Ik weet niet of de feiten er tegenwoordig nog toe doen.quote:Op maandag 7 oktober 2024 22:30 schreef Frutsel het volgende:
Stel je voor dat Florida straks de swingstate in de verkiezingen wordt die alles kan beslissen.
Genoeg politieke berichten over dat De Santis al zijn middelen naar Carolina heeft gestuurd ondanks dat men wist dat Milton zou komen.
Ook alle republikeinen die geregeld hadden dat er gekort werd op het budget van FEMA.
En volgens FEMA is er geen geld meer.
https://nypost.com/2024/1(...)is-year-on-migrants/
Dit gaat straks gewoon erger worden dan Helene.quote:Op maandag 7 oktober 2024 23:08 schreef Frutsel het volgende:
Peak stormvloed voor Tampa verhoogd naar 10-15ft
De vloedrecords van Helene gaan d'r in elk geval alweer aanquote:Op maandag 7 oktober 2024 23:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit gaat straks gewoon erger worden dan Helene.
Door de EWRC is de intensiteit inderdaad iets gezakt. Benieuwd of er vandaag weer naar 5 wordt gegroeid (vermoed van wel, vandaag weinig obstakels voor intensificatie). Vanaf woensdag wordt shear wel een ding. Denk uiteindelijk een hoge Cat-2 bij landfall, maar wel een veel groter windfield. En voor de storm surge maakt de windsnelheid niet eens zoveel uit.quote:
Ja lager is niet geweest. Ik ga er ook niet vanuit dat we vandaag nog lager gaan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:06 schreef aloa het volgende:
Nog even gezocht. 905 mb is het laagste wat ik heb kunnen vinden op de site van Noaa.
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE 905 MB
EYE DIAMETER 10 NM
MAX SUSTAINED WINDS 155 KT WITH GUSTS TO 190 KT.
64 KT....... 20NE 25SE 25SW 20NW.
50 KT....... 30NE 35SE 35SW 40NW.
34 KT....... 70NE 70SE 70SW 70NW.
12 FT SEAS..120NE 120SE 210SW 150NW.
WINDS AND SEAS VARY GREATLY IN EACH QUADRANT. RADII IN NAUTICAL
MILES ARE THE LARGEST RADII EXPECTED ANYWHERE IN THAT QUADRANT.
Lager dan dit lijkt het idd niet te gaan worden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:11 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Ja lager is niet geweest. Ik ga er ook niet vanuit dat we vandaag nog lager gaan.
En als dat woensdagnacht/donderdagochtend lokale tijd is dan is het ook vloed volgens mijquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 08:06 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Door de EWRC is de intensiteit inderdaad iets gezakt. Benieuwd of er vandaag weer naar 5 wordt gegroeid (vermoed van wel, vandaag weinig obstakels voor intensificatie). Vanaf woensdag wordt shear wel een ding. Denk uiteindelijk een hoge Cat-2 bij landfall, maar wel een veel groter windfield. En voor de storm surge maakt de windsnelheid niet eens zoveel uit.
Vooral de vraag of Milton net ten noorden of net ten zuiden van Tampa Bay aan land komt gaat cruciaal zijn. Is het laatste het geval, dan duwt de noordelijke eyewall het water juist uit de baai. Een scenario met landfall vlak ten noorden van de Bay is worst case. Dan zit je inderdaad aan 15" surge (5 meter).
Mwoah, afgaande op radarbeelden is de EWRC nu geheel afgerond, is er sprake van zeer veel bliksemactiviteit in de nieuwe eyewall. Dit kan duiden op juist weer intensificatie. West-Florida moet echt hopen op de (25kts) wind shear die vlak voor landfal verwacht wordt.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 13:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Gaat de goede kant op. Over z'n hoogtepunt heen.
Evacuatie struggels. 10 minuten geleden.quote:There is zero gas between Saint Petersburg and Chiefland up 19. If you didn’t already have a decent tank full you’d be fucked.
Trump kan hier niets aan doen, AUB geen fake nieuws verspreiden.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:20 schreef Origami94 het volgende:
Dit zou onder Trump god niet gebeurd zijn :s
Dit was duidelijk een grap!quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:30 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Trump kan hier niets aan doen, AUB geen fake nieuws verspreiden.
Donderdagochtend/middag denk ikquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 21:57 schreef summer2bird het volgende:
Hoe laat Amsterdamse tijd komt deze aan in Florida?
Best nog lang eigenlijk. In 2 dagen kan er toch nog veel veranderen.quote:
Niet heel veel. Kan nog krachtiger worden voor het afneemt. De wind zal het probleem vermoedelijk niet worden. Vermoedelijk high end cat 2 of cat3 bij landfall. Als ze pech hebben high end cat 3 of 4. Die stormvloed komt er zeker.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Best nog lang eigenlijk. In 2 dagen kan er toch nog veel veranderen.
Hoop dat ze weg zijn anders wordt het nu nog een flinke klusquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:28 schreef Digi2 het volgende:
Familie van mij is sinds een half jaar naar Tampa Florida verhuist, verwacht dat ze nu evacueren. Wacht hun bericht wel af. Orkaan Helene hadden ze goed doorstaan, gelukkig wonen ze in een huurhuis
Ja staat wel ergens in de eerste 50 posts . Zelfs in mobile homes en trailerparks willen sommige niet wegquote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
Zijn daar nu toch nog steeds mensen die blijven en denken dat het gaat meevallen?
https://www.reddit.com/r/(...)acuate_florida_home/quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
Zijn daar nu toch nog steeds mensen die blijven en denken dat het gaat meevallen?
Dergelijke mensen zijn er altijd.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:45 schreef Dazalbest1 het volgende:
quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:26 schreef Frutsel het volgende:
Ruim 1000 benzinestations daar zonder benzine. Massa mensen die wil vluchten
Geen FEMA geld meer beschikbaar
Enorm veel onopgeruimde rotzooi die orkaan Helene heeft achter gelaten wat straks projectielen worden.
Tsunami-achtige waternassa van 3 tot 5 meter bovenop standaard vloed die het land in stroomt.
Windsnelheden tot 200-250km u die zon 24 uur gaan duren
En mogelijk een week later nog een orkaan voor de kiezen...
Goed vooruitzicht....
Het is het water of de wind, dan toch liever wind.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:36 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Modellen neigen iets zuidelijker nu. Gunstig voor noord florida maar mogelijk ook meer kans op een krachtige landfall
Hoe belangrijk dat is ligt een beetje aan waar je woont. Engelsen zouden dat niet overleven denk ik.quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 20:23 schreef capuchon_jongen het volgende:
Interessant die lage luchtdruk 926hpa
Je zou water aan kook krijgen rond de 96 graden. Maar dat is het minste van de zorgen daar.
quote:Millions of Britons were forced to drink subpar cups of tea last November due to the record-breaking low pressure caused by Storm Ciarán.
The low pressure caused the boiling point of water to drop below the 100C temperature some experts recommend to extract the full flavour from tea leaves.
The study by meteorologists at the University of Reading, published in the journal Weather, reported that the water in Reading was boiling at 98C on the morning of the storm.
Dit gaat echt een drama wordenquote:
Zie post #100quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:01 schreef Elan het volgende:
Cat 5 dus.
Zag net een bekende weerman van de BBC geëmotioneerd raken. Dan weet je dat shit echt hard gaat worden.
Ze verwachten toch een afzwakking naar categorie 3 en 2?quote:Op dinsdag 8 oktober 2024 22:26 schreef Frutsel het volgende:
Ruim 1000 benzinestations daar zonder benzine. Massa mensen die wil vluchten
Geen FEMA geld meer beschikbaar
Enorm veel onopgeruimde rotzooi die orkaan Helene heeft achter gelaten wat straks projectielen worden.
Tsunami-achtige waternassa van 3 tot 5 meter bovenop standaard vloed die het land in stroomt.
Windsnelheden tot 200-250km u die zon 24 uur gaan duren
En mogelijk een week later nog een orkaan voor de kiezen...
Goed vooruitzicht....
Ziekenhuizen zijn zodanig gebouw dat ze cat 5 aankunnen en er zijn extra maatregelen tegen overstromingen. Grote groep gevangenen zijn herplaatst naar andere gevangenissen, zal ook nog wel een groep zijn die gewoon achterlaten wordt.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 02:27 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat doen ze daar nu met gevangenen en patiënten in ziekenhuizen? Worden die nu ook geëvacueerd of gevalletje pech gehad? Weet iemand dat?
Nieuwe trailer Season 4 - Mayor of Kingstown coming up..quote:Op woensdag 9 oktober 2024 03:50 schreef FlyingEagle het volgende:
[..]
Ziekenhuizen zijn zodanig gebouw dat ze cat 5 aankunnen en er zijn extra maatregelen tegen overstromingen. Grote groep gevangenen zijn herplaatst naar andere gevangenissen, zal ook nog wel een groep zijn die gewoon achterlaten wordt.
Die gasten van recon zijn echt helden. Je zou zeggen dat e dit tegenwoordig met drones moeten kunnen doen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:07 schreef Elan het volgende:
Je hebt dus een onderzoeksvliegtuig dat er dwars doorheen vliegt.
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/s/NwJrM1N7fj
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 01:23 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ze verwachten toch een afzwakking naar categorie 3 en 2?
Ik heb begrepen dat het landinwaarts gaat om overstromingen omdat de rivieren niet kunnen doorstromen/ blokkeren vanwege het teruggeduwde water aan de kust. Klopt dat niet?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.
Katrina was ook een 5 en bij landfall een 3 en we hebben gezien wat dat bracht.
Nu is het relief van New Orleans natuurlijk ook debet geweest aan de ellende daar maar desondanks zit niemand te wachten op metershoog water wat kilometers landinwaarts kan komen, zeker als je al in lager gelegen delen zit.
Meer informatie kan je ook nog hier vinden -->
WKN / [ACTUEEL] Hurricane Season 2024 #2
Ik lees net het nieuws dat hij weer categorie 5 is. Pffooee, dat gaat vreselijk worden.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt, maar de stormvloed is al in gang gezet en dat veranderd niet. Die wind zal dan het probleem niet zijn, al is dat natuurlijk nog steeds achterlijk hoog en hard aangezien we in Nederland hooguit windkracht 12 halen wat overeen komt met een tropische storm en hooguit een low-end cat.1 orkaan.
Nu is het relief van New Orleans natuurlijk ook debet geweest aan de ellende daar maar desondanks zit niemand te wachten op metershoog water wat kilometers landinwaarts kan komen, zeker als je al in lager gelegen delen zit.
Drones of satellietenquote:Op woensdag 9 oktober 2024 06:37 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Die gasten van recon zijn echt helden. Je zou zeggen dat e dit tegenwoordig met drones moeten kunnen doen.
Verder: herintensificatie naar Cat5, geen EWR in zicht, iets zuidelijker pad, dus minder last van shear. Dit wordt voor Venice, Sarasota, Cape Coral etc echt desastreus.
Is er eigenlijk iets gedaan in New Orleans, ik meende dat er na Katrina een soort van Deltaplan (met hulp van NL engineers) is bedacht om te voorkomen dat dat ooit nog zou voorkomen.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 08:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die zullen er nu weinig zijn, denk dat de meesten hun slaap wel nodig hebben om straks verslag te doen tijdens de storm.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:23 schreef Falco het volgende:
Tvp voor de livestreams en anderee interessante links.
Ik kan me herinneren bij Irma (denk ik?) dat een zo'n dude zat te livestreamen vanaf een tankstation op de Florida Keys. Was echt bizar.
Zeker, daar zijn allerlei aanpassingen gedaan, dijken gebouwd maar dat is een tig-jaren plan.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Is er eigenlijk iets gedaan in New Orleans, ik meende dat er na Katrina een soort van Deltaplan (met hulp van NL engineers) is bedacht om te voorkomen dat dat ooit nog zou voorkomen.
Mogelijk een fataal besluit.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Scrummie het volgende:
Website met enkele live cams: https://hazcams.com/
Vriendin van mijn vriendin woont ergens ten zuiden van Sarasota. "Mandatory evacuations" maar ze blijven gewoon thuis
Hoe accuraat is die meestal voor orkanen in die regio?quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:35 schreef Frutsel het volgende:
De EURO gooit hem als high-end cat-2 of low-end cat 3 bovenop Tampa
[ afbeelding ]
Ik hoorde een bijna huilende weerman iets van 20 keer « incredible » zeggen, en daarna: mensen die in het gebied blijven, zijn straks allemaal dood. Weet helaas niet meer waar, want ik schwits tussen nieuwssites, twitter en YouTube. Maar ik geloof hem.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 09:26 schreef Scrummie het volgende:
Website met enkele live cams: https://hazcams.com/
Vriendin van mijn vriendin woont ergens ten zuiden van Sarasota. "Mandatory evacuations" maar ze blijven gewoon thuis
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |