkaar kregen om hun tengels zo te verbranden. :')

[ afbeelding ]

Oh, en draai zo'n lamp echt alleen in een keramieken fitting, en niet in een plastic dingetje bedoeld voor ledverlichting. _O-

Als laatste: een thermostaat die de lamp of mat (of andere warmtebron zoals een paneel) uit zet als de gemeten temperatuur te hoog wordt is een aanrader. Wel prijzig, maar nog altijd stukken goedkoper dan wanneer je kiet affikt vanwege een zelfmoord plegende warmtemat van Ali of Temu.

[ afbeelding ]
Mijn sphynx moet er in ieder geval niets van hebben.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_215726027
quote:

[..]

Ik heb nog geen filmpje van haar geklets kunnen maken, want telkens als ze aan het kletsen is ligt mijn telefoon buiten bereik en als ik terug ben is ze klaar met haar gesprek |:(

Maaar, ik heb wel een filmpje kunnen maken van de vrachtwagenmotor die erin zit, dus hoop dat dat voor nu volstaat ;)

Bekijk deze YouTube-video

Omdat ik momenteel alleen een halve kattenbak heb, en mijn badkamer na 1 dag al niet meer heel fris ruikt, heb ik een nieuwe besteld. Tips om de bak straks te vervangen, zodat ze er ook direct op gaat?

Is het handig om een beetje van het oude grit in de nieuwe bak te doen zodat haar geur er meteen aankomt, of is gewoon een volledig verse bak met vers grit ook prima? Ik weet niet of ze gewend is aan een klepje of een kap, dus dat moet ik ook nog maar even zien...
pi_215726241
Oh, haar ontlasting is wel aan de dunne kant.Verder eet en drinkt ze wel goed, is ze spraakzaam. Ze is alleen compleet ongeïnteresseerd in speeltjes tot dusver.

Zal dat even in de gaten houden. Zal hopelijk meer te maken hebben met de stress en het switchen naar voer wat ze niet gewend is (heb geen idee wat ze voorheen kreeg)...
pi_215727411
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2024 19:20 schreef Hitomi het volgende:

[..]
Ik heb nog geen filmpje van haar geklets kunnen maken, want telkens als ze aan het kletsen is ligt mijn telefoon buiten bereik en als ik terug ben is ze klaar met haar gesprek |:(

Maaar, ik heb wel een filmpje kunnen maken van de vrachtwagenmotor die erin zit, dus hoop dat dat voor nu volstaat ;)

Bekijk deze YouTube-video

Omdat ik momenteel alleen een halve kattenbak heb, en mijn badkamer na 1 dag al niet meer heel fris ruikt, heb ik een nieuwe besteld. Tips om de bak straks te vervangen, zodat ze er ook direct op gaat?

Is het handig om een beetje van het oude grit in de nieuwe bak te doen zodat haar geur er meteen aankomt, of is gewoon een volledig verse bak met vers grit ook prima? Ik weet niet of ze gewend is aan een klepje of een kap, dus dat moet ik ook nog maar even zien...
Volgens mij hebben de meeste katten liever een open bak. Ik verwacht niet dat ze een probleem met een nieuwe bak en vers grit heeft. Toen ze bij je introk had ze ook schone kattenbakvulling denk ik en dat was ook geen probleem. Ik zou hem op dezelfde plek zetten en haar even er in zetten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator zaterdag 30 november 2024 @ 23:46:16 #33
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_215729424
Aaaah O+
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_215729736
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 23:15 schreef K21 het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je kan ook naar een infraroodpaneel kijken, heb je zelf ook nog wat aan ;)
  Spellchecker donderdag 5 december 2024 @ 22:34:08 #35
197773 crew  maily
pi_215781326
Hoe gaat het nu?
pi_215820007
quote:
1s.gif Op donderdag 5 december 2024 22:34 schreef maily het volgende:
Hoe gaat het nu?
Sorry voor de lack of updates! Druk weekend gehad! :@

Nou, mevrouw denkt: "warm huis, voedsel voldoende... tijd voor een vent." Mevrouw is dus krols. :{ :'( En het is geen stille krolse dame, maar een heel vocale, maakt niet uit welk uur van de dag (of nacht). Ik heb sinds voor het weekend geen oog dichtgedaan en ik heb bij de buren ook maar een kerstkaartje met een verontschuldigende tekst door de bus gedaan.

Voor aanstaande donderdag staat er een afspraak bij de dierenarts voor een health-check, dan ga ik ook steriliseren laten bespreken want dit overleef ik niet nog een keer :D

Poepjes zien er nog steeds uit als chocoladepudding. Ze is inmiddels ontwormd en heb sinds vandaag Fortiflora in huis, geen idee of dat zal helpen en hoe snel, maar zal ook een vers pudding-sample meenemen naar de dierenarts donderdag. Ik denk ook dat er misschien iets niet helemaal lekker zit met een van haar oogjes. Het oogje traant veel meer dan het andere oog, dus ook dat maar even meenemen donderdag.

Krabpaal zat nog niet in elkaar en mevrouw had 'm al geclaimed:

Ik heb heel posh een hand-crafted in Nepal merino wool mandje aangeschaft. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid dat een kat een mandje daadwerkelijk gebruikt :+
Staat mooi in de woonkamer en zij vindt 'm heerlijk. Ze slaapt hier 's nachts ook in. Ben van plan om hier nog twee van aan te schaffen, eentje voor bij ons in de slaapkamer en eentje in het kantoor. :)

Vandaag hebben we ein-de-lijk een daadwerkelijke internetverbinding aangesloten gekregen (zaten voorheen op 5G mobile broadband). Nu komt daar natuurlijk een modem bij. En een modem moet zijn warmte kwijt. Deze dame wist dat heel goed te vinden... als mijn internet down gaat weet ik waar het van komt!

Geweldig O+ O+

[ Bericht 3% gewijzigd door Speedfight op 10-12-2024 18:03:27 ]
  Spellchecker maandag 9 december 2024 @ 20:36:26 #37
197773 crew  maily
pi_215820024
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 20:35 schreef Hitomi het volgende:

[..]

Nou, mevrouw denkt: "warm huis, voedsel voldoende... tijd voor een vent." Mevrouw is dus krols. :{ :'( En het is geen stille krolse dame, maar een heel vocale, maakt niet uit welk uur van de dag (of nacht). Ik heb sinds voor het weekend geen oog dichtgedaan en ik heb bij de buren ook maar een kerstkaartje met een verontschuldigende tekst door de bus gedaan.

Voor aanstaande donderdag staat er een afspraak bij de dierenarts voor een health-check, dan ga ik ook steriliseren laten bespreken want dit overleef ik niet nog een keer :D

Poepjes zien er nog steeds uit als chocoladepudding. Ze is inmiddels ontwormd en heb sinds vandaag Fortiflora in huis, geen idee of dat zal helpen en hoe snel, maar zal ook een vers pudding-sample meenemen naar de dierenarts donderdag. Ik denk ook dat er misschien iets niet helemaal lekker zit met een van haar oogjes. Het oogje traant veel meer dan het andere oog, dus ook dat maar even meenemen donderdag.

[ afbeelding ]

Ik heb heel posh een hand-crafted in Nepal merino wool mandje aangeschaft. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid dat een kat een mandje daadwerkelijk gebruikt :+
Staat mooi in de woonkamer en zij vindt 'm heerlijk. Ze slaapt hier 's nachts ook in. Ben van plan om hier nog twee van aan te schaffen, eentje voor bij ons in de slaapkamer en eentje in het kantoor. :)
[ afbeelding ]

Vandaag hebben we ein-de-lijk een daadwerkelijke internetverbinding aangesloten gekregen (zaten voorheen op 5G mobile broadband). Nu komt daar natuurlijk een modem bij. En een modem moet zijn warmte kwijt. Deze dame wist dat heel goed te vinden... als mijn internet down gaat weet ik waar het van komt!
[ afbeelding ]
_O_

Komt wel goed bij jullie :Y O+ ^O^
  maandag 9 december 2024 @ 23:27:15 #38
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215821536
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2024 20:35 schreef Hitomi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 10 december 2024 @ 17:49:14 #39
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_215827853
Wat ligt ze daar heerlijk content O+
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_215827972
Geweldig O+ O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_215877071
Afgelopen donderdag naar de dierenarts geweest voor een check-up.

Waarschijnlijk conjunctivitis in haar oogjes, dus voor een weekje 4x daags druppelen. Hebben ook een probiotica en een ontstekingsremmer meegekregen, met het advies tegen haar diarree om haar voor nu op een 'bland diet' te zetten: gekookte witvis / gekookte kip / roerei en als ze het blieft rijst.

Ze lijkt nu al wel iets minder vaak naar de bak te gaan, maar de consistentie was de laatste keer dat ik het zag nog niet om over naar huis te schrijven. Nog even aanzien, want ze moet 5-7 dagen op dit alles.

Sterilisatie wil hij nog even afwachten omdat ze net pas van het krols zijn af is, dus dat wordt waarschijnlijk januari. Misschien ook financieel even wat handiger, gezien de decembermaand natuurlijk al niet de goedkoopste maand is en ik er nu ook onverwachts dierenartskosten en kattenmeubilair/entertainment/voer bij heb :+
  vrijdag 10 januari 2025 @ 23:03:36 #42
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_216247309
Hoe gaat het?
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')