abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216137068
Ik hou heel erg van het gras daar tussen die bomen. Het is een hele dikke laag die heel zacht is, maar je zakt er niet in weg. En overal wildsporen. En kreekjes.

We hebben de jaarwisseling deels doorgebracht bij de directe buren, met zelfgemaakte wijn en zelf gedestilleerde drank van blauwe bessen. Het was erg leuk en we hebben echt wel goed kunnen praten, we hebben o.a. verteld over de Watersnoodramp en de Elfstedentocht.

Daarna thuis gegeten en vervolgens lopend naar J. gegaan (20 minuten maar wel totaal pikkedonker) om met hem en de kindjes de jaarwisseling te vieren, inclusief het eten van 12 druiven (nou ja, ik haalde net aan de 8) in de 12 seconden voor middernacht.

En we kregen van J. twee tiende staatsloten "zodat we het dak kunnen vervangen als we winnen". O+ 🥹
pi_216175322
Gisteren van J. de sleutels van de loods gekregen, vandaag de loods schoongemaakt. Deze was jaren in gebruik geweest om aan crossauto's, quads etc te klussen, dus het was me nogal een bende (en veel olie). Alle zooi afgevoerd naar het punto limpio. Klaar om mijn werkplaats te gaan inrichten. O+

De loods is ongeveer 120m2.

pi_216175470
Lekker groot! Veel plezier met inrichten *G*
pi_216175800
Wauw wat groot :D bijna 2x mijn huis
We have far more in common than that which devides us..
pi_216175903
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 20:41 schreef Kaatje1 het volgende:
Wauw wat groot :D bijna 2x mijn huis
Ja, best wel. En dan ook nog een soort bovenverdieping over een deel van het gebouw. 🙈
pi_216218790
Tuintje, kippies, en onze geweldige workawayers :)

Bekijk deze YouTube-video
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_216222678
Ik schreef vandaag op Facebook:

quote:
Learning Spanish is bringing me so much joy. I'm using my brain in a way in which I haven't used it in years. I love searching within and getting creative with my still somewhat limited vocabulary to express what I'm thinking. I read the other day that there's some research indicating that learning a new language at a later stage in life (👀) helps protect against dementia.

I'm almost ready for phone calls now (not that I'm ever actually ready for phone calls no matter the language)! 😎 And the learning by talking to people is going SO MUCH FASTER than with the app I'd been using.

Also funny: before, we were living in a densely populated area and we basically only spoke to the cashier at the supermarket. Now we live in an area that's suffered under heavy depopulation and we already got to know so many people, who have all been extremely welcoming. 💕

PS The photo does not have any filter. My phone always makes the colors brighter but it still comes very close to what the sky actually looked like that morning. 💜
pi_216231838
quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2025 19:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Tuintje, kippies, en onze geweldige workawayers :)

Bekijk deze YouTube-video
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doen
pi_216232476
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 19:38 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Leuk om te zien, ben ook zo benieuwd wat jullie met de groentetuin gaan doen
Ja ik ook :D
pi_216232534
quote:
2s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Ja ik ook :D
Jullie hebben toch wel een idee wat er moeten komen?
pi_216232540
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2025 23:41 schreef Isegrim het volgende:
Ik schreef vandaag op Facebook:
[..]
[ link | afbeelding ]
O+
Spoilers!
pi_216234652
9 februari komt junkiexp loodgieteren en samen met mij klussen. *O* O+

En zaterdag komen J. & co pizza eten, tweetalig scrabbelen (dubbele punten voor hem voor Engelse woorden, dubbele punten voor ons voor Spaanse woorden) en waarschijnlijk te veel alcohol drinken. Vorige week hebben we met zijn allen tot 03:30 bij hen thuis gezeten. We hebben niet alleen een huis gekocht, we hebben er meteen familie bij. O+
pi_216234825
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:36 schreef Isegrim het volgende:
9 februari komt junkiexp loodgieteren en samen met mij klussen. *O* O+

En zaterdag komen J. & co pizza eten, tweetalig scrabbelen (dubbele punten voor hem voor Engelse woorden, dubbele punten voor ons voor Spaanse woorden) en waarschijnlijk te veel alcohol drinken. Vorige week hebben we met zijn allen tot 03:30 bij hen thuis gezeten. We hebben niet alleen een huis gekocht, we hebben er meteen familie bij. O+
Wat klinkt dit geweldig, zo opgenomen worden
pi_216234892
Sí, me trae mucha alegría. O+ Zo'n lol gehad toen we bij hun waren, in geen jaren zo gelachen.
pi_216284139
Afgelopen week, alles binnen 500 meter van het huis.

pi_216290840
https://lososcosrural.wor(...)nguaje-de-los-oscos/

Dit is wat mensen hier thuis spreken. En dit is niet hetzelfde als wat in Extremadura wordt gesproken, al heet dat ook fala.

Als wij bij J. thuis zijn, spreken ze castellano ("Spaans"), maar dat is niet hun eerste taal en J. geeft aan dat het hem serieus moeite kost. Het is waarschijnlijk bij de gratie daarvan dat hij zo langzaam en duidelijk spreekt, wat voor ons dan wel weer fijn is. 😅

En het fala van Vilanova is dus niet gelijk aan het fala van Samartín en Santalla, de andere twee gemeentes in Los Oscos. Om het simpel te houden. :D

Ik kan fala bijna even goed lezen als Spaans. Of ik het gesproken ook even goed kan volgen gaan we testen bij de volgende samenkomst. 😅

Het eerste woord fala dat ik gisteren heb geleerd is polavila. Dat is wanneer je in de winter 's avonds naar het huis van iemand anders gaat om wat te drinken en tijd met elkaar door te brengen. En het komt voort uit het woord voor winteravonden waarbij de vrouwen van het dorp zich in één huis verzamelden om samen wol te spinnen.

Ik was bang dat ik te oud was om een nieuwe taal te leren, dat het heel moeizaam zou zijn. Maar ik leer snel en ik heb er erg veel plezier in. Er hebben al meerdere mensen gevraagd wie mij castellano aan het leren is, maar dat ben ik zelf. En dan nu nog fala, zodat J. & co gewoon hun eigen taal kunnen spreken als we op visite komen. :D
pi_216292107
@Isegrim jij zit hier ook echt enorm op je plek zo te lezen. Ben met je aan het meegenieten op een afstandje.
pi_216292196
Voy a salir de aquí cuando esté muerta. 😝
pi_216292368
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:33 schreef Isegrim het volgende:
Voy a salir de aquí cuando esté muerta. 😝
no hagas eso todavía
pi_216292429
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2025 12:44 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
no hagas eso todavía
Lag niet in de planning. 😅
pi_216322476
We hebben een broedse kip. *O*
pi_216333322
Helaas, ze is ermee gekapt. ;(
pi_216333654
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 18:32 schreef Isegrim het volgende:
Helaas, ze is ermee gekapt. ;(
Te koud misschien? Geen idee hoe dat bij kippen werkt
pi_216335306
Nee, haar eieren waren eerst weggehaald, te laat gemerkt dat ze "choca" was.
pi_216335366
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:02 schreef Isegrim het volgende:
Nee, haar eieren waren eerst weggehaald, te laat gemerkt dat ze "choca" was.
Maar ze kan het dus wel *O*
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')