https://www.ad.nl/binnenl(...)r-nodig-is~a0cdc33b/quote:Als tiener bracht hij Romy (14) om het leven, nu vindt 21-jarige Brian N. dat tbs niet meer nodig is
rechtszaakIs Brian N., die op 14-jarige leeftijd zijn schoolgenootje Romy uit Hoevelaken vermoordde nog steeds een gevaar voor de samenleving? Over die vraag moet het gerechtshof in Arnhem beslissen. Zijn celstraf en jeugd-tbs zitten er na zeven jaar op. "Mogelijk heeft hij een seksueel-sadistisch stoornis."
Na jaren in een gesloten inrichting te zijn behandeld, is Brian inmiddels volwassen. En als het aan hem ligt, heeft hij meer vrijheid nodig om te laten zien wat hij allemaal heeft geleerd. Dat hij al veel beter in staat is om zijn impulsen te beheersen. Wat hem betreft is de dwang van een tbs behandeling niet nodig.
Gepest op school
Maar daar hebben de psycholoog en psychiater die hem onlangs nog onderzochten grote twijfels bij. Ze schatten het risico matig tot hoog dat Brian opnieuw de fout in zal gaan. Ook omdat hij nog nauwelijks in zijn hoofd heeft laten kijken over wat er in hem omging de dag dat hij Romy om het leven bracht. Mogelijk heeft hij behalve autisme en adhd ook een seksueel-sadistische stoornis, maar daar is nog extra onderzoek voor nodig.
Op 31 oktober doet het gerechtshof uitspraak wat er met Brian N. gaat gebeuren.
quote:Brian N., boerenzoon uit Lunteren bleek zich die vrijdagmiddag niet voor het eerst te hebben vergrepen aan een meisje. Hij stond al onder behandeling van ggz-instelling de Waag, omdat hij het jaar daarvoor, op zijn 13de, zijn handen niet kon thuishouden. Een straf volgde niet, omdat hij meer gebaat was bij therapie.
https://www.bd.nl/brabant(...)e-limonade~ac46db88/quote:De 14-jarige jongen die heeft bekend zijn klasgenoot Romy Nieuwburg (14) uit Hoevelaken te hebben verkracht en vermoord, raakte na zijn daad geen moment in paniek. Dat blijkt uit een nauwkeurige reconstructie van de sporen die hij naliet op die fatale vrijdagmiddag 2 juni. De dader dronk op weg naar huis nog een glas limonade bij een boer.
Het is enkel de vraag wie het volgende slachtoffer zal zijn.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 00:33 schreef Nober het volgende:
Laat maar snel weer vrij.
Niet de eerste keer
[..]
Is dat echter geen wensdenken, het idee dat er tijdens de jeugd iets verkeerd is gegaan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat wij als maatschappij wel eens willen weten, hoe een Brian, Thijs, Jos en Donny als haviken jagen op hun prooi, waren als kind. Die antwoorden zou ik wel eens willen hebben.
Van de ouders, juffen en huisartsen. En in 2024 mag je van onze gezondheidszorg wel verwachten hoe ze deze extremen herkennen, begeleiden en monitoren.
Deze gekken vallen imo van jongs af aan al op. En ik kan me niet voorstellen dat naasten geen alarm slaan.
Die neem ik ook niks kwalijk. Maar waar gaat het fout?
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:14 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Is dat echter geen wensdenken, het idee dat er tijdens de jeugd iets verkeerd is gegaan?
Je ziet in dit geval ook dat er sprake is geweest van behandeling maar dat het alsnog verkeerd is gegaan. Er is ook geen mechanisme om dit soort elementen decenia uit de maatschappij te weren. Dan lijkt me de eerlijkste conclusie gewoon te accepteren dat er nog twee vrouwen gedood en verkracht zullen worden door deze malloot.
Uiteindelijk heeft de Nederlander gekozen voor het vertroetelen van dit soort zware criminelen en het gebruiken van de maatschappij als experimentele locatie om dit soort misbaksels te kunnen bestuderen. Het is wel opmerkelijk dat men bezig is met wetgeving tegen psychisch geweld terwijl dit soort haast zekere toekomstige moordenaars gewoon vrijgelaten worden.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.
Brian heeft met 21 jaar nog nooit belasting betaald, nooit gewerkt of wat goeds gedaan. Meneer heeft een meisje verkracht en vermoord. Ik verwacht ook een tbs behandeling tot uiteindelijk de long stay.
Lekker relevant ook dat je erbij voegt dat hij nog nooit belasting heeft betaaltquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zeg jij en dat zeg ik. Maar Brian treft uiteindelijk een rechter die deze shit naast jou of mij gaat plaatsen. Brian heeft uiteindelijk meer rechten dan een simpele ziel die braaf elke dag zijn werk doet en belasting betaald.
Brian heeft met 21 jaar nog nooit belasting betaald, nooit gewerkt of wat goeds gedaan. Meneer heeft een meisje verkracht en vermoord. Ik verwacht ook een tbs behandeling tot uiteindelijk de long stay.
D66 rechters maatje.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft de Nederlander gekozen voor het vertroetelen van dit soort zware criminelen en het gebruiken van de maatschappij als experimentele locatie om dit soort misbaksels te kunnen bestuderen. Het is wel opmerkelijk dat men bezig is met wetgeving tegen psychisch geweld terwijl dit soort haast zekere toekomstige moordenaars gewoon vrijgelaten worden.
Maar wat is dit trouwens voor verrotte post?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:38 schreef Origami94 het volgende:
[..]
D66 rechters maatje.
Het verbaast mij hoe vaak dit soort onzin gepost mag worden. Maar ja de admins willen hun centjes zo verdienen. En dan lekker klagen dat normale users verdwijnen
Ze, Donny en Brian nu, janken in de rechtbank toch allemaal om hulp?quote:
Ook zo’n achterlijke ouderwetse regel. Door een rechterlijke dwaling woont zo’n gek ineens in je buurt. Lekker dan. Gewoon namen en rugnummers, dan niet via fok (oké) dan wel via GeenStijl of crimesite, ik wil die zooi niet in mijn omgeving.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 02:21 schreef Jippie het volgende:
Geen achternamen vermelden van zowel verdachten als veroordeelden.
Waar het fout lijkt te gaan is in de veronderstelling en overtuiging dat bepaalde eigenschappen die onder psychopathie vallen te sturen of behandelen zijn?quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat wij als maatschappij wel eens willen weten, hoe een Brian, Thijs, Jos en Donny als haviken jagen op hun prooi, waren als kind. Die antwoorden zou ik wel eens willen hebben.
Van de ouders, juffen en huisartsen. En in 2024 mag je van onze gezondheidszorg wel verwachten hoe ze deze extremen herkennen, begeleiden en monitoren.
Deze gekken vallen imo van jongs af aan al op. En ik kan me niet voorstellen dat naasten geen alarm slaan.
Geldt doorgaans alleen voor verdachten. Bijzonder dat Jippie veroordeelde moordenaars in bescherming neemt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 04:34 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ook zo’n achterlijke ouderwetse regel. Door een rechterlijke dwaling woont zo’n gek ineens in je buurt. Lekker dan. Gewoon namen en rugnummers, dan niet via fok (oké) dan wel via GeenStijl of crimesite, ik wil die zooi niet in mijn omgeving.
https://www.gld.nl/nieuws(...)an-tbs-af-ik-kan-hetquote:Zeer strenge eisen
De advocaat van Brian, Job Knoester, vindt dat zijn cliënt wel meer vrijheden verdient. Volgens hem moet er bij het omzetten van jeugd-tbs in volwassenen-tbs aan zeer strenge eisen worden voldaan. En daar voldoet de zaak volgens Knoester niet aan. Ook vindt hij dat de tbs-klinieken waar Brian in gezeten heeft, niet het maximale hebben gedaan om hem te helpen. Dat heeft voor vertraging in zijn behandeling gezorgd
In de wetenschap is het niet geheel duidelijk hoe proactieve agressie in de hersenen werkt. Bij reactieve agressie is dat veel duidelijker en kun je er medicatietechnisch meer gericht mee.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 01:02 schreef ootjekatootje het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |