Fred_B | woensdag 27 november 2024 @ 23:17 |
Nu de liedjes bekend worden gemaakt, is het ook weer tijd om de favorieten op volgorde te zetten. Plaats hieronder jouw Top Zoveel! ![]() | |
Fred_B | woensdag 27 november 2024 @ 23:17 |
Het was lastig deze keer, maar ik denk dat ik voor nu tevreden ben over de volgorde: 1. Montenegro | |
H_T | donderdag 28 november 2024 @ 12:10 |
Tradities zijn er om in leven te houden! | |
koffieleuk | woensdag 4 december 2024 @ 12:52 |
Bij deze: | |
Momo | woensdag 4 december 2024 @ 22:46 |
Ik heb dezelfde top 0 ![]() | |
Fred_B | zaterdag 25 januari 2025 @ 23:03 |
We hebben een podium! 1. Albanië 2. Luxemburg 3. Montenegro | |
Momo | zaterdag 25 januari 2025 @ 23:06 |
Ik kan mij hier in vinden | |
NailQueen | zaterdag 25 januari 2025 @ 23:18 |
Prima ![]() 1. Luxemburg Moet nog groeien ![]() 2. Albanië 3. Montenegro De winnaar heb ik nog niet gehoord. Gewaagde uitspraak, I know. | |
Momo | zondag 2 februari 2025 @ 00:16 |
1. België 2. Albanië 3. Griekenland 4. Luxemburg 5. Montenegro 6. Spanje 7. Slovenië | |
NailQueen | zondag 2 februari 2025 @ 00:20 |
![]() 1. België 2. Luxemburg ![]() 3. Griekenland 4. Albanië ![]() 5. Spanje 6. Montenegro 7. Slovenie België steekt hier met kop en schouders boven uit. [ Bericht 6% gewijzigd door NailQueen op 02-02-2025 00:51:01 ] | |
Fred_B | zondag 2 februari 2025 @ 00:20 |
1. België 2. Albanië 3. Griekenland 4. Luxemburg 5. Montenegro 6. Slovenië 7. Spanje | |
Momo | zondag 9 februari 2025 @ 01:14 |
1. België 2. Oekraine 3. Albanië 4. Finland 5. Letland 6. Griekenland 7. Ierland 8. Luxemburg 9. Malta 10.Slovenië 11. Montenegro 12. Spanje | |
Cyan9 | zondag 9 februari 2025 @ 02:12 |
1. Finland .. De rest heeft nog geen plek. Oh ja, laatste ad infinitum: Malta | |
NailQueen | zondag 9 februari 2025 @ 14:28 |
![]() 1. Finland ![]() 2. België 3. Luxemburg 4. Letland ![]() 5. Griekenland 6. Albanië ![]() 7. Spanje 8. Montenegro 9. Oekraine 10. Ierland 11. Slovenie 12. Malta Tot nu toe vind ik het niveau vergelijkbaar met vorig jaar. Een paar uitschieters maar voor de rest is het middelmatig. | |
Momo | maandag 17 februari 2025 @ 19:51 |
1. Litouwen 2. België 3. Albanië 4. Oekraine 5. Finland 6. Letland 7. (Italië) 8. Griekenland 9. Polen 10. Malta 11. Noorwegen 12. Ierland 13. Luxemburg 14. Estland 15. Armenië 16. Slovenië 17. Montenegro 18. Spanje | |
NailQueen | maandag 17 februari 2025 @ 20:14 |
Toch geprobeerd een top te maken maar ik vind het nog geen denderend jaar. Alleen van Finland en Belgie word ik enthousiast van.![]() 1. Finland 2. België ![]() 3. Luxemburg (Dit is/wordt mijn guilty pleasure van dit jaar) 4. Letland 5. Italië ![]() 6. Griekenland 7. Albanië 8. Spanje 9. Polen 10. Montenegro ![]() 11. Noorwegen 12. Armenië 13. Estland 14. Litouwen ![]() 15. Slovenie 16. Oekraine 17. Malta 18. Ierland (Malta staat hoger dan Ierland omdat ik die stem van Emmy gewoon niet trek ![]() | |
NailQueen | zondag 23 februari 2025 @ 14:35 |
![]() 1. Finland 2. IJsland 3. België ![]() 4. Luxemburg (Guilty pleasure van dit jaar) 5. Azerbaijan ![]() 6. Letland 7. Albanië 8. Griekenland 9. Spanje 10. Italië 11. Polen 12. Montenegro ![]() 13. Noorwegen 14. Armenië 15. Estland 16. Litouwen ![]() 17. Oekraine 18. Slovenie 19. Malta 20. Ierland Mocht Zweden toch verrassend KAJ insturen gaan ze linea directa naar de nummer 1. | |
molloot200 | zondag 23 februari 2025 @ 15:28 |
Ik doe voor het gemak nu even de dingen die ik nog enigszins boeiend vind. Op het eind een heel lijstje ![]() 1. Litouwen 2. Italie 3. IJsland 4. Letland 5. Oekraïne 6. Azerbeidzjan 7. Albanië | |
Nexum | zondag 23 februari 2025 @ 16:02 |
1. Griekenland 2. Finland De rest boeit me te weinig sorry ![]() | |
NailQueen | zondag 9 maart 2025 @ 18:45 |
Toch maar geprobeerd een top lijstje te maken. ![]() 1. Nederland 2. Zweden ![]() 3. Finland 4. Servië ![]() 5. België 6. IJsland 7. Azerbaijan 8. Italië 9. Luxemburg (Guilty pleasure van dit jaar) 10. Albanië 11. Tsjechië ![]() ![]() 12. Duitsland 13. Letland 14. San Marino 15. Griekenland 16. Denemarken 17. Noorwegen 18. VK 19. Portugal 20. Polen 21. Spanje 22. Armenië 23. Montenegro 24. Oostenrijk ![]() 25. Slovenië 26. Estland 27. Kroatie 28. Litouwen ![]() 29. Oekrainë 30. Australië 31. Malta 32. Ierland Albanië en Italië zijn de groeiers van het jaar. Verder ben ik een van de weinigen die Servië prachtig vind. | |
Momo | zondag 16 maart 2025 @ 10:14 |
1. Lithuania: Katarsis "Tavo akys" 2. Austria: JJ "Wasted Love" 3. Albania: Shkodra Elektronike "Zjerm" 4. Switzerland: Zoë Më "Voyage" 5. Ukraine: Ziferblat "Bird of Pray" 6. Finland: Erika Vikman "Ich Komme" 7. Sweden: KAJ "Bara bada bastu" 8. Belgium: Red Sebastian "Strobe Lights" 9. Czechia: Adonxs "Kiss Kiss Goodbye" 10. Netherlands: Claude "C'est la vie" 11. Australia: Go-Jo "Milkshake Man" 12. France: Louane "Maman" 13. Germany: Abor & Tynna "Baller" 14. Malta: Miriana Conte "Kant" 15. Greece: Klavdia "Asteromata" 16. Latvia: Tautumeitas "Bur man laimi" 17. Norway: Kyle Alessandro "Lighter" 18. Croatia: Marko Bo¨njak "Poison Cake" 19. Serbia: Princ "Mila (Мила)" 20. Estonia: Tommy Cash "Espresso Macchiato" 21. San Marino: Gabry Ponte "Tutta l'Italia" 22. Poland: Justyna Steczkowska "Gaja" 23. Cyprus: Theo Evan "Shh" 24. Israel: Yuval Raphael "New Day Will Rise" 25. Italy: Lucio Corsi "Volevo essere un duro" 26. Portugal: Napa "Deslocado" 27. Luxembourg: Laura Thorn "La Poupée Monte Le Son" 28. Denmark: Sissal "Hallucination" 29. Ireland: Emmy "Laika Party" 30. Azerbaijan: Mamagama "Run with U" 31. Armenia: Parg "Survivor" 32. Montenegro: Nina ´i¸ić "Dobrodo¨li" 33. United Kingdom: Remember Monday "What the Hell Just Happened?" 34. Spain: Melody "Esa Diva" 35. Iceland: VÆB "RÓA" 36. Slovenia: Klemen "How Much Time Do We Have Left" 37. Georgia: Mariam Shengelia "Freedom" Deze ranker gebruikt: https://www.eurovision-ranker.com/?y=25 | |
Wienerschnitzels | zondag 16 maart 2025 @ 11:11 |
1. Frankrijk 2. Israel 3. Nederland 4. Zweden 5. Oostenrijk 6. Luxemburg 7. IJsland 8. Zwitserland 9. Ierland 10. Spanje 11. Portugal 12. Griekenland 13. Armenië 14. Duitsland 15. Estland 16. Australië 17. Italie 18. Georgie 19. Finland 20. Polen 21. San Marino 22. Tsjechië 23. België 24. Azerbeidzjan 25. Verenigd Koninkrijk 26. Litouwen 27. Montenegro 28. Noorwegen 29. Malta 30. Oekraïne 31. Servië 32. Slovenië 33. Albanië 34. Kroatië 35. Denemarken 36. Cyprus 37. Letland Matig jaar. Via deze ranker: https://songfestival.be/eurovision-song-contest-2025-sorter/ [ Bericht 8% gewijzigd door Wienerschnitzels op 16-03-2025 11:19:35 ] | |
NailQueen | zondag 16 maart 2025 @ 17:41 |
![]() 1. Zwitserland 2. Nederland 3. Zweden ![]() 4. Finland 5. Servië ![]() 6. Azerbaijan 7. België 8. Albanië 9. Italië 10. IJsland 11. Luxemburg ![]() ![]() 12. San Marino 13. Frankrijk 14. Tsjechië 15. Griekenland 16. Letland 17. VK 18. Polen 19. Denemarken 20. Noorwegen 21. Portugal 22. Spanje 23. Oostenrijk 24. Duitsland 25. Montenegro ![]() 26. Armenië 27. Cyprus 28. Oekrainë 29. Litouwen 30. Slovenië ![]() 31. Estland 32. Malta 33. Kroatië 34. Australië 35. Georgië 36. Ierland Normaal ga ik graag in discussie wanneer men het een slecht jaar vind. Maar deze keer kan ik er niet om heen. Ik vind het een matig jaar met een paar toppers. Uit principe laat ik Israel nog even weg. Misschien dat ik die later nog toevoeg. | |
grazz | dinsdag 1 april 2025 @ 23:11 |
Ik ben sinds afgelopen weekend begonnen om alle inzendingen eens goed te luisteren. Van de meeste inzendingen heb ik alleen de live performance gezien en gehoord nadat ze hadden gewonnen. Mijn persoonlijke ranking van Semi 1, incl big 5 en host: 1.Zweden 2.Nederland 3.Zwitserland 4.Estland 5.Albanië 6.Oekraïne 7.Slovenië 8.Azerbeidzjan 9.San Marino 10.België 11.Polen 12.Spanje 13.Noorwegen 14.IJsland 15.Cyprus 16.Italië 17.Portugal 18.Kroatië | |
Sableheart | vrijdag 4 april 2025 @ 21:38 |
Heel Erg Goed Erg Goed 1. Italie gewoon goede muziek, die goed wordt gebracht. Er zit melodie in, wat het interessant houdt. In een relatief matig jaar, springt dit er voor mij op alle vlakken positief uit. 2. Zweden Het nummer is een feestje, en de uitvoering is bij alle Zweedse nummers altijd dik op orde, dus ook hier. Het gevolg is een sterke inzending, waar ik graag naar luister. Het beland niet bij mijn favorieten aller tijden, maar ik ben erg blij dat Zweden dit gekozen heeft. 3. Nederland Melodie ![]() 4. Zwitserland Het is het bijna, maar helaas konden ze het niet laten om een random moodshift tussendoor te proppen. Zonder die 20 seconden was dit ongetwijfeld mijn favoriete nummer van dit jaar geweest, maar ze haalden me helemaal uit het nummer. Daarbuiten is dit helemaal mijn stijl, en prachtig ![]() Goed 5. Servie de staging heeft verbetering nodig, maar het nummer is een Balkanballad in een stijl waar ik van hou, en waar ik niet veel op aan te merken heb. Gewoon goed. 6. Griekenland Dit is het type nummer dat ik heel graag hoor, en dat veel te weinig ingestuurd wordt. Een soliste met een rustig nummer, dat het van de emotie moet hebben, is een stijl die ik enorm kan waarderen. Helaas heb ik wel betere versies van deze stijl gehoord, en komt hier de emotie niet helemaal binnen, maar ik ben erg blij dat dit in de lineup zit. ![]() 7. Ierland Ierland stuurt een stijl die we weinig horen, een sterke hook, en een nummer dat in het algemeen sterk is. De uitvoering kan nog worden opgepoetst, maar dat was de uitvoering bij de Late Late show, waar alles matig klinkt. Dit heeft de potentie om in mei mijn favoriet te worden, al is het nu nog gewoon een prima nummer. 8. Luxemburg Ik heb wat gemengde gevoelens bij dit nummer van Luxemburg. Als ik de context negeer, vormen de eerste twee minuten een mierzoet, maar voor mij vermakelijk nummer, gekoppeld aan een generiek einde dat het nummer niet ten goede komt. Verdere analyse laat zien dat zowel in de staging als in de titel heel bewust de link gelegd wordt met Poupee de Cire, met in de tekst de claim dat de luisteraar niet mag verwachten dat de zangeres een marionet is die aan haar touwtjes laat trekken. En dat is een riskante link om te leggen, zeker met die boodschap. Poupee de Cire is namelijk niet alleen een heel leuk nummer, maar er zit ook een diepe artistieke context achter. De liedtekst van Serge Gainsbourg levert diepgaand commentaar op de relatie tussen het publiek, de artiest die een nummer brengt, en de platenbazen die achter de artiest staan en aan de touwtjes trekken. Dat hij dat over het hoofd van de artieste, France Gall, heen deed, maakt het artistiek interessanter, hoewel de ethiek van die beslissing dubieus is. Door die lens naar dit nummer kijkend, valt het op dat Laura Thorn een zangeres is die nadat het nummer helemaal geschreven was, er bij is gezocht zodat de connectie met Luxemburg er was om namens Luxemburg aan het ESF mee te kunnen doen. Ze had geen inspraak op de tekst of melodie, en iedere beweging tijdens het optreden is volledig geregiseert. Ik vind het lastig om aan de indruk te ontsnappen dat ze als artieste in dit geval inderdaad die marionet is, ondanks de stellingname in de tekst van het tegendeel. Maar voor zover ik kan zien zitten in deze tekst niet de dubbele betekenissen die laten zien dat men zich bewust is van die inherente contradictie. En als het niet als zelfparodie bedoelt was, ondergraaft het nummer haar eigen boodschap volledig. Maar oppervlakkig is het leuk om naar te luisteren, en er is een kans dat de zelfparodie wel opzettelijk was, dus komt het nummer hier terecht. 9. Letland Een uniek nummer kan ik altijd waarderen, en het nummer van Letland is zeker uniek te noemen. Het duurt wat lang, en ik moet er nog aan wennen, maar een goede toevoeging aan de lineup. 10. Frankrijk Ik hou van de stijl, en dat red dit nummer in mijn lijstje. Het gaat wat lang door, en ik had graag wat meer variatie gehoord, maar het beviel me. 11. Portugal Deels is deze ranking rouwverwerking. Omdat Portugal zo veel beter had kunnen hebben, valt dit wat tegen. Het nummer zelf is aangenaam en wordt goed gebracht. Ik heb hier niets bij te klagen, maar echt enthousiast wordt ik er ook niet van. 12. Oekraine De Oekrainse stukken zijn sterk, maar op het moment dat het naar het Engels gaat, is de tekst te onsamenhangend voor me, waardoor het overkomt als random noten. Vermakelijk 13. IJsland De melodie is aanstekelijk, ik wordt er vrolijk van. Doet me denken aan een middelbare school disco nummer. De live uitvoering heeft echter nog behoorlijk wat poetswerk nodig. De energie is er wel, maar die gaat ten koste van de accuratesse van de uitvoerenden. 14. San Marino De positie hier op de lijst geeft een beetje een verkeerd beeld van mijn mening, maar ik weet niet waar ik dit nummer beter neer kan zetten. Het probleem is dat ik de live versie van de San Marino song contest beoordeel. En daarin maakte men de keuze om dit liedje te laten zingen door twee volledig statische heren, terwijl Gabry Ponte als DJ een feestje probeert te bouwen. Het gevolg is dat het nummer volledig doodslaat, omdat de energie die het nummer nodig heeft, in de zang totaal niet doorklinkt. Tegelijkertijd is het wel een nummer met potentie. Aanstekelijke melodie, goede hook... in de studioversie, waar de zang niet zo statisch is, is het een stuk beter. En dus is het leuk genoeg om in de categorie vermakelijk terecht te komen, ondanks het feit dat ik de live versie een stuk minder vind dan sommige nummers die hieronder staan. 15. Australie Jaren 70. Muzikaal enigszins interessant. Het zit echter behoorlijk op het randje, met een clip die bewust suggestief is. En daarmee wordt de staging hiervan een enorme balanceeract. Als de staging niet interessant genoeg is, blijft er niets van het nummer over. Maar als de staging de andere kant doorslaat, wordt het storend. Voor nu valt hij onder vermakelijk, maar ik vrees dat ik hem in mei lager ga ranken. Redelijk 16. Israel Dit is Israel, en dat betekent dat op de achtergrond zowel de geopolitieke situatie als het gedrag van de delegatie vorig jaar meespeelt. Hier probeer ik de wetenschap dat de Israelische regering dit als propaganda voor haar beleid probeert te gebruiken, naast me neer te leggen, en puur naar het lied zelf te kijken. Voor mij had de eerste halve minuut d epotentie om het beste nummer van het jaar te worden. Zoals ook bij Griekenland genoemd, is een soliste met een rustig nummer dat het van de emotie moet hebben helemaal mijn straatje. Helaas beweegt het nummer van daar in de richting van een powerballad die schreeuwerig wordt, terwijl mijn kennis van Frans goed genoeg is om de overeenkomst tussen het Engelse en het Franse couplet storend te laten zijn. 17. Oostenrijk Hij zal het ongetwijfeld kunnen zingen, en dat is knap. Maar dat maakt het nummer niet interessant. En toen het uptempo werd, was mijn eerste reactie "oh nee". Desondanks knap dat hij het kan, en dus hoort het niet in de matig categorie thuis. 18. Albanie Sommige stukjes die zij zingt zijn interessant. Het geheel is voor mij echter te onsamenhangend. Zijn stuk voelt random tussendoor, en haar stuk varieert ook behoorlijk van kwaliteit en uitstraling. Maar zoals gezegd, het is bij vlagen interessant. En in ieder geval is het niet generiek. 19. Cyprus Puur op basis van de videoclip, dus of het live ook aanspreekt is nog maar de vraag, vooral omdat de clip heel erg duidelijk geplaybackt was. Maar hoewel dit in principe een generiek popnummer is, heeft het meer melodie dan ik van een modern popnummer gewend ben, wat het voor mij net iets interessanter maakte. 20. Verenigd Koninkrijk Ze hebben moeite om het nummer tot een eenheid te maken, en het is veel te veel een muur van geluid. Maar het is in ieder geval niet generiek of saai. Matig 21. Polen Het is goed gebracht, komt professioneel over. Knap dat ze het zo kan brengen, zeker op die leeftijd. Maar het nummer is erg repetief en doet me weinig, en dan kan ze het nog zo goed brengen, leuk wordt het niet. 22. Montenegro Dit nummer lijkt te bestaan om te laten zien hoe goed ze kan zingen, in plaats van dat ze probeert een boodschap aan me over te brengen. En dus komt dit totaal niet bij me over. Aanstellerig. 23. Slovenië De thematiek is een ballade die me enorm emotioneel zou kunnen maken. In plaats daarvan wordt de veilige middenweg gekomen, en doet het nummer weinig. Na een minuutje ben ik er al wel op uitgekeken, maar het maakt de volledige drie minuten vol. 24. Finland Erika heeft stage presence, wat dit nummer uit de categorie slecht weg houdt. Zowel het nummer als de staging zijn echter zeer bewust provocerend, op een manier die bij mij gewoon niet goed valt. Het verschil met Polen 2014 zal vast een boodschap van empowerment zijn, maar voor mij vallen ze volledig in dezelfde categorie. 25. Tsjechie Dit is generieke pop, met net voldoende melodie om het interessant te maken... tot de totaal onnodige dansbreak aan het einde komt. No, I do not want to see you dance. Geef me gewoon een interessant nummer. 26. Spanje Dit hebben we vaker gehoord, en beter gebracht zien worden. Melodisch net interessant genoeg om niet helemaal saai te zijn, maar ook hier is de dancebreak onnodig. 27. Armenie Het geluid in de nationale finale was enorm slecht afgesteld, met als gevolg dat, hoewel het duidelijk was dat hij Engels zong, wat hij zong totaal niet overkwam. Desondanks klonk het bij vlagen wel interessant. De studio versie is beter gemixt, waardoor het beter te volgen is, maar tegelijkertijd mist het daardoor iets wat de live versie interessant maakte. Op dit moment zijn beide versies het net niet voor me, al zou dat kunnen veranderen als hij het beste van beide werelden in mei weet te combineren. 28. Belgie Voor mij zijn hier twee nummers tegelijkertijd gaande. Aan de ene kant heb je een repetetief electronisch nummer, aan de andere kant is Red Sebastian aan het zingen. Ze worden echter voor mij nooit één geheel, en allebei de nummers zijn individueel niet zo geweldig. Het electronische nummer voelt generiek dertien in een dozijn, en de zang voelt als een the Voice optreden, waarbij we het knap moeten vinden dat hij de hoge noten kan halen. En dat is misschien knap voor een amateur, maar dit is het Eurovisie, hier verwacht ik professionals. 29. Litouwen Duister, melodisch gebeurt er weinig, het nummer gaat nergens heen, saai. 30. Duitsland Zowel de staging als haar stage presence moeten in mei beter zijn, want het optreden in de nationale finale was wel erg kaal. Muzikaal voelde het nummer ook niet interessant. 31. Georgie De zangeres wordt veel te veel ondersteund om dit een mooi nummer te laten zijn. Een muur van geluid moet verhullen dat het eigenlijk niet zo veel om het lijf heeft. Puur op basis van de stijl blijft het boven de generieke pop. 32. Noorwegen Dit had een halve finalist in Melodifestivalen kunnen zijn. Een generiek popnummer zonder ook maar iets om het interessant te maken, dat redelijk goed gebracht wordt, maar waarvan de staging niet zo sterk is dat het de finale haalt. Maar in plaats van in de halve finale van Melodifestivalen, eindigt dit als winnaar van MGP. Stuurt Zweden eens een leuk nummer, hebben we alsnog Zweedse meuk op het ESF. 33. Azerbeidzjan Ik heb de versie met videoclip geluisterd. Die videoclip lijkt er op gericht te zijn zo veel als mogelijk af te leiden van een generiek en onopvallend nummer. En dat is gelukt, ik kan me het nummer nauwelijks nog herinneren. En nee, dat is in het algemeen geen goede zaak. 34. Denemarken Voorspelbaar, saai, oninteressant, generiek. En in de nationale finale maken ze zelfs niets van de staging. Slecht 35. Estland Dit nummer lijkt grappig bedoeld, maar het komt bij mij niet over. Het voelt als willekeurige nonsens die probeert steriotiep te zijn op een vervelende manier. De melodie vind ik saai en repetetief, en slaagt er nergens in me mee te krijgen. Misschien dat de ESF staging leven in de brouwerij kan brengen, maar bij de Eesti Laul versie was ik me voornamelijk aan het ergeren. 36. Kroatie Bij Nemo had ik vooraf twijfel of die er in zou slagen de verschillende stijlen in the Code op het podium bij elkaar kon brengen. Tot mijn verrassing slaagde Nemo daar in. Kroatie komt dit jaar met een nummer waarbij dezelfde moeilijke truc uitgehaald moet worden, maar Marko faalt volledig. Het resultaat zijn losse fragmenten die willekeurig op elkaar volgen, en een nummer waar ik nooit in kom. De vele moodswings geven reden tot ergernis, en worden vaak nog matig gebracht ook. 37. Malta De associaties die dit nummer van Malta bij me oproept zijn niet goed. Het voelt als de goedkoopste vormen van aandachttrekkerij op het internet, waarbij seksuele subtekst de aandacht trekt, en tegelijkertijd een totaal gebrek aan inhoudelijke kwaliteit moet verbloemen. In de muziek hoor ik weinig nieuws, als artieste is ze dertien in een dozijn, de staging is voornamelijk irritant, en het geheel wekt de indruk van een kleuter die een vies woordje heeft geleerd. | |
grazz | zondag 13 april 2025 @ 23:19 |
Vandaag eindelijk tijd gehad om semi 2 incl finalisten te ranken 1.Tsjechië 2.Malta 3.Frankrijk 4.Israël 5.Oostenrijk 6.Letland 7.Finland 8.Denemarken 9.Verenigd Koninkrijk 10.Servië 11.Duitsland 12.Ierland 13.Luxemburg 14.Griekenland 15.Australië 16.Georgië 17.Montenegro 18.Armenië 19.Litouwen | |
Cyan9 | donderdag 17 april 2025 @ 13:58 |
Ik ben er even voor gaan zitten. Zoveel matigheid rangschikken was nog best lastig. ![]() ![]() | |
Cee | donderdag 17 april 2025 @ 21:16 |
Nou, m’n post-preparty, pre-ESC ranking van de nummers die ik heb geluisterd! 8+ 1. Zweden 2. Finland 3. Zwitserland 4. Albanië 5. Nederland 7- 6. Oostenrijk 7. Estland 8. Litouwen 9. Malta 10. Spanje 11. Portugal 12. Italië 13. België 6.5 14. Griekenland 15. Polen 16. IJsland 17. Duitsland 18. Armenië 19. Australië 20. Tsjechië 21. Noorwegen 22. Denemarken 23. Servië 24. San Marino 5.5 25. Oekraïne 26. Letland 27. Ierland 28. UK 29. Frankrijk 30. Montenegro 5 31. Cyprus 32. Slovenië 33. Azerbeidzjan 4.5 34. Kroatië 35. Luxemburg nee. 36. Georgië | |
NailQueen | zaterdag 19 april 2025 @ 18:06 |
Na alle nummers te hebben beluisterd en de meeste live te hebben gezien heb ik mijn lijst ook bijgewerkt.![]() 1. Zwitserland ![]() 2. Zweden 3. Nederland 4. Finland 5. Servië ![]() 6. Italië 7. Frankrijk 8. VK 9. Albanië 10. België 11. Ijsland 12. Australie (guilty pleasure van het jaar) 13. Malta (guilty pleasure van het jaar) ![]() ![]() 14. Azerbaijan 15. Portugal 16. Denemarken 17. Letland 18. Duitsland 19. Polen 20. Luxemburg 21. San Marino 22. Noorwegen 23. Griekenland 24. Tsjechië 25. Estland 26. Spanje 27. Montenegro 28. Oekraine ![]() 29. Armenië 30. Litouwen 31. Cyprus 32. Oostenrijk 33. Slovenië ![]() 34. Kroatië 35. Georgië 36. Ierland | |
Fred_B | donderdag 24 april 2025 @ 10:18 |
1. Litouwen: De gouden microfoon gaat naar Vilnius. Het is zo’n liedje dat niet gemaakt lijkt voor een ESF, en dat is wel vaker een reden waarom iets op een positieve manier indruk maakt in het deelnemersveld. 2. Zweden: Ik gun de heren van KAJ alle succes van de wereld, maar voor het ESF zou het toch wel erg fijn zijn als Zweden niet gaat winnen. Ondanks dat ze met afstand het meest vermakelijke lied sturen. 3. Nederland: Als het ESF zou worden gebaseerd op positieve uitstraling, dan zou Claude de beker meteen ontvangen, maar het liedje mag er ook zijn. 4. Estland: Het deelnemersveld valt niet mee dit jaar, en dan is het in elk geval prettig dat er iets meedoet dat buitengewoon goed kan amuseren. 5. Zwitserland: De host stuurt voor de verandering heel wat beter dan een liedje dat in elk geval niet nog eens wint. Dat zal het overigens niet doen, maar dit is wel een heel mooie poging. 6. Duitsland: Het gebeurt niet vaak dat Duitsland zo hoog scoort in deze ranking, maar dit jaar hebben ze een eigenzinnige inzending, die veel energie geeft. 7. Albanië: Dit had nog iets hoger kunnen scoren zonder die mompelmeneer, maar het is nog altijd een prachtig en intrigerend lied. 8. Italië: Tussen alle goedbedoelde pogingen van anderen, levert Italië een oase van kwaliteit. Het enige minpuntje is dat de Amaretti koek na een minuut of 2 wel een beetje op is. 9. Oekraïne: Nog een inzending die afwijkt van de standaard op een ESF. Hoewel ze in de regio wat overschaduwd worden door Litouwen, nog altijd een zeer representatieve inzending, zeker in de omstandigheden waar het land in verkeert. 10. Ierland: Dit is uiteraard meuk van de eerste klasse, maar er moet ook ruimte zijn voor een guilty pleasure in de Top 10, en dat is deze zonder twijfel. 11. Luxemburg: Je moet hem niet in de live-versie hebben, maar dit is een leuk vervolg van de briljantste inzending ooit uit Luxemburg van 60 jaar terug. 12. IJsland: Niet goed, wel leuk. 13. België: Wat kan Seppe hoog zingen hè? In de voorronde zelfs vanaf een hoogwerker. Hopelijk gaat hij ook hoog scoren. 14. Finland: Dit zal de Top 2000 ook wel niet halen dit jaar, maar het is wel een inzending die je elke keer weer vrolijk maakt. 15. Azerbeidzjan: Eindelijk heeft dit land weer een finalewaardige inzending. 16. Servië: Het is niet vernieuwend, maar dit lied is wel tijdloos, en gecombineerd met de uitstraling van de zanger geeft dat een prima totaalpakket. 17. San Marino: De enige keer dat een DJ op het podium stond bij een winnend optreden, was Daniel Dekker, op de achtergrond bij de reprise van Arcade van Duncan Laurence. Ja, op zo’n ESF gebeuren soms gekke dingen. Maar vanwege deze success rate, zou ik Gabry adviseren zo ver mogelijk uit beeld te blijven, want dit heeft een overtuigende act nodig om drie minuten te boeien. 18. Griekenland: Mooi liedje, ook mooi gezongen. Het gaat niet echt ergens heen. Ook niet naar Hans Anders, waar ik deze zangeres weleens naartoe zou sturen, want dat montuur van haar bril past totaal niet bij haar hoofd. 19. Australië: Eigenlijk is dit misschien wat dubieus, maar hij heeft in elk geval een bredere doelgroep dan de huisvrouwensound van zijn grote voorbeeld Mika. 20. Letland: “Buurman, buurman, buurman, buurman, neem me naar de seks boutique”. Ik blijf het een merkwaardige tekst vinden, maar het is een unieke inzending. 21. Oostenrijk: Deze zanger kan fantastisch zingen, maar bij de dance break raakt hij me kwijt. 22. Tsjechië: Deze zanger kan redelijk zingen, maar bij de dance break raakt hij me kwijt. 23. Frankrijk: Dit liedje heeft wel mooie elementen, maar het gaat over in irritant jengelen als een kind naar haar moeder in de slotfase van het lied. Daarmee geeft het geen nostalgische gevoelens, maar meer het idee van een binnenspeeltuin, en iedereen die daar weleens als ouder of begeleider is geweest, weet hoe blij je daar als volwassene van wordt. 24. Malta: Het is in het genre in elk geval leuker en origineler dan Toy. Tevens moet er op een ESF ruimte zijn voor de skippybal. 25. Montenegro: Het is mooi gezongen. En daar houdt het eigenlijk wel een beetje mee op. Dit is iets wat 20 jaar terug ook gestuurd had kunnen worden, maar ze missen het tijdloze van de buren van Servië. 26. Portugal: Het gezelschap straalt uit alsof ze de Portugese Guus Meeuwis & Vagant zijn, zeg maar nog voor Guus iets irritants over zich kreeg. Dit zou dan track 12 van hun album zijn, als je uitgedonderd, -gebliksemd en -gekedengkedengd bent. 27. Polen: Ik vind Wild Dances best leuk, maar dit is eigenlijk een mindere versie 20 jaar later. 28. Denemarken: Wij kijken weleens meewarig naar hoe al die Nederlandse sterren steeds weer vergelijkbare liedjes naar de top van de hitlijsten zingen, maar in de ESF-wereld is dit genre van Loreen-light ook wel een vermoeiende constante factor. 29. Noorwegen: Het is misschien een Scandinavisch probleem, maar ook dit is zo totaal inwisselbaar en al honderd keer gedaan. Alsof iemand in Europa geboeid is dat Kyle over zijn aansteker zingt. 30. Armenië: We hadden al eens “Lonely Planet” dat rijmt op “We have done it” uit Armenië. En het nieuwste poëtische pareltje is om “Survivor” met “Staying aliver” te laten rijmen. Het heeft zijn voordelen, want rond 5 december ben je op deze manier vrij snel klaar. Maar dit kan verder natuurlijk niet. 31. UK: De BBC en het ESF blijft een moeizame combinatie. Ik waardeer de originaliteit van deze inzending nog wel, maar door de opbouw kan ik het 100 keer op repeat luisteren (niet getest overigens) en dan kom ik er nog niet lekker in. 32. Slovenië: Jacques Herp had blijkbaar nog wat nooit uitgebracht materiaal liggen, en dat is op enige wijze in Slovenië geraakt en daar vertaald. Dit is echt een product van een ongelofelijk kitscherige wansmaak. Een doktersroman, een interview met Dré’tje Hazes in de Story, borden met teksten in huis, het heeft allemaal oneindig veel meer smaak en kunstzinnigheid dan deze inzending. Live, Love, Laugh en Laat deze muziek stoppen. 33. Cyprus: Dit is in alles, van de clip, tot de muziek, tot de tekst, tot de uitstraling van de uitvoerende een B-kantje van East 17, waar voor de vorm een eigentijdse productie overheen gegoten is. En dat kan niet meer in 2025, behalve bij de ESF-vakjury. 34. Kroatië: Marko B. doet mee namens Kroatië. Dat had op zich niet gehoeven, maar we wensen hem een aangenaam verblijf in Basel. 35. Israël: Dit begint nog wel aardig, maar dan volgt in principe nog twee keer hetzelfde stukje, maar dan vertaald. Met dat soort creatieve luiheid kwam je in de tijd van “And you walk along with your ding-dang-dong” nog wel weg, maar dat is ondertussen 50 jaar terug. 36. Spanje: Onze verwachtingen waren laag, maar heilige neuk. Een gedateerd dansplaatje is niet zo’n probleem, maar dat één of andere Juan Doedel daar vervolgens een mix van heeft gemaakt die alle emotie er uithaalt, zorgt er wel voor dat hier niets van overblijft. 37. Georgië: Hier stond je dan vanavond, het was spannend maar toch ook fijn. Dat fijne is het vooral voor de uitvoerende waarschijnlijk, niet voor ons argeloze luisteraars. Maar zoals bij elke wedstrijd kan er maar één de slechtste zijn. En wat mij betreft zijn we het er met z’n allen over eens dat deze compositie nergens op slaat. | |
Redefine | zaterdag 3 mei 2025 @ 22:14 |
1. Estland 2. Duitsland 3. Finland 4. Albanië 5. Australië 6. Tsjechië 7. Azerbeidzjan 8. Italië 9. Nederland 10. Luxemburg 11. Malta 12. San Marino 13. Oekraïne 14. Zweden 15. Kroatië 16. Armenië 17. Israël 18. Zwitserland 19. Frankrijk 20. Noorwegen 21. Servië 22. IJsland 23. Verenigd Koninkrijk 24. Spanje 25. Portugal 26. België 27. Oostenrijk 28. Slovenië 29. Litouwen 30. Polen 31. Ierland 32. Cyprus 33. Denemarken 34. Griekenland 35. Letland 36. Georgië 37. Montenegro Een heel matig jaar. Overigens niet zozeer doordat de slechte nummers heel slecht zijn, want de nummer 37 heeft alsnog een hoger cijfer dan de minste nummers in voorgaande jaren. Maar vooral omdat er eigenlijk niks echt bovenuit steekt. Het is veelzeggend dat ik Nederland als negende heb (en dan eigenlijk nog gedeeld zevende), terwijl ik dat een niemendalletje vind. Van de nummers vind ik de top zes nog wel iets beter dan de rest en kunnen ook zomaar van elkaars plek verwisselen. Daarna tot en met plek 16 nog wel prima (of i.i.g. delen van het liedje zoals bij Kroatië). Daarna tot en met plek 20 is het alleraardigst. En vanaf plek 28 is het behoorlijk dramatisch. | |
NLpop | donderdag 8 mei 2025 @ 21:25 |
Deze ranking heb ik gemaakt voordat de rehearsals begonnen. 12 Frankrijk 10 Malta (Nederland) 08 Tsjechië 07 Finland 06 Estland 05 Polen 04 Noorwegen 03 Zwitserland 02 Zweden 01 Israël 12 Griekenland 13 Duitsland 14 Denemarken 15 Cyprus 16 Montenegro 17 Australië 18 Oostenrijk 19 Letland 20 Verenigd Koninkrijk 21 Oekraïne 22 Portugal 23 Litouwen 24 Albanië 25 Kroatië 26 België 27 IJsland 28 Servië 29 Luxemburg 30 Slovenië 31 Azerbeidzjan 32 Italië 33 Ierland 34 San Marino 35 Spanje 36 Armenië 37 Georgië | |
TheVulture | vrijdag 9 mei 2025 @ 13:20 |
EIndelijk maar eens gaan zitten voor een top 10 1. Zweden 2. Nederland 3. Malta 4. Luxemburg 5. Zwitserland 6. Finland 7. Australie 8. Belgie 9. Ierland 10. Azerbaijan | |
usagi414 | dinsdag 13 mei 2025 @ 18:39 |
Bij het sluiten van de markt mijn top 37. ![]() |