Trouwste user 2022
Spleenheup
Een schilderij dat jarenlang in een goedkope lijst aan de muur van een woonkamer in het Italiaanse Pompeii hing, is volgens kunstexperts een echte Picasso. De vrouw van de eigenaar vond het portret ‘afschuwelijk’ en de familie overwoog zelfs meerdere malen om het weg te doen. Het werk wordt nu geschat op 6 miljoen euro.

?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

Nadat hij in 1962 op het schilderij stuitte in een kelder op Capri, een eiland in de baai van Napels, nam rommelhandelaar Luigi Lo Rosso het opgerolde doek mee naar zijn huis in Pompeii. Daar hing hij het voor de volgende decennia in een goedkope lijst aan de muur van de woonkamer.

Het portret, waarvan de eigenaars vermoeden dat het een vervormd beeld is van Dora Maar, de muze van Picasso, droeg de kenmerkende handtekening van de kunstenaar in de linkerbovenhoek. Maar Lo Rosso wist niet wie hij was. Pas veel later, toen zijn zoon Andrea een encyclopedie over kunstgeschiedenis had bestudeerd en vragen begon te stellen over het werk, rezen er vermoedens dat het wel eens om het werk van de bekende schilder kon gaan.

Geen twijfel mogelijk
De familie won uiteindelijk het advies in van een team van experts, waaronder de bekende kunstdetective Maurizio Seracini. Na jaren van ingewikkeld onderzoek bevestigde Cinzia Altieri, grafoloog en lid van het wetenschappelijk comité van de Arcadia Foundation, dat zich bezighoudt met schattingen, restauraties en toeschrijvingen van kunstwerken, dat de handtekening op het schilderij van Picasso was.

,,Nadat alle andere onderzoeken van het schilderij waren voltooid, kreeg ik de taak om de handtekening te bestuderen”, vertelde Altieri aan The Guardian. ,,Ik heb er maanden aan gewerkt en het vergeleken met enkele van zijn originele werken. Er bestaat geen twijfel over dat deze handtekening van hem is.”

‘Afschuwelijk’
Lo Rosso is al enige tijd overleden maar zijn zoon Andrea, nu 60 jaar oud, zette zijn zoektocht naar de kunstenaar achter het schilderij voort. ,,Mijn vader kwam uit Capri en verzamelde rommel om voor een appel en een ei te verkopen,” zei hij. ,,Hij vond het schilderij nog voor ik geboren was en had geen idee wie Picasso was. Hij had niet veel kennis van cultuur. Toen ik in de encyclopedie over Picasso’s werk las, keek ik omhoog naar het schilderij en vergeleek het met zijn handtekening. Ik bleef tegen mijn vader zeggen dat het op elkaar leek, maar hij begreep het niet.”

Andrea Lo Rosso zei dat er momenten waren waarop de familie overwoog om het schilderij weg te doen. ,,Mijn moeder wilde het niet houden, ze bleef maar zeggen dat het afschuwelijk was.”

Picasso Foundation
De zoon van Lo Rosso heeft meerdere keren contact opgenomen met de Picasso Foundation in Málaga. Die stichting heeft het laatste woord over de authenticiteit van het schilderij, dat nu in een kluis in Milaan ligt. Maar volgens hem heeft de stichting zijn beweringen nog niet onderzocht, omdat ze dachten dat ze vals waren.

Picasso, die in 1973 overleed, creëerde meer dan 14.000 werken en de stichting ontvangt dagelijks honderden berichten van mensen die beweren in het bezit te zijn van een origineel.

Twee versies
Het schilderij dat ontdekt werd op Capri lijkt op een ander werk van Picasso. De Buste de Femme (Dora Maar) werd in 1938 geschilderd en in 1999 gestolen van het jacht van een Saoedische sjeik. In 2019 werd het teruggevonden in Amsterdam.

Luca Marcante, voorzitter van de Arcadia Foundation, gelooft dat er twee versies van het werk kunnen zijn. ,,Ze zouden allebei een origineel kunnen zijn”, vertelde hij aan de krant Il Giorno. ,,Het zijn waarschijnlijk twee portretten, niet precies hetzelfde, van dezelfde persoon, geschilderd door Picasso op twee verschillende momenten. Eén ding is zeker: hetgeen dat op Capri is gevonden en nu in een kluis in Milaan wordt bewaard, is authentiek.”

Marcante gaat het bewijs nu voorleggen aan de Picasso Foundation. ,,Ik ben benieuwd wat ze zeggen”, zei Lo Rosso. ,,We waren gewoon een normale familie en het doel is altijd geweest om de waarheid achter het schilderij te ontrafelen. We zijn er niet op uit om er geld aan te verdienen.”

https://www.ad.nl/buitenl(...)schuwelijk~a313bc1c/

Wat is een goedkope lijst :? Is dat van belang. Deze mensen zijn uitermate dom. :{ In een encyclopedie zoeken wie Picasso is. :{ Alsof je bij de groenteboer vraagt of er nog Karel Peren in de aanbieding zijn.

:T

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !

middelmatige artiest tbh
Nova is mijn prinses
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 12:09 schreef tong80 het volgende:
Maar Lo Rosso wist niet wie hij was.
Niet weten wie picasso is :')

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*

Sambal bij
Domme mensen omdat ze de absurde waarde van wat slechte kladder op een doek niet kunnen zien in hun armzalige bestaan

Heel veel sambal

I want to live a hundred years
ik zou die tekening van ook niet in huis willen hebben

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels

Trouwste user 2022
Spleenheup
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 12:30 schreef Nyamuk het volgende:
Domme mensen omdat ze de absurde waarde van wat slechte kladder op een doek niet kunnen zien in hun armzalige bestaan
Zegt iemand die z'n tijd verdoet op een internet forum.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !

We were so happy...
Na jaren van ingewikkeld onderzoek [...] Er bestaat geen twijfel over dat deze handtekening van hem is.”
Hm, oké.
Sambal bij
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 12:49 schreef tong80 het volgende:

[..]
Zegt iemand die z'n tijd verdoet op een internet forum.

Jammer dat er geen leestekens bestaan voor sarcasme

Heel veel sambal

Het is trouwens nog niet aangetoond dat het werk echt van Piccaso is. En dat verhaal met Picasso in een encyclopedie opzoeken :'), geloof er geen drol van.
#MakeLanciaGreatAgain
Vorige week nog een Picasso gezien.
Komt dichtbij.

Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 02-10-2024 14:03:33

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?

0s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 12:52 schreef Nyamuk het volgende:
Jammer dat er geen leestekens bestaan voor sarcasme
Het woord absurd zou al voldoende moeten zijn om te begrijpen dat het sarcastisch was.
Eindredactie Sport / Forummod
Van bijna dood tot olympiër:
,Mijn moeder wilde het niet houden, ze bleef maar zeggen dat het afschuwelijk was.”
Moeder met een goede smaak, het is ook wel echt afzichtelijk :@

Genoeg peperdure schilderijen die ik echt niet zou verkopen als ik ze had, want mooi, maar deze? Strik erom en het geld vangen :+

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval

1/998001
Het schilderij dat ontdekt werd op Capri lijkt op een ander werk van Picasso. De Buste de Femme (Dora Maar) werd in 1938 geschilderd en in 1999 gestolen van het jacht van een Saoedische sjeik. In 2019 werd het teruggevonden in Amsterdam.

Luca Marcante, voorzitter van de Arcadia Foundation, gelooft dat er twee versies van het werk kunnen zijn. ,,Ze zouden allebei een origineel kunnen zijn”, vertelde hij aan de krant Il Giorno.
Wat is dit nu weer voor kul en rare beweringen?
Wat is dat vor 'expert' als hij niet eens weet van de enorme hoeveelheid portretten die er van Dora Maar bestaan?
Dat doet me al betwijfelen hoeveel expertise hij wel heeft om een goede toekkening te kunnen maken.

Er zijn een ongekende hoeveelheid versies van de "Buste de Femme (Dora Maar)", voornamelijk ontstaan tussen 1936 en 1943, omdat het voor Picasso een zer geliefd motief was.
Maar Dora Maar (zelf een kunstenaresse) zelf is er nooit enthousiast over geweest, de relatie met hem was een verschrikking (hij mishandelde haar en bedroog haar met een andere maitresse waarbij hj welbewust die twee vrouwen tegen elkaar uitspon)
Dora Maar heeft ooit gezegd dat "ieder portret dat Picasso van haar maakte een leugen was, en geen enkele haarzelf was"

Het gestolen Buste-portret uit 1938 dat enkele jaren teruggevonden werd door een amsterdamse handelaar, is duidelijk een andere versie, veel kleurrijker, terwijl het gezicht eerder een oriententatie naar links, terwijl; het gezicht nog enigszins een geheel lijkt te vormen
17f46d0_8MgovOtSXDrrgMgudkOq_aMe.jpg

Ikzelf zou het eerder vergelijken met een werk aan het einde van de relatie, uit 1941
Portrait of Dora Maar - Wartime (Femme Dans un Fauteuil 1941)
PortraitofDoraMaar-Wartime_FemmeDansunFauteuil1941_-PabloPicasso_6a24b0ba-73a4-43df-a50a-f20683d69253.jpg?v=1621165496
De nu gevonden versie kent weinig kleur en dat is tekenend voor die periode rond 1941 en het sterk in tween 'gespeten' gezicht lijkt er ook meer overeen te komen.

Of het daadwerkelijk een echte picasso is, zal nog moeten blijken (die 'mond/lippen' zien er heel vreemd uit en hebben weinig van bestaande/bekende Dora-maar-portretten uit die tijd)

Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 02-10-2024 14:40:11

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25

#MakeLanciaGreatAgain
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2024 14:48 schreef maily het volgende:

[..]
Ik heb er één O+
Nog dichterbij. ^O^

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?

steun FOK! en koop via een van deze links
Coolblue Bitvavo