abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215245920
Hallo allemaal,

Hier iemand met twee linkerhanden en nul ervaring met verbouwingen.

Woon nu sinds een aantal jaar in een rijtjeshuis waar we toen we erintrokken eigenlijk niets gedaan hebben. Ook zijn we niet tevreden met de inrichting, aangezien die eigenlijk ons beide smaak niet is (gevolg van dat onze smaak verschillend is en toen maar een slecht compromis kozen).

Nu beginnen er langzaamaan een aantal dingen tegelijk mankementen te vertonen en wil ik eigenlijk volgende jaar een grote renovatie laten doen van de benedenverdieping (nieuwe keuken, vloer+vloerverwarming (hangende verwarmingen eruit), toilet, inrichting en ofwel achter een glazen harmonicadeur plaatsen over de breedte van de woing ofwel een uitbouw van 2.5 meter lang met iets soortgelijks in de achterwand.

Plattegrond van de benedenverdieping:

https://ibb.co/t4wcD7W

Nu begrijp ik dat ik kan beginnen met contact opnemen met wat aannemers en dit idee bespreken, maar aangezien ik echt een nitwit ben wat dit betreft hoop ik hier wat inzichten te krijgen in hoe we dit het beste kunnen aanpakken VOOR dat ik er een aannemer bij betrek.

Dingen die ik me zo even afvraag:
1) Is een uitbouw van 2.5 bij 5.10 de investering waard en aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken om dat te realiseren? Vierkante meter prijs in mijn woonplaats is tussen de 4 en 4.5k.
2) Qua volgorde lijkt het mij verstandig om eerst de nieuwe keuken te laten plaatsen en daarna pas aannemer te laten komen voor nieuwe vloer en nieuwe achtergevel/uitbouw. Makes sense?
3) Qua keuken zit ik te denken aan een diagonaal keuken ipv de huidige L-vorm. Aan de kant waar nu het gasfornuis staat hoge kasten met inbouwapparatuur en opslagruimte en aan de overkant keukenblok met aanrecht en boven en onder kastjes. Denken jullie dat dat qua ruimte (breedte ruimte 2.69m) OK is, of is dat te krap?

Ik zal later vast nog meer vragen hebben, maar zou het waarderen als jullie als ervaren klussers al wat input voor mij hebben op bovenstaande.

Alvast bedankt!
pi_215246155
Puur economisch gezien is een verbouwing bijna nooit de investering waard. Het bedrag dat je er in gaat stoppen (in totaal dik boven de ton schat ik) ga je er bij verkoop nooit uit halen. Dat betekent niet dat je het niet moet doen, want woongenot is ook wat waard. Maar ik zou me wel afvragen wat je ervoor terugkrijgt als je die ton gebruikt om een andere woning te kopen. Oftewel: hoe graag wil je hier blijven wonen?
pi_215246528
Dank voor je feedback.

Ruim boven de ton aan verbouwingskosten, dat is wel veel.

Voor 125-150 duizend bovenop mn huidige woning waarde, kunnen we in de buurt denk wel verhuizen naar een woning die nieuwer is (3-7 jaar oud vs 18 jaar oud) en 140m2 heeft vs onze huidige woning van 123m2.

Dat moeten we dan zeker ook in overweging nemen.
pi_215247472
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 oktober 2024 17:05 schreef Miklofan123 het volgende:
Dank voor je feedback.

Ruim boven de ton aan verbouwingskosten, dat is wel veel.

Voor 125-150 duizend bovenop mn huidige woning waarde, kunnen we in de buurt denk wel verhuizen naar een woning die nieuwer is (3-7 jaar oud vs 18 jaar oud) en 140m2 heeft vs onze huidige woning van 123m2.

Dat moeten we dan zeker ook in overweging nemen.
Zit hem in het arbeidsloon tegenwoordig ¤80 p/u is al goedkoop
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215247798
Die ton ben je altijd kwijt en dan heb ik de plattegrond nog niet eens bekeken :P
pi_215249272
Even een idee, vanuit een beetje ervaring :D
- Eerst achterzijde uitbouwen, met daarin het plan je keuken in een (grote) L-vorm te plaatsen naar de achterzijde. Daarbij een belangrijke vraag: wil je ook "omhoog" uitbouwen? Dan wordt het veel duurder, maar je krijgt er wel flink meer ruimte mee. Alleen is de vraag of je dat wel wil/nodig hebt...
- Uitbouw indien zonder opbouw, dan een gezonde hoeveelheid glas in je dak. Hou wel rekening met eventueel verduisteren, want anders kan het heel warm worden!
- Woonruimte naar de voorkant, kan mooi knus worden, eventueel open haard als je dat leuk vindt?
- Als je toch al gaat verbouwen, groot of klein, check dat je gelijk zaken als isolatie meeneemt, dat is later altijd meer "gedoe".

Succes met alle keuzes!
  zondag 13 oktober 2024 @ 21:16:39 #7
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_215257108
Als je er al een aantal jaar woont, beter dat geld investeren in een andere woning
En ja daar moet uiteraard ook wel wat gebeuren, maar wanneer je nog nooit verbouwd hebt, bezint eer ge begint.
Drop you like an ill, bad habit
pi_215259764
De vraag bij zo'n grote verbouwing is eigenlijk: hoe belangrijk vind je je huidige locatie? Want op een andere plek groter kopen is bijna altijd goedkoper dan substantieel verbouwen. Voordeel van verbouwen is wel: alles nieuw en goed geïsoleerd als je het slim aan pakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215260762
1: Je gaat 12m² aanbouwen. Daarvan gaat je woningwaarde in jullie geval zo'n 50-60k omhoog op basis van de m² prijzen. Leuk om te weten, maar is dat belangrijk? Als je kiest voor verbouwen kies je waarschijnlijk ook om er nog lang te blijven wonen. Het 'rendement' van de verbouwing zit hem in eerste instantie in het toegenomen woongenot.

2: volgorde lijkt mij: eerst de uitbouw. Dan de benedenverdieping leeghalen, nieuwe aansluitingen voor de keuken voorbereiden, vloer leggen en keuken installeren.

3: je bedoelt parallel keuken, niet diagonaal. Wat betreft de ruimte: standaard keukenkasten zijn iets meer dan 60cm diep. Met aan twee kanten kasten tegenover elkaar blijft er ongeveer 145cm vrije ruimte over. Dat lijkt mij ruim voldoende.
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:03:08 #10
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215270024
Zoals gezegd: grote ingrijpende verbouwingen kunnen economisch nooit uit. het zou anders kunnen liggen als je een sociale kring hebt die bereid is om je te helpen met het verbouwen en installeren, en als je slim inkoopt.

Maar als je zelf weinig kan, geen kennis en ervaring hebt met slim inkopen, en je daarom alles moet uitbesteden. Dan ben je gewoon duur uit en is het economisch slimmer om naar een woning te verhuizen die aan jouw wensen voldoen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215279487
Beginnen met een nieuwe keuken is een geweldig idee, vooral als je de indeling wilt veranderen. Een diagonale keuken kan de illusie van meer ruimte creëren en het functioneler maken, vooral als je rekening houdt met jouw afmetingen. Wat betreft uitbreiding zou ik aanraden om dit vooraf te bespreken met verschillende aannemers. De prijzen kunnen variëren afhankelijk van het materiaal en de arbeidskosten, maar het is goed om uit te gaan van een budget van 4-4,5 duizend per vierkante meter. Vergeet niet om bouwmaterialen te beschermen – kwaliteitsvolle afdekfolies, zoals te vinden op de website zeil kopen, kunnen helpen om je materialen tijdens de renovatie in goede staat te houden. Veel succes met dit belangrijke project!!

[ Bericht 6% gewijzigd door Nizno op 28-10-2024 15:11:46 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')