Ik vraag jou zaken waar je geen antwoord op wil geven. Wanneer ik je confronteer met claims draai en ontken je, roep je dat ik stropoppen gooi.quote:Op woensdag 27 november 2024 00:48 schreef RJ125 het volgende:
Wat Jan_Onderwater doet is niet discussiëren, maar een kinderachtig spelletje spelen. Hij ‘vraagt’ zogenaamd naar de claims, terwijl die claims duidelijk in de OP staan, waar hij nota bene zelf op gereageerd heeft met “onzin”. En dan weet hij het alsnog zo klaar te spelen dat hij daar met stropoppen op reageert. Er wordt bijv. duidelijk gesteld dat het geen compressie is, wat doet hij: compressie dit, compressie dat. En dat het geen compressie is is hem al sinds 2004 duidelijk, net als andere gegevens. Maar dit spelletje spelen en die stropoppen constant optuigen en recyclen en aanvallen, sinds 2004, is de enige manier waarop hij zijn standpunt overeind kan houden.
Jouw spelletje is je zelf nergens zelf over uit te spreken, want dan kan je niet weerlegt worden.quote:Op woensdag 27 november 2024 00:48 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Niet verassend, want je ziet ook geen antwoord in de OP. Je wilt geen antwoord zien.
Dank je Beathovenquote:Op woensdag 27 november 2024 09:06 schreef Beathoven het volgende:
De twee patent-aanvragen waarop geschoten kan worden. Ik deel ze hier maar even, want via die site die hier weleens wordt aangehaald valt niets te delen.
Patent 1: https://patents.google.com/patent/NL1005930C2/en - Compression of video data
Patent 2: https://patents.google.com/patent/NL1009908C2/en - Method and device for storing data
Het gaat dus wel degelijk om 2 losse 'ideeen' die men mogelijk samen wilde laten werken.
Nog een theorie: de uitvoerbaarheid 'was' al een groot vraagteken. Maar waar men ook niet over rept is de factor geluid. Dus stel dat het mogelijk zou zijn om via een methode (in 4:3 met de "betamax-kwaliteitsstandaard" van toen) een kort demootje op te bouwen op het beeld, waarvan je roept 'zie de potentie met alle speelfilms ooit gemaakt!' Hoe zit het dan A. met volledige films? en B. Hoe zit het met het geluid?. Ik zie over geluid helemaal niets in de patenten. Als dat iets was van 'vinden we later wel uit'; dan hang je ook al
quote:Op woensdag 27 november 2024 00:48 schreef RJ125 het volgende:
Er wordt bijv. duidelijk gesteld dat het geen compressie is, wat doet hij: compressie dit, compressie dat. En dat het geen compressie is is hem al sinds 2004 duidelijk, net als andere gegevens.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 27 november 2024 09:36 schreef yessie234 het volgende:
Geen woord over weergave van geluid bij de octrooien over opslag van video en het weergaveapparaat? Dat is pikant.
Ook niets over de rechthebbenden van de intellectuele eigendom op films, dat was echt nog een dingetje toen.
Casema is in de jaren negentig eens voor de rechter gesleept omdat die de film Het meisje met het rode haar uitzond, terwijl de Vara de rechten op uitzending had. Piraterij! Mocht niet.
Als Sloot een dataopslag bibliotheekje had waarmee hij filmtitels kon aanroepen, die vervolgens via analoog signaal naar de computer gestuurd werden, dan was het een uitvinding die toendertijd niet zo nuttig was. De fabrikant zou zich dan ook in het kopen en distribueren van films moeten gaan begeven, of ze zelf gaan produceren.
WOW!quote:Op woensdag 27 november 2024 09:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Het waren natuurlijk ook tijden dat er uitdagingen lagen binnen de bandbreedte dat iets kon en je demoscenes had die potentie wilden laten zien in een systeem en iedere byte eruit wilden persen.
Hier is iets wat men toen ook 'hoge kwaliteit' zou vinden, als de C64 de maatstaf zou zijn. Er was toen een trucje met geluidssampling via de joystickpoort (helaas ontdekt toen de C64 al niet meer zo populair was bij gamers). Maar bij deze demo is dat wel extreem en zal een behoorlijk filesize zijn geweest (voor die tijd en het bijbehorende systeem).
Als je met een blik met ingredienten vanuit een bepaalde tijdsperiode naar de toekomst kijkt, dan kan het wel zijn dat je iets visualiseert met wat er op dat moment is, maar de bal een hele andere richting op gaat. En dat ze wat 'broeiends' hebben gehad 'als concept' dat later niet meer zo relevant bleek als in 'ingehaald door de tijd en op het verkeerde paard gewed'. Ook mogelijk.
Het is een willekeurige demo uit de scene, maar het geeft een rek en spelen met limitaties aan. Iets wat tegenwoordig geen sport is omdat er geen uitdagingen meer liggen hierin.quote:Op woensdag 27 november 2024 10:11 schreef yessie234 het volgende:
[..]
WOW!
Ik kende deze niet, maar moet hier heel hard om lachen.
(WOW!,een raar signaal uit de ruimte, opgevangen door het grote oor in in Ohio in 1977 wat later door Bananarama vertolkt werd in beeld en geluid, alleen maar door het joystickje te tweaken.
Toekomstige films kunnen afspelen, wat een uitvinding.
Ik vermoed dat deze grap ergens op de Wallen is bedacht in de jaren '90 met een Sloot aan verhalen erbij over banana rama's.
Er is een verouderde maar goede compressie standaard, Motion JPEGquote:Op woensdag 27 november 2024 09:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Het waren natuurlijk ook tijden dat er uitdagingen lagen binnen de bandbreedte dat iets kon en je demoscenes had die potentie wilden laten zien in een systeem en iedere byte eruit wilden persen.
Hier is iets wat men toen ook 'hoge kwaliteit' zou vinden, als de C64 de maatstaf zou zijn. Er was toen een trucje met geluidssampling via de joystickpoort (helaas ontdekt toen de C64 al niet meer zo populair was bij gamers). Maar bij deze demo is dat wel extreem en zal een behoorlijk filesize zijn geweest (voor die tijd en het bijbehorende systeem).
Als je met een blik met ingredienten vanuit een bepaalde tijdsperiode naar de toekomst kijkt, dan kan het wel zijn dat je iets visualiseert met wat er op dat moment is, maar de bal een hele andere richting op gaat. En dat ze wat 'broeiends' hebben gehad 'als concept' dat later niet meer zo relevant bleek als in 'ingehaald door de tijd en op het verkeerde paard gewed'. Ook mogelijk.
Inderdaadquote:Op woensdag 27 november 2024 10:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Er is een verouderde maar goede compressie standaard, Motion JPEG
Dit ziet er uit als een vorm van Motion GIF. Grappig effect, maar laat ook mooi zien dat je vormen van compressie hebt die voor een bepaald doel bedoeld zijn
Een foto moet je niet als GIF opslaan, en een lijntekening zoals een Logo niet als jpeg.
Mwah. Het kan ook zomaar zijn dat ie bang was dat het bedrog ontdekt zou worden.quote:Op woensdag 27 november 2024 03:22 schreef yessie234 het volgende:
Het complotterige aan deze affaire ontstond na de dood van Sloot. Dat de man zo paranoia was kan andere redenen hebben dan angst dat zijn uitvinding gestolen zou worden zonder zelf er beter van te worden. Daarom sluit ik de rol van een nog onbekende derde nog niet uit.
En er is later wel degelijk een hard disk gevonden voor de demo. Plus het encryptiesysteem in de demo was niets speciaals, zoals gevonden en bekeken door Adam Gordon Bell.quote:Op woensdag 27 november 2024 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mwah. Het kan ook zomaar zijn dat ie bang was dat het bedrog ontdekt zou worden.
Dit is nogal voor de hand liggend omdat de "papers" voor de patenten niet indrukwekkend en misschien wel onzin waren. Er is niets wat nieuw is en wat de "applicatie" verklaart. Hij had een mooie demo met een verhaal en daar zagen ook de kritische toeschouwer dingen in die er waarschijnlijk niet waren. De beschrijvingen vormen het sterkste bewijs dat het niks was m.i.
Passages reppen van kijken of je een harddisk hoort of dat er ergens een ledje brand wat duidt of schijftoegang.
Op dat lage niveau ging het want het kastje mocht niet open.
Heb ik in dit topic meerdere keren beantwoord, het waren reacties op nota bene je eigen posts. Maar je wilt het niet zien, horen of lezen.quote:Op woensdag 27 november 2024 06:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waartoe dient die sleutel als het geen film info bevat?
Wat ik heb geplaatst (zie hieronder) komt uit het boek van Eric Smit en daar geeft hij bronnen voor, zoals die van getuigen/betrokkenen die erbij waren en brieven van Philips. Dat is juist hoe Roel Pieper, die nog voor Philips werkte, erbij betrokken raakte. Dat was bij de derde demonstratie.quote:Op woensdag 27 november 2024 06:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, natlab werd gevraagd er naar te kijken. Ze wezen het verhaal af.
quote:Op woensdag 27 november 2024 00:48 schreef RJ125 het volgende:
[..]
Bij NatLab waren ze wel degelijk geïnteresseerd. Er werden dan ook niet voor niets 3 demonstraties op verschillende momenten gegeven. Bij de eerste demo werd al hun nieuwsgierigheid gewekt. Bij de tweede demo ook, maar Sloot en enkele betrokkenen wilden de werking pas prijsgeven als er een deal werd gesloten, omdat ze anders bang waren dat Philips ermee aan de haal zou gaan. Later kregen ze een brief van Philips over dat ze te weinig informatie over de werking hadden gegeven en dus geen deal. De derde demonstratie was met een Natlab-ingenieur en Pieper (die nog voor Philips werkte), waarbij Pieper bij het zien van de demonstratie zodanig onder de indruk was dat hij zijn volgende afspraak afzegde.
Je vraagt zaken die je in de OP kan lezen, maar die je niet wil zien, horen of lezen, net als mijn posts. Het creëert cognitieve dissonantie. Dus tuig je stropoppen op en val je die aan. Je spreekt over onzinclaims en illusionisme, maar toch was jij het die een onderzoeksjournalist en deskundigen die erbij waren van tafel veegde en met illusionist Uri Geller kwam die je wel geloofwaardig achtte.quote:Op woensdag 27 november 2024 06:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vraag jou zaken waar je geen antwoord op wil geven. Wanneer ik je confronteer met claims draai en ontken je, roep je dat ik stropoppen gooi.
Je blijft draaien en hele lamenten schrijven zonder wat inhoudelijks te posten.
En correct het is geen compressie, het zijn onzinclaims, illusionisme.
Ik heb mezelf meerdere keren duidelijk en uitgebreid uitgesproken, ook over mijn stelling (waar je zelf om vroeg), wat je als “bla bla” bestempelde en zoals gewoonlijk negeerde. Ook dat toont aan dat je geen antwoorden wilt zien, horen of lezen. Het is makkelijker om stropoppen op te tuigen en die aan te vallen, doe je al sinds 2004.quote:Op woensdag 27 november 2024 07:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jouw spelletje is je zelf nergens zelf over uit te spreken, want dan kan je niet weerlegt worden.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit laat overigens weer zien dat je niks leest of onderzoekt, het is maar wat je meekrijgt op het eerste blik, om vervolgens op basis daarvan trots allerlei onzin uit te kramen in een reeks opvolgende posts.
“![]()
![]()
”
Het blijft gissen waar Sloot op doelde met de drie dimensies en het zeven.quote:Dit sluit aan bij wat er in het boek ‘de Broncode’ staat: dat Sloot het woord compressie vermeed en als iemand het benoemde hij daar fel tegen ageerde.
...
"Dat was een woord dat Sloot zelf overigens te allen tijde vermeed. Compressie, dat was digitale techniek, dat waren nulletjes en eentjes, en dat was nou juist waar het volgens hem was misgegaan.
...
De compressiewetenschappers hadden het nog niet veel verder gebracht dan een verkleiningsfactor – zonder kwaliteitsverlies – van twee.
In Habers trof Sloot een geïnteresseerde en ter zake kundige toehoorder. ‘Heeft u een extreme vorm van compressie bedacht?’ vroeg Habers. ‘Daar heeft het dus niets mee te maken,’ antwoordde Sloot .
‘Data’ representeerde enen en nullen en daar zei Sloot juist niet langer gebruik van te maken. Nulletjes en eentjes, dat was tweedimensionaal. Hij legde uit dat je drie dimensies had.
Ik heb een podcast beluisterd over het Ronde Huis, en dat vond ik een matige spookvertelling, al kreeg ik indruk dat de makers niet alles in de de ether los wilden laten. Was dat de reclame jingle bij het boek?quote:Op maandag 25 november 2024 07:29 schreef Beathoven het volgende:
@:yessie234
Is er ook iets bekend over plannen om met dit verhaal iets te doen? Destijds kwam er ook een boek over het ronde huis wat niet goed werd ontvangen door iedereen die in de illusie wilde geloven. Maar het zette wel een mooi stuk geschiedenis neer met een langere houdbaarheidsdatum.
Is er iemand die op z’n minst aanvullingen kan maken op Wikipedia ?
Ik begrijp je woorden niet helemaal goed, is dit de beruchte Beathoven word salad?quote:Op donderdag 28 november 2024 06:58 schreef Beathoven het volgende:
Ik waardeer je kijk erop, maar zat meer te denken aan een beschouwing op de kern van de hele illusie ipv te kijken naar wat er verder naar buiten nog meer om het verhaal heen gedanst zou kunnen hebben.
Een wetenschappelijke beschouwing ipv het aanleggen van een nieuw testament. Waarbij ik niet de indruk wil geven dat mijn suggesties in de zandbak hier de leidraad moeten zijn. Maar een enorme berg ruis eraan vastplakken door uit te willen zoomen ipv inzoomen op de totempaal van een wonder is een heel ander pad.
Even een parallelle vergelijking. Ik weet niet of je bijvoorbeeld bekend bent met Reagan’s term “trickle down economy”. Dat is iets wat praktisch niet werkt en eerder “trickle up” is. Een politiek economische scam. Waarbij investeringen laten doen in een allang ontkrachte illusie hier ook gewoon een ordinaire scam kan zijn rond een idee dat allang wiskundig is ontkracht.
En natuurlijk kun je bij inzoomen allemaal suggesties doen op analoog gebied. Maar kijk ook of er iets in zit op werkelijk analyseren van zo’n mogelijkheid ipv dat er nog meer losse flodders worden geschoten.
Ik zie persoonlijk geen casus voor een wonder. Ook niet als de suggestie zou komen dat een CIA hier omheen zou dansen.
quote:Op donderdag 28 november 2024 07:52 schreef Beathoven het volgende:
In wat minder woorden…
De broncode
[ afbeelding ]
Of
[ afbeelding ]
Ik zit niet in de hoek dat ‘Sloot’ bewust een scam opzette, maar in de hoek dat hetgeen wat Pieper in hetgeen zag zwaar overschat is door Pieper zelf en zijn team daarin “tot op zekere hoogte” in volgde, maar dat men gaandeweg toch een heel zwaar “oh nee..” moment had toen langzamerhand duidelijk werd dat de potentie er niet was.quote:Op donderdag 28 november 2024 08:39 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ik begrijp je woorden niet helemaal goed, is dit de beruchte Beathoven word salad?
Natuurlijk kunnen de mogelijkheden van een uitvinding, blunder of scam van Sloot opnieuw gewogen worden. Of iemand het interesseert of niet. Of wil je het naar de vuilnishoop van gedebunkte technische claims transporteren?
Het is allemaal mogelijk, maar bij de meeste grootse verhalen is er ook wel enigszins een regel dat de werkelijkheid vaak vele malen saaier is dan waar het grootse verhaal naartoe gewerkt wordt.quote:Mysterieuze, nooit ontrafelde uitvinding, scam of blunder, zoiets opschrijven op een manier die voor jongeren en digibeten te begrijpen is, zonder ernstige omissies op het technisch vlak.
Dat is zoeken naar de vorm van een verslag-vertelling. Het technische gedeelte van wat bekend is van de vinding, ook uit de octrooiaanvragen, zijn de microdetails die horen in elk betoog over deze zaak. Iedereen heeft met al zijn losse flodders ondertussen wel op de technische haalbaarheid van de claims van deze zaak geschoten.
Het mysterie van het kastje en het kaartje mag een mysterie blijven, gedebunkt worden, en toch onderdeel zijn van een grotere, macro vertelling.
Om je tegemoet te komen, herinnerde ik mij nog deze:
Mensen die dachten dat Sloots coderingssysteem iets te maken had met kleurcodering van pixels die het afspelen van deze films mogelijk maakte. Waarbij ze zich afvroegen of Sloot iets bedacht waarmee hij een bruggetje bouwde tussen hoe kleur door middel van licht gemengd werd, en kleurmenging van verf, zeg maar een RAL-code. Dat hij iets heel handig gecodeerd had, op basis van de kleur van pixels waarmee alle films weergegeven konden worden. Met slechts drie lichtbundels kan je immers alle kleuren weergeven, zwart en wit licht bestaat niet, zwarte en witte verf wel, en toch nemen mensen die kleuren op dezelfde manier waar. Dat was het uitgangspunt van die gedachte, maar hoe ze dat verder uitgewerkt hebben, weet ik niet.
Nu chatbot en AI gemeengoed zijn geworden, denk ik dat ik met de beschrijving van geschiedenis van AI een ingang kan vinden om het verhaal van Sloot levend te houden, en ook knappe koppen van nu, uitgedaagd worden te onderzoeken wat het geweest zou kunnen zijn, en iedereen mag zijn eigen overtuiging daarbij hebben: wonder, blunder, scam. Verhaal voor in de kroeg. Nadenken, mening vormen, publiek debat, politiek debat over techniek in de zgn ' informatiesamenleving".
Persoonlijk geloof ik ook niet in de technische haalbaarheid van wat het pretendeerde te zijn. Dat die pretentie misbruikt zou kunnen geweest, dat geloof ik dan weer wel. Net zoals ik bij dhr. Sloot geen enkel gekend aspect van de menselijke psyche bij voorbaat uitsluit.
Maar waar hebben die mensen dan wel naar zitten kijken, dat vraag ik me af, en die vraag is in zoverre beantwoord, dat ze naar een demo kastje hebben zitten kijken en Sloot hoopte op betere codering die passend was binnen de octrooi aanvraag, en commercieel te vermarkten.
Wat Reagan betreft, zowel Trickle Down, als Trickle Up economy hebben (ongewenste) neveneffecten. Leuk dat je het aanhaalt, past bij de jaren '80.
Over CIA, NSA en hun investeringen in AI-start ups is de laatste jaren veel gepubliceerd. Wil niet zeggen dat andere landen dit niet deden, en er zijn ook wel eens fake Front Stores in de lucht gehouden als afleidingsmanoeuvre om de ander te foppen, waarbij niet zelden dubbelspel, en driedubbelspel werd gespeeld. Ik vind de affaire Sloot daar in passen.
Hoe kleuren gecodeerd worden voor op beeldschermenquote:Op donderdag 28 november 2024 08:39 schreef yessie234 het volgende:
Mensen die dachten dat Sloots coderingssysteem iets te maken had met kleurcodering van pixels die het afspelen van deze films mogelijk maakte. Waarbij ze zich afvroegen of Sloot iets bedacht waarmee hij een bruggetje bouwde tussen hoe kleur door middel van licht gemengd werd, en kleurmenging van verf, zeg maar een RAL-code. Dat hij iets heel handig gecodeerd had, op basis van de kleur van pixels waarmee alle films weergegeven konden worden. Met slechts drie lichtbundels kan je immers alle kleuren weergeven, zwart en wit licht bestaat niet, zwarte en witte verf wel, en toch nemen mensen die kleuren op dezelfde manier waar. Dat was het uitgangspunt van die gedachte, maar hoe ze dat verder uitgewerkt hebben, weet ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |