abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8577863
Eén van de grootste raadsels van het geloof in God is voor mij altijd het gebed geweest. Ten eerste voelde het vreemd en ongemakkelijk om met ogen dicht en handen gevouwen te spreken met die meneer daar ergens hoog in de hemel die alles van mij scheen te weten (als dat zo was, waarom bad ik dan eigenlijk? Hij wist immers toch al precies wat ik dacht) en ik wist ook nooit zo goed welke toon daarbij gepast was. Moest ik overdreven eerbiedig zijn, zoals de dominee, of mocht ik ook op een amicale en gezellige manier tegen Hem praten? Naast het vinden van de juiste toon was er als tweede lastige punt nog de vraag wanneer en waar je mocht bidden. Volgens sommige mensen moest het bidden in ootmoed en concentratie plaatsvinden, maar naar de mening van de meer frivole gelovigen mocht je bijvoorbeeld ook gewoon op de fiets een gesprek met God beginnen en het was daarbij niet per se noodzakelijk dat je je ogen dicht had en dat je handen gevouwen waren. En dan was er nog de vraag of je Hem met ieder wissewasje mocht lastigvallen of Hem alleen mocht aanspreken als je echt iets bijzonders te melden had? Het bidden werd daarmee een erg ingewikkelde gebeurtenis. En als ik dan eens vond dat het tijd was voor een één-op-één gesprekje met de Heere dan kreeg ik vaak het gevoel dat ik met mezelf aan het praten was in plaats van met Hem. Nee, Bidden was al met al niet echt een succes wat mij betreft.

Het allergrootste raadsel echter was of een gebed al dan niet verhoord zou worden, en waarom sommige gebeden door God wel serieus werden genomen en andere gebeden niet. Ik dacht vroeger dat je tijdens het bidden een testje aflegde voor God: mooie en originele gebeden, die God kon waarderen, werden verhoord, de saaie en vervelende zeurgebeden niet. Het leek mij wel logisch, want als ik God was, zou ik ook zo te werk gaan. Volgens de Russische wiskundige Aleksej Nikolajevitsj Krylov, die zich ook in de kwestie verdiept heeft, bestaat er echter een heel andere, praktische verklaring voor de vele (vermeende) onverhoorde gebeden. Volgens deze Krylov duurt het enige tijd voordat het gebed daadwerkelijk bij God aankomt. Ondanks Gods almachtigheid gelden voor Hem dezelfde wetten, die Hij zelf heeft geschapen. Dit betekent dat de gebeden een behoorlijke afstand hebben af te leggen door het heelal alvorens God er kennis van kan nemen. Hoe lang dit duurt, is afhankelijk van de afstand tussen de aarde en Gods troon. Krylov heeft een poging gedaan dit te berekenen en ik moet zeggen dat het heel aardig bedacht is. In 1905, zo zegt Krylov, hebben alle Russen tijdens de voor de hen zo dramatische Russisch-Japanse oorlog God gesmeekt om de Japanners te straffen. Ogenschijnlijk leek het of deze gebeden onverhoord bleven. Pas in 1923 bleek echter dat God wel degelijk had opgelet. Japan werd in dat jaar getroffen door een verschrikkelijke aardbeving, waarbij Tokio en Yokohama verwoest werden. Honderdduizend Japanners kwamen om het leven. Tussen de gebeden en de verhoring lag dus een periode van achttien jaar. Krylov concludeerde dat de afstand tussen de aarde en Gods troon negen jaar bedraagt. Als God een gebed hoort en daarna maatregelen neemt, doet Zijn bevel er vervolgens weer negen jaar over om de aarde te bereiken. Negen lichtjaar is eigenlijk in ons onmetelijk heelal helemaal niet zo veel, dus je zou kunnen zeggen dat God best dichtbij zit. Misschien op een mooie ster. Nu is er toevallig op negen lichtjaar van de aarde een ster genaamd Sirius in het sterrenbeeld Grote Hond. Om precies te zijn, staat Sirius op 8,6 lichtjaar van de aarde. Als God eind van het jaar 1913, toen Hij de gebeden van de Russen hoorde, meteen had gereageerd dan had de aardbeving al in 1922 plaatsgevonden. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat God 0,8 jaar heeft moeten nadenken hoe Hij die duivelse Japanners nu eens zou straffen.

God zetelt dus op de ster Sirius. En als je gebeden niet meteen verhoord worden, raak dan niet in paniek; over ruim 18 jaar komt het allemaal goed!

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_8577970
Ik vind dat je tot God moet kunnen praten zoals je dat zelf wilt, hoe je dat wilt en wanneer je dat wilt. Die 'regeltjes' vind ik persoonlijk onzin, ik bepaal toch zelf hoe ik naar *mijn* God praat?

Verder vind ik het ver gezocht om een aardbeving 18 jaar later te koppelen aan gebeden die gedaan zijn... Wie zegt dat God niet in een andere dimensie zit en dat de gebeden hem direct berijken, of zelfs dat tijd geen rol speelt (niet bestaat).

En je kan bidden wat je wil, als je er niet naar leeft zal het waarschijnlijk weinig uitmaken...

dus
pi_8578022
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:10 schreef pirke het volgende:
Verder vind ik het ver gezocht om een aardbeving 18 jaar later te koppelen aan gebeden die gedaan zijn...
Vergezocht? Ik vind het juist van een heerlijk simpele logica! Waren alle ondoorgrondelijke wegen van God maar zo gemakkelijk te verklaren.
  woensdag 19 februari 2003 @ 11:29:08 #4
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_8578348
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:14 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Vergezocht? Ik vind het juist van een heerlijk simpele logica! Waren alle ondoorgrondelijke wegen van God maar zo gemakkelijk te verklaren.

Dan zouden het geen ondoorgrondelijke wegen zijn......
Tijdens mijn conversaties met de Man Upstairs heb ik toch een wat kortere response tijd meegemaakt.
Ik denk dat de door jou genoemde rus een beetje teveel van zijn nationale drank heeft geconsumeerd.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_8578608
Het probleem is dat je nooit weet of een gebeurtenis gebeurd omdat jij er om vroeg, of dat ie toch al op de planning van gebeurtenissen stond...
dus
pi_8578731
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 11:29 schreef DoctorB het volgende:

Ik denk dat de door jou genoemde rus een beetje teveel van zijn nationale drank heeft geconsumeerd.

Uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat deze man de nobelprijs hoort te krijgen.
pi_8578975
Dat eerste deel is erg herkenbaar... het hele idee 'bidden', het klinkt allemaal zo onlogisch. En je moet als theoloog aardig 'draaikonten' om er nog iets aannemelijks van te breien.

Dat verhaal van die Rus is alleen maar lachwekkend uiteraard.

pi_8579485
Ik vind het echt zeer cool bedacht
Maar ik geloof d'r niks van

Maar ff een antwoord op de vragen:
1: Niemand weet precies Gods bedoelingen, dus ook niet hoe Hij het liefst heeft dat Hij aangesproken wordt. M.i. kun je bidden hoe jij dat wil, hoe je er het fijnst bij voelt. God zal immers altijd naar je luisteren.
2: Als Hij gebeden wel of niet verhoort, heeft Hij daar zo zijn (ondoorgrondelijke) redenen voor. Die kan niemand hier op aarde uitleggen.

pi_8580420
Het kan ook zijn dat dit leven een straf is voor hoe je in een vorig leven geleefd hebt. Je kan wel bidden en denken dat Hij niet luistert, maar misschien krijg je in je volgend leven wel een veel beter leven dankzij de gebeden in dit leven.

Zo kan dit leven ook een beloning zijn voor het goede vorige leven dat je had. Echter als je 'afzwakt' zal je volgende leven minder zijn.

Je weet het niet

dus
pi_8581885
Zodra wij het idee krijgen dat er niet goed geluisterd is of er geen direct gevolg aan onze gebeden gegeven wordt dan zijn zijn wegen plotseling ondoorgrondelijk? Ik heb dat altijd één van de grootste zwaktes van god gevonden maar eigenlijk is het de grote zwakte van de gelovige mens natuurlijk.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_8582156
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 13:45 schreef thoth het volgende:
Zodra wij het idee krijgen dat er niet goed geluisterd is of er geen direct gevolg aan onze gebeden gegeven wordt dan zijn zijn wegen plotseling ondoorgrondelijk? Ik heb dat altijd één van de grootste zwaktes van god gevonden maar eigenlijk is het de grote zwakte van de gelovige mens natuurlijk.
Agreed. De mens heeft per definitie ongelijk. Da's fnuikend.
pi_8582173
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 12:52 schreef pirke het volgende:
Het kan ook zijn dat dit leven een straf is voor hoe je in een vorig leven geleefd hebt. Je kan wel bidden en denken dat Hij niet luistert, maar misschien krijg je in je volgend leven wel een veel beter leven dankzij de gebeden in dit leven.

Zo kan dit leven ook een beloning zijn voor het goede vorige leven dat je had. Echter als je 'afzwakt' zal je volgende leven minder zijn.

Je weet het niet

Maar dan alleen als je over precies 18 jaar doodgaat
quote:
Zodra wij het idee krijgen dat er niet goed geluisterd is of er geen direct gevolg aan onze gebeden gegeven wordt dan zijn zijn wegen plotseling ondoorgrondelijk? Ik heb dat altijd één van de grootste zwaktes van god gevonden maar eigenlijk is het de grote zwakte van de gelovige mens natuurlijk
Nee, ze zijn altijd ondoorgrondelijk. Ook als je gebeden wel verhoord worden. Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?
pi_8582383
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 13:57 schreef ChrisJX het volgende:
Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?
Je kan toch ook bidden voor de verhoring van je gebeden?
pi_8582432
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:05 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Maar waarom zou Hij die opvolgen, enz, enz.
En bidden om de verhoring van je gebeden is onzin, aangezien je al bidt om verhoord te worden.

[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 19-02-2003 14:07]

pi_8582450
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:05 schreef zodiakk het volgende:

.
pi_8582501
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 13:57 schreef ChrisJX het volgende:

Nee, ze zijn altijd ondoorgrondelijk. Ook als je gebeden wel verhoord worden. Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?

Omdat dat volgens mij herhaaldelijk in de bijbel beloofd is?
De bijbel staat in ieder geval vól met voorbeelden waarin het wél zo is.
pi_8583206
Lieve RaisinGirl, wat ben je toch geniaal!! Echt, ik heb genoten van je stukje en herken enigszins de kleine dilemma's die ik als kind ook al ervaarde. Wanneer bid je en hoe doe je dat dan? Wat vraag je eigenlijk aan God. Ik bedoel maar: God! Of je cavia weer beter wordt...maar ja, had God niet iets beters te doen (kindjes in Ethiopie of zo redden) dan jouw cavia.

Ik begrijp nu ook wel dat bidden voor cavia's geen nut heeft; cavia's worden niet eens 18 jaar oud

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_8583297
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:09 schreef DennisMoore het volgende:

Omdat dat volgens mij herhaaldelijk in de bijbel beloofd is?
De bijbel staat in ieder geval vól met voorbeelden waarin het wél zo is.

Klopt, maar de voorbeelden waarin dat niet gedaan is zijn er niet (veel) beschreven. Dat wordt met alles gedaan. Alleen successen worden beschreven.
En Gods keus om het ene wel te verhoren en de andere niet, kunnen mensen niet snappen.
quote:
Lieve RaisinGirl, wat ben je toch geniaal!! Echt, ik heb genoten van je stukje en herken enigszins de kleine dilemma's die ik als kind ook al ervaarde. Wanneer bid je en hoe doe je dat dan? Wat vraag je eigenlijk aan God. Ik bedoel maar: God! Of je cavia weer beter wordt...maar ja, had God niet iets beters te doen (kindjes in Ethiopie of zo redden) dan jouw cavia.
Bij mijn weten heb ik daar nooit last van gehad hoor...
quote:
Ik begrijp nu ook wel dat bidden voor cavia's geen nut heeft; cavia's worden niet eens 18 jaar oud
Kindjes in Ethiopie wel, dan?

Je moet dus op lange termijn bidden. Als je over 10 jaar een cavia wil: nu beginnen!

pi_8583447
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:07 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Maar waarom zou Hij die opvolgen, enz, enz.
En bidden om de verhoring van je gebeden is onzin, aangezien je al bidt om verhoord te worden.

Hè bah, ik dacht dat gelovigen dol waren op cirkelredeneringen, .
pi_8583592
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:44 schreef zodiakk het volgende:

Hè bah, ik dacht dat gelovigen dol waren op cirkelredeneringen, .

Nee, alleen op graancircels
pi_8586777
Ik bid altijd voor God. Dat Hij het maar goed moge hebben op Sirius.

Scheelt toch weer negen jaar.

During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
  woensdag 19 februari 2003 @ 16:56:47 #22
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_8586829
Nou, het is prettig om te weten dat ik over 17,5 jaar m'n rijbewijs zeker heb.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_8587270
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, het is prettig om te weten dat ik over 17,5 jaar m'n rijbewijs zeker heb.
During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
pi_8588336
heeft Jezus ons niet het onze vader leren bidden ?

Geef ons heden ons dagelijks brood !

Sinds wanneer is heden gelijk aan "over 18 jaar"

fokschaap
pi_8589119
Mja, er zijn van die (evangelische) clubjes die geloven dat als er 2x zoveel mensen bidden, dat het dan ook 2x zoveel effect heeft. Idem met 2x zo lang bidden.

Lijkt wel een soort computerspelletje a la Black&White ofzo, waar je als godheid je kracht krijgt door het gebed van je volgelingen.

Rare onlogische sprookjesregels zouden dat zijn...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')