Het allergrootste raadsel echter was of een gebed al dan niet verhoord zou worden, en waarom sommige gebeden door God wel serieus werden genomen en andere gebeden niet. Ik dacht vroeger dat je tijdens het bidden een testje aflegde voor God: mooie en originele gebeden, die God kon waarderen, werden verhoord, de saaie en vervelende zeurgebeden niet. Het leek mij wel logisch, want als ik God was, zou ik ook zo te werk gaan. Volgens de Russische wiskundige Aleksej Nikolajevitsj Krylov, die zich ook in de kwestie verdiept heeft, bestaat er echter een heel andere, praktische verklaring voor de vele (vermeende) onverhoorde gebeden. Volgens deze Krylov duurt het enige tijd voordat het gebed daadwerkelijk bij God aankomt. Ondanks Gods almachtigheid gelden voor Hem dezelfde wetten, die Hij zelf heeft geschapen. Dit betekent dat de gebeden een behoorlijke afstand hebben af te leggen door het heelal alvorens God er kennis van kan nemen. Hoe lang dit duurt, is afhankelijk van de afstand tussen de aarde en Gods troon. Krylov heeft een poging gedaan dit te berekenen en ik moet zeggen dat het heel aardig bedacht is. In 1905, zo zegt Krylov, hebben alle Russen tijdens de voor de hen zo dramatische Russisch-Japanse oorlog God gesmeekt om de Japanners te straffen. Ogenschijnlijk leek het of deze gebeden onverhoord bleven. Pas in 1923 bleek echter dat God wel degelijk had opgelet. Japan werd in dat jaar getroffen door een verschrikkelijke aardbeving, waarbij Tokio en Yokohama verwoest werden. Honderdduizend Japanners kwamen om het leven. Tussen de gebeden en de verhoring lag dus een periode van achttien jaar. Krylov concludeerde dat de afstand tussen de aarde en Gods troon negen jaar bedraagt. Als God een gebed hoort en daarna maatregelen neemt, doet Zijn bevel er vervolgens weer negen jaar over om de aarde te bereiken. Negen lichtjaar is eigenlijk in ons onmetelijk heelal helemaal niet zo veel, dus je zou kunnen zeggen dat God best dichtbij zit. Misschien op een mooie ster. Nu is er toevallig op negen lichtjaar van de aarde een ster genaamd Sirius in het sterrenbeeld Grote Hond. Om precies te zijn, staat Sirius op 8,6 lichtjaar van de aarde. Als God eind van het jaar 1913, toen Hij de gebeden van de Russen hoorde, meteen had gereageerd dan had de aardbeving al in 1922 plaatsgevonden. De conclusie lijkt dan ook gerechtvaardigd dat God 0,8 jaar heeft moeten nadenken hoe Hij die duivelse Japanners nu eens zou straffen.
God zetelt dus op de ster Sirius. En als je gebeden niet meteen verhoord worden, raak dan niet in paniek; over ruim 18 jaar komt het allemaal goed!
Verder vind ik het ver gezocht om een aardbeving 18 jaar later te koppelen aan gebeden die gedaan zijn... Wie zegt dat God niet in een andere dimensie zit en dat de gebeden hem direct berijken, of zelfs dat tijd geen rol speelt (niet bestaat).
En je kan bidden wat je wil, als je er niet naar leeft zal het waarschijnlijk weinig uitmaken...
quote:Vergezocht? Ik vind het juist van een heerlijk simpele logica! Waren alle ondoorgrondelijke wegen van God maar zo gemakkelijk te verklaren.
Op woensdag 19 februari 2003 11:10 schreef pirke het volgende:
Verder vind ik het ver gezocht om een aardbeving 18 jaar later te koppelen aan gebeden die gedaan zijn...
quote:Dan zouden het geen ondoorgrondelijke wegen zijn......
Op woensdag 19 februari 2003 11:14 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Vergezocht? Ik vind het juist van een heerlijk simpele logica! Waren alle ondoorgrondelijke wegen van God maar zo gemakkelijk te verklaren.
quote:Uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat deze man de nobelprijs hoort te krijgen.
Op woensdag 19 februari 2003 11:29 schreef DoctorB het volgende:Ik denk dat de door jou genoemde rus een beetje teveel van zijn nationale drank heeft geconsumeerd.
Dat verhaal van die Rus is alleen maar lachwekkend uiteraard.
Maar ff een antwoord op de vragen:
1: Niemand weet precies Gods bedoelingen, dus ook niet hoe Hij het liefst heeft dat Hij aangesproken wordt. M.i. kun je bidden hoe jij dat wil, hoe je er het fijnst bij voelt. God zal immers altijd naar je luisteren.
2: Als Hij gebeden wel of niet verhoort, heeft Hij daar zo zijn (ondoorgrondelijke) redenen voor. Die kan niemand hier op aarde uitleggen.
Zo kan dit leven ook een beloning zijn voor het goede vorige leven dat je had. Echter als je 'afzwakt' zal je volgende leven minder zijn.
Je weet het niet
quote:Agreed. De mens heeft per definitie ongelijk. Da's fnuikend.
Op woensdag 19 februari 2003 13:45 schreef thoth het volgende:
Zodra wij het idee krijgen dat er niet goed geluisterd is of er geen direct gevolg aan onze gebeden gegeven wordt dan zijn zijn wegen plotseling ondoorgrondelijk? Ik heb dat altijd één van de grootste zwaktes van god gevonden maar eigenlijk is het de grote zwakte van de gelovige mens natuurlijk.
quote:Maar dan alleen als je over precies 18 jaar doodgaat
Op woensdag 19 februari 2003 12:52 schreef pirke het volgende:
Het kan ook zijn dat dit leven een straf is voor hoe je in een vorig leven geleefd hebt. Je kan wel bidden en denken dat Hij niet luistert, maar misschien krijg je in je volgend leven wel een veel beter leven dankzij de gebeden in dit leven.Zo kan dit leven ook een beloning zijn voor het goede vorige leven dat je had. Echter als je 'afzwakt' zal je volgende leven minder zijn.
Je weet het niet
quote:Nee, ze zijn altijd ondoorgrondelijk. Ook als je gebeden wel verhoord worden. Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?
Zodra wij het idee krijgen dat er niet goed geluisterd is of er geen direct gevolg aan onze gebeden gegeven wordt dan zijn zijn wegen plotseling ondoorgrondelijk? Ik heb dat altijd één van de grootste zwaktes van god gevonden maar eigenlijk is het de grote zwakte van de gelovige mens natuurlijk
quote:Je kan toch ook bidden voor de verhoring van je gebeden?
Op woensdag 19 februari 2003 13:57 schreef ChrisJX het volgende:
Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?
quote:Maar waarom zou Hij die opvolgen, enz, enz.
Op woensdag 19 februari 2003 14:05 schreef zodiakk het volgende:[..]
Je kan toch ook bidden voor de verhoring van je gebeden?
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 19-02-2003 14:07]
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 14:05 schreef zodiakk het volgende:Je kan toch ook bidden voor de verhoring van je gebeden?
quote:Omdat dat volgens mij herhaaldelijk in de bijbel beloofd is?
Op woensdag 19 februari 2003 13:57 schreef ChrisJX het volgende:Nee, ze zijn altijd ondoorgrondelijk. Ook als je gebeden wel verhoord worden. Want waarom zou Hij gehoor geven aan je verzoek?
Ik begrijp nu ook wel dat bidden voor cavia's geen nut heeft; cavia's worden niet eens 18 jaar oud
quote:Klopt, maar de voorbeelden waarin dat niet gedaan is zijn er niet (veel) beschreven. Dat wordt met alles gedaan. Alleen successen worden beschreven.
Op woensdag 19 februari 2003 14:09 schreef DennisMoore het volgende:Omdat dat volgens mij herhaaldelijk in de bijbel beloofd is?
De bijbel staat in ieder geval vól met voorbeelden waarin het wél zo is.
quote:Bij mijn weten heb ik daar nooit last van gehad hoor...
Lieve RaisinGirl, wat ben je toch geniaal!! Echt, ik heb genoten van je stukje en herken enigszins de kleine dilemma's die ik als kind ook al ervaarde. Wanneer bid je en hoe doe je dat dan? Wat vraag je eigenlijk aan God. Ik bedoel maar: God! Of je cavia weer beter wordt...maar ja, had God niet iets beters te doen (kindjes in Ethiopie of zo redden) dan jouw cavia.
quote:Kindjes in Ethiopie wel, dan?
Ik begrijp nu ook wel dat bidden voor cavia's geen nut heeft; cavia's worden niet eens 18 jaar oud
Je moet dus op lange termijn bidden. Als je over 10 jaar een cavia wil: nu beginnen!
quote:Hè bah, ik dacht dat gelovigen dol waren op cirkelredeneringen,
Op woensdag 19 februari 2003 14:07 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Maar waarom zou Hij die opvolgen, enz, enz.
En bidden om de verhoring van je gebeden is onzin, aangezien je al bidt om verhoord te worden.
quote:Nee, alleen op graancircels
Op woensdag 19 februari 2003 14:44 schreef zodiakk het volgende:Hè bah, ik dacht dat gelovigen dol waren op cirkelredeneringen,
.
Scheelt toch weer negen jaar.
quote:
Op woensdag 19 februari 2003 16:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou, het is prettig om te weten dat ik over 17,5 jaar m'n rijbewijs zeker heb.
Geef ons heden ons dagelijks brood !
Sinds wanneer is heden gelijk aan "over 18 jaar"
Lijkt wel een soort computerspelletje a la Black&White ofzo, waar je als godheid je kracht krijgt door het gebed van je volgelingen.
Rare onlogische sprookjesregels zouden dat zijn...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |