abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 oktober 2024 @ 11:44:02 #1
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_215400427
Hey

Mijn jaarcontract loopt eind oktober af en heb besloten deze niet te verlengen.
Per 1 dec heb ik een nieuwe werkgever, dus de maand november ben ik geheel werkloos.

Nu had mijn vader het erover dat ik dus niet verzekerd ben via een werkgever en dat dit mogelijk issues kan geven als er iets met mij gebeurd.

Zijn hier mensen die mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Zie dat ik WW kan aanvragen, maar is dat wel zinvol voor 1 maand? Financieel heb ik geen salaris nodig om die mand te overbruggen.

Ik zag ook al iets over dat als je ziek wordt binnen 4 weken na einde contract dat je dan mogelijk in de ziektewet komt, mits geen ww (of recht op ww).
Begrijp ik dan goed dat als ik na 4 weken zou gebeuren dat je dan eerst je ww opmaakt en daarna pas in de ziektewet komt?

Ik vond het lastig om echt te zien wat nu nodig is en slim is.
Hopelijk kunnen jullie mij erbij helpen.

Zoals gezegd, voor het geld qua salaris overbrugging si het niet nodig.
Ik heb ook geen financieel partner of iets.
Het is meer van, wat als ik ziek word had ik dan beter x of y kunnen aanvragen nu.

Alvast bedankt!
pi_215400581
Waarvoor zou je verzekerd moeten zijn als je werkloos bent?
pi_215400630
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:56 schreef Halcon het volgende:
Waarvoor zou je verzekerd moeten zijn als je werkloos bent?
Werklozen moeten toch ook zorgpremies betalen?
Stel dat TS iets overkomt waar langdurige zorg voor nodig is. En als je dan niet verzekerd bent, kom je van de regen in de drup.
pi_215400643
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Stel dat TS iets overkomt waar langdurige zorg voor nodig is. En als je dan niet verzekerd bent, kom je van de regen in de drup.
TS betaalt toch gewoon elke maand zorgpremie? Ongeacht of TS werk heeft of niet?

Het is eigenlijk alleen een probleem als ze zelf geen zorgverzekering heeft en dat rechtstreeks via de werkgever is geregeld. Maar dat is eigenlijk enkel het geval bij arbeidsmigranten die geen woord Nederlands spreken, niet in Nederland ingeschreven staan en ergens met tienen in een hok of een chalet verblijven.
pi_215400688
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:03 schreef Halcon het volgende:

[..]
TS betaalt toch gewoon elke maand zorgpremie? Ongeacht of TS werk heeft of niet?

Het is eigenlijk alleen een probleem als ze zelf geen zorgverzekering heeft en dat rechtstreeks via de werkgever is geregeld. Maar dat is eigenlijk enkel het geval bij arbeidsmigranten die geen woord Nederlands spreken, niet in Nederland ingeschreven staan en ergens met tienen in een hok of een chalet verblijven.
Ja en dat is me niet helemaal duidelijk geworden uit de OP.
Wel dat TS deze periode makkelijk kan overbruggen.
Daarom begrijp ik de vraag van TS waarschijnlijk niet goed.
pi_215400708
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:07 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja en dat is me niet helemaal duidelijk geworden uit de OP.
Wel dat TS deze periode makkelijk kan overbruggen.
Daarom begrijp ik de vraag van TS waarschijnlijk niet goed.
Denk dat de pa van TS een gevalletje klok-klepel is.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:09:22 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215400709
Misschien doelt de vader van TS op een arbeidsongeschiktheidsverzekering waar je voor verzekerd bent via de afdracht van je verplichte premies als je in loondienst bent? Zoiets?
(Geen idee, ik zal mss zelf een klok-klepel ding roepen hoor. ;) Wat Halcon zegt, dus, ik dacht ook dat vader in een klok-klepel hoek zat. )

Want ik neem idd aan dat TS wel gewoon haar normale zorgverzekering door blijft betalen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:21:12 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215400818
Zou je dit niet gewoon aan het UWV kunnen vragen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_215400829
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:09 schreef BE het volgende:
Misschien doelt de vader van TS op een arbeidsongeschiktheidsverzekering waar je voor verzekerd bent via de afdracht van je verplichte premies als je in loondienst bent? Zoiets?
(Geen idee, ik zal mss zelf een klok-klepel ding roepen hoor. ;) Wat Halcon zegt, dus, ik dacht ook dat vader in een klok-klepel hoek zat. )

Want ik neem idd aan dat TS wel gewoon haar normale zorgverzekering door blijft betalen.
Maar werkgevers betalen vaak ook een deel van de premie. Is overigens geen probleem om maand werkloos te zijn zonder ww uitkering.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_215400837
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:22 schreef Chinless het volgende:

[..]
Maar werkgevers betalen vaak ook een deel van de premie. Is overigens geen probleem om maand werkloos te zijn zonder ww uitkering.
Dat wordt berekend op basis van je inkomen. Maar als dat inkomen er niet is...
pi_215400867
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2024 11:44 schreef Cue_ het volgende:
Hey

Mijn jaarcontract loopt eind oktober af en heb besloten deze niet te verlengen.
Per 1 dec heb ik een nieuwe werkgever, dus de maand november ben ik geheel werkloos.

Nu had mijn vader het erover dat ik dus niet verzekerd ben via een werkgever en dat dit mogelijk issues kan geven als er iets met mij gebeurd.

Zijn hier mensen die mij hier wat meer over kunnen vertellen?
Zie dat ik WW kan aanvragen, maar is dat wel zinvol voor 1 maand? Financieel heb ik geen salaris nodig om die mand te overbruggen.

Ik zag ook al iets over dat als je ziek wordt binnen 4 weken na einde contract dat je dan mogelijk in de ziektewet komt, mits geen ww (of recht op ww).
Begrijp ik dan goed dat als ik na 4 weken zou gebeuren dat je dan eerst je ww opmaakt en daarna pas in de ziektewet komt?

Ik vond het lastig om echt te zien wat nu nodig is en slim is.
Hopelijk kunnen jullie mij erbij helpen.

Zoals gezegd, voor het geld qua salaris overbrugging si het niet nodig.
Ik heb ook geen financieel partner of iets.
Het is meer van, wat als ik ziek word had ik dan beter x of y kunnen aanvragen nu.

Alvast bedankt!
Zover ik me kan indenken is het enige risico dat je arbeidsongeschikt wordt in die maand en je nieuwe werkgever je dan niet meer aanneemt, je niet in aanmerking komt voor WIA / WAO omdat je op dat moment niet ergens in dienst was.

Maar ik weet niet of daar bijvoorbeeld nog een overgangsperiode aan vast zit.

Dus even extra goed opletten bij het oversteken of als je de trap af loopt ;)
pi_215400882
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zover ik me kan indenken is het enige risico dat je arbeidsongeschikt wordt in die maand en je nieuwe werkgever je dan niet meer aanneemt, je niet in aanmerking komt voor WIA / WAO omdat je op dat moment niet ergens in dienst was.

Als je WW trekt, dan ben je daar volgens mij voor verzekerd.
pi_215400909
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:28 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je WW trekt, dan ben je daar volgens mij voor verzekerd.
Ok, maar dan zou TS dus wél WW moeten aanvragen voor die ene maand.
  maandag 28 oktober 2024 @ 12:43:05 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215400981
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar heeft ze wel recht op WW als ze zelf heeft besloten om niet te verlengen?
pi_215401047
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar heeft ze wel recht op WW als ze zelf heeft besloten om niet te verlengen?
Ja ze is nu toch zelf 'verwijtbaar werkloos' volgens mij

https://ontslag.nl/ww-uit(...)erwijtbaar-werkloos/
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_215401163
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:50 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]
Ja ze is nu toch zelf 'verwijtbaar werkloos' volgens mij

https://ontslag.nl/ww-uit(...)erwijtbaar-werkloos/
Het staat er niet heel expliciet, vind ik.

Dan is de vraag, is het "niet verlengen van een jaarcontract" hetzelfde als "contract opzeggen"?
Deze bron is wat duidelijker:

https://www.juridisch.nl/arbeidsrecht/ontslag/ww-afwijzen-contractverlenging/#:~:text=niet%20wil%20verlengen.-,Niet%20verwijtbaar%20werkloos,einde%20van%20je%20tijdelijke%20contract.

quote:
Niet verwijtbaar werkloos
Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering, mag je niet zelf ontslag nemen. Het UWV controleert dit met een 'verwijtbaarheidstoets'. Dit betekent dat je je recht op WW verliest als je een aangeboden contractverlenging weigert na het einde van je tijdelijke contract. Je moet namelijk proberen om werkloosheid te voorkomen.
pi_215401252
Je gaat 'gewoon' de Ziektewet in als je werkeloos bent en ziek wordt, als dat binnen 4 weken na afloop van je contract is: https://www.uwv.nl/nl/ziek/ziek-uit-dienst/4-weken

Das wel een ander traject dan ziek zijn bij je werkgever (want dan ga je uiteindelijk de WIA in). Maar er is dus wel een vangnet in dit geval.
pi_215401291
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ze dat krijgt. Zo niet, dan is ze vier weken verzekerd.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:37:47 #19
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_215401474
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:09 schreef Halcon het volgende:

[..]
Denk dat de pa van TS een gevalletje klok-klepel is.
Dat ik deed vraag komt idd vanuit mn pa uit die ineens allerlei doemscenarios ziet gebeuren.
En die had me hiervoor liever per 1 nov al onder contract gezien met evt een maand onbetaald verlof enzo.
Nu weet ik dus niet of dit echt terechte angst van hem is of nog iets uit de oude doos.

Mbt overige zaken die ik zag staan.
Ik heb een vast contract aangeboden gekregen, deze heb ik afgewezen. Dus in die zin dus verwijtbaar werkloos vermoed ik dan.

Zorgverzekering heb ik gewoon. Verder geen immigratie achtergrond of iets.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:48:49 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215401556
Je gaat dus geen ww krijgen.

In hoeverre zijn angst terecht is? Als je die ene maand zelf geen gekke dingen doet moet het wel extreme pech zijn wil dit fout uitpakken.
pi_215401572
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:48 schreef Lienekien het volgende:
Je gaat dus geen ww krijgen.
Dat was ook de vraag niet.
quote:
In hoeverre zijn angst terecht is? Als je die ene maand zelf geen gekke dingen doet moet het wel extreme pech zijn wil dit fout uitpakken.
Zie mijn reactie:
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:10 schreef Piles het volgende:
Je gaat 'gewoon' de Ziektewet in als je werkeloos bent en ziek wordt, als dat binnen 4 weken na afloop van je contract is: https://www.uwv.nl/nl/ziek/ziek-uit-dienst/4-weken

Das wel een ander traject dan ziek zijn bij je werkgever (want dan ga je uiteindelijk de WIA in). Maar er is dus wel een vangnet in dit geval.
En helemaal niet zo gek om over dit soort dingen na te denken hoor. Als je met een eenvoudige actie het risico kan afdekken (wat hier niet eens nodig is), waarom niet. Genoeg mensen die nergens over nadenken, en later in de problemen komen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:52:59 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215401590
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:50 schreef Piles het volgende:

[..]
Dat was ook de vraag niet.
[..]
Zie mijn reactie:
[..]
En helemaal niet zo gek om over dit soort dingen na te denken hoor. Als je met een eenvoudige actie het risico kan afdekken (wat hier niet eens nodig is), waarom niet. Genoeg mensen die nergens over nadenken, en later in de problemen komen.
Waar spreek ik jou tegen, dan?
pi_215401635
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waar spreek ik jou tegen, dan?
Je hebt het over 'geen gekke dingen doen' en 'fout uitpakken'. Klinkt als: pas op met oversteken, want je bent niet verzekerd.
Maar er is dus helemaal geen probleem, dus Cue_ kan gewoon gekke dingen blijven doen.
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:59:43 #24
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_215401639
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:10 schreef Piles het volgende:

Die regel las ik idd ook.

Als ik t dus goed begrijp zal kans op ww klein zijn want zelf contract niet verlengd.
En in de eerste maand kan je nog terugvallen op de ziektewet ivm bovenstaande regel.

(Ondertussen ook in gesprek met uwv chat, maar dit topic helpt ook wel mee ivm discussie enzo)
  maandag 28 oktober 2024 @ 13:59:47 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215401640
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:58 schreef Piles het volgende:

[..]
Je hebt het over 'geen gekke dingen doen' en 'fout uitpakken'. Klinkt als: pas op met oversteken, want je bent niet verzekerd.
Maar er is dus helemaal geen probleem, dus Cue_ kan gewoon gekke dingen blijven doen.
Ja, want oversteken is gekke dingen doen. :')
pi_215401653
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2024 13:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, want oversteken is gekke dingen doen. :')
Niet gemaakt voor beeldspraak blijkbaar :D

Maar voor mijn part springt ze uit een vliegtuig, ook dan is 'fout aflopen' niet aan de orde. Dan komt ze in de Ziektewet. Dus ik weet nog steeds niet wat je nou bedoelt met 'Als je die ene maand zelf geen gekke dingen doet' :?
  maandag 28 oktober 2024 @ 14:03:18 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215401661
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 14:02 schreef Piles het volgende:

[..]
Niet gemaakt voor beeldspraak blijkbaar :D

Maar voor mijn part springt ze uit een vliegtuig, ook dan is 'fout aflopen' niet aan de orde. Dan komt ze in de Ziektewet. Dus ik weet nog steeds niet wat je nou bedoelt met 'Als je die ene maand zelf geen gekke dingen doet' :?
Doei.
  maandag 28 oktober 2024 @ 14:04:40 #28
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_215401667
Uwv chat geeft aan:
Ww kans is mogelijk klein ivm die verwijtbaarheid. Maar dien evt aanvraag in om het te laten toetsen (als je dit wilt)

Eerste 4 weken is nazorg van werkgever dus ziektewet.
Wat jij eig zei Piles. Bungeejumpen it is! :+
pi_215401672
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 14:04 schreef Cue_ het volgende:
Bungeejumpen it is! :+
:D
Veel plezier ^O^

Ook met je nieuwe baan ;)
pi_215402385
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 14:04 schreef Cue_ het volgende:
Uwv chat geeft aan:
Ww kans is mogelijk klein ivm die verwijtbaarheid. Maar dien evt aanvraag in om het te laten toetsen (als je dit wilt)

Eerste 4 weken is nazorg van werkgever dus ziektewet.
Wat jij eig zei Piles. Bungeejumpen it is! :+
Misschien moet je het anders formuleren. Mijn jaarcontract zit er op. Ik heb een nieuwe baan gevonden maar moet 1 maand overbruggen. ;)

Vroegah. In de tijd van het ziekenfond was het idd anders geregeld met je ziektekostenverzekering. Die bestond uit een werknemers- en een werkgevers deel. Als je werkloos was betaalde het uwv het werkgeversdeel. En als je niet werkte en geen uitkering had dan stond je op de polis van je partner.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 28 oktober 2024 @ 17:35:36 #31
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_215403084
Ik heb in 2019 meer dan 4 maanden zonder werkgever gezeten. Geen WW aangevraagd, gewoon een eigen betaalde sabbatical.

Aangezien ik zelf mijn zorgverzekering betaal was dat prima geregeld.

Alleen de "Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen" werd niet ingehouden door een werkgever. Toen ik weer aan het werk ging werd die weer ingehouden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_215403439
Ook niet vergeten dat je gewoon al een nieuwe baan hebt, ik ga er even gemakshalve vanuit dat je al getekend hebt.

Zelfs al zou er dan 2 maanden tussen zitten en je wordt in die 2de maand opeens ernstig ziek/arbeidsongeschiktheid. Dan meld je je gewoon ziek op de eerste dag dat je moet beginnen. Kans is natuurlijk aanwezig dat je na de proeftijd/einde contract wordt weggestuurd maar dan heb je dan alsnog recht op WW/ZW
No bitch to me
pi_215403693
Je vraagt gewoon WW aan voor die ene maand, want daar heb je recht op. Dan ben je klein beetje meer geld kwijt dan wat je normaal kwijt bent in een maand, doe je even wat rustig aan. En na een maand begin je met je nieuwe baan. Wat is hier nou moeilijk aan?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_215403750
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:54 schreef Discombobulate het volgende:
Je vraagt gewoon WW aan voor die ene maand, want daar heb je recht op. Dan ben je klein beetje meer geld kwijt dan wat je normaal kwijt bent in een maand, doe je even wat rustig aan. En na een maand begin je met je nieuwe baan. Wat is hier nou moeilijk aan?
Is maar de vraag of die daar recht op heeft. Heeft zelf contractverlenging geweigerd. Wel met een specifieke reden dus ww zou misschien worden toegekend maar is zeker geen zekerheidje.

Daarnaast moet ts dan ook beschikbaar zijn voor werk en actief solliciteren. In theorie iig in de praktijk loopt ook dat wel los.
No bitch to me
pi_215404378
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 18:58 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Is maar de vraag of die daar recht op heeft. Heeft zelf contractverlenging geweigerd. Wel met een specifieke reden dus ww zou misschien worden toegekend maar is zeker geen zekerheidje.

Daarnaast moet ts dan ook beschikbaar zijn voor werk en actief solliciteren. In theorie iig in de praktijk loopt ook dat wel los.
In de praktijk kan je gewoon zeggen, de verlenging heb ik niet gekregen. Ze gaan niet bellen naar je oud werkgever leert de ervaring.
Hell To The Liars
pi_215404842
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 19:51 schreef Droopie het volgende:

[..]
In de praktijk kan je gewoon zeggen, de verlenging heb ik niet gekregen. Ze gaan niet bellen naar je oud werkgever leert de ervaring.
Maar dan pleeg je fraude en dat is niet toegestaan dat in wgr te adviseren ;)
No bitch to me
pi_215404855
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je o.a. arbeidsongeschikt of langdurig ziek geraakt in de periode daarna gaan ze je dagloon berekenen op basis van de 12 maanden voordat je uit viel. Als TS de maand november 2024 mist en hij wordt in september 2025 ziek dan rekenen ze met de gegevens september 2024 tot augustus 2025 en mist hij dus 8% inkomsten.

De maandelijkse uitkering is dan fors lager
pi_215405019
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:21 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Als je o.a. arbeidsongeschikt of langdurig ziek geraakt in de periode daarna gaan ze je dagloon berekenen op basis van de 12 maanden voordat je uit viel. Als TS de maand november 2024 mist en hij wordt in september 2025 ziek dan rekenen ze met de gegevens september 2024 tot augustus 2025 en mist hij dus 8% inkomsten.

De maandelijkse uitkering is dan fors lager
De maanden waarin je geen inkomen hebt worden niet meegenomen in de berekening.
No bitch to me
pi_215405034
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:38 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
De maanden waarin je geen inkomen hebt worden niet meegenomen in de berekening.
Helaas wel
pi_215405061
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:40 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Helaas wel
Nee hoor dan gaat er iets fout als dat gebeurt

Edit: mooie bron erbij.

https://www.uwv.nl/nl/pre(...)0is%20het%20dagloon.
No bitch to me
  maandag 28 oktober 2024 @ 20:44:07 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215405066
Vraag WW aan, het zal betekenen dat je idd ook moet solliciteren, maar als je het niet aanvraagt en er gebeurt iets met je waardoor je contract op 1 december niet begint heb je een probleem, want je moet binnen 1 week voor en 1 week nadat je werkloos wordt WW aanvragen.

Ook als je nieuwe baan (wederzijds) niet bevalt en je komt je proeftijd niet door zul je een probleem hebben als je geen WW aangevraagd hebt.

Men doet in NL graag alsof iedereen maar wil vangen en gelijk naar het UWV rent zodra ze werkloos zijn terwijl ze het prima een tijdje op eigen geld zouden kunnen uitzingen, maar het probleem is dat je recht op WW onder druk komt te staan of helemaal vervalt als je geen WW aanvraagt of dat te laat doet.

Ergo: Gewoon direct aanvragen, je hebt nog maar een week de tijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215405127
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:44 schreef Leandra het volgende:
Vraag WW aan, het zal betekenen dat je idd ook moet solliciteren, maar als je het niet aanvraagt en er gebeurt iets met je waardoor je contract op 1 december niet begint heb je een probleem, want je moet binnen 1 week voor en 1 week nadat je werkloos wordt WW aanvragen.

Ook als je nieuwe baan (wederzijds) niet bevalt en je komt je proeftijd niet door zul je een probleem hebben als je geen WW aangevraagd hebt.

Men doet in NL graag alsof iedereen maar wil vangen en gelijk naar het UWV rent zodra ze werkloos zijn terwijl ze het prima een tijdje op eigen geld zouden kunnen uitzingen, maar het probleem is dat je recht op WW onder druk komt te staan of helemaal vervalt als je geen WW aanvraagt of dat te laat doet.

Waarom zou je contract niet beginnen op 1 december? Is toch getekend neem ik aan en als je dan ziek bent meld je je ziek.
No bitch to me
pi_215405152
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 19:51 schreef Droopie het volgende:

[..]
In de praktijk wordt er dus echt wel contact opgenomen met de ex-werkgever als een ex-werknemer WW gaat aanvragen, leert mijn ervaring.

Voor TS: word je binnen 4 weken nadat je ex-werknemer bent geworden ziek, dan melden bij je ex-werkgever.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  maandag 28 oktober 2024 @ 20:59:24 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215405198
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:51 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Waarom zou je contract niet beginnen op 1 december? Is toch getekend neem ik aan en als je dan ziek bent meld je je ziek.
Het bedrijf kan failliet gaan bijvoorbeeld, of een van je ouders raakt dusdanig ziek dat je eigenlijk gelijk zorgverlof moet opnemen, dan kun je je dus niet ziekmelden.
En tussen 1 november en 1 december zitten 30 dagen, leuk dat TS zich ziek kan melden bij de oude werkgever als er tussen 1 november en 28 november wat gebeurt, maar wat als er iets op 29 of 30 november gebeurt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215405261
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:44 schreef Leandra het volgende:

Dat scenario van de proeftijd niet halen zou ik eigenlijk veel zorgelijker vinden. Langdurig ziek zie ik afgezien van burnouts in mijn eigen omgeving niet zo vaak gebeuren, maar het niet behalen van een proeftijd helaas wel. Ook bij UWV vinden ze dat niet per se een onwaarschijnlijk scenario. Dan herleeft je uitkering meestal, maar dan moet je hem in de eerste plaats wel hebben.

EDIT: Ik realiseer me net dat TS dan misschien wel voldoet aan de wekeneis: https://www.uwv.nl/nl/ww/wanneer-recht-op-ww Maar de uitkering kan dan wel een stuk lager uitvallen aangezien er in november dan een inkomen van 0,- was.

[ Bericht 3% gewijzigd door Daboman op 28-10-2024 21:13:26 ]
pi_215405278
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het bedrijf kan failliet gaan bijvoorbeeld, of een van je ouders raakt dusdanig ziek dat je eigenlijk gelijk zorgverlof moet opnemen, dan kun je je dus niet ziekmelden.
En tussen 1 november en 1 december zitten 30 dagen, leuk dat TS zich ziek kan melden bij de oude werkgever als er tussen 1 november en 28 november wat gebeurt, maar wat als er iets op 29 of 30 november gebeurt?
Dan heb je recht op een faillissementuitkering.

Je kunt je sowieso niet ziekmelden als je ouders ziek zijn ongeacht je baan
No bitch to me
pi_215405321
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 20:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ts in die 2 dagen ziek zou worden, dan melden bij het UWV.
Zorgverlof valt hier buiten, gaat echt alleen om het ziekzijn van de ex-werknemer.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215405402
Overigens is het misschien ook mogelijk je vrijwillig te verzekeren voor de periode dat je niet meer onder de 4 weken van je ex-werkgever valt.
https://www.uwv.nl/nl/verzekeren/vrijwillige-verzekering

Volgens mij kan TS met het nieuwe contract wel aannemelijk maken dat de intentie was om slechts tijdelijk te onderbreken.
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:07:12 #49
475897 ssjgoku
Ultra Instinct!
pi_215414325
Heb niet alles gelezen, maar in a nutshell, is dat geen probleem.
Zelfde meegemaakt.
It is not a sin to fight for the right cause. There are those who words alone will not reach.
pi_215414581
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2024 12:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Zolang je inwoner bent in NL heb je ook gewoon recht op een zorgverzekering.
Somebody that I used to know
  dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:39:30 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215414594
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 22:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Zolang je inwoner bent in NL heb je ook gewoon recht op een zorgverzekering.
Ik zou het anders zeggen: zolang je inwoner van Nederland bent ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.
pi_215414626
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 22:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik zou het anders zeggen: zolang je inwoner van Nederland bent ben je verplicht een zorgverzekering te hebben.
Oké, my bad, je hebt récht op zorg uit de basisverzekering, je bent verplícht om een zorverzekering af te sluiten.

https://www.zorginstituut(...)-zorgverzekeringswet
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')