We zijn zo weerbaar en succesvol dat we verlies maken, de post niet op tijd kunnen bezorgen en bij de overheid moeten aankloppen voor subsidie.quote:Op maandag 4 november 2024 10:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Te houden, ja? Het huidige PostNL is weerbaar, wendbaar, vooruitstrevend en succesvol?
Dat slaat ongetwijfeld op die "riante" loonsverhogingen die wij volgens sommige media gehad hebben. Dat die loonsverhoging hard nodig was(en grotendeels ook wettelijk verplicht) omdat ons oude uurloon anders ruim ONDER het minimumloon was komen te liggen, dat vermelden ze er niet bij.quote:Op maandag 4 november 2024 12:04 schreef Pensioengenieter het volgende:
Waar komt die kreet op de Telegraaf vandaan? Top voor personeel, flop voor beleggers.
Dit slaat volgens mij nergens op
Het is sowieso wonderbaarlijk hoeveel journalisten, zelfs na al die jaren, allemaal misvattingen de wereld in blijven slingeren die ze met gemak even zouden kunnen checken. Postbezorgers worden nog steeds postbodes genoemd, pakketbezorgers en postbezorgers worden door elkaar gehaald, de marketingspraatjes van PostNL worden vaak zonder meer voor waar aangenomen (want dat postbezorgers al riant worden beloond is een misvatting die het bedrijf zelf natuurlijk ook graag in stand houdt). Kritiek is er eigenlijk vooral als de prijs van een postzegel weer omhoog gaat.quote:Op maandag 4 november 2024 12:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat slaat ongetwijfeld op die "riante" loonsverhogingen die wij volgens sommige media gehad hebben. Dat die loonsverhoging hard nodig was(en grotendeels ook wettelijk verplicht) omdat ons oude uurloon anders ruim ONDER het minimumloon was komen te liggen, dat vermelden ze er niet bij.
Ik werk hier al ruim 25 jaar, mijn uurloon is EUR 13,95 en fietsreparaties en kleding moet ik grotendeels zelf bekostigen. En waar PostNL-personeel in de hogere loonschalen nog bepaalde kosten van het brutoloon kan aftrekken (fietsenplan, PC-privé projecten, vakbondscontributie) kunnen wij dit niet, omdat we maar iets boven het minimumloon verdienen zodat ons loon onder het minimum zou komen als we deze kosten zouden aftrekken.
Ik werk vanuit een kale garagebox zonder water, wc of fatsoenlijke pauzemogelijkheid. Als ik naar de wc moet, moet ik bij mensen gaan aanbellen of mijn behoefte in de bosjes doen, als een zwerver.
Maar in de media, en dan met name de rechtsere media, worden ik (en mijn collega's) geframed. Alsof de postbezorgers de grote zakkenvullers zijn waardoor het bedrijf op kosten worden gejaagd. We werken veel te langzaam (aldus Georoute Logisch Bezorgen en de managers die daar nog steeds heilig in geloven) en eisen daar ook nog eens belachelijk veel geld voor.
So what? Brieven leveren onder kostprijs is niet duurzaam.quote:Op maandag 4 november 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De prijs verhogen van een product waar steeds minder vraag naar is normaliter de perfecte methode om de vraag in recordtempo nog verder om zeep te helpen.
Ik denk dat beleggers best weten dat ze te maken hebben met moderne slavernij.quote:Op maandag 4 november 2024 12:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Dat slaat ongetwijfeld op die "riante" loonsverhogingen die wij volgens sommige media gehad hebben. Dat die loonsverhoging hard nodig was(en grotendeels ook wettelijk verplicht) omdat ons oude uurloon anders ruim ONDER het minimumloon was komen te liggen, dat vermelden ze er niet bij.
Ik werk hier al ruim 25 jaar, mijn uurloon is EUR 13,95 en fietsreparaties en kleding moet ik grotendeels zelf bekostigen. En waar PostNL-personeel in de hogere loonschalen nog bepaalde kosten van het brutoloon kan aftrekken (fietsenplan, PC-privé projecten, vakbondscontributie) kunnen wij dit niet, omdat we maar iets boven het minimumloon verdienen zodat ons loon onder het minimum zou komen als we deze kosten zouden aftrekken.
Ik werk vanuit een kale garagebox zonder water, wc of fatsoenlijke pauzemogelijkheid. Als ik naar de wc moet, moet ik bij mensen gaan aanbellen of mijn behoefte in de bosjes doen, als een zwerver.
Maar in de media, en dan met name de rechtsere media, worden ik (en mijn collega's) geframed. Alsof de postbezorgers de grote zakkenvullers zijn waardoor het bedrijf op kosten worden gejaagd. We werken veel te langzaam (aldus Georoute Logisch Bezorgen en de managers die daar nog steeds heilig in geloven) en eisen daar ook nog eens belachelijk veel geld voor.
Want het tegenovergestelde van prijzen verhogen is onder de kostprijs werken?quote:Op maandag 4 november 2024 15:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
So what? Brieven leveren onder kostprijs is niet duurzaam.
Misschien, maar de media en de gewone burgers weten het niet altijd. De Telegraaf duidelijk niet getuige de kop "Top voor personeel, flop voor beleggers". Zo top voor personeel zijn ze niet.quote:Op maandag 4 november 2024 15:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk dat beleggers best weten dat ze te maken hebben met moderne slavernij.
Zo een dikke winst maken ze niet hoor op poststukken?quote:Op maandag 4 november 2024 15:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Want het tegenovergestelde van prijzen verhogen is onder de kostprijs werken?
Eigen vermogen van 200 miljoen, beurswaarde van +- 500 miljoen, assets +- 2600 miljoen. Winst 50-100 miljoen.quote:Voor 2024 verwacht PostNL een genormaliseerde EBIT van 80 miljoen. Dat is aan de onderkant van de eerder gecommuniceerde 80 tot 110 miljoen euro.
Ik begrijp je.quote:Op maandag 4 november 2024 15:27 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Misschien, maar de media en de gewone burgers weten het niet altijd. De Telegraaf duidelijk niet getuige de kop "Top voor personeel, flop voor beleggers". Zo top voor personeel zijn ze niet.
Als dat zo was, dan was er geen personeelstekort geweest.quote:Op maandag 4 november 2024 15:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik begrijp je.
Rat race to the bottem, iedereen kan het, dus ze kunnen pinda's betalen.
Nee, maar de suggestie dat het bij de huidige postzegelprijs verlieslatend zou zijn, klopt ook niet. Het derde kwartaal overlapt grotendeels met de zomervakantie, dat is altijd een slappe periode. De meeste winst wordt altijd in het laatste kwartaal behaald, dus we gaan dit jaar ongetwijfeld toch weer met miljoenenwinsten afsluiten, wat bewijst dat de huidige postzegelprijs toch echt niet onder de kostprijs ligt.quote:Op maandag 4 november 2024 15:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zo een dikke winst maken ze niet hoor op poststukken?
[..]
Eigen vermogen van 200 miljoen, beurswaarde van +- 500 miljoen, assets +- 2600 miljoen. Winst 50-100 miljoen.
Tekort? Hoezo? Het wordt toch bezorgd?quote:Op maandag 4 november 2024 15:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Als dat zo was, dan was er geen personeelstekort geweest.
Naja weet niet precies de verdeling tussen pakket en post... Het zal allebei wel een klein plusje hebben, maar als je zou denken 50/50 is dat met 50mio dus een miljoentje of 25.quote:Op maandag 4 november 2024 15:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
wat bewijst dat de huidige postzegelprijs toch echt niet onder de kostprijs ligt.
We zijn wettelijk verplicht 95% van de postzegelpost de eerstvolgende werkdag te bezorgen. Dat lukt nu niet door personeelstekort, met evt. boetes van de ACM tot gevolg. Het zou natuurlijk kunnen dat het wanbeleid van PostNL opzettelijk is en dat de directie willens en wetens het bedrijf richting de afgrond loodst in de hoop dat de overheid met zakken geld over de brug komt, maar dat is wel een uiterst riskante strategie. En vergeet Hanlon's razor niet.quote:Op maandag 4 november 2024 16:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tekort? Hoezo? Het wordt toch bezorgd?
Weet je zeker dat dit geen beleid is?
Eventueel impliciet?
Ja we doen echt ons best hoor ACM! Maar de markt! We doen er zoveel moeite voor! Kijk maar! Zoveel hebben we de lonen doen stijgen! Dus het ligt buiten onze macht, dus geen boete. Gr Gr Herna.quote:Op maandag 4 november 2024 16:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
We zijn wettelijk verplicht 95% van de postzegelpost de eerstvolgende werkdag te bezorgen. Dat lukt nu niet door personeelstekort, met evt. boetes van de ACM tot gevolg.
Mja ik denk dat ze gewoon toch wel oprecht krap zitten, weinig bewegingsruimte, en dan is het even de vraag hoe een ACM daar naar kijkt.quote:Op maandag 4 november 2024 16:13 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het zou natuurlijk kunnen dat het wanbeleid van PostNL opzettelijk is en dat de directie willens en wetens het bedrijf richting de afgrond loodst in de hoop dat de overheid met zakken geld over de brug komt, maar dat is wel een uiterst riskante strategie. En vergeet Hanlon's razor niet.
PostNL zit in een lastig pakket, dat is waar. Maar PostNL wekt vaak de suggestie dat dit allemaal door externe oorzaken komt: volumedaling, krapte op de arbeidsmarkt, tegenwerking vanuit de overheid. PostNL is slachtoffer van de omstandigheden en ons treft geen blaam. Maar dat is toch niet helemaal waar. Kijk naar de talloze reorganisaties die PostNL de afgelopen jaren heeft doorgevoerd en die zij nog steeds door blijven voeren. De ene reorganisatie is nog niet eens afgerond of de volgende wordt alweer uitgerold. NRP, OLK, Prisma, etc. Ondertussen wordt niet de tijd genomen om de ingezette trajecten te evalueren en waar nodig bij te sturen of stop te zetten als de resultaten tegenvallen. Dus ik denk echt dat mismanagement een belangrijke factor is.quote:Op maandag 4 november 2024 16:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja we doen echt ons best hoor ACM! Maar de markt! We doen er zoveel moeite voor! Kijk maar! Zoveel hebben we de lonen doen stijgen! Dus het ligt buiten onze macht, dus geen boete. Gr Gr Herna.
[..]
Mja ik denk dat ze gewoon toch wel oprecht krap zitten, weinig bewegingsruimte, en dan is het even de vraag hoe een ACM daar naar kijkt.
Anyhow zo een 1% nettowinst marge, myeah... dat mag toch wel richting 5 ofzo? Weinig sustainable prestaties zo.
En dat is niet jaar 1, dit is echt continu.
Ik heb aandelen, heb zelf als pakketbezorger gewerkt, Post is wel klaar maar pakketten zouden ze bijvoorbeeld in Nederland en België gewoon marktleider kunnen zijn, maar ze worden gewoon weggespeeld door Deutsche Post.
Heeft alles te maken met interne efficienties.
Ok slechte zaak in dat geval.quote:Op maandag 4 november 2024 17:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dus ik denk echt dat mismanagement een belangrijke factor is.
Als 50% Post is en je de tarieven mag blijven verhogen blijft dat altijd minimaal break-even. Daar zit geen risico.quote:Op maandag 4 november 2024 17:31 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Misschien is briefpost wel een aflopende zaak. Maar dan vraag ik mij ook af waarom mensen aandelen kopen in een postbezorgbedrijf en dan klagen dat de winst tegenvalt. Of koesteren jullie hoop dat jullie allemaal uitgekocht gaan worden door Kreyinsky, of door Bpost, of de overheid die de boel gaat nationaliseren?
wat collega kramerinca zegt is waar,een en al armoe bij ons.de overhead zit lekker bij de kachel en een broodje kroket(o.i.d.)quote:Op maandag 4 november 2024 13:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is sowieso wonderbaarlijk hoeveel journalisten, zelfs na al die jaren, allemaal misvattingen de wereld in blijven slingeren die ze met gemak even zouden kunnen checken. Postbezorgers worden nog steeds postbodes genoemd, pakketbezorgers en postbezorgers worden door elkaar gehaald, de marketingspraatjes van PostNL worden vaak zonder meer voor waar aangenomen (want dat postbezorgers al riant worden beloond is een misvatting die het bedrijf zelf natuurlijk ook graag in stand houdt). Kritiek is er eigenlijk vooral als de prijs van een postzegel weer omhoog gaat.
Over postzegels gesproken...
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rievenbussen-overdag
Inderdaad onhoudbaar, uiteraard. De prijs verhogen van een product waar steeds minder vraag naar is normaliter de perfecte methode om de vraag in recordtempo nog verder om zeep te helpen.
en de daarbij behorende kosten,als ze echt transparant zijn,laten ze de kosten t/m loongroep 7 zien en die daarboven(gescheiden) ik weet het wel,die 2e schrik je je. kapot,valt dat weg,heb je de hoogste winst ever.quote:
We bezorgen ongeveer 6,9 miljoen brieven per dag tegenover 1,1 miljoen pakketten. Dus dat is eerder 86% post ipv 50%.quote:Op maandag 4 november 2024 17:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als 50% Post is en je de tarieven mag blijven verhogen blijft dat altijd minimaal break-even. Daar zit geen risico.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |