quote:Ok misschien kun je het niet begrijpen, maar veel belangrijker is of je het kunt accepteren.
Op woensdag 19 februari 2003 14:00 schreef SilverMane het volgende:[..]
Daarnaast kan ik ook nog steeds niet begrijpen hoe iemand een islamitisch land verkiest boven een democratie.
quote:=============
Op woensdag 19 februari 2003 14:05 schreef Sidekick het volgende:[..]
Nuancering:
Een islamitisch land kan ook wel een democratie zijn. (Turkije)
Hè, heerlijk land dat Turkije ... zulke aardige mensen die daar wonen.
quote:________________________________
Op woensdag 19 februari 2003 14:26 schreef RiXiR het volgende:[..]
Ja, maar dit zijn dan ook steden met een _veel_ kleinere oppervlakte en ik heb weinig zin om heutje meutje te gaan wonen. Nederland is nog lekker ruim en dat moet ook vooral zo blijven.
[..]Nee steden met landen vergelijken is intelligent...
[..]Waarom haal je die diersoort er dan bij?
quote:Dat Amerika is ook zo aadig door het Kyoto-protocol niet te rektificeren. Kennen we de Bananen oorlog nog? En de schandelijke belangen in oliebronnen in het midden-oosten? In Amerika buigt alles voor het geld. Als Frankrijk zijn bedrijven bevoordeeld, doet Amerika dat in het kwadraat.
Op woensdag 19 februari 2003 12:55 schreef limp_brain het volgende:
_____________________-
Nederland is een klein land DUS moet het altijd wantrouwig zijn t.o.v. de politiek van de grote landen. Ik wantrouw ten zeerste de Franse politiek .... hun eigenbelang komt altijd voorop. Denk aan die schandelijke bevoordeling van hun eigen bedrijven en industrieën.
quote:Een klein rekensommetje. Als binnen 10 jaar 50% van de Nederlandse bevolking aan moslims binnenkomt. Zijn er dat dus 16.000.000 / 20 is 800.000 per jaar. En dat met deze krapte in woningen? Lekker onderbouwend bezig joh. Per jaar komen er 10 tot 20 duizend Nederlanders bij via de immigratie procedure. Als dat allemaal Moslims zijn. Duurt het 400 * 20.000 = 8.000.000 dus 400 jaar.
De immigratiepolitiek van Nederland zorgt ervoor dat het sneller gaat dan jij denkt. Dit heeft niet veel van doen met wie de meeste kindertjes maakt.
quote:Ik ben het daar niet mee eens. Ik ken maar weinig Nederlanders die Nederland echt helemaal niks vinden. Eigelijk ken ik er maar een, en dat ben jij.
Ik constateer slechts dat Nederlanders geen liefhebber zijn van hun eigen cultuur. Het lijken soms wel vaderlandhaters die de weg-met-ons-doctrine hoog in het vaandel dragen. Oeps, dat is waarschijnlijk een racistische gedachte.
quote:We hebben het over taal, niet over geschiedenis. Ik kan van prachtige gedichten ook wel genieten als ik Engels zou spreken. Wederom zie ik het nut van trots op je taal zijn niet in. Trots op geschiedenis zijn wel, maar daar gaat het niet om. Taal is enkel een vorm van communiceren, ik zie het niet in verband met cultuur.
Dat is heel erg jammer voor jou, de Nederlandse taal heeft vele prachtige dingen voortgebracht - proza en poezie.
quote:Ik heb het niet over het leuk vinden of juist wel, ik stel dat de Amerikaanse mentaliteit veel Anders is als van Nederlanders. Ik heb niet gezecht dat ik ze niet mag.
Ja ik ben er zeer veel geweest, voor privé en voor zaken. De Amerikaanse mentaliteit ligt mij wel .... hoewel het wennen blijft voor een Europeaan en Nederlander.
quote:Oh, dus je bedoelt bevolkingsdichtheid, aha, ja. Zoals ik al zei. In Amerika wonen heel veel mensen dicht op elkaar geplakt en heb je aan de andere kant weer eindeloze gebieden zonder enkele bebouwing.
Ik vind dat je uitstekend met de Amerikanen kan communiceren. Bovendien waar praten wij over als we het hebben over "Amerikanen". Een enorme verscheidenheid in karakters ..... zoals in Europa. Vind het zeer stigmatiserend en generaliserend jouw opmerking over de Amerikanen.
Ik heb het over het noordoosten van de USA, toch een gebied wat nog het meest "europa" kan worden genoemd. NY, NJ, MA, PN, VG, DC, ML.Wat een geleuter allemaal, het is zevere in de leegte. Niet alleen kloppen je argumenten niet, ze worden ook nog eens verkeert bekracht.
In amerika heb je hele staten waar zowart niemand in woont. 40% woont in een stad. Wat nou spreiding. Er is geen land zo goed verspreid als Nederland. Wat is het probleem met de Nederlandse spreiding?__________________-
Wist u dat...............Nederland een oppervlakte heeft van meer dan 33.900 km² ?
dit b.v. 15 maal groter is dan San Marino........en 26 maal groter dan Liechtenstein ?
we deze 33.900 km² , die dus het totale oppervlak betreft, inclusief wegen, industriegebieden, bebouwing etc, moeten delen met slechts 16.000.000 inwoners?
dit slechts 470 inwoners per km² betekent...ter vergelijking :
Tokio:630 :Hong Kong 590......
er dus meer dan genoeg ruimte in dit land is om nog enige miljoenen immigranten, vrienden en helpers op te nemen ?
het simpel is dit grootse land aan te wijzen op een globe?.........
de kwaliteit van het leven sterk samenhangt met de aanwezige buitenlandse culturen, vrienden en helpers in een land?...........
er in een kolonie ratten vrede, veiligheid en geborgenheid ontstaat wanneer de populatie steeds groter wordt?..........
mensen uiteraard geen ratten zijn.....
quote:Dank je voor deze inhoudelijke en zeer verhelderende opmerking.
Het is niet alleen een krankzinnig idee, het is ook nog eens waardeloos onderbouwt.
_______________-
Onderbouwd is met een d, als je geen Nederlands kent moet je maar naar een goede inburgeringscursus zou ik zeggen.
Ik merk dat je meer pro amerikaans bent dan pro Nederlands, waarom verhuis jij niet gewoon en laat ons lekker in europa.
quote:Ja, daar wil ik ook nog een serieus antwoord op en niet dat je niet van bami houdt
Ik merk dat je meer pro amerikaans bent dan pro Nederlands, waarom verhuis jij niet gewoon en laat ons lekker in europa.
btw: je hoeft niet in Chinatown te wonen hoor, dat was meer een vergelijking met de 'moslim-buurten' in onze grote steden (zie je ik heb het over ONZE steden, wat ben ik vaderlandslievend
quote:____________-
Op woensdag 19 februari 2003 15:44 schreef DePurpereWolf het volgende:[..]
Dat Amerika is ook zo aadig door het Kyoto-protocol niet te rektificeren. Kennen we de Bananen oorlog nog? En de schandelijke belangen in oliebronnen in het midden-oosten? In Amerika buigt alles voor het geld. Als Frankrijk zijn bedrijven bevoordeeld, doet Amerika dat in het kwadraat.
[..]
_____________-Welke belangen? Toch niet die van Irak hoop ik ... het is bekend dat alle commerciele contracten en concessies in bezit zijn van niet-Amerikaanse oliebedrijven.
______________Een klein rekensommetje. Als binnen 10 jaar 50% van de Nederlandse bevolking aan moslims binnenkomt. Zijn er dat dus 16.000.000 / 20 is 800.000 per jaar. En dat met deze krapte in woningen? Lekker onderbouwend bezig joh. Per jaar komen er 10 tot 20 duizend Nederlanders bij via de immigratie procedure. Als dat allemaal Moslims zijn. Duurt het 400 * 20.000 = 8.000.000 dus 400 jaar.
[..]
_________________Jouw rekensom zal wel kloppen. Ik sprak over de moslimbevolking in de 4 grote steden van Nederland. Dat is een trend die zich gewoon voordoet - niks geen propaganda (lees bijvoorbeeld Bolkenstein er eens op na die in zijn boek 10 jaar geleden dat verschijnsel al heeft genoemd).
BTW: de meest voorkomende naam bij de dienst burgerlijke Stand van de gemeente Den Haag is Mohammed .... gewoon als voorbeeld.
Ik ben het daar niet mee eens. Ik ken maar weinig Nederlanders die Nederland echt helemaal niks vinden. Eigelijk ken ik er maar een, en dat ben jij.
[..]
-_________________Ik heb niet gezegsd dat ik Nederland niks vind, hoe kom je daar bij? Ik heb het over bepaalde ontwikkelingen die mij zorgen baren. Mag ik soms, naief slynx manneke.
_________________We hebben het over taal, niet over geschiedenis. Ik kan van prachtige gedichten ook wel genieten als ik Engels zou spreken. Wederom zie ik het nut van trots op je taal zijn niet in. Trots op geschiedenis zijn wel, maar daar gaat het niet om. Taal is enkel een vorm van communiceren, ik zie het niet in verband met cultuur.
[..]
____________-Ik vind een cultuur waar bijvoorbeeld vrouwen evenveel rechten hebben als mannen of waar homo's niet bang hoeven te zijn dat ze geexecuteerd worden een heel prettige om in te leven.
[..]Oh, dus je bedoelt bevolkingsdichtheid, aha, ja. Zoals ik al zei. In Amerika wonen heel veel mensen dicht op elkaar geplakt en heb je aan de andere kant weer eindeloze gebieden zonder enkele bebouwing.
Ik begrijp niet waarom een agglomoratie als New york, waar (samen met New Jersey) toch zeker ook wel zo'n 12 miljoen mensen wonen beter verdeeldt is als Nederland. Hebben wij eindeloze flatgebouwen van 100 verdiepingen? Nee, 100 meter dan is het al niet meer rendabel.
[..]
____________---Sorry, die redenering kan ik echt niet volgen. Wil je nu beweren dat Nederland helemaal niet zo dichtbevolkt is? Wel eens naar internationale statistieken gekeken? Zeer verhelederd hoor.
(ik bedoel, ik ken zoveel nederlanders, maar wat heeft dat met die spelfout te maken?)Ik merk dat je meer pro amerikaans bent dan pro Nederlands, waarom verhuis jij niet gewoon en laat ons lekker in europa.
quote:==============
Op woensdag 19 februari 2003 15:54 schreef DePurpereWolf het volgende:
Mooi boek trouwens: All the King's Men.
Van Robert P. Warren, grondslag van de Amerikaanse politiek.
Of verwijst je ondertitel daar niet naar?
quote:Ja kunst, Stadstaten als Hong Kong en een stad als Tokio kan je niet vergelijken met een land.
Nederland een oppervlakte heeft van meer dan 33.900 km² ?
dit b.v. 15 maal groter is dan San Marino........en 26 maal groter dan Liechtenstein ?
we deze 33.900 km² , die dus het totale oppervlak betreft, inclusief wegen, industriegebieden, bebouwing etc, moeten delen met slechts 16.000.000 inwoners?
dit slechts 470 inwoners per km² betekent...ter vergelijking :
Tokio:630 :Hong Kong 590......
Den Haag heeft een dichtheid van 6000 m/km2 dus nu zijn we wel opeens het meest dichtbevolkt? .
Van de landen kan je alleen Taiwan en Bangladesh geven die meer dan 470 inwoners per km2 hebben...
quote:Omdat wij Europeanen 1 zijn.
Op woensdag 19 februari 2003 12:56 schreef limp_brain het volgende:[..]
Op woensdag 19 februari 2003 13:24 schreef MetalMessiah het volgende:
Volgens het centraal planburo zijn in 2040 de grote steden in Nederland voor meer dan 50 moslim allochtoon. Dan is het probleem met de Nederlandse kultuur vanzelf opgelost.PS: gisteren in de sportschool meegemaakt: allochtoon probeert meisje van een loopbaan te dwingen met de argumenten (1) dat ze een vrouw is en haar plaats moet kennen en (2) dat ze moet gaan rennen in het vrouwengedeelte. Dat belooft veel goeds voor de toekomst.
quote:___________________
Op woensdag 19 februari 2003 16:15 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ja kunst, Stadstaten als Hong Kong en een stad als Tokio kan je niet vergelijken met een land.
Den Haag heeft een dichtheid van 6000 m/km2 dus nu zijn we wel opeens het meest dichtbevolkt?
.
Van de landen kan je alleen Taiwan en Bangladesh geven die meer dan 470 inwoners per km2 hebben...
.... GRENZEN OPEN, GAUW ...
[Dit bericht is gewijzigd door limp_brain op 19-02-2003 16:24]
quote:Een ernstige misvatting om te menen dat wij Europanen één zijn. Arrogante Fransen, megalomane Britten, dikke Duitsers, stierenvechtende Spanjaarden en corrupte/frauderende Italianen. Nee, dank u wel: ik identificeer mij liever met de hardwerkende Amerikanen.
Op woensdag 19 februari 2003 16:19 schreef X-Ray het volgende:[..]
Omdat wij Europeanen 1 zijn.
En met de VS hebben we geen fuck te maken. We liggen niet eens in de buurt!
quote:Nogmaals: (en niet dat ik je weg wil hebben ofzo) waarom emigreer je dan niet? Of anders blijf je toch gewoon hier, en maak je het beste ervan, en houd je op met belachelijke ideeen als 52e staat van de VS.
Op woensdag 19 februari 2003 16:23 schreef limp_brain het volgende:[..]
Een ernstige misvatting om te menen dat wij Europanen één zijn. Arrogante Fransen, megalomane Britten, dikke Duitsers, stierenvechtende Spanjaarden en corrupte/frauderende Italianen. Nee, dank u wel: ik identificeer mij liever met de hardwerkende Amerikanen.
quote:Inderdaad dat sluit interventie van de grootste afnemer wel uit.
Welke belangen? Toch niet die van Irak hoop ik ... het is bekend dat alle commerciele contracten en concessies in bezit zijn van niet-Amerikaanse oliebedrijven.
quote:Nog een sommetje: A'dam = 1.000.000 R'dam 1.000.000 den Haag = 750.000 Utrecht = 750.000 (allemaal vrij ruim genomen)
Jouw rekensom zal wel kloppen. Ik sprak over de moslimbevolking in de 4 grote steden van Nederland. Dat is een trend die zich gewoon voordoet - niks geen propaganda (lees bijvoorbeeld Bolkenstein er eens op na die in zijn boek 10 jaar geleden dat verschijnsel al heeft genoemd).
quote:Keer wat anders als Jan. wederom, dit geeft niet zo zeer aan dat er meer moslim baby's worden geboren in Den Haag maar dat er Dit Jaar meer Moslimbaby's werden geboren. De Nederlandse geschiedenis verteld ons dat de eerste gastarbeiders in 1970 ons land binnen kwamen. De tweede generatie is nu baby's aan het krijgen. Dit is natuurlijk insinueren aan mijn kant, maar ik zie het verband met verhuizen naar de VS. (of fuseren)
BTW: de meest voorkomende naam bij de dienst burgerlijke Stand van de gemeente Den Haag is Mohammed .... gewoon als voorbeeld.
quote:Ik probeer je alleen maar door te laten denken.
Ik heb niet gezegsd dat ik Nederland niks vind, hoe kom je daar bij? Ik heb het over bepaalde ontwikkelingen die mij zorgen baren. Mag ik soms, naief slynx manneke.
quote:En ik niet? Waar komt dit nu ineens vandaan.
Ik vind een cultuur waar bijvoorbeeld vrouwen evenveel rechten hebben als mannen of waar homo's niet bang hoeven te zijn dat ze geexecuteerd worden een heel prettige om in te leven.
quote:Aha, en dan komen we nu aan naar een zeer omstreden punt. Nee ik vindt Nederland niet vol.
Sorry, die redenering kan ik echt niet volgen. Wil je nu beweren dat Nederland helemaal niet zo dichtbevolkt is? Wel eens naar internationale statistieken gekeken? Zeer verhelederd hoor.
Ik beveel je niets, ik stel een keuze voor.
quote:Het is nog dommer om te denken dat 'Amerikanen' 1 zijn. Latino Californiers en Floridanen, domme cowboy Texanen, HillBilly Noord-westers, burgelijke christelijke Mid-westers, arrogante Oost-kusters etc etc etc
Op woensdag 19 februari 2003 16:23 schreef limp_brain het volgende:[..]
Een ernstige misvatting om te menen dat wij Europanen één zijn. Arrogante Fransen, megalomane Britten, dikke Duitsers, stierenvechtende Spanjaarden en corrupte/frauderende Italianen. Nee, dank u wel: ik identificeer mij liever met de hardwerkende Amerikanen.
quote:____________
Op woensdag 19 februari 2003 16:26 schreef DePurpereWolf het volgende:[..]
Inderdaad dat sluit interventie van de grootste afnemer wel uit.
Hup nog eentje dan: Monopolie positie Microsoft. Nog eentje: Het bemoelijke van de overname van Silicon-group (of valley) door ASML.
[..]
_____________-Ja, haal alles er maar bij .... dan kom je wel tot je gelijk.
_____________Nog een sommetje: A'dam = 1.000.000 R'dam 1.000.000 den Haag = 750.000 Utrecht = 750.000 (allemaal vrij ruim genomen)
3.5 miljoen mensen. de helft daar van is 1.750.000. Waar maken wij ons ook al weer druk over?
Laat je eigen niet opnaaien door de media.
[..]
______________Wie wordt opgenaaid door wat? Je zal maar Jood zijn in Amsterdam en over 10 jaar te horen krijgen dat de jaarlijkse Auswitz herdenking verboden wordt omdat de talrijkere moslimbevolking zich geprovoceerd voelt.
______________Keer wat anders als Jan. wederom, dit geeft niet zo zeer aan dat er meer moslim baby's worden geboren in Den Haag maar dat er Dit Jaar meer Moslimbaby's werden geboren. De Nederlandse geschiedenis verteld ons dat de eerste gastarbeiders in 1970 ons land binnen kwamen. De tweede generatie is nu baby's aan het krijgen. Dit is natuurlijk insinueren aan mijn kant, maar ik zie het verband met verhuizen naar de VS. (of fuseren)
[..]
______________--Ik volg je niet.
_____________En ik niet? Waar komt dit nu ineens vandaan.
[..]Aha, en dan komen we nu aan naar een zeer omstreden punt. Nee ik vindt Nederland niet vol.
Ik vindt ook niet dat heir maar lukraak moslims en chinezen naar toe moeten komen. Nee, maar een gestage groei van de bevolking die we nu hebben, lekker divers, maar nog net niet zo divers dat er conflicten komen, vindt ik geen probleem. 100 jaar geleden woonden er maar 7 miljoen Nederlanders in Nederland. We hebben nog nooit zo'n grote huizen gehad als nu. Natuurlijk had ik ook graag de Grand Canion in mn achtertuin, maar dat is In NL nou eenmaal niet mogelijk. Als we nog iets willen betekenen in de wereld en onze cultuur willen behouden stel ik toch voor om meer kinderen te krijgen, voordat ons land te vol zit met vruuger-was-het-veel-beter mensen.Ik beveel je niets, ik stel een keuze voor.
quote:Dat is lichtjes gebaseerd op All the King's Men. Boek is uit 1946 geloof ik, en verfilmt in 1949. Primary colours en wag the dog zijn er ook lichtjes op gebaseerd. Zo leer je nog eens wat bij. Een leestip.
Op woensdag 19 februari 2003 16:05 schreef limp_brain het volgende:[..]
==============
Neen. Naar Watergate (en film) .... uiteraard.
quote:Die 1,7 hebben we al bijna gehaald hoor...
Op woensdag 19 februari 2003 16:26 schreef DePurpereWolf het volgende:
Nog een sommetje: A'dam = 1.000.000 R'dam 1.000.000 den Haag = 750.000 Utrecht = 750.000 (allemaal vrij ruim genomen)
3.5 miljoen mensen. de helft daar van is 1.750.000. Waar maken wij ons ook al weer druk over?
Laat je eigen niet opnaaien door de media.
[..]
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 09:09 schreef X-Ray het volgende:
door Annemiek Paping VOORBURG - Ruim de helft van alle kinderen onder de vijftien jaar in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag is allochtoon en de komende jaren neemt dit aandeel toe.Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek wijst uit dat het aantal 'medelanders' de afgelopen tijd sterk is gegroeid en ook de komende jaren nog fors zal stijgen als gevolg van geboorte, gezinshereniging en huwelijken met een bruid uit het land van herkomst.
Van de 16,1 miljoen Nederlanders zijn er momenteel drie miljoen van buitenlandse komaf. Er is sprake van een opvallende toename van niet-westerse allochtonen (Turken, Surinamers, Marokkanen, Antillianen en Arubanen). Inmiddels maakt meer dan de helft (1,6 miljoen) van alle allochtonen in ons land deel uit van een van deze bevolkingsgroepen.
"In vijf jaar tijd groeide het totaal aantal inwoners in ons land met ruim drie procent; het aantal niet-westerse allochtonen nam in die tijd met een kwart toe", aldus CBS-onderzoeker Joop Garssen.
"Deze groep allochtonen maakt inmiddels bijna een tiende uit van de totale bevolking en groeit relatief sterk."
Uit CBS-prognoses blijkt dat de totale bevolking van Nederland tot 2015 toeneemt van 16,1 tot 17,2 miljoen. Het aandeel autochtonen groeit in die periode met 'slechts' 56.000 naar 13,2 miljoen. De grootste groei komt van de niet-westerse allochtonen (779.000) en de westerse allochtonen (273.000).
"Het aandeel allochtone jongeren is relatief groot", vervolgt Garssen. "Zes op de tien kinderen in ons land is van buitenlandse afkomst."
De allochtone bevolking concentreert zich in de vier grote steden. Onderling zijn echter grote verschillen. In Amsterdam en Den Haag maken Surinamers ongeveer een derde uit van het totaalaantal niet-westerse allochtonen. In Utrecht vormen de Marokkanen met 43 procent veruit de grootste groep. Antillianen en Arubanen zijn het sterkst vertegenwoordigd in Rotterdam en Den Haag.
http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.allochtonen.westerse.html
-------------------------------------Alle mooie verhalen ten spijt, blijkt dus dat we de komende tijd nog een grote toename verwachten dankzij voornamelijk gezinshereniging en huwelijken. Nederland stevent af op een situatie waarin de grote steden geheel 'verallochtonen' aangezien nu al de verhoudingen in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rond de 50-50 liggen. Grootste probleem is dat vele van deze jongeren niet tot de bovenlaag der samenleving behoren en de steden nog grotere sociale tijdbommen worden dan ze nu al zijn.
Dat 6 op de 10 kinderen in Nederland van allochtone afkomst is, laat wel zien dat de verhoudingen compleet zoek zijn geraakt.
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:32 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het is nog dommer om te denken dat 'Amerikanen' 1 zijn. Latino Californiers en Floridanen, domme cowboy Texanen, HillBilly Noord-westers, burgelijke christelijke Mid-westers, arrogante Oost-kusters etc etc etc
quote:Bedankt voor de tip ... overigens die films die jij noemde heb ik gezien.
Op woensdag 19 februari 2003 16:35 schreef DePurpereWolf het volgende:[..]
Dat is lichtjes gebaseerd op All the King's Men. Boek is uit 1946 geloof ik, en verfilmt in 1949. Primary colours en wag the dog zijn er ook lichtjes op gebaseerd. Zo leer je nog eens wat bij. Een leestip.
Crushing German dissent: Why the U.S. fears Europe
By William Pfaff (IHT)
Tuesday, February 11, 2003
MUNICH: Despite Secretary of State Colin Powell's brief appearance center-stage last Wednesday, Defense Secretary Donald Rumsfeld was the Bush administration's star of the week, seeking the political destruction of Chancellor Gerhard Schröder and regime change in Germany.
This seems the real current priority of the Bush administration and its more ardent supporters in the press. Germany seems to Washington the vulnerable member of the resistance by "old Europe" to the Bush administration's Iraq policy. France is regarded as a hopeless case.
President George W. Bush can hardly have been surprised that Schröder made opposition to an Iraq war part of his campaign platform in the parliamentary election last September: Bush, too, is a killer politician who knows a winning issue and how to use it. But he is shocked that Schröder has stuck with his promise to the electorate.
The U.S. administration and its supporters believe that the precedent the chancellor set by running on an anti-American issue must not be allowed to stand. He must be humiliated as an example to others.
The neoconservative theory that currently governs official thinking in Washington identifies Europe as the principal future rival and potential challenger of the United States. And Germany, whatever its current difficulties, is the most powerful economy in the European Union, and will remain a leader of Europe no matter what happens.
This is the first time that a German government has taken a stand against Washington and refused to back down. The chancellor who does this must not, in the current Washington view, be allowed to get away with it. What Schröder has done is all the more dangerous to Washington because he reflects popular opinion across Europe.
The statement by eight European leaders that was published Jan. 30 in European and American newspapers called for Atlantic solidarity and resolute application of Security Council resolutions, but did not endorse U.S. policy as such.
Its effect was nonetheless to align the conservative governments of Italy and Spain, subsequently joined by much of Central and Eastern Europe, with traditionally Atlanticist Britain and Denmark, in support of the United States and in opposition to Germany and France.
The letter was meant to split Europe. It actually demonstrated that the split that exists is between politicians and public. While European governments do not have a common foreign policy, on some issues the European public does.
This is important. Prime Ministers Tony Blair of Britain, Silvio Berlusconi of Italy and José Maria Aznar of Spain are all - with qualifications - supporters of President Bush on Iraq, but the people they govern are not. The people can elect new prime ministers, but the prime ministers can't elect new peoples.
There is another split in Europe, a permanent one, between those who want Europe to be a united and autonomous actor in world affairs, and those who are frightened by the possibility that Europe might lose the Atlantic attachment. The latter is true for the former Communist countries, and some of the smaller West European states. It is a force in German opinion.
As there cannot be a wholly independent Europe which does not sooner or later experience some clash of interests or policy with the United States, it follows that only a small number of European states are serious candidates for a European foreign and security alliance capable of playing an influential role in world affairs.
This group consists essentially of the core states of the old European Community, possibly without the Atlanticist Netherlands and Italy, and possibly including Spain - a nation with ambitions, an imperial history, and no great love for the United States.
It follows that while a common European foreign policy - concerned with other than trivial matters - is a quixotic ambition for a 25-member or larger EU, the core European states might conduct a common policy, with France and Germany at its center. Washington sees this as a threat, which in a sense it is. This explains why the Bush administration is determined to crush Germany's dissent on Iraq.
Tribune Media Services International
With friends like that, who needs enemies?
quote:Pax Americana? SIR YES SIR.
Op woensdag 19 februari 2003 16:39 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Fijn land, Amerika:Crushing German dissent: Why the U.S. fears Europe
By William Pfaff (IHT)Tuesday, February 11, 2003
MUNICH: Despite Secretary of State Colin Powell's brief appearance center-stage last Wednesday, Defense Secretary Donald Rumsfeld was the Bush administration's star of the week, seeking the political destruction of Chancellor Gerhard Schröder and regime change in Germany............. With friends like that, who needs enemies?
Ik geef de Amerikanen groot gelijk en wat mij betreft sturen zij hun vliegdekschip US Kittyhawk naar de kust van Scheveningen om hun mariniers orde en rust te brengen in dit door god verlaten landje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |