abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 oktober 2024 @ 13:05:15 #1
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215418121
quote:
PVV-minister wil geen helmplicht of leeftijdsgrens fatbike: ‘Het is gewoon een fiets met dikke wielen’
Het kabinet ziet vooralsnog niets in strengere regels voor fatbikes in het verkeer. PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur vindt maatregelen als een helmplicht of minimumleeftijd ‘wel erg ver gaan’. De fietsen zelf zijn het probleem niet, vindt hij, het gaat om het gedrag van de bestuurder.



Minister Madlener ‘begrijpt de zorgen’ over ongelukken met de elektrische fiets met dikke banden, zegt hij donderdag na een kabinetsoverleg op het Catshuis. “Je ziet natuurlijk steeds meer elektrische fietsen met dikke banden rijden. Dat zijn op zich grappige, stoere fietsen, maar vaak worden ze opgevoerd en dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.”

De populariteit van de fatbike is het afgelopen jaar enorm toegenomen. Vooral jonge kinderen kunnen vaak niet omgaan met de snelle voertuigen. In juni riepen zo’n vijftig gemeenten, de Fietsersbond, Veiligheid NL en andere organisaties het ministerie van Infrastructuur nog op iets te doen aan de fatbike in het verkeer. Ook artsen trekken aan de bel.

Niet alle fatbikegebruikers mogen de dupe worden
Minister Madlener doet nog onderzoek naar de fatbike, maar de PVV-bewindspersoon voelt weinig voor allerlei verboden en grenzen, zo blijkt: “Laten we niet alle fatbikegebruikers categoriseren als een groep asociale weggebruikers. Dat is natuurlijk niet het geval. Er zijn heel veel mensen die een elektrische fiets met dikke banden op een normale manier gebruiken, en daar is ook niets mis mee.”

Een verbod op fatbikes voor kinderen onder de 16 jaar vindt Madlener daarom ‘wel een hele straffe maatregel’. Het ministerie kan wettelijk gezien namelijk alleen onderscheid maken op de snelheid van de fiets, niet op de dikte van de banden. Dus een leeftijdsgrens voor een fatbike betekent automatisch dat kinderen dan ook niet meer op andere elektrische fietsen mogen. Dat ziet Madlener niet zitten: “Als je alle elektrische fietsen gaat verbieden voor kinderen onder de 16 jaar, dan maak je het voor veel scholieren onmogelijk om met de elektrische fiets naar school te gaan.”

Helm is ‘heel verstandig’
Ook een helmplicht vindt Madlener ver gaan, al zegt hij er ook bij dat hij op termijn ‘geen enkele maatregel uitsluit’. “Ik vind het heel verstandig om een helm te dragen op de fiets. Ik doe het zelf ook soms. Maar het vergt wel een gedragsverandering. Niet iedereen wil een helm dragen, en zo ontneem je ook veel mensen het plezier om nog op de fiets te stappen. Mensen moeten juist genieten van de fiets.”

En, voegt de minister nog toe: “Ik wil niet een minister zijn van verboden op alles. Ik zou liever zien dat de nieuwe techniek, namelijk een elektrische fiets, goed gebruikt wordt op een veilige manier.” Hij roept mensen op: “Gedraag je in het verkeer, ga niet appen op de fiets en met van die oortjes in de weg op. Dat is gewoon levensgevaarlijk.”



https://www.parool.nl/ned(...)kke-wielen~b30940fc/
----------------------------------------------------

"Het is gewoon een fiets met dikke wielen" :') :') :') :') Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 30 oktober 2024 @ 13:05:51 #2
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215418123
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Gaat ook wel gebeuren hoor. Ook op de normale fiets.

Gevolg zal zijn dat mensen massaal met de auto zullen gaan want dan is fietsen niet aantrekkelijk meer. Dat zal zorgen voor meer morbide obesitas, meer verkeersongelukken (want bij de meeste verkeersongelukken zijn automobilisten betrokken), meer milieuvervuiling, hogere kosten doordat wegen moeten worden verbreed of aangelegd, en uiteindelijk ook meer zorgkosten.
Dit zijn allemaal aannames.
quote:
81s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 16:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
----------------------------------------------------

"Het is gewoon een fiets met dikke wielen" :') :') :') :') Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Gewoon elke migrant een gratis Fatbike geven en die dingen worden zo verboden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215418166
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Gaat ook wel gebeuren hoor. Ook op de normale fiets.

Gevolg zal zijn dat mensen massaal met de auto zullen gaan want dan is fietsen niet aantrekkelijk meer. Dat zal zorgen voor meer morbide obesitas, meer verkeersongelukken (want bij de meeste verkeersongelukken zijn automobilisten betrokken), meer milieuvervuiling, hogere kosten doordat wegen moeten worden verbreed of aangelegd, en uiteindelijk ook meer zorgkosten.
Mensen wennen doorgaans vrij snel aan dingen als het eenmaal verplicht is.
pi_215418370
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:05 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dit zijn allemaal aannames.
[..]
Gewoon elke migrant een gratis Fatbike geven en die dingen worden zo verboden.
Dat is wel zo
pi_215418375
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:14 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Mensen wennen doorgaans vrij snel aan dingen als het eenmaal verplicht is.
In Australië heeft de helmplicht geleid tot minder fietsers

https://www.google.com/ur(...)Vg1iRbeXVwK7b3z9WlqA
pi_215418393
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:05 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
----------------------------------------------------

"Het is gewoon een fiets met dikke wielen" :') :') :') :') Manmanman wat een simpele ziel die vent. Elke dode en gewonde is dus de schuld van deze PVV'er die weigert de boel veiliger te maken.
Dat is de schuld van ouders die hun kinderen een opgevoerde fatbike geven. Die zijn reeds verboden.
pi_215418432
Bedenk verder ook het politieke aspect van een helmplicht.

Wat voor types ouders geven hun kind een opgevoerde fatbike? Tokkies toch?

En waar stemmen tokkies meestal op, als ze al stemmen? de PVV toch?

En wie zit er nu in de regering?

Juist.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 14:09:34 #8
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215418438
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dat is de schuld van ouders die hun kinderen een opgevoerde fatbike geven. Die zijn reeds verboden.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Bedenk verder ook het politieke aspect van een helmplicht.

Wat voor types ouders geven hun kind een opgevoerde fatbike? Tokkies toch?

En waar stemmen tokkies meestal op, als ze al stemmen? de PVV toch?

En wie zit er nu in de regering?

Juist.
De vraag is of ze hem al opgevoerd geven of dat iemand anders dat regelt. Net als met scooters inde jaren 90, genoeg pubers die hem ergens anders lieten opvoeren. Thuis wisten ze daar vaak niets vanaf of keken ze de andere kant op, wat dat te gaat is er weinig veranderd. Maar kun je nagaan, die deden wel een helm op, terwijl zo'n fatbike net zo hard kan gaan als een niet opgevoerde scooter toen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215418525
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 13:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
In Australië heeft de helmplicht geleid tot minder fietsers

https://www.google.com/ur(...)Vg1iRbeXVwK7b3z9WlqA
Ik doel dan ook niet op gewone fietsen of ebikes die niet harder gaan dan 20 ofzo.

Alles wat racefiets snelheden kunnen bereiken vind ik een ander verhaal. Tegenwoordig zijn ebikes de standaard, ook voor degene die misschien er beter niet aan beginnen. Dan moet je, in mijn optiek, kritisch kijken naar veiligheid.
pi_215418526
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:09 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[..]
De vraag is of ze hem al opgevoerd geven of dat iemand anders dat regelt. Net als met scooters inde jaren 90, genoeg pubers die hem ergens anders lieten opvoeren. Thuis wisten ze daar vaak niets vanaf of keken ze de andere kant op, wat dat te gaat is er weinig veranderd. Maar kun je nagaan, die deden wel een helm op, terwijl zo'n fatbike net zo hard kan gaan als een niet opgevoerde scooter toen.
Het rijden op een opgevoerde fiets is al illegaal en daar moet dus meer op worden gehandhaafd.

Een brommer is ontworpen op 45 dan is een helm sowieso al aan te raden. Ook in Thailand waar je geen helm op hoeft deed ik op de brommer altijd een helm op. Probeer maar eens zonder, het is doodeng.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 14:27:15 #11
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215418532
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Het rijden op een opgevoerde fiets is al illegaal en daar moet dus meer op worden gehandhaafd.

Een brommer is ontworpen op 45 dan is een helm sowieso al aan te raden. Ook in Thailand waar je geen helm op hoeft deed ik op de brommer altijd een helm op. Probeer maar eens zonder, het is doodeng.
We gaan toe naar alle elektrische fietsen een helm. Het gaat veel harder dan fietsen, ook als je het niet opvoert en de ongelukken zijn enorm toegenomen. Ook een bejaarde fietser loopt veel meer gevaar bij een elektrische fiets.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215418544
Mooi. En door met belangrijke zaken.
pi_215418824
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
We gaan toe naar alle elektrische fietsen een helm. Het gaat veel harder dan fietsen, ook als je het niet opvoert en de ongelukken zijn enorm toegenomen. Ook een bejaarde fietser loopt veel meer gevaar bij een elektrische fiets.
25 is echt niet zo hard hoor. Ieder normaal mens (onder de 100 kg en onder de 60 jaar) kan met een gewone stadsfiets op spierkracht 25 km/u rijden.

Oudere mensen die vallen zouden dat zowel met een e-bike als met een niet-e-bike doen. Omdat ze niet meer snel genoeg kunnen reageren/anticiperen, of in het geval van een e-bike, omdat het nu eenmaal een vrij zware fiets is die ze niet meer in bedwang kunnen houden. Dus daar kan je nog zeggen dat een bejaarde op een e-bike meer risico loopt dan wanneer ze op een gewone fiets zouden stappen.

En in het geval van jongeren en hun (opgevoerde) fatbikes ligt het volledig aan jeugdige overmoed, gecombineerd met een zware fiets die ook nog eens beroerd handelbaar is door de idiote zitpositie, veel te hoge snelheid en het hoge zwaartepunt.

Vroeger waren die lelijke citta brommertjes met 2 gabbers erop toch ook altijd de dingen waar de meeste ongelukken mee gebeurden? precies dezelfde belachelijke geometrie als fatbikes nu.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 30 oktober 2024 @ 15:16:53 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215418868
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 15:12 schreef Gripper het volgende:

[..]
25 is echt niet zo hard hoor. Ieder normaal mens (onder de 100 kg en onder de 60 jaar) kan met een gewone stadsfiets op spierkracht 25 km/u rijden.

Oudere mensen die vallen zouden dat zowel met een e-bike als met een niet-e-bike doen. Omdat ze niet meer snel genoeg kunnen reageren/anticiperen, of in het geval van een e-bike, omdat het nu eenmaal een vrij zware fiets is die ze niet meer in bedwang kunnen houden. Dus daar kan je nog zeggen dat een bejaarde op een e-bike meer risico loopt dan wanneer ze op een gewone fiets zouden stappen.

En in het geval van jongeren en hun (opgevoerde) fatbikes ligt het volledig aan jeugdige overmoed, gecombineerd met een zware fiets die ook nog eens beroerd handelbaar is door de idiote zitpositie, veel te hoge snelheid en het hoge zwaartepunt.

Vroeger waren die lelijke citta brommertjes met 2 gabbers erop toch ook altijd de dingen waar de meeste ongelukken mee gebeurden? precies dezelfde belachelijke geometrie als fatbikes nu.
Maar als je heel hard fietst ben je denk ik in meer control over je fiets dan wanneer je met weinig inspanning zo hard gaat. Maar goed, ik ben het niet helemaal met je oneens. Dan nog zie ik graag (en met mij veel ziekenhuispersoneel en ambulances) dat een helmverplichting bij elektrische fietsen veel goed zal doen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215419625
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:24 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik doel dan ook niet op gewone fietsen of ebikes die niet harder gaan dan 20 ofzo.

Alles wat racefiets snelheden kunnen bereiken vind ik een ander verhaal. Tegenwoordig zijn ebikes de standaard, ook voor degene die misschien er beter niet aan beginnen. Dan moet je, in mijn optiek, kritisch kijken naar veiligheid.
Uhm op mijn ouwe barrel dat bijna uit mekaar valt (niet elektrisch dus) haal ik ook gemakkelijk de 25 hoor.

Dit is dus ook de reden dat de mening van mensen die weinig tot niet fietsen er in dezen weinig toe doet...
pi_215419630
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 14:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
We gaan toe naar alle elektrische fietsen een helm. Het gaat veel harder dan fietsen, ook als je het niet opvoert en de ongelukken zijn enorm toegenomen. Ook een bejaarde fietser loopt veel meer gevaar bij een elektrische fiets.
Valt wel mee hoeveel harder je gaat op een niet opgevoerde elektrische fiets. Je kan de snelheid voornamelijk langer volhouden. Op een oud barrel haal ik de 25 ook wel, maar misschien niet 10 km lang.
pi_215419650
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 15:16 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Maar als je heel hard fietst ben je denk ik in meer control over je fiets dan wanneer je met weinig inspanning zo hard gaat. Maar goed, ik ben het niet helemaal met je oneens. Dan nog zie ik graag (en met mij veel ziekenhuispersoneel en ambulances) dat een helmverplichting bij elektrische fietsen veel goed zal doen.
Vanuit het perspectief van het zorgpersoneel moet je autorijden maar helemaal verbieden want wat je wel niet tegenkomt aan vreselijke ongelukken?

Dan kan je alles wel verbieden.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 17:12:11 #18
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215419696
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:07 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Vanuit het perspectief van het zorgpersoneel moet je autorijden maar helemaal verbieden want wat je wel niet tegenkomt aan vreselijke ongelukken?

Dan kan je alles wel verbieden.
`Nee, het gaat om de staat van de gewonden en de moeite die er gedaan wordt om het te voorkomen. In een auto heb je naast een gordel allerlei andere veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat het aantal zwaargewonden en doden in het verkeer vele malen minder groot is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215419780
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:12 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
`Nee, het gaat om de staat van de gewonden en de moeite die er gedaan wordt om het te voorkomen. In een auto heb je naast een gordel allerlei andere veiligheidsmaatregelen om ervoor te zorgen dat het aantal zwaargewonden en doden in het verkeer vele malen minder groot is.
Bij de meeste zware ongevallen is een automobilist betrokken. In landen zoals de VS waar mensen veel minder fietsen en veel meer autorijden ligt het cijfer verkeersdoden vele malen hoger dan in fietsland Nederland. Daarom werken maatregelen die fietsen ontmoedigen averechts.
pi_215419801
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Uhm op mijn ouwe barrel dat bijna uit mekaar valt (niet elektrisch dus) haal ik ook gemakkelijk de 25 hoor.

Dit is dus ook de reden dat de mening van mensen die weinig tot niet fietsen er in dezen weinig toe doet...
Ik heb genoeg fiets ervaring. Maar natuurlijk zegt jouw geen ene bal over landelijke cijfers.

Ik kan ook wel beginnen over de oude omatjes die met een rotgang over de rotonde knallen.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 17:26:47 #21
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_215419813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Bij de meeste zware ongevallen is een automobilist betrokken. In landen zoals de VS waar mensen veel minder fietsen en veel meer autorijden ligt het cijfer verkeersdoden vele malen hoger dan in fietsland Nederland. Daarom werken maatregelen die fietsen ontmoedigen averechts.
Een helm dragen op een elektrische fiets kun je toch niet ontmoedigend noemen? Vind je een gordel dan ook ontmoedigend om auto te gaan rijden? Als het ontmoedigend is voor een 12-jarige die graag gevaarlijke capriolen uithaalt, dan graag, want het enige wat je zou kunnen stellen is dat een helm dragen 'niet stoer' is. Maar een volwassen mens met minimaal een redelijk IQ gaat niet een helm weren omdat ie 'niet stoer' zou zijn. Ik zie ook genoeg scooterrijders met een helm op, blijkbaar is het daar wel stoer.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_215419927
Een gewone fiets met dikke banden gaat niet vanzelf vooruit. Doet 'ie dat wel, dan is het een snor-, brom- of motorfiets, afhankelijk van de snelheid.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_215420230
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:26 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Een helm dragen op een elektrische fiets kun je toch niet ontmoedigend noemen? Vind je een gordel dan ook ontmoedigend om auto te gaan rijden? Als het ontmoedigend is voor een 12-jarige die graag gevaarlijke capriolen uithaalt, dan graag, want het enige wat je zou kunnen stellen is dat een helm dragen 'niet stoer' is. Maar een volwassen mens met minimaal een redelijk IQ gaat niet een helm weren omdat ie 'niet stoer' zou zijn. Ik zie ook genoeg scooterrijders met een helm op, blijkbaar is het daar wel stoer.
Dat is ontmoedigend en in Australië waar een helmplicht is ingevoerd is het aantal fietsers flink gedaald.
pi_215420511
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:43 schreef Ridocar het volgende:
Een gewone fiets met dikke banden gaat niet vanzelf vooruit. Doet 'ie dat wel, dan is het een snor-, brom- of motorfiets, afhankelijk van de snelheid.
Dat heb ik hier al meermaals vermeld. Het zijn dan motorvoertuigen zonder RDW-goedkeuring, kenteken en verzekering. En daarmee nu al verboden. Het is dus volgens onze wetgeving nu al geen enkel probleem om die opgevoerde en/of van gashendel voorziene fatbikes nu al van de weg te halen en in beslag te nemen etc.

Alleen is er in het Nederlandse verkeer nauwelijks nog sprake van handhaving.

En het is onverstandig om nu op basis van onderbuikgevoel maar wat nieuwe wetgeving te realiseren die vervolgens ook nauwelijks gehandhaafd kan en zal worden, waarmee het werkelijke probleem dus niet wordt opgelost.
pi_215421165
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 17:26 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Een helm dragen op een elektrische fiets kun je toch niet ontmoedigend noemen? Vind je een gordel dan ook ontmoedigend om auto te gaan rijden? Als het ontmoedigend is voor een 12-jarige die graag gevaarlijke capriolen uithaalt, dan graag, want het enige wat je zou kunnen stellen is dat een helm dragen 'niet stoer' is. Maar een volwassen mens met minimaal een redelijk IQ gaat niet een helm weren omdat ie 'niet stoer' zou zijn. Ik zie ook genoeg scooterrijders met een helm op, blijkbaar is het daar wel stoer.
Een helm en een gordel zijn niet met elkaar te vergelijken.
Een gordel zit standaard in je auto en blijft daar.
Een helm moet je apart kopen en je moet hem overal mee heen slepen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')