https://www.omroepbrabant(...)cent-kan-niet-rijdenquote:Expats krijgen rijbewijs cadeau: 'Maar 80 procent kan niet rijden'
Grote zorgen bij rijschoolhouders in de regio Eindhoven. Buitenlandse kenniswerkers kunnen het rijbewijs uit hun geboorteland via een speciale regeling heel gemakkelijk omwisselen voor een Nederlands exemplaar. Daarna hoeven ze in Nederland niet meer op examen. Rijschoolhouders vinden dat ze hier nog niet de weg op kunnen. "Veel kenniswerkers hebben het rijbewijs lokaal bij een pakje boter gekregen. Dat is wel apart", zegt John Dekker van de gelijknamige rijschool.
Met veertig of vijftig kilometer per uur invoegen op de snelweg, van rijstrook wisselen zonder te kijken en zelfs spookrijden. Dit zijn volgens rijschoolhouders enkele van de veelgemaakte fouten door kenniswerkers. "Ze kijken niet; ze sturen gewoon. Ze gaan ervan uit dat de ander wel rekening met hen houdt," vertelt Walter Houbraken van Rijschool Acht.
Rijschoolhouder Dekker vat het zo samen: “Ze zijn wel gewend om auto te rijden, maar op een aparte manier. Het is vaak het recht van de sterkste. Men doet vaak maar wat."
"Er zitten expats tussen die amper hun voertuig onder controle kunnen houden."
Kenniswerkers kunnen via een belastingtechnische regeling uit 1995 hun rijbewijs zonder Nederlands rijexamen omruilen. Deze regeling geldt alleen voor hoogopgeleide werknemers van buiten de EU die minimaal 46.000 euro bruto per jaar verdienen. Schoonmakers uit India zijn bijvoorbeeld uitgesloten. Het doel van de regeling was om meer hoogopgeleide buitenlandse werknemers naar ons land te lokken.
Rijschooleigenaar Harun Kina van Rijles 4U snapt niets van de regeling. "Het is belachelijk. Sommigen kunnen echt niet rijden. Er zitten expats tussen die amper hun voertuig onder controle kunnen houden." Hij heeft wel een idee hoe dat komt: “Ze komen vaak uit een land waar ze tien kilometer per uur rijden.”
"80 procent zou eigenlijk geen rijbewijs mogen hebben."
Sinds begin vorig jaar zijn er alleen al in Eindhoven ruim 3.500 rijbewijzen van mensen van buiten de Europese Unie omgeruild voor een Nederlands rijbewijs. De gemeente zegt niet bij te houden hoeveel daarvan kenniswerkers zijn.
Hoewel het niet verplicht is, kiest een aantal kenniswerkers na het omruilen van hun rijbewijs toch voor extra rijlessen. Kina: “Sommigen kunnen het wel, maar dat is op één hand te tellen. 80 procent zou eigenlijk geen rijbewijs mogen hebben. En dan zeggen ze dat ze na een les of vijf klaar zijn. Zij zullen van ‘zijn lang zal ze leven’ nooit in vijf tot tien lessen slagen. Maar ze gaan dan toch niet door, want ze hebben hun rijbewijs toch al.”
Bij de rijschool van John Dekker geven ze jaarlijks aan honderden expats extra rijlessen. Hij herkent ze inmiddels snel. “Ze kunnen niet autorijden. In India hoef je vrij weinig te doen om je rijbewijs te halen: een rondje op een parkeerterreintje. Het staat niet in verhouding tot wat wij in Nederland moeten doen om een rijbewijs te behalen. We zitten hier in ASML-gebied, en we zien dan ook dagelijks veel mensen uit India en Azië die moeite hebben om veilig aan het verkeer deel te nemen."
"De problematiek zal met name in de regio alleen maar groter worden.”
Walter Houbraken van Rijschool Acht heeft het zelf ook regelmatig meegemaakt. “Sommigen kunnen wel goed rijden. Maar ik heb ook ooit bij een mevrouw in de auto gezeten op de snelweg, dat was levensgevaarlijk! Zij ging van links naar rechts. Ik ben toen gewoon uitgestapt. Uiteindelijk ben ik zelf achter het stuur gaan zitten en heb ik haar maar naar huis gebracht.”
De rijschoolhouders vinden dat de speciale regeling voor kenniswerkers snel afgeschaft moet worden. Houbraken van Rijschool Acht pleit voor een apart examen. "Het CBR zou deze mensen eigenlijk moeten toetsen voordat hun rijbewijs wordt omgeruild, net als nu ook wel eens bij ouderen gebeurt.”
Als er niets verandert, verwacht John Dekker dat het alleen maar erger wordt. ASML wil met nog eens 20.000 banen groeien in de regio. "Door de aanstaande uitbreiding van ASML zal de verkeersintensiteit toenemen. De problematiek zal met name in de regio alleen maar groter worden."
Hoogopgeleide kenniswerkers met 46k bruto? En halen we nu ook al schoonmakers uit India?quote:Deze regeling geldt alleen voor hoogopgeleide werknemers van buiten de EU die minimaal 46.000 euro bruto per jaar verdienen. Schoonmakers uit India zijn bijvoorbeeld uitgeslote
Die mensen worden naar Nederland gehaald omdat ze voor een appel en een ei willen werken. Een Nederlander wil voor dat werk waarschijnlijk minimaal 70k.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 10:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Hoogopgeleide kenniswerkers met 46k bruto? En halen we nu ook al schoonmakers uit India?
Ja, iemand zal dat werk moeten doen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 10:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
En halen we nu ook al schoonmakers uit India?
Veiligheid natuurlijk!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:07 schreef timmmmm het volgende:
En waarom maken rijschoolhouders zich daar grote zorgen om?
Die willen klanten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:07 schreef timmmmm het volgende:
En waarom maken rijschoolhouders zich daar grote zorgen om?
Omdat niemand anders dat doet?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:07 schreef timmmmm het volgende:
En waarom maken rijschoolhouders zich daar grote zorgen om?
Hier zijn de IT servicedesk medewerkers kennismigranten. Dat is gewoon mbo niveau 4 werkquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:03 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Die mensen worden naar Nederland gehaald omdat ze voor een appel en een ei willen werken. Een Nederlander wil voor dat werk waarschijnlijk minimaal 70k.
Voor mijn werk regelmatig contact met in Nederland werkende expats. Zijn doodnormale functies waarvoor je in Nederland genoeg mensen kan vinden.
dit is echt onzin.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:34 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Hier zijn de IT servicedesk medewerkers kennismigranten. Dat is gewoon mbo niveau 4 werk.
No way dat er een tekort is, het bedrijf moet gewoon zo divers mogelijk zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je mensen in India ziet rijden, snap je ook wel dat je zulke bestuurders niet in Nederland op de weg wil.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:03 schreef Marsenal het volgende:
En als je ze allemaal in een lesauto zet, dan zal je zien dat rijschoolhouders gelijk krijgen.
En als je de gemiddelde Nederlandse 40er in een lesauto zet, zal je zien dat ie het examen ook niet zomaar haalt.
Veilige aannames, makkelijk om te maken
Ik hoop dat die met de bus komen ja.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je mensen in India ziet rijden, snap je ook wel dat je zulke bestuurders niet in Nederland op de weg wil.
Sommigen mensen doen ook nog aan waarden, al dan niet uit professionele betrekking. Verkeersveiligheid is een waarde en gelijkheid is een waarde. Rutte heeft ons niet alleen opgezadeld met een heleboel waardenvrije wetgeving en beleid, maar ook met immorele wetgeving en beleid.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:07 schreef timmmmm het volgende:
En waarom maken rijschoolhouders zich daar grote zorgen om?
quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 11:55 schreef koemleit het volgende:
[..]
dit is echt onzin.
Of die migranten zijn beter, of ze zijn goedkoper.
Of ze kunnen niemand vinden (in echt elke sector is een tekort).
Heeft echt niks met "divers" te maken.Er is in geen enkele sector een tekort. We hebben juist een overschot aan sectoren die te weinig betalen. De economisch onzinnige bedrijven blijven bestaan en de kosten van onnodige immigratie leggen ze neer bij hun autochtone werknemers en de samenleving.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alsof die gasten op FOK!, die zo kritisch zijn op migratie, minimaal 6 uur per dag, zoveel bijdragen aan de maatschappij.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er is in geen enkele sector een tekort. We hebben juist een overschot aan sectoren die te weinig betalen. De economisch onzinnige bedrijven blijven bestaan en de kosten van onnodige immigratie leggen ze neer bij hun autochtone werknemers en de samenleving.
Deze regeling is overigens ingevoerd door Tineke Netelenbos (van de PvdA).quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Sommigen mensen doen ook nog aan waarden, al dan niet uit professionele betrekking. Verkeersveiligheid is een waarde en gelijkheid is een waarde. Rutte heeft ons niet alleen opgezadeld met een heleboel waardenvrije wetgeving en beleid, maar ook met immorele wetgeving en beleid.
Er zijn gewoon regels voor. Als een immigrant uit India hier komt, zal hij niet zomaar een Nederlands rijbewijs krijgen, hij moet dan aantonen dat hij goed genoeg kan rijden. Als een andere immigrant uit India hier komt, zal hij wel makkelijk zijn rijbewijs krijgen, dit omdat hij hier een salaris heeft wat hoog genoeg is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 13:01 schreef Zoddie het volgende:
Moeilijk.
Ik snap het probleem wel maar betwijfel of het probleem wel zo groot is dat het een verandering van het systeem het waard is.
Je moet wel gewoon kunnen autorijden als je je rijbewijs hebt, een duitser kan hier prima autorijden, een amerikaan ook.
Moet je dan onderscheid gaan maken in landen?
Met expats? En hoe zit het met toeristen? Met zakenmensen? Moeten zakenlui in India in ieder land waar ze komen voor een paar dagen een cursus nemen van 2,5k?
Dat gaat gewoon niet werken, dan is het veranderen van het systeem het gewoon niet waard.
Ook een pseudolinkse hoer van het neoliberalisme maar dat ging om een veel kleinere schaal.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 12:57 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Deze regeling is overigens ingevoerd door Tineke Netelenbos (van de PvdA).
3.3 doden per 100.000 inwoners in nl vs 18.9 in Indonesië.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 10:56 schreef Nyamuk het volgende:
Alleen in Nederland heb je ondanks alle rubberen tegels nog altijd mensen die het voor elkaar krijgen ongelukken te maken.
Mensen die ooit in Jakarta met de auto of motor hebben mogen rijden weten wat ik bedoel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |