abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215680365
Volgende maand is het al weer kerst, dus tijd om plannen te maken. Op eerste kerstdag komt bij ons een grote groep eten, met wat uitdagingen, dus ik hoop dat jullie de ideale recepten hebben om in 5 minuten het ideale 3 gangen diner in elkaar te zetten.

Er komen in totaal 17 man eten. Waarvan 7 kinderen (tussen de 3 en 10). In principe kunnen de kinderen iets simpeler eten en hoeven ook niet persé hun gangen precies tegelijk met de volwassen te krijgen. Ze kunnen best wat eerder klaar zijn om vervolgens nog een stukje film te kijken ofzo. De kinderen hebben geen echte beperkingen qua eten (behalve dat het kinderen zijn. De volwassenen zijn lastiger. Drie personen eten geen vlees (maar wel vis), drie personen eten geen vis (maar wel vlees) en we hebben mensen bij wie de kerst niet geslaagd is als ze geen vlees gegeten hebben, dus een compleet vegetarisch diner gaat het ook niet worden. Het is kerst, dus er wordt wel een beetje wat chis, verwacht, dus een pan boerenkool (met/zonder spekjes) gaat het niet worden,

Voorbereidingstijd is geen issue. Het is geen probleem om een week in de keuken te staan om dingen voor te bereiden. (Het is juist een pré als er wat meer voorbereidingstijd nodig is, om op de avond zelf minder te hoeven doen).

Het idee is om dus een 3 gangen diner te doen. Met misschien een amuse vooraf en eventueel een soepje.

Bij dit soort hoeveelheden is het misschien handig om een korte schets van de keuken te geven. Ik heb één inbouwoven (/magnetron) (hoogte 45 cm). Verder nog een extra losse over (/magnetron), die is net iets kleiner. Vier pits gasstel. Voor een 1-1,2 kg patat / pommes duchesse een airfryer. Ik heb ergens nog een anova sous vide ding liggen.

Dus eigenlijk is de hamvraag -> Wie heeft recepten voor grote groepen die goed voor te bereiden zijn en echt lekker zijn.
  maandag 25 november 2024 @ 15:24:00 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215680470
Ik zou kiezen voor wat gerechten die je grotendeels van tevoren al klaar kunt maken, aardappelgratin bijvoorbeeld. Hoef je dan alleen nog maar even warm te maken in de oven.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 25 november 2024 @ 16:08:08 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215680914
quote:
Drie personen eten geen vlees (maar wel vis), drie personen eten geen vis (maar wel vlees) en we hebben mensen bij wie de kerst niet geslaagd is als ze geen vlees gegeten hebben, dus een compleet vegetarisch diner gaat het ook niet worden.
Dit is waar gourmetten voor uitgevonden is :+
pi_215680959
Niet dat ik zoiets ooit bij de hand heb gehad, maar ik spiekte dan altijd bij AH recepten.

https://www.ah.nl/allerhande/kerstmenu

~:)
  maandag 25 november 2024 @ 17:33:57 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215681583
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 15:11 schreef shadax het volgende:
Volgende maand is het al weer kerst, dus tijd om plannen te maken. Op eerste kerstdag komt bij ons een grote groep eten, met wat uitdagingen, dus ik hoop dat jullie de ideale recepten hebben om in 5 minuten het ideale 3 gangen diner in elkaar te zetten.

Er komen in totaal 17 man eten. Waarvan 7 kinderen (tussen de 3 en 10). In principe kunnen de kinderen iets simpeler eten en hoeven ook niet persé hun gangen precies tegelijk met de volwassen te krijgen. Ze kunnen best wat eerder klaar zijn om vervolgens nog een stukje film te kijken ofzo. De kinderen hebben geen echte beperkingen qua eten (behalve dat het kinderen zijn. De volwassenen zijn lastiger. Drie personen eten geen vlees (maar wel vis), drie personen eten geen vis (maar wel vlees) en we hebben mensen bij wie de kerst niet geslaagd is als ze geen vlees gegeten hebben, dus een compleet vegetarisch diner gaat het ook niet worden. Het is kerst, dus er wordt wel een beetje wat chis, verwacht, dus een pan boerenkool (met/zonder spekjes) gaat het niet worden,

Voorbereidingstijd is geen issue. Het is geen probleem om een week in de keuken te staan om dingen voor te bereiden. (Het is juist een pré als er wat meer voorbereidingstijd nodig is, om op de avond zelf minder te hoeven doen).

Het idee is om dus een 3 gangen diner te doen. Met misschien een amuse vooraf en eventueel een soepje.

Bij dit soort hoeveelheden is het misschien handig om een korte schets van de keuken te geven. Ik heb één inbouwoven (/magnetron) (hoogte 45 cm). Verder nog een extra losse over (/magnetron), die is net iets kleiner. Vier pits gasstel. Voor een 1-1,2 kg patat / pommes duchesse een airfryer. Ik heb ergens nog een anova sous vide ding liggen.

Dus eigenlijk is de hamvraag -> Wie heeft recepten voor grote groepen die goed voor te bereiden zijn en echt lekker zijn.
Ik denk dan, dat lijkt mij een tamelijk ondankbare taak. Wat doe je jezelf aan?
Zou al helemaal geen gangen doen met zulke lastige eters, maar een buffet neerzetten, of de tafel vol zetten met gerechten die jij goed beheerst en die goed van te voren zijn voor te bereiden
Salades, Warme groenten (rode kool?) , aardappel gratin, appelcompote, stoofperen, Rund of Hertenstoofvlees, Hazepeper? Gebakken Gambas in Knoflookolie? Dat soort dingen
Gangen na elkaar is stress voor jou
pi_215682015
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zou al helemaal geen gangen doen met zulke lastige eters, maar een buffet neerzetten, of de tafel vol zetten met gerechten die jij goed beheerst en die goed van te voren zijn voor te bereiden
Salades, Warme groenten (rode kool?) , aardappel gratin, appelcompote, stoofperen, Rund of Hertenstoofvlees, Hazepeper? Gebakken Gambas in Knoflookolie? Dat soort dingen
Dit dus.
En friet met appelmoes voor de kinderen.
Of een opgeleukte pannekoek.
Ik zou er in ieder geval niet aan beginnen.

Kerst is veel meer dan rekening houden met vleeseters, viseters, vegetariers, en weet ik veel wat nog meer politiek correct gezanik.
Het valt me nog mee dat je niet bericht over je keuken. Kook je op gas of meer milieuvriendelijk?
  maandag 25 november 2024 @ 18:29:43 #7
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_215682092
Dit hadden wij ook een aantal jaar terug, op het menu stond kalkoen en een mooi stuk zalm. Dus voor ieder wat te kiezen.
Verder heel veel lekkere bijgerechtjes. Diverse groenten, stoofpeertjes (ik had 5 kilo gemaakt, maar ze waren in 2 tellen op :') ), appelcompote, salades, etc. Ik geloof dat we 4 gangen hadden. Was een succes maar na afloop was ik kapot :D.
KuikenGuppy
  maandag 25 november 2024 @ 18:30:35 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215682100
Ik vind het heel leuk om voor een groep wat lekkers te maken, uitgebreid diner, prachtig, maar als er verwacht wordt dat ik rekening ga houden in dezelfde groep met wij eten geen vlees, wij eten geen vis, er moet een kindermenu zijn, wij MOETEN vlees, dan denk ik, go funny fuck yourselfs.
  maandag 25 november 2024 @ 18:37:15 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215682154
Kip uit de oven en vis in bladerdeeg uit de oven ook zou ik doen.
  maandag 25 november 2024 @ 18:45:17 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215682235
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 18:37 schreef herverwijderd het volgende:
Kip uit de oven en vis in bladerdeeg uit de oven ook zou ik doen.
Voor een groep in deze grote betwijfel ik of een huishoud oventje genoeg vermogen heeft dat te trekken.
  maandag 25 november 2024 @ 18:55:26 #11
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215682334
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 18:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het heel leuk om voor een groep wat lekkers te maken, uitgebreid diner, prachtig, maar als er verwacht wordt dat ik rekening ga houden in dezelfde groep met wij eten geen vlees, wij eten geen vis, er moet een kindermenu zijn, wij MOETEN vlees, dan denk ik, go funny fuck yourselfs.
Yep

Ik (heb zelf een kind en veel vrienden met kinderen) doe niet aan kindermenu's.

Wat wel relaxt is zijn van die soepketels, daar kun je ook stoofpotten en andere warme vloeibare dingen top warm in krijgen en houden

Ook een idee, en top ook met lastige eters en kinderen die kunnen pakken wat ze willen/lusten:
Grote pan met chili con carne en eentje met chili sin carne, bak Mexicaans gekruide kabeljauw met chipotle ofzo. (Of Braziliaanse moqueca, dat is echt een bazen stoofgerecht met inktvis en ook prima vooraf te maken).
Veel zakken met nachochips, tortilla's, groenten verse kruiden en toebehoren qua sausjes en diverse soorten kaas.
Kan iedereen er zelf wat van maken.

Kun je je nog uitleven op de cocktails en mocktails eromheen en bijzondere toetjes na *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 25 november 2024 @ 18:58:58 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215682367
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2024 18:55 schreef Molo het volgende:

[..]
Yep

Wat wel relaxt is zijn van die soepketels, daar kun je ook stoofpotten en andere warme vloeibare dingen top warm in krijgen en houden

Ook een idee, en top ook met lastige eters en kinderen die kunnen pakken wat ze willen/lusten:
Grote pan met chili con carne en eentje met chili sin carne, bak Mexicaans gekruide kabeljauw met chipotle ofzo. (Of Braziliaanse moqueca, dat is echt een bazen stoofgerecht met inktvis en ook prima vooraf te maken).
Veel zakken met nachochips, tortilla's, groenten verse kruiden en toebehoren qua sausjes en diverse soorten kaas.

Kun je je nog uitleven op de cocktails en mocktails eromheen en bijzondere toetjes na *O*
Met verse tortillas erbij, zure room, heerlijk. Maar dan moeten dus ook niet gezeurd worden dat men een groot stuk vlees wil, of vegan, of gangen na elkaar, Marietje lust alleen friet en appelmoes.
  maandag 25 november 2024 @ 19:18:26 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215682628
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 18:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Voor een groep in deze grote betwijfel ik of een huishoud oventje genoeg vermogen heeft dat te trekken.
Staat genoteerd.
Zou nog steeds daarvoor gaan.
pi_215684855
Even voor de duidelijkheid, in theorie vind ik dit leuk, ik heb wel vaker voor deze groep gekookt, maar het is al weer een tijdje geleden. En zo ben je 5-10 jaar verder, is er nog wat aanhang en een half elftal kinderen. Voor een mannetje of 10-12 heb ik dus ook wel vaker gedaan. Dit is nog een factor 1,5 groter, dus aan het einde van de avond ben ik gewoon gesloopt, maar dan was het waarschijnlijk wel de moeite waard.
Ik realiseer me dat je voor dit soort activiteiten eigenlijk een andere keuken nodig hebt, of in ieder geval minimaal een oven van 90 cm breed en 60 cm hoog, maar ja, die maten haalt hij allebei niet. Ik heb hem toch nodig.

Voor het dessert moet ik gewoon zorgen dat ik iets in een glaasje maak wat de dag van de voren klaar is. Dan kan je die al afstrepen.

De kinderen zouden in principe gewoon mee kunnen eten met het normale eten, maar dan moet je dus wel 17 man tegelijk hetzelfde eten geven, dus ik hoopte dat ik het me makkelijker zou maken door dat niet precies tegelijk te doen. In het ideale geval iets wat er wel op lijkt, zodat de voorbereiding niet veel ingewikkelder wordt.

Over gerechten is natuurlijk het makkelijkst. En in principe de aardapelgratin stond in principe al op mijn shortlist. Ik dacht ook aan die kleine pannetjes die je kunt vullen met bladerdeeg en "iets (vis/vlees/vega). Iedereen zijn eigen pannetje levert natuurlijk wel teleurstellingen op, want iemand die in principe geen vlees eet, wil warschijnlijk toch wle even proeven :P.

Een groot stuk vlees gaat hem sowieso niet worden, daar ben ik geen expert in en ik vrees dat zo'n kalkoen of uitgedroogd is of nog niet gaar op het moment suprême, terwijl je ook nog even aan 10 andere dingen moet denken.

De midden/zuid amerikaanse variant lijkt me wel wat. Even kijken of ik daar wat leuke recepten bij kan vinden.

Sowieso blijf ik natuurlijk geinteresseerd in de perfecte ovengerechten voor dit soort dingen. Kleine pannetjes zien er altijd wel leuk uit, heb ik er wel een paar van staan. Maar als het die optie wordt, dan moet ik nog even op marktplaats op zoek naar 10+ extra pannetjes.
pi_215685011
Wij eten elk jaar met 20-24 man waaronder 6-8 kinderen. Hier brengt ieder een deel van het gerecht mee. Heb je een goede bbq? Dan is dat wellicht ook nog een optie, daar komt ons vlees vaak grotendeels vanaf.

Ik raad verder aan om een slowcooker te regelen, dan kun je ‘s ochtends/de dag ervoor de boel al maken en het kost je geen pit/oven. Soep kan ook goed in een slowcooker evt.

Ik heb dit jaar toetjes toebedeeld gekregen. Ik twijfel nog tussen buffet (wat ze gewend zijn) of gewoon 1 vast toetje. Toetjes zijn binnen mijn familie erg belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan het hoofdgerecht.
Doneer mij Jumbo servieszegels
  Moderator dinsdag 26 november 2024 @ 00:53:48 #16
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215685098
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2024 18:55 schreef Molo het volgende:

[..]
Yep

Dat zouden ze hier dan weer niet blij van worden al dat buitenlandse eten en zeker niet die inktvis. Is lastig en ondankbaar werk om zo grote groep te voorzien zonder dat mensen gaan piepen. Aardappelgratin is wel een goede als er geen veganisten bij zitten, in mijn beleving lust echt bijna iedereen dat. En een aantal simpele salades op tafel. Stokbrood met een paar sausjes. Desnoods groot toetje na, taart en ijs gaat er eigenlijk bij iedereen vaak wel goed in, ook al zeggen sommige mannen dat ze niet zoveel hebben met "zoet spul"
pi_215708218
Maar iemand heeft dus echt concrete recepten?
pi_215708312
Heb je wel genoeg koeling, ruimte om iets neer te zetten.

Genoeg keukengerei en ook groot genoeg? Hoe ga je het allemaal op het juiste tijdstip warm krijgen.

Misschien met een klein groepje wat verzinnen en ook koken? Als je niet heel geoefend bent, lijkt mij dat best een uitdaging om voor zo een groep te doen.

Laat je helpen, iedereen een beetje werk. Jij het hoofdgerecht, iemand anders voorgerecht, toetje, iets bij de koffie, borrelplank, drankjes, iemand de kindertafel. Wel vooraf afstemmen, want anders kan zomaar een ingrediënt in elke gang terugkomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Zana op 28-11-2024 18:44:16 ]
pi_215708365
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2024 16:08 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit is waar gourmetten voor uitgevonden is :+
@shadax .

Dit is je oplossing.

En anders:
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 17:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een stoverij is ook ideaal. Prima een dag van te voren te maken, bijv. Boeuf bourguignon
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215749539
Denk er wel om dat bij grote volumes de oven vaak langer nodig heef en gratin moet al bijna standaard een kwartier langer dan gedacht. Ik zou voor de kinderen niet teveel apart maken, ben je alleen maar druk mee.

Een even afgezaagde als klassiek Franse uiensoep is natuurlijk prima voor de vis en vleeseters. Maar die moet wel in de oven afgemaakt worden, in de kom, dus moet je op dat moment één oven vrij hebben.

Voor het hoodgerecht voor de vleeseters zou ik een grote pan stoofvlees maken, boeuf en daube of zo, ossobucco kan ook, dan krijgen ze ook nog echt een stuk vlees, zoeits.Die zijn al af als de gasten komen. Dan ben je van alle timing issues af wat dat betreft. Dan krijgen de kinderen een patatje stoofvlees. Kan allemaal best wel bij gratin, frietjes of fondant aardappelen en wat groentes, dan moet je nog een visgerecht hebben wat daar ook bij past. Er schiet mij nu even niks te binnen maar ik zou voor iedereen hetzelfde maken op de vis en het vlees na. Minder werk gedurende het diner zelf en minder gedoe met de juiste hoeveelheden en minder pannen en pitten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215749677
edit

[ Bericht 21% gewijzigd door yessie234 op 02-12-2024 18:31:45 (aanvulling) ]
pi_215749816
Voor de vleeseters een stoofje van sukade of runderlap. Ook handig eerder te bereiden, en laat zich opwarmen op het fornuis. Als je van koken houdt, denk eens aan een crockpot, heel fijn ding voor stoofjes.

Stoofperen en zelfgemaakte appelmoes (kinderen)

Gebakken appeltjes

winterse kool of witlofsalade als bijgerecht

aardappelen uit de oven voor de kinderen

rode kool kan je ook een dag eerder bereiden

wortels kunnen bij meeste vis, kan ook roosteren in de oven. Ik zou kiezen voor zeevis, gewoon lekkerder. Stoofje met vis kan natuurlijk ook, lekker makkelijk.

gemarineerde dunne filet lapjes vlees die je ale minute bakt

Aardappelpuree kan je opleuken met kruiderij. Knoflook, gember een paar chilivlokken zoiets)

geroosterde spruitjes uit de oven

Wat er allemaal in airfryer kan, weet ik niet. Misschien ook wel die spruiten om ze te roosteren.

Ik zou uitgaan van veel keuze. Twee groentes, twee salades, twee verschillende bereidingen van aardappelen, twee bijgerechten.

Goed informeren wat mensen echt niet lusten, vooral de kinderen. Allergie, is dat een punt?

Ga vooral niets nieuws doen wat je nog nooit gemaakt hebt, dat is voor jezelf ook veel leuker als er 17 man komen eten.

[ Bericht 10% gewijzigd door yessie234 op 02-12-2024 18:43:00 (aanvulling) ]
pi_215749986
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 18:30 schreef yessie234 het volgende:

Ik zou kiezen voor zeevis, gewoon lekkerder

Oneens.
Snoekbaars, liefst zelfgevangen _O_
pi_215750015
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2024 18:48 schreef SoS87 het volgende:

[..]
Oneens.
Snoekbaars, liefst zelfgevangen _O_
Zoetwater roofvissen hebben idd zo'n apart melange. Ook lekker.

Ik weet niet wat TS wil uitgeven pp

Wild is ook lekker. Reerug of wildzwijn mmm.
pi_215750032
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 18:53 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Zoetwater roofvissen hebben idd zo'n apart melange. Ook lekker.

Ik weet niet wat TS wil uitgeven pp

Wild is ook lekker. Reerug of wildzwijn mmm.
Stoof van wild zwijn met rode wijn en paddenstoelen, heerlijk :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')