Hoeveel verstook je wel niet per jaar? Bij mij gaat hij sowieso niet warmer dan 19 graden. En alleen in de allerkoudste maanden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Staat het hele jaar op 21 graden dus wanneer het kouder wordt, gaat hij aan.
Heb een warmtepomp. Zo'n 3.150kWh per jaar. Dat klinkt misschien als veel maar het is net zoveel energie als in 323m3 aardgas.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Hoeveel verstook je wel niet per jaar? Bij mij gaat hij sowieso niet warmer dan 19 graden. En alleen in de allerkoudste maanden.
Heb je radiatorfolie achter je radiatoren?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:29 schreef WheatWaffles het volgende:
De verwarming in mijn woning werkt niet lekker. Waardoor weet ik niet. De radiatoren worden wel heet. Maar de warmte verdwijnt zo snel waardoor ik er vrijwel niets van merk. Maar dus wel stook. Dat is zonde. Dus heb ik ze standaard op defrost staan en loop rond met een warme plaid om mij heen. Het kan mischien te maken hebben met die dmechanische afzuiging. Die zuigt alle warmte direkt weg. Überdomme uitvinding. Mijn woning zou energie-label A moeten zijn. Maar ik merk er dus zeer weinig van.
Ik heb verder een mobiele elektrische kachel (op olie) geprobeerd. Dit was weggegooid geld (99 euro). Want dat ding wordt nooit warm genoeg. Mischien wel in hele kleine kamer. Dit zal ik eens moeten proberen. Die mini electrische kacheltjes met een fan erin. Die zijn ook niets waard. Je moet er letterlijk voor gaan zitten binnen handbereik. Ik ben dus al jaren aan het koukleumen.
Het blijft bidden voor de echte global warming 🙏
Heb je de mechanische afzuiging al eens een paar dagen uit gezet om het te testen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:29 schreef WheatWaffles het volgende:
De verwarming in mijn woning werkt niet lekker. Waardoor weet ik niet. De radiatoren worden wel heet. Maar de warmte verdwijnt zo snel waardoor ik er vrijwel niets van merk. Maar dus wel stook. Dat is zonde. Dus heb ik ze standaard op defrost staan en loop rond met een warme plaid om mij heen. Het kan mischien te maken hebben met die dmechanische afzuiging. Die zuigt alle warmte direkt weg. Überdomme uitvinding. Mijn woning zou energie-label A moeten zijn. Maar ik merk er dus zeer weinig van.
Ik heb verder een mobiele elektrische kachel (op olie) geprobeerd. Dit was weggegooid geld (99 euro). Want dat ding wordt nooit warm genoeg. Mischien wel in hele kleine kamer. Dit zal ik eens moeten proberen. Die mini electrische kacheltjes met een fan erin. Die zijn ook niets waard. Je moet er letterlijk voor gaan zitten binnen handbereik. Ik ben dus al jaren aan het koukleumen.
Het blijft bidden voor de echte global warming 🙏
Dit.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 23:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Staat het hele jaar op 21 graden dus wanneer het kouder wordt, gaat hij aan.
Ja, dit idd. Ik werk veel thuis en zit dan meestal in de studeerkamer, die vrij klein is. Als de zon schijnt schuif ik de plisségordijnen helemaal naar beneden waardoor het al snel best warm wordt. En als dat niet helpt laat ik de CV ff 5 minuten loeien en dan is het 2 uur lang aangenaam.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 06:05 schreef 111210 het volgende:
Vorige week weer op 19 graden gezet, daarvoor de hele zomer uit gestaan vanaf eind mei gok ik.
Als het echt koud is zetten we m wel eens op 20 of 21 graden, maar dat is echt zelden.
Zo hee, dat is warm. Hoeveel euro ben je kwijt aan stoken per jaar?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 10:16 schreef CoolGuy het volgende:
De verwarming staat hier het hele jaar aan, 24/7, maar als de temperatuur boven de 21,5 komt in huis doet ie niks (anders dan passief koelen als het warm is/in de zomer). Dus dat is gewoon het hele jaar door lekker rond de 21,5 in het hele huis.
-1200 euro per jaar. MINUS 1200 euro per jaar dus. Oftewel ik krijg 1200 euro per jaar ongeveer.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:27 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Zo hee, dat is warm. Hoeveel euro ben je kwijt aan stoken per jaar?
Oh een warmtepomp?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 11:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
-1200 euro per jaar. MINUS 1200 euro per jaar dus. Oftewel ik krijg 1200 euro per jaar ongeveer.
Moet ook wel zeggen dat wij een goed geïsoleerd huis hebben, bij mn ouders stoken ze zich wel rot om het enigszins warm te krijgenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 06:14 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja, dit idd. Ik werk veel thuis en zit dan meestal in de studeerkamer, die vrij klein is. Als de zon schijnt schuif ik de plisségordijnen helemaal naar beneden waardoor het al snel best warm wordt. En als dat niet helpt laat ik de CV ff 5 minuten loeien en dan is het 2 uur lang aangenaam.
Verder is ons huis behoorlijk zuinig. We zitten qua verbruik altijd onder de helft van het gemiddelde voor ons type woning (hoekhuis). We letten er wel op, maar gaan ook niet onnodig kou lijden.
Theoretisch wèl, het moet dan wel goed geïsoleerd zijn en de verhuurder moet er mee instemmen.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Oh een warmtepomp?
Kan dat ook in een sociale huurwoning in een galerijflat?
Mijn woning is niet goed geïsoleerd, kan het dan?quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 12:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Theoretisch wèl, het moet dan wel goed geïsoleerd zijn en de verhuurder moet er mee instemmen.
Maar je hebt wel warmtepompen die geschikt zijn voor appartementen.
Ja, een warmtepomp kan in iedere woning als er ruimte is voor de installatie.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mijn woning is niet goed geïsoleerd, kan het dan?
Ik dacht dat ik zuunig was maar dit is wel heel koudquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:31 schreef Thaddeus het volgende:
Hier staat de thermostaat op 15 ingesteld. Nog niet verwarmd dit jaar.
Ik woon in een galerijflat en heb normale radiatoren met een draaiknop.quote:Op zaterdag 12 oktober 2024 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, een warmtepomp kan in iedere woning als er ruimte is voor de installatie.
Je moet 2 dingen hebben:
- voldoende vermogen van de warmtepomp
- voldoende afgiftevermogen (vloerverwarming / radiatoren / convectoren)
Stel dat je bij een gewenste 21 graden Celsius kamertemperatuur nu zo'n 1.200m3 aardgas zou verstoken, dan zou je op een warmtepomp van (1.200 x 8) / 1.650 = 5,8kW ofwel afgerond 6 tot 8kW uitkomen.
Dus dat is niet zo spannend.
Maar omdat een warmtepomp het meest efficiënt werkt bij lage aanvoertemperaturen heb je ook een afgiftesysteem nodig dat bij die aanvoertemperatuur die 6-8kW kwijt kan aan je huis.
Dat kan vloerverwarming zijn (ideaal) of LTV-radiatoren, zoals van Jaga.
Dan krijg je het altijd warm.
Een oud collega van mij heeft een vrijstaande woning uit ~1900 en die redt het met een 11kW warmtepomp met gemak.
Oh bij mij komt de poes op mijn schootquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:27 schreef Sorella het volgende:
Ik heb de cv nu voor het eerst aangezet na de zomer, 18.5 graden is mij te koud.
En voor de kat is 18.5 ook te koud aangezien meneer nu al op de verwarming zit.
Ik mag de kou wel lijdenquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik zuunig was maar dit is wel heel koud
Daar kan @:CoolGuy nog wel wat van leren met zijn 21 graden
Hier ook welquote:Op zaterdag 12 oktober 2024 16:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Oh bij mij komt de poes op mijn schoot
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop