quote:Geweldig!!
AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam betaalt het brood, de melk en het fruit van schoolgaande kinderen die zelf geen eten hebben meegekregen van hun ouders. Scholen kunnen boodschappen doen en die kosten declareren bij de gemeente, aldus een woordvoerder woensdag.Vorige week trokken verschillende organisaties in stadsdeel Noord bij de gemeente aan de bel, omdat steeds meer kinderen op school verschenen zonder lunchpakketje en met een lege maag. ,,Als kinderen honger hebben, krijgen ze gewoon te eten. Daar doen we niet moeilijk over. Of het nou om tien of vijfhonderd kinderen gaat.''
Het is een noodoplossing voor een paar weken. De gemeente gaat praten met stadsdeel Noord over een oplossing voor de lange termijn. De problemen doen zich vooral voor in de Vogelbuurt in het noorden van Amsterdam. Daar is veel armoede en een hoge werkloosheid. Het is niet bekend hoeveel schoolgaande kinderen honger lijden.
De gemeente heeft al eerder in de buidel getast voor hongerigen. In 2001 trok Amsterdam 500 euro uit voor de bemanning van het astbestschip 'Sandrien', dat wekenlang in de haven aan de ketting lag. De bemanning was op een bepaald moment door de voedselvoorraad heen. Volgens de woordvoerder wil de gemeente bij noodsituaties best het eten betalen als een stadsdeel of organisatie op de deur klopt. In de hoofdstad leeft eenderde van de mensen van een minimuminkomen.
Maar goed, binnenkort komt er dus niemand meer in Amsterdam met brood naar school, daar krijgen ze het immers toch voor niks. En de belastingbetaler maar weer betalen.
Wordt straks aan de hand van een loonstrookje bepaald of een kind 1 of 2 bammetjes krijgt van de gaarkeuken?
quote:Ja, en daar betalen die ouders ook meer schoolgeld voor.
Op woensdag 19 februari 2003 11:25 schreef daburnd88 het volgende:
Het zou sowieso gezonder zijn als ze op scholen verplichte maaltijden serveren voor kinderen. In veel landen gebeurd dat ook.
quote:Tuurlijk niet, als je maar zielig genoeg bent doet de staat alles voor je! Eigen verantwoordelijkheid, wat is dat? Ik verwacht dat binnenkort kindjes naakt naar school aangezien ouders geen geld voor kleren hebben.
Op woensdag 19 februari 2003 11:28 schreef MetalMessiah het volgende:
Zijn mensen nog ergens verantwoordelijk voor in Nederland???
quote:Verantwoordelijkheid voor de samenleving!
Op woensdag 19 februari 2003 11:30 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Tuurlijk niet, als je maar zielig genoeg bent doet de staat alles voor je! Eigen verantwoordelijkheid, wat is dat?=
Nogmaals, kinderen presteren beter op school als zij goed hebben gegeten, hun concentratie is beter en uiteindelijk zal dat zijn vruchten afwerpen.
Daarbij beste Strollie, het gaat om kinderen..
Roept gelijk weer een aantal vragen bij me op:
Gaat het hier om een basisschool en wordt er eigenlijk nog wel geknikkerd?
quote:Geen eigen verantwoordelijkheid durven nemen, de staat zorgt toch wel voor me. De "rijken" (lees middeninkomens) betalen het toch wel.
Op woensdag 19 februari 2003 11:33 schreef Loedertje het volgende:
Verantwoordelijkheid voor de samenleving!
quote:Ontken ik ook niet, maar scholen zijn er om onderwijs te verzorgen, niet om op te treden als gaarkeuken! En met het verzorgen van goed onderwijs hebben ze al moeite genoeg.
Nogmaals, kinderen presteren beter op school als zij goed hebben gegeten, hun concentratie is beter en uiteindelijk zal dat zijn vruchten afwerpen.
quote:Juist, en die help je door structurele oplossingen, en niet door symptomen te bestrijden. Dat betekend die ouders op hun gedrag aanspreken of helpen hun budget op orde te krijgen, en daar zijn andere instanties dan scholen voor! Maar ja, als je oorzaken wilt bestrijden zullen linkse partijen onpopulaire dwingende maatregelen ten aanzien van hun eigen kiezers moeten nemen. En dat scoort nu eenmaal een stuk moeilijker dan brood uitdelen aan zielige kindertjes die (vermoedelijk) honger hebben.
Daarbij beste Strollie, het gaat om kinderen..
quote:Hongerige kinderen zijn symptomen die wmb best eerst bestreden mogen worden, terwijl er daarnaast aan structurele oplossingen gewerkt wordt.
Op woensdag 19 februari 2003 11:38 schreef Strolie75 het volgende:
Juist, en die help je door structurele oplossingen, en niet door symptomen te bestrijden.
Dit land wordt steeds achterlijker...
/edit
Voordat iedereen gaat zeuren... in uitzonderingsgevallen heb ik er natuurlijk geen problemen mee, maar het moet niet zo worden dat kinderen zonder lunchpakketje naar school worden gestuurd omdat de ouders weten dat het eten van hun kinderen in dat geval door de school c.q. gemeente wordt betaald. Want dit soort wanbeleid smeekt erom misbruikt te worden.
[Dit bericht is gewijzigd door aa_koch op 19-02-2003 11:47]
quote:Goeiesmorgens strollie, leuk onderwerp
Op woensdag 19 februari 2003 11:38 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Geen eigen verantwoordelijkheid durven nemen, de staat zorgt toch wel voor me. De "rijken" (lees middeninkomens) betalen het toch wel.
[..]Ontken ik ook niet, maar scholen zijn er om onderwijs te verzorgen, niet om op te treden als gaarkeuken! En met het verzorgen van goed onderwijs hebben ze al moeite genoeg.
[..]Juist, en die help je door structurele oplossingen, en niet door symptomen te bestrijden. Dat betekend die ouders op hun gedrag aanspreken of helpen hun budget op orde te krijgen, en daar zijn andere instanties dan scholen voor! Maar ja, als je oorzaken wilt bestrijden zullen linkse partijen onpopulaire dwingende maatregelen ten aanzien van hun eigen kiezers moeten nemen. En dat scoort nu eenmaal een stuk moeilijker dan brood uitdelen aan zielige kindertjes die (vermoedelijk) honger hebben.
Even een vraagje:
Iemand heeft kanker, wat zeg je dan:
a) Nee we gaan je niet helpen want we gaan eerst de achterliggende oorzaken "oplossen" 1
b) We helpen je meteen ongeacht je voorgeschiedenis
c) laten we een commissie oprichten om zich over deze vraagstelling te buigen
a, b of c?
1 Slechte voeding, roken, geen sport, eigen schuld dikke bult?
quote:Kijk, die snapt het.
Op woensdag 19 februari 2003 11:47 schreef realist_ik het volgende:
dit kan misschien wel een oplossing zijn op korte termijn, maar vroeg of laat zal er misbruik van gemaakt worden
Bovendien zullen mensen die toevallig niet in A-Noord wonen, maar wel arm zijn zich zwaar benadeeld voelen...
Kinderen voeden is waar de samenleving/overheid voor verantwoordelijk is. Echter, dat betekent niet dat een overheidsinstantie zelf eten moet gaan uitdelen. Dit is de verantwoordelijkheid van de ouders (onderdeel van de samenleving). Lukt het hen niet, dan kan de overheid assisteren met het op orde brengen van het huishoudelijk budget.
wat bjivoorbeeld in deze situatie een goede oplossing zou zijn:
De school verzorgt de maaltijden en berekent dit tegen kostprijs naar de ouders. Voor 200 kinderen een lunch betalen is per kind goedkoper van als je die zelfde lunch voor 2 kinderen moet betalen. Kwestie van bluk-inkopen. Zo dan je voor 1 a 2 euro per dag een kind prima een vol buikje bezorgen lijkt me
quote:Het probleem van die kinderen IS er al en dat komt dus niet omdat men ervanuitging dat de school wel voor eten zou gaan zorgen.
Op woensdag 19 februari 2003 11:43 schreef aa_koch het volgende:
Zij die niet wensen te betalen worden simpelweg gekort op hun uitkering, of er wordt een percentage van hun salaris afgehaald als vergoeding. Moet jij eens zien hoe snel die kinderen weer een 'bammetje' van mama (en als-ie nog niet gevlucht is, papa) meekrijgen.
Nu pas trekken leraren aan de bel..
quote:Er staat overigens alleen dat ze geen brood meekrijgen, niet dat ze honger hebben. Eerst moet eens worden uitgezocht waarom ze geen brood meekrijgen! Moet je gemeenschapsgeld gaan uitgeven omdat ouders het te druk hebben om een boterham te smeren?
Op woensdag 19 februari 2003 11:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Hongerige kinderen zijn symptomen die wmb best eerst bestreden mogen worden, terwijl er daarnaast aan structurele oplossingen gewerkt wordt.
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:57 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Er staat overigens alleen dat ze geen brood meekrijgen, niet dat ze honger hebben. Eerst moet eens worden uitgezocht waarom ze geen brood meekrijgen! Moet je gemeenschapsgeld gaan uitgeven omdat ouders het te druk hebben om een boterham te smeren?
quote:Er staat wél dat de kinderen op DIT moment honger hebben en op DIT moment zonder eten naar school gaan.
is veel armoede en een hoge werkloosheid.
Het is van belang dat kinderen goed te eten krijgen.
Dat uitzoeken is hardstikke leuk voor die groeiende berg papieren en onderzoeksbureaus die weer handenvol geld gaan kosten en de hoge heren van inkomsten zullen voorzien maar daarmee vul je de monden van DEZE kinderen niet.
Ik zie veel meer in een plan waarin kinderen verplicht op school maaltijden nuttigen, maar wel betaald door de ouders via het schoolgeld.
Duur hoeft dat niet te zijn natuurlijk, want je kunt met een aantal andere scholen uit de buurt gezamenlijk inkopen. Hoe meer je inkoopt, hoe goedkoper het namelijk wordt. Je hoeft geen high-tech kookspullen aan te schaffen als school, tweede hands is er vast het een en ander verkrijgbaar en er zijn vast wel mensen die als vrijwilliger of tegen een bescheiden vergoeding willen koken voor die kinderen.
Op deze manier zorg je er voor dat elk kind gezond eet, en ook bijvoorbeeld fruit en groente's eet, je lost het probleem van de "hongerende kinderen op" en je laat de belastingbetaler er niet voor opdraaien.
quote:Mag ik vragen waar iedereen op dit moment zit te reageren ?
Op woensdag 19 februari 2003 11:58 schreef erikh het volgende:
Slecht plan, hier gaat zeker misbruik van gemaakt worden
Vanuit je werksituatie?
Dat is namelijk ook misbruik maken van...
Kinderen die honger hebben zullen misbruik gaan maken van de aangeboden boterhammen?
Hoe?
quote:Niet als je gewoon goede mogelijkheden tot eten op scholen invoert. Als ik een amerikaanse school zie op TV is d'r ook altijd een compleet ingerichte keuken met warme maaltijden en de hele meut bij. Waarom zouden we zoiets in Nederland niet invoeren. Een gedeelte van of alle de kosten is wel op de ouders te verhalen. Men kan de kinderen gelijk goede eetgewoonten aanleren (want slecht/ongezond eten is zo'n beetje doodsoorzaak/ziekteoorzaak nummer 1 in Nederland.)
Op woensdag 19 februari 2003 11:47 schreef realist_ik het volgende:
dit kan misschien wel een oplossing zijn op korte termijn, maar vroeg of laat zal er misbruik van gemaakt worden
Bovendien zullen mensen die toevallig niet in A-Noord wonen, maar wel arm zijn zich zwaar benadeeld voelen...
Als je ziet dat in Nederland kinderen op school komen, met een paar boterhammetjes pindakaas bij zich, die ze om 11 uur opeten, lunch regelen in de McDonalds of koeken jatten in de Albert Heyn, en als ze om 4 uur thuis zijn aan de chips gaan, dan is het toch niet raar dat de ziektekosten de pan uit rijzen en men in Nederland veel en veel te dik is?
Laat de ouders maar elke maand een bedrag betalen, en voor de laagste inkomens verzint men dan maar een tegemoetkomingsregeling of zo, en zorg er voor dat iedereen op school goed en gezond kan eten.
quote:Antwoord jij ook eens op de vorige posting..
Op woensdag 19 februari 2003 12:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Hier gaat zeker misbruik van gemaakt worden. Belachelijk dat de gemeente Amsterdam hier de belastingbetaler voor op laat draaien.
quote:Dat schreef ik gisteren ook al in die andere thread, warme maaltijden, betalen naar draagkracht.
Ik zie veel meer in een plan waarin kinderen verplicht op school maaltijden nuttigen, maar wel betaald door de ouders via het schoolgeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |