TV-coryfee Catherine Keyl sleept een oude vriend voor de rechter. Ze zou door ondernemer Geert Schaaij, met wie ze regelmatig te gast was in het tv-programma van Harry Mens, zijn opgelicht bij een gronddeal aan de zuidrand van Groningen. Dat bevestigt haar advocaat na berichtgeving door De Telegraaf. ‘Ze kreeg onzin op de mouw gespeld.’![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Het gaat om een stuk landbouwgrond aan de zuidrand van de Groningse wijk Helpman. Schaaij zou Keyl (78) in 2016 hebben geadviseerd de grond te kopen. Hij beloofde daarbij dat de grond veel meer waard zou worden, omdat die in de toekomst in aanmerking zou komen voor woningbouw. Dat was echter ‘onzin’, zegt Deepak Thakoerdien, juridisch adviseur van Keyl. ,,We hebben inmiddels ook met de gemeente Groningen gebeld: dat stuk grond ligt vlakbij een Natura 2000-gebied. Het zal nooit voor woningbouw in aanmerking komen.’’
Volgens Thakoerdien kocht Schaaij in 2021 13.000 vierkante meter, voor 35.000 euro. Dat is per vierkante meter 2,70 euro. De grond zou vervolgens zijn overgedragen aan een beheermaatschappij, die een deel van het perceel vervolgens doorverkocht aan Keyl. Die betaalde volgens haar juridisch adviseur 49.000 euro voor 1000 vierkante meter: 49 euro per vierkante meter dus. Dat is 18 keer de prijs die Schaaij zou hebben betaald.
Appeltje voor de dorstKeyl zag de investering als een appeltje voor de dorst, vertelt ze tegen De Telegraaf. ,,Ik heb jaren geleden mijn huis in Frankrijk verkocht en wilde wat geld beleggen, voor mijn pensioenvoorziening. Geert bood me naar eigen zeggen een ‘werelddeal’. Die grond móest ik echt kopen.’’
Inmiddels heeft Keyl volgens Thakoerdien ontdekt dat ze haar geld nooit terug gaat verdienen. Ze voelt zich bekocht, de vriendschap met Schaaij is over. De advocaat verwacht dat er binnenkort een uitnodiging op de mat valt van de rechtbank, met daarop de datum waarop Keyls verzoek om de grondaankoop nietig te verklaren wordt behandeld. ,,Schaaij heeft geprobeerd de procedure tegen te werken. Hij heeft twee procedures aangespannen om de boel te traineren, en onder meer extra getuigen opgeroepen, wat ook voor vertraging zorgt.’’
Onder de getuigen die de ondernemer (66) wil laten horen, is overigens ook Harry Mens, presentator van het zondagse tv-programma Business Class. Die toont zich tegenover de krant kritisch op het handelen van zowel Schaaij als Keyl. ,,Hier trapt toch niemand in? Misschien heeft hij (Schaaij, red.) het juridisch gezien correct aangepakt, maar in moreel opzicht natuurlijk totaal niet.’’
De zakenman zelf ontkent tegenover De Telegraaf alle schuld. ,,Ze is niet opgelicht, maar vóelt zich opgelicht.’’ Hij hamert erop dat Keyl de grond niet van hem heeft gekocht, maar van een beheermaatschappij.
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Op de vraag of Keyl zelf niet wat beter had moeten opletten toen ze de deal sloot, antwoordt Thakoerdien bevestigend. ,,Ze had zich natuurlijk beter kunnen informeren. Tegelijk vertrouwde ze Schaaij, en is ze mede op basis van zijn beloftes en informatie overstag gegaan. Maar die woorden klopten gewoon niet.’’
https://www.ad.nl/show/ca(...)e-rechter~ac2596008/Ze is niet meer Satisfite.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !