Basisschool is niet te vergelijken met het VOquote:Op dinsdag 5 november 2024 13:08 schreef Lemijn het volgende:
De vraag is of je vinger aan de pols wil houden. Ik heb nu (basisschool) ook geen idee hoe mijn zoon het doet, hoe de resultaten zijn van de toetsen die hij maakt. 2x per jaar komt er een rapport en dat is het. Oke, de docenten zijn laagdrempelig beschikbaar en er is sowieso een paar keer per jaar een gesprek. Maar ik hoor dus niet van elke toets hoe het ging. Het lijkt me raar als dat opeens intensiever wordt als hij 12 is. Dus ik zou willen starten met hulp aanbieden en eens zien hoe het gaat als ik me er niet actief en ongevraagd mee bemoei.
Waarom zou dat beter zijn? Je denkt dat we ooit in de toekomst alle computers en AI vaarwel zeggen en terug gaan naar papier, vulpen en krijtjes?quote:Op maandag 4 november 2024 21:50 schreef KvanG het volgende:
Sowieso zouden kinderen beter naar een ouderwetse analoge school gaan.
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo waar die stress nou vandaan komt. Juist door inzicht in de cijfers van magister, hou je beter de vinger aan de pols. De rapporten zijn er ook een aantal keer per jaar, dus dan weet je ook hoe een kind het doet. Je kan dan geconfronteerd worden met een slecht rapport en dat zou dan geen stress bij een kind geven? Met inzicht valt er iig nog wat bij te sturen.
Zoon heeft er geen problemen mee dat ik in magister kijk. Sterker nog, we hebben een deal gesloten. Voor elke 3 tienen krijgt hij een PS kaart van een tientje. Ik kwam er door magister achter, dat meneer best vaak gewoon niet leerde en genoegen nam met een voldoende. Prima hoor, als er niet meer inzit. Maar dat zat er wél in alleen liet hij het niet zien. En nu ineens vliegen de tienen om mn oren![]()
Maar! Het is beslist niet de bedoeling dat ouders gaan lopen pushen aan de hand van magister. Dan snap ik dat magister stress voor kinderen kan geven.
Overigens zijn ze op zoons school heel streng. Drie keer te laat komen, worden de ouders op de hoogte gesteld. Huiswerk niet gemaakt/materiaal vergeten? Nablijven en worden ook de ouders op de hoogte gesteld.
Wij hebben voor dat soort zaken magister dus niet eens nodig.
Bij dochter hoefde ik niet eens te kijken, die deed dr huiswerk en haalde altijd goede cijfers. Bij zoon is er toch wat meer controle nodig.
Precies. Ouders moeten kappen met helikopteren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:44 schreef Kyara het volgende:
Hier dus net een paar maanden middelbare school en ik schrok toen ik ineens een pushmelding kreeg met het cijfer van mijn zoon. Ik wist het dus eerder dan hij. Dat lijkt me echt niet wenselijk. Ik vertrouw er op dat mijn kind zelf vertelt welke cijfers hij haalt (en misschien zal ik er ook wel eens naar vragen). Maar om het eerder te weten dan hijzelf![]()
Pushmeldingen staan inmiddels uit. Ik check nog wel de app voor zijn rooster (en wel een beetje voor zijn huiswerk maar dat is ook om te helpen plannen en prioriteiten stellen zo in de eerste maanden van de brugklas).
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:49 schreef ZarB het volgende:
[..]
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.
Overigens; pushen keur je af, maar omkopen/chanteren niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
Nou, dan kan de beloning er weer af tochquote:Op dinsdag 5 november 2024 17:12 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.
Mee eens.quote:Op woensdag 6 november 2024 08:56 schreef Molo het volgende:
Topidee. Kind in groep vijf hier maar voornemens nooit zo'n app of systeem te gaan gebruiken
Laat haar maar leren door soms op haar bek te gaan en weer op te staan, inzichten daaruit zijn goud waard. En vrijheid en autonomie erg voorstander van, als ze maar weet dat ze altijd op ons terug kan vallen
Het omkopen/chanterenquote:Op vrijdag 8 november 2024 14:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Nou, dan kan de beloning er weer af tochof was dat het gedeelte waar hij het niet eens was met mijn post (dat het chantage is)
.
Als een kind z'n cijfers niet deelt en je dus als ouder afhankelijk bent van iets als Magister dan zou ik liever investeren in de band/communicatie met kind dan in controle dmv een app.
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.quote:Op vrijdag 8 november 2024 19:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Denk wel als ouder dat je met je kind moet praten als het magister als stressvol ziet. Waarom? Daar zou ik achteraan gaan. Plus waarom een kind de cijfers niet zelf verteld.
Dat zal het idd zijn, bemoeizuchtige en/of pusherige ouders die niet of nauwelijks communiceren met hun kinderen.quote:Op vrijdag 8 november 2024 22:40 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.
Maar dit is voor mij weer een voorbeeld van "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Ik zou het zelf echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders alles hadden geweten wat er op school gebeurde.
Ik verborg geen cijfers voor mijn ouders. Maakte me ook echt niet druk of ik een onvoldoende had of niet. Maar of ik mijn huiswerk wel of niet maakte was iets wat ik zelf bepaalde en als dat voor problemen zorgde op school, dan was dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid. En daar hadden mijn ouders in mijn optiek weinig mee te maken. Dat hoorden ze dan wel tijdens de 10-minuten-gesprekken of als ik het echt te bont maakte.
Het idee dat ze direct op de hoogte zouden zijn geweest van elke keer dat ik mijn huiswerk niet had ingeleverd of boeken was vergeten zou ik verschrikkelijk hebben gevonden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |