Ga jij ook nog antwoord geven op de vraag?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:02 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Wat vreemd, had je deze weerstand ook toen de voor kinderen bekende zwarte piet moest wijken voor de roetveegpiet?
Het was dan op een natuurlijke wijze gebeurd. In plaats daarvan was het nu "ALLE BLANKEN DIE SINTERKLAAS VIEREN ZIJN RASCIST!!", tja, dan krijg je weerstand.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Denk dat het uiteindelijk altijd wel was aangepast, zoals ook in voorgaande decennia steeds heeft plaatsgevonden.
Het is ook niet echt mijn actiegroep maar die discussie speelde al vanaf de jaren 90 ofzo. Goed dat het nu is aangepast en eigenlijk heeft niemand problemen met de huidige vorm.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:07 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Het was dan op een natuurlijke wijze gebeurd. In plaats daarvan was het nu "ALLE BLANKEN DIE SINTERKLAAS VIEREN ZIJN RASCIST!!", tja, dan krijg je weerstand.
Oh dus het probleem is niet de zogenaamde traditie maar dat je je aangesproken voelt als racisme wordt benoemd.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:04 schreef Zoddie het volgende:
Het is natuurlijk ook de toon waarop de hetze gevoerd is.
"Hey, Nederlanders, zouden we misschien eens kunnen gaan denken om Zwarte Piet een Roetveeg piet te maken? Want sommigen zien het alsof zwarte mensen slaven zijn aan de goedheiligman"
Klinkt heel anders dan:
"RACISME!! DIT IS RACISME!! IEDEREEN DIE VOOR ZWARTE PIET IS, IS EEN SMERIGE RACIST!! KIJK EENS WAT EEN RACISTISCH LAND DIT IS!!!"
Geen enkel kind heeft moeite met zwarte piet hoe hard je ook blaatquote:Op dinsdag 11 november 2025 13:06 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nee want als het voor een hele hoop mensen waaronder kinderen eigenlijk niet zo leuk is om een stereotype te gebruiken voel ik totaal geen weerstand om een paar kleine aanpassingen te doen.
Een hele hoop.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:06 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nee want als het voor een hele hoop mensen waaronder kinderen eigenlijk niet zo leuk is om een stereotype te gebruiken voel ik totaal geen weerstand om een paar kleine aanpassingen te doen.
Geen enkel kind heeft moeite met roetveegpiet hoe hard je ook blaatquote:Op dinsdag 11 november 2025 13:09 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Geen enkel kind heeft moeite met zwarte piet hoe hard je ook blaat
Welke vraag?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:07 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ga jij ook nog antwoord geven op de vraag?
quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:09 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Een hele hoop.
Alleen in de Randstad wellicht en dat is niet gelijk aan de rest van Nederland.
Okay, de cirkel is rond! Dus het is geen enkel probleem om de zwarte piet weer te gebruiken. Fijn dat we het erover eens zijnquote:Op dinsdag 11 november 2025 13:10 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Geen enkel kind heeft moeite met roetveegpiet hoe hard je ook blaat
Ja, voor het gemak 2024 weglaten. Daar neemt de steun weer toe.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee hoor, daar wordt gewoon onderzoek naar gedaan.
Onderzoek van wie?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nouja, zoals hierboven bij je eigen onderzoek. 1/3e van het land heeft geen enkel probleem met zwarte piet. Natuurlijk mogen die volgens jou allemaal stront vreten, maar toen iets minder dan 1/3e van het land zwarte piet wilde aanpassen, vond je het wel prima.quote:
Zwarte Piet blijft voor altijd deel uitmaken van de cultuur.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:16 schreef papert het volgende:
Het zijn echt alleen de echte sneeuwvlokjes en de bekende zeurende oom die zich nog hard maken voor zwarte Piet. De rest van de wereld heeft zich allang bij de roetveegpiet neergelegd.
-Zwarte Piet komt niet terug bij het sinterklaasfeest
-Alle kinderen en 90 procent van de ouders vinden het prima zo.
-Ook de de kleine dorpen waar ze nog halsstarrig vasthouden aan zwarte Piet, gaan ze vanzelf overstag. Het duurt alleen wat langer, en als ze echt conservatief zijn, heel erg lang.
Get over it, het is klaar. Ga je ergens anders druk om maken.
Dat valt te bezien, dat doet het eigenlijk nu al niet meer echt.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:17 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zwarte Piet blijft voor altijd deel uitmaken van de cultuur.
Oh zeker wel. Op genoeg plekken is dat het geval.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat valt te bezien, dat doet het eigenlijk nu al niet meer echt.
Volgens mij maak jij zelf vooral een probleem van de (relatief) kleine aanpassing van een fictief figuur maar veel succes ermee.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:16 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Nouja, zoals hierboven bij je eigen onderzoek. 1/3e van het land heeft geen enkel probleem met zwarte piet. Natuurlijk mogen die volgens jou allemaal stront vreten, maar toen iets minder dan 1/3e van het land zwarte piet wilde aanpassen, vond je het wel prima.
Ik zeg, welkom terug zwarte piet. En dan heb ik er geen enkele moeite mee als sinterklaar een gezonde mix van roetveegpieten en zwarte pieten heeft. Maar ik durf al te stellen dat zure mutsen zoals jij daar nog steeds problemen mee zullen hebben
Ik snap de andere kant zeker. Ik ben zelf opgegroeid met het Siinterklaasfeest waarin Zwarte Piet gewoon zwart was, dat is me als kind zo aangeleerd. Dus ja, ergens ben ik daarmee geïndoctrineerd. Ik begrijp ook dat het bij sommigen weerstand oproept maar het is niet zo dat er ooit kwade bedoelingen achter zaten. Voor de meeste mensen was het gewoon een vrolijk kinderfeest, zonder racistische lading. De discussie is begrijpelijk, maar het is jammer dat het zo verhard is en dat traditie en intentie nauwelijks nog meetellen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:13 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Jij hapt er anders ook flink in.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:21 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Volgens mij maak jij zelf vooral een probleem van de (relatief) kleine aanpassing van een fictief figuur maar veel succes ermee.
Paar dorpen nog, valt allemaal wel meequote:Op dinsdag 11 november 2025 13:20 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Oh zeker wel. Op genoeg plekken is dat het geval.
"Een paar"quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Paar dorpen nog, valt allemaal wel mee
Ja ik vind dit soort wel fascinerend om te zien.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:22 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Jij hapt er anders ook flink in.
Als het een kleine aanpassing is, waarom dan die weerstand om een (relatief) kleine aanpassing te maken die 1/3 van de bevolking wil hebben?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:21 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Volgens mij maak jij zelf vooral een probleem van de (relatief) kleine aanpassing van een fictief figuur maar veel succes ermee.
In Houten is dat zeker nog zo, daar heb je nog gewoon de traditionele Piet. Ik ben zelf opgegroeid in het gereformeerde gedeelte van Houten dus daar worden die tradities sowieso niet zomaar losgelaten. Vooral in Houten Noord houden ze dat nog in ere.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:23 schreef Caland het volgende:
[..]
Paar dorpen nog, valt allemaal wel mee
Waarom wil jij nou zo graag aan iets vast blijven houden dat voor een deel van de bevolking kwetsend of denigrerend is, ga je dat nog een keer uitleggen?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:26 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Als het een kleine aanpassing is, waarom dan die weerstand om een (relatief) kleine aanpassing te maken die 1/3 van de bevolking wil hebben?
Nou prima toch, blijf je lekker daar Sinterklaas vieren.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:28 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
In Houten is dat zeker nog zo, daar heb je nog gewoon de traditionele Piet. Ik ben zelf opgegroeid in het gereformeerde gedeelte van Houten dus daar worden die tradities sowieso niet zomaar losgelaten. Vooral in Houten Noord houden ze dat nog in ere.
Waarvan akte.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:28 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
In Houten is dat zeker nog zo, daar heb je nog gewoon de traditionele Piet. Ik ben zelf opgegroeid in het gereformeerde gedeelte van Houten dus daar worden die tradities sowieso niet zomaar losgelaten. Vooral in Houten Noord houden ze dat nog in ere.
Nah, ik woon allang niet meer in Houten. Maar als ik kinderen had, zou ik het wel vieren met gewoon de roetveegpiet ook al ben ik zelf voor de traditionele Piet. Zoals ik al zei, ik snap de andere kant zeker en als de meerderheid ervoor kiest om het aan te passen, dan ga ik daar ook wel in mee.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nou prima toch, blijf je lekker daar Sinterklaas vieren.
Oh, voor mij is het kwetsend en denigrerend dat mijn cultuur en tradities compleet naar de kut moeten. Ga je nu ook voor mij opkomen? Nee? Dacht ik al.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Waarom wil jij nou zo graag aan iets vast blijven houden dat voor een deel van de bevolking kwetsend of denigrerend is, ga je dat nog een keer uitleggen?
Ach wat zielig zeg, vervelend dat je zo gekwetst bent.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:33 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Oh, voor mij is het kwetsend en denigrerend dat mijn cultuur en tradities compleet naar de kut moeten. Ga je nu ook voor mij opkomen? Nee? Dacht ik al.
Anders gezegd, je kunt NOOIT iedereen tevreden stellen. Er is altijd wel iemand gekwetst, en wat mij betreft moet je je niet laten leiden door een zeer kleine maar mondige groep altijdgekwetsten, het is anders een gebed zonder einde.
Als ze zich in de traditie willen verdiepen zullen ze inzien hoe rijk de diverse betekenissen en lagen van de zwarte schmink zijn, en dat daarbij geen greintje negerslavenzwart bij zit.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Waarom wil jij nou zo graag aan iets vast blijven houden dat voor een deel van de bevolking kwetsend of denigrerend is, ga je dat nog een keer uitleggen?
Oh, dus nu is het opeens helemaal niet meer belangrijk om op te komen voor gekwetste mensen?quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ach wat zielig zeg, vervelend dat je zo gekwetst bent.
quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ridiculiseren is een teken van zwakte.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:37 schreef Aberkullie het volgende:
Ganstrekken en katbranden dan ook maar terugbrengen? Of boeit het je dan ineens niet dat je tradities compleet naar de kut moeten.
Bizar dat je dierenleed vergelijkt met schmink.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:37 schreef Aberkullie het volgende:
Ganstrekken en katbranden dan ook maar terugbrengen? Of boeit het je dan ineens niet dat je tradities compleet naar de kut moeten.
Het werd pas 'denigrerend' en 'kwetsend' toen KOZP erover begon. Daarvoor is er nooit een issue geweest.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ja, dat kun je ook andersom zien dan, mensen zouden zich door Zwarte Piet niet zo gekwetst hoeven te voelen. Zelf verlang ik wel weer naar de jaren 80 en 90 toen dit soort discussies nog niet bestonden en het gewoon werd gezien als een onschuldig kinderfeest.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:34 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met dit grote verdriet. Hopelijk kom je er ooit nog bovenop.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:38 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Oh, dus nu is het opeens helemaal niet meer belangrijk om op te komen voor gekwetste mensen?
Tis wel ontzettend duidelijk dat jij een blank vrouw van middelbare leeftijd bent met een weg-met-ons complex
Vertel eens dan waarom je dit niet erg vindt, dit was net zo goed een traditie die naar de kut is gegaan.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:39 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Bizar dat je dierenleed vergelijkt met schmink.
Die discussie is al gaande zo lang ik besta.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Het werd pas 'denigrerend' en 'kwetsend' toen KOZP erover begon. Daarvoor is er nooit een issue geweest.
Dan ben je niet zo heel oud.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:42 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Die discussie is al gaande zo lang ik besta.
Nogmaals, het is erg tekenend dat jij dierenleed vergelijkt met een laagje schmink. Dat zegt ontzettend veel over jou.quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:41 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Vertel eens dan waarom je dit niet erg vindt, dit was net zo goed een traditie die naar de kut is gegaan.
Ach, lekker laten uitrazen die jonkies hier. 😄quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dan ben je niet zo heel oud.
quote:Op dinsdag 11 november 2025 13:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dan ben je niet zo heel oud.
https://npokennis.nl/longread/7472/waar-kwam-zwarte-piet-vandaanquote:De eerste keer dat de Zwarte Pietendiscussie oplaaide in Nederland was in 1963. Als schooldirecteur Arnold Ras uit het Noord-Brabantse Wanroij geen zwarte pieten op zijn school toelaat en voorstelt om Zwarte Piet te vervangen voor een witte knecht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |