abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215706034
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 10:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik zit niet in de hoek dat ‘Sloot’ bewust een scam opzette, maar in de hoek dat hetgeen wat Pieper in hetgeen zag zwaar overschat is door Pieper zelf en zijn team daarin “tot op zekere hoogte” in volgde, maar dat men gaandeweg toch een heel zwaar “oh nee..” moment had toen langzamerhand duidelijk werd dat de potentie er niet was.

En omdat het type harde zakenman (zie Trump) die Pieper is “nooit fouten toegeeft” zijn investeringen mogelijk gebleven en is “het verhaal” uiteindelijk als wonder vermarkt en voor Pieper de prullenbak ingegaan om de reputatie van Pieper zelf te redden. Dát vervolg is een scam. Hij trok zich namelijk ook terug van het verhaal na de netwerk docu. Ik zie dat als een begraven blunder.

Ik vind de octrooi aanvragen het enige wat er echt concreet ligt als iets waar op geschoten kan worden. Voor de rest vind ik het verhaal eromheen veel minder spannend dan anderen dat vinden. Het is een jongensboek en als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook wel.
[..]
Het is allemaal mogelijk, maar bij de meeste grootse verhalen is er ook wel enigszins een regel dat de werkelijkheid vaak vele malen saaier is dan waar het grootse verhaal naartoe gewerkt wordt.

Dat duister (geworden) zaken en vormen van oplichting door AIVD en CIA zouden zijn gemonitord of gemonitord zouden kunnen zijn, is niet een punt wat voor mij het verhaal versterkt.
De werkelijkheid achter het grootse verhaal schrijven, is idd een saaie bezigheid, die enorm veel inspanning kost om het vol te houden, voor sommigen dan. Ligt er een beetje aan wat het oplevert. Ik denk dat je de main stream opvattingen over de zaak Sloot weergeeft. In de octrooien duiken is nog interessant. Alles wat er inhoudelijk over te bedenken valt staat wel hier, of op de website.
Dat *diensten verhaal neem ik even mee in mijn overwegingen over de vorm van een vertelling. Soms moet je dat aan romanschrijvers overlaten om een bepaald deel van een potentieel publiek niet weg te duwen, anderen smullen juist van die toevoegingen, om het hun aangedane leed te verzachten, de "zie nu je wel" troost. Duistere zaken worden uiteraard gemonitord door *diensten, voor sommigen een feit van algemene bekendheid dat niet steeds herhaald hoeft te worden, voor anderen een bron van troost en steun.
pi_215706286
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:01 schreef yessie234 het volgende:

[..]
De werkelijkheid achter het grootse verhaal schrijven, is idd een saaie bezigheid, die enorm veel inspanning kost om het vol te houden, voor sommigen dan. Ligt er een beetje aan wat het oplevert. Ik denk dat je de main stream opvattingen over de zaak Sloot weergeeft. In de octrooien duiken is nog interessant. Alles wat er inhoudelijk over te bedenken valt staat wel hier, of op de website.
Dat *diensten verhaal neem ik even mee in mijn overwegingen over de vorm van een vertelling. Soms moet je dat aan romanschrijvers overlaten om een bepaald deel van een potentieel publiek niet weg te duwen, anderen smullen juist van die toevoegingen, om het hun aangedane leed te verzachten, de "zie nu je wel" troost. Duistere zaken worden uiteraard gemonitord door *diensten, voor sommigen een feit van algemene bekendheid dat niet steeds herhaald hoeft te worden, voor anderen een bron van troost en steun.
Grootse verhalen scoren, kosten minder onderzoekstijd en leveren een x-factor meer geld op, omdat je op een fanbase tankt.

Dus als je commercieel wilt gaan zitten is een groots verhaal versterken zeer interessant. Als je iets in de kern belicht en nuanceert is het jaren uitzoekwerk en je houdt er niets aan over. Het gros laat zich graag voor de gek houden, maar houdt niet van nuancering of verdieping die feestjes bederven. Als je de weg op 'snopes' niveau inslaat hou je daar waarschijnlijk weinig eer aan over, behalve een sloot boze fans :)
  donderdag 28 november 2024 @ 11:50:46 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215706358
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Grootse verhalen scoren, kosten minder onderzoekstijd en leveren een x-factor meer geld op, omdat je op een fanbase tankt.

Dus als je commercieel wilt gaan zitten is een groots verhaal versterken zeer interessant. Als je iets in de kern belicht en nuanceert is het jaren uitzoekwerk en je houdt er niets aan over. Het gros laat zich graag voor de gek houden, maar houdt niet van nuancering of verdieping die feestjes bederven. Als je de weg op 'snopes' niveau inslaat hou je daar waarschijnlijk weinig eer aan over, behalve een sloot boze fans :)
Ik kan iedereen aanraden "De Slinger van Foucault" te lezen. Het is een prachtig boek over hoe dit soort verhalen gemaakt worden en waarom, en hoe mensen gaan geloven in het complotverhaal
pi_215706469
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik kan iedereen aanraden "De Slinger van Foucault" te lezen. Het is een prachtig boek over hoe dit soort verhalen gemaakt worden en waarom, en hoe mensen gaan geloven in het complotverhaal
Inderdaad prachtig. Dat is bij mij lange tijd het boek met van allemaal van die gele briefjes erin in mijn kast geweest. Kon ik de passages die me aanspraken nog eens na lezen. Heel knap geschreven boek, en typisch voor de tijd dat het verscheen, heel veel mensen hadden het erover. Zin om het te gaan herlezen nu.

On topic: ik wil de nl talige met de engelstalige octrooien vergelijken, en me even verdiepen het octrooirecht van de vorige eeuw.
pi_215706507
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:41 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een wetenschappelijke publicatie schrijven, is iets anders dan een populair wetenschappelijk artikel of boek. Hoe dan ook, het moet wel allemaal een beetje kloppen wat erin staat. Het is momenteel echter lastig om geen korte lontjes aan te steken met wat voor een nonfictie werk dan ook. Bovendien vinden veel mensen niet alleen het maken van podcast of videodocumentaire veel leuker om te doen dan schrijven, er wordt ook erg veel minder gelezen, en veel meer gekeken en geluisterd.
  donderdag 28 november 2024 @ 12:18:51 #206
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215706528
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:07 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Inderdaad prachtig. Dat is bij mij lange tijd het boek met van allemaal van die gele briefjes erin in mijn kast geweest. Kon ik de passages die me aanspraken nog eens na lezen. Heel knap geschreven boek, en typisch voor de tijd dat het verscheen, heel veel mensen hadden het erover. Zin om het te gaan herlezen nu.

On topic: ik wil de nl talige met de engelstalige octrooien vergelijken, en me even verdiepen het octrooirecht van de vorige eeuw.
De Slinger van Foucault is o.a. op de affaire rond dit boek geïnspireerd
https://nl.m.wikipedia.or(...)_en_de_heilige_graal
pi_215711834
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De Slinger van Foucault is o.a. op de affaire rond dit boek geïnspireerd
https://nl.m.wikipedia.or(...)_en_de_heilige_graal
Het knappe van het boek is, en daarom werd het beschouwd al literatuur, en niet als lectuur, dat het vertelde verhaal mooi en boeiend is, maar het niet-vertelde verhaal, refereert aan de tijd dat het geschreven is als een wetenschappelijk filosofische verkenning. Mooie gelaagdheid. Heel anders dan bijv Dan Brown, die ook graag dit soort thema's als uitgangspunt neemt voor zijn boeken.

On topic: de affaire Sloot is zijn geheel, heeft ook een gelaagdheid, het is maar welke lagen je in je beschouwingen bereid bent mee te nemen. Het is geschiedenis, maar nog niet helemaal, door de octrooien.

Kent iemand een roman die sterk doet denken aan de affaire Sloot, en op deze geschiedenis gebaseerd kan zijn? Er zijn weinig ICT gerelateerde misdaadromans die een beetje kloppen met de werkelijkheid, zowel met de karakters als werkgebied.
pi_215712220
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 22:37 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Het knappe van het boek is, en daarom werd het beschouwd al literatuur, en niet als lectuur, dat het vertelde verhaal mooi en boeiend is, maar het niet-vertelde verhaal, refereert aan de tijd dat het geschreven is als een wetenschappelijk filosofische verkenning. Mooie gelaagdheid. Heel anders dan bijv Dan Brown, die ook graag dit soort thema's als uitgangspunt neemt voor zijn boeken.

On topic: de affaire Sloot is zijn geheel, heeft ook een gelaagdheid, het is maar welke lagen je in je beschouwingen bereid bent mee te nemen. Het is geschiedenis, maar nog niet helemaal, door de octrooien.

Kent iemand een roman die sterk doet denken aan de affaire Sloot, en op deze geschiedenis gebaseerd kan zijn? Er zijn weinig ICT gerelateerde misdaadromans die een beetje kloppen met de werkelijkheid, zowel met de karakters als werkgebied.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wardenier
Geen Romans, maar enigszins met dit verhaal waar een roman op geschreven kan worden met wat poetswerk en selectief schrijven:

Raakvlak met Philips ook ( en de olie industrie). Maar het geromantiseerde verhaal over Sloot is imho beter. Wardenier is iets te lang blijven leven om nog bij leven ontmaskerd te worden.

Leuk detail; uiteraard was de uitvinding ook "weggehaald"

--
Qua contrasten (het verbazingwekkende buitenproportionele tegenover het saaiere verklaarbare) vind ik het ook wel in dezelfde categorie vallen als onderstaand.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident

--

Hier zou iets tussen kunnen zitten
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_lost_inventions

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 28-11-2024 23:33:26 ]
  donderdag 28 november 2024 @ 23:38:38 #209
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215712559
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 22:37 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Eco is literatuur die je leest en herleest
Dan Brown schrijft het soort boeken dat je op een vliegveld koopt voor een lange vlucht

quote:
? Er zijn weinig ICT gerelateerde misdaadromans die een beetje kloppen met de werkelijkheid, zowel met de karakters als werkgebied.
Ken je cryptonomicon van Neal Stephenson? Kwam uit in 1999 en beschreef eigenlijk al cloud, data havens en cryptomunten
Sowieso een erg goede schrijver in ICT gerelateerde misdaad
Reamde over Ransomware en internationaal terrorisme

Zijn Journalistieke artikel Mother Earth Mother Board gaat over datakabels in de oceaan en is nog steeds heel actueel

In Interface gaat het om implants (chips in de hersenen). Let wel, dit schreef hij 30 jaar geleden

In Fall; or, Dodge in Hell gaat het om het uploaden van je bewustzijn naar een virtuele wereld.
pi_215712606
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 23:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Johannes_Wardenier
Geen Romans, maar enigszins met dit verhaal waar een roman op geschreven kan worden met wat poetswerk en selectief schrijven:

[ afbeelding ]

Raakvlak met Philips ook ( en de olie industrie). Maar het geromantiseerde verhaal over Sloot is imho beter. Wardenier is iets te lang blijven leven om nog bij leven ontmaskerd te worden.

Leuk detail; uiteraard was de uitvinding ook "weggehaald"

--
Qua contrasten (het verbazingwekkende buitenproportionele tegenover het saaiere verklaarbare) vind ik het ook wel in dezelfde categorie vallen als onderstaand.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident

--

Hier zou iets tussen kunnen zitten
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_lost_inventions
Misschien dat Thomas Ross de oer-Hollandse Sloot zaak een keer als plot neemt voor een roman. Wat mij betreft zitten er genoeg haakjes aan om het verhaal te tillen naar een mistig complot, en van de hoofdrolspelers zijn fraaie roman karakters te maken. De kunst van het romanschrijven is de lezer te boeien, het zou zo gegaan kunnen zijn. Dat is ook een manier om een geschiedenis in het levende geheugen te houden, er het genre faction van maken. Als romanschrijver moet je het verhaal schrijven vanuit het tijdsperspectief dat de gebeurtenissen plaatsvonden, dat limiteert, maar in romanvorm geeft het ook veel vrijheid voor interpretatie.
  donderdag 28 november 2024 @ 23:50:21 #211
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215712622
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 23:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Misschien dat Thomas Ross de oer-Hollandse Sloot zaak een keer als plot neemt voor een roman. Wat mij betreft zitten er genoeg haakjes aan om het verhaal te tillen naar een mistig complot, en van de hoofdrolspelers zijn fraaie roman karakters te maken. De kunst van het romanschrijven is de lezer te boeien, het zou zo gegaan kunnen zijn. Dat is ook een manier om een geschiedenis in het levende geheugen te houden, er het genre faction van maken. Als romanschrijver moet je het verhaal schrijven vanuit het tijdsperspectief dat de gebeurtenissen plaatsvonden, dat limiteert, maar in romanvorm geeft het ook veel vrijheid voor interpretatie.
Iets met ouwe koeien en sloot (SCNR)
Als je een tech roman schrijft moet je de technologie wel bij de tijd/actualiteit aansluiten.
pi_215712709
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 23:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Iets met ouwe koeien en sloot (SCNR)
Als je een tech roman schrijft moet je de technologie wel bij de tijd/actualiteit aansluiten.
Oude koeien die in zeven sloten tegelijk willen lopen. De basis van de het verhaal over affaire Sloot lijkt me ook om te werken tot scenario voor een film of serie. Met alle rekwisieten uit die tijd erbij...en alle vrijheid om karakters er omheen te verzinnen. Geeft het verhaal een visueel tijdsbeeld, plus de mogelijkheid voor de scenarioschrijver om allerlei plotlijnen erbij te halen die het verhaal weer vleugels geeft. 1984 over Nijvel was ook zo'n product.
pi_215712765
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 23:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ken je cryptonomicon van Neal Stephenson? Kwam uit in 1999 en beschreef eigenlijk al cloud, data havens en cryptomunten
Sowieso een erg goede schrijver in ICT gerelateerde misdaad
Reamde over Ransomware en internationaal terrorisme

Zijn Journalistieke artikel Mother Earth Mother Board gaat over datakabels in de oceaan en is nog steeds heel actueel

In Interface gaat het om implants (chips in de hersenen). Let wel, dit schreef hij 30 jaar geleden

In Fall; or, Dodge in Hell gaat het om het uploaden van je bewustzijn naar een virtuele wereld.
Interessante lijst. Zit zeker wat voor me bij. Neal Stephenson heeft velen geamuseerd en geïnspireerd. Wist je dat de figuur Neil in de Britse comedy The Young Ones, gebaseerd was op deze schrijver? In ieder geval volgens kijkers, die herkende hem meteen. Zijn veel semantische grapjes over zijn vroege werk gemaakt, bijzonder invloedrijk schrijver. Zodiac, Agent Orange (strip) en astrologie en de Zodiac man-memes.

Ik zocht eigenlijk naar het genre historische roman met misdaad, heimelijke activiteiten, binnen kringen van Nederlandse ICT als plot. Niet geschreven als SF, maar historiserende romans met woordgebruik en terminologie die in die tijd gangbaar was.

Waar vagelijk het verhaal rond Sloot in te herkennen is.

Een beetje wat Kees van Beijnum met de Amsterdamse Wallen doet en Thomas Ross met politiek historische kwesties. Spruitjesgeur die je erin kunt lezen, zo herkenbaar als een madeleine van Proust.

Affaire Sloot kan ook geschreven worden in de vorm van een hyperrealistische roman of kort verhaal, met een zwaar gefrustreerde boze protagonist als verteller, met in de voetnoten alle kloppende technische uitleg en details, en cherry picking verklaringen waar over gediscussieerd kan blijven worden.

Slaat al gauw door naar satire maar dat werkt voor sommige lezers ook goed. Voordeel is dat de schrijver zich kan verschuilen achter het feit dat hij het vertellende personage verzonnen heeft, de genoemde feiten in de voetnoten niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door yessie234 op 29-11-2024 02:46:34 ]
pi_215712896
-edit-
pi_215713245
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 23:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Daar zit wel wat in.

Had je ook nog naar het verhaal van Wardenier gekeken die ik er wel ergens in de verte wat op vond lijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind persoonlijk de hoek van die 'perpetuum mobiles' (of hoe zegt men dat in het NL) zo ont-zet-tend afgezaagd en meteen al een gevalletje prullenbak. Maar de gelijke lijn met de uitvinding van Sloot is wel dat de claim eveneens de wetten van de fysica zwaar voorbij gaat in de analyse en je ook ineens met een "verdwenen / gestolen uitvinding" zit (of gewoon het slopen / verbranden van een blunder).

Maar het spelen met het idee dat de olie industrie lucht van de claim van Wardenier krijgen en deze partijen 'm in het gesticht willen. Daar valt wel wat mee te doen. (Al helpt het voor de sales van een boek geen meter dit hier op een forum aan te kondigen; dus snel dit hele topic laten verdwijnen.. en overlijden :P )

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 29-11-2024 08:24:31 ]
  vrijdag 29 november 2024 @ 08:49:34 #216
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215713436
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 00:49 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Interessante lijst. Zit zeker wat voor me bij. Neal Stephenson heeft velen geamuseerd en geïnspireerd. Wist je dat de figuur Neil in de Britse comedy The Young Ones, gebaseerd was op deze schrijver? In ieder geval volgens kijkers, die herkende hem meteen. Zijn veel semantische grapjes over zijn vroege werk gemaakt, bijzonder invloedrijk schrijver. Zodiac, Agent Orange (strip) en astrologie en de Zodiac man-memes.

Neil geïnspireerd op Neal lijkt mij onwaarschijnlijk, toen de serie gedraaid werd was NS nog een volledig onbekende student die zijn tijd verbracht aan het mainframe van Boston University
pi_215713486
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 08:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Neil geïnspireerd op Neal lijkt mij onwaarschijnlijk, toen de serie gedraaid werd was NS nog een volledig onbekende student die zijn tijd verbracht aan het mainframe van Boston University
Ik geef het toe, ik zat in hele foute kringen in de jaren '80, maar de link werd wel degelijk gelegd en bleef een soort van running gag. Bijzonder is dat Stephenson zich later distantieerde van zijn jeugdzondige eerste boek over de angry young men van dat decennium. Dat heb ik ook wel eens, spijt dat ik iets geschreven heb, ooit.
pi_215713636
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 08:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Daar zit wel wat in.

Had je ook nog naar het verhaal van Wardenier gekeken die ik er wel ergens in de verte wat op vond lijken.

Ik kende de geschiedenis, en heb het nog even nagelezen. Wat dacht je van "Sloot, de musical"? Onderwerp leent zich voor live audiovisueel spektakel. Ik heb de Wardenier musical overigens niet gezien.

quote:
Maar het spelen met het idee dat de olie industrie lucht van de claim van Wardenier krijgen en deze partijen 'm in het gesticht willen. Daar valt wel wat mee te doen. (Al helpt het voor de sales van een boek geen meter dit hier op een forum aan te kondigen; dus snel dit hele topic laten verdwijnen.. en overlijden :P )
Het was bekend dat Jan Sloot hartpatiënt was en hij was wel heel dicht bij figuren gekomen waarvan sommigen wellicht meenden dat hij niet in hun buurt hoorde.Het verhaal Sloot leent zich voor allerlei creatieve uitspattingen, maar nabestaanden leven nog.
pi_215713650
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:22 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Ik kende de geschiedenis, en heb het nog even nagelezen. Wat dacht je van "Sloot, de musical"? Onderwerp leent zich voor live audiovisueel spektakel. Ik heb de Wardenier musical overigens niet gezien.
[..]
Het was bekend dat Jan Sloot hartpatiënt was en hij was wel heel dicht bij figuren gekomen waarvan sommigen wellicht meenden dat hij niet in hun buurt hoorde.Het verhaal Sloot leent zich voor allerlei creatieve uitspattingen, maar nabestaanden leven nog.
Iets voor een niche publiek.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
pi_215713665
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
Denken ze dat het over Joram van der Sloot gaat.
pi_215713685
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 09:27 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Denken ze dat het over Joram van der Sloot gaat.
we hebben beeld.
  vrijdag 29 november 2024 @ 10:12:43 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215713928
quote:

[..]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat @:RJ125 vindt van het plan voor 'Sloot, de musicial'
Met ouwe koeien die zingen:
Moe moe, ma ma, we geloven Sloot jaja
Compressie is geen chocola
pi_215714021
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 10:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Met ouwe koeien die zingen:
Moe moe, ma ma, we geloven Sloot jaja
Compressie is geen chocola
quote:

[..]

Er lagen 16 filmpjes in de zee'ven sloot
't hoofd vaart naar die Sloot toe ja,
want de kickertjes wilden hun brood
Dood en allang begraven
Het gaat om grote bedragen
Kickertjes van zee'ven sloten daar
Kwaken elkander allemaal na
  vrijdag 29 november 2024 @ 10:59:03 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215714222
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 10:26 schreef yessie234 het volgende:

[..]
[..]
Dood en allang begraven
_O- _O-
pi_215714396
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2024 10:26 schreef yessie234 het volgende:

[..]
[..]
Dood en allang begraven
Nog een slotbedrijf met de schuldeisers..

Als dit er gaat komen heb ik zo'n zin om Roel Pieper te gaan interviewen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')