abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:42:50 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215269859
quote:
Herinneringscentrum Kamp Westerbork heeft financiële problemen. Daarom vraagt het centrum om een bijdrage van het Rijk. Het herinneringscentrum zegt het geld nodig te hebben voor de uitbating en voor "een eenmalige grote vernieuwingsslag".
Vanuit Kamp Westerbork zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 107.000 Joden, Sinti en Roma gedeporteerd naar vernietigingskampen. Ook woonden er vanaf 1951 tot begin jaren zeventig veel Molukse militairen die in Nederlands-Indië hadden gevochten voor het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Zij verbleven samen met hun gezinnen in het kamp.
Het herinneringscentrum vertelt over de levens van van slachtoffers en overlevenden. "Maar we worden al jaren marginaal gefinancierd en kunnen net het hoofd boven water houden", zegt directeur Bertien Minco tegen RTV Drenthe.
De financiële tekorten komen vooral door gestegen kosten, zoals voor energie en salarissen. "Alle kosten zijn enorm gestegen, maar die worden niet of nauwelijks gecompenseerd door onze subsidies. Dus wij hebben een groot probleem", zegt Minco. Daarnaast heeft het oude gebouw dringend onderhoud nodig.
Bovendien komen er waarschijnlijk bezuinigingen en een btw-verhoging in de culturele sector bij, als de plannen van het nieuwe kabinet doorgaan. Daarmee zouden kaartjes voor een bezoek aan Kamp Westerbork duurder worden.
De financiële problemen komen niet door tegenvallende bezoekersaantallen. Die zijn juist gestegen. Het afgelopen jaar bezochten 130.000 mensen het voormalige doorgangskamp in Drenthe.
Herinneringscentrum heeft 'belangrijke educatiefunctie'
Kamp Westerbork ontvangt dit jaar ruim 35.000 leerlingen en benadrukt dan ook zijn "belangrijke educatiefunctie". Het herinneringscentrum betaalt dit zelf, maar zijn middelen zijn "niet toereikend".
Minco overhandigt dinsdagmiddag een petitie aan de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Daar is onder anderen Hans Peeper bij. Hij zat als vierjarige in Kamp Westerbork gevangen.
https://www.nu.nl/binnenl(...)gt-rijk-om-hulp.html

Dat krijgen ze met deze clownsbende natuurlijk nooit. <Nope> Laat maar lekker ten onder gaan. Hoe minder herinneringen aan de Bezetting en geldende maatregelen, hoe eerder mensen de gevaren van polarisatie vergeten en hoe makkelijker het wordt om rare wetten tegen asielzoekers en immigranten erdoor te jassen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jippie op 15-10-2024 12:19:07 ]
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  roze dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:22:49 #2
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215270178
Ik hoop dat ze die bijdrage krijgen. Kamp Westerbork is een belangrijke plek die moet blijven.
Your beauty never ever scared me.
pi_215270203
Toen het nog in Duits beheer was hoorde je nooit van dit soort problemen.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:32:34 #4
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215270236
Deze historisch belangrijke plek zal altijd moeten blijven. De enige manier om van de geschiedenis te leren is om het mogelijk te maken deze plekken te bezoeken.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:39:03 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215270276
Het zijn wat treinrails en hutjes in een bos. Hoezo krijg je dat niet rendabel met en 130k bezoekers per jaar en aanvullende rijkssubsidies? Hoeveel managementlagen heeft die tent? :')
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:41:56 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215270294
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 11:22 schreef Ama het volgende:
Ik hoop dat ze die bijdrage krijgen. Kamp Westerbork is een belangrijke plek die moet blijven.
Eens.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:45:30 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215270317
quote:
18s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 10:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)gt-rijk-om-hulp.html

<Nope> Bovendien is dit soort cultuur een ‘Linkse hobby’, dus nog een reden. Laat maar lekker ten onder gaan. Hoe minder herinneringen aan de Bezetting en geldende maatregelen, hoe eerder mensen de gevaren van polarisatie vergeten en hoe makkelijker het wordt om rare wetten tegen asielzoekers en immigranten erdoor te jassen.
Misschien is er een minister die een bordje wil plaatsen :')

[ Bericht 5% gewijzigd door Jippie op 15-10-2024 12:21:13 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215270449
Dan verhogen ze de toegangsprijs of snijden ze verder in de kosten.
pi_215270479
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:00 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Typisch weer om het over moslims te hebben als het gaat over kamp Westerbork.

Waren het ook de moslims die joden verplaatsten naar kamp Westerbork?
Zie post van Kopiko.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:05:07 #10
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215270506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:02 schreef ToT het volgende:

[..]
Zie post van Kopiko.
Het doet mij een beetje denken aan vreemdgangers die hun schuld projecteren op hun partner. Zeker met dit soort retoriek.

Als Hitler morgen weer aan de macht zou komen zou de geschiedenis zich ongetwijfeld herhalen
pi_215270527
Het zou een mooie discussie geweest kunnen zijn over het kamp zelf en de financiële problemen die het heeft.
pi_215270539
Het is verder natuurlijk essentieel om Westerbork te redden, in een tijd dat 25% van de Nederlandse jongeren (vaak onder aanvoering van Islamtische allochtonen) denkt dat de Holocaust verzonnen is of schromelijk wordt overdreven, moeten deze kampen juist meer financiering krijgen van de overheid.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:11:41 #13
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215270568
Het zijn dezelfde FvD'ers die toen stemden op FvD die stemmen op de PVV nu. Die een partij steunden die vol stond van het antisemitisme.
pi_215270569
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:07 schreef ToT het volgende:
Het zou een mooie discussie geweest kunnen zijn over het kamp zelf en de financiële problemen die het heeft.
In 2022 kregen ze voor 2023 een subsidie toegewezen thv 130.929 zie https://www.provincie.dre(...)bork_geredigeerd.pdf

In 2023 kregen ze voor 2024 een subsidie van 135.512,00 zie https://www.provincie.dre(...)terbork_geredige.pdf

Als dit al voor problemen zorgt, op hun behoorlijke bedrijfslasten, dan gaat er meer mis, toch? Dan zal het toch meer in de kosten zitten dan in de subsidies.

En hier vindt men meer over de aanvraag waar ze het over hebben m.b.t. verbouwen, waar in 2022 antwoord op is gekomen. https://www.provincie.dre(...)bork_geredigeerd.pdf

Corrigeer me als ik het mis heb ;)
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:12:38 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215270576
quote:
16s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:04 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik vind het een prima OP ^O^
Ik vind het jammer dat een prima topic daarmee al direct kansloos geworden is, want je weet dat mensen gaan vallen over het eigen deel van de OP en het daarom niet meer over de inhoud cq het onderwerp zal gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215270587
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:12 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
In 2022 kregen ze voor 2023 een subsidie toegewezen thv 130.929 zie https://www.provincie.dre(...)bork_geredigeerd.pdf

In 2023 kregen ze voor 2024 een subsidie van 135.512,00 zie https://www.provincie.dre(...)terbork_geredige.pdf

Als dit al voor problemen zorgt, op hun behoorlijke bedrijfslasten, dan gaat er meer mis, toch? Dan zal het toch meer in de kosten zitten dan in de subsidies.

Corrigeer me als ik het mis heb ;)
^O^
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:14:27 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215270588
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik vind het jammer dat een prima topic daarmee al direct kansloos geworden is, want je weet dat mensen gaan vallen over het eigen deel van de OP en het daarom niet meer over de inhoud cq het onderwerp zal gaan.
Hoe pijnlijk ook, de OP is waar. Volgens Wilders is cultuur en een museum een linkse hobby.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:16:52 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215270604
quote:
16s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:14 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hoe pijnlijk ook, de OP is waar. Volgens Wilders is cultuur en een museum een linkse hobby.
Ja, maar TS is intelligent genoeg om te weten dat het topic inhoudelijk niets gaat worden als hij de regering een fascistenbende noemt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215270619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is bij meer topics toch de bedoeling? En dan komen er van die grapjassen die vinden dat het nu wel lang genoeg geleden is. Lekker man.

Ik ben er wel klaar mee.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_215270621
Wat mij betreft gaat er juist meer geld naar kamp Westerbork/Schattenberg.
pi_215270643
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:10 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Sorry hoor HowardRoark. Maar het gebeurde toch echt bij FvD/JFvD dat de holocaust werd gebagatelliseerd. Baudet had het over joodse complotten en zover ik weet is dat geen linkse partij
Dat de FvD ook een problematische partij is zul je mij hier niet zien ontkennen. Ik ben heel kritisch op de FvD, maar het zijn toch echt voor een aanzienlijk deel Islamitische jongeren die het bespreken van de Holocaust op scholen lastig maken.

En dit is niet iets van gisteren, dit is al jaren bekend en niet hard genoeg aangepakt. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Holocaust-les? Bullshit, zeggen de leerlingen

Steeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

Zegt de leraar 'Joden', zeggen leerlingen 'Gaza'. Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. 'Ze horen er niet,' zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk."

...
quote:
Holocaustonderwijs: 'lastige discussies, maar die moet je wel aangaan

...

Volgens hem is het anders om Holocaustonderwijs op een islamitische school te geven. "Veel leerlingen hebben ouders met een andere afkomst. Vanuit huis krijgen ze misschien andere beelden over Joden mee dan we in Nederland gewend zijn. Daar moet je wel goed mee kunnen omgaan."

Hij geeft gewoon dezelfde lessen als op een openbare school, maar houdt wel rekening met gevoeligheden. Het is belangrijk om serieus in te gaan op vragen van leerlingen, zegt Kras.

"Een van mijn leerlingen heeft Palestijnse ouders. Hij vraagt zich af waarom we een Joodse jongen moeten herdenken, terwijl de Joden zijn familie ook dingen hebben aangedaan. Dat zijn lastige discussies, maar die moet je wel aangaan."

...
quote:
'De Holocaust is voor leraren een lastig onderwerp'

Veel jongeren vinden de dodenherdenking niet belangrijk voor zichzelf. Op sommige scholen ligt bespreken van de Holocaust gevoelig. Hoe kan de herinnering aan de oorlog blijven leven?

'Het is voor leraren geschiedenis en maatschappijleer een lastig onderwerp', zegt het Rotterdamse SGP-raadslid Setkin Sies. 'Laat ik man en paard noemen: jongeren met een Arabische achtergrond hebben er moeite mee vanwege de actuele geopolitieke ontwikkelingen en het groeiende antisemitisme. Ze zeggen: Joden zijn niet alleen slachtoffer, kijk maar naar Gaza. Een kleinere groep is overtuigd van complottheorieën waarin de Joodse bankiersfamilie Rothschild de wereld bestuurt.'
Zelfs in 2010 was dit al bekend:
quote:
Moslimleerling sluit zich af voor de Holocaust

Het heeft weinig zin om islamitische leerlingen over de Holocaust te informeren als ze tezelfdertijd naar Arabische zenders kijken...

‘Maak de Holocaust een verplicht onderdeel van de schoolexamens.’ Dat zegt Ahmed Marcouch, kandidaat Tweede Kamerlid voor de PvdA. Het is zijn antwoord op de weerstand en onverschilligheid waar veel docenten op stuiten bij Holocausteducatie aan islamitische leerlingen. Dit lijkt wellicht een structurele oplossing voor die onverschilligheid, maar is zinloos wanneer de Midden-Oostenproblematiek buiten beschouwing wordt gelaten in het klaslokaal.

Marcouch’ voorstel komt niet uit de lucht vallen. Uit recent onderzoek van het weekblad Elsevier en onderzoeksbureau ResearchNet onder 339 docenten blijkt dat één op de vijf docenten in de vier grote steden weleens heeft meegemaakt dat hij of zij de Holocaust niet of nauwelijks ter sprake kon brengen omdat met name islamitische leerlingen daar moeite mee hebben. Vooral docenten op het vmbo stuiten volgens de enquête op weerstand.

...
Bijna vijftien jaar geleden, was dit onderwerp dus al voor één op de vijf docenten in de Randstad amper bespreekbaar vanwege de geweldige culturele diversiteit die Nederland kent uit Islamtische landen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:23:14 #22
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_215270657
Ontzettend smerig van ze om notabene over hun eigen lijken politiek te bedrijven. Want dit is 100% een lobby actie van ze. De timing is niet toevallig. :N

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_215270744
Ik denk dat er eens goed gekeken moet worden naar het beleid. De begroting wijkt erg veel af met het resultaat, ¤2.146.750 tegenover ¤3.737.517 aan lasten. Personeelskosten zijn gestegen met 1,4 FTE. De subsidies zijn gestegen, bezoekersaantal zijn gestegen en er is een verlies van ¤28.265

Ga dat eerst maar eens onder de loep nemen ipv de politiek de schuld geven.
Het ligt aan de instanties zelf
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:34:43 #24
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_215270749
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat de FvD ook een problematische partij is zul je mij hier niet zien ontkennen. Ik ben heel kritisch op de FvD, maar het zijn toch echt voor een aanzienlijk deel Islamitische jongeren die het bespreken van de Holocaust op scholen lastig maken.

En dit is niet iets van gisteren, dit is al jaren bekend en niet hard genoeg aangepakt. Zie bijvoorbeeld:
[..]
[..]
[..]
Zelfs in 2010 was dit al bekend:
[..]
Bijna vijftien jaar geleden, was dit onderwerp dus al voor één op de vijf docenten in de Randstad amper bespreekbaar vanwege de geweldige culturele diversiteit die Nederland kent uit Islamtische landen.
De holocaust lijkt mij prima bespreekbaar als ik het zo lees maar blijkbaar voelen de flanken van FvD/jfvd en jeugd uit achterstandswijken er weinig voor. De discussie is ook hevig gepolariseerd (als je de media mag geloven). Wat ook niet gek is. Iedereen heeft zijn mening erover (op tv en social media).

Ik was twee weken geleden een biertje doen met een Israelier en naar een feest en de oorlog kwam helemaal niet ter sprake. Zo kan het dus ook.

Maar goed ik snap de Palestijn in een van de artikelen ook. Waarom oorlogsdoden herdenken als er nog steeds oorlogsdoden vallen. De Palestijn in kwestie heeft met geweld te kampen gehad maar krijgt daar geen erkenning voor. De herdenking van 7 oktober 2024 is ook een tikkeltje raar, aangezien er nog steeds doden vallen. Het is alsof je de slachtoffers van de oorlog in Oekraine/Rusland gaat herdenken.

Overigens slachtoffers en familie van gijzelaars willen dat de oorlog gewoon stopt
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:35:39 #25
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_215270758
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 12:34 schreef Poefbank het volgende:
Ik denk dat er eens goed gekeken moet worden naar het beleid. De begroting wijkt erg veel af met het resultaat, ¤2.146.750 tegenover ¤3.737.517 aan lasten. Personeelskosten zijn gestegen met 1,4 FTE. De subsidies zijn gestegen, bezoekersaantal zijn gestegen en er is een verlies van ¤28.265

Ga dat eerst maar eens onder de loep nemen ipv de politiek de schuld geven.
Dit bevestigt voor mij nog meer dat het een lobby actie is. Erg man! Zo gooien ze hun eigen geschiedenis voor de bus. :N

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')