Het taboe op oordoppen mag grotendeels verdwenen zijn, veel bezoekers van het Amsterdam Dance Event (ADE) zullen vanaf woensdag toch weer urenlang zonder bescherming genieten van luide beats. Dj’s Laura van Dam en Tjade de Vries waarschuwen in een nieuwe campagne voor de grote risico's daarvan.Dj Laura van Dam (29) is al jaren een fervent pleitbezorger van gehoorbescherming. ,,Ik draag al lang oordoppen en heb ze altijd in mijn portemonnee”, vertelt ze terwijl ze op Schiphol wacht op haar vlucht naar Colombia. ,,Op mijn veertiende nam mijn moeder me mee naar een festival en moest ik ze in.” Nooit dacht de Limburgse: bekijk het maar, dat doe ik lekker niet. ,,Ik ging op jonge leeftijd al best veel uit en ontdekte al snel dat je zonder oordoppen met een piep in je oren gaat slapen.”
Nu, vijftien jaar later, is Van Dam één van de rijzende sterren in dj-land en wordt haar muziek geprezen door grote namen zoals Armin van Buuren. ,,Dankzij dat advies van mijn moeder draai ik zonder gehoorschade of tinnitus”, vertelt ze. ,,Je lichaam is toch het huisje waarin je woont. Je oren zijn daar één van de de belangrijkste onderdelen van, daar moet je zuinig op zijn.”
Collega-dj Tjade de Vries (30) is minder gelukkig. Hoewel hij al tien jaar oordoppen draagt, kwam dat te laat voor zijn rechteroor. ,,Tijdens mijn studententijd in Groningen vergat ik ze nog wel eens mee te nemen. Na een afterparty, waarbij ik urenlang te dicht op de speakers stond, had ik een piep. Die trekt binnen enkele dagen wel weg, dacht ik. Niet dus.”
Veel nonchalanceSindsdien is gehoorbescherming onmisbaar voor Tjade, bekend om zijn opzwepende mix van trance, proghouse en hardhouse. ,,Ik draag ze altijd, ook in de DJ-booth, het geluid is daar vaak bijna net zo hard is als in de zaal. Voordat ik het festivalterrein oploop, doe ik mijn oordoppen al in. Ik haal ze er pas weer uit als ik in de auto zit.”
Hoewel oordoppen steeds meer geaccepteerd zijn in de dancescene, merkt de in Friesland opgegroeide dj nog veel nonchalance. ,,Mensen vinden het niet suf meer, integendeel, maar velen denken dat het het niet zo'n vaart loopt. Totdat ze zelf een piep in hun oor hebben.”
Klinisch fysicus-audioloog Dyon Scheijen benadrukt het belang van de nieuwe campagne, die een initiatief is van Amsterdam Dance Event en I Love My Ears (een samenwerking tussen oa poppodia, festivals, horeca en overheid, red). De cijfers spreken voor zich: een derde van de bezoekers van muziekevents zegt nooit oordoppen te gebruiken. En van de groep die dat wel doet, draagt slechts een kwart ze consequent. Ongeveer twee miljoen Nederlanders kampen met tinnitus, al dan niet tijdelijk.
Een op de vier jongeren tot 25 jaar hebben waarschijnlijk gehoorklachten. ,,Ik zie jonge mensen op mijn spreekuur met een perfect normaal gehoor, die toch tinnitus of overgevoeligheid voor geluid ontwikkelen”, zegt Scheijen. ,,Mensen beseffen niet hoe snel schade kan ontstaan en dat dit vaak onomkeerbaar is.”
Niet bang makenVolgens Scheijen is gehoorbescherming essentieel zodra je ergens moet schreeuwen om gehoord te worden. ,,Tegelijk wil ik mensen niet bang maken voor geluid. Het gaat om de balans. Blijf vooral genieten van muziek en dansen, maar gebruik gehoorbescherming.” Die is niet enkel bedoeld om schade te voorkomen. ,,Oordoppen verbeteren ook de spraak-ruisverhouding, zodat je gesprekken veel beter kunt verstaan.”
Gelukkig ziet de expert een positieve ontwikkeling. ,,Ik bezoek regelmatig concerten en steeds meer jongeren gebruiken oordoppen.” Ook dj Laura van Dam, die na het weekend meteen weer terugvliegt voor een show op ADE, merkt de omslag. ,,Toen ik jonger was, dachten mensen dat oordopjes het feest zouden verpesten. Nu zie je festivals zoals Tomorrowland die hun eigen oordoppen aanbieden. Super goed vind ik dat, ze laten zien dat ze om hun publiek geven. Dat helpt om het beeld te veranderen.”
De technologie rondom gehoorbescherming is bovendien sterk verbeterd, ziet Van Dam. ,,Tegenwoordig heb je al goede oordoppen voor een redelijke prijs. Zelf gebruik ik verschillende filters. Als ik draai, kies ik oordoppen die wat minder dempen, zodat ik de muziek nog goed kan horen.”
MoederfiguurOok binnen haar vriendenkring verkondigt ze het belang van gehoorbescherming. ,,Ik ben een beetje de moederfiguur. Als we uitgaan, vraag ik altijd of iedereen zijn oordoppen bij zich heeft.”
Dj Tjade, die deze week eveneens op ADE staat, herinnert iedereen ‘tot vervelends toe’ aan het belang van oordoppen. ,,Het meest actief ben ik daarin naar opkomende artiesten, die ineens veel gaan optreden. Ze denken dat het hen niet overkomt, totdat ze zelf een piep in hun oor hebben.
https://www.ad.nl/show/di(...)e-campagne~a3fb1bf4/Lees regelmatig dat veel FOK!ers er last van hebben. Ik heb pure mazzel gehad. Zo vaak met m'n kop in boxen gehangen. Vaak suizende oren in bed. Maar gelukkig niks blijvends.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !