abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215194569
quote:
Inwoners van Ter Apel gaan zwaar gebukt onder overlast asielzoekerscentrum
Ter Apel heeft niet alleen last van de grootschalige opvang van asielzoekers. Het levert veel werk op en het dorp heeft er veel extra voorzieningen aan te danken. Toch weegt dat alles bij lange na niet op tegen de voortdurende overlast.

Dat wordt geconcludeerd in een rapport van het bureau Cebeon. Die heeft de lasten en lusten van het aanmeldcentrum in het dorp op een rijtje gezet op verzoek van de gemeenteraad. Daarvoor is een representatieve enquête onder bijna 1100 inwoners gehouden.

'Het is geen dorp meer'
In het rapport wordt nog maar eens benadrukt dat een groep asielzoekers voor veel overlast zorgt. Daar gaan de inwoners van Ter Apel al lange tijd onder gebukt. Dat heeft onder meer tot gevolg dat de waarde van de huizen daalt. De overlast wordt door ruim twee derde van de ondervraagde inwoners genoemd als meest negatieve aspect van de asielopvang in het dorp.

Een inwoner van Ter Apel verwoordt het als volgt: 'Het asielcomplex heeft weinig goeds voor het dorp gebracht. Het is geen dorp meer, dat hele gevoel is weg. Huizen en tuinen worden bewaakt door camera's. Je kunt de deur geen seconde open laten.'
Ze hebben veel gezelligheid hier weggenomen

Voor ondernemers is dat verschillend. Voor een deel levert het extra inkomsten op. Dat geldt niet voor de middenstanders in het centrum. Zij hebben er vooral veel last van en moeten ook extra kosten maken op onder meer het gebied van beveiliging.

Slecht imago
Afgezien van de overlast gaan de inwoners ook gebukt onder het slechte imago van het dorp in het hele land. Dat wordt veroorzaakt door de voortdurende negatieve publiciteit. 'Naast het stigma dat dit oplevert, signaleren de inwoners ook dat dit afbreuk doet aan de leefbaarheid en lokale economie', wordt geconcludeerd in het rapport.
Ter Apel is constant negatief in het nieuws. Dat schrikt kopers af

Intimidatie, vervuiling, geluidsoverlast
Er is in het rapport ook gekeken naar de vorm van overlast die de inwoners de afgelopen jaren hebben ervaren. Daarbij staat overlast door intimidatie op één, gevolgd door vervuiling, geluidsoverlast, vernieling en diefstal.
60% heeft psychische problemen

Tussen inwoners gaat het niet altijd goed. Volgens de onderzoekers zijn er signalen dat de sfeer in het dorp lijkt te verzieken door toenemende polarisatie. 'Waarbij de negatieve ervaringen ook doorwerken op de houding tegenover asielzoekers in het algemeen.'

Uit de enquête blijkt ook dat de inwoners van Ter Apel door de situatie psychische problemen ondervinden. Daarbij gaat het om zes op de tien ondervraagden. Een deel daarvan heeft ook lichamelijke klachten.
Ik maak me grote zorgen over de leefomstandigheden van de asielzoekers door de grote hoeveelheid op één plek

Eén op tien wil complex dicht
Toch is het niet zo dat de meeste inwoners van Ter Apel willen dat alle opvang in het dorp verdwijnt. Eén op de tien inwoners laat weten er 'helemaal klaar mee te zijn'. Zij willen dat het complex sluit of een andere bestemming krijgt, zoals een gevangenis.

De rest wil het complex wel openhouden, maar dan met veel minder asielzoekers. Ze vinden dat de rest van Nederland nu eindelijk een deel van het opvang van het asieldorp moet overnemen.
'Totaal geen verrassing'

De gemeenteraad van Westerwolde kijkt bepaald niet op van de uitkomst van het rapport. Fractievoorzitter Robert Rep van de PVV en inwoner en middenstander in Ter Apel zegt het zo: 'De uitslag van het onderzoek stond bij ons al vast. Het is totaal geen verrassing. Wij als raad hebben hier om gevraagd, nu is er in elk geval duidelijkheid over de situatie', reageert hij.

Voor Herma Hemmen van de Lijst Hemmen. ook al inwoner van Ter Apel, is het ook allemaal heel herkenbaar. 'Het ondersteunt wat wij altijd hebben gezegd. We kunnen daar verder mee en met dit rapport een vuist richting minister maken.'

VVD-fractievoorzitter Klaas Buigel woont ook in Ter Apel. Hij was de initiatiefnemer voor het onderzoek. Ook voor hem is de uitkomst geen verrassing, maar hij is er wel blij mee. 'Wat we al wisten wordt door dit rapport echt concreet. Het staat nu zwart op wit.'

Marco Visscher, de fractievoorzitter van Gemeentebelangen Westerwolde, sluit zich bij zijn raadscollega's aan. 'Er staat wat ons betreft niets nieuws in het rapport. De oplossingen die genoemd worden, hebben we al geprobeerd.' En dus? 'Dus blijven we vechten tegen een onwillig Den Haag en stappen we weer naar de rechter', besluit Visscher.
https://www.rtvnoord.nl/c(...)-asielzoekerscentrum

Was wel te verwachten. Dat schorem integreert totaal niet met onze westerse normen en waarden. Goed dat het nu zwart op wit staat. En nu geen spreidingswet maar Deens beleid.

Go Faber! ^O^
pi_215194596
quote:
De rest wil het complex wel openhouden, maar dan met veel minder asielzoekers. Ze vinden dat de rest van Nederland nu eindelijk een deel van het opvang van het asieldorp moet overnemen.

Toch jammer dat er geen wet is waarmee je asielzoekers, hoe zal ik het zeggen, zou kunnen spreiden over Nederland.
Sicker than your average.
  zondag 6 oktober 2024 @ 17:59:15 #3
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215194601
Is toch gezellig man hoe meer zielen hoe meer vreugd

Die bewoners stellen zich weer aan
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_215194610
Ter Apelaren zijn het inmiddels wel gewend lijkt me.
pi_215194614
Go Faber, uit de regering ja samen met de rest van het niet capabelle zootje
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:00:38 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215194615
quote:
11s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:55 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Was wel te verwachten. Dat schorem integreert totaal niet met onze westerse normen en waarden. Goed dat het nu zwart op wit staat. En nu geen spreidingswet maar Deens beleid.

Go Faber! ^O^
Het is een aanmeldcentrum..

En de doorstroom is bewust ingedamd. Ter Apel is ook een hel voor de asielzoekers. De Spreidingswet is de oplossing.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:01:05 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215194620
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:59 schreef Nober het volgende:
Stuur ze maar snel weer huiswaarts als het hier de hel is. :+
De inwoners van Ter Apel zijn al thuis :')

Eerst lezen, dan blaten.. :')

[ Bericht 8% gewijzigd door Whiskers2009 op 06-10-2024 19:14:12 ]
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:01:15 #8
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215194623
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:58 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Toch jammer dat er geen wet is waarmee je asielzoekers, hoe zal ik het zeggen, zou kunnen spreiden over Nederland.
Ja of iets waardoor ze zeg maar hier niet komen als ze niet echt op de vlucht zijn.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215194624
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:00 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het is een aanmeldcentrum..

En de doorstroom is bewust ingedamd. Ter Apel is ook een hel voor de asielzoekers. De Spreidingswet is de oplossing.
Nee hoor, bordjes plaatsen haalt ons uit de crisis _O_
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:03:07 #10
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215194638
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:01 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Owh ja, hoe kon ik dat vergeten :@
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:03:29 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215194640
quote:
11s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:55 schreef KoningWouter het volgende:

[..]

Go Faber! ^O^
Gelukkig gaat ze een bord plaatsen! Dat gaat echt helpen _O_ FaberGOD _O_

:') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215194641
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:01 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Een bord voor d'r kop ja
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:05:55 #13
459912 FlippingCoin
pi_215194654
Typisch sociaal gedachtegoed dat de inwoners van ter apel de tyfus kunnen genieten maar er wel ophef is over een bordje van die achterlijke faber.

Walgelijke lui
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_215194665
quote:
16s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:05 schreef FlippingCoin het volgende:
Typisch sociaal gedachtegoed dat de inwoners van ter apel de tyfus kunnen genieten maar er wel ophef is over een bordje van die achterlijke faber.

Walgelijke lui
Faber laat die inwoners lekker de tyfus krijgen _O_
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:07:46 #15
459912 FlippingCoin
pi_215194679
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:06 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Faber laat die inwoners lekker de tyfus krijgen _O_
Dat arme mens is niet goed in haar hoofd :{
  roze zondag 6 oktober 2024 @ 18:10:38 #16
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215194714
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 17:59 schreef Nober het volgende:
Ter Apelaren zijn het inmiddels wel gewend lijkt me.
Nee.
Your beauty never ever scared me.
pi_215194718
quote:
16s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat arme mens is niet goed in haar hoofd :{
Hoezo niet goed in/bij haar hoofd?
Het is heel simpel: als Faber het probleem oplost en de vluchtelingencrisis bezworen is, dan is er voor veel kiezers een reden minder om PVV te stemmen. Nog één keer, om te bedanken, daarna is de PVV nog niet half zo groot.
Regeren is vooruitzien, vooral als het om je eigen toekomst gaat.
  roze zondag 6 oktober 2024 @ 18:11:14 #18
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215194723
Ja dit is dus echt geen nieuws want in Ter Apel en omstreken is er al jaren ernstig overlast.
pi_215194736
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:11 schreef Ama het volgende:
Ja dit is dus echt geen nieuws want in Ter Apel en omstreken is er al jaren ernstig overlast.
Het staat nu zwart op wit door middel van een onderzoek. Hiermee kun je de politiek bewegen tot actie.
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:12:24 #20
459912 FlippingCoin
pi_215194743
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:10 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Hoezo niet goed in/bij haar hoofd?
Het is heel simpel: als Faber het probleem oplost en de vluchtelingencrisis bezworen is, dan is er voor veel kiezers een reden minder om PVV te stemmen. Nog één keer, om te bedanken, daarna is de PVV nog niet half zo groot.
Regeren is vooruitzien, vooral als het om je eigen toekomst gaat.
Dat zie je toch wel hoe ze praat en overkomt op beeld.

Het is triest dat het zover moet komen in dit achterlijke land.
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:12:44 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215194747
Dit is een bewuste keuze van een een rechtse regering. Asiel kapotbezuinigen, mensen met psychische problemen in erbarmelijke toestanden aan hun lot over laten en dan roepen dat het niet meer houdbaar is. :')
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:13:09 #22
459912 FlippingCoin
pi_215194752
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:11 schreef Ama het volgende:
Het boeit mensen ook niet dat zie je hierboven

Paar grapjes over faber en dr gekke bordjes en de oogluiken gaan weer toe
  roze zondag 6 oktober 2024 @ 18:14:28 #23
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215194773
quote:
16s.gif Op zondag 6 oktober 2024 18:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is ook makkelijk schreeuwen als je er niks van meekrijgt.
pi_215194787
quote:

[..]

Het is ernstig genoeg dat kiezers zich in de maling hebben laten nemen door een partij die alleen maar boos kan zijn en vervolgens niets gaat oplossen, omdat er anders te weinig boze stemmers zijn.
  zondag 6 oktober 2024 @ 18:15:19 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215194790
quote:

[..]

Gek he. Ipv met een echte oplossing te komen, komt ze met bordjes :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')