POLLquote:Voor vast internet kon je al terecht op de tv-kabel van Ziggo of op de koperlijn en glasvezelkabel van bijvoorbeeld KPN. Daar komt vanaf maandag een vierde optie bij: vast internet via 5G van Odido. Daardoor is er voor internetgebruikers nu meer keuze.
Telecomprovider Odido zet vanaf maandag zijn mobiele 5G-netwerk in om te concurreren met onder andere KPN en Ziggo op de vaste internetmarkt. De provider introduceert de dienst Klik & Klaar Internet en voorziet daarmee in een vaste internetaansluiting voor thuis via het 5G-netwerk.
"Voor de consument is dit goed nieuws", denkt sectoreconoom Mario Bersem van ABN AMRO. "Er zijn meer aanbieders en er is meer te kiezen. Dat betekent in de economie vooruitgang."
De internetdienst van Odido moet volgens telecomanalist Tim Poulus van Telecompaper vooral gezien worden als aanval op KPN. Die provider legt overal in Nederland glasvezel aan. Op plekken waar door KPN glasvezel is aangelegd, wordt de koperlijn uiteindelijk uitgezet.
Huishoudens die nog internetten via de koperlijn moeten daardoor overstappen op glasvezel en zijn in verschillende situaties duurder uit. Voor die groep mensen is Klik & Klaar Internet volgens Poulus een interessant alternatief.
Netwerkeigenaren vragen hoge prijzen voor glasvezeltoegang
Met internet via 5G wil Odido de vaste internetmarkt opschudden, vertelt commercieel directeur Tisha van Lammeren aan NU.nl. Klik & Klaar Internet kost 25 euro per maand. Dat is dik 15 euro goedkoper dan de internetabonnementen van bijvoorbeeld KPN en Ziggo. Mensen met een mobiel abonnement bij Odido krijgen 5 euro per maand korting en betalen daarmee 20 euro per maand.
Odido biedt ook internet aan via verschillende glasvezelnetwerken. Maar op een aantal van die netwerken is het volgens Van Lammeren moeilijk om op prijs te concurreren. Dat komt doordat netwerkeigenaren hoge prijzen vragen voor toegang tot die netwerken.
Tot nu toe was er volgens de Consumentenbond weinig concurrentie op de markt voor vast internet. Dat heeft er volgens de bond toe geleid dat vast internet in ons land tot nu toe relatief duur was.
Odido daagt ook Ziggo uit
Poulus denkt dat Ziggo wel wat gaat merken van de komst van de internetdienst van Odido. Veel Ziggo-klanten betalen tussen de 50 en 100 euro per maand voor internet en allerlei entertainmentdiensten. "De introductie van zo'n goedkoop internetabonnement kan Ziggo-klanten triggeren om toch eens kritisch te gaan kijken naar hun Ziggo-abonnement."
Het maakt voor consumenten niet uit of hun internetverbinding via een coaxkabel, glasvezelkabel, koperlijn of 5G binnenkomt, denkt Bersem. "Het gaat erom of de consument kan doen wat hij wil doen, zoals netflixen of videobellen. Als de vaste 5G-verbinding voldoende snelheid biedt, heb je met echte concurrentie te maken."
De internetdienst via 5G is volgens Poulus ook erg geschikt voor gebieden met slechte vaste internetverbindingen zoals het buitengebied. Er zijn in ons land nog ruim twintigduizend adressen waar geen goede vaste breedbandinternetaansluiting beschikbaar is.
quote:Op maandag 14 oktober 2024 08:30 schreef GerryDV het volgende:
Tuurlijk niet. Hoge latency, zwaar fluctuerende snelheden, afhankelijkheid van hoe dicht je bij een zendmast zit. Kan alleen maar nadelen bedenken en misschien 1 voordeel; je zit niet in een regio waar glas/coax/koper ligt. Dan is het een prima alternatief.
Doe verder maar niet.
5G is geen 4Gquote:Op maandag 14 oktober 2024 08:35 schreef MisterFox het volgende:
Zo'n instabiele, tragere verbinding zou voor veel consumenten op zich best een redelijk alternatief kunnen zijn.
hoe dan?quote:Op maandag 14 oktober 2024 08:45 schreef halfway het volgende:
Is dat een alternatief voor KPN alles in 1 daar betaal ik ¤80 voor.
Nieuwe klant?quote:Op maandag 14 oktober 2024 08:48 schreef mschol het volgende:
[..]
hoe dan?ik ga kpn krijgen maar mijn maandbedrag zonder korting wordt rond de 55 euro
ja dat lijkt me duidelijk?quote:
Waarschijnlijk heb je nu een maandeljks opzegbaar abbo. FF bellen met de afdeling retentie/ contract opzeggen, aangeven dat je overweegt weg te gaan tenzij..... en voor je het weet heb je een jaar gratis ESPN of 9 maanden korting of wat dan ook. En nee hiervoor hoef je geen gladde verkoper te zijn. Gewoon aangeven dat je denkt aan weg gaan vanwege het hoge tarief dat is alles.quote:Op maandag 14 oktober 2024 08:45 schreef halfway het volgende:
Is dat een alternatief voor KPN alles in 1 daar betaal ik ¤80 voor.
Nee helaas, max ¤10 korting voor 6 maanden.quote:Op maandag 14 oktober 2024 08:51 schreef mschol het volgende:
[..]
ja dat lijkt me duidelijk?
maar dan kan jij met 1 telefoontje ook wel dat soort tarieven krijgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |