https://www.ad.nl/binnenl(...)r-nodig-is~a0cdc33b/quote:Als tiener bracht hij Romy (14) om het leven, nu vindt 21-jarige Brian N. dat tbs niet meer nodig is
rechtszaakIs Brian N., die op 14-jarige leeftijd zijn schoolgenootje Romy uit Hoevelaken vermoordde nog steeds een gevaar voor de samenleving? Over die vraag moet het gerechtshof in Arnhem beslissen. Zijn celstraf en jeugd-tbs zitten er na zeven jaar op. "Mogelijk heeft hij een seksueel-sadistisch stoornis."
Na jaren in een gesloten inrichting te zijn behandeld, is Brian inmiddels volwassen. En als het aan hem ligt, heeft hij meer vrijheid nodig om te laten zien wat hij allemaal heeft geleerd. Dat hij al veel beter in staat is om zijn impulsen te beheersen. Wat hem betreft is de dwang van een tbs behandeling niet nodig.
Gepest op school
Maar daar hebben de psycholoog en psychiater die hem onlangs nog onderzochten grote twijfels bij. Ze schatten het risico matig tot hoog dat Brian opnieuw de fout in zal gaan. Ook omdat hij nog nauwelijks in zijn hoofd heeft laten kijken over wat er in hem omging de dag dat hij Romy om het leven bracht. Mogelijk heeft hij behalve autisme en adhd ook een seksueel-sadistische stoornis, maar daar is nog extra onderzoek voor nodig.
Op 31 oktober doet het gerechtshof uitspraak wat er met Brian N. gaat gebeuren.
quote:Brian N., boerenzoon uit Lunteren bleek zich die vrijdagmiddag niet voor het eerst te hebben vergrepen aan een meisje. Hij stond al onder behandeling van ggz-instelling de Waag, omdat hij het jaar daarvoor, op zijn 13de, zijn handen niet kon thuishouden. Een straf volgde niet, omdat hij meer gebaat was bij therapie.
https://www.bd.nl/brabant(...)e-limonade~ac46db88/quote:De 14-jarige jongen die heeft bekend zijn klasgenoot Romy Nieuwburg (14) uit Hoevelaken te hebben verkracht en vermoord, raakte na zijn daad geen moment in paniek. Dat blijkt uit een nauwkeurige reconstructie van de sporen die hij naliet op die fatale vrijdagmiddag 2 juni. De dader dronk op weg naar huis nog een glas limonade bij een boer.
Het is enkel de vraag wie het volgende slachtoffer zal zijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 00:33 schreef Nober het volgende:
Laat maar snel weer vrij.
Niet de eerste keer
[..]
Is dat echter geen wensdenken, het idee dat er tijdens de jeugd iets verkeerd is gegaan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat wij als maatschappij wel eens willen weten, hoe een Brian, Thijs, Jos en Donny als haviken jagen op hun prooi, waren als kind. Die antwoorden zou ik wel eens willen hebben.
Van de ouders, juffen en huisartsen. En in 2024 mag je van onze gezondheidszorg wel verwachten hoe ze deze extremen herkennen, begeleiden en monitoren.
Deze gekken vallen imo van jongs af aan al op. En ik kan me niet voorstellen dat naasten geen alarm slaan.
Die neem ik ook niks kwalijk. Maar waar gaat het fout?
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Is dat echter geen wensdenken, het idee dat er tijdens de jeugd iets verkeerd is gegaan?
Je ziet in dit geval ook dat er sprake is geweest van behandeling maar dat het alsnog verkeerd is gegaan. Er is ook geen mechanisme om dit soort elementen decenia uit de maatschappij te weren. Dan lijkt me de eerlijkste conclusie gewoon te accepteren dat er nog twee vrouwen gedood en verkracht zullen worden door deze malloot.
Uiteindelijk heeft de Nederlander gekozen voor het vertroetelen van dit soort zware criminelen en het gebruiken van de maatschappij als experimentele locatie om dit soort misbaksels te kunnen bestuderen. Het is wel opmerkelijk dat men bezig is met wetgeving tegen psychisch geweld terwijl dit soort haast zekere toekomstige moordenaars gewoon vrijgelaten worden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.
Brian heeft met 21 jaar nog nooit belasting betaald, nooit gewerkt of wat goeds gedaan. Meneer heeft een meisje verkracht en vermoord. Ik verwacht ook een tbs behandeling tot uiteindelijk de long stay.
Lekker relevant ook dat je erbij voegt dat hij nog nooit belasting heeft betaaltquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.
Brian heeft met 21 jaar nog nooit belasting betaald, nooit gewerkt of wat goeds gedaan. Meneer heeft een meisje verkracht en vermoord. Ik verwacht ook een tbs behandeling tot uiteindelijk de long stay.
D66 rechters maatje.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft de Nederlander gekozen voor het vertroetelen van dit soort zware criminelen en het gebruiken van de maatschappij als experimentele locatie om dit soort misbaksels te kunnen bestuderen. Het is wel opmerkelijk dat men bezig is met wetgeving tegen psychisch geweld terwijl dit soort haast zekere toekomstige moordenaars gewoon vrijgelaten worden.
Maar wat is dit trouwens voor verrotte post?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:38 schreef Origami94 het volgende:
[..]
D66 rechters maatje.
Het verbaast mij hoe vaak dit soort onzin gepost mag worden. Maar ja de admins willen hun centjes zo verdienen. En dan lekker klagen dat normale users verdwijnen
Ze, Donny en Brian nu, janken in de rechtbank toch allemaal om hulp?quote:
Ook zo’n achterlijke ouderwetse regel. Door een rechterlijke dwaling woont zo’n gek ineens in je buurt. Lekker dan. Gewoon namen en rugnummers, dan niet via fok (oké) dan wel via GeenStijl of crimesite, ik wil die zooi niet in mijn omgeving.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 02:21 schreef Jippie het volgende:
Geen achternamen vermelden van zowel verdachten als veroordeelden.
Waar het fout lijkt te gaan is in de veronderstelling en overtuiging dat bepaalde eigenschappen die onder psychopathie vallen te sturen of behandelen zijn?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat wij als maatschappij wel eens willen weten, hoe een Brian, Thijs, Jos en Donny als haviken jagen op hun prooi, waren als kind. Die antwoorden zou ik wel eens willen hebben.
Van de ouders, juffen en huisartsen. En in 2024 mag je van onze gezondheidszorg wel verwachten hoe ze deze extremen herkennen, begeleiden en monitoren.
Deze gekken vallen imo van jongs af aan al op. En ik kan me niet voorstellen dat naasten geen alarm slaan.
Geldt doorgaans alleen voor verdachten. Bijzonder dat Jippie veroordeelde moordenaars in bescherming neemt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 04:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ook zo’n achterlijke ouderwetse regel. Door een rechterlijke dwaling woont zo’n gek ineens in je buurt. Lekker dan. Gewoon namen en rugnummers, dan niet via fok (oké) dan wel via GeenStijl of crimesite, ik wil die zooi niet in mijn omgeving.
https://www.gld.nl/nieuws(...)an-tbs-af-ik-kan-hetquote:Zeer strenge eisen
De advocaat van Brian, Job Knoester, vindt dat zijn cliënt wel meer vrijheden verdient. Volgens hem moet er bij het omzetten van jeugd-tbs in volwassenen-tbs aan zeer strenge eisen worden voldaan. En daar voldoet de zaak volgens Knoester niet aan. Ook vindt hij dat de tbs-klinieken waar Brian in gezeten heeft, niet het maximale hebben gedaan om hem te helpen. Dat heeft voor vertraging in zijn behandeling gezorgd
In de wetenschap is het niet geheel duidelijk hoe proactieve agressie in de hersenen werkt. Bij reactieve agressie is dat veel duidelijker en kun je er medicatietechnisch meer gericht mee.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Dit bureaucratische één tweetje kan de maatschappij niet zoveel mee, dat snap je hopelijk?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:12 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
In de wetenschap is het niet geheel duidelijk hoe proactieve agressie in de hersenen werkt. Bij reactieve agressie is dat veel duidelijker en kun je er medicatietechnisch meer gericht mee.
Daarbij mogen mensen in Nederland behandeling weigeren en kun je niks totdat er acuut gevaar dreigt of de persoon zelf meewerkt. Natuurlijk zien deze personen zich vaak niet als ziek.
Er wordt al 20+ jaar geld uitgegeven om te kijken wat er nu speelt, en al enkele decennia is de conclusie dat samenwerking tussen partijen, voornamelijk wit (zorg) en blauw (politie), niet zo goed loopt. Vrijwel alle samenwerkingen zijn op projectbasis. Veiligheidsregios zijn opgetuigd en veiligheidshuizen doen goed werk om betrokken partijen bij elkaar te brengen, maar dan moeten er eerst partijen al betrokken zijn natuurlijk.
Zorgverzekeringen zien het liever doorgeschoven worden naar justitie, want dan kost het de zorg geen geld. Justitie heeft tegenovergestelde belangen. Er is transforensische psychiatrie bedacht in 2014, die patiënten die uiteindelijk bij justitie zullen belanden psychiatrisch met een forensisch kader te behandelen. Er zijn maar twee plekken waar dit wordt aangeboden, na Mondriaan in Heerlen, waar het is opgezet is dacht ik Reinier van Arkel ook begonnen met een afdeling en is er een ambulant team in ik dacht regio Tilburg. Maar deze zorg is een stuk duurder dan meer gangbare zorg. En dus krijg je het lastiger gefinancierd, terwijl er in een regenboog en eenhoornwereld zo’n 5000 bedden nodig zouden zijn. Nu zijn het er ongeveer 80 en heel regiogebonden.
In plaats van risico nemen en buiten vaste denkkaders (die vaak politiek heel gevoelig liggen of aan tijdelijke hypes die later weer toch schandalig blijken wat risico met zich meebrengt) gooit de overheid er liever weer een berg geld tegenaan om na een incident uit te zoeken wat er mis ging en beter kan om daarna weer op dezelfde conclusie uit te komen.
Dit is een beetje mijn poging tot het beantwoorden van je vraag.
De kans dat hij hier binnen afzienbare tijd uit gaat komen is nihil, inderdaad.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 00:30 schreef Dven het volgende:
Wanneer het risico matig tot hoog is dsn zit hij toch nog wel even. Toch?
Dat de maatschappij eenhoorns en regenbogen wilt snap ik. Ik duid de realiteit.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:18 schreef Doemaarmee het volgende:
[..]
Dit bureaucratische één tweetje kan de maatschappij niet zoveel mee, dat snap je hopelijk?
Dit is toch gewoon puur populistisch gelul? Brian heeft echt niet meer rechten dan jij en ik. Om het maar even heel simpel te trekken: ik mag, als ik wil, nú naar buiten lopen en naar het vliegveld gaan, naar het station gaan of ergens in de supermarkt gaan zitten. Jij mag dat ook. Brian niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik snap het ook wel. Dit is geen simpel onderwerp, met eigenlijk nog minder antwoorden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:33 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Dat de maatschappij eenhoorns en regenbogen wilt snap ik. Ik duid de realiteit.
is dat misschien niet "gewoon" een type gedag dat zich (in dit geval) pas tijdens puberteit ontstaat onder invloed van hormonen,en dat daarvoor niet iets noemenswaardigs valt op te merken?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Dieren die vergelijkbaar gedrag hebben vertoond geven we gewoon een spuitje...quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 04:41 schreef AFA2022 het volgende:
Nooit meer vrijlaten, hetzelfde voor pedofielen. Ik geloof niet in het rehabiliteren van dat soort zieke geesten.
Zoiets ja, de daders kunnen er niets aan doen, wij als maatschappij wel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:39 schreef SpecialK het volgende:
mensen met "driften, impulsen en toertjes" zijn al dubieus om los te laten op de maatschappij. deze jongen heeft ook nog eens seksueel sadistische behoeften daar bovenop.
In het aller aller beste scenario vindt hij een vriendin die al een psychologisch gebrek heeft en die zijn mishandeling jarenlang voor lief neemt.
slechtere scenario's zijn het waar hij voorbijlopende dames de bosjes in sleept om zo zijn geneugten te bevredigen.
De persoon die hem vrij laat straks kan maar beter zin hebben in negatieve media aandach en huilende/boze familieleden.
Dit is echt een utopie. Psychopathie is zo zeldzaam en goed te verbergen dat je eigenlijk van niemand -behalve een gz-psycholoog tijdens diagnostisch onderzoek- kan verwachten dat ze het herkennen. Het is niet dat je met een detectie-apparaat langs iemand hoofd kan halen om te checken of iemand toekomstig moordenaar is hè? En dat je dan defenitief uitsluitsel krijgt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
Het is wel degelijk te testen met apparatuur, maar de vraag is wat dan inderdaad, niet elke psychopaat zal overgaan tot dergelijke acties, en dat is het probleem nu juist, dus blijft het achteraf puinruimen helaas. Maar in kaart brengen is zeer zeker mogelijk.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Dit is echt een utopie. Psychopathie is zo zeldzaam en goed te verbergen dat je eigenlijk van niemand -behalve een gz-psycholoog tijdens diagnostisch onderzoek- kan verwachten dat ze het herkennen. Het is niet dat je met een detectie-apparaat langs iemand hoofd kan halen om te checken of iemand toekomstig moordenaar is hè? En dat je dan defenitief uitsluitsel krijgt.
Deze mensen staan al vaak op de radar, net als honderden/duizenden anderen die geen brute verkrachting en moord uitvoeren. Je kunt niet op al die mensen preventief beleid uitvoeren in case if… Nee, de enige die hier verantwoordelijk voor zijn zijn de daders zelf (al zijn er bij sommige van de casussen die je noemt wel echt steken laten vallen).
Waar wilde je het mee bekostigen? Reguliere ggz? Dat de wachtlijsten nog langer worden voor de slachtoffers? Woningen? Er zit gewoon een grens aan wat de maatschappij kan doen en bekostigen en dan gaat er in Nl relatief gezien al best veel wél goed.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:18 schreef Doemaarmee het volgende:
[..]
Dit bureaucratische één tweetje kan de maatschappij niet zoveel mee, dat snap je hopelijk?
Dat begrijp ik ook wel, ik heb ook geen pasklare antwoorden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:05 schreef Saboo het volgende:
[..]
Waar wilde je het mee bekostigen? Reguliere ggz? Dat de wachtlijsten nog langer worden voor de slachtoffers? Woningen? Er zit gewoon een grens aan wat de maatschappij kan doen en bekostigen en dan gaat er in Nl relatief gezien al best veel wél goed.
Ik snap je, maar is gebruikelijk op FOK! Om niet de volledige namen te noemen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 04:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ook zo’n achterlijke ouderwetse regel. Door een rechterlijke dwaling woont zo’n gek ineens in je buurt. Lekker dan. Gewoon namen en rugnummers, dan niet via fok (oké) dan wel via GeenStijl of crimesite, ik wil die zooi niet in mijn omgeving.
Dank je, en dit is precies wat ik dacht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:12 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
In de wetenschap is het niet geheel duidelijk hoe proactieve agressie in de hersenen werkt. Bij reactieve agressie is dat veel duidelijker en kun je er medicatietechnisch meer gericht mee.
Daarbij mogen mensen in Nederland behandeling weigeren en kun je niks totdat er acuut gevaar dreigt of de persoon zelf meewerkt. Natuurlijk zien deze personen zich vaak niet als ziek.
Er wordt al 20+ jaar geld uitgegeven om te kijken wat er nu speelt, en al enkele decennia is de conclusie dat samenwerking tussen partijen, voornamelijk wit (zorg) en blauw (politie), niet zo goed loopt. Vrijwel alle samenwerkingen zijn op projectbasis. Veiligheidsregios zijn opgetuigd en veiligheidshuizen doen goed werk om betrokken partijen bij elkaar te brengen, maar dan moeten er eerst partijen al betrokken zijn natuurlijk.
Zorgverzekeringen zien het liever doorgeschoven worden naar justitie, want dan kost het de zorg geen geld. Justitie heeft tegenovergestelde belangen. Er is transforensische psychiatrie bedacht in 2014, die patiënten die uiteindelijk bij justitie zullen belanden psychiatrisch met een forensisch kader te behandelen. Er zijn maar twee plekken waar dit wordt aangeboden, na Mondriaan in Heerlen, waar het is opgezet is dacht ik Reinier van Arkel ook begonnen met een afdeling en is er een ambulant team in ik dacht regio Tilburg. Maar deze zorg is een stuk duurder dan meer gangbare zorg. En dus krijg je het lastiger gefinancierd, terwijl er in een regenboog en eenhoornwereld zo’n 5000 bedden nodig zouden zijn. Nu zijn het er ongeveer 80 en heel regiogebonden.
In plaats van risico nemen en buiten vaste denkkaders (die vaak politiek heel gevoelig liggen of aan tijdelijke hypes die later weer toch schandalig blijken wat risico met zich meebrengt) gooit de overheid er liever weer een berg geld tegenaan om na een incident uit te zoeken wat er mis ging en beter kan om daarna weer op dezelfde conclusie uit te komen.
Dit is mijn beste poging tot het beantwoorden van je behoorlijk complexe vraag.
Klagen mag je op forum@fok.nlquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:59 schreef Nober het volgende:
[..]
Ook niet bij Taghi, Holleeder, Bouyeri, Van der Graaf, Bouterse, Wilders?
Bla Bla Bla, klagen op forum@fok.nl ik doe alleen wat me gevraagd isquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 06:47 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Geldt doorgaans alleen voor verdachten. Bijzonder dat Jippie veroordeelde moordenaars in bescherming neemt.
Het is in deze zaak gewoon wachten op de volgende Anne Faber. De dader daarvan Michael P. (volledige naam op de wiki) kreeg ook kans na kans.
Ik wou net gaan zeggen dat advocaten volgens mij er altijd alles aan doen om hun cliënt géén TBS te laten krijgen, maar Knoepert was me al voor zie ikquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:10 schreef potjecreme het volgende:
Wat even...advocaat zegt dat de klinieken waar Brain N. heeft in gezeten, hem niet voldoende hebben gedaan om hem te helpen. Hoezo gebruik je dat als argument?
[..]
https://www.gld.nl/nieuws(...)an-tbs-af-ik-kan-het
Wat doe je nou zo dapper. Houd je gewoon aan de wet man.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 04:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Leer eerst eens Nederlands man.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 11:54 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat doe je nou zo dapper. Houdt je gewoon aan de wet man.²
Noem het een utopie, maar ik zie graag veranderingen in ons beleid. Zelfs de moeder van Thijs H wist dat d’r zoon knettergek was, je kunt als naasten aan de bel trekken wat je wil.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:54 schreef Saboo het volgende:
[..]
Dit is echt een utopie. Psychopathie is zo zeldzaam en goed te verbergen dat je eigenlijk van niemand -behalve een gz-psycholoog tijdens diagnostisch onderzoek- kan verwachten dat ze het herkennen. Het is niet dat je met een detectie-apparaat langs iemand hoofd kan halen om te checken of iemand toekomstig moordenaar is hè? En dat je dan defenitief uitsluitsel krijgt.
Deze mensen staan al vaak op de radar, net als honderden/duizenden anderen die geen brute verkrachting en moord uitvoeren. Je kunt niet op al die mensen preventief beleid uitvoeren in case if… Nee, de enige die hier verantwoordelijk voor zijn zijn de daders zelf (al zijn er bij sommige van de casussen die je noemt wel echt steken laten vallen).
LOL! Ja, soms ben ik een beetje een vreemde eend in de habijt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Leer eerst eens Nederlands man.
Verschil is wel dat ik niemand verkracht en vermoord heb op mijn 14de uit lust en woede.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon puur populistisch gelul? Brian heeft echt niet meer rechten dan jij en ik. Om het maar even heel simpel te trekken: ik mag, als ik wil, nú naar buiten lopen en naar het vliegveld gaan, naar het station gaan of ergens in de supermarkt gaan zitten. Jij mag dat ook. Brian niet.
Welke men gaat dit precies faciliteren? Het Nederlandse TBS-systeem is doorgaans een stuk geschikter om dit soort mensen buiten de maatschappij te houden dan een systeem met enkel gevangenisstraffen. Die eindigen gewoon op een gegeven moment voor het gros van de misdrijven en zeker wanneer die gepleegd zijn door een 14-jarige.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Verschil is wel dat ik niemand verkracht en vermoord heb op mijn 14de uit lust en woede.
En Brian wil graag naar de supermarkt, en dat gaat men ook nog faciliteren…
Dat vinden ze bijna allemaal. Daarom zijn ze ook gevaarlijk.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 00:22 schreef potjecreme het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-nodig-is~a0cdc33b/
Het artikel is langer dan wat ik heb gebruikt.
Hopelijk krijgt hij geen gelijk. Sneu voor die ouders om hier weer mee geconfronteerd te worden.
TBS is gericht op terugkeer in de maatschappij… De maatschappij wil dit niet terug, nu niet en over tien jaar ook niet.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Welke men gaat dit precies faciliteren? Het Nederlandse TBS-systeem is doorgaans een stuk geschikter om dit soort mensen buiten de maatschappij te houden dan een systeem met enkel gevangenisstraffen. Die eindigen gewoon op een gegeven moment voor het gros van de misdrijven en zeker wanneer die gepleegd zijn door een 14-jarige.
Zoals in de OP staat kan deze jongeman niet bepaald op een positief advies van psycholoog en psychiater rekenen, dus daar heeft meneer wel een kleine uitdaging.
Door wie is gevraagd achternamen van veroordeelden niet te benoemen?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 11:52 schreef Jippie het volgende:
[..]
Bla Bla Bla, klagen op forum@fok.nl ik doe alleen wat me gevraagd is
Maar dat staat totaal los van wat je zei. Je zei dit:quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Verschil is wel dat ik niemand verkracht en vermoord heb op mijn 14de uit lust en woede.
En Brian wil graag naar de supermarkt, en dat gaat men ook nog faciliteren…
Ja, lees vooral niet waar je op reageert en braak wat clichés uit.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
TBS is gericht op terugkeer in de maatschappij… De maatschappij wil dit niet terug, nu niet en over tien jaar ook niet.
Dat is een mooie vraag om via de mail te stellen, ik ben maar een simpele ziel die wat mag vegen hierzoquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Door wie is gevraagd achternamen van veroordeelden niet te benoemen?
Maak het eens concreet…🤢🤮quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar dat staat totaal los van wat je zei. Je zei dit:
"Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald."
En dat is gewoon totale onzin. Moordenaar Brian heeft simpelweg niet meer rechten dan jij en ik (ik ga er even vanuit dat jij net als mij dagelijks braaf je werk doet en belasting betaald en dergelijken). Welke rechten heeft Brian, die jij en ik niet hebben? Maak het eens concreet in plaats van dit geroep in de ruimte.
Nee, zo werkt dat niet. Brian wil kennelijk geen TBS, maar hij gaat dat niet bepalen en de kans dat hij over een tijdje op vrije voeten loopt is echt niet groot.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:33 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maak het eens concreet…🤢🤮
Wat begrijp jij niet? Als Brian en zijn team willen dat hij huisje, boompje beestje krijgt, dan krijgt hij dat.
Kan heel Nederland op zijn kop gaan staan, maar daar heeft het recht op.
En een rechter bepaalt of deze meneer zo maar weer vrij komt. En zonder positieve aanbeveling van de behandelende artsen is die kans niet heel groot.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. Brian wil kennelijk geen TBS, maar hij gaat dat niet bepalen en de kans dat hij over een tijdje op vrije voeten loopt is echt niet groot.
Jij en ik kunnen min of meer volledig bepalen wat we vandaag gaan doen. Brian kan dat niet (en terecht, uiteraard).
In theorie niet. Maar ik heb lang genoeg in de forenische zorg gewerkt om te weten dat beslissingen 9 van de 10 keer niet obv inhoud worden gemaakt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:44 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Komt het veel voor dat rechters een negatief advies van deskundigen in deze kwesties helemaal negeren dan? Ik maak uit dit artikel nou niet echt op dat de kans groot is dat deze malle vogel binnenkort weer vrij kan rondfladderen.
Hier op Fok zitten mensen die de vele fouten die gemaakt zijn bij Donny M, Thijs H en Micheal P niet vergeten zijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
En een rechter bepaalt of deze meneer zo maar weer vrij komt. En zonder positieve aanbeveling van de behandelende artsen is die kans niet heel groot.
Er lijken hier op Fok wel steeds meer mensen in een soort parallel universum te leven zeg.
Ja het is inderdaad zo dat mensen volstrekt irrelevante zaken als recidives van (voorwaardelijk) vrijgelaten TBS'ers gebruiken om te roepen dat een rechter zonder meer een verzoek om vrijlating gaat honoreren in weerwil van wat de behandelende artsen adviseren.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hier op Fok zitten mensen die de vele fouten die gemaakt zijn bij Donny M, Thijs H en Micheal P niet vergeten zijn.
Kun je snel overheen kletsen of anderen users belachelijk om maken, maar velen voelen aan dat dit figuur uiteindelijk weer de fout ingaat.
Het is volstrekt belachelijk dat het in Nederland mogelijk is om 7 jaar na een brute moord een verzoek tot vrijlating te kunnen doen. Ongeacht of misschien juist wel vanwege de leeftijd.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja het is inderdaad zo dat mensen volstrekt irrelevante zaken als recidives van (voorwaardelijk) vrijgelaten TBS'ers gebruiken om te roepen dat een rechter zonder meer een verzoek om vrijlating gaat honoreren in weerwil van wat de behandelende artsen adviseren.
Dat heeft verder weinig met TBS te maken, maar alles met het jeugdstrafrecht.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is volstrekt belachelijk dat het in Nederland mogelijk is om 7 jaar na een brute moord een verzoek tot vrijlating te kunnen doen. Ongeacht of misschien juist wel vanwege de leeftijd.
Lang geleden heb ik als juf op de basisschool wel eens een kind in de klas gehad waarover ik ernstige twijfels had. Dat kind was toen bijna 6 en zat nog in de kleuterklas. Hij kon je strak aankijken terwijl hij een kind van een klimrek duwde. Nog voordat ik ernaartoe was gerend was hij al naar beneden gesprongen om tegen het hoofd van het kind te schoppen. Het (geschopte) kind deed niets om het uit te lokken. Dat kind had echt iets psychopatisch over zich en mocht ook bijvoorbeeld niet met andere kinderen tegelijk naar de toiletten want dat liep altijd uit op een drama. Zijn ouders zagen geen probleem en wilden niet mee gaan in de wens van school om hem op het speciaal onderwijs te plaatsen. Dat is uiteindelijk overigens wel gebeurd.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
En toch is volgens buren en bekenden het gros van de seriemoordenaars, verkrachters en ga zo maar door 'zo heerlijk normaal / lief' / etcetera. Ja, er zijn vast psychopaten bij wie je het er al op jonge leeftijd aan afziet, maar velen lijken volkomen normaal. En daarnaast heb je ook gewoon mensen die wat eigenaardig ogen maar verder geen vlieg kwaad doen. Een volksgericht dat mensen al op jonge leeftijd gaat beoordelen op de potentie dat ze criminele handelingen gaan verrichten lijkt me vrij beangstigend.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:38 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Lang geleden heb ik als juf op de basisschool wel eens een kind in de klas gehad waarover ik ernstige twijfels had. Dat kind was toen bijna 6 en zat nog in de kleuterklas. Hij kon je strak aankijken terwijl hij een kind van een klimrek duwde. Nog voordat ik ernaartoe was gerend was hij al naar beneden gesprongen om tegen het hoofd van het kind te schoppen. Het (geschopte) kind deed niets om het uit te lokken. Dat kind had echt iets psychopatisch over zich en mocht ook bijvoorbeeld niet met andere kinderen tegelijk naar de toiletten want dat liep altijd uit op een drama. Zijn ouders zagen geen probleem en wilden niet mee gaan in de wens van school om hem op het speciaal onderwijs te plaatsen. Dat is uiteindelijk overigens wel gebeurd.
Ik heb ook wel eens een kind van 10 in de klas gehad die al in meerdere pleeggezinnen had gezeten en al in meerdere situaties was misbruikt en mishandeld. Zo’n kind is beschadigd voor de rest van zijn/haar leven. Heel schrijnend om te zien.
Dat is ook zo.quote:
Nou, gewoon nog een tijdje door blijven behandelen dus.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 00:22 schreef potjecreme het volgende:
Maar daar hebben de psycholoog en psychiater die hem onlangs nog onderzochten grote twijfels bij. Ze schatten het risico matig tot hoog dat Brian opnieuw de fout in zal gaan. Ook omdat hij nog nauwelijks in zijn hoofd heeft laten kijken over wat er in hem omging de dag dat hij Romy om het leven bracht. Mogelijk heeft hij behalve autisme en adhd ook een seksueel-sadistische stoornis, maar daar is nog extra onderzoek voor nodig.
Maar hoe zie je dit praktisch voor je? Ieder kind dat wat vreemd doet maar preventief op sluiten dan? Preventief een spuitje geven? Waar trek je de grens zonder dat zij enige schade aan de maatschappij hebben aan gericht? Ik heb van heel dichtbij een aantal flink ontspoorde kinderen meegemaakt. Ondanks wat snelheidsovertredingen en wat vechtpartijtjes hebben ze de maatschappij geen kwaad aangedaan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Noem het een utopie, maar ik zie graag veranderingen in ons beleid. Zelfs de moeder van Thijs H wist dat d’r zoon knettergek was, je kunt als naasten aan de bel trekken wat je wil.
Ik vind het een utopie om te denken dat iedereen geestelijk te helpen is. Sommige figuren zijn niet te helpen, die dienen uit de maatschappij gehouden te worden. Dat is niet vreemd, gebeurt in het dierenrijk ook, en al eeuwen bij mensen. Het is iets van de afgelopen eeuw dat sommige westerse mensen deze figuren graag midden in de maatschappij zetten ten koste van onschuldige slachtoffers.
Mee eens hoor, veel kinderen zijn wat eigenaardig. Maar met het overgrote merendeel komt het gelukkig goed.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
En toch is volgens buren en bekenden het gros van de seriemoordenaars, verkrachters en ga zo maar door 'zo heerlijk normaal / lief' / etcetera. Ja, er zijn vast psychopaten bij wie je het er al op jonge leeftijd aan afziet, maar velen lijken volkomen normaal. En daarnaast heb je ook gewoon mensen die wat eigenaardig ogen maar verder geen vlieg kwaad doen. Een volksgericht dat mensen al op jonge leeftijd gaat beoordelen op de potentie dat ze criminele handelingen gaan verrichten lijkt me vrij beangstigend.
Psychopaten lijken in het hier en nu misschien doodnormaal, omdat ze zich uitstekend sociaal wenselijk kunnen opstellen. Duik je in hun verleden, dan staken ze waarschijnlijk kittens in brand ofzo.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
En toch is volgens buren en bekenden het gros van de seriemoordenaars, verkrachters en ga zo maar door 'zo heerlijk normaal / lief' / etcetera. Ja, er zijn vast psychopaten bij wie je het er al op jonge leeftijd aan afziet, maar velen lijken volkomen normaal. En daarnaast heb je ook gewoon mensen die wat eigenaardig ogen maar verder geen vlieg kwaad doen. Een volksgericht dat mensen al op jonge leeftijd gaat beoordelen op de potentie dat ze criminele handelingen gaan verrichten lijkt me vrij beangstigend.
Oh als we allemaal helderzienden waren, dan wel de wereld waarschijnlijk een stuk makkelijker geweest, maar vooralsnog moeten we het doen met onschuldig tot het tegendeel bewezen is en wat de forensische wetenschap ons te bieden heeft.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 19:37 schreef ZarB het volgende:
[..]
Psychopaten lijken in het hier en nu misschien doodnormaal, omdat ze zich uitstekend sociaal wenselijk kunnen opstellen. Duik je in hun verleden, dan staken ze waarschijnlijk kittens in brand ofzo.
Daar noem je ook wel een voorbeeld. Bij Thijs H. is er wat mij betreft ook gruwelijk gefaaldquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:15 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Noem het een utopie, maar ik zie graag veranderingen in ons beleid. Zelfs de moeder van Thijs H wist dat d’r zoon knettergek was, je kunt als naasten aan de bel trekken wat je wil.
Ik vind het een utopie om te denken dat iedereen geestelijk te helpen is. Sommige figuren zijn niet te helpen, die dienen uit de maatschappij gehouden te worden. Dat is niet vreemd, gebeurt in het dierenrijk ook, en al eeuwen bij mensen. Het is iets van de afgelopen eeuw dat sommige westerse mensen deze figuren graag midden in de maatschappij zetten ten koste van onschuldige slachtoffers.
quote:Het hof vindt dat er genoeg duidelijke aanwijzingen zijn dat er van de jeugdige Brian N. nog een ernstig gevaar uitgaat. Hij heeft autisme, ADHD en vermoedelijk een seksueel-sadistische stoornis.
Dat deden we al, want er was eigenlijk geen kans dat hij op vrije voeten zou komen nuquote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:50 schreef potjecreme het volgende:
We kunnen weer rustig ademhalen.
[ x ]
[..]
Helaas is het maar met 1 jaar verlengd.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat deden we al, want er was eigenlijk geen kans dat hij op vrije voeten zou komen nu
Ik snap dat je het graag levenslang verlengd had zien worden of zelfs erger, maar zo'n korte verlenging kan positieve uitwerkingen hebben op de behandeling. Er is immers vooruitzicht.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Helaas is het maar met 1 jaar verlengd.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:59 schreef Nober het volgende:
[..]
Ook niet bij Taghi, Holleeder, Bouyeri, Van der Graaf, Bouterse?
quote:Brian Nijhof, die in juni 2017 op 14-jarige leeftijd zijn schoolgenootje Romy Nieuwburg uit Hoevelaken verkrachtte en vermoordde, moet extra worden behandeld in een tbs-kliniek. De celstraf en jeugd-tbs van de inmiddels 21-jarige zitten erop. Het gerechtshof in Arnhem besliste donderdagmiddag dat het te onveilig is om hem meer vrijheid te geven. Romy’s ouders zijn opgelucht.
Wekenlang vreesden de ouders van Romy dat de moordenaar van hun dochter terug mocht keren in de maatschappij. Maar het gerechtshof heeft nu besloten dat Brian Nijhof daar nog niet aan toe is, ondanks zijn jarenlange behandeling in de jeugd-tbs. Volgens het hof moet hij voorlopig binnen het strenge regime van tbs verder aan zijn gedragsstoornis werken.
Het hof vindt dat er genoeg duidelijke aanwijzingen zijn dat er van de jeugdige Brian Nijhof nog een ernstig gevaar uitgaat. Hij heeft autisme, adhd en vermoedelijk een seksueel-sadistische stoornis.
De ouders van Romy zijn opgelucht dat het hof hun angsten over Brian deelt. ,,Er is nog niet eens een definitieve diagnose. Ze zijn daarom blij dat de maatschappij tegen hem wordt beschermd. Ze willen heel graag dat andere ouders niet hoeven mee te maken, wat zij hebben meegemaakt’’, laat hun advocaat Mireille Veldman weten.
‘Hij is een engerd’
Brian Nijhof maakte zeven jaar geleden op de vrijdag voor Pinksteren een einde aan het leven van Romy, nadat hij haar opwachtte bij school. Ze appte haar vriendinnen nog: ‘Hij is een engerd.’ Slechts een paar uur later werd ze gevonden in een sloot in Achterveld. Verkracht en vermoord door een leeftijdsgenoot die ze via vrienden kende. De jongen uit Lunteren werd veroordeeld tot een jaar cel en jeugd-tbs (zogenoemde pij-maatregel).
Het gerechtshof in Arnhem heeft de tbs voorlopig opgelegd voor één jaar. Op die manier kan justitie de vinger aan de pols houden bij de behandeling van N’s stoornissen. Na een jaar beslissen ze opnieuw over verlenging en kan het behandelproces zo nodig bijgestuurd worden. ,,Precies dit punt maakt het voor Romy’s ouders ook dubbel. Zo blijven ze steeds weer geconfronteerd met de feiten’’, aldus advocaat Veldman.
Unieke beslissing
De beslissing om een pij-maatregel om te zetten naar tbs, is tamelijk uniek. Dat is sinds 2014, het jaar waarin de omzetting mogelijk werd, nog maar één keer eerder gebeurd. Toen ging het om een jongen die op 17-jarige leeftijd iemand ernstig had mishandeld en gepoogd had zijn slachtoffer om het leven te brengen. Ook hier speelden gedragsstoornissen een rol. Een terugkeer in de samenleving zou net als bij Brian Nijhof direct gevaar op leveren.
Rechters zijn erg terughoudend met het omzetten van jeugd-tbs, omdat het schuurt tegen de rechten van het kind dat als minderjarige wordt berecht en uiteindelijk door moet naar een zogenoemde volwassen behandelsetting.
Huisje-boompje-beestje
Brian Nijhof is inmiddels 21 jaar en heeft zijn celstraf en jeugd-tbs erop zitten. Tijdens de zitting bij het gerechtshof twee weken geleden vertelde hij dat hij in de toekomst het liefste huisje-boompje-beestje wil. Hij heeft gevoelens ontwikkeld voor een van de sociotherapeuten in de kliniek waar bij verblijft, maar weet dat hij zichzelf hierin moet beteugelen. ,,Dat voelt soms ongemakkelijk. Ik moet er mee leren omgaan.’’
Wat Brian betreft, was de dwang van tbs niet nodig geweest. Hij vindt dat hij juist vrijheid nodig heeft om te kunnen laten zien wat hij inmiddels heeft geleerd in het beheersen van zijn impulsen. Maar daar vindt het hof het nog veel te vroeg voor
https://www.ad.nl/binnenl(...)eds-gevaar~a5d3cea9/
Je kunt altijd alles verzoeken als je wilt. Je krijgt het alleen niet meestal.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 14:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het is volstrekt belachelijk dat het in Nederland mogelijk is om 7 jaar na een brute moord een verzoek tot vrijlating te kunnen doen. Ongeacht of misschien juist wel vanwege de leeftijd.
Dit zijn indedaad vaak de kinderen die al problemtisch antisociaal gedrag vertonen, soms ook dieren mishandelen, geen enkele empathie kennen e.d. Dit moet je al veel eerder signaleren.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
https://www.rechtspraak.n(...)nah-doodde-2024.aspxquote:De PIJ-maatregel, ook wel jeugd-tbs genoemd, voor de nu 24-jarige man die in 2017 Savannah uit Bunschoten doodde is door de rechtbank Midden-Nederland met 6 maanden verlengd. Mocht over een half jaar blijken dat de behandeling nog niet klaar is, dan wordt bekeken wat de volgende stap is.
PIJ-maatregel
De man doodde in 2017 Savannah. Op dat moment was de man minderjarig. De rechtbank veroordeelde hem destijds tot de maximale jeugddetentie van 2 jaar en legde de PIJ-maatregel op (Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen). In elk geval om de twee jaar moet de rechtbank beslissen of voorzetting van de behandeling noodzakelijk is.
Verlenging met 6 maanden
In mei 2023 oordeelde de rechtbank dat de PIJ-maatregel met 18 maanden verlengd werd met een aangepaste behandeling. De officier van justitie vorderde vandaag een verlenging van de maatregel met 6 maanden. Uit het dossier en op zitting bleek dat de man voortgang heeft geboekt op verschillende aspecten en gemotiveerd is stappen vooruit te zetten. Met deze verlenging van 6 maanden is de maximale termijn van een onvoorwaardelijke PIJ-maatregel bereikt. Mocht over een half jaar blijken dat de behandeling nog niet klaar is, dan wordt bekeken wat de volgende stap is.
De rechtbank heeft vandaag op zitting meteen een beslissing genomen over de verlenging. Een uitwerking van deze beslissing volgt in het begin van volgende week op deze pagina.
Tbs met dwang voor man die Savannah (14) uit Bunschoten doodde: 'Risico te groot'quote:De rechtbank Midden-Nederland zet de PIJ-maatregel, ook wel jeugd-tbs genoemd, voor de man die in 2017 de 14-jarige Savannah uit Bunschoten doodde om naar tbs met dwangverpleging. De maximale duur van de onvoorwaardelijke PIJ-maatregel (6 jaar) is verstreken, maar de kans is groot dat hij opnieuw in de fout gaat als hij niet verder wordt behandeld.
PIJ-maatregel
De inmiddels 24-jarige man doodde in 2017 Savannah. Op dat moment was hij minderjarig. De rechtbank veroordeelde hem destijds tot de maximale jeugddetentie van 2 jaar en legde de PIJ-maatregel (Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen) op. In november vorig jaar verlengde de rechtbank de PIJ-maatregel met 6 maanden. Daarmee is de maximale termijn van een onvoorwaardelijke PIJ-maatregel bereikt. De officier van justitie vorderde twee weken geleden om de PIJ-maatregel om te zetten naar tbs met dwangverpleging, voor de duur van één jaar.
Omzetting naar tbs met dwangverpleging
Deskundigen zien dat de man tijdens de PIJ-maatregel stappen in de goede richting heeft gezet, maar de doorgemaakte ontwikkeling in de afgelopen zes jaar is volgens hen nog onvoldoende om de maatregel op een verantwoorde manier te beëindigen. Zo wordt geconcludeerd dat het risico op een geweldsdelict in de relationele sfeer op de lange termijn hoog is als de PIJ-maatregel nu eindigt en die behandeling geen vervolg zou krijgen. Er zijn verschillende risicoscenario’s die zich al op korte termijn kunnen voordoen als de behandeling stopt. De man heeft nog een langdurige (forensische) behandeling nodig en omzetting in de tbs-maatregel is noodzakelijk om de veiligheid van de maatschappij te waarborgen. Hoe lang de man nog behandeld moet worden, is niet duidelijk. De rechtbank neemt de adviezen van de deskundigen over en oordeelt dat de PIJ-maatregel moet worden omgezet naar tbs met dwangverpleging.
De rechtbank vindt het belangrijk om de voortgang van het behandeltraject te blijven volgen. De man heeft in zijn behandeling tot nu toe wel degelijk stappen in de goede richting gezet. Het is de bedoeling dat daarbij aandacht blijft voor zijn resocialisatietraject. Daarom bepaalt de rechtbank de duur van de tbs-maatregel op een termijn van één jaar. Over een jaar kan het Openbaar Ministerie de rechtbank vorderen de maatregel te verlengen.
https://www.rechtspraak.n(...)dwangverpleging.aspx
Tbs met dwang voor Angelo Spares Giroto die Savannah (14) dooddequote:Bunschoten - De man die in 2017 Savannah Dekker uit Bunschoten doodde, krijgt tbs met dwangverpleging in plaats van jeugd-tbs. Uit adviezen van deskundigen blijkt dat het risico op een nieuw geweldsdelict in relationele sfeer hoog is.
De inmiddels 24-jarige Angelo Soares Giroto zat de afgelopen jaren in een speciale tbs-inrichting voor jongeren. Deze maatregel bereikte op 24 mei van dit jaar de maximale duur van zes jaar. Deskundigen concluderen dat de man, bij wie een autismespectrumstoornis is vastgesteld, nog langdurige behandeling nodig heeft.
De rechtbank onderstreept dat de veiligheid van anderen de doorslag geeft bij de beslissing om de behandeling om te zetten. Hoewel Soares Giroto wel stappen heeft gezet in zijn ontwikkeling is die vooruitgang nog onvoldoende om hem verantwoord te laten terugkeren in de maatschappij. De tbs met dwangverpleging geldt in eerste instantie voor een jaar. Daarna wordt een nieuwe beoordeling gemaakt.
In 2017 verdween de 14-jarige Savannah. Drie dagen na haar vermissing werd ze dood aangetroffen in een sloot in Bunschoten. De toen 16-jarige Angelo Soares Giroto uit Den Bosch werd in 2018 veroordeeld tot twee jaar jeugddetentie en jeugd-tbs met dwangverpleging voor het ombrengen van het meisje en het stelen van haar spullen.
https://www.rtvutrecht.nl(...)odde-risico-te-groot
Jeugd-tbs voor Angelo Soares Giroto die Savannah (14) in 2017 doodde omgezet in tbs met dwang voor volwassenenquote:De jeugd-tbs van de inmiddels 24-jarige Angelo Soares Giroto uit Den Bosch die de 14-jarige Savannah in 2017 doodde, is omgezet naar tbs met dwangverpleging. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag besloten. Volgens de rechtbank is de kans groot dat Soares Giroto opnieuw in de fout gaat als hij niet verder wordt behandeld.
De 14-jarige Savannah Dekker werd dood gevonden in een sloot in Bunschoten, een paar dagen nadat ze vermist was geraakt. Op de dag van haar verdwijning had ze een afspraakje met Soares Giroto Hij was verliefd op Savannah en voelde zich belazerd, omdat ze ook contact had met een andere jongen.
De rechtbank legde Angelo Soares Giroto uit Den Bosch destijds de maximale straf op van twee jaar jeugddetentie én een PIJ-maatregel (Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen). Hij was toen 17 jaar.
'Snel weer mis'
Die maatregel duurt maximaal zes jaar en die tijd is nu verstreken. Volgens de rechtbank heeft de man tijdens zijn behandeling "stappen in de goede richting gezet", maar is het niet genoeg om de maatregel te stoppen. Het zou dan mogelijk al snel weer mis kunnen gaan, denken deskundigen.
Volgens hen heeft de man nog een langdurige behandeling nodig. Hoelang dat is, is niet te zeggen. De rechtbank heeft de maatregel met een jaar verlengd. Daarna kan het Openbaar Ministerie opnieuw vragen om een verlenging.
https://www.omroepbrabant(...)e-savannah-14-doodde
Zie ook: Topicreeks: Fiets van Savannah (14) gevonden in Hooglandquote:UTRECHT - De rechtbank in Utrecht heeft de jeugd-tbs voor de man die in 2017 de 14-jarige Savannah uit Bunschoten doodde, omgezet naar tbs met dwangverpleging. Volgens de rechtbank is de kans groot dat hij opnieuw in de fout gaat als hij niet verder wordt behandeld.
De 14-jarige Savannah werd in juni 2017 dood gevonden in een sloot in Bunschoten. Enkele dagen daarvoor was ze vermist geraakt. Op die dag had ze een afspraakje met de verdachte. Hij was verliefd op Savannah. Maar hij was ook boos op haar en voelde zich bedrogen, omdat Savannah contact had met een andere jongen.
De man uit Den Bosch werd in 2018 veroordeeld tot twee jaar cel en jeugd-tbs, hij was toen 17 jaar oud. De maatregel duurt maximaal zes jaar. Die tijd is nu verstreken. Volgens de rechtbank heeft de man tijdens zijn behandeling „stappen in de goede richting gezet”, maar is het niet genoeg om de maatregel te stoppen.
https://www.telegraaf.nl/(...)ang-voor-volwassenen
quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:08 schreef Nober het volgende:
Tbs met dwang voor man die Savannah (14) uit Bunschoten doodde: 'Risico te groot'
[..]
Tbs met dwang voor Angelo Spares Giroto die Savannah (14) doodde
[..]
Jeugd-tbs voor Angelo Soares Giroto die Savannah (14) in 2017 doodde omgezet in tbs met dwang voor volwassenen
[..]
Zie ook: Topicreeks: Fiets van Savannah (14) gevonden in Hoogland
Dat er geen einddatum aan zit.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:44 schreef Discombobulate het volgende:
Wat is er eigenlijk zo erg aan tbs? Mensen doen altijd alsof dat een tandje erger is dan de gevangenis, maar dat is toch niet zo?
Dan moet je wel ver heen zijn lijkt me.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat er geen einddatum aan zit.
Als je vandaag voor 20 jaar in de gevangenis gaat, weet je dat je uiterlijk 27 mei 2045 weer vrij komt. Dat heb je bij tbs niet. Dat kan altijd verlengd worden.
Ja, meeste mensen die tbs krijgen, zijn wel aardig heen.quote:Op dinsdag 27 mei 2025 16:53 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan moet je wel ver heen zijn lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |