abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215174524
Hallo allemaal

Ik lees wel eens iets in de media over een zogeheten 'burn out'

Daarbij heb je symptomen zoals oververmoeidheid, slechte concentratie etc.

Altijd als ik dat lees denk ik van 'dat heb ik ook'. Maar dat is niet recent of zo. Ik heb dat altijd al eigenlijk, zelfs tijdens mijn kindertijd was ik altijd al vermoeid. Zo viel ik vaak in de les in slaap. In die tijd lachte de leraar je dan gewoon uit (dat mag nou niet meer maar het waren andere tijden).

Ik heb even de symptomen van burn out opgezocht

Je voelt je lichamelijk moe. - Dit heb ik altijd al
Je voelt je geestelijk moe. Je hebt moeite om je aandacht erbij te houden en/of dingen te onthouden. - Heb ik ook altijd al. Onthouden lukt als ik wat voor een examen moet stampen bijvoorbeeld rijbewijs theorie, maar na een paar dagen is die kennis dan weer weg.
Je bent prikkelbaar. ...- Dit ben ik ook altijd al al zal ik niet snel echt fysiek iemand aanvallen of zo want dat kost moeite
Je piekert veel. - Dit doe ik ook altijd al continu
Je huilt snel. - Ik huil nooit. Betekent dat dan dat ik geen burn out heb?
Je kunt niet tegen drukte of lawaai. - Als ik genoeg alcohol drink wel, anders kan ik er niet tegen.
Je voelt je onrustig of gejaagd. - Dit heb ik soms maar niet continu.
Je slaapt slecht. - Dit heb ik als ik veel pieker

Kan het zijn dat je wordt geboren met een burn out?
pi_215174790
Nee.
Ik zou het eens bij een psycholoog of arts laten onderzoeken.
Wellicht speelt er lichamelijk (schildklier, hormoonbalans) iets of je kunt prikkels erg slecht verwerken.
Life is a highway...let's ride it!
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:41:54 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_215174797
Niemand wordt geboren met een burn out, dat is echt onmogelijk
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_215174809
Nee je hebt gewoon autisme of hypochondrie ofzo
pi_215174863
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Of hsp oid, als prikkels het probleem zijn.

Kijken naar alleen symptomen is nogal arbitrair als je oorzaken en gevolgen er niet bij betrekt. Burnout hangt oorzakelijk samen met langdurige stress en overbelasting. Bij het ziektebeeld zijn de gevolgen dat je weinig tot niets kan presteren.
pi_215175593
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:40 schreef Luuntje het volgende:
Nee.
Ik zou het eens bij een psycholoog of arts laten onderzoeken.
Wellicht speelt er lichamelijk (schildklier, hormoonbalans) iets of je kunt prikkels erg slecht verwerken.
Heb al 25 jaar van mijn leven bij de psycholoog gelopen, dat lost weinig op.

Een ritalinnetje van de psychiater helpt wel degelijk met concentratie, maar ivm dat dit slecht is voor je gebruik ik dit niet meer. Ik moest het destijds wel nemen want anders zou ik niet kunnen afstuderen. Het lost verder de andere problemen ook niet op het helpt alleen tijdelijk voor de concentratie.

Ik kan inderdaad prikkels slecht verwerken. Het liefst zit ik de hele dag op de bank. Maar helaas moet ik werken omdat ik geen WAJONG of uitkering krijg.

Hoe kan ik hormonen of schildklier laten onderzoeken? Als je tegen de huisarts zegt van ik ben moe doet die meestal niks.
pi_215175597
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:44 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik ben autistisch maar dat betekent toch niet per se dat je een burn out moet hebben?
pi_215175610
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 10:52 schreef Justinn het volgende:

[..]
Of hsp oid, als prikkels het probleem zijn.

Kijken naar alleen symptomen is nogal arbitrair als je oorzaken en gevolgen er niet bij betrekt. Burnout hangt oorzakelijk samen met langdurige stress en overbelasting. Bij het ziektebeeld zijn de gevolgen dat je weinig tot niets kan presteren.
Ik presteer heel weinig inderdaad.

Mijn werk lukt nog omdat het voornamelijk thuiswerken is en je kan veel googlen in de ICT. Qua huishoudelijke taken lukt het minimale om schone kleren te hebben en eten te kunnen maken, verder is het een teringzooi

Ik ben niet echt ergens heel goed in of zo zegmaar.
pi_215175642
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Heb al 25 jaar van mijn leven bij de psycholoog gelopen, dat lost weinig op.

Een ritalinnetje van de psychiater helpt wel degelijk met concentratie, maar ivm dat dit slecht is voor je gebruik ik dit niet meer. Ik moest het destijds wel nemen want anders zou ik niet kunnen afstuderen. Het lost verder de andere problemen ook niet op het helpt alleen tijdelijk voor de concentratie.

Ik kan inderdaad prikkels slecht verwerken. Het liefst zit ik de hele dag op de bank. Maar helaas moet ik werken omdat ik geen WAJONG of uitkering krijg.

Hoe kan ik hormonen of schildklier laten onderzoeken? Als je tegen de huisarts zegt van ik ben moe doet die meestal niks.
Bloed laten prikken.

Maar ik lees al dat je dus autistisch bent en slecht prikkels verwerkt.
Dan ligt het dus daaraan.
Je weet niet wanneer het teveel wordt aan de hoeveelheid prikkels.
Probeer eens geluiden te dempen door Ear Loops of een geluidsdempende koptelefoon te gebruiken.
Probeer te gaan leren wanneer het punt komt dat het teveel wordt, daarna kun je veel beter de rem er op zetten en een pas terug doen.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:24:48 #10
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215175654
quote:

[..]

Een ritalinnetje van de psychiater helpt wel degelijk met concentratie, maar ivm dat dit slecht is voor je gebruik ik dit niet meer.
Slecht voor je is??? Hoezo dan?
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_215175773
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:23 schreef Luuntje het volgende:

[..]
Bloed laten prikken.

Maar ik lees al dat je dus autistisch bent en slecht prikkels verwerkt.
Dan ligt het dus daaraan.
Je weet niet wanneer het teveel wordt aan de hoeveelheid prikkels.
Probeer eens geluiden te dempen door Ear Loops of een geluidsdempende koptelefoon te gebruiken.
Probeer te gaan leren wanneer het punt komt dat het teveel wordt, daarna kun je veel beter de rem er op zetten en een pas terug doen.
Kan ik gewoon aan de huisarts vragen om bloed te laten prikken? Want ik ben dus bang dat ie gewoon zegt van stel je niet zo aan en ga eerder naar bed en niet op je telefoon voordat je naar bed gaat.

Een pas terug doen gaat helaas niet want ik moet natuurlijk werken om rond te komen. Naast werk doe ik neit heel erg veel. Beetje lichte sport, eens in de week vrijwilligerswerk (eerst deed i kveel meer vrijwilligerswerk en dat ging niet meer ben gestopt), af en toe wat drinken met vrienden al heb ik maar weinig vrienden
pi_215175777
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:24 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Slecht voor je is??? Hoezo dan?
Het is in feite gewoon speed maar dan in de vorm van een pilletje
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:39:29 #13
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_215175781
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Mwah het zit wel wat anders.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_215175802
quote:

[..]
Kan ik gewoon aan de huisarts vragen om bloed te laten prikken? Want ik ben dus bang dat ie gewoon zegt van stel je niet zo aan en ga eerder naar bed en niet op je telefoon voordat je naar bed gaat.

Een pas terug doen gaat helaas niet want ik moet natuurlijk werken om rond te komen. Naast werk doe ik neit heel erg veel. Beetje lichte sport, eens in de week vrijwilligerswerk (eerst deed i kveel meer vrijwilligerswerk en dat ging niet meer ben gestopt), af en toe wat drinken met vrienden al heb ik maar weinig vrienden
Als jij om een check up vraagt, leverwaardes, nierwaardes, ijzerwaardes, glucose en je schildklier kan hij het niet zomaar weigeren.
pi_215175994
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik ben autistisch maar dat betekent toch niet per se dat je een burn out moet hebben?
Nee dus je hebt geen burnout maar je bent autistisch
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:34:20 #16
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_215176628
quote:

[..]
Dat is niet hoe mijn dokter het bracht hoor (toen ik het nog nam)
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_215177346
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 13:11 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Nee dus je hebt geen burnout maar je bent autistisch
Hoezo zou een autist geen burn out kunnen hebben ?
pi_215177358
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:42 schreef Luuntje het volgende:

[..]
Als jij om een check up vraagt, leverwaardes, nierwaardes, ijzerwaardes, glucose en je schildklier kan hij het niet zomaar weigeren.
Even een apktje dus ? Dat kan zomaar ? Als 30er ? Wist ik niet wat goed zeg
pi_215177487
quote:
Een ritalinnetje van de psychiater helpt wel degelijk met concentratie,
Heb je dan geen AD(H)D?
pi_215178263
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:46 schreef KvanG het volgende:

[..]
Heb je dan geen AD(H)D?
Die diagnose heb ik niet. Maar wie weet.
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:57:50 #21
421867 greysbones
People will do anything, no ma
pi_215179279
Er is van de week een soort gelijk topic geopend
Ik vind dit ietwat vreemd
Zal aan mij liggen
Thinking is difficult, that’s why most people judge
pi_215179430
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 18:25 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Die diagnose heb ik niet. Maar wie weet.
Je kan eens een diagnosetraject doen. Of naar een andere psycholoog gaan. Ik heb echt wel hele goede ervaringen met psychologen.

Ook herken ik je verhaal wel enigszins bij mezelf.

En Ritalin is geen speed hoor. Dexamfetamine en die andere dingen weer wel, dat is feitelijk gewoon speed, maar Ritalin is net iets anders.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_215198090
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 09:58 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Hallo allemaal

Altijd als ik dat lees denk ik van 'dat heb ik ook'. Maar dat is niet recent of zo. Ik heb dat altijd al eigenlijk, zelfs tijdens mijn kindertijd was ik altijd al vermoeid. Zo viel ik vaak in de les in slaap. In die tijd lachte de leraar je dan gewoon uit (dat mag nou niet meer maar het waren andere tijden).

Je voelt je geestelijk moe. Je hebt moeite om je aandacht erbij te houden en/of dingen te onthouden. - Heb ik ook altijd al. Onthouden lukt als ik wat voor een examen moet stampen bijvoorbeeld rijbewijs theorie, maar na een paar dagen is die kennis dan weer weg.
Je bent prikkelbaar. ...- Dit ben ik ook altijd al al zal ik niet snel echt fysiek iemand aanvallen of zo want dat kost moeite
Je kunt niet tegen drukte of lawaai. - Als ik genoeg alcohol drink wel, anders kan ik er niet tegen.

Nee. Als je een burn-out hebt, twijfel je niet. Of twijfel je na de seks ook of je ben gekomen.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215198462
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nee, maar wel als dit klachten zijn die je altijd hebt. Dan is het eerder autistische overprikkeling. Hoe kun je meer rust in je leven inbouwen?
pi_215198464
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 01:55 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Nee. Als je een burn-out hebt, twijfel je niet. Of twijfel je na de seks ook of je ben gekomen.
Oh jawel. Daar kun je best aan twijfelen. Zeker als je vaker last hebt van depressies of als er mogelijk een fysieke oorzaak is.
pi_215199437
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 01:55 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Ik twijfel niet echt want de meeste symptomen van burn out heb ik altijd al
pi_215199440
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 07:34 schreef viceversa het volgende:

[..]
Nee, maar wel als dit klachten zijn die je altijd hebt. Dan is het eerder autistische overprikkeling. Hoe kun je meer rust in je leven inbouwen?
Door niet te werken maar helaas krijg ik geen uitkering
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 11:38:09 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215200093
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 10:27 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik twijfel niet echt want de meeste symptomen van burn out heb ik altijd al
Schijnbaar krijg je die sneller als je vindt dat je niet op je plek zit bij je werkgever.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215200118
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 11:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Schijnbaar krijg je die sneller als je vindt dat je niet op je plek zit bij je werkgever.
Het is geen droombaan maar ik vind dit best hoor.

Ik zou namelijk niet weten wat wél mijn droombaan zou zijn. Het liefste zou ik helemaal niet meer hoeven te werken, maar zo'n feest is het natuurlijk niet. Ik krijg geen uitkering en zal dus moeten blijven werken.

Met mijn huidige modaal verdienende functie ben ik daarom ook tevreden. Kan het beter dan dit ? Vast wel.
Maar het kan ook een stuk slechter hoor.
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 11:42:43 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_215200129
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 11:41 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Het is geen droombaan maar ik vind dit best hoor.

Ik zou namelijk niet weten wat wél mijn droombaan zou zijn. Het liefste zou ik helemaal niet meer hoeven te werken, maar zo'n feest is het natuurlijk niet. Ik krijg geen uitkering en zal dus moeten blijven werken.

Met mijn huidige modaal verdienende functie ben ik daarom ook tevreden. Kan het beter dan dit ? Vast wel.
Maar het kan ook een stuk slechter hoor.
Naja, om je heen kijken kan altijd. Er vanuit gaande dat je een rijbewijs hebt valt er nu best wel wat te onderhandelen bij concurrentie.
pi_215200169
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 11:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja, om je heen kijken kan altijd. Er vanuit gaande dat je een rijbewijs hebt valt er nu best wel wat te onderhandelen bij concurrentie.
Nee ik heb pas in januari mijn eerste rijexamen. En heel eerlijk gezegd ben ik niet goed in praktische vaardigheden dus de kans dat ik hem in één keer haal is vrij klein. Sowieso is landelijk gezien het slagingspercentage slechts 50% en ik woon dan ook nog eens in een "moeilijke" regio voor het rijexamen.

Afrijden in een "gemakkelijke" regio heeft volgens mijn rijinstructeur geen zin (denk aan CBR Terneuzen of Den Helder ); ze laten mensen van buiten die regio sneller zakken, ze kunnen namelijk in het systeem zien wat je adres is.
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 11:48:49 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_215200188
Naja rijbewijs halen is ook weer niet zo onmogelijk. Nummerbordje op lezen om je ogen te checken, gewoon doen wat je tijdens je rijles doet en hoppa, rijbewijs joh.
pi_215200519
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 11:48 schreef CoolGuy het volgende:
Naja rijbewijs halen is ook weer niet zo onmogelijk. Nummerbordje op lezen om je ogen te checken, gewoon doen wat je tijdens je rijles doet en hoppa, rijbewijs joh.
Heb jij het in één keer gehaald?
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 12:32:54 #34
16180 crew  CoolGuy
pi_215200696
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 12:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Heb jij het in één keer gehaald?
Ja. Theorie ook.
pi_215201035
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 12:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja. Theorie ook.
Heb je er wel eens over nagedacht dat iets gemakkelijker kan zijn voor de ene persoon dan voor de andere persoon?
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 13:13:36 #36
16180 crew  CoolGuy
pi_215201115
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 13:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Heb je er wel eens over nagedacht dat iets gemakkelijker kan zijn voor de ene persoon dan voor de andere persoon?
Natuurlijk. Voor jou zal het een stuk moeilijker zijn.
  maandag 7 oktober 2024 @ 14:14:27 #37
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_215201664
quote:
Hallo allemaal

Ik moet alles met ja beantwoorden, al een paar jaar... Heb ik nu een ook burnout?
pi_215201677
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 13:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk. Voor jou zal het een stuk moeilijker zijn.
Helaas wel ja

Theorie heb ik overigens wel in een keer gehaald dat viel dan nog wel mee. Maar praktische dingen kan ik niet goed.
pi_215201682
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 14:14 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik moet alles met ja beantwoorden, al een paar jaar... Heb ik nu een ook burnout?
Ja
  maandag 7 oktober 2024 @ 14:18:43 #40
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_215201713
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 14:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja
ok en nu?
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 14:30:43 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_215201862
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2024 14:15 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Helaas wel ja

Theorie heb ik overigens wel in een keer gehaald dat viel dan nog wel mee. Maar praktische dingen kan ik niet goed.
Verhuizen is toch ook gelukt?
  Moderator maandag 7 oktober 2024 @ 14:58:26 #42
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215202070
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 12:39 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Mwah het zit wel wat anders.
Inderdaad in feite is het helemaal geen speed. (Als in dat water ook geen peroxide is om maar eens een moleculen aan te halen die nog minder van elkaar verschillen)

Aan TS het is onzinnig om dit soort diagnoses op een forum te laten stellen, als je er echt last van hebt kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad, er kan bijvoorbeeld ook iets simpels als een allergie aan ten grondslag liggen wat weer vermoeidheid kan veroorzaken wat de rest weer kan veroorzaken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_217473571
quote:
Hallo allemaal

Nee. Niemand wordt geboren met een burn-out.

Er zal iets anders aan de hand zijn.
pi_217473655
Hoe waren je ouders? Als je van beide wat slechte genen krijgt kom je er vaak nog slechter uit.
Dat is het waarschijnlijk,
Vakman pur sang
pi_217476573
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe waren je ouders? Als je van beide wat slechte genen krijgt kom je er vaak nog slechter uit.
Dat is het waarschijnlijk,
Vooral mijn vader is een waardeloze zak hooi die zich nooit had moeten voortplanten
pi_217476574
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

En hiervoor moest je een topic kicken van vorig jaar ?
pi_217478705
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:32 schreef Halcon het volgende:

Een absolute onwil om mee te veren in situaties? Als een soort stijve hark krampachtig vasthouden aan bepaalde ideeën of wensen? Geen enkele zelfreflectie en 100% externaliseren? Allemaal onderdelen / mogelijke mede veroorzakers van een burnout. Zit dus voor 75% tussen de oren. De andere 25% zou wellicht genetisch kunnen zijn.

Deze percentages zijn volledig op gevoel en niet wetenschappelijk onderbouwd.
pi_217479730
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2025 13:01 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:

[..]
Een absolute onwil om mee te veren in situaties? Als een soort stijve hark krampachtig vasthouden aan bepaalde ideeën of wensen? Geen enkele zelfreflectie en 100% externaliseren? Allemaal onderdelen / mogelijke mede veroorzakers van een burnout. Zit dus voor 75% tussen de oren. De andere 25% zou wellicht genetisch kunnen zijn.

Deze percentages zijn volledig op gevoel en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Ik blijf erbij dat niemand er mee wordt geboren, maar uiteraard is de ene persoon er wel gevoeliger voor dan de ander.

Geen 'nee' kunnen zeggen is er ook zo eentje die de kans op een burn-out vergroot.
pi_217481915
Misschien blow je teveel. En je had het over "genoeg alcohol".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')