abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215317409
Stormen in Europa 2024/2025

Omdat inmiddels de eerste storm van dit seizoen een naam heeft gekregen, leek het me wel een goed plan om deze stormnamen te verzamelen in een topic.
De eerste naam is Ashley geworden en ligt momenteel voor de Ierse kust.

Een stormseizoen loopt van 1 september tot september. Hieronder de namenlijst voor stormseizoen 2024-2025.

Wanneer krijgt een storm een naam?

De criteria voor het benoemen van stormen is gebaseerd op een combinatie van zowel de impact die het weer kan hebben als de kans dat het weer optreedt. Een storm krijgt een naam bij een code oranje of code rood voor windstoten. In uitzonderlijke gevallen kan een storm ook bij code geel een naam krijgen, bijvoorbeeld wanneer Groot-Brittanni of Ierland een storm een naam geeft die ook in Nederland tot onstuimig weer kan leiden of wanneer er een verwachting is van een mogelijke opschaling naar code oranje op een bepaald moment binnen code geel. Als een storm die hier impact kan gaan geven al een naam heeft gekregen van een andere Europese groep nemen wij deze naam over.

bron

De eerste naam van dit seizoen: Ashley

Hoe vaak komen stormen voor?

In Nederland komen stormen een paar keer per jaar voor. Het stormseizoen loopt van september tot september. Het afgelopen seizoen (2023-2024) waren er maar liefst 9 stormen in Nederland. Het seizoen daarvoor (2022-2023) was er maar n storm in Nederland. In de twee stormseizoenen daarvoor kregen elk seizoen vier stormen een naam in Nederland. Het eerste seizoen, 2019-2020, hadden we n storm met een naam: Ciara, op 9 februari 2020. Het kan ook zijn dat een storm in Groot-Brittanni of Ierland een naam krijgt, maar ons land niet bereikt of hier niet tot een waarschuwing leidt.

Neemt de wind in Nederland toe? Wat is de invloed van klimaatverandering op stormen?

Klimaatverandering door de opwarming van de aarde heeft vooralsnog weinig invloed op de windsterkte in Nederland. Klimaatmodellen laten voor de toekomst geen toename zien van de windsterkte. De waarnemingen laten een afname van de wind zien in het binnenland. Deze afname komt deels door de verruwing van het landschap: meer gebouwen remmen de wind af.

De kans op stormen wordt dus niet groter door klimaatverandering. Wel neemt in een warmer klimaat de hoeveelheid neerslag toe die met deze stormen gepaard gaat. De hoogte van stormvloeden neemt in de toekomst wel toe: de wind boven zee heeft geen trend maar de zeespiegel stijgt.

bron

Een van de zwaarste stormen in Europa was die uit 1990

quote:
Op 25 januari 1990 woedde een zeer zware storm over Ierland, Groot-Brittanni, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Belgi en Denemarken. In onder meer Duitsland en Frankrijk wordt de storm ook wel Orkaan Daria genoemd. De storm kost volgens schattingen 97 mensen het leven. De hoogste windsnelheden werden nabij Belfast in Noord-Ierland bereikt, namelijk 190 kilometer per uur. Het ergst getroffen werd Groot-Brittanni. Daar vielen 39 doden. In Nederland kwamen zeker 17 mensen om het leven, in Belgi 11.

bron

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2024 10:50:50 ]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 oktober 2024 @ 10:56:14 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_215317463
Toch altijd weer apart, die namen. Wordt straks iedereen de moeder gewaaid door Bert of Gerben.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_215317596
Storm Ashley arrives today bringing strong winds, heavy rain & a flood risk

https://x.com/WeatherRadar_UK/status/1847895560646263078
pi_215317615
quote:
10s.gif Op zondag 20 oktober 2024 10:56 schreef heywoodu het volgende:
Toch altijd weer apart, die namen. Wordt straks iedereen de moeder gewaaid door Bert of Gerben.
En blijkbaar wordt het verzonnen door de mensen zelf...

quote:
Hoe worden de namen gekozen?
In Groot-Brittanni en Ierland kan het publiek suggesties voor namen insturen. Daaruit zijn de populairste geselecteerd. In Nederland heeft het KNMI een lijst opgesteld op basis van suggesties die bezoekers hebben ingediend op de Open Dag (2022) of van bezoekers die de KNMI-stand op de Impact Fair hebben bezocht (2024). Van de namen van de drie landen is een definitieve lijst gemaakt.

pi_215317825
Storm Ashley will bring very strong and gusty south to southwest winds, coupled with high spring tides.

Impacts:

• Coastal flooding
• Large coastal waves
• Loose objects displaced
• Fallen trees
• Very difficult travelling conditions, dangerous conditions at sea
• Damage to power lines, power outages
• Damage to already weakened structures

pi_215319792
De zwaarste windstoot zit nu op 130 km en is gemeten aan de westkust van Ierland (Mace Head).

pi_215320032
twitter
pi_215320145
Een boei ten westen van Ierland heeft een golfhoogte van 19 meter gemeten.

twitter
pi_215328199
twitter

twitter
pi_215600831
De Duitse weerdienst heeft het lagedrukgebied in het noorden van Europa de naam Pauline gegeven. Deze zorgt voor storm in Noorwegen. Er is een code oranje uitgegeven voor de westkust.
Er staat een zware storm (10 beaufort) met een hoogste windstoot van 166 km.

donderdag 21 november 2024 @ 12:19:33 #11
508118 444
Sharp knives create scars
pi_215642274
twitter
Alleen in de menigte, een mes in mijn hand. Het bloed stroomt, ontsnapt uit diepe wonden, geslagen door het leven zelf.
Het leven eindigt wanneer de dood zijn werk heeft voltooid.
  vrijdag 22 november 2024 @ 08:40:40 #12
508118 444
pi_215648688
twitter
Alleen in de menigte, een mes in mijn hand. Het bloed stroomt, ontsnapt uit diepe wonden, geslagen door het leven zelf.
  vrijdag 22 november 2024 @ 12:35:51 #13
508118 444
pi_215650753
StormBert is expected to bring several weather impacts across the UK on Saturday ⚠️

Here is an overview of what we can expect

Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 22 november 2024 @ 12:50:21 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_215650888
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2024 08:40 schreef 444 het volgende:
[ x ]
Die onzin van weermensen die voor de tijd te warm altijd 'zacht' noemen :(
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 22 november 2024 @ 21:09:26 #15
508118 444
pi_215655942
De huidige uitvoer van de weermodellen berekenen voor zaterdag een bijzondere storm (”Bert”) in het noordelijke gedeelte van de Atlantische Oceaan. De meteorologische parameters zijn daarbij gunstig voor een indrukwekkend lagedrukgebied. Bij dit lagedrukgebied is namelijk een explosieve cyclogenese mogelijk met een uiteindelijke luchtdruk dichtbij recordniveau. Daarbij worden extreme windstoten rondom de kern berekent. Niet alleen dat, maar de structuur van de storm is ook erg opvallend. Vooral Groot-Brittanni kan met storm Bert te maken gaan krijgen.

Lagedrukgebied Bert heeft op dit moment, op het moment dat dit artikel wordt geschreven, een gemeten luchtdruk van 989 hPa. Door interpolatie wordt er een lagedrukgebied van 988 hPa vastgesteld in het lagedrukgebied. Het lagedrukgebied is op dit moment aan het uitdiepen met 1 hPa/u, maar het versnellen van de uitdieping in de komende 24 uur is zeer waarschijnlijk. Daarbij ontstaat er een zeer zware storm ten westen van Groot-Brittanni.

Op een hoogte van 300 hPa (8,2 – 9,6 km) staan er twee verschillende straalstromen. Een straalstroom ligt boven de Verenigde Staten en de andere straalstroom gaat van Groenland naar Groot-Brittanni en Europa. Tussen deze twee straalstromen is er sprake van een verbinding, deze vormt een connectie tussen de ene straalstroom en de andere straalstroom.

Het lagedrukgebied, wat uiteindelijk een forse storm genaamd Bert zal worden ten westen van Groot-Brittanni, maakt gebruik van die verbinding om te transporteren richting het noorden. Tijdens het transport is er zeer waarschijnlijk sprake van optimale interactie tussen het lagedrukgebied en de straalstroom, waardoor explosieve cyclogenese (uitdieping van ≥24 hPa/24u binnen een extratropische cycloon) vrijwel zeker is.

Lees hier verder
  zaterdag 23 november 2024 @ 09:20:57 #16
508118 444
pi_215658906
Bert is flink aan het uitdiepen. De kerndruk kan onder de 940 mb komen ( nu 960 mb).
In het noorden van Groot Brittanni kan een heuse Blizzard ontstaan. En dan vooral in Schotland.

zaterdag 23 november 2024 @ 13:46:35 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_215660785
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 24 november 2024 @ 10:49:49 #18
508118 444
pi_215670085
Storm Bert treft VK en Ierland en eist een leven, duizenden zonder stroom

In het Verenigd Koninkrijk en Ierland veroorzaakt storm Bert overlast en schade. Volgens Britse media zitten vele duizenden huishoudens zonder stroom als gevolg van stormschade. In de Zuid-Engelse stad Winchester kwam een man om door een vallende tak.

Plaatselijk zijn windstoten gemeten van ruim 130 kilometer per uur. Het noodweer gaat gepaard met regen en sneeuw, waardoor wegen slecht begaanbaar, afgesloten of spekglad zijn. Het openbaar vervoer kampt lokaal met vertraging en uitval.

Overstromingsgevaar
Ook morgen zal Bert, een stormnaam op voordracht van het KNMI, naar verwachting tot problemen leiden op de Britse Eilanden. Volgens Britse meteorologen moet op sommige plekken het ergste weer nog komen. Daarom houden elektriciteitsbedrijven rekening met meer stroomuitval. De combinatie van smeltende sneeuw en regenval kan leiden tot overstromingen.

https://nos.nl/artikel/25(...)zenden-zonder-stroom
pi_215677226
5 doden in Engeland en Wales.

quote:
Storm Bert is expected to cause further disruption on Monday after torrential downpours caused “devastating” flooding over the weekend and a major incident in Wales.

The last of the Met Office’s rain warnings ended at 11.59pm on Sunday but strong winds persist and rain from high ground will reach rivers, which could disrupt travel and clean-up efforts.

Hundreds of homes were flooded, with roads turned into rivers and winds of up to 82mph recorded across parts of the UK. At least five deaths have been reported in England and Wales since the storm hit.

https://bsky.app/profile/theguardian.com/post/3lbqtyjxeky2y

..?.............................
  maandag 25 november 2024 @ 08:49:42 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215677701
quote:
4s.gif Op maandag 25 november 2024 07:39 schreef 12Beaufort het volgende:
5 doden in Engeland en Wales.
[..]

Stormen zijn interessant om te volgen maar dit is niet leuk :'( :'( :'(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 26 november 2024 @ 14:02:53 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215687878
Ook overstromingen in Friesland door Bert.

quote:
Storm Bert leidt tot zeldzaam hoge waterstanden in Friesland

Storm Bert, die afgelopen weekend in Ierland en het Verenigd Koninkrijk behoorlijk tekeer ging, heeft ook in Friesland zijn sporen nagelaten. Op verschillende plekken treedt het water bijna buiten de oevers. De gemalen draaien op volle toeren.

De wind die door storm Bert ook over Friesland waaide, heeft het water uit het zuiden voor een deel naar het noorden geblazen. Daardoor is er boven de lijn van Drachten tot Harlingen sprake van zeldzaam hoge waterstanden, aldus Wetterskip Frysln. "Dit zijn situaties die eens in de 25 jaar voorkomen", zegt een woordvoerder van het waterschap tegen Omrop Frysln. Onder meer bij Dokkum is dat het geval.

Op dit moment leidt dat nog niet tot grote overlast, maar het waterschap heeft wel alles in het werk gesteld om de waterstanden omlaag te krijgen. "Alle afvoergemalen die we kunnen inzetten, worden nu gebruikt." Ook de keersluizen, zoals die bij Goingarijp, Broek, Joure en Lange Sleat, zijn sinds gisteren gesloten.

Code geel
Naar verwachting zal er morgen en overmorgen opnieuw veel regen vallen. Het KNMI heeft daarom voor het noorden code geel afgegeven vanwege de kans op zware windstoten.

Afhankelijk van de hoeveelheid neerslag die valt, zullen de gemalen voorlopig blijven draaien.

https://nos.nl/artikel/25(...)standen-in-friesland
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 26 november 2024 @ 14:06:33 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215687912
Heel veel onzekerheid dus. 100km verschil...... Dit gaat dus pas op het allerlaatste moment duidelijk worden. Ik vraag mij af of de waarschuwingen voor de avondspits dan wel op tijd uitgezet kunnen worden.

twitter
pi_215690161
En de derde storm die een naam gaat krijgen. Conall!
Deze gaat vooral in Nederland een rol spelen.

twitter
pi_215691796
-verkeerde topic-
  woensdag 27 november 2024 @ 00:32:50 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215693652
quote:
16s.gif Op dinsdag 26 november 2024 14:06 schreef Starhopper het volgende:
Heel veel onzekerheid dus. 100km verschil...... Dit gaat dus pas op het allerlaatste moment duidelijk worden. Ik vraag mij af of de waarschuwingen voor de avondspits dan wel op tijd uitgezet kunnen worden.

[ x ]
Het scheelt dat het op woensdag is, niet de meest drukke dag van de week.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215775571
Gaat snel zo. De vierde naam is een feit.

twitter
  donderdag 5 december 2024 @ 14:25:21 #27
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215776604
quote:
4s.gif Op donderdag 5 december 2024 12:33 schreef 12Beaufort het volgende:
Gaat snel zo. De vierde naam is een feit.

[ x ]
Darraghienietverwagg
pi_215782809
Ruim 100 vluchten geannuleerd vanwege harde windstoten, ook problemen voor spoor en verkeer

Schiphol annuleert meer dan 100 vluchten vanwege harde windstoten, die impact hebben op het vliegverkeer. Het KNMI heeft voor bijna het hele land code geel afgekondigd.

Het is volgens de woordvoerder afhankelijk van het weer hoeveel vluchten geannuleerd worden of vertraging oplopen. Schiphol adviseert reizigers de actuele vluchtinformatie te raadplegen of contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij.

Reizigers die vandaag via Schiphol reizen, moeten rekening houden met annuleringen en vertragingen, meldt een woordvoerder. Dit geldt voor zowel inkomende als vertrekkende vluchten.

Verkeer
Het treinverkeer ondervindt ook hinder van de wind. Op meerdere plekken zijn bomen en takken op het spoor gewaaid. Tussen Hilversum en Almere rijden geen treinen en ook tussen Leiden en Den Haag was de dienstregeling enige tijd verstoord.

Op de weg is er ook kans op overlast. De Markerwaarddijk is vrijdagochtend vanaf 08.00 uur dicht voor vrachtwagens en auto's met aanhangers vanwege harde wind, dat meldt omroep Flevoland. Voor de overige voertuigen geldt een maximumsnelheid van 70 km/u en een inhaalverbod. Vrachtwagens en auto's met aanhangers die reizen tussen Lelystad en Enkhuizen moeten omrijden via Amsterdam.

De A15 richting Nijmegen is dicht door een is er een geschaarde vrachtwagen. Er staat ter hoogte van knooppunt Ressen een stilstaande file. De ANWB adviseert reizigers om om te rijden via Arnhem(A50, A12, A325).

Code geel
Het KNMI heeft voor bijna heel Nederland, met uitzondering van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, code geel afgekondigd vanwege de wind. "De zware windstoten kunnen hinder veroorzaken voor het verkeer, vooral voor fietsers en bestuurders van vrachtwagens en auto's met aanhangers", schrijft het KNMI. Ook waarschuwt het weerinstituut voor het gevaar van afbrekende takken.

Het KNMI verwacht windstoten met snelheden van 75-90 km/u in het westen en noordwesten van het land, en tot 100-120 km/u op de Wadden.

Op Vlieland spreekt Weeronline van een storm. "Een uur lang is er sprake van windkracht 9", zegt een woordvoerder. In de rest van Nederland is er officieel geen sprake van een storm, maar de harde windstoten kunnen wel overlast geven.

Storm Darragh
Zaterdag krijgt Nederland te maken met een uitloper van storm Darragh. Omdat deze storm afgelopen week in Ierland al flink wat onrust opleverde, koos de Ierse weerdienst ervoor een naam te gaan gebruiken. Daarvoor is de lijst met stormnamen gebruikt die jaarlijks wordt opgesteld met de collega's uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk aan het begin van het stormseizoen.

Darragh volgt een zuidelijke koers en trekt over het noorden van Frankrijk. In Nederland komt Darragh niet tot een storm, maar de uitlopers zorgen zaterdag wel voor onstuimig weer.

Het KNMI ziet geen aanleiding om het onstuimige weer vandaag ook een naam te geven.

https://nos.nl/artikel/25(...)oor-spoor-en-verkeer
pi_215785148
twitter
pi_215785198

A period of extremely strong winds will develop during the early hours of Saturday morning as Storm Darragh moves across the Irish Sea. Gusts of 90 mph or more are possible over coasts and hills of west and south Wales, as well as funnelling through the Bristol Channel with some very large waves on exposed beaches.

The strongest winds will begin to ease from late morning, though it will remain very windy with Amber wind warnings still in force until the evening.
pi_215793311
Code rood in Verenigd Koninkrijk wegens storm Darragh, duizenden huizen zonder stroom
Miljoenen mensen in het Verenigd Koninkrijk is gevraagd om zaterdag binnen te blijven. De overheid waarschuwt voor levensgevaarlijke omstandigheden door storm Darragh. Duizenden mensen in het noorden van Ierland, Engeland en Wales zitten zaterdagochtend zonder stroom en het treinverkeer ligt plat.

https://www.ad.nl/buitenl(...)der-stroom~a14cb810/
pi_215810479
Twee doden in Verenigd Koninkrijk door storm Darragh

In het Verenigd Koninkrijk zijn twee mannen om het leven gekomen tijdens storm Darragh. Honderdduizenden mensen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland zitten nog zonder stroom.

De twee doden vielen in Birmingham en Lancashire. In beide gevallen werden omvallende bomen op hun auto's ze fataal.

Storm Darragh veroorzaakt harde windstoten. De hardste werd gemeten in Berry Head, aan de zuidkust: 154 kilometer per uur. Ook aan de noordkust van Wales werden windstoten van rond de 150 kilometer per uur gemeten.

Intussen zitten er 259.000 mensen zonder stroom als gevolg van de storm. Medewerkers van het energienetwerk kunnen niet iedereen direct helpen. In de zwaar getroffen gebieden staat nog zo'n harde wind dat het niet veilig is om daar de stroomvoorziening te herstellen. Die harde wind houdt in de nacht van zaterdag op zondag nog aan.

Openbare leven ontregeld
Door de storm vielen vluchten uit, onder meer op de vliegvelden van Bristol en Cardiff. In Wales was er zaterdag geen treinverkeer mogelijk. Ook veel evenementen konden niet doorgaan. In Londen was de Winter Wonderland-attractie in Hyde Park gesloten en de voetbalwedstrijd tussen Everton en Liverpool werd afgelast.

Het hoogtepunt van storm Darragh is voor het Verenigd Koninkrijk achter de rug. De gele weerswaarschuwing die door de Britse weerdiensten is afgegeven geldt nog wel tot het begin van komende avond.

https://nos.nl/artikel/25(...)k-door-storm-darragh
pi_215867171
twitter
pi_216050628
De volgende naam (Eowyn) lijkt begin januari te ontstaan.
Eind dit jaar ontstaat boven de Atlantische oceaan een lagedrukgebied wat zich vrij snel ontwikkelt tot een storndepressie. Dit systeem trekt via het noorden van Ierland over Engeland heen en komt dan in de Noordzee terecht waardoor ook Nederland er mee te maken zal krijgen. GFS laat een windkracht 10 zien boven de noordzee met windstoten boven de 100 km.

Tijdens de jaarwisseling lijkt het ook behoorlijk onstuimig te gaan worden, maar lijkt vooralsnog bij een stormachtige wind te blijven.

pi_216132718
Eerste nieuwjaarsstorm in 30 jaar

Op Vlieland werd tussen 2:00 en 3:00 uur gemiddeld windkracht 9 gemeten. Daarmee is officieel sprake van een nieuwjaarsstorm en dit is de eerste nieuwjaarsstorm sinds 1995, vandaag alweer 30 jaar geleden. Het is de zevende nieuwjaarsstorm sinds de start van de metingen. Deze storm is de eerste storm van 2025 en de tweede winterstorm van het winterseizoen 2024-2025. Op vrijdag 6 december kwam het ook tot storm.

Het jaar is onstuimig begonnen en er stond niet alleen stormkracht 9, er kwamen op Vlieland ook zware windstoten voor van 93 km/uur. De zwaarste windstoten tot nu toe werden gemeten in Stavoren en IJmuiden met 95 km/uur. In IJmuiden kwam het aan het begin van de ochtend tot storm. Naast 2025 en 1995 stormde het ook op de nieuwjaarsdagen van 1981, 1976, 1949, 1925 en 1916.

Het blijft overdag hard waaien en de wind kan nog iets toenemen. Aan het eind van de ochtend en aan het begin van de middag kunnen aan de noordwestkust zeer zware windstoten voorkomen tot 105 km/uur. In de loop van de avond neemt de wind vanuit het noordwesten in kracht af en wordt het droger met opklaringen. De details lees je uiteraard in ons uitgebreide weerbericht.

Vorige winter vier stormen
In het vorige winterseizoen 2023-2024 kwam het tot vier winterstormen. Op 21 december 2023 werd op Vlieland en Lauwersoog stormkracht 9 genoteerd door storm Pia. Vervolgens trok op 2 januari 2024 storm Henk over het land. Op 22 januari hadden we te maken met storm Isha en op 24 januari trok storm Jocelyn over het land.

Soms wel en soms geen stormen
In het winterseizoen 2022-2023 kwam het nergens tot storm en ook in de meteorologische herfst van 2022 kwam het niet tot storm. Het was voor het eerst sinds 1933 dat het zowel in de meteorologische herfst als winter niet stormde.

Het winterseizoen daarvoor, 2021-2022, noteerde in totaal zes stormen. Op 1 december 2021 werd de eerste winterstorm genoteerd en zeker in februari 2022 stormde het vaak. Op 31 januari trok Corrie over het land en daarna stormde het op 6 februari, 16 februari (Dudley), 18 februari (Eunice) en 20 februari (Franklin).

Definities van storm en zware storm
Meteorologen spreken van een officile storm als de gemiddelde windsnelheid op tenminste n KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9. Een storm die van 12:30 uur tot 13:30 uur gemiddeld op windkracht 9 uitkomt, maar niet van 12:00 uur tot 13:00 uur of van 13:00 uur tot 14:00 uur, telt niet als officile storm. Wel wordt dan gesproken van tijdelijk storm, of tijdelijk stormkracht 9.

Van een officile zware storm wordt gesproken als het gemiddeld over het een heel uurvak met windkracht 10 waait. Datzelfde geldt ook bij een zeer zware storm. Dan moet het over een heel uurvak met gemiddeld windkracht 11 waaien.

https://www.weeronline.nl(...)aarsstorm-in-30-jaar
  maandag 13 januari 2025 @ 00:43:31 #36
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_216274668
quote:
4s.gif Op woensdag 1 januari 2025 11:19 schreef 12Beaufort het volgende:
Definities van storm en zware storm
Meteorologen spreken van een officile storm als de gemiddelde windsnelheid op tenminste n KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9. Een storm die van 12:30 uur tot 13:30 uur gemiddeld op windkracht 9 uitkomt, maar niet van 12:00 uur tot 13:00 uur of van 13:00 uur tot 14:00 uur, telt niet als officile storm. Wel wordt dan gesproken van tijdelijk storm, of tijdelijk stormkracht 9.
Ben ik nou dom of zie ik 12h tot 13h ook als gewoon een uur...
pi_216275464
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 00:43 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]
Ben ik nou dom of zie ik 12h tot 13h ook als gewoon een uur...
Die snap ik niet idd.

Dit zegt het KNMI.

quote:
Vanaf windkracht 9 spreken we van storm, om precies te zijn als de gemiddelde windsnelheid minstens 1 uur gelijk is aan windkracht 9. Het KNMI gaat uit van storm als een uurgemiddelde windsnelheid tussen 75 en 88 kilometer per uur (20,8 - 24,4 meter per seconde) gemeten wordt. Volgens de windschaal van Beaufort is er sprake van storm als er een 10 minuut gemiddelde windsnelheid tussen 75 en 88 km/u gemeten wordt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')