abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215562879
quote:
Hoe gaat het nu met ons?
Met ons gaat het ontzettend goed! Het afgelopen jaar zat vol nieuwe ervaringen die we voor geen goud hadden willen missen. Het was een ontdekkingsreis - zowel in ons werk als in ons gezinsleven. We voelen dat we door het opbouwen van ons nieuwe bestaan hier nog dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. Die tijd samen is echt onbetaalbaar.

De charme van het Franse leven
Na een intens eerste hoogseizoen, waarin we keihard hebben gewerkt, genieten we nu van een rustiger tempo. We ontdekken het Franse leven steeds meer (wijntje, kaasje, siësta - we passen ons graag aan!). De mensen in ons dorp zijn warm en gastvrij, wat het voor ons makkelijker maakt om ons thuis te voelen. Via de kinderen leren we ook veel andere gezinnen kennen, wat onze nieuwe kring steeds groter maakt.

Hoe gaat het met de kinderen?
Het is bijzonder om te zien hoe de kinderen zich hebben aangepast. Het begin was spannend, want niemand van ons sprak de taal. Maar kinderen zijn flexibel! Na een paar maanden ging het Frans steeds beter en kregen ze plezier in school. Nu hebben ze vriendjes, gaan ze naar kinderfeestjes en hebben ze een hoop lol. Ze vinden de grote tuin, de dieren en de camping geweldig, al missen ze hun opa, oma en oude vriendjes ook weleens.

Onze camping: een droomstart
We hadden niet durven dromen dat onze camping meteen zo'n succes zou zijn. Het hoogseizoen was volgeboekt, en gasten waarderen de kleinschaligheid, de goede sfeer en onze persoonlijke aandacht. Dat geeft ons zóveel energie. Voor het komende jaar willen we ons richten op het aantrekkelijker maken van de camping voor zowel jonge gezinnen als oudere gasten, ook buiten het hoogseizoen.

Wensen en to-do's
Nu we een seizoen achter de rug hebben, stromen de ideeën binnen. Voor deze winter hebben we een lange to-do-lijst, van onderhoud tot nieuwe plannen. We kijken ernaar uit om onze plek nog mooier en beter te maken.

Leren en groeien
Er zijn genoeg dingen die we nu anders zouden doen - beginnersfoutjes zoals drie keer op een dag naar de bouwmarkt gaan! De taal is een uitdaging, maar ook een mooie kans om nog meer te integreren. We proberen overal van te leren.

De dieren op de kinderboerderij
Een van de hoogtepunten voor ons en de kinderen is de kinderboerderij. Onze ezels Ruud en Patrick hebben een heerlijk plekje, en kinderen op de camping helpen enthousiast mee met het verzorgen van de dieren. De tamme kippen worden zelfs geknuffeld - een prachtig gezicht!

Wennen aan het Franse systeem
Het Franse systeem blijft soms even puzzelen. De langere wachttijden en het gebruik van cheques waren nieuw voor ons. Daarnaast missen we soms het gemak om bij vrienden en familie langs te kunnen gaan.

Updates na laatste Ik Vertrek-opname
Na het hoogseizoen hebben we meteen het dak van het sanitair gebouw aangepakt; dat moest hoognodig gebeuren! René heeft nu ook zijn eigen trekker - een droom die is uitgekomen, en een grote hulp op de camping.

Missen we Nederland?
We missen soms de gezelligheid van familiefeestjes of belangrijke gebeurtenissen in Nederland. Digitaal houden we veel contact, en zo zijn we er toch een beetje bij. We stellen ons wel eens voor hoe het was geweest als we twintig jaar eerder waren gegaan; we denken dat het nu makkelijker is door alle moderne technologie.

De toekomst: wat brengt die ons?
Deze ervaring heeft ons geleerd om niet te ver vooruit te plannen. We focussen liever op de dingen waar we energie van krijgen en waar we nu gelukkig van worden. Over vijf jaar hopen we nog steeds een prachtig paradijs te hebben op Domaine Les Voisins en ons hier volledig op onze droomplek te richten.

[ Bericht 27% gewijzigd door Blues op 12-11-2024 21:59:26 ]
pi_215564737
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
pi_215572896
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Wat ging dat makkelijk, wel knap dat het zo soepel liep, het bestieren van een camping is een van de dingen die bij mij onderaan het lijstje staan, teveel werk.
Lijkt me ook monnikenwerk. Boekingen, inchecken, uitchecken, continue stroom aan vragen, schoonmaken gebouwen, onderhouden terrein, en dan ook nog eten enzo erbij doen. Maar goed, dat zal over tijd ook efficienter gaan, en als het goed loopt is er mogelijk ruimte voor wat ondersteuning van personeel.
pi_215576404
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 08:39 schreef Managarm het volgende:
Is veel werk, heb wat ervaring en ook altijd mensen om je heen die vaak zeuren. Moet er niet meer aan denken een camping te runnen.
life is like a box of chocolates
  dinsdag 19 november 2024 @ 11:44:09 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215623428
Vanavond:

Sinds kort kunnen Peter en Leon zich eigenaar noemen van een burgo: een middeleeuws dorpje compleet met kasteel en kerk. Het vakantiedorp in wording ligt op anderhalf uur rijden van Rome. De weg is echter slecht begaanbaar.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 19 november 2024 @ 20:42:33 #207
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215628813
Gewoon een heel dorp kopen. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 19 november 2024 @ 20:45:14 #208
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215628853
2 ton bouwbudget. _O_
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 19 november 2024 @ 20:50:53 #209
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215628926
Markies Lorenzo heeft zelf ook wel een leuk stulpje.
Poef.....gone! ©golfer
pi_215628957
Rekenen op subsidie in Italië :').
  Moderator dinsdag 19 november 2024 @ 20:56:16 #211
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215628989
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 20:45 schreef golfer het volgende:
2 ton bouwbudget. _O_
Met een heel dorp zo op. Tenzij het dorp uit 4 huizen bestaat
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215629092
Een tandartsbehandeling bij Peter zou ook geen overbodige luxe zijn
  dinsdag 19 november 2024 @ 21:10:18 #213
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215629152
Ze spreken wel al een aardig stukje Italiaans. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_215629181
Het is wel een hele mooie locatie ook
  dinsdag 19 november 2024 @ 21:13:44 #215
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215629196
En ze hebben gelukkig wel humor. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_215629274
quote:
Hoe gaat het met ons?
Het voelt nog steeds onwerkelijk dat we onze droom hier echt leven. Drie maanden geleden hadden we onze eerste proefgasten en sindsdien zijn er al meer bezoekers langs geweest, waaronder een remote worker die simpelweg de rust en ons landgoed kwam omarmen.

Het geeft ons zoveel voldoening om deze plek te delen, niet alleen met gasten maar ook met de lokale bevolking die nu steeds vaker even langskomt, vaak met iets lekkers uit eigen keuken. Die kleine momenten maken het extra bijzonder.

Het Italiaanse leven
We voelen ons hier thuis. In Spoleto merken we hoe trots de mensen zijn op ons project; soms krijgen we zelfs een extra groot ijsje omdat de vader van de ijsverkoper hier ooit werkte. De markies Lorenzo vraagt ons om advies, en we helpen de buren waar mogelijk.

Voor kleine, gelijkgestemde boeren hebben we bijvoorbeeld een label ontworpen om hun biologische producten te helpen verkopen. Zo worden we hier steeds meer geaccepteerd als 'de Ragazzi van Raischio.'

Landgoed en dieren
Het landgoed leeft! Silke, onze koe, doet het goed, al was de voorspelde geboortedatum voor haar kalf verre van accuraat – maar we zijn inmiddels gewend aan verrassingen. Trilly, haar nieuwe vriendin, is ook zwanger, dus we hopen binnenkort op meer geboortenieuws.

De kittens zijn inmiddels uitgegroeid tot een familie, de geiten hebben meer ruimte en de kippenpopulatie groeit. Ook de bijen zijn klaar voor de winter, zodat ze volgend voorjaar onze fruitbomen kunnen bestuiven.

Door de wilde zwijnen hebben we een ingegraven omheining rond de moestuin geplaatst, en we werken samen met een truffelkenner. Driekwart van onze weides is nu in orde, wat zowel het veevoer als de biodiversiteit ten goede komt.

De subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag is complex, vooral door de grootte van het landgoed. Vanaf 2025 kunnen we beginnen met het project, met subsidies van 50-100%, afhankelijk van het segment. Als eerste willen we de weg verharden en daarna verder bouwen aan onze appartementen en andere wensen.

Het idee dat we stukje bij beetje onze visie echt kunnen verwezenlijken, maakt ons enthousiast.

Relatie op afstand
We reizen nog regelmatig heen en weer tussen Nederland en Italië. Voor Leon is het lastiger om naar Nederland te gaan, zeker door de dieren, maar we vinden hierin een balans. Leon geniet van de rust hier, terwijl Peter ook de reuring in Nederland nodig heeft. Zo combineren we het beste van twee werelden.

Nieuwste veranderingen
Elke dag ontdekken we nieuwe kanten van dit landgoed. We hebben recent de 6 hectare rondom de borgo opgeschoond, wat prachtige plekken en wandelpaden heeft onthuld. De weg is tijdelijk verbeterd in afwachting van de definitieve verharding, en we blijven aan het inrichten en opknappen. Het voelt alsof de borgo stap voor stap steeds meer 'ons' wordt.

Mis je Nederland, Leon?
Leon mist af en toe familie en vrienden, maar de hectiek van Nederland voelt vreemd nu. Hier voelt hij zich vrij, weg van de drukte en haast. De momenten die hier spontaan ontstaan, soms gewoon door een gesprek met een buur of een avond op het terras, voelen misschien wel waardevoller dan wat we achterlieten. De stilte en rust brengen hem dichter bij zichzelf.

Achteraf iets anders gedaan?
Spijt hebben we niet, maar we raden anderen wel aan een onafhankelijk adviseur te nemen. Onze advocaat Carmelo en taaldocent Elisa hebben ons enorm geholpen om alles goed te regelen en te begrijpen, wat ons veel misverstanden heeft bespaard. Het maakt alles net wat eenvoudiger en minder stressvol.

La dolce vita
Over vijf jaar hopen we dat onze borgo bloeit zoals we het voor ons zagen. Het is een plek die altijd in ontwikkeling zal blijven, maar hopelijk kunnen we ons tegen die tijd focussen op het beheren, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die hier komt genieten van de natuur, het leven en elkaar.

Dit is waar we gelukkig van worden: een plek creëren waar harmonie en eerlijkheid centraal staan.

Peter en Leon
Subsidie gaat gelukkig alsnog de goede kant op ^O^
pi_215629761
Mooie plek, denk dat ze over 5 jaar als ze een beetje door blijven werken een heel mooi paradijs kunnen creeeren daar.
pi_215630322
Subsidie misschien in 2025 wat dus makkelijk ook langer kan duren of gewoon afgeschaft. Die weg kost al tienduizenden Euro's, kan me bijna niet voorstellen dat je daar subsidie voor krijgt op eigen grond, maar wie weet. Ze kunnen het financieel blijkbaar makkelijk bolwerken.
  Moderator woensdag 20 november 2024 @ 07:11:11 #220
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215631366
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2024 22:56 schreef hondonspain het volgende:
Subsidie misschien in 2025 wat dus makkelijk ook langer kan duren of gewoon afgeschaft. Die weg kost al tienduizenden Euro's, kan me bijna niet voorstellen dat je daar subsidie voor krijgt op eigen grond, maar wie weet. Ze kunnen het financieel blijkbaar makkelijk bolwerken.
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215634702
quote:
1s.gif Op woensdag 20 november 2024 07:11 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Kameraad van me was voor hooguit een kilometer asfalt ¤50.000 kwijt waarbij de basis al een stuk beter was als dit.
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.
pi_215634988
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 14:28 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Vandaar mijn opmerking, waarom zou de Staat hiervoor subsidie geven en als het zo is, had de vorige eigenaar het wel aangevraagd lijkt me.
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.
pi_215635337
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 15:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Agriturismo, om de toeristen ernaar toe te krijgen. Volgens mij hebben ze meer moeite te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk aan het boeren zijn. Zonder gewassen, met 1 koe, 4 geiten en een paar kippen ben je geen boer. Maar een flink deel van het land is wel geschikt nu schijnbaar om te begrazen, alleen heb ik geen faciliteiten gezien om koeien binnen te zetten, wat me daar in de winter wel nodig lijkt.
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijven
pi_215638336
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 15:46 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Zou kunnen, weet niet of het nodig is in die regio en hoop dat Italie wel regels kent met houden van dieren zoals schuren in de koudere periode inderdaad. Goed hekwerk was er ook niet, ook een dure hobby. Misschien beetje veel hooi op de vork om bij boeren te blijven
Ik zag niet echt een boer in die vent eerlijk gezegd. Geen materieel, 180 hectares, en er werd een opmerking gemaakt over de koeien die ongevraagd binnenkwamen. Dat die alles opaten, waardoor het geen bos zou worden. Dus hij wilt vooral bos, en inderdaad misschien maar 10 koeien ofzo. Maar de agriturismo's die ik gezien heb, en waar ik verbleef, zijn toch wel werkende boeren bedrijven. Ik denk dat het daar ook een beetje spaak bij loopt bij die subsidie-aanvraag, hij loopt in feite de kantjes ervanaf om te voldoen aan de eisen volgens mij.
pi_215640266
Lijkt me ook dat je aantoonbaar een boer moet zijn en niet een paar huisdieren hebben rondlopen. Komende Ik vertrek gaat ook over Italie en subsidies, lijkt naast een zeer bureaucratisch langdurig proces redelijk makkelijk te krijgen zijn, misschien een EU pot?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')