Dit is vaker het geval tegenwoordig. Door de lange wachttijden bij het CBR moeten rijscholen wel.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:58 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hoe geeft de rij instructeur groen licht om af te rijden als je nog niet kan autorijden?
Wel eens in leiden gereden ?quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:30 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe zijn er ineens 'onverwachts scherpe plotse bochten'. Wat?
Zonder rijbewijs maak je veel minder kans op bepaalde banenquote:Op maandag 28 oktober 2024 15:14 schreef GGMM het volgende:
Gewoon niet doen dan. Niet afrijden totdat je het kan of er gewoon helemaal vanaf zien.
Waarom zou je medeweggebruikers irriteren/in gevaar brengen omdat je per se wil rijden.
Dit is ook helemaal niet lollig bedoeld. Voor sommige mensen is het gewoon te lastig en dus gevaarlijk.
Ik hoef alleen B hoor. Hooguit BE maar zelfs dat is niet noodzakelijk.quote:Op maandag 28 oktober 2024 11:30 schreef Filosoofert het volgende:
Ik had hetzelfde, ineens leek er geen progressie meer in te zitten.
Doorgezet en uiteindelijk toch goedgekomen. Heb nu alle rijbewijzen. (behalve aanhanger achter touringcar)
Ik bedoel te zeggen, dat ik best moeite had om aanvankelijk mijn B-rijbewijs te halen, maar nu zo'n beetje alles mag besturen op de weg.quote:Op maandag 28 oktober 2024 15:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik hoef alleen B hoor. Hooguit BE maar zelfs dat is niet noodzakelijk.
Ja.quote:Op maandag 28 oktober 2024 15:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Wel eens in leiden gereden ?
Dat kan ik inderdaad niet goed, nee. Heb je daar ook tips voor of dat niet?quote:Op maandag 28 oktober 2024 15:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja.
Maar Leiden is toevallig wel net die ene stad in NL waar scherpe bochten zich zomaar plotseling ineens manifesteren. Gisteren waren die bochten er nog niet en vandaag BAM ineens wel.
Je kunt gewoon niet autorijden als dat soort dingen een probleem zijn.
Ik geef pas op nadat ik een aantal keer ben gezakt voor het examen natuurlijk niet voordat ik überhaupt examen heb gedaanquote:Op maandag 28 oktober 2024 15:46 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen, dat ik best moeite had om aanvankelijk mijn B-rijbewijs te halen, maar nu zo'n beetje alles mag besturen op de weg.
OFWEL, niet opgeven, gewoon doorlessen.
Wat @:GGMM zegt klopt ook wel, maar ik zou het nu nog niet te snel opgeven.
Zo kennen we sirzeiktalot weer.quote:Op maandag 28 oktober 2024 15:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Zonder rijbewijs maak je veel minder kans op bepaalde banen
Denk aan detachering
Voor wat? Dat jij niet kunt anticiperen? Nee, daar heb ik geen tips voor nee. Dat kun je of dat kun je niet. Als je in paniek raakt omdat een bocht wat scherper is dan jij schijnbaar vooraf had bedacht, en je kunt daar niét mee omgaan moet je geen rijbewijs hebben want dat is vragen om problemen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 15:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat kan ik inderdaad niet goed, nee. Heb je daar ook tips voor of dat niet?
Tsja maar in de OP staat dat opgeven geen optie is, dus dat gaan we niet doen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Voor wat? Dat jij niet kunt anticiperen? Nee, daar heb ik geen tips voor nee. Dat kun je of dat kun je niet. Als je in paniek raakt omdat een bocht wat scherper is dan jij schijnbaar vooraf had bedacht, en je kunt daar niét mee omgaan moet je geen rijbewijs hebben want dat is vragen om problemen.
Ja, als jouw ogen een probleem zijn (en dat was het, heb je ooit eens verteld) én je kunt niet anticiperen én er zit geen vooruitgang in en dan nog de rest van dat lijstje uit de OP, dan zou ik me afvragen of het wel een goed idee is om zoveel geld weg te gooien. Die instructeur zal je vrolijk door laten lessen, want hey, inkomsten, maar misschien ben je niet heel erg geschikt om te auto rijden.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:31 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Tsja maar in de OP staat dat opgeven geen optie is, dus dat gaan we niet doen.
Verder nog tips of is dit het?
Ik ben inmiddels gewoon goedgekeurd door het CBR na een medische keuring.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, als jouw ogen een probleem zijn (en dat was het, heb je ooit eens verteld) én je kunt niet anticiperen én er zit geen vooruitgang in en dan nog de rest van dat lijstje uit de OP, dan zou ik me afvragen of het wel een goed idee is om zoveel geld weg te gooien. Die instructeur zal je vrolijk door laten lessen, want hey, inkomsten, maar misschien ben je niet heel erg geschikt om te auto rijden.
Nou vaak heb je geen middenlijn. Mijn instructeur klaagt vaak over de plaats op de weg op 30 km/u wegen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Maar je wil in een oudere schakelbak rijden, dan moet je toch jezelf afvragen waar het aan ligt.
Plek op de baan deed ik altijd door de linkse lijn in de linkerhoek van de voorruit te laten verdwijnen.
Wanneer je dit soort trucjes nodig hebt, dan heb je echt niets in het autoverkeer te zoeken.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Maar je wil in een oudere schakelbak rijden, dan moet je toch jezelf afvragen waar het aan ligt.
Plek op de baan deed ik altijd door de linkse lijn in de linkerhoek van de voorruit te laten verdwijnen.
Het werd letterlijk door de instructeur als tip gegeven maar okay. Zal morgen rijbewijs inleveren.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:38 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wanneer je dit soort trucjes nodig hebt, dan heb je echt niets in het autoverkeer te zoeken.
De meeste mensen raken niet in paniek als er 'ineens' een 'scherpe bocht' komt. De meeste mensen kunnen hun plek op de weg ook wel bewaren, en de meeste mensen kunnen ook prima inschatten of, als er een gat is ergens, of ze daar tussen kunnen, etc.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels gewoon goedgekeurd door het CBR na een medische keuring.
Ik kan niet zo goed anticiperen en voortuigang zit er niet echt in nee.
Heel veel geld eraan uitgegeven heb ik al. Als ik nu opgeef krijg ik daar niets voor terug. Vandaar dat dat voorlopig geen optie is.
Ik wil minstens 2x handgeschakeld rijexamen doen, minstens 2x automaat rijexamen, als het dan nog niet lukt dan kunnen we verder kijken naar of het inderdaad beter is om te stoppen. Dan zal ik tegen die tijd ook nog een keer mijn theorie moeten doen dus dan zitten we alweer eind volgend jaar. Dat duurt nog wel even.
Overigens had je eerder gezegd dat het rijexamen behalen heel gemakkelijk is, spreek je jezelf nu tegen?
En wat doe ik daaraan zodat ik straks wel gewoon naar mijn werk kan rijden?quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De meeste mensen raken niet in paniek als er 'ineens' een 'scherpe bocht' komt. De meeste mensen kunnen hun plek op de weg ook wel bewaren, en de meeste mensen kunnen ook prima inschatten of, als er een gat is ergens, of ze daar tussen kunnen, etc.
Dus ja, het rijbewijs halen is helemaal niet moeilijk, maar je hebt er altijd uitzonderingen bij. Jij bent schijnbaar zo'n uitzondering.
Ja niet zo veel he. Je moet je afvragen of met 100 extra lessen er wél verbetering op zou treden, en wil je die 100 extra lessen aan geld kwijt zijn? Want niet kunnen anticiperen is niet kunnen anticiperen. Als je dus straks ineens ergens anders rijdt dan Leiden, en je komt daar in een onverwachte situatie, en je raakt daar in paniek, dan zit er geen instructeur meer naast je om in te grijpen en het probleem voor je op te lossen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 16:59 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
En wat doe ik daaraan zodat ik straks wel gewoon naar mijn werk kan rijden?
Hoe moet ik daar achter komen anders dan het maar blijven proberen?quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja niet zo veel he. Je moet je afvragen of met 100 extra lessen er wél verbetering op zou treden,
Liever niet nee. Aan de andere kant heb ik niet echt iets anders wat ik nu moet laten vanwege deze rijlessen. Ja veel vanl mn geld gaat er nu naar toe maar ik zou niet anders b.v. iets anders heel duurs kopen of zo. Het betekent gewoon dat ik (veel) minder kan sparen nu.quote:en wil je die 100 extra lessen aan geld kwijt zijn? Want niet kunnen anticiperen is niet kunnen anticiperen.
Als ik het rijbewijs heb kan ik langzamer rijden. Bij het rijexamen mag dat niet, dan zak je op gebrek aan doorstroming. Je mag b.v. niet 80 rijden op de snelweg achter de vrachtwagens aan, en ook niet 20 in een zone 30 waar dat niet moet (ik krijg stelselmatig de feedback dat ik te langzaam rijd in zone 30s). In het 'echt' mag dat wel, en dat zou ik dan ook doen want dat is dan veiliger.quote:Als je dus straks ineens ergens anders rijdt dan Leiden, en je komt daar in een onverwachte situatie, en je raakt daar in paniek, dan zit er geen instructeur meer naast je om in te grijpen en het probleem voor je op te lossen.
Dat zul je dan zelf moeten doen. En als je dat dan niet kunt, dan kom je van de regen in de drup.
Jij denkt dat je veiliger bezig bent als je op de snelweg 80 gaat rijden? Of 40 waar je 50 mag? of 70 waar je 80 mag? Dus stelselmatig langzamer rijden dan het verkeer om je heen? Oke.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:05 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoe moet ik daar achter komen anders dan het maar blijven proberen?
[..]
Liever niet nee. Aan de andere kant heb ik niet echt iets anders wat ik nu moet laten vanwege deze rijlessen. Ja veel vanl mn geld gaat er nu naar toe maar ik zou niet anders b.v. iets anders heel duurs kopen of zo. Het betekent gewoon dat ik (veel) minder kan sparen nu.
[..]
Als ik het rijbewijs heb kan ik langzamer rijden. Bij het rijexamen mag dat niet, dan zak je op gebrek aan doorstroming. Je mag b.v. niet 80 rijden op de snelweg achter de vrachtwagens aan, en ook niet 20 in een zone 30 waar dat niet moet (ik krijg stelselmatig de feedback dat ik te langzaam rijd in zone 30s). In het 'echt' mag dat wel, en dat zou ik dan ook doen want dat is dan veiliger.
Mijn vader heeft al jaren het rijbewijs B en zelfs BE en rijdt ook heel langzaamquote:Op maandag 28 oktober 2024 17:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij denkt dat je veiliger bezig bent als je op de snelweg 80 gaat rijden? Of 40 waar je 50 mag? of 70 waar je 80 mag? Dus stelselmatig langzamer rijden dan het verkeer om je heen? Oke.
Dus als je zelf rijles hebt zit je ook vaak achter mensen die langzaam rijden en en dan nog steeds krijg jij het voor elkaar omquote:Op maandag 28 oktober 2024 17:10 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mijn vader heeft al jaren het rijbewijs B en zelfs BE en rijdt ook heel langzaam
Als ik zelf rijles heb, zit ik ook vaak achter mensen die langzaam rijden.
Op brede, goed overzichtelijke wegen zonder plotse zaken zoals scherpe bochten, enorme drempels, overstekende mensen etc. kan ik wel de maximumsnelheid rijden. Op sommige zone 60 wegen die ik goed ken ga ik zelfs 70 (dat mag van mijn instructeur op kleine stukjes).
Ja wel hoor zelfs hier in de randstad heb je nog wel rustige stukjes op sommige tijdstippen van de dag.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus als je zelf rijles hebt zit je ook vaak achter mensen die langzaam rijden en en dan nog steeds krijg jij het voor elkaar om
- te dicht op een voorganger zitten, of juist te langzaam gaan en een te groot gat creëren. Het is nooit goed.
- te veel naar rechts, of juist te veel naar links zitten
- te langzaam rijden of juist te snel
- kleine stuurfoutjes bij onverwachts scherpe plotse bochten
te doen?
Ja, als je rijdt op een weg waar gewoon geen enkele andere verkeersdeelnemer is EN er geen drempels zijn EN er geen scherpe bochten zijn dan kun je wél de maximumsnelheid rijden.
Oftewel, in een situatie die niks met de realiteit van doen heeft en die dus in de praktijk ook nooit gaat voorkomen kun je wél de aangegeven snelheid rijden. Je lijkt te denken dat dit een positief iets is, maar dat is het dus alles behalve.
Geweldig dat je die daar in de randstad hebt. Maar wat nou als jij NIET op die 'sommige tijdstippen van de dag' op die plekken rijdt, en het is er dus NIET rustig. Of als je totaal ergens anders rijdt waar er andere verkeersdeelnemers zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja wel hoor zelfs hier in de randstad heb je nog wel rustige stukjes op sommige tijdstippen van de dag.
Bij het inhalen op de snelweg rijd ik vaak dan juist weer net wat te hard. 110 en dat mag dan ook weer niet (zoals ik zei ik heb het idee dat het nooit goed is).
's Avonds 130 op de snelweg is overigens ook geen probleem, want dan is het rustiger. Maar ik rijd niet zo vaak 's avonds.
Nou ja vandaar dat ik op zoek ben naar tips zodat ik dit kan verbeteren.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geweldig dat je die daar in de randstad hebt. Maar wat nou als jij NIET op die 'sommige tijdstippen van de dag' op die plekken rijdt, en het is er dus NIET rustig. Of als je totaal ergens anders rijdt waar er andere verkeersdeelnemers zijn.
Als je niet kunt anticiperen op situaties die ontstaan, dan ben je een gevaar op de weg.
100 lessen meer nemen, kijken of er verbetering in zit, en zo niet, en je wil nog niet opgeven, wederom 100 lessen meer nemen, etc etc. En dan voor jezelf beslissen wanneer je ergens een keer de conclusie trekt dat je er wellicht mee moet stoppen.quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou ja vandaar dat ik op zoek ben naar tips zodat ik dit kan verbeteren.
Tsja het is een dure grap hequote:Op maandag 28 oktober 2024 17:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
100 lessen meer nemen, kijken of er verbetering in zit, en zo niet, en je wil nog niet opgeven, wederom 100 lessen meer nemen, etc etc. En dan voor jezelf beslissen wanneer je ergens een keer de conclusie trekt dat je er wellicht mee moet stoppen.
Van de andere kant, misschien 'klikt' het ergens wel een keer en kun je het wél. Kan ook gebeuren.
Kijk nou wat je doet. Je krijgt prima tips overal maar constant blijf je negatief. Dit is een drama, dat lukt niet, dat is een fiasco. Als je gewoon wil klagen ga dan naar klbquote:Op maandag 28 oktober 2024 17:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Tsja het is een dure grap he
Ik ben soweiso niet goed in praktische zaken aanleren. Ooit werd ik door een vriendin meegesleept naar danslessen, één groot fiasco. Klussen is ook altijd één groot drama. Etc.
Tijdens mijn kindertijd werd reeds vastgesteld dat mijn fijne motoriek slecht is. Tsja daar was ik ook al achter
Tsja was het maar allemaal een stuk gemakkelijker....quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:47 schreef Thaddeus het volgende:
[..]
Kijk nou wat je doet. Je krijgt prima tips overal maar constant blijf je negatief. Dit is een drama, dat lukt niet, dat is een fiasco. Als je gewoon wil klagen ga dan naar klb
Hoeveel lessen heb je al gehad?quote:Op maandag 28 oktober 2024 17:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Tsja was het maar allemaal een stuk gemakkelijker....
Zo hoor ik van veel andere mensen verbazing dat het zo lastig is met die rijlessen. Bij de meeste mensen gaat het blijkbaar gewoon vanzelf.
Ik vraag me af hoe ik ervoor kan zorgen dat het bij mij ook gewoon vanzelf gaat
In totaal of bij deze poging?quote:
Hoeveel danquote:Op maandag 28 oktober 2024 18:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In totaal of bij deze poging?
Bij deze poging een normaal aantal lessen. Maar heel veel jaar geleden heb ik het ook geprobeerd toen werd ik wel afgekeurd door het CBR.
Die keuring was verlopen dus ben hergekeurd (geherkeurd?) en uiteindelijk wel erdoorheen gekomen.
In totaal én bij deze poging.quote:Op maandag 28 oktober 2024 18:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In totaal of bij deze poging?
Bij deze poging een normaal aantal lessen. Maar heel veel jaar geleden heb ik het ook geprobeerd toen werd ik wel afgekeurd door het CBR.
Die keuring was verlopen dus ben hergekeurd (geherkeurd?) en uiteindelijk wel erdoorheen gekomen.
Weet ik neit meer is te lang geleden maar dat waren bij de eerste poging wel meer dan 40 lessen. Misschien wel 60.quote:
Da's bekendquote:Op maandag 28 oktober 2024 18:18 schreef Basp1 het volgende:
Blow je ook nog dagelijks, zo ja dan ben je bij de eerste controle ook je rijbewijs weer kwijt.![]()
Erik (57) moest rijbewijs inleveren, maar was zich van geen kwaad bewust: ‘Werd behandeld als crimineel’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |