Link?quote:Op zondag 17 november 2024 11:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er is een filmpje van een bijeenkomst van Anti-zwarte pieten, waarbij duidelijk gezegd is dat het hen niet om Zwarte piet gaat. Maar om bij meer tafels te kunnen aanschuiven zodat er meer subsidiepotjes naar hun organisaties kunnen gaan. Dit is letterlijk wat er gezegd is door zo'n figuur van stichting nummer honderd.
De man aan het woord is de buurman van meneer Airfryer. ze trokken altijd samen op.quote:
Klopt. Mitchell Esajas van 'The black archives'.quote:Op zondag 17 november 2024 11:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De man aan het woord is de buurman van meneer Airfryer. ze trokken altijd samen op.
Bekijk deze YouTube-video
Al je echt van mening bent dat zwarte piet slechts een uitwas is van institutioneel racisme (en dat zijn ze geloof ik) kan ik me voorstellen dat je daar dan niet bij stopt. Al heft KOZP zich volgend jaar op en is dit filmpje zo’n 8 jaar oud.quote:Op zondag 17 november 2024 11:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
De man aan het woord is de buurman van meneer Airfryer. ze trokken altijd samen op.
Bekijk deze YouTube-video
De dingen die je opnoemt zijn onderdeel van de Sinterklaastraditie zoals we die min of meer in Nederland kennen.quote:Op zondag 17 november 2024 00:38 schreef FYazz het volgende:
[..]
Voor een groot deel eens, maar de kleur van de piet is niet de bepalende factor voor de Sinterklaastraditie.
De traditie bestaat vooral uit de combinatie van het verhaal van Sinterklaas, de intocht in Nederland, de liedjes, het strooigoed, het schoen zetten, en de lenige pieten die zogezegd over de daken hoppen en door de schoorsteen komen. Wie dan zoet is geweest krijgt lekkers en cadeautjes en wie stout is de roe en moet mee in de zak.
De kleur van Piet bepalend maken voor de traditie van een kinderfeest (die sowieso door de kleur heenkijken) zie ik vooral als star en wordt door sommigen ook gebruikt vals excuus om zelf intolerant te zijn tegenover de mensen die zij als intolerant bestempelen.
wat een verrijkingquote:Op zondag 17 november 2024 11:55 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Partijdige agenten erbij en mensen met volledig bedekte gezichten (en geen woord Nederlands spreken).
De zak, de roe en de piet als een boeman waren dat ooit ook.quote:Op zondag 17 november 2024 11:52 schreef antweerkie het volgende:
[..]
De dingen die je opnoemt zijn onderdeel van de Sinterklaastraditie zoals we die min of meer in Nederland kennen.
Elders in Europa heeft de Sinterklaastraditie ook een eigen karakter, echter het zwart schminken van de tegenhanger van de sint is een wezenlijk onderdeel van de traditie.
Ik dacht dat gezichtsbedekking strafbaar was.....quote:Op zondag 17 november 2024 11:55 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Partijdige agenten erbij en mensen met volledig bedekte gezichten (en geen woord Nederlands spreken).
Nooit geweest. Alleen in bepaalde gebouwen en het OVquote:Op zondag 17 november 2024 12:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik dacht dat gezichtsbedekking strafbaar was.....
Zolang deze niet op tv te zien zijn verwacht ik dat eigenlijk nietquote:Op zondag 17 november 2024 12:11 schreef antweerkie het volgende:
Afijn, volgend jaar stoppen ze ermee, althans dat zeggen ze. De geldstroom naar kozp droogt blijkbaar op.
Zij aan zij opgetrokken met de media afgelopen jaren om dit feest proberen kapot te maken, niet gelukt voor ze, jammer joh.
Ik verwacht dat zwarte piet weer langzaamaan terugkomt in het straatbeeld de komende jaren.
Blijkbaar was die kleur toch niet zo bepalend om de traditie in leven te houden, want inmiddels is al 6 jaar de roetveegpiet de nationale standaard, is er geen intocht overgeslagen, geen schoen minder gezet en genieten kinderen evenveel.quote:Op zondag 17 november 2024 11:52 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Elders in Europa heeft de Sinterklaastraditie ook een eigen karakter, echter het zwart schminken van de tegenhanger van de sint is een wezenlijk onderdeel van de traditie.
Tijden veranderen snel.quote:Op zondag 17 november 2024 11:55 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Tering die agentquote:Op zondag 17 november 2024 11:55 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Maar jij kent als blanke dan ook niet een lange geschiedenis waarin blanken wereldwijd en massaal als slaven zijn gebruikt en mishandeld. Dan zou je toch wel anders kijken naar een zwarte sinterklaas met alleen blanke "hulpjes".quote:Op zondag 17 november 2024 11:12 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja hallo, dit kan écht niet hoor...
Ik als blanke voel mij hier niet prettig bij.....
Nou nee, ik geniet minder.quote:Op zondag 17 november 2024 12:15 schreef FYazz het volgende:
[..]
Blijkbaar was die kleur toch niet zo bepalend om de traditie in leven te houden, want inmiddels is al 6 jaar de roetveegpiet de nationale standaard, is er geen intocht overgeslagen, geen schoen minder gezet en genieten kinderen evenveel.
Nee, een volwassene. Maar ik vind het vreemd dat jij voor mij praat.quote:Op zondag 17 november 2024 12:35 schreef FYazz het volgende:
[..]
Jij bent een kind van max. 8 jaar oud?
Ze krijgen ruim baan.quote:Op zondag 17 november 2024 11:55 schreef RipCity het volgende:
[ x ]
Dat doe ik dan ook nergens.quote:Op zondag 17 november 2024 12:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee, een volwassene. Maar ik vind het vreemd dat jij voor mij praat.
Kijk, nu is het Zwarte Piet die veranderd moest worden, volgend jaar voldoet Sinterklaas geheid niet. Te oud, pedo, ‘kindervriend’ etc. Gaan we daar weer in snoeien. Let op mijn woorden.quote:Op zondag 17 november 2024 12:39 schreef FYazz het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook nergens.
Volgens mij staat er heel duidelijk in mijn post "en genieten kinderen evenveel"
Maar Sinterklaas geeft nog altijd veel geld uit dus verwacht ik niet dat hij op korte termijn buiten de deur gehouden wordt.quote:Op zondag 17 november 2024 12:42 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Kijk, nu is het Zwarte Piet die veranderd moest worden, volgend jaar voldoet Sinterklaas geheid niet. Te oud, pedo, ‘kindervriend’ etc. Gaan we daar weer in snoeien. Let op mijn woorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |