abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215370555
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
pi_215370579
Levenslange topicreeks was een betere omschrijving in de titel geweest. Tenzij we types als Bibi nog eens voor de tribunalen kunnen slepen voor hun misdrijven misschien.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:25:04 #3
3542 Gia
User under construction
pi_215370625
Gisteren 2Doc gekeken over 7 oktober, waar beide partijen aan het woord kwamen. Wat mij vooral opvalt is het verschil in het benoemen van de overledenen. Ik werd er een beetje onpasselijk van om iedere dode aan palestijnse zijde een martelaar te noemen. Alsof het een heldendaad is om te sterven onder een ingestort huis, waar je je verborgen hield voor de vijand. Vraag me ook af of vrouwen die sterven ook martelaars zijn en wat zij dan krijgen in het hiernamaals? Mannen krijgen 70 maagden toch?

Ik heb ook ergens het gevoel dat door de islam, in het verleden, dat martelaarschap en de bijbehorende beloning, in het leven is geroepen om strijders te kunnen verwerven die daarvoor graag willen sterven voor de goede zaak. Beetje als miljoenen uitdelen aan mensen die beloven op Trump te stemmen.

Maar, was wel aangrijpend, vooral de eerste aanval op het festival en de kiboetsen.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:35:02 #4
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215370705
Ik zal er binnenkort zelf eens naar kijken om te oordelen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215370766
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:25 schreef Gia het volgende:
Gisteren 2Doc gekeken over 7 oktober, waar beide partijen aan het woord kwamen. Wat mij vooral opvalt is het verschil in het benoemen van de overledenen. Ik werd er een beetje onpasselijk van om iedere dode aan palestijnse zijde een martelaar te noemen. Alsof het een heldendaad is om te sterven onder een ingestort huis, waar je je verborgen hield voor de vijand. Vraag me ook af of vrouwen die sterven ook martelaars zijn en wat zij dan krijgen in het hiernamaals? Mannen krijgen 70 maagden toch?

Ik heb ook ergens het gevoel dat door de islam, in het verleden, dat martelaarschap en de bijbehorende beloning, in het leven is geroepen om strijders te kunnen verwerven die daarvoor graag willen sterven voor de goede zaak. Beetje als miljoenen uitdelen aan mensen die beloven op Trump te stemmen.

Maar, was wel aangrijpend, vooral de eerste aanval op het festival en de kiboetsen.
Into the abyss?
https://www.2doc.nl/docum(...)-into-the-abyss.html
Kansloze christenboomers van de tweede kamer vinden dat je dat nu niet mag kijken.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:52:24 #6
438527 MissButterflyy
pi_215370823
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Into the abyss?
https://www.2doc.nl/docum(...)-into-the-abyss.html
Kansloze christenboomers van de tweede kamer vinden dat je dat nu niet mag kijken.
Waarom mag dat dan niet?
pi_215370836
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Waarom mag dat dan niet?
Omdat kinderen pas van het internet af zijn tussen 20:00 en 06:00.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:55:57 #8
438527 MissButterflyy
pi_215370847
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Je kunt ook via de npo plus app kijken.
pi_215370872
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je kunt ook via de npo plus app kijken.
Daar heeft mama een kinderslot op gezet.
pi_215370925
quote:

Mannelijke en vrouwelijke martelaren worden beide beloond voor hun opoffering en direct toegelaten tot het paradijs. Er is geen onderscheid. Die 72 maagden zou een vertaal/interpretatie fout kunnen zijn, hoewel het er ook niet toe doet omdat een deel toch uitgaat van die belofte.

Voor (veel van) de Palestijnen staat het leven in teken van de strijd/oorlog. Het gaat zelfs zo ver dat de overheid (niet eens Hamas) nabestaanden van martelaren (ook onschuldige burgers die bij een bombardement per ongeluk gedood zijn) een uitkering geeft of een uitkering aan Palestijnen die bij hun daad van verzet (zeer breed te interpreteren) een lange (meer dan vijf jaar?) gevangenisstraf hebben gekregen.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:40:17 #11
3542 Gia
User under construction
pi_215371301
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Was gisterenavond gewoon op tv, na kinderbedtijd. Daarbij is mijn jongste 30 en de bepaalt zelf wel wat hij wil kijken.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:48:30 #12
3542 Gia
User under construction
pi_215371377
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Mannelijke en vrouwelijke martelaren worden beide beloond voor hun opoffering en direct toegelaten tot het paradijs. Er is geen onderscheid. Die 72 maagden zou een vertaal/interpretatie fout kunnen zijn, hoewel het er ook niet toe doet omdat een deel toch uitgaat van die belofte.

Voor (veel van) de Palestijnen staat het leven in teken van de strijd/oorlog. Het gaat zelfs zo ver dat de overheid (niet eens Hamas) nabestaanden van martelaren (ook onschuldige burgers die bij een bombardement per ongeluk gedood zijn) een uitkering geeft of een uitkering aan Palestijnen die bij hun daad van verzet (zeer breed te interpreteren) een lange (meer dan vijf jaar?) gevangenisstraf hebben gekregen.
Maar, en dat is mijn vraag eigenlijk, ik associeer het martelaarschap als sterven terwijl je je inzet in de strijd. Wat is er nu heldhaftig aan om onder het puin bedolven te worden van een woning, waar je je in een schuilkelder verstopte voor de vijand?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Martelaar

quote:
Een martelaar, martelaarster of martelares (Grieks: martys - getuige, martyrion - getuigenis) is iemand die kwellingen doorstaat of het eigen leven offert op religieuze grond.
Ik mis hier eigenlijk de religieuze grond. Akkoord, het zijn moslims tegen Joden, maar dat is niet waar de strijd over gaat. Althans, niet beide kanten op. De moslims willen liefst alle Joden uitroeien, maar andersom is dat niet aan de hand. In mijn ogen, is dus een moslim die sterft terwijl hij zijn geloof verdedigt wel een martelaar, maar een moslim die sterft in een zinloze oorlog die niets met de islam te maken heeft, niet.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:59:06 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215371463
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Degenen die dat echt denken kunnen zichzelf op elk moment hun gehoopte paradijs invechten door een geweer te pakken en een Israëlische soldaat aan te vallen.

Waarom doen ze dat niet massaal?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215371619
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ah, de bagatelliseerbrigade heeft zich ook weer gemeld hoor.

Politie is betrokken bij de onderwereld ja. Om het te Donnie Brasco'en. En anders zijn het hele foute agentjes die zijn gerekruteerd en corrupt geraakt. Zo'n beetje wat unrwa dus is.

Jammer man. Mislukte poging.
Dat enorm vergroten is mislukt. Jammer man. 1 medewerker op 34.000.. Dan zijn ze allemaal hamas.
pi_215371648
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Maar, en dat is mijn vraag eigenlijk, ik associeer het martelaarschap als sterven terwijl je je inzet in de strijd. Wat is er nu heldhaftig aan om onder het puin bedolven te worden van een woning, waar je je in een schuilkelder verstopte voor de vijand?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Martelaar
[..]
Ik mis hier eigenlijk de religieuze grond. Akkoord, het zijn moslims tegen Joden, maar dat is niet waar de strijd over gaat. Althans, niet beide kanten op. De moslims willen liefst alle Joden uitroeien, maar andersom is dat niet aan de hand. In mijn ogen, is dus een moslim die sterft terwijl hij zijn geloof verdedigt wel een martelaar, maar een moslim die sterft in een zinloze oorlog die niets met de islam te maken heeft, niet.
Ik zou niet teveel zoeken naar logica of redelijkheid, dat kan je van een Hamas of PA helaas niet verwachten.
Volgens mij zijn het echt alle 'slachtoffers' op Hamas medewerkers na die aanspraak kunnen maken op een maandelijkse uitkering. Wat wel interessant is want dat suggereert dat de PA weet wie Hamas is, terwijl ze bij persberichten naar de rest van de wereld toe geen onderscheid maken (dat doet Hamas als PA niet).
De PA is niet transparant wie allemaal geld krijgt of wanneer. Dus het is enigszins gissen. Dat het martyr funds bestaat daar is geen twijfel over.
https://israelpolicyforum(...)-payments-explained/
https://rightsforum.org/b(...)-terroristen-feiten/
pi_215371729
quote:

De gebombardeerde ziekenhuizen en levend verbrandingen en door dorst omkomen van kinderen is minder ingrijpend. Ik begrijp het.
pi_215372090
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:15 schreef Chadi het volgende:
Jammer man. 1 medewerker
:D

Bagatelliseerbrigade. Zij het je toch?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215372820
" Bij de Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp Jabalia werd een wooncomplex geraakt. Daarbij vielen zo'n 150 doden en gewonden, onder wie kinderen, en werden zeker tien woningen verwoest."

Dit neemt wel trieste vormen aan wat Israel aan het doen is...bizar gewoon. En ja "natuurlijk" zat daar een Hamasstrijder tussen.......Hoe kun je als mens zijnde hier nog achter staan.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:23:39 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_215373078
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 17:53 schreef AFA2022 het volgende:
" Bij de Israëlische luchtaanval op vluchtelingenkamp Jabalia werd een wooncomplex geraakt. Daarbij vielen zo'n 150 doden en gewonden, onder wie kinderen, en werden zeker tien woningen verwoest."

Dit neemt wel trieste vormen aan wat Israel aan het doen is...bizar gewoon. En ja "natuurlijk" zat daar een Hamasstrijder tussen.......Hoe kun je als mens zijnde hier nog achter staan.
Het is een vraag als klacht in de (k)lucht. Geen mens zal ergens achter staan dat zichzelf en een andere geliefde, kwaad zal doen. Nu wil het geval dat de ander dat aandoen, van beiden zijden, doorgaans ondersgeschikt is aan het eigen doel. Voor de één om Israël perse in de zee te drijven voor der ander te voorkomen dat dit gaat gebeuren.

Oorlog is begonnen om terrorisme (dat nog verwerpel;jker) uit te roeien.
Dat dit op het oog, schreiend verloopt is ook omdat de "tegenstander" zich kennelijk niet wil neerleggen bij haar lot. Of en in welke mate met de gegeven informatie, iets qua beelden noodzakelijk maakt, is totaal niet te beoordelen.
Puur kijkend naar de gevolgen is het idd zo dat Israël zich beter weert te verweren dan de slachtoffers die met dat doel juist door hamas als middel worden veroorzaakt.

De vraag blijft, onbeantwoord, hoe dan wel ?
hamas kiest sws overtuigend om geen onderscheid te maken tussen de inzet van burgers en/als strijders.
Israël houdt ten minste nog rekening met een ratio die ook iemand tegenstaat als - militaire - afweging.
Reken maar dat Israël naast dat dit geen enkel doel treft, geen dure bommen en operaties te verspillen om bij wijze kinderen als doel te verwonden. Zou dit haar strategisch zijn, om burgers te treffen, zijn er eenvoudiger en doeltreffender middelen. Wat Israël primair doet is de omgeving tot parkeerterrein maken zodat hamas zich niet meer ondergronds kan verschuilen.
Daarentegen heeft hamas er juist alle belang bij dat eventuele gevolgen daarvan met wat zij dan ineens burgers, scholen en ziekenhuizen noemt, zo groot en diepgaand naar westers model uit te meten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_215373124
De BBC heeft een uitgebreide rondleiding en eigen speurtocht in de kelder van het Hezbollah ziekenhuis vol goud gehad.

Geen geheime wapens of contanten of tunnel ingangen gevonden.

Zou dit misschien de reden zijn dat journalisten niet in Gaza worden toegelaten en de laatste 6 journalisten in Noord Gaza op de dodenlijst zijn gezet deze week?
pi_215373150
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 17:53 schreef AFA2022 het volgende:

Dat is heel makkelijk. Israël doet wat het moet doen om terroristen uit te schakelen, dat zouden we allemaal moeten steunen. En Jabalia is geen vluchtelingenkamp maar een stad.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:28 schreef Glazenmaker het volgende:
De BBC heeft een uitgebreide rondleiding en eigen speurtocht in de kelder van het Hezbollah ziekenhuis vol goud gehad.

Geen geheime wapens of contanten of tunnel ingangen gevonden.

Zou dit misschien de reden zijn dat journalisten niet in Gaza worden toegelaten en de laatste 6 journalisten in Noord Gaza op de dodenlijst zijn gezet deze week?
Hmm, door wie is die rondleiding gegeven?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215373187
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is heel makkelijk. Israël doet wat het moet doen om terroristen uit te schakelen, dat zouden we allemaal moeten steunen. En Jabalia is geen vluchtelingenkamp maar een stad.
[..]
Hmm, door wie is die rondleiding gegeven?
Artsen. Heel verdacht natuurlijk.
pi_215373193
Zien jullie hoe Howard weer eens heel selectief leest om Israël te verdedigen?
pi_215373237
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ja stel je eens voor om dingen gewoon objectief te bekijken......en plus in jouw ogen zijn alle Palestijnen terroristen, dus maakt het zowiezo niets uit. Maargoed, jammer dat vele users hier niet normaal en objectief kunnen discusseren. Hier laat ik het bij, fijne avond!
pi_215373317
quote:
Kortom:

Israël claimt dat Hezbollah een ruimte in een ziekenhuis zou hebben, betrokkenen die daar werken beweren van niet en laten een journaliste even in het ziekenhuis om te laten zien dat er niets te zien is. Maar bepaalde delen van het gebouw konden ze niet bekijken, zoals de opmerkelijke 'niet functionerende' lift onder de grond. De BBC sluit af met 'if there is, we didn't find it'.

Ik vind het vooral opmerkelijk dat jijzelf zo makkelijk in dit soort narratieven trapt. Het zou natuurlijk best kunnen dat Israël het mis heeft, maar mocht er inderdaad een ruimte onder dat ziekenhuis zijn, dan wordt daar natuurlijk nooit internationale pers binnengelaten. Vanuit dat perspectief is het ook bijzonder om te zien dat jij je zo snel laat overtuigen door een korte reportage.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:36 schreef Glazenmaker het volgende:
Zien jullie hoe Howard weer eens heel selectief leest om Israël te verdedigen?
Ik ben eigenlijk erg kritisch, dit in tegenstelling tot jouw eigen vooringenomenheid en goedgelovigheid. Maar wel verdedig ik Israël inderdaad omdat dit het enige juiste is om te doen in deze oorlog.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 18:41 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ja stel je eens voor om dingen gewoon objectief te bekijken......en plus in jouw ogen zijn alle Palestijnen terroristen, dus maakt het zowiezo niets uit. Maargoed, jammer dat vele users hier niet normaal en objectief kunnen discusseren. Hier laat ik het bij, fijne avond!
Terrorisme en het toejuichen van terrorisme zit inderdaad diep verweven in de Palestijnse samenleving. Het is niet voor niets dat bijna 95% van de Palestijnse samenleving antisemiet is en 75% de aanslagen van 7 oktober vorig jaar steunt.

Dat jij langs zulke feiten heen wilt kijken en je waarschijnlijk laat meeslepen in de tranentrekkers van nu.nl moet je natuurlijk zelf weten, maar ik doe daar inderdaad niet aan mee.

Na meer dan een eeuw van terrorisme en geweld jegens de Joodse gemeenschappen in deze regio en later de Israëlische staat, heb ik bar weinig medelijden met de Palestijnen. Ik vind het gedachtegoed dat er in de Palestijnse samenleving wordt omarmd ronduit verwerpelijk en barbaars en het gedrag van veel Palestijnen vind ik nog veel erger.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')