https://www.rtl.nl/boulev(...)-fictief-journaal-enquote:Fictief journaal Black-out maakt veel los: 'Mensen kunnen echt in paniek raken'
In een eenmalig EO-programma, getiteld 'Black-out', werden kijkers maandagavond bewust gemaakt van de mogelijke gevolgen van grootschalige stroomuitval. 'Black-out' volgde een fictief scenario waarin de stroom langdurig uitvalt in de provincies Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht. Hoewel goed bedoeld, levert het fictieve journaal kritiek op.
Voormalig journaallezer Sacha de Boer was eenmalig weer op tv als anchor voor een bijbehorende fictieve journaaluitzending, waarin ze de ontwikkelingen tijdens de stroomuitval versloeg. Daarnaast verschenen onder anderen justitieminister David van Weel en de directeur van Netbeheer Nederland, Hans-Peter Oskam, aan een talkshowtafel.
Het fictieve journaal en praat programma kan op de nodige kritiek rekenen. 'Als je niet beschikt over internet zoals wellicht veel ouderen, kan deze uitzending behoorlijke onrust veroorzaken. Waarom staat niet in ergens in beeld dat het fictief is?' klinkt het op X. Een ander wijst erop dat die disclaimer wel degelijk in beeld was, 'maar die is zo onduidelijk'. 'Zo'n programma uitzenden zonder goede, duidelijke uitleg is onverantwoordelijk. Mensen kunnen echt in paniek raken.'
Volgens Hans de Kleine, de eindredacteur van het programma, zijn Nederlanders over het algemeen slecht voorbereid op een grootschalige en langdurige stroomuitval. Toch wordt een dergelijk scenario steeds realistischer. "We hebben geen idee wat er kan gaan gebeuren", aldus De Kleine. "Daarom is deze uitzending zo relevant, want veel deskundigen die we hebben gesproken zeggen: 'Het is niet de vraag of, maar wanneer'."
Onder andere de NCTV, het ministerie van Justitie en Veiligheid en netbeheerder Stedin werkten mee aan het programma.
Je kunt Black-out hier terugkijken: https://npo.nl/start/serie/black-out_1/seizoen-1/blackout
Tips voor voorbereiding: https://www.denkvooruit.nl
Nee, geen idee en nee.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:27 schreef Jojoke het volgende:
Heeft iemand het wel gezien? Was er paniek? Zijn jullie voorbereid op een ramp?
Dit. Het stond er vrij duidelijk.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:44 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb er een heeeel klein stukje van gezien, en daar stond zo'n newsticker in beeld met daarboven heel duidelijk dat het niet echt was.
Ik moet even googlen, maarquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:35 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee, niet gezien. Wel iets over gelezen op mijn startpagina.
Misschien te vergelijken met de paniek in Amerika ttv dat hoorspel van Orson Welles.
quote:The War of the Worlds was een hoorspel uitgezonden als aflevering van het Amerikaanse radioprogramma Mercury Theatre on the Air. Het hoorspel is berucht geworden door de enorme massahysterie die de uitzending in de VS veroorzaakte.
Het radioprogramma begon als een muziekprogramma, plots onderbroken met verontrustende nieuwsberichten over een invasie van marsmannen. In het begin werd gemeld over vreemde explosies op Mars. Daarna over een Martiaanse cilinder die neerstortte bij New Jersey, en ten slotte over hoe deze marsmannetjes met hun geavanceerde machines een aanval begonnen. Het leger kon niets beginnen tegen deze Marsbewoners. Al snel volgden er berichten over soortgelijke cilinders die elders in de Verenigde Staten landden. De machines rukken op naar New York. Net als het boek eindigde het hoorspel met de dood van de Marsbewoners als gevolg van bacteriën. Vervolgens volgde een bericht van Welles zelf, die de luisteraars er aan herinnerde dat het een hoorspel was. Volgens de verhalen zou Welles dit hebben gedaan op aandringen van de CBS nadat men ontdekte wat voor paniek de uitzending veroorzaakte.
Ja daar moest ik ook aan denkenquote:Op dinsdag 12 november 2024 13:35 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee, niet gezien. Wel iets over gelezen op mijn startpagina.
Misschien te vergelijken met de paniek in Amerika ttv dat hoorspel van Orson Welles.
Kan ook nu al hoor. Hoef je alleen maar te verhuizen naar de Gobi woestijn of zo.quote:Op dinsdag 12 november 2024 14:28 schreef Starhopper het volgende:
MAar zo'n black-out lijkt mij wel cool om eens mee te maken. Maar dan wel graag als het helder weer is buiten. Dan kunnen we een waanzinnige sterrenhemel zien
Ja. Maar dan gewoon vanuit je eigen achtertuin. Dat is toch cool?quote:Op dinsdag 12 november 2024 14:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Kan ook nu al hoor. Hoef je alleen maar te verhuizen naar de Gobi woestijn of zo.
Jaja. Als je de waarschuwing niet hebt gelezen, en als je geen internet hebt om eea even snel te controleren, en als je je niet kunt bedenken dat de journaaluitzending fictief is, en als je ook niet kunt bedenken dat er vast niets aan de hand is als andere zenders op hetzelfde moment het er helemaal niet over hebben en telektekst ook niet, en als je ook niet even een kind, buurman of kennis kunt navragen of dit echt is. Ja, dan kun je er misschien van schrikken.quote:'Als je niet beschikt over internet zoals wellicht veel ouderen, kan deze uitzending behoorlijke onrust veroorzaken. Waarom staat niet in ergens in beeld dat het fictief is?'
Het is wel leerzaam. Als er een ramp is, dan wordt de brandweerkazernes informatiepunten (waar het Rode Kruis dus bedjes in de buitenlucht neerzet ). Verder moet je niet de wc gebruiken, maar een emmer.quote:Op dinsdag 12 november 2024 14:36 schreef Starhopper het volgende:
Ik zit even de uitzending te kijken.
"Miljoenen mensen zitten in de kou" en ondertussen zie je het rode kruis buiten bedjes neerzetten Dan kan je beter thuis, maar beschut, in de kou zitten
Ja! Ik ben eigenlijk onbewust ook best goed voorbereid met al mijn oplaadbare batterijen. En ook altijd powerbanks, die ik normaal gebruik voor mn film camera Verder heb ik genoeg drinken. En ook eten. Koken op gas kan ik gewoon blijven doen begrijp ik?quote:Op dinsdag 12 november 2024 15:24 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is wel leerzaam. Als er een ramp is, dan wordt de brandweerkazernes informatiepunten (waar het Rode Kruis dus bedjes in de buitenlucht neerzet ). Verder moet je niet de wc gebruiken, maar een emmer.
Toevallig hadden alle fictieve huishoudens in de uitzending een campinggastoestel, dus iedereen kon nog lekker koken.
Alles wat nog draait, draait op noodaggregaten. Dus het is maar goed dat de fictieve stroomstoring niet te lang duurde. En je kan maar beter niet onder zeeniveau wonen.
Dat werd mij eigenlijk niet helemaal duidelijk, want ik heb de aflevering ondertussen gezien, maar volgens mij gebruikten ze campingsetjes. De CV-ketel valt natuurlijk wel uit, want die heeft ook elektra nodig, maar de gaskookplaat zou het moeten blijven doen, zou je denken. Of zou de gastoevoer kunnen uitvallen als er geen stroom is Of misschien hadden de acteurs met de campingsetjes een inductiekookplaat.quote:Op dinsdag 12 november 2024 15:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja! Ik ben eigenlijk onbewust ook best goed voorbereid met al mijn oplaadbare batterijen. En ook altijd powerbanks, die ik normaal gebruik voor mn film camera Verder heb ik genoeg drinken. En ook eten. Koken op gas kan ik gewoon blijven doen begrijp ik?
Is dat niet net zo goed een urban legend?quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:35 schreef Hiddendoe het volgende:
Klopt, je hebt gelijk en ik wist het wel maar wist niet precies waar dit feit te vinden.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Is dat niet net zo goed een urban legend?
OOk dat hoorspel had een suggestie van echtheid en de dagen erna was er allemaal #fophef dat dat tot grootschalige paniek zou leiden en enkel _omdat_ een hoop mensen schreeuwden dat het tot paniek zou leiden, ontstond bij sommige beinvloedbare mensen de indruk dat die 'paniek' ook wijdverbreid uitgebroken zou zijn.
Inderdaad waren er heel veel mensen die de studio boos opbelden, maar het grotendels was juist uit 'boosheid' over de manier van uitzenden en om te klagen dat dit tot paniek zou leiden, veel bewijzen dat er werkelijk mensen het geloofd hebben is er eerder niet..
Toch zijn er allemaal overdreven onderzoeken, die vooral de show groter maakten dan het eigenlijk was, omdat ze met claims kwamen dat er bv 6 miljoen luisteraars geweest zouden zijn (meer dan twee tot driemaal het grootste radiopubliek dat er ooit geregistreerd is voor een amerikaanse radio-uitzending, betwijfeld kan worden of die claim van publiek van 6 miljoen klopt)
https://slate.com/culture(...)onwide-hysteria.html
Ik zou eerder stellen dat "War of the Worlds" een voorloper is van de nu ook regelmatig zeer populaire "#fophef" ... mensen die zich enorm drukmaken over dingen die ze heel erg vinden en dan omdat zij zich er zo overdrukmaken gaan stellen dat het ook iets heel ergs en belangrijks is (en soms door de fophef zelf extra aandacht krijgen).
Omschrijf ramp?quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/boulev(...)-fictief-journaal-en
Helaas heb ik dit programma niet kunnen bekijken vanwege een stroomstoring
Heeft iemand het wel gezien? Was er paniek? Zijn jullie voorbereid op een ramp?
Nee die zijn druk met de WEF propaganda nastreven.quote:Op dinsdag 12 november 2024 14:32 schreef Dutchguy het volgende:
Daar hebben we toch juist een overheid voor? Om te voorkomen dat dit gebeurt?
Klopt. Ik wil tevens aanstippen dat anno 1938 radio, zeker in Amerika, al reeds een jaar of 15 wijdverspreide technologie was, en de boeken van H.G. Wells al decennia bestsellers waren. Men was bekend met science fiction verhalen en daarop gebaseerde films en hoorspelen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 16:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Is dat niet net zo goed een urban legend?
OOk dat hoorspel had een suggestie van echtheid en de dagen erna was er allemaal #fophef dat dat tot grootschalige paniek zou leiden en enkel _omdat_ een hoop mensen schreeuwden dat het tot paniek zou leiden, ontstond bij sommige beinvloedbare mensen de indruk dat die 'paniek' ook wijdverbreid uitgebroken zou zijn.
Inderdaad waren er heel veel mensen die de studio boos opbelden, maar het grotendels was juist uit 'boosheid' over de manier van uitzenden en om te klagen dat dit tot paniek zou leiden, veel bewijzen dat er werkelijk mensen het geloofd hebben is er eerder niet..
Toch zijn er allemaal overdreven onderzoeken, die vooral de show groter maakten dan het eigenlijk was, omdat ze met claims kwamen dat er bv 6 miljoen luisteraars geweest zouden zijn (meer dan twee tot driemaal het grootste radiopubliek dat er ooit geregistreerd is voor een amerikaanse radio-uitzending, betwijfeld kan worden of die claim van publiek van 6 miljoen klopt)..
Wel lijken er aanwijzingen te zijn dat zeker een deel van de berichten over 'massapaniek' zelf verspreid werd door marketingafdelingen van radio-stations om te 'bewijzen' hoe goed de radio wel niet was als marketing-instrument en een positief beeld te scheppen van het enorme bereik ervan.
https://slate.com/culture(...)onwide-hysteria.html
Ik zou eerder stellen dat "War of the Worlds" een voorloper is van de nu ook regelmatig zeer populaire "#fophef" ... mensen die zich enorm drukmaken over dingen die ze heel erg vinden en dan omdat zij zich er zo overdrukmaken gaan stellen dat het ook iets heel ergs en belangrijks is (en soms door de fophef zelf extra aandacht krijgen).
Mijn ouders zapten net op dat moment langs, ik snap de verwarring wel.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dit. Het stond er vrij duidelijk.
Mensen die dat niet zien, zijn ook niet bepaald zelfredzaam...
Nee maar er was wel een marketingcampagne om het lekker aan te wakkerenquote:Op dinsdag 12 november 2024 16:19 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Klopt. Ik wil tevens aanstippen dat anno 1938 radio, zeker in Amerika, al reeds een jaar of 15 wijdverspreide technologie was, en de boeken van H.G. Wells al decennia bestsellers waren. Men was bekend met science fiction verhalen en daarop gebaseerde films en hoorspelen.
Een echte massahysterie is er hoogstwaarschijnlijk toen niet geweest.
Nog even teruggekeken. Mijn ouders vielen erin tijdens Sophie Hermans, zonder ticker.quote:Op dinsdag 12 november 2024 13:44 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb er een heeeel klein stukje van gezien, en daar stond zo'n newsticker in beeld met daarboven heel duidelijk dat het niet echt was.
Dan kan ik me best voorstellen dat je bang wordt, vooral als je tot een groep hoort die misschien niet meteen er aan denken om internet te checken.quote:Op dinsdag 12 november 2024 17:18 schreef loveli het volgende:
[..]
Nog even teruggekeken. Mijn ouders vielen erin tijdens Sophie Hermans, zonder ticker.
De ticker was er alleen aan het begin van een 'nieuwsuitzending'. Blijkbaar gingen ze er vanuit dat het programma vanaf het begin wordt gezien, niet goed over nagedacht dat mensen zappen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |