Voorlopig genoeg hout, nog plannen om je eigen hout te gaan kappen? Beetje bos uitdunnen is altijd goed.quote:Op zaterdag 21 december 2024 19:18 schreef Isegrim het volgende:
Het kostte ons met zijn vieren en met twee kruiwagens erbij twee uur om 11 kuub brandhout binnen te leggen (en nog netjes te stapelen ook).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De werkelijke bos-delen rond het land zijn niet van ons, we hebben wel één stuk met wat begroeiing, maar de 50.000 vierkante meter is voornamelijk gras.quote:Op zondag 22 december 2024 22:33 schreef Managarm het volgende:
[..]
Voorlopig genoeg hout, nog plannen om je eigen hout te gaan kappen? Beetje bos uitdunnen is altijd goed.
Tofquote:Op maandag 23 december 2024 20:49 schreef Isegrim het volgende:
Huisvondst: twee grote potten honing. Volgens J. waarschijnlijk 30+ jaar oud. Ik heb het meer dan 10 minuten boven de 80 graden gehouden om de zeer kleine kans op botulisme uit te sluiten. Iets anders kan er niet mis zijn met honing, ook niet na 30 jaar. Het is bijna zwart van kleur en de smaak doet denken aan koffie en blackstrap molassis.
[ link | afbeelding ]
Je kan ook naar Paulownia kijken, groeit erg snel (als het niet allemaal rots is). Er zijn een aantal snel groeiende bomen die erg geschikt voor brandhout zijn, het voordeel van Paulownia is dat het na het kappen weer teruggroeit (dat kan je 8 keer doen).quote:Op zondag 22 december 2024 23:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De werkelijke bos-delen rond het land zijn niet van ons, we hebben wel één stuk met wat begroeiing, maar de 50.000 vierkante meter is voornamelijk gras.
Ik overweeg er wel wat wilgen op te zetten, omdat die per jaar dat ze groeien de meeste kilowatt warmte geven, en ze zijn nog mooi ook.
Aanvulling: eucalyptus is ingesteld op bosbranden. Als de branden voorbij zijn dan hoor je de zaden van de eucalyptus open poppen, het is de eerste boom die weer terug is na een bosbrand. In Portugal is het precies hetzelfde overigens, vooral in het centrum is het een monocultuur van eucalyptus afgewisseld met den.quote:Op maandag 23 december 2024 23:16 schreef Isegrim het volgende:
Toelichting voor wie dit niet weet:
In Spanje wordt heel, heel veel eucalyptus verbouwd, voor biomassa. Het is een gemakkelijke manier om geld te verdienen. Het groeit snel. Eens in de x jaar komt er een opkoper en die biedt je zoveel duizend euro voor je perceel. Hij haalt het er zelf af.
Maar eucalyptus is een enorm probleem als het gaat om bosbranden. Het brandt als een malle, heel snel en heel heet. Dat icm monocultuur is een recept voor rampzalige branden.
Ongeveerquote:
Aangezien de blauwe vloeistof die er nu in zit kerosine is, zou ik denken 'wel'quote:Op zaterdag 28 december 2024 17:33 schreef AnneX het volgende:
Remedio Debiles een likeurtje om wel/niet debiel te worden…
quote:Learning Spanish is bringing me so much joy. I'm using my brain in a way in which I haven't used it in years. I love searching within and getting creative with my still somewhat limited vocabulary to express what I'm thinking. I read the other day that there's some research indicating that learning a new language at a later stage in life (👀) helps protect against dementia.
I'm almost ready for phone calls now (not that I'm ever actually ready for phone calls no matter the language)! 😎 And the learning by talking to people is going SO MUCH FASTER than with the app I'd been using.
Also funny: before, we were living in a densely populated area and we basically only spoke to the cashier at the supermarket. Now we live in an area that's suffered under heavy depopulation and we already got to know so many people, who have all been extremely welcoming. 💕
PS The photo does not have any filter. My phone always makes the colors brighter but it still comes very close to what the sky actually looked like that morning. 💜
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doenquote:Op woensdag 8 januari 2025 19:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Tuintje, kippies, en onze geweldige workawayers
Bekijk deze YouTube-video
Ja ik ookquote:Op donderdag 9 januari 2025 19:38 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doen
Jullie hebben toch wel een idee wat er moeten komen?quote:
quote:Op woensdag 8 januari 2025 23:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik schreef vandaag op Facebook:
[..]
[ link | afbeelding ]
Wat klinkt dit geweldig, zo opgenomen wordenquote:Op donderdag 9 januari 2025 22:36 schreef Isegrim het volgende:
9 februari komt junkiexp loodgieteren en samen met mij klussen.![]()
En zaterdag komen J. & co pizza eten, tweetalig scrabbelen (dubbele punten voor hem voor Engelse woorden, dubbele punten voor ons voor Spaanse woorden) en waarschijnlijk te veel alcohol drinken. Vorige week hebben we met zijn allen tot 03:30 bij hen thuis gezeten. We hebben niet alleen een huis gekocht, we hebben er meteen familie bij.
no hagas eso todavíaquote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:33 schreef Isegrim het volgende:
Voy a salir de aquí cuando esté muerta. 😝
Te koud misschien? Geen idee hoe dat bij kippen werktquote:
Maar ze kan het dus welquote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:02 schreef Isegrim het volgende:
Nee, haar eieren waren eerst weggehaald, te laat gemerkt dat ze "choca" was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |